Perjantai 25.4.2014

Hämmästys: ”Perusteettoman turvapaikkahaun käsittely 4kk”

Luotu: 
16.10.2011 11:32
  • Kuva: Creative Commons / Megapolis
    Kuva
    Kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr.) pohtii, voisiko tuomioistuinten toimintatapoja muuttaa.

Vihreiden kansanedustaja, valtiovarain- ja hallintovaliokunnan jäsen, Osmo Soininvaara hämmästelee blogissaan tuomioistuinten käsittelyaikoja.

Soininvaara kertoo, että budjettikäsittelyä aloittaessaan eduskunnalle selostettiin mitä tuomioistuimiin kohdennetut säästöt merkitsisivät. Ruuhkat pitenevät ja käsittelyt venyvät.

- Näin se varmaankin on, ceteris paribus, mutta olisiko asioita mahdollista tehdä toisin? Kuulimme esimerkiksi, että ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyaika on saatu puristetuksi neljään kuukauteen, mutta nyt ne taas venyvät.

- Ilmeisen perusteettoman valituksen käsittely neljä kuukautta! Soininvaara hämmästelee.

Hän toivookin, että tuomioistuimet voisivat puolestaan hioa toimintatapojaan. Pitkäksi venyviä käsittelyaikoja osataan Soininvaaran mukaan käyttää jo väärinkin niin markkinoilla kuin turvapaikkapäätöstenkin osalta.

- Toimintatapoja pitää uuttaa ja jos se edellyttää lakien muutosta, muutetaan lakeja, kansanedustaja ehdottaa.

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

muuan

Muille kuin latinisteille: "muiden tekijöiden pysyessä" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ceteris_paribus)

Latinaa pitää toki välttää yleistajuisessa viestinnässä. Tuo sanonta ei ole irrallisenakaan kovin tunnettu ja taidettu.
Kyseisessä yhteydessä se ei tosin ole merkittävässä asemassa, vain tarkoitettu täsmentämään asiaa kiinnostuneille. Sen siis voi hyvin ohittaa, mutta latinaa taitamaton ei sitä tajua, vaan voi jäädä aprikoimaan, että mitähän häneltä nyt menee ohi.
Verkon kielenkääntimet, kuten Googlen Kääntäjä, kyllä auttavat pulassa, mutta eivät ole yleisesti ottaen kovin luotettavia.

Agnus af Gugelberg

Suomi-Ruotsi maaottelussa tässä lajissa Ruotsi voittaa Suomen 6-0.

Miksi? Siksi, että Venäjän vallan peruilta Suomen oikeuslaitos on juuriaan ja latvojaan myöten mätä ja sisäisesti korruptoitunut. Oikeuslaitosta valvovat oikeusasiamies ja oikeuskansleri eivät puutu selkeisiin lainrikkomuuksiin oikeuslaitoksessa. Valtiotyönantaja ei käytä direktio-oikeuttaan jne. jne. Ammattitaito ja -etiikka ovat sitä sun tätä.

Emeritus professori Jyrki Virolaisen blogimerkintä kertoo paljon:

"Ruotsin hovioikeuksissa on esitteleviä viskaaleja itse asiassa huomattavasti vähemmän kuin Suomessa, eli vain noin neljännes siitä mitä meillä. Kun meillä on keskikokoisessa hovioikeudessa parikymmentä esittelevää viskaali, on Ruotsin samankokoisessa hovioikeudessa vain 4-5 esittelevää viskaalia.

Ruotsissa viskaalin virat ovat koukutusvirkoja. Pari vuotta hovioikeudessa esiteltyään viskaalit lähetetään töihin käräjäoikeuksiin, joista he palaavat jälleen tietyn ajan kuluttua hovioikeuteen, jossa he saavat aikanaan asessorin arvon, ja ovat kelpoisia hakemaan vakinaista tuomarin virkaa. Asessorit eivät kuitenkaan jää hovioikeuksiin, vaan heidät tavallaan "potkaistaan" kentälle, jossa hakeutuvat asianajajiksi, syyttäjiksi taikka lainvalmistelutehtävin ja vasta näissä tehtävissä toimittuaan he käytännössä voivat saada nimityksen vakinaiseen tuomarin virkaan.

Suomessa viskaalin virka voi olla periaatteessa vaikka eläkevirka. ...

Suomessa ei kiinnitetä huomiota notaareiksi hakeutuvien tutkintotodistuksiin ja harjoitteluun voi päästä kuka tahansa nuori lakimies, vaikkei koskaan edes kuvittelisi hakeutuvansa tuomarinuralle. Suomessa käräjäoikeuksien laamannit valitsevat notaarit, jolloin valinta voi tosiasiallisesti tapahtua ns. pärstäkertoimen tai suhteiden perusteella.

Kun nämä kaikki seikat otetaan huomioon, niin ei ole mikään ihme, että suomalaisten tuomareiden taso on se mikä on eikä edes tuomioita kyetä antamaan laissa määrätyssä ajassa!"

Samaa hallintokulttuuria on AVEissa ELYissä. Suomen pitäisi palata takaisin Ruotsin vallan alle. Saataisiin hallintoasiat kerralla kuntoon (ja samalla valtion talouskin).

Teppo Vanamo

Yksi kohtuullisen tehokas tietokone pystyisi hoitamaan 60% Suomen oikeustapauksista. Niin kuin Osmo sanoi, tarvitaan vain lakiin muutoksia, jotta nämä vitkunvetkunjutut saadaan karsittua "todellisten" juttujen tieltä pois.

Ruotsinkin oikeusjärjestelmä on suhteellisen tehoton ja oikeuden toteutuminenkin on siellä vähintäänkin yhtä hataralla pohjalla kuin Suomessakin.

Z. B. GRAND CHESSBOARD

"Hovioikeus päätyi asiaa tarkemmin selvittelemättä samaan lopputulokseen kuin käräjäoikeus"

Huomatkaa alla olevan jutun kohta: 'asiaa tarkemmin selvittelemättä'.

On melko uskomatonta tämä meidän Suomen oikeuslaitoksemme toiminta, kun terveellä maalaisjärjellä pystyy ratkaisemaan oikeusjutun hetkessä paremmin ja oikeudenmukaisemmin kuin kaksi alinta oikeusastetta. Vasta KKO:sta tuli oikea päätös.

Kyllä tämä maa on aikalailla menetetty ainakin kahdella rintamalla.

On aika helppo ymmärtää, että Helsingin Sanomat on estänyt kommentoinnin seuraavasta uutisesta.

http://www.hs.fi/kotimaa/KKO+Roskapostiin+p%C3%A4%C3%A4tyneit%C3%A4+s%C3...

Jouko Heyno

Ongelmana oikeuslaitoksessa on resurssien puute. Ruotsin malli on huono, sillä siellä asoita jätetään yksinkertaisesti käsittelemättä.

Ainoa toimiva ratkaisu on oikeuslaitoksen resurssien lisääminen; lisää tuomareita, osastoja jne, sekä tuomioistuinten henkilökunnalle ehdoton sivutyökielto. Tämä ollisi kaikkien etu: valitukset käsiteltäisiin nopeammin ja asiat ratkeaisivat - suuntaan tai toiseen - järjellisessä ajassa.

Mutta, mutta, ne verot, tuo suomen kielen uusin kirosana: Jonkun pitäisi maksaa, ja se tarkoittaa verojen kiristystä. Koska suurituloisten verotusta ei, tietenkään, voi kiristää, ja pientuloisilla ei enää ole, mistä maksaa, niin minkäs teet. Edes ituhipit eivät uskalla ehdottaa oikeudenmukaisempaa verojärjestelmää.

Sitä saa, mitä tilaa. Lisää leikkauksia siis, Sailas.

PetSu

Täällä on perusteeton todellinen ongelma. Ei siis muutaman sadan tai tuhannen ihmisen käännytyspäätöksiä, vaan noin puoli miljoonaa (500 000) yrittää maahan laittomasti ja monet useaan kertaan. Espanjalla on ongelma, koska espanjalaisia kaupunkeja on peräti kaksi(2) Afrikan puolella. Laissa on pykälä, että maahanmuuttajan tullessa rajan yli vaikka vain jalkansa yli rajan saaden, hänen taustansa pitää tutkia.

Siitä huolimatta karkoituspäätökset on saatu voimaan jopa alle vuorokaudessa. Osa pääsee kuitenkin eri reittejä maahan laittomasti. Ongelma on siinä sama, kuten Suomesssakin, että kaikkia pakolaisia ja varsikaan rikollisia ei kukaan ota vastaan. Audienssi Espanjan maahanmuuttoviranomaisten puheille ei tekisi yhtään pahaa.

Akimonkkonen

Totaalinen maahantulokielto tietyille ryhmille, kuten Romanian romanit ja somalit ilman lähtömaassa tehtyjä suomalaisten tekemiä tarkistuksia, passit, työpaikat, matka+ elämisrahat oltava kunnossa.

Ns. humanitaarisessa maahanmuutossa otettava maahan vain luotettavasti identifioituja ja suomalaisten tarkastamia pakolaisia yms. Sopeutumattomat karkotettava heti alkuperäiseen lähtömaahan.

Shengen sopimus mitätöitävä välittömästi Suomen osalta. Eiköhän näillä eväillä synny ruuhkien vähentymää?

Gregor S.

Soininvaara on vallan outo ilmestys vihreäksi. Perusvihreiden käsitemaailmaan ei kuulu se, että ylipäätään on perusteettomia turvapaikkahakemuksia. Ja jos vaikka olisikin, turvapaikkahakemuksia ei voi olla hyväksymättä.

de comments

samaa mieltä. Soininvaara lienee väärässä puolueessa. Hän on ollut joissakin muissa Vihreiden linjakannanotoista erimieltä. Hänen voisi kuvitella tarkentavan puoluettaan. Turvapaikka ilman papereita on ihan tavanomainen hyväksymisperuste niin Vihreille kuin oli Thorsillekin ministerinä ollessaan.

PateP

Juuri uutisoitiin, että Hovioikeus "pääsee" Tansaniaan Porvoon Ruanda-tapauksessa. Pari miljoonaa ja satoja työtunteja on kulutettu asiassa joka ei Suomelle edes kuulu!

Taas hukataan rahaa ja resursseja. Ennenkaikkea AIKAA koska Suomessakin "keikkaa pukkaa".

Ei mitään järkeä!

TapioTTT

Kiittäkäämme tästakin sotkusta entistä oikeusministeri Vihreiden Braxia jonka todella typerä toiminta poikii taas eräät lisämiljoona kulut mutta kyllä suomipoika maksaa kun politikot sekoilee, valitettavasti.

Piiska

Sehän on tarkoitus, että pistetään "pakka" sekaisin..
Kukaan ei täysin hallitse mitään ja siinä on varkaiden mentävä aukko..
Olkaapa hiljaa tai kohta kuulette Halosen, Bideen, Lipposkan tai Thors'in ärähtävän...
Mielenkiinnolla odotan sitä päivää, milloin joku rohkea kansalainen ilmoittaa, että minun veronmaksuni päättyi tähän...
Piste...

joukoakoskinen

Toki voisi olla johdonmukainen:

"UUTTAA" on latiaksi ekstraktio on kemiallinen eristysmenetelmä, jossa haluttu aine voidaan erottaa liuoksesta aineen liukoisuusominaisuuksien perusteella. Uuttaminen on yksi yksikköoperaatioista ja uuttaminen tapahtuu kahden toisiinsa liukenemattoman faasin välillä. Riippuen faaseista puhutaan neste-nesteuutosta, neste-kiinteäuutosta (suodatus), kiinteä-nesteuutosta, kaasu-nesteuutosta tai neste-kaasu-uutosta (tislaus). Mikäli toinen faasi on kiinteä ja toinen kaasu, kyseessä on absorptio. Uuttamista voidaan käyttää joko aineiden talteenottoon tai puhdistamiseen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuttaminen

Sinänsä oikein aiheeseen sopiva ilmaisu - "suodatus" -sana olisi voinut harhauttaa lukijaa. Ekstraktio (valikoivuus) sensijaan on yksiselitteinen. Ellei sitten kirjoita koko tekstiä latinaksi.

MURSU

tuol kommentis...kyl mää ny tunnen itsetyydytyksen..tai siis tunnon ..tai jotai..
Mut mää ota tota EKSTRAKTIOO luomunaki, nääs, "auringonkukka- ekskstraktioo" niinku latinaks, eli uutetetta....

Me voitais EKSTRAKTIOIDA LATINAKS toi ETELÄ-EU-EMUset kute KREIKKAKI "huit vattuun" (suomalaisittai ny anteeks, välil), jäis paremmat mehut niinku, kun uutettais toi sakka poijes, nääs!

"yksinkertaisesti jollei kirjota koko juttuu latinaks"...kyl vaa savoks, raumaseks, ja tampereeks nääs ,olis kans aika vähäselkoo...?

Bilbo

Hlön jää mm. viisumilla maahan. Ja jättää oleskelulupahakemuksen Poliisille - on se käsiteltävä vaikka olisi selkeä tieto tai arvaus siitä millä perustein on tultu/jääty maahan. Kestää aivan liian kauan valtuksineen hallinto-oikeuksissa, em. on vain eräs "reitti". Tietojen vaihtoa tulisi eri instanssien välillä tehostaa - samalla kun resurssit ovat erittäin tiukilla ja hakijaa on.

Sen takia mm. edustustoilla on tärkeä tehtävä vähentää kuormitusta - plokkaamalla jo lähtömaassa hlöt joiden paluu ehto tai edellytkset eivät täyty. Samalla tulee arvioitua mahdollinen aiheutuva turvallisuusvaje.

Ulkomaalaislakiin ei tarvita mitään helpotuksia, päinvastoin tulisi arvioida jo maahan tulevien, jääneiden ja naimisiin menneiden perhekunnan kokonaistulot. Käsittämätöntä on se että voidaan myös kutsua Suomen passilla väkeä maahan ottamatta mitään vastuuta taloudellista resursseista. Sitten asiat kaatuu pitkän ja aina kalliin prosessin jälkeen oikeusasteissa. Tai lupa heltiää oleskeluun esim. liiketoiminnan perusteella vaikkei kaikkia velvoitteita aiota "kulttuuri"perusteisesti maksaa.

Reino Alho

Valtion edustajat eivät joko ymmärrä taikka eivät halua ymmärtää, että jutturuuhkiin ja ratkaisujen viipymiseen yleensäkään ei ole järkevää hakea vikaa tuomioistuimista. Kokemuksesta tiedän, että nämä ovat olleet maalitauluna jo yli puoli vuosisataa. Näin, koska on haukuttu väärää puuta.

Syy ruuhkiin on ensisijaisesti hallinnossa. Siellä ei ole milloinkaan pidetty kiirettä aineiston toimittamisessa tuomioistuimeen. On käsittämätöntä, että kuvitellaan asioita voitavan ratkaista noin vain pelkän vireillepanon perusteella. Siis ilman tyytymättömyyden kohteena olevaa viranomaisen päätöstä, tuomioistuimen pyytämiä lausuntoja ja asiakirjoja jne.

Lisäksi hallinto ja lainsäädäntö on vähä vähältä kehittynyt liian monimutkaiseksi ja vaikeaselkoiseksi, mikä vaikeuttaa käsittelyä. Mutta ennen kaikkea se ajaa kansalaiset ja muukalaisetkin turvautumaan tuomioistuinten apuun. Eihän sellaiseen tulvaan resursseja ole mitoitettu, joten uudet jutut vanhenevat aikaisemmin vireille tulleita juttuja käsiteltäessä.

Martius

Soininvaara hämmästelee PERUSTEETTOMAN TURVAPAIKAN KÄSITTELYÄ
(siis ilmeisen perusteeton jo heti haettaessa )

- Näitähän ovat ymmärtääkseni esim. todistettavasti jo jonkun muun EU-maan kansalainen, joka Suomeen tultuaan anookin täältä turvapaikkaa: näitähän on ollut meillä pilvin pimein,
etenkin Bulgariasta ja Romaniasta sitten vuoden 2007 lähtien, jolloin maat hyväksyttiin "epävalmiina" EU:hun.

Turisteinahan ja omalla rahalla ko.kansalaiset voivat saapua Suomeen, mutta TURVAPAIKKAA hakiessaan päätös pitäisi pystyä tekemään vuorokauden sisällä maahanmuuttoviraston taholta ja myös poliisin.

Mutta ilmeisesti edelleen nämä kyseiset hakijat sijoitetaan vastaanottokeskuksiin ja aletaan samasta päivästä maksaa heille myös turvapaikanhakijoille erillislailla määrättyä sosiaaliturvaa + tietysti uudet tarvittavat vaatteet yms. +
mahdollinen sairaushoito.

Huomautan, että kyseisistä maista sama "turvapaikanhakija" perheineen on tullut Suomeen ja osannut ajaa suoraan vastaanottokeskuksen pihaan jopa 6 kertaa vuoden/kahden aikana ja aina saanut reilut korvaukset Suomen valtiolta
vähintään 3 - 4 kuukauden ajalta + kotiinpaluurahaa.

Suomen käytännössä mättää jokin ja pahasti..

Martius

Jos EU-maan kansalainen anoo maahansaapuessaan TURVAPAIKKAA SUOMESTA jo rajalla.

Mutta jos anoo vasta myöhemmin, pitäisi hylkäävä päätös + käännytys maasta saada aikaiseksi yhden vuorokauden sisällä, koska jokainen EU-maa katsotaan jo presumptiona (oletuksena) turvalliseksi.

Ulkomaalaislaki kyllä ymmärtääkseni mahdollistaisi ko.käytännön, mutta ent.maahanmuuttoministerin ohjeet, määräykset ja tulkinnat ko. asiassa poliisille ja maahanmuuttoviraston virkailijoille taisivat olla aivan muuta..

de comments

Thorsin aikana sellaiset joilla lihavoitettiin yksityisiä yrittäjiä mm. majoituspalveluissa. Jostain tulin lukeneeksi jotta jotain sukulaisuuttakin olisi ollut jollekin ministerille tai ao. ministeriössä olevaan tahoon. Pitikö paikkaansa, en tiedä.

Lihavaa tiliä tekivät ja tekevät myös asianajajat valtion piikkiin, siis veronmaksajien. Puhumattakaan sitä miten työllistetään oikeuslaitoksiamme, vaikka anomusten käsittelyn voisi ratkaista paljon jouhevammin, siis hieman enemmän järkeä käyttäen.

de comments

nuo turvapaikka-anomukset? Ei kai ne lentäen ole Suomeen tulleet suoraan kotimaastaan? Heti pikapikaa takaisin siihen maahan josta tulivat Suomeen. Suomeen voidaan tulla passin tarkastuksen kautta vain Venäjältä, josta tulevat suoraan takaisin, sillä tarpeeksi turvallinen maa. Jos taas tulevat EU-maasta eli lähinnä Virosta tai Ruotsista, niin ei kun heti takaisin EU direktiivin mukaisesti (ei oikeutta turvapaikkaan Suomessa).
Lentäen tulleilla ei ensinnäkään ole sellaista hätää, että sitä turvapaikkaa pitäisi tulla lentäen pohjoisimmasta Suomesta hakemaan. Nämäkin takaisin paluupostissa siihen maahan josta lentäen lähtivät.

Mikäli lainsäädäntömme ei tätä nyt kestä, niin ei muuta kuin pikaisesti lainsäändäntöön muutos.

amppeeri antti

"- Ilmeisen perusteettoman valituksen käsittely neljä kuukautta! Soininvaara hämmästelee.

Hän toivookin, että tuomioistuimet voisivat puolestaan hioa toimintatapojaan. Pitkäksi venyviä käsittelyaikoja osataan Soininvaaran mukaan käyttää jo väärinkin niin markkinoilla kuin turvapaikkapäätöstenkin osalta."

Mitähän tässä on takana, kun Soinivaara puhuu täysin Perus-Suomalaisittain ?

Tapio Arjo

Ei Soininvaara järkiinsä ole tullut eikä tule.

Suomessa ei tarvita minkäänlaisia käännytyksiä, kun huolehditaan siitä, ettei humanitaarisia maahantunkeutujia päästetä rajaa pidemmälle.

Heitä ei Suomessa tarvita enää yhtään kappaletta.
Niin muodoin rajavalvoja kääntää somalin, irakilaisen, syyrialaisen, afgaanin (jatka itse listaa) heti 180 astetta ympäri ja toivottaa kohteliaasti hyvää matkaa.

Mikä tässä on näin hel```tin vaikeaa?

Lakimies

Suomessa on tapana säästää järjen käytössä. Mutta laiskuutta suositaan.

Rajoille päivystävät asiakirjojen käsittelijät, joille poliisit tuovat maahantulijan asiakirjat. Jos ne ovat puutteellisia, palautus heti, joka tapauksessa samana päivänä, ja halukkaat voivat hankkia paremmat asiakirjat ulkomailta, ei täällä eikä suomalaisten kustannuksella.

Nyt meillä on laiskat käsittelijät ja ahneet avustajiksi pyrkivät, jotka elävät hyvin, ainoastaan maahantulijoiden avustamisesta.

Viranomaiset suosivat tällaista asioiden hoitoa, ollaan niin humaaneja. Sitten karkoitetaan isoäidit ja muita selviä tapauksia.

Keskustelu "rasismista" ei koske maahanmuuttajia vaan useimmiten viranomaisten järjenvastaista menettelyä.

Suomi on monessa maassa tunnettu järjettömistä käytännöistään ja tätä järjettömyyttä monet ahneet ulkomailla käyttävät hyväkseen.

pur

Miten esim. toisnajattelijapakolainen pääsee omasta maastaan laillisesti ulos? Ottamalla yhteyttä viranomaisiin ja hankkimalla passin, viisumin ja ostamalla matkatoimistosta lentolipun?

Juuri hädänalaisimmat pakolaiset ovat kaikkein todennäköisimmin niitä, joilla ei ole virallisia matkustusasiakirjoja lainkaan tai ne ovat väärennettyjä. Pidetään nyt mielessä, että Mannerheimkin pääsi Suomeen Venäjän vallankumouksen jaloista vain harhauttamalla viranomaisia Venäjän rajalla.

Tällä palstalla perusjuntit joilla ei ole mitään käsitystä oikeudellisista kysymyksistä esittelevät kilvan tyhmyyttään.

Martius

Jos todellinen PAKOLAINEN, joka todella täyttää kv.pakolaisen ehdot( Geneven sopimukset ) Suomeen tullessaan (kyllä ne käydään läpi, jos antaa itsestään oikeat tiedot viranomaisille heti täällä, vaikka olisikin onnistunut pääsemään Suomeen ilman papereita tai väärennetyin paperein, toki saa ja pitää saada turvapaikkaoikeus Suomeen.

Totuus vain näyttää olevan nykyisin, että kaikenlaiset "elintasoturvapaikanhakijat" tulevat hakemaan "turvapaikkaa" Suomesta ja myös tulevat saamaan lopulta aluksi viimeistään kaikkien Pakolaisavun tai Pakolaisneuvonnan ilmaisen oikeusavun- ja neuvonnan jälkeen vähintään 1 vuoden oleskeluluvan Suomeen, joka sitten jo oikeuttaakin ns. perheenyhdistämishakemuksen tekemiseen hankkia perheenjäsenensä tänne Suomeen valtion eli meidän kaikkien veronmaksajien kustannuksella.

Ja koko ajan on eletty kivasti valtion sosiaaliturvalla turvapaikanhakijoita koskevan erillislain turvin (kaikkeen on voinut kulua valituskierteineen jopa 3 vuotta, jolloin myös on ollut mahdollisuus saada ns. olennaisia siteitä Suomeen, esim. lapsi täällä olevan naisen kanssa yms.)

Tällöin pysyvä oleskeluoikeus tulee yleensä "kuin Manulle illallinen".

Näin se vain toimii..