Torstai 30.6.2016

Porsche Macan-mallistoon uusi moottori

Jaa artikkeli:
Luotu: 
12.3.2016 10:19
  • Kuva: Porsche / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Porsche / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Porsche / Autotoday
    Kuva
|
Porsche laajentaa kompaktien SUV-mallien valikoimaansa uudella perustason Macan-versiolla, jossa on erityisesti tälle mallille räätälöity nelisylinterinen turbomoottori. 
 
Uuden Macanin kaksilitrainen turbomoottori tuottaa 185 kW:n (252 hv) huipputehon 5000–6800 kierroksella minuutissa. Moottoriin on yhdistetty 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on kaikkien Macan-mallien tavoin auton vakiovaruste.
 
Uuden moottorin ansiosta Macan kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 6,7 sekunnissa ja valinnaisella Sport Chrono -varustepaketilla peräti 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on 229 km/h.
 
NEDC-syklin mukainen polttoaineenkulutus on vanne- ja rengasyhdistelmästä riippuen 7,2–7,4 litraa sadalla kilometrillä.
 
Sporttinen nelisylinterinen turbo
 
Uutuusmallin nelisylinterinen moottori on suunniteltu erityisen urheilulliseksi ja taloudelliseksi, sillä siinä on jopa kahden baarin ahtopaine, ahtoilman jäähdytys, bensiinin suoraruiskutus ja muuttuva venttiilien ajoitus.
 
Variocam Plus -järjestelmä ohjaa imu- ja pakoventtiilien nokka-akseleita jatkuvasti ja säätää myös pakoventtiilien nostoa. Moottorissa on 370 Nm:n vääntö kierrosalueella 1600–4500 r/min. 
 
Autossa on aktiivinen nelivetojärjestelmä. Ilmajousitus korkeudensäädöllä ja aktiivisella iskuvaimennuksella on saatavissa lisävarusteena. Ketteryyttä parantaa osaltaan se, että Macan on 1770 kilon omamassallaan Porschen kevyin SUV-malli.
 
Kattava vakiovarustelu  
 
Ulkoasultaan ja varustelultaan uusi perustason malli eroaa vain hienoisesti tehokkaammista Macan-versioista. Ulkoa katsottuna leimaa-antavia piirteitä ovat sivuikkunoiden mustat kehykset, 18-tuumaisten vanteiden mustat jarrusatulat takana sekä kaksi erillistä pakoputkea ruostumattomasta teräksestä.
 
Vakiovarusteista monet ovat samoja kuin S-sarjan malleissa. Macanin vakiovarustelu käsittää muun muassa kahdeksaan suuntaan säädettävän kuljettajan istuimen, istuinten keskiosien Alcantara-verhoilun, uusimman sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän, kaistavahtijärjestelmän ja sähkötoimisen takaluukun.
 
Auto tulee markkinoille kesäkuussa. Suomessa hinta arvonlisäveroineen ja maakohtaisine varusteineen on 82 141 euroa. 
 
Katso tästä muut Porsche-uutiset.
 
Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: