Lauantai 29.11.2014

”Suomi on tämän jälkeen hyvin erilainen”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.10.2009 12:13
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/ Uusi Suomi
    Kuva
    Tuija Brax uskoo lakiuudistuksen muuttavan Suomen vaalirahoituskäytäntöjä selvästi.

Oikeusministeri Tuija Braxin (vihr.) mukaan säätiöiden läpinäkyvyys tulee vaalirahoituslain uudistuksen myötä kohenemaan merkittävästi.

– Uskon että säätiöt käyvät kaikki läpi oman prosessinsa, miten näitä päätöksiä tehdään, mitä säädekirjassa lukee ja mikä on sallittua ja mikä ei. Uskon että Suomi on tämän jälkeen hyvin erilainen tästä näkökulmasta, Brax vakuutti Ylen Ykkösaamussa.

Brax nosti ohjelmassa esiin vahvasti Lauri Tarastin työryhmän kaavaileman online-rekisterin, joka velvoittaa puolueet ilmoittamaan saamansa rahalahjoitukset reaaliaikaisesti internetissä.

- Kun asiat ovat julkisia, voimme huomattavasti paremmin arvioida, tuleeko jääviystilanteita. Jääviysasiat otetaan yhä vakavammin ja jääviydestä myös nostetaan väitteitä, jos epäillään, että on jäävejä päättäjiä, Brax sanoi.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Juudas I.

HOK-Elannon lahjotut virkamiehet ja virkamiehiin rinnastettavat valtuutetut.

Jos valtuutetun talous saa 15% HOK-Elannolta alennukset ostoksissaan niin se tarkoittaa n. 10 000 - 20 000 euron vuosittaista lahjusta.

Tämä olisi jo nykyisen lainsäädännön mukaan rikos, mutta kun syyttäjä ei syytä kun on sukulaisia HOK-Elannossa ym. muita syitä.

Ilkka Luoma

Nyt kikkaroidaan lillukanvarsilla - suurin pontevuus pitäisi laittaa kansakunnan äänestysvilkkauden nostoon. Nyt olisi nostettava äänestysaktiivisuutta kaikin keinoin, jopa maksamalla uurnaan tiputetusta lipusta!

Kansalaiset äänestysaktiivisiksi kymmenellä eurolla!

(Uutisoinnin jauhaessa poliitikkojen epärehellisyydestä, uskottavuuskriisistä ja kansalaisten luottamuksen menetyksestä - moni ennen äänestänyt suunnittelee jättävänsä seuraavan äänestyksen väliin - erityisesti nuorten äänestysprosentti alenee hälyttävästi 1/)

[ ... kansalainen astelee äänestyskoppiin pohtien kuka heistä olisi äänen arvoinen. Äänestäjä unohti sillä silmänräpäyksellä median otsikoinnin, kun sen saman "tutun ja turvallisen" valitsi - ei niihin muihin voinut luottaa. Oma suosikkini pettää sekin, mutta pettää tutusti ja turvallisesti - pohti kansalainen, kun lippunsa uurnaan pudotti ... ]

Yhteiskunnallisesti ja demokratian 2/ nimissä aleneva äänestysprosentti on hätähuuto kansalta **/. Äänestysvälinpitämättömyys ei johdu laiskuudesta, vaan äänestämättä jättäminen johtuu luottamuksen puutteesta ja hengettömyydestä juuri niiden taholta, jotka yleensä valiintuvat suureen saliin. Ei ole riittävää kierrätystä - kuinka se vanha voi muuttua, kun teesit ovat vuodesta toiseen samat?

Kansakunta käy nyt rauhanajan suurinta muutosprosessiaan. Meillä on menossa maailmanlaajuinen työn uudelleen jako, jossa työmme arvioidaan kansainvälisillä kentillä ehkä liian kalliiksi. Työ on velvollisuus ja työ on oikeus. Nyt kehittyvien maiden "halvemmat" toverit ovat lisäämässä leipänsä määrää, ehkä makkarankin - meillä on vielä kinkkua ja filettä. Samalla on alkanut maapallollisten raaka-aineiden ja energiavarojen uudelleen jako - mm. Kiina ottaa omansa ja vieläpä väkilukunsa suhteessa.

Nykyinen hallituspohja on kansakunnan vedenjakajalla

Elämme nykyhallituksemme kautta vedenjakaja-aikaa. Osa kansasta on saanut historiallisen suuret palkankorotukset ja ostovoiman lisäykset, kun samalla monet tuotteet ja palvelut ovat halventuneet. Osa kansasta taas vaeltaa ruoka-, sosiaalihuoltoluukku-, terveyskeskus- ja mielenterveysneuvolajonoihin - rahaa ei ole, yrittämisen halua ei ole - ei ole intoa olla mukana, eikä haluta vaikuttaa.

Maslowin tarvehierarkian alimmat tasot määräävät liian monien elämässä - on edes pysyttävä "hengissä". Suomessa ei kuolla nälkään, kiitos erinomaisen tulontasausjärjestelmän, jonka loivat nyt identiteettikriisissä olevat vasemmistopuolueet 3/ ja elämänlähteemme, maaseudun kannattajapuolue Keskusta.

Kokoomus on luonut eräin osin eriarvoistuvan kansakunnan, josta on saatava voittoa voitolle ja päälle jatkuva kasvu 4/, jotta lisääntyvä osto- ja kulutusvoima toteutuvat - ainakin omille kannattajille. Kokoomuksen hyvä teko kansakunnalle on yrittämisen kannustaminen, vain työllä selvitään. Kasvuhegemonian hevosen leikissä ympäristö ja tavallisen ihmisen psyyke 5/ unohtuivat - tehoa pitää saada entisestään lisää.

Valinta on kansakunnan - kuinka saamme kansalaiset uurnille äänestämään?

Miten saamme äänestäjät uurnille? Demokratian ja uudistuvan eduskunnan nimissä kansalaiset on saatava valintatilanteeseen, sillä nyt yhä pienemmällä kokonaiskansan tuella vaikutetaan koko kansan asioihin! Nukkuvien puolue on suurin ja kasvaa potrasti - varsinkin, kun poliitikkojemme luottamus on pohjamudissa ja uudistuskyky kadoksissa.

Houkutellaan kansa äänestämään rahalla. Maksetaan 10 euroa*/ jokaiselle, joka lippunsa uurnaan pudottaa. Tämä maksaa rahaa, mutta se on hyvin pieni raha siitä radikaalista muutoksesta, mikä syntyy, kun äänestysprosentti nousee jopa 85:een. Suomi saa todella uuden eduskunnan, joka voi tehdä vaaditut muutokset.

Tässä tapauksessa raha luo demokratiaa ja palvelee koko kansaa. Nuo kymmen eurosethan menevät suoraan kansalle, joka kuluttaa sen suurelta osin kotimaiseen tuotantoon ja palvelurakenteeseen todennäköisesti heti rahan tavoittaessa äänestäjän kukkaron.

"Rahalla ääniä" -kampanja on toteutettava nyt
(Puolueet ovat tähän mennessä kikkailleet kansalaisten selän takana vaalirahoituksensa - nyt valtio antaa vaalirahaa suoraan kansalle, jotta se käyttäisi aktiivisesti sille suotua oikeutta ja velvollisuutta. Nyt luodaan "vaalirahoitusta", jolla on täysi läpinäkyvyys, siis ostamme yksinkertaisesti ääniä - ja rehellisesti)

Asia on otettava nyt heti käsitelyyn, jotta se ehtii käytäntöön jo seuraaviin eduskuntavaaleihin. Kansa hyväksynee kahvirahatulonsiirron ja lähtee innolla tekemään valintoja. Saamme aivan uusia näkökulmia siitä oikeasta eduskunnasta, kun uurnille porhaltaa se väki (max. noin 1,5 miljoonaa!), joka ei ääntään ole antanut demokratiakoneistoomme.

Voisi sanoa, että raha ratkaisee ja nouseva äänestysprosenttimuutos on varma. Eduskunnassa istuisi vaalien jälkeen sellainen väki, jolla on oikeasti suuren kansan tuki - samalla uuden veren myötä suureen saliin tuulettuisi uutta henkeä, luovuutta ja halua. Nyt vaaditaan tekoja, sillä seuraava eduskunta on todellisten päätösten edessä 6/. Rohkeutta päättäjät, kansa odottaa.
...

Kirjoitukseen liittyvät viitteet:
*/
"Äänestysraha" jaettaisiin kaikille suoraan käteen, kun lippu uurnaan tipahtaa - siitä ei makseta veroa. Tämä houkute demokratian aktivoimiseksi maksaa yhteiskunnallemme noin 47 miljoonaa euroa, se on pieni raha siihen nähden mitä saamme - ennen kaikkea saamme kansalaiset liikkeelle ja ehkä sen myötä he haluavat aloittaa aktiivisemman vaikuttamisen aikakauden. Kutsuttakoot "äänestysrahaa" vaikkapa matkarahaksi äänestyspaikalle.

**/
Edellisissä eduskuntavaaleissa saavutettiin ~ 67% äänestysaktiviteetti - se on liian vähän. Tämän päivän hallituspuolueet saivat ~ 1,62 miljoonaa ääntä, se on vain reilu 1/3 osa kaikista äänioikeutetuista ~ 38%! Annetuista äänistä se oli sentään noin 58% - jokainen voi tältä pohjalta miettiä, mitä tarkoittaisi, jos nuo 1,5 miljoonaa äänestämätöntä ryntäävät 10 euron voimalla uurnille.

--- http://ilkkaluoma.blogspot.com/search?q=puoluepolitiikka ---
--- http://pxweb2.stat.fi/database/StatFin/vaa/evaa/Eduskuntavaalit%20-%20tu... ---
...

1/ --- http://ilkkaluoma.blogspot.com/2005/03/miksi-nuoriso-ei-kiinnostu-yhteis... ---
2/ --- http://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/09/demokratia-on-hokema-joka-ei-ole.... ---
3/ --- http://ilkkaluoma.blogspot.com/2005/04/vasemmistolainen-aatesuunta.html#... ---
4/ --- http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1961960/kansakunnan-ja-jyrki-kataise... ---
5/ --- http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1844230/ympariston-kestokyvyn-ylitys... ---
6/ --- http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/2110443/kansakunnan-on-mobilisoidutt... ---
...

Kirjoitukseen liittyvät kuvakansiot nykyisestä eduskunnasta,
--- jota riepoo vaalirahakohu ja kansalaisluottamuksen puute, joka taas peittää ne todelliset asiat ja kyvyttömyydet nähdä metsää puilta. Kansakunta astelee kohti vedenjakajaansa - ja päättäjät ovat neuvottomia, mitä pitäisi tehdä. Sinä voit kysyä itseltäsi, mitä odottaisit todella heiltä, kun kuvia katselet... [kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä. Copyright by Ilkka Luoma 2007, 2008 ja 2009]

Kuvakansio 1 --- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/27ed6+ilkka-luoma-eduskunnassa---taysist... ---
Kuvakansio 2 --- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28h8o+ilkka-luoma-eduskunta-paatti-.html ---
Kuvakansio 3 --- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2au3p+ilkka-luoma-ilmastoselonteko.html ---
...

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.vuodatus.net
FAVOURITE LINK:
http://www.ihmistenpuolue.fi/
http://www.adressit.com/vaaliraha
...

Sent:
Cc: [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected] ; [email protected]
Sent: Saturday, October 17, 2009 10:28 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Saammeko lisää äänestäjiä - edes rahalla?

Holotna Pravda

Miten arvokkaaksi tässä rekisterissä arvioidaan aatteessaan uskollisten toimttajien kirjoittamat puffijutut ja muu ilmainen medianäkyvyys?

Hesarin viikkoliitehän on vihreiden epävirallinen pää-äänenkannattaja eikä varsinaisesta lehdestäkään punavihreää paatosta koskaan puutu.

3141592

Uskoo ken tahtoo. Vieläkö riittää hölmöjä uskomaan viher-Braxin soopaa senkin jälkeen, kun hän ajoi oikeusministerinä väkisin läpi Lex Nokian ja nettisensuurin? Tämä hölmö ei taida enää uskoa näitä satuja.

Jouko Heyno

Kun säätiöissä rikotaan lakia, tehdään lainmuutos. Entäs sitten, kun sitä lakia rikotaan? Uusi laki taas, vai? Eikös lainrikkomuksesta pitäisi tulla rangaistus eikä uusi laki?

Pitäisiköhän jo vihdoin vaihtaa koko porukka?

Pasi Käyhkö, vapaa kirjoittaja, Espoo

Olet oikeassa. Pitäsiköhän tässä tehdä jokin lainvastainen teko ja vaatia vain lainmuutosta. Eipä taida onnistua muualla kuin Suomessa, vain siinä tapauksessa, että kysymyksessä on lainsäädäntöä säätelevän elimen jäsenen rikkomukset. Tämä on suomalaista demokratiaa. Tosiasiassa mikään ei ole muuttunut. Brax puhuu jälleen pehmoisia.

Vie rahat

on valtavasti yhdistyksiä ja säätiöitä,joiden säännöt eivät näy julkisesti missään.

Mistä siis voidaan tietää jatkossa ne, joilla on yleishyödyllisyyden lisäksi ylösmerkityt oikeudet vaalirahoitukseen ja määritelläänkö yhdistyksille jokin katto vaalirahakeräyksiin?

Entäpä kuolleet jäsenet, joko ne on siivottu jäsenrekistereistä.

Jotakin konkreettista toimintamallia ja ojennusta olisin toivonut myös patentti ja rekisterihallinnon puolelle.

Vieras

S-ostoskori on poliitikolle halpa
Talouselämä | Mikko Laitila. Tiistai 1.9.2009

Arhinmäki, Hautala, Kaikkonen, Kiljunen, Soini, Zyskowicz... HOK-Elannon 60-henkisestä edustajistosta joka kolmas on kansanedustaja. Ja koko porukka saa ostaa tavaraa HOK- Elannosta muikeaan henkilökuntahintaan.
Edustajisto saa kokouspalkkion lisäksi 15 prosentin alennukset Prismasta, paremman koron S-Pankissa ja hotelliyöt 45 euron alennushintaan.

Vihreään korttiin liimattava, henkilökuntaetuun oikeuttava tarra kuuluu SOK:n ohjeen mukaan hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenille. HOK-Elannossa etu on kuitenkin ulotettu koskemaan myös edustajistoa.

Miksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi?
”Asiasta päätettiin HOK:n ja Elannon sulautumisen yhteydessä 2003. Ideana oli kannustaa hallintohenkilöitä tutustumaan osuuskaupan toimintaan. Tästä on hallituksen päätös.”

Valikoituja herkkuja
* Käyttötavaroista pois 15 prosenttia
* Auton varaosista ja huolloista pois 15 prosenttia
* 8 prosenttia Prisman viihde-elektroniikasta
* 15 prosenttia pois S-ravintolalaskusta
* Hotelli 45 euroa/yö
* 3 prosenttia ruokaostoksista
* Parempi korko pankkitilille S-Pankissa ja vuosimaksuton Visa
* 15 prosenttia ruumisarkuista. (ns. kähmijän PERIKUNTA -ALENNUS, toim. huom.)

Niemen mukaan hallintohenkilöt käyttävät HOK-Elannon palveluita tutkitusti samoin kuin henkilöstö keskimäärin.
Niemi arvioi ostotapahtumatietojen perusteella, että alennus olisi keskimäärin edustajiston jäsentä kohden noin 600 euroa vuodessa.

Kansanedustajalla on toki suurempi ostovoima kuin kassahenkilöllä, joten etu voi kasvaa suureksikin.
Pari viikkoa sitten HOK-Elanto julkisti vaalirahakohun jälkimainingeissa tuet, joita se maksaa edustajistonsa puolueille.
Ettekö näe ostoetua tukena?
”En näe tätä kyllä sellaisena tukena mitä tässä tarkoitat. Meillä on tämä kaikki kerrottu verkkosivuilla. Tämä on julkista päätöksen tekoa ja olemme olleet tässä avoimia aina”, Niemi sanoo.

HOK-Elannon verkkosivuilta ei kuitenkaan vielä viime viikolla löytynyt mainintaa, että myös edustajisto saa samat henkilökuntaedut kuin henkilökunta. Toimitusjohtaja lupasi korjata asian.
_
http://www.talouselama.fi/kommentointi/?action=thread&thread=324122
___

S-Ryhmän HOK-peli. Ventti vai BlackJack?
HOK-Elannon 60 hengen Edustajistosta kolmasosa on jäävejä liiketoimintaa koskevassa päätöksenteossa.
Sillä 21 heistä toimii myös Helsingin Kaupunginvaltuustossa.
- Näiden edustajien velvollisuus on luonnollisesti ollut jäävätä itsensä mm. kaikissa valtuuston kokousten, S-Ryhmää koskevissa lupa-, hallinto-, liikepaikka- ja kaavoitusasioissa.
Edustajisto käyttää HOK-Elannossa asiakasomistajille kuuluvaa ylintä päätösvaltaa niissä asioissa, jotka sille lain ja sääntöjen mukaan on määrätty. Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.
On oletettava, että kaksoisjäsenyyden omaavien itsesuojeluvaisto on toiminut S-Ryhmää koskevissa asioissa, joten H: gin Kaupunginvaltuuston jäsenet ovat jäävänneet itsensä HOK-Elanto -asoissa ja siitä on kokouspöytäkirjoissa asianmukainen merkintä.
- Vai onko pelattu pimeillä korteilla, Venttiä?

--
Alanko-Kahiluoto, Outi, kansanedustaja, Vihr.
http ://www.outialanko.fi/
outi.alanko-kahiluoto(at)eduskunta.fi
Arhinmäki Paavo, kansanedustaja, Vas, Helsinki
http ://www.paavoarhinmaki.fi/
Asko-Seljavaara, Sirpa, kansanedustaja, Kok
http ://www.sirpa-asko-seljavaara.net/
Bogomoloff Harry, toimitusjohtaja, Kok, Helsinki
Bryggare, Arto, kauppatieteiden kandidaatti, SDP, Helsinki
http ://www.bryggare.net/
Hakanen Yrjö, puheenjohtaja, SKP ja Helsinki-listat
http ://www.yrjohakanen.fi/
Sähköposti: yrjo.hakanen(ät)skp.fi
Hakola Juha, kansanedustaja, Kok, Helsinki
http ://www.juhahakola.net/
Hiltunen Rakel, kansanedustaja, SDP, Helsinki
http ://www.rakel.fi/
Karhuvaara Arja, kansanedustaja, Kok, Helsinki
http ://www.arjakarhuvaara.fi/
Kiviniemi Mari, kansanedustaja, Vihr, Helsinki
http ://www.marikiviniemi.net/
Krohn Minerva, kehitysjohtaja, Vihr, Helsinki
http ://www.minervakrohn.net/
Moisio Elina, valtiotieteiden maisteri, Vihr, Helsinki
http ://www.elinamoisio.net/
Ojala Outi, erikoissairaanhoitaja, , Vas, Helsinki
http ://www.outiojala.fi/
Pajamäki Osku, tuottaja, SDP, Helsinki
http ://www.osku.net/
Peltokorpi Terhi, kätilö, , Kesk, Helsinki
http ://www.peltokorpi.net/
Puoskari Mari, diplomi-insinööri, Vihr, Helsinki
http ://www.maripuoskari.net/
Rautava Risto, komentaja, Kok, Helsinki
http ://www.ristorautava.net/
Rihtniemi Suvi, diplomi-insinööri, Kok, Helsinki
http ://www.rihtniemi.info/
Saarnio Pekka, toimittaja, Vas, Helsinki
http ://www.saarnio.intranetit.net/
Soininvaara Osmo, valtiotieteiden lisensiaatti, Vihr, Helsinki
http ://www.soininvaara.fi/
Tenkula Tarja, osastonhoitaja, SDP, Helsinki
http ://www.tenkula.co.nr/
___
Lähteet:
HOK-Elanto, Edustajisto 2008 - 2012
http ://www.hok-elanto.fi/index.php?id=edustajisto
_
Kaupunginvaltuuston puoluejakauma kaudella 2009 - 2012
http ://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/helsinki/fi...
_
http ://fi.wikipedia.org/wiki/Ventti
_
HOK-Elanto maksaa 21 % korkoa osuuspääomalle
Edustajisto, joista on 21 myös kaupunginvaltuustossa, hyväksyi hallituksen esityksen, jonka mukaan osuuspääomalle maksetaan 21 prosentin korko.
Nykyisille asiakasomistajille eli jäsenille maksetaan varsinaisille osuuksille 21 prosenttia korkoa vuodelta 2007 sille osuusmaksumäärälle, joka jäsenellä on ollut maksettuna 31.12.2007.
http ://www.hok-elanto.fi/index.php?id=292

Liike

1. Vaalirahoituslain uudistamisesta ei ole vielä olemassa hallituksen esitystä.

2. Tarastin työryhmän esitys ei muuta tosiasiallisesti säätiöiden vaalitukien antamista.

3. Tarastin työryhmä ei ehdottanut reaaliaikaista tukirekisteriä, vaan puolueiden saamien yleistukien ilmoittamista enimmillään puolentoista kuukauden viiveellä netissä ja vaalikampanjaa koskevien suurten tukien erittelyn julkaisemista kolme kuukautta seuraavan tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen, siis vasta vaaleja seuraavana vuonna.

Vieras

Saloniuksen ja Finnairin lahjusepäily syyteharkintaan
YLE Uutiset. Julkaistu 05.05. klo 13:36

Valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen ja Finnairin lahjusrikosepäilyn esitutkinta on valmistunut.
Keskusrikospoliisi toimittaa aineiston tällä viikolla valtakunnansyyttäjänvirastoon.

Syyteharkinnan tekee apulaisvaltakunnankunnansyyttäjä Jorma Kalske valtionsyyttäjä Jukka Rappen esittelystä.
Syyteharkinta saataneen päätökseen kesäkuun alkuun mennessä.

Taustalla lomamatka Thaimaahan.
Tapaus liittyy Saloniuksen Thaimaan-matkaan. Salonius matkusti avovaimonsa kanssa Thaimaahan ennalta ilmoittamalleen vuosilomalle tammi-helmikuun vaihteessa. Paluumatkalla hänet siirrettiin Finnairin lennolla turistiluokasta bisnesluokkaan.

Finnairin lentotoimintaryhmän johtajaa Veikko Sievästä epäillään lahjuksen antamisesta, Saloniusta puolestaan lahjuksen vastaanottamisesta tai lahjusrikkomuksesta. Molemmat epäillyt kiistävät syyllistyneensä rikokseen.

Tutkinnan pani vireille Lentäjäliitto.
Poliisi on esitutkinnassa pyrkinyt selvittämään, oliko kyseessä lahjus, vai nostettiinko Saloniuksen matkustusluokkaa normaaleista syistä, kuten ylivarauksesta johtuen.

Lahjuksen tunnusmerkistö edellyttää myös, että teko on ollut omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan.

Tutkintapyynnön poliisille teki Lentäjäliitto. Liitto sanoi epäilevänsä, että työnantajapuoli on yrittänyt vaikuttaa
kyseenalaisin keinoin valtakunnansovittelijan päätöksiin Finnairin lentäjien lakon sovittelussa.

Lahjonnasta kovat seuraamukset:
Suomen laki suhtautuu lahjusrikoksiin verraten ankarasti. Perusmuotoisesta lahjuksen antamisesta tai vastaanottamisesta on maksimirangaistuksena 2 vuotta vankeutta.

Törkeästä lahjusrikoksesta rangaistusmaksimi on neljä vuotta vankeutta. Lievimmästä tekomuodosta eli lahjusrikkomuksesta enimmäisrangaistuksena on kuuden kuukauden vankeus.

Lahjusrikokseen syyllistynyt virkamies voidaan myös määrätä menettämään virkansa.

Mahdollisesta rikoshyödystä suuret käsityserot
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Arto Tuomela Keskusrikospoliisista sanoo, että mahdollisen rikoshyödyn arvioiminen on ollut erittäin vaikeata.
- Esitutkintapyynnössä puhuttiin 4 000 eurosta. Useat muut osapuolet katsovat kuitenkin, että kysymys on enemmänkin ollut matkustusmukavuudesta.
- Lisäksi täytyy muistaa, että etenkin ylivaraustilanteissa asiakkaiden matkustusmukavuutta on tapana tietoisesti nostaa.
_
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/05/saloniuksen_ja_finnairin_lahjusepa...

tapio_o_neva

2000:n ilmoitusraja tarkoittaa, että 10 henkilöltä voi kerätä kahden vuoden ajan tarvittavat 40 000. Tuo porukka rahanpesijöitä löytyy jokaisesta kunnallisjärjestöstä.

Lisäksi lehdet saavat kerätä niin paljon suurilmoittajilta rahaa kuin sielu sietää ja myöntää ne 66% "alennuksina" kärkiehdokkailla, jolloin ensikertalaiset täyte-ehdokkaat maksavat +200%.

Vieras

Heko, heko.
Ja ketkähän niitä entisiä lakeja säätämässä ja suunnittelemassa esim. ao. valiokunnissa ovat olleetkaan?

Että vähän niin kuin Suomen ja Venäjän (sitä ennen Neuvostoliiton) väliset suhteet, jotka muuttuivat aina paremmiksi kuin koskaan ennen?

Asiallisesti: jo maallikkokin näkee Tarastin työryhmän esityksessä useita porsaanreikiä, perustuslakivaliokunta joutunee pitkään ja erimielisesti pohtimaan esitettyjä rajoituksia, oikeusoppineiltakaan ei saatane kovinkaan yksimielisä kannanottoja jnp.

Ja ihan noin yhteiskunnallisesti: miten se poliittinen moraali ylipäätään voisi olla abstrahoitavissa muusta yhteiskunnallisesta, sen moraalista, maailmankatsomuksesta, vallitsevasta ideologiasta? Että hallitseva, hegemonistinen moraali ja ideologia muutetaan lainmuutoksella? Sosiologian Nobel suomalaisille poliitikoille! Tai sitten palkinto älyllisestä epärehellisyydestä.

Vieras

- puutu politiikkaan.
Suomessa asia on täsmälleen päinvastoin:
Suomen Zimbabve malli herättää huomiota kansainvälisesti ja huomiota herätetään.
Vallankahvassa olevat eivät oma-aloitteisesti luovu asemastaan, pukki_kaalimaan_vartijana, oma_lehmä_ojassa.
---
Taputusten kaiku on jo lakannut:
YLE 24.11.2006: "Elena ja Nicolae Ceausescu saatiin kiinni joulunpyhinä 1989. Heidät tuomittiin joulupäivänä pidetyssä pikaoikeudenkäynnissä kuolemaan".
_
h t t p://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=9&t=324&a=2598
---
Otteita Grecon: n Eval3(2007)2_Finland -raportista
Suomessa puoluerahoituksen ja ehdokkaiden vaalirahoituksen valvonnan hoitavat valtakunnallisella tasolla oikeusministeriö ja paikallisella tasolla kuntien keskusvaalilautakunnat.

GRECOn mukaan on olemassa vaara, että poliittiset intressit vaikuttavat valvontaan, koska ministeriö on osa poliittista päätöksentekojärjestelmää ja keskusvaalilautakunnat koostuvat puolueiden jäsenistä.
_
Ruotsin korruptioselvitys ja sen tulosten vertailu Suomeen:
Ruotsissa perustettiin vuonna 2002 syyttäjäyksikkö korruptiota eli vallan väärinkäyttöä koskevia asioita varten.
Vuonna 2007 Ruotsin rikoksentorjuntaneuvosto (Brottsförebyggande rådet, Brå) teki selvityksen yksikön käsittelemistä tapauksista.
46 Raporttia varten Brå analysoi 147 yksikön vuosina 2003-2005 käsittelemää asiaa ilmitulosta tuomioon.

Kun Ruotsissa syyttäjä toimii tutkinnanjohtajana ja kaikki tutkintaa ja syyttämistä koskeva tieto on koottu samaan yksikköön, on yksikön asioista ollut mahdollisuus muodostaa hyvä käsitys ilmitulleista vallan väärinkäytön tapauksista.

Selvityksessä on esitelty kaksitoista korruptiivisen toiminnan tyyppitapausta Ruotsista.
Tyyppitapausten perustietoja muunnellen raporttiin on hahmoteltu kunkin tyyppitapauksen olennainen asiasisältö esimerkinomaisesti, jotta niiden luonne valottuu.

Tähän on kirjattu vapaasti suomentaen lyhennelmät tapauksista, ja vertailun vuoksi tarkastellaan samantyyppisten tilanteiden esiintymistä ja ilmituloa Suomessa.
_
Brottsförebyggande rådet (Brå) (su. rikoksentorjuntaneuvosto)
h t t p ://www.bra.se/extra/pod/?action=...le_instance=16
_
Korruptiotilannekuva. KRP 2008.
"Korruptio on yleisen määritelmän mukaan valta-aseman väärinkäyttöä yksityisen edun saavuttamiseksi."
h t t p ://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/files/Korruptiotilannekuva%20PDF%202...$file/Korruptiotilannekuva%20PDF%202008.pdf
_
Professori kummastelee vaalirahaselvitysten salaamista
Keskiviikko 21.10.2009 klo 18.32
h t t p://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102110469600_uu.shtml

Vieras

GRECO antoi Suomelle suosituksia puoluerahoituksen valvonnasta 07.12.2007

Euroopan neuvoston korruptionvastainen toimielin GRECO (Group of States against Corruption) on antanut Suomelle
toimenpidesuosituksia puoluerahoituksen valvonnasta sekä lahjonnan kriminalisointiin liittyvästä lainsäädännöstä
ja lainkäytöstä.

Puoluerahoituksen valvonnan osalta GRECO antoi kymmenen
(10 kpl) suositusta. Se suosittelee muun muassa, valvonnan riippumattomuuden merkittävää vahvistamista.
GRECO suosittelee myös, että puolue- ja vaalirahoitusta koskevilta ilmoituksilta vaadittaisiin nykyistä suurempaa tarkkuutta ja että viranomaiset tarkastaisivat ilmoitukset nykyistä perusteellisemmin.

Rahoitusta koskevien säännösten rikkomisesta määrättävien sanktioiden tulisi olla tehokkaita.
Suomessa puoluerahoituksen ja ehdokkaiden vaalirahoituksen valvonnan hoitavat valtakunnallisella tasolla
oikeusministeriö ja paikallisella tasolla kuntien keskusvaalilautakunnat.

GRECOn mukaan on olemassa vaara, että poliittiset intressit vaikuttavat valvontaan, koska ministeriö on osa poliittista
päätöksentekojärjestelmää ja keskusvaalilautakunnat koostuvat puolueiden jäsenistä.

Lahjonnan kriminalisointiin liittyen GRECO antoi useita suosituksia. Lahjonnan kriminalisointia koskevan lainsäädännön osalta GRECO suosittelee muun muassa koventamaan rangaistuksia, joita lahjontarikoksista voidaan tuomita.

Suosituksissa edellytetään myös kansanedustajan lahjomasäännöksiä muutettavaksi.

Oikeusministeriö pitää GRECOn esittämiä suosituksia tärkeinä ja lähtee siitä, että ne on otettava erittäin vakavasti.

Ministeriössä tehdään puoluerahoituksen valvontaa koskevista suosituksista selvitys, jonka pohjalta laaditaan
toimeksianto asetettavaa työryhmää varten. Oikeusministeriö asettaa keväällä 2008 työryhmän pohtimaan suositusten
täytäntöönpanoa ja arvioimaan muutostarpeita lainsäädännössä ja menettelytavoissa.

Suomen tulee antaa GRECOlle kesäkuun 2009 loppuun mennessä raportti siitä, miten suositukset on toteutettu.

Lisätietoja:
neuvotteleva virkamies Helinä Lehtinen, puh. (09) 1606 7624
Puoluerahoitus: vaalijohtaja Arto Jääskeläinen, puh. (09) 1606 7572 sekä ylitarkastaja Jussi Aaltonen, puh. (09) 1606 7620
Lahjonnan kriminalisointi: lainsäädäntöneuvos Ilari Hannula, puh. (09) 1606 7724

GRECO julkaisee arviointiraportit verkkosivuillaan englanniksi:
http ://www.coe.int/t/dg1/Greco/Default_en.asp (tamä Oikeusministeriön antama linkki on epämääräinen)

Puoluerahoituksen läpinäkyvyyttä koskeva arviointiraportti (suomennos) (PDF-tiedosto, 155kt, 19 sivua)
http ://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapptype=Bl... filename=Puoluerahoituksen läpinäkyvyyttä koskeva arviointiraportti.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1243790098776&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf

Arviointiraportti lahjonnan kriminalisoinnista (suomennos) (PDF-tiedosto, 180kt, 23 sivua)
http://www.om.fi/Satellite?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&SSURIapp... filename=Arviointiraportti lahjonnan kriminalisoinnista.pdf&SSURIsscontext=Satellite Server&blobwhere=1243790098763&blobheadername1=Content-Disposition&ssbinary=true&blobheader=application/pdf
_
Oikeusminsteriön oma sivu on linkityksineen hieman harhaanjohtava.
Suomea koskevia alkuperäisiä raportteja on hyvin vaikea löytää annetusta linkistä.
Siksi alla suorat linkit alkuperäisiin raportteihin:

The Council of Europe’s Group of States against Corruption (GRECO) has published its Third Round Evaluation Report on Finland.
The report has been made public with the agreement of the country’s authorities.
It focuses on two distinct themes: criminalization of corruption and transparency of party funding.

Theme I - Criminalization of Corruption
www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/GrecoEval3(2007)2_Finland_One_EN.pdf
Theme II - Transparency of Party Funding
www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/GrecoEval3(2007)2_Finland_Two_EN.pdf
_
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Uutiset/1196863305033