Keskiviikko 27.7.2016

Mika Salo: Mersun ero Ferrariin on ihan sama kuin viime vuonna

Jaa artikkeli:
Luotu: 
11.3.2016 21:10
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
|
Formula 1 -kausi starttaa ensi viikolla Australian Melbournesta. Moottoriurheilu.tv jututti viimeisissä talvitesteissä Espanjan Barcelonassa viime viikolla paikalla ollutta Mika Saloa kauden ennakkotunnelmista.
 
21 MM-osakilpailua käsittävä Formula 1-kausi starttaa 18.3. Australian Melbournesta. Viimeiset talvitestit päättyivät viime viikolla, mutta vaikka ne kertoivat hieman tallien nykyisistä voimasuhteista, uskoo entinen formula 1 -kuljettaja Mika Salo, että todellinen tilanne tullaan näkemään vasta ensi viikolla.
 
– Tässä vaiheessa ennen ensimmäistä kisaa on aika vaikea sanoa millainen kausi on luvassa. Testeissä näytti siltä, että Mersu ajeli aika hissukseen, eikä näyttänyt koko nopeuttaan vielä. Ferrari näyttää olevan aika selvä kakkonen. Sitten tulee Williams ja Red Bull, jotka ovat aika tasoissa ja loput on sitten vähän miten sattuu. Nuo talvitestit eivät mun mielestä oikein antaneet mitään suuntaa, Salo toteaa.
 
Vaikka mediassa on hehkutettu Ferrarin päässeen lähemmäksi viime vuonna dominoinutta Mercedes-Benziä, ei Salo usko tilanteen olevan aivan niin yksiselitteinen.
 
– Mersut eivät käyttäneet testeissä pehmeämpiä renkaita ja ne eivät edes yrittäneet mitään huippuaikaa. Sitten, kun ne alkaa tositoimiin ja laittaa pehmeät renkaat alle, niin uskon, että ero Ferrariin on ihan sama kuin viime vuonna.
 
– Aikalailla mä pelkään, että tulee olemaan melko samanlainen kausi kuin viime vuonna. En usko, että siellä nähdään mitään suurempia yllätyksiä. Red Bull on ilmeisesti parantanut huomattavasti viime vuodesta, eli ne voivat tulla sinne kärkeen, mutta muuten varmasti aika samaa on luvassa.
 
Rengasvalinta saattaa kuitenkin antaa pientä jännitystä alkukilpailuiden osalta. Tiimeillä on valittavanaan kolme eri seosta: medium, pehmeä ja superpehmeä.
 
Ferrarin Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel lähtevät avausosakilpailuun samanlaisilla seteillä kuin Mercedeksen Nico Rosberg (kaksi medium-rengassettiä, viisi pehmeää ja kuusi superpehmeää settiä), kun taas Rosbergin tallikaveri Lewis Hamilton valitsi saman taktiikan kuin Williamsin Valtteri Bottas ja Felipe Massa (yksi mediumsetti, kuusi pehmeää ja kuusi superpehmeää settiä).
 
– Se tuo vähän jännitystä, kun tallit joutuvat etukäteen valitsemaan renkaat. Tosin kärkitiimit valitsivat aika samanlaiset setit. He jättivät itselleen hieman joustovaraa, kun superpehmeäseos on vähän tuntematon vielä kaikille. Ensimmäisten kilpailujen rengasvalinnat ovat aika varovaisia, koska kukaan ei tiedä, onko siellä kylmä vai kuuma, joten sinne jätetään vähän joustovaraa.
 
Aika-ajomuutos kerää kritiikkiä
 
Tälle vuodelle on luvassa aika-ajomuutos, jota myös kuljettajat ovat ennakkoon kritisoineet. Uuden säännön mukaan hitain kuljettaja putoaisi pois aika-ajojen ensimmäisen ja toisen osion molemmilla jaksoilla 90 sekunnin välein, kun 16 minuuttia kestävästä ensimmäisestä osiosta on ajettu seitsemän minuuttia ja 15 minuuttia kestävästä toisesta osiosta kuusi minuuttia.
 
Molemmilla jaksoilla putoaa seitsemän kuljettajaa. Aika-ajojen kolmas osio kestää 14 minuuttia, jossa hitain kuljettaja tiputetaan viiden minuutin jälkeen 90 sekunnin välein.
 
– Mun mielestä se on aika sekava uudistus. Pitää nyt odottaa eka kisa ja katsoa, miten se menee, mutta se antaa aika paljon virhemahdollisuuksia tiimeille ja kuskeille. Jos he odottavat pilttuussa liian kauan, että käyvät vetämässä yhden kierroksen, niin se aika saattaa mennä ja sut on pudotettu. Nyt pitää olla radalla paljon enemmän ja yrittää säästää rengasta, mikä mun mielestä on aika tyhmää, koska aika-ajojenhan pitäisi olla niin, että siellä käydään nimenomaan vetämässä yksi kierros, koska se ratkaisee.
 
Kaudeksi 2017 on puolestaan luvassa konkreettisempaa uudistusta myös autojen ulko-asuun. Formula1-autoihin kaavailtua turvakehikkoa kokeiltiin Espanjan talvitesteissä.
 
– Ei se mikään kaunis ollut, mutta kaikki on hyvää, mikä vie turvallisuutta eteenpäin. Ei mulla siihen oikein ole mielipidettä, kunhan ei tule katettuja autoja.
 
”Valtterin tehtävä tulosta”
 
Suomalaisten katseet kohdistuvat tälläkin kaudella luonnollisesti Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen suuntaan. Kaksikko kävi viime vuonna tiukkoja taistoja, joissa ei kolhuiltakaan vältytty. Salo odottaa miehiltä kovaa taistoa kärkisijoituksista tänäkin vuonna.
 
– Molemmilla on taas hyvä auto ja vaikuttaa, että he tulevat ajamaan samoista sijoista viime vuoden tapaan. Mun mielestä näyttää siltä, että Ferrari on kuitenkin aika paljon parempi kuin Williams. Aikalailla lähekkäin ne tulee kuitenkin olemaan taas.
 
Henkisen puolen Salo näkee olevan molemmilla miehillä vahva.
 
– Valtterilla on oppivuodet takana ja nyt on se vuosi, kun pitää oikeasti tulla tulosta. Sopimus on katkolla tämän vuoden jälkeen, niin tämä on tärkeä vuosi Valtterille ja hän tiedostaa sen ihan varmasti. Kimi taas yrittää voittaa tallikaverinsa, niin sen pitäisi riittää aika pitkälle.
 
F1-kausi starttaa 18.-20.3. Australian Melbournesta
 
Teksti: Moottoriurheilu.tv
 
Katso tästä muut F1-jutut.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: