Keskiviikko 24.8.2016

WRC: Vain kaksi suomalaista autokuntaa mukaan Meksikon ralliin

Jaa artikkeli:
Luotu: 
2.3.2016 16:18
  • Kuva: Red Bull Content Pool / Autotoday
    Kuva
    Latvalan menoa viime vuoden Meksikon rallissa.
|

Kauden ensimmäinen soralla ajettava MM-ralli, Meksikon MM-ralli, käynnistyy perjantaina aamuyöllä Suomen aikaa. Meksikossa ajaa kaksi suomalaista kilpailijaparia.

Volkswagen Motorsportin Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila lähtevät tavoittelemaan MM-pisteitä kuninkuusluokassa Volkswagen Polo R WRC:llä ja ensimmäistä kertaa tällä kaudella WRC2-luokassa pistejahtiin lähtee tulevaisuuden tähti Teemu Suninen kartturinsa Mikko Markkulan kanssa.

Kahden keskeytyksen myötä Latvalan alkukausi ei ole lähtenyt käyntiin odotusten mukaisesti. Hän tavoitteleekin nyt ensimmäisiä MM-pisteitään Meksikossa.

Nuoren Teemu Sunisen kausi on alkanut hienosti. Hän oli viides RC2-luokassa Monte Carlon avausosakilpailussa ja Ruotsin MM-rallissa Teemu ylsi luokassaan toiselle sijalle. Suninen kohautti rallimaailmaa Ruotsissa myös yleiskilpailun toiseksi nopeimmalla ajalla Karlstadin Super-erikoiskokeella - ja yltämällä yleiskilpailussa kymmenenneksi, napaten näin yhden pisteen varsinaisessa pääsarjan MM-pistetilastossa.

WRC2-luokan pisteistä ajetaan luokassa RC2 yhteensä seitsemässä ennakkoon valitussa MM-osakilpailussa. Tällä kaudella itselleen uusia kilpailuja "treenimielessä" ajava Suninen ei jälkiviisaasti sanottuna harmillisesti kerännyt pisteitä kauden kahdesta ensimmäisestä kilpailusta, mutta Suninen kuitenkin aloittaa WRC2-pisteiden keräämisen nyt, tulevana viikonloppuna Meksikosta.

- Meksiko on vuoden ensimmäinen soraralli ja siellä tiet ovat yleensä pohjaltaan kovia, mutta ne on peitetty kerroksella hienompaa soraa, joka tekee kokonaisuudesta erittäin liukkaan. Pinta puhdistuu ja nopeutuu mitä enemmän siitä ajetaan. Tästä johtuen  on etua startata kisaan hieman myöhemmin - kunhan ei sada vettä. Sitäkin voi tapahtua Meksikossa, mutta se on melko epätodennäköistä, toteaa Latvala.

- Meksiko on minulle uusi tuttavuus. Siellä on aiempina vuosina ollut paljon keskeytyksiä jotka liittyvät erilaisiin ajovirheisiin ja niistä johtuviin tekniikkamurheisiin. Koetan itse tietenkin välttää niitä ja päästä maaliin. Nyt ajetaan myös pisteistä ja peli on kovaa; ei maalia, ei pisteitä, Suninen toteaa.

Meksikon MM-ralli  2016

Meksikon MM-ralli on tunnettu vaativista olosuhteistaan, korkealla vuoristossa ajettavista pitkistä sorapätkistään sekä useista yleisöerikoiskokeistaan. Kilpailu ajetaan Meksikon Guanajuaton osavaltiossa, keskuspaikkana toimii Leónin kaupunki. Rallia on ajettu tällä alueella vuodesta 1998 asti ja ensimmäisen kerran se sai FIA:n MM-statuksen vuonna 2004.

Aikaeroa Suomen ja Meksikon välillä on 8 tuntia, jonka verran Meksikon kello on Suomen aikaa jäljessä. Ralli alkaa Meksikossa torstaina kello 20 eli Suomessa kello on tuolloin 2 aamuyöllä.

Kilpailun on kolme edellistä kertaa voittanut ranskalainen Sébastian Ogier. Suomalaisvoittajaa ei ole kisassa nähty koko sen MM-historian aikana, mutta kerran on suomalainen kuitenkin kisan valloittanut, Harri Rovanperän yltäessä voittoon vuonna 2002 Peugeot 206 WRC:llä.

Kilpailijat aloittavat urakkansa tiistaiaamuna reittiin tutustumisella. Torstaiaamuna vuorossa on  shakedown Llano Grandessa.. Illaksi autokunnat siirtyvät Guanajuato Cityyn, josta alkaa varsinainen kilpailu avajaisseremonioilla ja kolmella asvaltilla ajettavalla yleisöerikoiskokeella.

Perjantaiaamuna kuskit pääsevät ensimmäisen sorapätkän "El Chocolate 1" kimppuun, jolla onkin mittaa huimat 54,21 kilometriä. Seuraavana vuorossa on 15,36 kilometriä pitkä Las Minas 1 ja 1,41 kilometriä pitkä Leonin katuyleisöerikoiskoe asvaltilla.

Tämän jälkeen kilpailijat käyvät huoltotauolla Leonissa. Päivä jatkuu samanlaisella setillä, tosin Leonin katupätkä vaihtuu illalla kahteen kertaan ajettavaksi Leonin Super Special Stageksi. Näin ollen perjantaina ajetaan yhteensä 7 erikoiskoetta, joista kilometrejä kertyy yhteensä 145.

Lauantaina ajetaan kaikkiaan 9 erikoiskoetta, joista kertyy kilometrejä yhteensä 152,4. Mukaan mahtuu muun muassa kahteen kertaan ajettavat sorapätkät Otates (42,62 km) ja El Brinco (7,15 km) sekä 3 yleisöerikoiskoetta.

Sunnuntaille ajettavaa jää kahden erikoiskokeen verran, tosin tästä huolimatta EK-kilometrejä on 96,47. Sunnuntaiaamuna vuorossa on nimittäin Guanajuaton erikoiskoe, jolla on mittaa hurjat 80 kilometriä - joka on erikoiskokeen maksimipituus MM-sarjassa. Kilpailun viimeisenä erikoiskokeena eli Power Stagena on Agua Zarca, jossa on jaossa kolmelle ensimmäiselle lisäpisteitä MM-sarjaan.

Kilpailun kokonaispituus: 1071,99 km
Erikoiskoekilometrejä: 399,71 km  (37%)
Erikoiskokeiden määrä: 20

Katso tästä muut WRC-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

 

 

Paikat: 
Jaa artikkeli: