Älä syö kevytmargariinia Kotimaa Kevytmargariinit todella ovat epäterveellisempiä kuin rasvaisemmat. Kuluttaja-lehdessä julkaistun vertailun mukaan ihmisten tulisi valita aina yli 60 prosenttia rasvaa sisältävä margariini. Nyt myös Ylen haastattelema asiantuntija, Helsingin avoimen yliopiston ravitsemustieteen opettaja Eeva Voutilainen vahvistaa, ettei kevyempi margariini ole aina terveellisin vaihtoehto. - Jos sellainen käsitys on niin se on väärä. Parhaiten me saadaan pehmeätä rasvaa ja välttämättömät rasvahapot sellaisista tuotteista, joissa rasvaa on jonkin verran enemmän, Voutilainen sanoo Ylelle.21.9.2009 07:13 32 kommenttia
Lisää rasvaa napaan, suomalainen! Kotimaa Suomalaiset karttavat rasvaa nyt niin tiukasti, että tarpeellisetkin rasvahapot jäävät saamatta. Myös D-vitamiinia ja esimerkiksi tuoreista kasviksista saatavaa folaattia saadaan liian niukasti. Kolmannes miehistä ja puolet naisista käyttää ruoan lisäksi ravintoainevalmisteita. Usein niitä käyttävät ne, jotka saavat ravinteita riittävästi jo ruoastaan. Suomalaiset syövät Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan yhä järkevämmin. Tosin tutkijat ovat huolissaan nuorten aikuisten ravintotottumuksista.17.10.2008 12:57 8 kommenttia
Fruktoosi onkin haitallisempaa kuin muut sokerit? Kotimaa Fruktoosi saattaa lisätä rasvan kertymistä vartaloon nopeammin kuin muut sokerit kuten glukoosi tai sakkaroosi. Tästä antoi viitteitä tuore Teksasin yliopistossa laadittu tutkimus. Tutkimuksessa annettiin kuudelle terveelle koehenkilölle juotavaksi fruktoosilla ja glukoosilla makeutettuja juomia, minkä jälkeen koehenkilöiden verensokeria ja rasva-arvoja mitattiin. Tutkimus julkaistiin Journal of Nutrition -lehdessä heinäkuussa.30.7.2008 16:32 6 kommenttia