Raju väite suositusta lääkkeestä – 700000 suomalaista syö Kotimaa Eilen esitetty Ylen MOT-ohjelma esitti rajuja väitteitä paljon käytetyistä kolesterolilääkkeistä. Näitä statiinilääkkeitä käyttää lähes 700 000 suomalaista. Useat asiantuntijatahot kertovat ohjelmassa, että kolesterolilääkkeet voivat jopa nostaa kuoleman riskiä. Kolesterolia alentavien statiinilääkkeiden on lisäksi huomattu aiheuttavan muita haittavaikutuksia, kuten haimatulehduksia ja diabetesta.26.10.2010 08:17 51 kommenttia
Syö näitä pieniä palleroita - alentaa kolesterolia! Viihde Syö enemmän pähkinöitä. Ne saattavat alentaa kolesteroliasi. Huolehdi kuitenkin siitä, että valitset oikean laadun, kehottaa Expressen BBC Health Newsiin viitaten. Monet aiemmat tutkimukset osoittavat, että pähkinät ovat hyödyllisiä. Nyt amerikkalaistutkijat ovat löytäneet vielä yhden syyn niiden syömiseen. Pähkinät nimittäin alentavat kolesteroliarvoa.11.5.2010 17:30 5 kommenttia
Näin vuorotyö vaikuttaa – ”Kovia lukemia” Kotimaa Noin joka neljäs työntekijä tekee Suomessa vuorotöitä, joista on ollut kyse myös kevään työtaisteluissa. Työterveyslaitoksen mukaan vuorotyöt ja etenkin yötyöt nakertavat tekijänsä terveyttä. Vaikutuksissa on kuitenkin yksilöllisiä eroja. Helsingin rautatieaseman tornin kello näyttää kymmentä aamulla. Vastapäisestä Makkaratalon kahdeksannessa kerroksessa valvotaan kellon ympäri Suomen junaliikenteen sujumista.6.5.2010 16:21 3 kommenttia
Yllättävä tutkimus: Viini hyödyllisempää kuin liikunta Ulkomaat Jokapäiväinen viininjuonti saattaa suojella verisuonisairauksilta. Uuden tutkimuksen mukaan pitkäaikainen viininjuonti vähentää vaarallista kolesterolia lähes yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet, kertoo Aftonbladet. - Viinin hyödyllisyydelle on vahvempaa tukea kuin liikunnan aloittamiselle lääkärin neuvosta, sanoo ruotsalainen professori Fredrik Nyström.9.2.2010 18:19 65 kommenttia
Professori myrkkylöydöstä: ”En ole pitkään aikaan syönyt jogurttia” Kotimaa Elintarvikkeiden asetaldehydipitoisuuksia tutkinut professori Mikko Salaspuro kertoo syöpää aiheuttavasta aineesta tekemiensä havaintojen vaikuttaneen hänen arkielämäänsäkin. - En ole pitkään aikaan syönyt jogurttia, vain viiliä. Siinä asetaldehydiä ei ole, Salaspuro kertoo Uudelle Suomelle.7.2.2010 21:51 43 kommenttia
Tutkimus: D-vitamiinin puute voi olla vaarallista Ulkomaat Tiedämme, että auringon puute aiheuttaa myös D-vitamiinin puutoksen. Englantilainen lääkäri David Grimes väittää Aftonbladetin mukaan, että D-vitamiinin puute voi aiheuttaa myös sydäntauteja. - Sydäntautien riskiä eivät lisää epäterveelliset ruokavaliot tai korkea kolesteroli, vaan asuinpaikka, Grimes sanoo.1.12.2009 17:57 11 kommenttia
Näin saat täyden hyödyn kolesterolimargariinista Kotimaa Kolesterolia alentava kasvisterolimargariini tehoaa parhaiten, kun sitä nautitaan osana ateriaa pitkin päivää, osoittaa tuore tutkimus. Yhdysvaltalaistutkimuksessa selvitettiin, kannattaako sterolimargariinia nauttia mieluummin yhtenä annoksena esimerkiksi aamiaisen yhteydessä vai kannattaako päivittäinen annos jakaa useammalle eri aterialle. Tulokset osoittivat, että sterolimargariinin kolesterolia alentava teho oli parempi, kun sitä nautittiin päivän mittaan kolmella eri aterialla. Tutkimuksessa käytetty kasvisterolin päiväannos oli 1,8 grammaa.12.6.2009 16:00 2 kommenttia
Sydänpotilas: Näin pääset kuntoon Kotimaa Pitkät ja lähes päivittäiset kävelyretket ovat tuoreen tutkimuksen mukaan oivia sydänpotilaiden kuntoutukseen. Verrattuna tavanomaiseen kuntoutusliikuntaan ne laihduttavat enemmän ja pienentävät tehokkaammin uusien sydänoireiden todennäköisyyttä. Yhdysvalloissa Vermontin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen osallistui 74 sepelvaltimotautia sairastavaa ylipainoista miestä ja naista. Heistä puolet ohjattiin testiryhmään, jossa kuntoutukseen kuului kevyt 45-60 minuutin kävelylenkki viitenä tai kuutena päivänä viikossa.27.5.2009 16:40
Suklaa onkin hyväksi! Kotimaa Voiko suklaan syömisestä olla hyötyä terveydelle? Kyllä voi, jos nautitaan korkeintaan 40 grammaa tummaa suklaata päivässä, totesi dosentti Marina Heinonen Terveys + Hyvä olo -messuilla.14.10.2008 15:47
Hyvä syy mennä portaita hissin sijasta Kotimaa Tuoreen tutkimuksen mukaan portaiden kiipeäminen työpaikalla hissin käytön sijasta pidentää elinikää, kertoo brittilehti Daily Mail. Jo 12 viikon aikana koehenkilöiden verenpaineessa, kolesterolissa ja kehon rasvaprosentissa näkyi tilastollisesti merkittäviä eroja. Daily Mailin mukaan vaikutus oli vastaava kuin 15 prosenttia pienempi riski kuolla mistä syystä tahansa. Geneven yliopistollisen sairaalan kokeessa oli mukana 77 sellaista henkilöä, joiden liikuntamäärä viikossa oli alle kaksi tuntia ja jotka kiipesivät portaita alle kymmenen kerrosta päivässä.1.9.2008 10:38