Keskiviikko 3.9.2014

”Autoilijoissa uusavuttomia” – Juha Kankkusen vinkit

Luotu: 
25.1.2010 09:28
Päivitetty: 
25.1.2010 10:24
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Rallimestari ja ajokouluttaja Juha Kankkunen muistuttaa, että autosta pitää nähdä ulos.

Osa kuluvan pakkastalven autoilijoista on uusavuttomia, sanoo liikkuva poliisi.

- Autolla ajaminen on suomalaiselle erittäin arka ja henkilökohtainen asia. Siihen ei saisi puuttua missään tapauksessa. Silti väitän, että uusavuttomuus pikkuisen vaivaa suomalaisia tässä asiassa. Ei aina nähdä olosuhteita, ja tuntuu siltä, että ajamisen perstuntuma on vähän kateissa, sanoo liikkuvan poliisin tiedottaja Jussi Pohjonen.

Poliisin mielestä autoilijoiden pitäisi kiinnittää nykyistä paremmin huomiota ajokeliin. Erityisesti talviliikenteessä auton, aikataulun ja asenteen tulisi olla kunnossa.

Rallimestari ja ajokouluttaja Juha Kankkusen vinkit talviautoiluun:

-Aja aina kelin mukaan, sopeuta vauhtisi vallitseviin sääoloihin: älä aja väkisin sataa satasen nopeusrajoitusalueella, jos keli on kehno.

-Jos mahdollista, käy kokeilemassa autosi ominaisuuksia ja käyttäytymistä suljetulla radalla.

-Varaa riittävästi aikaa ja malttia matkaasi.

-Ohittamiset ovat melko turhia, kun lumi pöllyää pakkaskelillä. Esimerkiksi rekasta ei kannata yrittää väkisin ohi lumituiskussa.

-Hyvät renkaat ovat halvin henkivakuutus. Ajan itse nastarenkailla. Kitkarengas on hyvä, mutta varsinkaan märällä jäällä se ei pidä.

-Tarkista auton valojen toiminta.

-Varaa aikaa auton lasien puhdistamiseen ennen ajoa. Autosta pitää nähdä ulos!

-Luistonesto ja ajovakauden hallintajärjestelmä kannattaa pitää päällä.

Ovatko suomalaiset autoilijat mielestäsi uusavuttomia? Ota kantaa US-kyselyssä.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

yypee

'Luistonesto ja ajovakauden hallintajärjestelmä kannattaa pitää päällä.'???
Kuka sen pois päältä ottaa ja varsinkin talvella?

Pitäisikö vielä lisätä: 'Toiseen ei kannata törmätä' ja 'Kannattaa pysyä tiellä'?

Tuli viikon kysymysmerkkikiintiö varmasti täyteen.

MFJK

Kankkunen kieltämättä puhuu aika turhaan, 'Kahdenkymmenen asteen pakkasella kannattaa käyttää pitkiä kalsareita ja pipoa!' Siis eiks joka asia minkä kieltämättä oivallinen kuski tuossa sanoiksi puki ole täysin itsestäänselvyyksiä?

Noutaja

Ihmeellinen on maailma.
Näitä löytyy, jotka lähtevät "näyttämään" ja silloin napsautetaan luistonesto pois päältä. On muuten eräskin kerta, kun näitä autoja ja kuskeja on ojista nosteltu.

Onhan se todettua, että 85% autoilijoista on näitä keskimääräistä parempia.

Naiset ovat miehiä parempia kuskeja, jos kolaritilastoja katsoo. Näin se vaan äijät kuulkaas on.

Kankkunen ja poliisi puhuvat asiaa. Jokaisella, siis aivan jokaisella on peiliin katsomisen paikka. Miettikääpä omaa asennetta, kun ensi kerran rattiin menette, aina ei tarvitse ehtiä siihen naapurin eteen ja joskus sitä kaasupoljintakin voi nostaa. On muuten paljon rentouttavampaa ajaa, kun ei tarvitse hampaat irvessä mennä.

Vieras

Kyllä se luistonesto kannattaa ottaa pois päältä, ainakin välillä ihan testimielessä, ettei totuus unohdu. Luistonestot ja sutimisenestot, abs:t yms on suurin syy onnettomuuksiin, kun ihmisiltä häviää perceestä tunto ja luullaan teknisten apuvälineiden kumoavan fysiikan lait.

marttirokka

jo vuodesta 1965. Henkilöautoilua n. 1,5 milj. km ja ei yhtään itseaiheutettua kolaria. 2 kertaa on joku tullut peräkontin kautta sisään punaisissa liikennevaloissa. Autoilussa ihmetyttää ja joskus pelottaa, kun keliin nähden uhmataan fysiikaan lakeja. Perstuntuman puutteesta seuraa vääjäämättä ennemmin, tai myöhemmin tilanne, jossa kuljettaja muuttuuu matkustajaksi. Parastaikaa tiet ovat "pakkasliukkaita", mutta näyttää vautia piisaavan. EDS ei ehdi mukaan, kun rajat ylittyy.
Tämä on vaikea oppia, aivan kuin vilkun käyttö poistuttaessa kiertoliittymästä.

Matti O Koskela

..siinä on montakin mahdollisuutta, riippuen onko itse kiertoliittymä 1, 2 vai 3 kaistainen. Samalla tavalla ovatko saapuva ja lähtevä kaista 1, 2 vai 3 kaistainen? Tällöin koko paketti voi olla näiden yhdistelmiä.

Virheitä voi tällöin tehdä koko kääntymissuoritteessa, ryhmittymisessä liittymään tultaessa, siinä ajettaessa ja siitä poituttaessa, ja kaikessa eo. vilkunkäytössä ja väistämisvelvollisuuksissa. (oletan ton tarkoittavan gps'n mukaan: käänny kolmannesta oikealle?)

Virheiden välttämiseen löytyy apu tieliikennelaista ja kiertyliittymän yläopasteista, sekä ajoharjoittelusta.

tha

En epäile hetkeäkään ettei toimisi. Tarkoitin vain yleensä sitä, että takavetoisilla oppii mielestäni talviajon niksit ja yleensäkin auton hallinnan paremmin. Ja ovat ne muutenkin vaan yksinkertaisesti hauskempia ajaa kuin etuvedot, vaikka mielipidekysymys se lienee tämäkin :)

Peke22

Suuri osa uusavuttomuudesta on tekniikan syytä. Vikatilanteissa autolle ei juu kotikonstein pysty mitään tekemään tai se on jopa kielletty tai teksinsesti estetty. Sitäpaitsi viat ovat yleensä monimutkaiseen elektroniikkaan liittyviä eikä edes sähköinsinööri pystyisi niille paikan päällä tekemään mitään. Suurta osaa autoista ei saa hinata käyntiin tai edes siirtää hinaamalla. Työntäminenkin on aikamoista puuhaa kun autot painavat kaksi kertaa sen mitä vielä 80-luvulla. On jotenkin turhauttavaa, kun muuten auto olisi täydessä kunnossa, mutta pakkasen jumittama käynnistyksenesto jumittaa auton parkkikselle. Siinä sitten maksetaan hinauspalvelulle ja korjaajalle maltaita.

Mutta tuo ajotottumuksiin liittyvä huomio on totta. Se ei vaan ole uusavuttomuutta vaan piittaamattomuutta. Siihen syyllistyvät kaikki: ammattiautolijat, nuoret ja vanhat naiset ja miehet. Silloin ollaan väärällä asenteella, jos ajatellaan olevan parempia kuskeja kuin muut tiellä liikkujat. Itse olen ottanut ohjenuoraksi sen, että ajattelen olevani huonompi ajotaidoiltani kuin muut. Silloin on nöyryyttä antaa muille tilaa ja ajaa rauhallisesti.

Vieras

itse olen ajanut 50 vuotta, ei kolareita. Ajan kitkarenkailla ja ajo-etäisyys seuraavaan on kunnossa, vaikka siihen monesti kiilataan väliin. Nuorena kävin usein jäällä kokeilemassa. Auton rajat pitää tietää. Nuorena isäni antoi minun aina ajaa. Sain hyvää kokemusta. Siihen aikaan ajettiin Helsinki-Lahti tiellä ilman turvavöitä 175 km tunnissa vanhaa tietä, uutta ei ollut. Silloin kaupungin ulkopuolella ei ollut nopeusrajoituksia. Oli pakko osata ajaa tai oli pellossa.
Opetelkaa ajamaan. Se on ratin ja penkin välissä.

PetSu

Useasti keskustelupasltoilla "Mä olen 30 vuotta sompaillut", Älä tule neuvomaan.
Niinhän minäkin luulin, kunnes pääsin Talviajokouluun. Minun ensimmäisen päivän ajosuoritukseni lytättiin, kohteliaasti tosin, niin alas, että uni ei ollut yöllä tulla, Käsivarren mittainen virheluettelo kädessä lähdettiin opettelemaan ja kas kuinka raskas "kaikki härpäkkeet vakiona" autoni alkoikin kääntyä.
Lista lyheni jo viikossa olemattomiin. Jäi vain se, että minulla vääränmallinen auto talviautoksi.

Ja Juha K. hyvä. Se sutimisenesto kytkettiin pois päältä usein, sillä autoni ei olisi muutoin liikkunut mihinkään liukkaassa ylämäessä varsinkin paikaltaan lähteissä..

Mutta. Kyllä teki hyvää ja pudotti terveesti pylväännokasta kaiken jo kokeneen. Nyt nopeudet ovat laskeneet ja bensalaskut. Osaan käyttää hyväksi auton automatiikkaa ja en säikähdä, kun jokaiselle tuttu odottamaton ja pyytämättä tullut tilanne on edessä. Kannatti todella. Kuningas ei olekkaan ratissa.

Vieras

opin konkreettisesti kuinka helposti auto liukkaalla lähtee. eikä tarvinnut kokeillessa pelätä.

ennen kaikkea oppi kunnioittamaan talvikelejä.

taisimme olla muutaman kerran muutaman tunnin.
siitä on nyt 35v aikaa.

olisi mielenkiintoista ja mukavaakin mennä kankkusen tms oppiin. vaan eipä invalidin köyhyyseläke riitä.

ekoajo ym vinkkejä aina lehdissä vilkaisen, vaan eipä ole mitään uutta löytynyt.
lukion fysiikka ja kemia terveen järkeen yhdistettynä on riittänyt jo tuon saman 35v ajamaan taloudellisesti.

Vieras

Yksi asia näissä mantran tavoin hoettavissa moraalisaarnoissa ihmetyttää. Jos suomalaiset muuttuvat joka talvi aina vain huonommiksi kuljettajiksi ja liikenne on sotatannertakin vaarallisempi paikka, niin minkä takia liikennekuolemat liikenteessä olevaan ajoneuvomäärään suhteutettuna ovat jatkuvasti laskeneet?

Jeppe

Luistonestoa EI kannata pitää päällä. Se olisi suorastaan kiellettävä Suomessa. Luistonesto estää ihmisiä huomaamasta todellista pitoa. Se selviää sitten kaarteessa tai jarrutuksessa. Siinä vaiheessa tulee romua.

Matti O Koskela

Opetin luvalla poikaani ~15v sitten. Tämä pelkäsi muutamaa päivää ennen inssiä, kun vastaavasti opetusluvalla inssiä yrittäneet kaverinsa pääsivät läpi vasta toisella tai kolmannella yrittämällä.
Teoriathan olin jo tenttinyt opetuslupaa varten. Samoin jo juniori.

Kävelin niiltä jaloilta lähimpään hyväksi tunnettuun autokouluun ja ostin ensimmäiseltä vapaalta opelta yhden tunnin ajo-opetusta. Hypättiin autokoulun autoon ja pyysin, huuli pyöreänä omalla paikallaan autossa odottavalta opelta antamaan sellaisen paketin, jossa hän viimeisellä ajotunnilla normaalisti valmistelee oppilastaan inssinajoon. Lisäksi pyysin kertomaan ja puhumaan kaikki tilanteet ajon aikana liikennelain kannalta ajoin sitten 'oikein tai väärin'. Innostuin siitä itsekin ja ajettiin vielä toinenkin tunti.

Oli ERITTÄIN HYÖDYLLINEN kertaus itselleni 2 milj. ajokilometrini jälkeen. Suosittelen.

Pojan kanssa jynssättiin sitten vastaavat tilanteet koordinaateiksi viimeisten parin ajon aikana hänen selkäytimeensä. Inssi meni läpi laakista erityiskiitoksin. Minua sparrannut autokoulun ope oli todella pätevä. Kiitokset hänelle edelleen vielä kerran. Kävin tarjoomassa miehelle kunnon pullakahavit. :)

balidomi

ovat niin Kankkunen kuin poliisikin. Suurin osa tielläliikkujista ei osaa ottaa noita Juhan "itsestäänselvyyksiä" huomioon. Tämä johtunee aivan väärästä asenteesta. Ratin taakse istuttaessa on ymmärrettävä, että tiellä liikkuu muitakin, pitkin ja poikin. Auto ei ole juna, joka kulkee aina omalla ajoradallaan vauhdista ja olosuhteista välittämättä.

Turhan paljon onnettomuuksia sattuu juuri näille kuljettajille, jotka pitävät Juhan neuvoja itsestäänselvyyksinä. Ei tarvitse kovin pitkää rupeamaa ajaa talviliikenteessä, kun noiden neuvojen rikkojia näkee useita, jopa kymmeniä.

Asennevammalla tarkoitan juuri heitä. "Kyllä minä tiedän ja osaan" tyyppejä.

Vieras

Jos edes abs ja ohjaustehostin olisi autossani niin hyvä, mutta ei siinä mitään luistonestoja tai ajonvakautusjärjestelmiäkään ole kuin minun päässä. Mutta tiellä olen pysynyt, edellisestä autosta kaipaan abs:ia ja ohjaustehostinta.

demarien vihollinen no1

..oikeastaan tuo "asenne" on tärkein kysymys koko liikenneturvallisuudessa ja varsinkin huonoissa sääolosuhteissa.
Paljon ajaneena tulee joskus jopa selainen vaisto, joka sanoo; tänään on kusipäitä liikkeellä, sen näkee ilmasta(kesällä oikein kuumapäivä, talvella jokin ostos hullutus päivä, joulu jne.), ruuhkasta, ihmiset ovat stressaantuneita-näkyy älyttöminä kaistanvaihtoina, jne. jo silloin kannattaa miettiä vauhdin hiljentamista, pysyä pois 10-20 auton 100km/h ajavista "ryppäistä", etäisyys edelläajavaan riittävä, raivokkaat "kostot" pois(ajetaan perässä ,kun jokin asia loukkasi)ymmärtämystä jollekkin pienelle virheelle...

PetSu

Me jotka autoilemme yksityisesti tai ammattimaisesti tuomme monelle työpaikan ja ruokaa pöytään,

Kun nyt asun kahdessa maassa maalla, niin enhän pääse kotoa mihinkään kumassakaan maassa ilman autoa. Lähin kauppa on 35 kilsan päässä. Kävellenkö vai polkupyörällä pitäisi mennä?
Bussit eivät kulje.
Kahdella Priuksella ajellaan ja odotellaan, että joku tekee meille vastaavan Full Sähköauton.

Kolmas on sitten se isännän auto, Keskikehon jatke. Jossa on kaikki. :)

LT

Ammattiautoilu on välttämätöntä ja jos on joutunut ulkoistamaan itsensä joukkoliikennepalvelujen ulottumattomiin on oma auto tietysti ainoa ratkaisu. Toivottavasti yhdyskuntasuunnittelu muuttuu vähitellen järkevämpään suuntaan niin, että joukkoliikenteen käyttäminen olisi kaikille mahdollista.

Tiehallinnon tilasto kertoo mm:
1998-2007 on Suomessa tieliikenteessä kuollut 3824 ihmistä ja loukkaantunut 87 112 ihmistä.
Yllämainitut henkilövahingot ovat virallisen tilaston mukaan seurausta 67 272 liikenneonnettomuudesta.
Menetystä arvotettaessa henkilöiden yksikkökustannuksia käyttäen,
summaksi kertyy kymmenessä vuodessa 26 miljardia euroa
vuoden 2005 kustannustasossa.
Jos laskelman pohjana käytetään keskimääräistä onnettomuuskustannusta,
kertyy vastaavaksi summaksi 31,7 miljardia euroa.
Kalliiksi tulee. Ja lisäksi vielä yksityisautoilun vaikutus ilmastonmuutokseen. Näillä tiedoilla päädyn uudestaan esittämääni toiveeseen.

Ilkka Johannes

Autoillessa näkyy avuttomia autoilijoita olevan myös auton tekniikan käytössä. Useat uudehkojenkin autojen kuljettajista ajavat talvella ikkunat osittain jäässä tai huurussa. Kuljettajalla ja matkustajilla on pipo päässä, tumput kädessä ja toppatakki tiukasti kiinni. Lämmityslaitteen oikea ja tehokas käyttö ei ole ollenkaan hanskassa.
Matkanteko on huomattavasti mukavampaa "sisävaatteet" päällä.

MerjaH

Miehille on tuosta kankkusen listasta niin moni asia tyypillistä. Huvittavin on tuo, että jäisten aamuautojen ajajista voi arvata sukupuolen sen perusteella, onko takalasi kokonaan puhdistettu, vaiko onko keskellä vain pieni ympyränmuotoinen kuvio jäästä vapaata. Miehet kuvittelevat olevansa niin SUURIA autoilijoita, etteivät kaipaa suurempaa aukkoa.

Minä olen tuntenut tasan yhden naisen, jolla oli sellainen maskuliininen ympyrä takaikkunassa, ja hän oli taiteilija.

Matti O Koskela

Asenneongelmia? Avulias aatu pysäytti tien poskessa seisovan auton ja vieressä käsillään huitelevien immeisten kohdalle. Kyseessä oli kaksi naista, joiden kulkupeli oli tehnyt tenän. Edessäpäin, lähellä oli miehen tiedon mukaan huoltoasema.

Sopivat, että sinnehän auto hinata pitää. Mies konttasi ja kiinnitti hinausköyden autojen väliin, nousi kyytiin ja varmisti peileistä naisten nousevan autoonsa. Liikkeelle sitten vaan rauhassa. Hidasta hinausta varovasti ja pian vilkku päälle, kevyttä jarrutusta huoltoasemalle kääntymistä varten.

Klonks, hinattava tuli takaluukusta sisään. Mies ulos autosta kuin paukka ja taakse katsomaan. Siellä naiset peloissaan autossa, molemmat turvavöissä takapenkillä silmät suurina istumassa ja autot yhdessä. :)

MerjaH

Minulle taas sattui keskellä Kemiä näin:

Törmäsin lasteni matikan opeen, (mies), hän tunnisti minut ja pyysi päästä kyytiin. Häneltä oli loppunut bensa parisataa metriä ennen bensa-asemaa. Hän oli "laskenut väärin", että se riittäisi asemalle asti. Ja tämä tarina on tosi.

Vieras

Sinä puhut takalasista.

Täällä meilläpäin tulee vastaan autoja, jossa tuo kämmenen kokoinen aukko on tuulilasissa. Isot lumikasat katolla ja konepellillä. Ja nämä kuskit ovat lähes poikkeuksetta naisia.

Tämä on tosi, ja tosi huolestuttavaa.

Vanhuutta lähestyvä

Tätä on vaikea sanoa ääneen, koska heti saa syrjijän leiman. Mutta totuus vaan on se, että vanhat kuljettajat ovat todellinen turvallisuusriski liikenteessä. Kun pää ei käänny, jalka on hidas, silmä ei näe hyvin ja kuulo on siinä ja siinä, ei pitäisi ajaa autoa ainakaan kaupungissa.
Olisi terveellistä laatia näille kansalaisille laskelmia siitä, mitkä ovat todelliset auton käyttökulut ja mitä voittaisi, jos myisi auton pois ja ajaisi taksilla.

Vieras

Suurin riski teillä ovat itsestään liikoja luulevat nuoret miehet, jotka aiheuttavat suurimman osan vakavista onnettomuuksista.

Vanhemmat ihmiset osaavat paremmin sopeuttaa ajamisensa paitsi sääolosuhteisiin myös omiin kykyihinsä.

Tärkeintä olisikin tähdentää näille nuorille (ja ikilapsi) miehille, että teillä on erilaisia ja -tarpeisia käyttäjiä ja osa ajotaitoa on kyky niiden huomioimiseen. Rallia voi leikkiä kotona sitten pleikkarilla.

Kanssa-autoilija

Minä ajan sitä vauhtia kun rajoitukset käskevät satoi tai paistoi ja mikäli auto ei tiellä sillä vauhdilla pysy, niin vika on säässä, tiessä, rajoituksessa tai kanssa-autoilijoissa.

ml

Matti O Koskela

Ikää ja siihen liittyviä kiistattomia fysiikan heikentymiä en muuksi väitä, mutta... enemmän kuitenkin oletan liikenneturvallisuusasioiden olevan iästä riippumatta kiinni:

a) oikeista/vääristä asenteista
b) aktiivisesta liikennöimisestä (joka toki vähenee eläköityessä)
c) harjoittelun määristä ja ajotaidostansa huolehtimisesta.
d) kokemuksesta ja siitä oppimisesta (kyvystä ja halusta)

Ja tienpäällä tuomarina toimii poliisi, eivät kanssa-autoilijat. Ohittaminenkin kun tarvitsee lain mukaan liikennesuoritteena vähintään kaksi aktiivista osapuolta. Käytännössä vain harvoin ohitettava noudattaa liikennesääntöjä ja velvoitteita, 'nuori varsinkaan'.

Kankkuselta hyvä esiintulo. Mies tietää mistä puhuu.

Saarelta

Ekalla mallia 1976 Datsun 100A:lla kulki jopa aika syvässä lumessa ja eipä paljon ohjaus- tai jarrutehostinta löytynyt. Mutta tientuntuma oli hyvä. 110 oli maksimi käyttönopeus.
Toyota Corolla 1986 autossa oli jo jarrutehostin muttei ohjaustehostinta. Edelleen aika hyvä tientuntuma ratin takana, ja tuntui heti kun etu tai takapää lähtee puskemaan liukkailla keleilla. Mutta paljon huonompi kulkemaan lumessa ja huonompi maavara. 140 oli maksimi käyttönopeus.
Citroen Xantia 1998 on tehostimet ja ABS-jarrut mutta kesti kyllä vähän aikaa ennenkuin oppi tuntemaan miten tämä auto käyttäytyy liukkaalla. Vakioasetuksilla ei kulje lumessa kovin hyvin, mutta jos nostaa nestejousitusta maksimiin tämä auto kulkee syvässäkin lumessa. On matkattu 150 kilsan keskinopeudella autobanilla.
Autot ovat kasvaneet kokoa ja painoa ja tiestökin on parantunut vuosien mittaan. Autokoon kasvua korkeintaan huomaa kauppiaan pihalla kun muutama parkkipaikka on hävinnyt sieltä kun on ollut pakko leventää niitä.
Sitten aika moni auto kulkee nykyään ihan siististi ja turvallisentuntuisesti 150 kilsaa tunnissa tai enemmän jos ei nopeusrajoituksista piittaa.
Ainoa osanen joka ei ole kehittynyt yhtä paljon on ihminen! Nyt pitää käyttää puhelinta, GPS:ää, auton ajotietokonetta, ja MP3 soitinta ja huomattavasti enemmän käyttövalikkoja auton kojelaudassa samaan aikaan kun liikenne on lisääntynyt ja tempo lisääntynyt liikenteessä!
Olosuhteet ovat muuttuneet muututko sinä?