Maanantai 30.5.2016

Ranskalaiset autot ovat Euroopan vähäpäästöisimpiä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.3.2016 14:10
  • Kuva: Peugeot / Autotoday
    Kuva
    Peugeotin autot päästävät vähiten hiilidioksidia.
|

Ranskalaiset merkit miehittävät palkintopallin, kun mittapuuna on autojen päästöt Europopassa. PSA:n merkit ovat kärjessä.

Peugeot oli viime vuonna Suomen automarkkinoiden vähäpäästöisin automerkki malliston keskimääräisen CO2-päästön ollessa vain 108,6 g/km. Myös Euroopassa Peugeot oli ykkönen.

Euroopassa Peugeotin rekisteröityjen uusien autojen keskimääräinen päästötaso vuonna 2015 oli 103,5 g/km, kun kaikkien uusien autojen päästötaso oli 119,3 g/km.

Keskimääräiset uusien autojen CO2-päästöt laskivat kaikkialla Euroopassa vuonna 2015 JATO Dynamics –yhtiön 23 eri maan automarkkinoita käsittävän tutkimuksen mukaan. CO2-päästöt alenivat näillä markkinoilla 3,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Päästölukemissa oli laskua vuoteen 2014 verrattuna 4 g/km ja vuoteen 2013 verrattuna 7,5 g/km. Autojen rekisteröinnit kasvoivat vastaavana aikana 9,3 % tutkimukseen kuuluneissa 23 maassa.

Peugeot nousi vuonna 2015 ensi kertaa Euroopan vähäpäästöisimmäksi autoksi ohittaen viime vuoden ykkösen Renaultin. Peugeotin kokonaispäästötaso aleni viime vuonna peräti 5,8 g/km lukemasta 109,3 g/km lukemaan 103,5 g/km. Peugeot paransi keskimääräistä päästötasoaan toiseksi eniten top 20 –merkkien joukossa. Peugeot 308- ja 208 -mallien alhaiset päästöt olivat osaltaan vaikuttamassa myönteisesti kokonaispäästöarvon kehitykseen (308: 97,8 g/km ja 208: 99,3 g/km).

PSA-yhtymän toinen automerkki Citroën sijoittui JATO Dynamicsin tutkimuksessa toiseksi päästötasolla 105,7 g/km. Laskua edelliseen vuoteen oli 5,1 g/km. Erityisesti C4 Cactus –mallin myynnin huima 173 % nousu siivitti Citroënin menestykseen.

Norja ohitti Alankomaat                    

Norjan automarkkinoiden CO2-päästöjen myönteinen kehitys merkitsi sitä, että maa ohitti päästöarvoissa Hollannin. Norjan keskimääräinen päästötaso laski vuoden 2014 lukemasta 110,5 g/km vuoden 2015 lukemaan 100,5 g/km.

Sen lisäksi, että Norja oli päästölukemaltaan alhaisin 23 Euroopan maan joukossa, myös päästöjen aleneminen oli maassa suurinta. Vuonna 2015 nollapäästöisten autojen rekisteröinnit kasvoivat Norjassa peräti 42%. Näiden autojen osuus kokonaisrekisteröinneistä oli vastaavaan aikaan 17%.

Alankomaissa keskimääräinen CO2-päästölukema vuonna 2015 oli 101,3 g/km. Hybridiautojen ja sähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 12% vuonna 2015, kun se edellisenä vuonna oli vain 7,8%.

Kun tarkastellaan Euroopan viittä automyynnin kannalta suurinta maata, oli alhaisimmat CO2-päästöarvot Ranskassa, laskua edelliseen vuoteen verrattuna 3,0 g/km. Ranskan automarkkinoilla SUV-mallien myynti kasvoi 22 % ja pienten kaupunkiautojen myynti 12 %.

Euroopan 10 myydyimmän automerkin CO2-päästöt vuosina 2015 ja 2014

Sij. 2015 Merkki CO2 v.2015 g/km CO2 v.2014 g/km Muutos % g/km Sij. 2014
1 Peugeot 103,5 109,3 -5,8 2
2 Citroën 105,7 110,8 -5,1 3
3 Renault 105,9 108,4 -2,4 1
4 Toyota 107,7 112,5 -4,9 4
5 Nissan 114,3 113,8 +0,5 5
6 Skoda 115,4 121,5 -6,2 8
7 Seat 116,8 117,4 -0,6 6
8 Mini 117,0 122,1 -5,1 -
9 Fiat 117,8 117,4 +0,3 7
10 VW 117,8 123,4 -5,6 10

Keskimääräiset Co2 –päästöt maittain

  CO2 v. 2015 g/km CO2 v. 2014 g/km Muutos % g/km
Norja 100,5 110,5 -10,1
Alankomaat 101,3 106,7 -5,4
Kreikka 105,7 107,3 -1,6
Portugal 105,8 108,9 -3,1
Tanska 106,0 110,9 -4,8
Ranska 110,9 113,9 -3,0
Kroatia 112,4 115,6 -3,3
Irlanti 114,3 116,9 -2,7
Italia 114,9 117,9 -3,1
Espanja 115,7 118,6 -2,9
Belgia 117,6 121,1 -3,5
Slovenia 118,6 120,8 -2,2
Iso-Britannia 121,2 124,6 -3,3
Romania 122,9 126,3 -3,4
Itävalta 123,3 128,0 -4,7
Suomi 124,0 128,2 -4,2
Tsekki 125,0 131,1 -6,1
Slovakia 126,1 131,1 -5,0
Ruotsi 126,2 130,8 -4,6
Unkari 126,9 131,5 -4,6
Saksa 127,3 131,9 -4,6
Puola 129,0 132,7 -3,7
Sveitsi 134,6 141,5 -6,9

 

Katso tästä muita juttuja autojen päästöistä.'

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.

Jaa artikkeli: