Sunnuntai 21.12.2014

Nyt katkesi ministerin pinna: ”Finnairin hallitus uusiksi”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.3.2012 11:03
Päivitetty: 
15.3.2012 11:25
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Ministeri Heidi Hautala.

Faktakulma

Finnair-kohu lähti liikkeelle toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokaupoista. Helsingin Sanomat kertoi Vehviläisen myyneen asuntonsa Ilmariselle vuoden 2010 helmikuussa. Vehviläinen jäi itse asumaan 274 neliön asuntoon Helsingin ydinkeskustassa, ja vuokran asunnosta maksaa Finnair. Kauppahinta oli 1,8 miljoonaa euroa.

Tämän jälkeen Finnairin jakamat bonukset ovat herättäneet runsaasti närkästystä. Samaan aikaan yrityksen työntekijöiden odotetaan suostuvan palkanalennuksiin.

Ministeri Heidi Hautala (vihr.) ilmoittaa laittavansa Finnairin hallituksen uusiksi.

- Mittani on täyttynyt ja en voi uskoa siihen, että nykyisessä muodossa Finnairin hallitus pystyy viemään vaativaa muutosta läpi, omistajaohjauksesta vastaava Hautala sanoi tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa.

Hautala on määrännyt Finnairin nimitystoimikunnan koolle.

- Kaikki hallituksen jäsenet, jotka ovat osallistuneet stay-bonuksen päättämiseen, eivät voi enää jatkaa hallituksen jäseninä, Hautala sanoi.

Hautalan näkemyksen mukaan vain kaksi hallituksen jäsentä voi jatkaa tehtävässään: puheenjohtaja Harri Sailas sekä Harri Kerminen. Kyseessä ovat Suomen kaikkien aikojen yhteispotkut. Lue lisää tästä.

Sailaksen sekä toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asemaan palataan Hautalan mukaan uudelleen, kun selvitykset kohutusta asuntokauppa-asiasta etenevät.

Ministerin mielestä kamelin selän katkaisi Helsingin Sanomien uutinen, jonka mukaan Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen on saanut yhtiön johdolta ylimäääräisen, 180 000 euron palkkion.

Kyseessä oli korvaus siitä, että Vehviläinen menetti kannustinpalkkioita Nokia Siemens Networksista erottuaan. Vehviläinen sai korvauksen vuonna 2009.

- Näyttää siltä, että finairin uskottavuus ei kestä enää yhtään tällaista tietoa, joka olisi pitänyt jo päätöksiä tehdessä julkistaa, Hautala sanoi.

Hautalan mukaan Finnair on salaillut päätöksiään eikä ole noudattanut valtion- ja pörssiyhtiöltä edellytettävää avoimuutta.

Hautalan mukaan pääministeri Jyrki Kataista (kok.) on informoitu tilanteesta.

Lue Uuden Suomen uutiset Finnairin bonuskohusta täällä.

Faktakulma

Finnair-kohu lähti liikkeelle toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokaupoista. Helsingin Sanomat kertoi Vehviläisen myyneen asuntonsa Ilmariselle vuoden 2010 helmikuussa. Vehviläinen jäi itse asumaan 274 neliön asuntoon Helsingin ydinkeskustassa, ja vuokran asunnosta maksaa Finnair. Kauppahinta oli 1,8 miljoonaa euroa.

Tämän jälkeen Finnairin jakamat bonukset ovat herättäneet runsaasti närkästystä. Samaan aikaan yrityksen työntekijöiden odotetaan suostuvan palkanalennuksiin.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

nimperi

Tämähän oli hallitus, mille annettiin kenkää. Hehän eivät käsittääkseni ole minkäänlaisessa varsinaisessa työsuhteessa, vaan saavat pelkästään erilaiset palkkiot hallitustyöskentelystä. Ei taida olla edes mahdollista maksaa heille mitään kultaista kädenpuristusta, toisin kuin johtajasopimuksin töissä oleville johtajille.

Joku varmaan korjaa jos olen väärässä.

Mediafriikki

En tiedä, olisiko valtion omistajaohjauksesta vastaavalla ministerillä ollut edes toimivaltaa erottaa Finnairin toimitusjohtaja saatuaan tiedon suuttumusta herättäneestä Finnairin ja eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen koplaamasta Vehviläisen asuntokaupasta. Kiistelty asuntokauppa on parhaillaan poliisitutkinnassa.

Heidi Hautala toimi minusta Suomen oloissa poikkeuksellisen rohkeasti, viisaasti ja harkitusti erottaessaan ministerin mielestä kamelin selän katkaisseet Finnairin hallituksen jäsenet, jotka kantavat vastuun päätöksestä maksaa 180 000 euron stay-bonus yhtiön toimitusjohtajalle; mistä ei oltu informoitu valtioneuvoston omistajaohjausosastoa eikä vastaavaa ministeriä.

Ryhtyessään poliittisten irtopisteiden keräämisen sijasta alkuhämmennyksen jälkeen selvittämään pontevasti valtionyhtiöiden hallinnossa ja päätöksenteossa paljastunutta - maailman vähiten korruptoituneiden maiden kärkeen sijoittuneen - Suomen vaiettua rakenteellista korruptiota, maan tapaa, joka vaikuttaa vakavan ja yleisen yhteiskunnallisen ongelman jäävuoren huipulta, ministeri Hautala on nostanut julkiseen keskusteluun ilmeisesti kaiken yhteiskunnallisen päätöksenteon läpäisevän salailukulttuurin, mikä toivottavasti tulee edistämään päätöksenteon avoimuutta ja julkisuutta ja estämään vallan väärinkäytön vastaisuudessa.

Rakenteellisen korruption ja hyväveliverkostojen purkaminen ja hallinnon läpinäkyvyyden lisääminen ovat tosin olleetkin Heidi Hautalan keskeisiä poliittisia tavoitteita sekä kansanedustajana Eduskunnassa että europarlamentaarikkona Brysselissä.

pakista

Länsimaiseen politiikkaan ei yleensä kuulu yksittäisen ministerin päätösvalta. Tässä mielessä herättää kyllä kysymyksiä ja kummastusta Heidi Hautalan toiminta tässä asiassa.

Yhtiön johdon toiminta sinällään ei kestä kylläkään päivänvaloa.

intiaani

Nimenomaan huonosti omistajan etua ajavat hallitukset ovat yritysten suurin ongelma, joten siihen pitää puuttua.

Ihan mukava havainto, että ministereistä ja poliitikoista löytyy myös aitoa johtajuutta, jota mitataan vähän muutenkin kuin rahassa.

Kukutsa

Hyvähän se oli laittaa kilometritehtaalle hallitus, joka on vienyt yhtiössä läpi historialliset rakennemuutokset ja historialliset palkanleikkaukset.

Ei voi kuin toivoa, että uudet hallituksen jäsenet osaavat jatkaa muutoksia eikä vain taivastella ay-porukoiden pyörityksessä.

Mediafriikki

Tuliterä kehitysyhteistyöministeri Heidi Hautala, joka vastaa myös valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta ja joka oli tuskin ehtinyt vielä perehtyä ministeriönsä koko tehtäväkenttään mutta riittävät tiedot saatuaan pani tuulemaan, ei ole tietenkään vastuussa edeltäjiensä toiminnasta.

Luomansuu

Hautala heräsi taas ja antoi satulakäskyn. Viimeksi kovan uhon jälkeen tuli häntä koipien välissä takaisin. Hautalan uskottavuus on ollut pitkän aikaa nollan paikkeilla, tempoilua eikä mitään ohjausta. Hänen lausuntonsa valtion enemmistöomistuksestakin tuli aika kummalliseen aikaan. Finnairin hallitusta tärkeämpi on Suomen hallitus, mikä pitäsi pistää uusiksi, vihreät ja demarit plus vasurit ulos!

Hauki

En nyt tiedä poukkoilusta. Viime päivien aikana tuli paljon uutta tietoa.

Sinällään Hautalan olisi ehkä kannattanut olla pikkaisen maltillisempi sen aiemman synninpäästön kanssa.

nimperi

Ei se nyt ihan noinkaan ole, jos Hautala pitää päänsä. Hautalalle ei voi antaa ministerin hommasta noin vain kenkää, vihreitä ei nykyisen hallituksen ohuen kannatuspohjan takia oikein voi potkia hallituksesta.

Pahuksen äänestäjät, kun menivät äänestämään niin, että joudutaan katselemaan tälläistä menoa... ;-)

Toivoa vaan sopii, että PS kiskoo ensi vaaleissa vähintään yhtä paljon paikkoja, sillä jos menettää paikkoja vanhoille kolmelle suurelle, saadaan taas kokoon RKP-vetoisia hallituksia jotka tekevät mitä haluavat ilman mitään kontrollia.

luuserius

Kyllä taitavat käyttää ylintä valtaa täällä. Miten se Hautala kehuikaan Vehviläisen asuntojärjestelyiden hyvää hallintotapaa. Heidi tietää mikä on oma etu. Puunhalailusta on jo niin pitkä aika. Niin ne arvot muuttuvat. Korkeavuodenkadulla on kivempi budjata kuin metsässä.

Täyspäinen

Juuri tämän takia Finnair on yksityistettävä. Poliitikot eivät voi johtaa osakeyhtiötä.
Tyhmempää tekoa ei voi olla kuin antaa potkut pätevälle hallitukselle poliittisten irtopisteiden toivossa.
Osakeyhtiö ei ole demokratia kuten eräs oikeustieteen professori asian ilmaisi.

Rokj

Tässä sitä "ammattitaitoa" on naurettavimmillaan; vihreä ministeri, ei talousopintoja, ei mitään näyttöä johtamisesta. Kansalaismielipide on näköjään tarkeämpi kuin valtionyhtiön omaisuus ja tuotto.

Seuraava hallitus ja johto tulee olemaan taas niitä virkamiehiä ja suomalaisia "johtajia" ilman tulososaamista. Taitaa mennä nurin koko Finnair, ainakin sovittu fuusiosopimus menee varmasti uuteen tarkasteluun.

luuserius

Menetti politiikon luottamuksen. Se nyt ei välttämättä kerro vielä mitään. Kyseessähän on kasvojenpesu.

Sailas ja myös sitä kautta ilmeisesti Vehviläinen nauttivat luottamusta edelleen, mikä on täysin käsittämätöntä.

Finnairin ongelman ydinhän on ollut se ettei uudistuksia ole kyetty viemään läpi vahvan ay-liikkeen takia ja siksi toimitusjohtaja erosi tuskastuttuaan änkyröihin. Sen jälkeen hallitus pelkäsi johtajien joukkoeroa ja toimi täysin oikein omistajan näkökulmasta. Eihän hallitus ajanut omaa etuaan vaan yhtiön etua.

Asuntokaupat ja Vehviläisen ja Sailaksen asema tässä on täysin toinen juttu.

Vox Populi

Jokaisen pörssiyhtiön hallituksen pitää vaatia kiintiö "Pihtiputaan mummolle". Eli haetaan Pihtiputaan peräkylästä yksi mökinmummo, joka ei ole kirkonkylää pidemmällä eläisään käynyt. Aina kun esitetään miljoonabonuksia johtajille tai muuta typerää, voidaan luottaa siihen, että mummolla löytyy tervettä harkintaa moiseen esitykseen. Näyttää nimittäin siltä, että Eirassa tai Herttoniemessä, saati Westendissä tolkkua ei enää ole.

demarien vihollinen no1

..erinomaisen hyvä päätös. Hautalahan aluksi piti kaikkea sopivana ja "lakien mukaisina", kun asunto koplaus tuli esiin ensimmäisen kerran. Kokoomus ministereiden asiaan puuttuminen herätti Hautalan, hyvä niin.
Finnair on ollut kauttaaikojen politiikkojen pelleily paikka. Hallituksessa ollut demareita jne. joiden kautta yrityksestä tehty milloin minkäkin ryhmän raha-automaatti...

luuserius

Ne asuntokoplarit saavat jatkaa....Vehviläinen ja Sailas. Työnsä hoitaneet hallituksen jäsenet uhrataan.....

Finnair on tappiollinen yhtiö, jonka avainhenkilöiden tehtävänä on tehostaa yhtiön työntekijöiden toimia ja parantaa näin yhtiön tulosta. Jos Finnair yksityistettäisiin, valtaosa toiminnoista ulkoistettaisiin pois ay-liikkeen jäseniltä. Näin tulos parantuisi ja alkaisi syntyä voittoa. Yhtiön hallitus on ollut ihan ajan tasalla. Miljardiliikevaihdosta 2.8 miljoonan kannustimet ovat aivan kohtuullisia. Uusien johtajien etsintä ja palkkaus ja ajan hukka olisi maksanut enemmän.

Rommeli

Finskiltä kertoi että noissa Stay-sitoutetuissa "huippujohtajissa" oli mukana mm. Jaakkiman kansanopiston diakoni-tutkinnon suorittanut entinen rahtivirkailija sekä keskimääräistä pitempi mies, joka taas oli kolunsa suoritellut ravintola-alalla, olikohan joku restonomi, ilmeisesti joku ruokamerkonomi.

Ne sitten kyllä lähtivät kun bonarit kilahti tilille.

Tuskinpa Vehviläinen noita em. Huippuja ihan simona olis tarvinnut. Eiköhän Stay-bonarit ollut jonkun muun porukan keksintö.

Rommeli

Meisseliä.

Erinomaista toimintaa, Häkäpönttö ja muut vellihousut päästi touhun aivan kuralle edellisen hallituksen aikana. Eikä muka tiennyt mitään nöistä stay-bonareista eikä juuri muustakaan vaikka vastasi Omistajaohjauksesta.

Lisää samanlaista niin yleinen vitutus vähenee ja tulostakin alkaa syntymään. Koska tosiasiassa suuryhtiöiden vastuuhenkilöt ja tuloksentekijät istuu keskijohdossa.

Näin on aina ollut ja on.

Rohmar

- Olen oikeastaan iloinen, että pääsen ehkäpä ensimmäistä kertaa kehumaan Heidi Hautalaa. Hyvä päätös.

- "Vaativan muutoksen läpivienti" hieman askarruttaa. Omasta mielestäni tämäkin kuvio pitäisi harkita kokonaan uudelleen. Pelkästään Aasian reittien varaan laskeminen heikentää Finnairin, vähän niin kuin pelkkä Windows alusta Nokian. Yhtiö voidaan kilpailla nurin muutamassa vuodessa. Tästä syystä katsoisin koko kuvion rauhassa uudestaan. Aikaa siihen on, sillä Finnairilla ei mene niin huonosti, kuin annetaan ymmärtää.

- Nyt olisi tärkeintä palauttaa luottamus, ja se ylpeys mihin jo Finnairin historiakin velvoittaa. Lyhen aikajänteen palkkatorailut kannattaa jättää sikseen, sillä niistä on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Keskipitkällä jänteellä tulisi kuitenkin katsoa, että jokainen saa oikeudenmukaisen palkan. Ei liikaa, eikä liian vähän.

johanyton

Uuden hallituksen jäsenistä osa pitäisi valita Finnairin suomalaisista kansainvälisistä asiakasyrityksistä.
Esimerkiksi Metso, Kone, Wärtsilä, Konecranes, Cargotec, Kemira ja Pöyry, yrityksistä joille Finnair on tärkeä ja jotka kantavat miljoonia vuosittain Finnairin kassaan.
Heillä on intressiä ja näkemystä.
Johtoryhmä pitäisi myös uudistaa täydellisesti, samalla vanhat sisäset rakenteetlaukeasivat.

luuserius

Yhtiön hallitus oli paikallaan ja johdolle ei isoja palkkioita järjestetty. Lopulta veronmaksajat maksoivat miljardeja tukia, jottei Sonera olisi ajautunut konkurssiin. Eikä sinne saatu ammattijohtajia enää rahallakaan. Ben ei tuosta tainnut ottaa opikseen, kun populisteja liehittelee.

Nämä Vehviläiset ja Sailakset hoitavat suomalaisten eläkevarantoja. Siellä on monta muutakin herraa. Ben eikä muutkaan politiikot halua puuttua asiaan. Kertooko se kuinka hyvässä jamassa eläkevarantomme ovat. Tai sitten ei totuutta halua kukaan kuulla. Moralisointi ja pisteiden keruu on kivaa. Benin Kokoomus on velkaelvyttänyt 40 miljardia, jolla ostettiin vaalivoitto. Pelkkä puoluetuki ja eläkeyhtiöiden tarjoamat muut edut eivät nähtävästi riitä että kykypuolueessa olisi riittävää talousosaamista.
Nyt nämä populistit meinaavat alkaa veroja korottamaan, ajettuaan ensiksi Suomen Kreikan velkojen takuumieheksi ja sitten vielä valtion talouden kuralle.

Olisikohan aika sitouttaa puolueetkin suomalaisten veronmaksajien asialle ? Vaikka ammattijohdolla ?

AskoJ

En ole koskaan ollut mikään Hautalafani, mutta nyt sentään jopa arvostan, olivatpa taustat mitkä hyvänsä. Munaa se vaatii tuollaisen pakan sotkeminen. Muutenkin ihmetyttävät nuo sitouttamiset, kannustepalkkiot ja johdon optiot, menipä firma miten tahansa. Kyllä nämä veijarit samat hommat tekisivät ilman kipurahojakin, vai väittääkö joku tosissaan, että tämä liikkeenjohtogurukaarti saisi kovempiliksaisia ja -etuisia pestejä jostain ulkomailta. Kaikki saisivat pikkuhiljaa palata normaaliin elämänmenoon. Nämä systeemit ovat viime vuosituhannelta ja Nallukka niiden suurimpana puolestapuhujana myös( ei nyt tässä tapauksessa ).

luuserius

Kun antoi luottamuksensa asuntokoplareille, Vehviläiselle ja Sailakselle.

Toisaalta onhan meillä vihreä ympäristöministerikin, joka sallii ydinvoiman rakentamisen ja antaa Talvivaaralle lisälupia. Uimakelpoista se vesi on, mitä vähän silmiä kirvelee ja nahkaa polttaa.

Vihreät ovat saaneet Helsinkiin jokaiseen kadunkulmaan punaiset liikennevalotkin.

On ne kelpo väkeä. Ei myytävänä lukee puoluetoimiston ovessa :)

Brutus

Hautalan päätös on aivan oikea, mutta miksi ihmeessä Suomen poliittiset päättäjät reagoivat asioihin vasta sitten, kun niistä on noussut suuri mediakohu. Toimitaan vasta sitten kun asia on jo kaikille ilmiselvä. Tämä jos mikä kertoo ammattitaidottomuudesta.

Taitavien poliitikkojen tulisi hoitaa tehtävänsä niin, että tälläista mätäpaisetta ei olisi koskaan päässyt syntymäänkään.

Vekkuli

Onhan noita toisista firmoista potkut saaneita tai potkut saamassa olevia palkattu johtamaan erinäisiä yrityksiä (mm. valtionyrityksiä), vaikka johtamisesta ei tulosten puolesta ole sen kummempaa näyttöä eikä liiketoiminnasta mitään osaamista. Sitten heittävät asiansa osaavat asiantuntijat ja muut "turhat" sovintosopimuksin ulos. Tulokset alkavat olla nähtävissä monissa yrityksissä ja tuotannot Aasiassa.

luuserius

On voimaton ay-liikkeen edessä. Miten sitten Finnairin hallitus olisi voinut toimia paremmin ?

Entinen toimitusjohtajakin tuskastui jatkuviin työtaisteluihin ja lakkoiluun. Olisiko johtajien joukkoero parantanut tulosta?
Lakothan(laittomat) söivät yhtiön tulosta tämän tästä.

Tässä moralisoinnissa on nyt muusta kyse kuin hallituksen pätevyydestä tai bonuksista avainhenkilöille. Olemme perimmäisten kysymysten äärellä. Miten Suomi selviytyy? Se vika ei aina ole johtajassa. Joskus voi vikaa olla joukoissakin. Perimmäinen syy on kansan lapsenomainen tahtotila. Joskus vaan ne aikuiset ovat oikeassa. Talous kasvaa nousevissa talouksissa, Eurooppa on lirissä. Sattumaa? Vai Kiina ilmiön seurausta ? Norjalainen halpalentoyhtiö takoo tulosta.

Suomalaisten asenteet suorastaan pelottavat. Miten me voimme nousta tästä. Edessä on kreikkalaiset vuodet. Ja se johtuu nimenomaan kansan syvien rivien haluttomuudesta tunnustaa tosiasioita.

Rommeli

Selvähän se on että suomalaiset työntekijät ovat melkoisen laiskaa ja kallista työvoimaa suhteessa tuottavuuteen. Varsinkin palvelualoilla ja ylipäätään kaikissa vain kotimaan markkinoilla toimivissa yrityksissä.

Mutta.

Johtajat tietenkin toimii siinä ympäristössä missä firmakin. Ympäristölle ne ei juurikaan voi tehdä mitään mutta omalle toiminnalle kyllä. Jos sattuu kiinnostamaan ja on myös tarvittavaa näkemystä, kokemusta ja ennekaikkea Kykyä laittaa asiat tapahtumaan. Siihen johtajalla on kaikki valtuudet.

Todellisuus on kuitenkin aika toisenlainen. Itkuvirttä veisaavat eläiän nostosta, sotu-maksuista, ay-liikkeestä ja milloin mistäkin.

Itkua ja valitusta.

Meisseliä lisää peliin ja uutta verta kentälle ellei muuten ala johtaminen sujumaan, kele!

jarimyntti

SLSY:n syytä Finnairin hallituksen
ohjeistuksenvastainen toiminta?
Hallitus on töppäilyllään
sen sijaan tehnyt karhunpalveluksen kaavailluille
säästöneuvotteluille (lue:palkanalennusneuvotteluille).

SLSY neuvottelee työehtosopimuksensa
heikennyksistä aikaisintaan 2013, niin kuin sopimuksen
voimassaoloaika on.....huomaa; nykyisen johdon/SLSY:n neuvotteleman sopimuksen!
Palkanalennukset-keino on jo käytetty.
SLSY ei jää tällä kertaa yksin.......myös yleinen mielipide
on sen puolella.

Median tähtystäjä

Pörssiyhtiön valtio-ohjeuas on lähestyulkoon mahdoton tehtävä. Käytännössäa tärkein vaikutusväline on yhtiökokouksessa valittavan hallituksen jäseten valintaan vaikuttaminen.

rajuimmillaan enemmistöomistaja voi kutsua ylimääräisen yhtiökokouksen ja vaihtaa hallituksen. Tämän jälkeen hallitus voi vaihtaa toimitusjohtajan ja uusi toimitusjohtaja muun porukan.

Jos toimitaan muulla tavalla, pörssiyhtiönä oleminen on mahdotonta. Osakkeenomistajia on kohdeltavava tasapuolisesti, yhtiökokuksessa äänimäärän mukaisesti.

Finnairislöla on edessä jonkinasteinen fuusio vuoden parin sisällä. Suomen etu on huolehtia, että lentoliikennettä kotimaassa säilyy tarpeeksi vaika erilaisten haujauttamisten onnistumiseksi ja samalla jotain suoria yhteyksiä Euroopalaisiin maihin on järkeviin aikoihin. Tätä tarvitaan liike-elämän tarpeisiin.

Edellinen Finnairin vastuuministeri taisi muuten olla Mauri Pekkarinen (kesk).

paulivuorio

Sinä päivänä kun Heidi Hautalasta tulisi Suomen Presidentti
minä jättäisin Suomen passin ja kansallisuuden välittömästi.
Perustelu: Koko vihreiden toiminta on aina perustunut
ihmisten uhkailuun ja pelotteluun milloin maailmanlopulla tai muilla kauheilla asioilla. Todellista faktaa he ei ole
kuunnelleet koskaan. Heidi Hautala on erottanut suurimman
osan Finnairin hallituksesta salailun takia. Minun johto-
päätökseni on että ministeri Hautala samasta syystä eroaa
ja samalla vie puoluetoverinsa pois Suomen Hallituksesta.
Jos on "munaa" erottaa muita, täytyy myös olla "munaa"
erota itse silloin kun "kusettaa" suomalaisia kansanedustajia ja sitä mukaa koko Suomen kansaa.

Mediafriikki

Muutama tarkentava kysymys paulivuoriolle, joka kirjoitti:

"Koko Vihreiden toiminta on aina perustunut ihmisten uhkailuun ja pelotteluun milloin maailmanlopulla tai muilla kauheilla asioilla."

1. Missä Vihreän puolueen tavoiteohjelman kohdassa on uhattu ja kuka tai ketkä vihreiden poliitikot "ovat aina uhkailleet maailmanlopulla", tai

2. millä "muilla kauheilla asioilla" on uhkailtu?

---

"Todellista faktaa he eivät ole kuunnelleet koskaan."

3. Mitä "todellista faktaa", jota vihreät "eivät ole kuunnelleet koskaan", mahdat tässä tarkoittaa?

---

"Jos on "munaa" erottaa muita, täytyy olla myös "munaa" erota silloin, kun "kusettaa" suomalaisia kansanedustajia ja sitä mukaa koko Suomen kansaa."

4. Voisitko tarkemmin yksilöidä, miten ja missä tilanteessa toimimalla kehitysyhteistyö- ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala "on "kusettanut" muita kansanedustajia ja sitä mukaa koko Suomen kansaa"?

---

Vaikka en itse ole poliittisesti vihreä, niin Heidi Hautalan henkilöön käyvä hyökkäyksesi vaikuttaa vahvasti siltä, että sekoitat toisiinsa Vihreiden puolueohjelman ja punaviher-stalinismi-kukkahattutäti-retoorikkojen vihapropagandan, jota misogyyniset (misogynia: naisviha) "maahanmuuttokriittiset" totuudentorvet vastoin parempaa tietoa levittävät nykyisin joka keskustelufoorumilla.

Joosua

Nänhän laulussa sanotaan ! Hieman muunneltuna rahaa(laulu ssa) hukkaan heitetään !Vastahan ministerimme totesi, että hyvää hallintotapaa on noudatettu. Taisin olla oikeassa kun
totesin, että ainakin pari ministeriämme on kohdannut "peterin periaattteen" eli ovat joutuneet tehtävään johon kyvyt ja taidot eivät riitä (= Hautala + Guzenina- Rickhardson )

Joosua

Mitä Sailas siellä tekee ? Esiintyy työeläkerahojen omistajana - eikö muka tiennyt asioista, vaikka ei ollutkaan mukana päättämässä - todella naurettava väite !
Koska muuten työeläkeyhtiöiden todelliset omistajat eli työeläkkeen saajat saavat edustajia ko. yhtiöiden hallituksiin ?

Jukka Mikkola

”A Very Expensive Good Brother-system” taitaa olla yksi merkittävimmistä ongelmista Finnairin kohdalla. Ministeri Hautalan päätöksen myötä tämä taitaa joutua nyt ”historian lehdille”. On hyvä, että Hautala otti käyttöön ”kovat otteet”. Finnairin kohdalla nimittäin kello taitaa olla muutenkin ”viittä vaille 12”.

Mielestäni hyvin hoidetun yhtiön tärkein voimavara on hyvinvoiva henkilöstö ennen kaikkea silloin, kun yhtiö toimii palvelualalla. Ministeri Hautalan päätös tukee tätä ansiokkaasti.

Valtioneuvosto päätti omistajapolitiikan linjauksista (tiedote 167/2007)

”Henkilöstöllä tulee olla oikeudenmukainen mahdollisuus hyötyä yrityksen hyvästä menestymisestä. Yhtiöissä käytettävien tulospalkkio- ja bonusjärjestelmien tulee taata henkilöstölle oikeudenmukainen osuus yhtiön hyvästä tuloksesta. Henkilöstön palkitsemisessa keskeiset välineet ovat tulospalkkaus ja henkilöstörahastot”.

Lähde: http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/...

(linkki ei aukea enää oikeasta paikasta, aamulla se vielä aukesi)

Valtio - omisteisten yhtiöiden johdon palkitsemisesta annettu ohjeistus (8.9.2009)

”Yhtiön hallitus vastaa ohjeen soveltamisesta ja valtio-omistajaan päin myös sen noudattamisesta”.

”Valtio ei hyväksy osakeoptioilla palkitsemista, ja osakepalkkioihin on liityttävä omistuksellinen sitouttaminen. Palkitsemisohjelmissa on oltava kohtuullistamis- ja takaisinperintämahdollisuus”.

Lähde: http://valtionomistus.fi/suomi/2009/09/08/valtio-o...

mattimies

Pääministerin kehottaessa ministeriä eroamaan, se osittaisi että pääministeri hyväksyy palkkiot sun muut käytetyt konnankoukut.

Sitävastoin pääministerin tulisi erota, koska hän ei halua puuttua varakkaiden etuihin ja laittaa heitäkin maksamaan Kreikan kupruja. Mutta "heitähän on niin vähän" vaikka tienaavatkin kolmasosan kaikista tuloista.

jussi vaarala

On erikoista että vihreä heinähattu Heidi Hautala aloitti ministerinä Finnairin hallituksen joukkoirtisanomisella sen mitä on jo kauan ainakin allekirjoittanut odottanut - nimittäin suomalaisen yritysjohtamiskulttuurin totaalituuletus.

Yritysjohtajuuden suhde yhteiskuntaan ja sen julkiseen sektoriin on ollut jokseenkin alkeellinen - mutta nyt se Finnairin optiosekoilussa nosti yhteiskunta- ja etiikkavastuuttomuuden aivan uuteen sfääriin.

Mutta se että asiassa pitää lähteä liikkeelle heinähattuvihreän toimesta kertoo myös sen että lähes kaikki niin poliitikot kuin johtavat virkamiehetkin ovat aika lailla pihalla yritysjohtamisen laajemmista sfääreistä omanedunkuppaamisen ohi.

On aikoihin eletty että ruohonjuuriperusvihreä pääsee opettamaan pelkän kepin kanssa miten yrityksiä pitää johtaa.

Jussi Vaarala
eettis-realistisen aatteen kehittäjä
Somerniemi

jussi vaarala

on sen verran laajaa kokemusta ja sitten luovaa mieltä

juu - meppihomma luotsaamassa euroopan kohtaloita olisi mulle tasan oikea homma

minä olisin sangen näkemyksellinen meppi

vanhavaari71

Tottakai stay-bonusten maksaminen näin ulkopuolisesta oli aivan järjetön asia mutta miksi hallituksen jäsenet lähtivät tähän. Olen kuullut silloin eronnen Finnairin pääjohtajan analyysin yhtiön kilpailukyvystä maailmanlaajuisilla lentomakustamisen markkinoilla. Kaikki vanhat lentoyhtiöt Euroopassa ja USAssa ovat poikkeuksetta tehneet vuosikausia tappioita. Osaa on tuettu asianomaisten valtioiden toimesta pääomaruiskeilla ja Euroopassa on näitä vanhoja perinteisiä yhtiöitä päästetty myös konkurssiin. Osa on fuusioitu toisiin tappiollisiin yhtiöihin. Halpalentoyhtiöistä ovat muutamat kasvaneet kannattavasti vauhdilla ja vallanneet markkinoita. Eräs syy on puhtaalta pöydältä ilman vanhoja rakenteita ja rasitteita tehdyt työsopimukset, jolla henkilöstökulut on painettu 40-60% alle Finnairin nykytason. Toki osa halpalentoyhtiöistäkin on mennyt konkurssiin, myös Suomessa. Aasialaisten lentoyhtiöiden kannattavuus on hyvä ja öljyvaltioiden kansalliset lentoyhtiöt ovat tarvittaessa valtioiden tukemia. Kun tässä kilpailutilanteessa ei pääjohtaja Hienonen saanut tarpeeksi vastakaikua yhtiön talouden parantamiseksi henkilöstöjärjestöiltä hän lähti. Kaikki faktat olivat varmaankin muun johdon tiedossa ja myös yhtiön hallitus oli varmaankin tiennyt että johto tietää tilanteen surkeuden. Mitä hallituksen olisi pitänyt tehdä stay-bonusten asemasta ? Sitä ei kukaan ole kertonut.

jarimyntti

palkanalennuksista; "henkilöstökulut on painettu 40-60% alle Finnairin nykytason", se on päivänselvää.
Yhteistyökumppanin (lue myynti)löytäminen on todennäköisintä.
Seurauksena on, että uusi isäntä irtisanoo suuren osan nykyisestä henkilökunnasta "suoja-ajan" jälkeen.
Bongatkaa nyt kansionne kuntoon, tätä sinivalkoista laivastoa
ei kohta ole!
Pääsemme matkustamaan halvemmalla......vaikkapa puolalaisilla
tupoleveillä ymv. ekonomivieheillä.

pakista

Halpayhtiöt eli matkustajien edun mukaiset lentoyhtiöt pakottavat pitkään ylisuurilla palkkioilla ja palkkakuluilla
liihotelleet yhtiöt tarkistamaan kulujaan. Ei ole pitkääkään
aikaa siitä, kun pääosan matkustajista muodostivat liikemihet eli työantajiensa laskuun lentävät. Nyt lentämisestä on tullut lähes jokamiehen matkustusmuoto alentuneiden hintojen myötä.

Osa henkilökunnasta onkin asian ymmärtänyt ja suostunut alentamaan palkkojaan - jopa suuripalkkaiset lentäjätkin. Poikkeuksen tekee pääosa yhtön ahneista johtajista, joille oma suu oli tärkeämpää kuin yhtiön etu kansallisesta puhumattakaan - ihan tunnetun Fortumin hengessä.

Oma lukunsa lentotoiminnan oikeutuksesta on luonnon resurssien kantokyky ja ilman saastutus pidemmällä tähtäimellä.

Mauri T Taavitson

Hautalan oli pakko käyttää valtaa, kun ei tavanomainen hyssyttely tepsinyt. Vielä kun nämä sitouttamisrahat saataisiin perittyä takaisin. Vaikea on saada Finnairpomoja luopumaan ilmaisesta rahasta vapaaehtoisesti.