Maanantai 25.7.2016

Nissanin superauto GT-R on saanut aivan uuden ilmeen

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.3.2016 21:10
  • Kuva: Nissan / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Nissan / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Nissan / Autotoday
    Kuva
  • Kuva: Nissan / Autotoday
    Kuva
|
Nissan esitteli tänään New Yorkin autonäyttelyssä uuden 2017 GT-R:n, joka on kokenut laajemman muodonmuutoksen kuin mikään muu vuosimalli vuoden 2007 ensilanseerauksen jälkeen.
 
Uuden GT-R:n keula on saanut täysin uuden ilmeen mattakromilla viimeistellyn V-muotoisen etusäleikön ansiosta. Uudistettu etusäleikkö mahdollistaa tehokkaamman moottorin jäähdytyksen. Myös konepeltiä on vahvistettu huomattavasti ajovakauden lisäämiseksi suurilla ajonopeuksilla. Uudistettu etuspoileri ja puskuri tekevät GT-R:stä puhdasverisen kilpa-auton ja tuottavat huomattavaa pitovoimaa etuakselille.
 
Uuden GT-R:n profiili on tutun aerodynaaminen, mutta helmalevikkeitä on levennetty entisestään ilmavirtausten optimoimiseksi. Myös perä on kokenut perusteellisen muodonmuutoksen: GT-R:lle tunnusomaiset neljä rengasmaista takavaloa on jätetty ennalleen, mutta tarkka silmä huomaa entistä aerodynaamisemmat muodot ja uudet ilmanpoistoaukot pakoputkien vieressä.
 
Muutokset korostavat Nissanin mukaan GT-R:n sporttisuutta, mutta ennen kaikkea parantavat sen aerodynaamisia ominaisuuksia taaten pienemmän ilmanvastuskertoimen sekä huomattavan pitovoiman.
 
Täysin uudistettu kojelauta ja mittariston reunus ovat saaneet nahkaverhoilun. Mittariston ja keskikonsolin muodostama yhtenäinen kokonaisuus rajaa kuljettajalle ohjaamomaisen tilan.
 
Kojelaudan keskellä olevaa ohjauspaneelia on parannettu ja yksinkertaistettu. Integroitujen navigointi- ja audiosäätimien ansiosta kytkimiä on enää yksitoista, kun niitä oli edellisessä mallissa 27. Entistä suuremman 8-tuumaisen kosketusnäytön suuret kuvakkeet tekevät käytöstä helppoa, Nissan toteaa. Näytön hallinta käy vaivattomasti keskikonsoliin sijoitetun uuden säätimen avulla.
 
Vaihteenvalitsimet sijaitsevat ohjauspyörässä, joten vaihtaminen onnistuu kaarteessa käsiä ohjauspyörästä irrottamatta.
 
GT-R:n 3,8-litrainen ja 24-venttiilinen V6-kaksoisturbomoottori tuottaa nyt 565 hv:n huipputehon 6800 kierroksella minuutissa ja vääntää parhaimmillaan 633 newtonmetriä.
 
Moottorit valmistetaan käsityönä.  Uuteen moottoriin on yhdistetty 6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.
 
Pohjoismaissa Nissan GT-R on myynnissä vain Ruotsissa.
 

Katso tästä kaikki muut Nissan-uutiset.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

 

Yritykset: 
Paikat: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit