Keskiviikko 3.9.2014

Vanhanen myönsi Jumbo-matkansa ”järjettömäksi”

Luotu: 
27.1.2010 13:24
Päivitetty: 
27.1.2010 13:29
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Matti Vanhanen puolustaa yhä "puutarhakaupunkiaan".

Ilmastonmuutos ei ole kylmentänyt pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) ihastusta puutarhakaupunkimaiseen asumiseen. Valtioneuvoston viime lokakuussa hyväksymän ilmasto- ja energiapoliittisen selonteon tavoitteena on vähentää Suomen ilmastopäästöjä 80 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

Pääministerin mukaan edessä on "tiikerinhyppy" muuttuvaan ilmastoon sopivaan yhteiskuntaan. Ja puutarhakaupungeissa asuminen sopii tavoitteeseen Vanhasen mielestä hyvin.

-Mikäli työpaikat olisivat tällaisessa kaupungissa itsessään, etätyötä sovellettaisiin laajasti, talot olisivat uusiutuvaa energiaa käyttäviä matalaenergiataloja, ei tällainen puutarhakaupunki juurikaan aiheuttaisi ilmastonmuutosta, Vanhanen sanoi puhuessaan Espoossa järjestetyssä Vähäpäästöinen Suomi ja talous -tulevaisuusfoorumissa.

Vanhasen visio sai tilaisuuden puheenjohtajana toimineen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtajan Marja Tiuran (kok.) hymyilemään, mutta kirvoitti yleisökysymyksen siitä, miten työpaikat saataisiin istutettua Vanhasen puutarhaan.

-Aikanaan puhuttiin sijainnin ohjauksesta, mutta on vaikea määrätä vapaita ihmisiä ja yrityksiä, mutta puitteita tuottamalla voidaan vaikuttaa. Tämä on vaikea, monimutkainen yhtälö. Erilaisen arvostukset vaikuttavat ihmisten ratkaisuihin, Vanhanen pyöritteli.

-Suomalainen yhteiskunta on hyvin työkeskeinen. Puhutaan asuntojen sijoittamisesta, mutta ei työpaikkojen, Vanhanen sanoi.

"Aivan järjetöntä"

Vanhasen ajatuksia on arvosteltu myös yksityisautoilun lisäämisestä. Nurmijärvellä asuva pääministeri myönsi käyvänsä kaupassa kaukana kotoaan.

-Meillä on satojatuhansia ihmisiä kehyskunnissa, joilla etäisyydet ovat väistämättä pitkiä. Itse käyn Nurmijärveltä Jumbossa ja Myyrmannissa. Aivan järjetöntä sinne saakka matkustaa. Kyllä sais olla lähempänä, Vanhanen harmitteli.

Toisaalta pääministeri pani paljon toivoa nykyisten polttomoottoriautojen väistymisestä hybridi- ja sähköautojen tieltä. Vanhanen kertoi itsekin hiljan vaihtaneensa autonsa uuteen dieseliin. Vanhanen ilmoitti myös haluavansa "härnätä" keskustelua länsimetrosta.

-Espoon metro säästäisi 11000 tonnia hiilidioksidia vuodessa, kun liikenteestä pitää saada koko maassa miljoonien tonnien säästö. Päähuomio pitää kohdistaa liikennevälineisiin ja niiden päästöihin.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Paikat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Vieras

Ongelma on se, että Matti ei tiedä mitään muuta kuin sen, mitä hänelle hallintohierarkiassa yläpuolelta tietona ojennetaan.

Tosiasiassa vesihöyry on moninkertaisesti tehokkaampi maapallon ilmakehää lämmittävä kaasu kuin CO2.

Lisäksi hallintohierarkiassa ylhäältä (YK) tarjottu tieto perustuu korruptoituneeseen tieteeseen.

Matti. Herätys!

CO2 on kasveille, myös ruokakasveille, välttämätön rakennusaine. Ruokamme, kuten vilja ja kasvikset koostuvat lähes 50-prosenttisesti ilmassa olevasta hiilidioksidista.

Milloin Matin puheet alkavat heijastella nykyhetken tietoa siitä "tieteestä", johon Matinkin ilmastonmuutostietämys näyttää perustuvan.

Lienekö Matti kuuluutkaan, että IPCC:lle tiedettä tuottavan yhteisön johtokeskus manipuloi dataa YK:n agendaan sopivaksi, kuten Climategate osoitti. Onko Matti kuullutkaan sanaa Climategate?

On kuullut, mutta hänelle on annettu ohje olla välittämättä mokomasta "pikku jutusta".

mariseva mies

Jumbo matkan myöntäminen järjettömyydeksi on edistystä. Mutta vielä parempi olisi, jos kunnanvaltuutettunakin toimiva Matti kävisi Nurmijärven kaupoissa. Tietääkseni Nurmijärvellä on sentään jonkunlaiset palvelut.

Keptikko

Eikös tämä ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ole jo peruttu? IPCC on jo itsekin myöntänyt kusettaneensa ihmisiä, tosin "hyvän asian takia" tietenkin!

Ja sitä paitsi tutkimusten mukaan ihmisten energian käyttö on kaupungeissa suurempaa kuin haja-asutusalueilla. Kaupunkilaiset mm. matkustelevat enemmän, eivät käytä lähiruokaa, käyttävät asumiseen enemmän energiaa ym. Eli kannattaa muuttaa maalle, jos haluaa pelastaa maapallon!

Vieras

Ei Matin hommista Jumbossa asiointi ole ollenkaan sieltä järjettömimmästä päästä. Mattihan käy töissä kuljettajan ajamalla pidennetyllä 760-mallin Bemarilla.
Ihan silkkaa hölmöilyä keulia uudella diesel-autolla, luulenpa että ei Matti ole äskettäin uutta autoa ostanut. Suomen autokanta on muuten keskimäärin 11 vuotta vanhaa, katalysaattorikin puuttuu vielä joka viidennestä autosta. Olisiko aika jo tiedottaa siitä kaikessa hiljaisuudessa valmiiksi sovitusta autoveron poistosta?

tapio_o_neva

Pääministerin virka-auto on BMW, kun taas Matti Vanhasen oma auto on Toyota Avensis, joka on vähävikainen vikatilastojen mukaan.

Toyota Avensis on se, mitä Matti Vanhasessa arvostan järkimiehen ilmentymänä.

VierasPuutarhan asukki

Puutarhakaupunki on merkittävä harppaus nykyisestä betonimaisemasta ihmismäiseen asumismuotoon. Puutarhamainen asuminen tuottaa itse energiansa, käyttää jätteet hyödyksi ja antaa asukkaille terveen asumisympäristön.

Teidän vastustajien kannattaisi matkustaa maailmalla ja huomata kuinka hienoja ja ihmisystävällisiä puutarhakaupunkeja maailmalta löytyy.

Koko puutarhakaupunkin idea perustoon Rossoun ajatus malliin palata takaisin maalle.

Kun urbanisoitunut ihmispolo ei kuitenkaan pärjäisi maaseudulla on puutarhakaupunki välimuoto, jolloin kylmiin kaupungin kivirakennuksiin kyllästynyt ihminen pääsee nauttimaan vapaudesta.

Valitettavasti Suomessa on aina mallina tyrmätä kaikki mikä ei tule omasta päästä tai puolutoverilta. Näin kielteisesti edistykseen suhtautuva ihminen voi puolusta omia mielipiteitään ja väittää muut tymiksi.
että silleen.

Hymiö

Sinne puutarhakaupunkiin pitää sitten saada kaupat, koulut, opiskelupaikkoja, sairaaloita, elokuvateatterit, ravintolat ja iltariennot. Kirjasto, teatterit ja jäähalli pitää laittaa. Johan rupeaisi ihmiset viihtymään. Se ei vain ole enää puutarhakaupunki. Eihän se niin ole, että pelkkä koti ja työpaikka riittäisi. Huuhaata koko Vanhasen unelmointi.

Meillä sitä paitsi on jo omakotilähiöitä. Kutsutaan niitä vaikka sitten puutarhakaupungeiksi. Tai pieniä kaupunkeja. Miksi niitä pitäisi lisää rakentaa.

Vai onko Vanhasella ideana kasvukeskusten kasvun tahallinen torppaaminen puutarhakaupunki-ideologialla, kun niissä ei paljonkaan Kepua äänestetä.

VierasUkko puutarhasta

Noita Vanhasen haukkujien tekstejä tavaillessa tulee pakosta mieleen ajatus, että vastustajilla ei taida olla pienintäkään hajua millainen on puutarhakaupunkin?Haukkua kuitenkin pitää kun esittäjä on sylkykupiksi otettu Vanhanen.

Eipä taida kovinkaan moni idea ja ajatus pöllyttää aivokudoksia kun ei edes tiedetä, että puutarhakaupunki on kuin Tapiola laajennettuna.

Aallon idea on suoraan otettu Italiasta joten Tapiola ei ole kunnon puutarhakaupunki.
Malesiasta sellaisia löytyisi.

Parempi tietää kuin luulla!

Hymiö

Tapiola on kerrostalolähiö helekutan rumalla ostoskeskuksella.

Suomessa puutarhakaupunkeja mielestäni ovat esimerkiksi Lappeenranta, Kirkkonummi, Tammisaari, Myrskylä, Maarianhamina, Kokemäki, Sipoo, Kuusamo, Hanko ja niin edelleen.

Puutarhalähiöitä löytyy sitten Helsingistäkin kuten Tammisalo, Pakila, Marjaniemi, Tuomarinkylä jne. Ja joka puolelta Suomea.

Neuvos

Ylöjärvi julistautui puutarhakaupungiksi. Asutus on suunnattu ympäri laajan pitäjän. Iso kauppakeskus joku Elo toteutettiin kyläkeskustaa, joka on itse asiassa Tampereen puoleisella laidalla. Puutarhakaupungin asukkaat tarvitsevat oman auton, perheet kaksi voidakseen hoitaa työ- ja asiointimatkansa. Jätejärjestelmiä ei ole, joten ilmasto pelastuu?

Vieras

Olen jo aikoja sitten lopettanut turhan ramppaamisen Klaukkalasta työpaikalle Helsinkiin. Nykypäivän töitä pystyy paljolti hoitamaan kotoa käsin verkossa ja puhelimella, kun vaan haluaa. Kun olen matkatöissä, niin olen jo menomatkassa muualle Suomeen.
Eikä ole tarvinnut paljolti muualta lähteä hakemaan palvelujakaan oli sitten kyse ruoka- tai erikoistavarakaupasta. Isoja rauta- ja rakennustarvikekauppojakin on useampia. Terveyspalvelut on suorastaan loistavat. Liikuntapalvelutkin löytyvät omasta kunnasta. Minulle Klaukkala kelpaa puutarhakaupungiksi. Minulla on oma ihan oikea hyöty puutarha.

Pyöräilija

Parasta tässä liikenteen päästövähennystalkoissa on se, että se on jokseenkin merkityksetöntä. Henkilöliikenne (autoilu+lentoliikenne+laivaliikenne+junaliikenne) tuottaa n. 10% Suomen kokonaishiilidioksidipäästöistä. Jos henkilöliikenteen päästöt saataisiin vaikka puolitetuksi, tarkoittaisi se kokonaispäästöleikkauksissa vain 5% Suomen kokonaispäästöistä.
Tässä on myös huomattava se, että tällöin esimerkiksi yksityisautoilu ei saa siirtyä julkisiin kulkuneuvoihin, koska nekin tuottavat päästöjä, vaan ko. matkojen tekeminen tarvitsee lopettaa kokonaan!
Jos kehitys kulkee tosiaan kohti hybridi- ja sähköautoja, niin tällöin tullaan tilanteeseen, jossa yksityisautoilu on hiilidioksidipäästöillä mitattuna puhtaampaa kuin julkinen liikenne.

T: 18 vuotta pyörällä kouluun ja töihin kulkenut.

toinen euromies

Jokainen, joka lentää Franfurtiin aurinkoisella säällä, näkee lentokoneen ikkunasta Frankfurtin ympäristössä toistasataa puutarhakaupunkia. Valtion tuella rakennetut suuret omakotitalot, kahden auton autotallit ja suuri puutarha joka talossa. Ei mitään julkista liikennettä, työpaikat Franfurtissa, kaupat 20 kilometrien etäisyydellä. Sama koskee Münchenin ympäristöä. Audilla ja mersulla ajetaan töihin suurkaupunkiin.

Luxemburgissa on 400 000 asukasta, pääkaupungissa 80 000 asukasta. 150 ulkomaista pankkia ja yli 2000 sijoitusrahastoa. Euroopan investointipankki, Euroopan unionin tuomioistuin, Euroopan parlamentin pääsihteeristö, EU:n painatuskeskus ja EU:n tilintarkastusvirasto.

150 000 Luxemburgissa työssä käyvää ajaa joka päivä autolla rajan yli Luxemburgiin. 30 000 Belgiasta, 80 000 Ranskasta ja 30 000 Saksasta. Rajan takana asutaan puutarhakaupungeissa ja kylissä.

Lähimmät eurooppalaiset puutarhakaupungit löytyvät Tanskasta. Odensesta länteen pääradan ja moottoritien varrella Tommerup, Vissenbjerg, Bred, Årup, Gelsted ja Ejby. Marketit vähintään 20 kilometrin etäisyydellä. Sama koskee koko Fynin saarta ja Tanskan pääsaarta Sjellantia.

Ikkunat auki Eurooppaan! Jo riittää tunkkainen demaripropaganda ja kokoomuslaisen asuntoministerin propaganda.

Nurmijärveläinen omakotiasuja

Pyöräilijä tuossa edellä ehti sanoa juuri sen mitä ajattelin.

Miksi, oi miksi vain henkilöautoliikenne on otettu mikroskooppiin hiilidioksidiasiassa? Kun henkilöautoliikenteen osuus on 10% ja raskaan liikenteen saman verran, ei liikenne vieläkään tuota kuin 20% Suomen hiilidioksidipäästöistä (Tilastokeskus).

Vaikka tämä päästömäärä puolitettaisiin tällä minuutilla, ei se vieläkään tee kuin 10%-yksikön vähennyksen. Kuka olisi tarpeeksi fiksu kysyäkseen, mistä kaikesta loput 80% syntyvät ja miten siitä voitaisiin niistää vaikka tuo 10%-yksikköä? Kuitenkin asia taitaa olla niin, että puutarhakaupungeista syntyy suoraan ja välillisesti CO2:ta enemmän kuin betonilähiöistä joiden vierestä kulkee sähköjuna.

Eipä ole Vanhanen vastannut vieläkään siihen, miten tuotetaan sähkö kaikkien sähköautojen lataamiseen öisin kun lisää ydinvoimaa ei saisi lisää rakentaa ja nytkin on verkko kovilla kulutuspiikkien aikaan?

Mutta ei taida sellaista älyä Suomesta löytyä. Kun kaikessa tässä kohinassa ainoa päämäärä on päästä nostamaan henkilöautojen ja niiden käyttäjien verot tappiin. Seuraavaksi rakennetaan tienkäyttömaksut GPS-seurannalla, ostetaan jokaiseen autoon laitteet ulkomailta ja taistellaan toimimattomien ATK-järjestelmien kanssa vuosikaudet...paljonko se parantaa Suomen kilpailukykyä, elintasoamme ja työllisyyttä? Paitsi tietenkin virkamieskunnan osalta...