Sunnuntai 28.8.2016

Tutkimus: Suomalaiset haluavat itse päättää mitä auton tietoja kerätään ja kuka tietoja hyödyntää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
26.2.2016 08:59
  • Kuva: Timo Eskeli / Autotoday
    Kuva
|

Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa sekä erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta. Autoilijat haluavat itse päättää kuka ajoneuvojen keräämää tietoa saa hyödyntää ja missä tilanteissa.

Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa niiden käytöstä ja pystyvät välittämään dataa eteenpäin verkon välityksellä. Auton omistaja ei aina edes tiedä, mitä tietoja kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.

Kansainvälinen autoliitto FIA selvitti kuluttajien suhtautumista verkottuneisiin autoihin 12 Euroopan maassa. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset suhtautuvat asiaan kaikkein epäilevimmin.

Autonomistajat haluavat päättää tietojensa käytöstä

Euroopan laajuisesti 90 % autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista peräti 95 % oli tällä kannalla.

Sekä koko tutkimuksessa että Suomessa 91 % haluaa, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä. Ylivoimainen enemmistö (76 % koko tutkimuksessa ja 82 % suomalaisista) haluaa, että tietoja välitetään vain rajattu aika. Suomalaisista jopa kolmasosa antaisi luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa luku oli 25 %.

- Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin. Kuluttajat haluavat itselleen vapauden valita, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo.

Suomalaiset ovat varuillaan

Suomalaisten suurimmat huolenaiheet olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 %.

Mieluiten suomalaiset jakaisivat auton paikkatietoja tiepalvelulle tarvitessaan apua (80 %), mutta tämäkin lukema jää alle tutkimuksen keskiarvon (85 %). Ajoneuvon etädiagnosointiin on valmis antamaan luvan 76 % suomalaisista, mikä on pari prosenttiyksikköä keskiarvoa vähemmän. Reilu viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.

- Haluttomuus tietojen jakamiseen johtunee osittain siitä, että muutama vuosi sitten tällaisista ominaisuuksista puhuttiin paljon verotuksen ja seurannan näkökulmasta. Asia voi olla vieras myös Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä, Tolvanen arvioi.

Verkottuneet autot tuovat kuitenkin mukanaan hyödyllisiä palveluita autoilijoille. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa ja ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

- Tervetullut palvelu olisi sekin, että auto ilmoittaa polttoaineen huvetessa missä reitin varrella on halvinta tankata. Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana. Ihmiset haluavat kuitenkin itse päättää mihin palveluihin kytkeytyvät.. Näin hyvät palvelut elävät ja kehittyvät, huonot tai tarpeettomiksi koetut kuolevat pois, Tolvanen sanoo.

Peräti 95 % tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin pitää varmistaa joko kansallisella tai EU-lainsäädännöllä.

Näin tutkittiin
Tutkimusyhtiö Research Now toteutti tutkimuksen FIA Alue 1:n toimeksiannosta 12 Euroopan maassa syyskuun ja lokakuun puolivälin aikana 2015. Mukana olivat Suomi, Itävalta, Belgia, Tsekki, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Puola, Espanja ja Iso-Britannia. Tiedot kerättiin nettikyselyllä. Tutkimukseen kerättiin 12 000 lomaketta – noin 1000 joka maasta (Suomi 1006 kpl). Kohderyhmänä olivat 18-70-vuotiaat henkilöt, joiden taloudessa on auto, ja jotka käyttävät autoa vähintään kerran viikossa.

My Car My Data -kampanja
Autoliitto käynnisti marraskuussa yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa verkottuneiden autojen (connected car) yleistyessä. Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta verkottuneiden autojen ominaisuuksista sekä saada aikaan lainsäädäntö, jolla taataan, että auton kuljettaja tai omistaja saa päättää kuka tietoihin pääsee käsiksi.

Lue myös tämä: Tiesitkö, että autonvalmistaja saa tietoonsa autosi navigaattorin kohdetiedot?

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Henkilöt: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Matti Karvonen

Hieno juttu. Vielä kun tehtäisi tutkimus käyttöjärjestelmien keräämästä datasta niin saataisiin vietyä perusteet win10:ltä ja valtiollisesti voitaisi vaihtaa Linuxiin.