Torstai 31.7.2014

Sulkeiset Suomenkin kouluihin?

Luotu: 
27.9.2008 11:10
  • Kuva: Leena Riska-Campbell
    Kuva
    Kieltotaulu yhdysvaltalaisen koululokeron ovessa.

Yhdysvalloissa viime vuoden perheineen asunut Leena Riska-Campbell havahtui lastensa kautta amerikkalaisen koulun arkeen sulkeisineen ja peloitteluineen. Lapsia peloteltiin kauheilla tapahtumilla jo ensipäivistä lähtien.

- Yksituumaisesti he kuitenkin pelkäsivät enemmän sitä, että Suomen koulut aloittaisivat samat sulkeiset Suomessakin. Luihin ja ytimiin levinnyt pelon ilmapiiri pelotti lapsia enemmän kuin kohdalle mahdollisesti sattuva ”uhka”, Riska-Campbell kirjoittaa näkökulmassaan.

Riska-Cambell toivookin, että Suomessa ei lähdettäisi toteuttamaan Yhdysvaltojen mallia.

-Nyt on Suomessa korkein aika syventyä syihin. Pisa-tutkimukset eivät pitkälle vie, jos lapset ja nuoret jätetään pitkiksi iltapäiviksi yksin. Ja ”ongelmatapausten” metsästämisessä tartutaan oireeseen, ei syyhyn.

Lue Leena Riska-Campbellin näkökulma kokonaisuudessaan ja ota kantaa.

Jaa artikkeli: 

Kommentit

klapi

Tuota...jjoo..mikä lie stainerkoulu kyseessä...?

Eikös Suomen tavallisissa peruskoulussa kumminkin edelleen pidetä siinä määrin sulkeisia että oppilaat osaavat ensinnäkin asettua pituusjärjestykseen, toisekseen eri mallisiin linjoihin ja eri suuruisiin ryhmiin?
- Ja tietysti asento lepo käskyt -

Ja edelleenkin sillä ala-asteella, jossa olen ollut, taidetaan näiden perusjuttujen lisäksi välituntien lopuksi asettua luokittain jonoon ja siitä luokka kerrallaan päästetään sisään (olettaisin, koska kenkäeteinen on yhtä ahdas kuin on aina ollut...).

No siinähän luulisi olevan ihan riittävä repertuaari sulkeisia peruskoululaisille, mutta miksipä ei liikuntatunneilla opettaa välillä esim erilaisia kiinalaisia kehonhallintalajeja (kiertäviä martialarts- ym.kouluttajia?) eikä pelkkää sählyä aina?

klapi

Meillä oli aja- ja yläasteella, mahtoi olla lukiossakin. Ei yhtäkään paloharjoitusta kylläkään mutta sehän on kaikista yksinkertaisin tapa organisoida porukkaa komentamalla riviin tai muodostelmiin (ala-asteella piti vieläpä pistää oikea käsi vieressä tai edessä seisovan olkapäälle ja ketjuna läsäyttää asento ja linjat suoraksi.

Sitten tyyliin: "luku!"
("yy - kaa - koo - nee - vii - ... - seittemäntoista!")

"Jaa missäs se Väinö oikein on?

("kusella")

"jaa. Jako kolmeen."

"Ykköset astuu askeleen eteenpäin ja kakkoset askeleen taaksepäin."

- Ja sitten sovelletummin esim. "Joo, ja mennään luokittain kävellen parijonossa urheilukentälle kattomaan koulujen välisiä (kisoja)"
tai: "menkää pyörällä jonossa jäähallille, varokaa autoja. Mä tuun peräs sitte."

Tällee maaseudulla. Mites siellä Hesassa sitten?

Tanka

"Asettukaa pituusjärjestykseen!"

Tämä huuto ei enää kauaa kajahda helsinkiläiskouluissa, mikäli Helsingin kaupunginhallituksessa istuvalta Osku Pajamäeltä (sd) kysytään.

Pajamäki teki keskiviikkona valtuustoaloitteen, jonka mukaan lapsia ei enää saisi pistää pituuskasvun mukaan järjestykseen esimerkiksi pulpetteihin ja ruokajonoon.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Lasten+paneminen+pituusj%C3%A4rjesty...

klapi

Vaan kun sanoo "rivi", kyseinen järjestäytyminen tapahtuu ikäänkuin automaationa. Se ei ole 'syrjintää' lyhintä eikä pisintä kohtaan (paitsi ehkä nykyään taitaa jo sekin olla?) Entä intissä: onko intissä syrjintää kun täytyi asettua pituusjärjestyksen mukaan enne ruokailuun menoa? Sehän on varsinkin naisia kohtaan syrjintää koska naiset ovat keskimäärin lyhyempiä. Oikeastaan täytyisi puhua henkilöistä ettei tulisi vahingossa syrjittyä jompaa kumpaa sukupuolta (kumpi näistä sukupuolista sitten kokeekaan oman persoonayksikkönsä käytön lauseissa alentavana). Oikeastaan persoonayksikkökin alkaa olla jo tabu: p:llä alkava sana - ja 'sana': sehän on s:llä alkava *ana!

Kyllä on mennyt *assuksi maailma.

Conspiracy Intl.

Olisi hyvä, että opettajat neuvoisivat oppilaita että yhdessä on VOIMAA!

Jos joku riehuu aseen kanssa - niin oppilaat eivät alistuisi sosialidemokraattisesti kohtaloonsa - VAAN TOIMINTAA! JOUKOLLA PÄÄLLE! (poliisista ei nimittäin ole apua, koska se vaan on pusikossa odottelemassa kuukausipalkalla Karhu-ryhmää)

(Sen verran, että 0.22 tuumainen käsiase on periaatteessa nallipyssy. Rakennusmiesten käytettämät naulaimet ovat tehokkaampia.)

Aseen kanssa riehuva on HETI taltutettava! KOKO PORUKKA HETI VAAN KIMPPUUN JA SAA MYÖS AMPUA SEN SEN OMALLA ASEELLA!

JOS EI PÄÄSE PAKENEMAAN, NIIN HETI VAAN RAIVOKASTA VASTARINTAA! USKALLUSTA ROHKEUTTA! - POIS SOSIALIDEMOKRAATTINEN LAMPAAN ASEMA!

Anteeksi, mutta näin se on muuallakin yhteiskunnassa. Jos luotat viranomaisiin - olet ääliö. Luota vain itseesi, lähimmäisiisi ja yhteishenkeen!

Conspiracy Intl.

Lampaat kauniit katraan sosialidemokratian?

Olkaa ihmiset rohkeampia ja leimatkaa hullut hulluiksi ajoissa ja antakaa sellaisille vastuuta hulluudensa mukaan.

Ei kuten kaikenmaailman paperihattupsykologit ym. viranomaiset antavat heille liikkumatilaa.

MIELESTÄNI KOULUISSA TAI MISSÄ TAHANSA YHTEISÖSSÄ pitäisi ymmärtää puolustautumisen valmius ja yhteisvoima.

Nimimerkki "Liike" ehkä ymmärsi väärin ISOT KIRJAIMET huudoksi ja kierroksilla käymiseksi. Kyse on HUOMION herättämisestä tärkeässä asiassa.

Ei pidä luulla, että aina JOKU MUU tulee ja pelastaa. PITÄÄ OLLA HETI MUNAA PELASTAA ITSENSÄ JA MUUT- HETI! (eikä odotella jotakin poliisin markkinoimaa Karhu-joukkion muotinäytöstä).

OPETTAJAT vaan rohkeasti opettamaan, että jos joku heiluu aseen kanssa niin kaikki nopeasti kimppuun!

tapio_o_neva

Laspet ilma-asekurssille ja vapaaerhtoiset pienoiskivääri- vaan ei pienoispistoolikurreille.

Minä ainakaan sivistyslautakunnassa en hyväksyisi kuin pienoiskiväärin luoidn kestäviä luokkien ovia ja pienoiskiväärin luodin kestäviä pulpetteja ja tuoleja.

Kyllä 1-2 kuollutta per luokka riitää, ei lippaallinen (10) tai kaksi lippaallista (20).

Kaikki aisanosaiset luoidnkestävän puletin tai tuolin taakse ja rohkeimmat heittämään tuolilla ampujaa.

Conspiracy Intl.

Nykyisin LAPUA tekee 0.22 tuumaisia patruunoita, joidenka lähtönopeus ylittää Kalshnikoviin (AK-47) Afganistanissa ladattavien 7.62 patruunoiden lähtönopeuden!

Taisi olla hyvää mainosta LAPUAN patruunatehtaalle tämä Kauhajoen tappaja.

Käykääpäs sivuilla katsomassa, kuinka siellä sanotaan että "EI KOMPROMISSEJA"

Jos ja kun joku hullu riehuu käsiaseen kanssa koululuokassa, yleisissä tiloissa tai nakkikioskilla, niin jos sen kiihottuneen aseen patruunasta lähtisi luoti vain alle 200 m/s niin ketään ei kuolisi vaan riehuja otettaisiin heti kiinni.

Tarkkuusammuntaan riittää jopa alle 100 m/s patruunat.

Jokelan ja Kauhajoen tappajat käyttivät LAPUAN patruunoita. Hyvää mainosta.

tapio_o_neva

Ennen kuin joku tuosta lähtee repimään lööppejä, kannattanee huomata, että luoteja arvioidaan liike-energian perusteella jouleina (J). Toisin sanoen tällä yhteismitallistetaan lähtönopeus ja luodin massa. Liian vähäenergiaisilla luodeilla ei saa esimerkiksi metsästää tietyntyyppistä riistaa ja Suomessa ei saa metsästää ilmakiväärillä ensinkään, ei edes El Gamo -Hunterilla.

Liike

Viime päivien keskusteluissa on puhuttu vain ruutiaseiden kieltämisestä kouluissa tapahtuvien murhien tai tappojen ehkäisemiseksi.

Luodin liike-energiaa vastaava vaikutus saadaan aikaan myös esimerkiksi jousella ammutulla nuolella. Siksi nykyinen metsästysasetus hyväksyy muun muassa kauriin metsästämisen jousiasetta käyttäen. Jalkajousen käyttö metsästyksessä on kuitenkin kiellettyä.

Metsäkauriin tappamiseen riittävä jousiase tekee varmasti selvää myös ihmisestä, mutta silti jousiaseita voi ostaa pyytämättä siihen keneltäkään lupaa.

Ehkä kansanedustajilla on huonot fysiikan tiedot?

Conspiracy Intl.

0.22 tuumainen luoti huono tappamaan ketään. Se pitää ampua lähietäisyydeltä.

Puukantinen pulpetti, riittää pysäyttämään normaalin pienoiskiväärikaliiberin luodin, mutta LAPUA tekee niin mahtavia luoteja, että ne menee kohta panssarivaunuista läpitte. Ja käsikauppaan vaan ja Jokelan asekauppiaalle myyntiin!

Jos luodin lähtönopeus olisi alle 200 m/s niin voisi olla helpompaa kaikkien hullujen varalta. Parhaimmissa Honkkarin ilmakiveissäkin lähtönopeus on noin 100m/s. Toki sellainenkin silmästä läpi menee, mutta ei sillä ketään tapeta.

On ollut tosi hölmöä tämä keskustelu, aseluvista ym. Kukaan ei ole julkisuudessa puhunut patruunoiden huipputeknologiasta ja luotien lähtönopeudesta.

Periaatteessa voisimme sallia kaikille s-marketeista ostattavan kotikäsiaseen, kunhan sen patruunoiden luodille antamat vauhdit olisivat alle 100 m/s!

Patruunakauppaa ei valvota juuri lainkaan. Riittää kun näytät yhdenkin luvan aseelle saat ostella kuin lapsi lelukaupassa!

tuulakiilamo

En puutu heti sisältöön, vaan muotoon:
" Laspet ilma-asekurssille ja vapaaerhtoiset pienoiskivääri- vaan ei pienoispistoolikurreille".

" Kaikki aisanosaiset luoidnkestäväpuletin tai tuolin jne"

Koska yrität esiintyä miltei kaikkien ajateltavissa olevien ongelmien tai ilmiöiden asiantuntijana, kysyn ensin, kirjoitatko tekstisi hiukan liikuttunneena, kuten on tapana sanoa. Muutama virhe on inhimillistä, mutta rajansa kaikella.

Mitä sisältöön tulee, turha yrittää mitään sarkasmin lajia selitykseksi.

Näin harvinaisen tyhjää ja älytöntä kirjoitusta en ole sinultakaan aiemmin löytänyt.

tuulakiilamo

että vitsailu luodinkestävistä pulpeteista , nyt vain yhden viitteen antaakseni, ei edusta kovin huikeaa järjen käyttöä.

Sitä paitsi, mikään vitsailu, ei tasokaskaan, istu tämän kysymyksen käsittelyyn.

Ei tuo omakaan antisi siis kaksinen ole!
Viimeinen lauseesi oli kaiketi Nevalle osoitettu!

tapio_o_neva

Jos pienoiskiväärin luoti olisi tulossa, olisikot mieluummin pienoiskiväärin luodin kestävän pulpetin tai oven takana vai pienoiskiväärin luotia kestämättömän pulpetin tai oven takana?

Pulpetin tai oven pienoiskiväärinluodinkestävyys on helppo kokeilla. Pannaan vain ovi tai pulpetti sellaisen hiekkasäkin päälle, joka pidättää luodin ja ammutaan lähietäisyydeltä läpi jollain suuren lähtönopeuden (ja siis liike-energian) luodilla.

Itse asiassa Tekniikan Maailman kannattaisi testata Tuusulan ja Kauhajoen koulujen sisäovien toimittajien ovet vaikkapa puolustusvoimien koeampumalaitoksella.

Jos luoti pysähtyy pöydän kanteen tai oveen niin hyvä on, jos ei pysähdy, sivistyslautakunta tilaa pulpetin sisäkanteen riittävän vanhan metallilevyn.

Auton lukkojen tapaan kaukolukittavasta ja luodinkestävästä luokanovesta voidaan tehdä vientituote, esimerkiksi Yhdysvaltoihin.

Minä ainakin ruuvaisin itse metallilevyn pulpettini kannen sisäpinnalle ennemmin kuin vapaaehtoisesti sivistyslautakunnan, koulutoimenjohtajan ja rehtorin laiminlyöntien vuoksi jättäisin elämättä noin 60 vuotta elämää 20 vuotiaana. 3/4 elämästään ei kannata jättää käyttämättä.

Ainoa keino rajoittaa kuolleiden määrä 2-3:een on tehdä pulpettien kansista luodinkestävät ja kouluttaa oppilaat karkaamaan joukolla ampujan kimppuun.

Muutoin Suomessa voi käydä niin kuin viime vuonna ja tänä vuonna.

tapio_o_neva

Miten Tuula Kiilamo aikoisi vähentää kuolevien oppilaidensa määrä, kun luokkaa tulisi yksi oppilas tai yksi entinen oppilas Sig Sauerin tai Waltherin kanssa yksi cal .22" luoti patruunapesässä ja yhdeksän lippaassa?

Ainoa keino on joukolla päälle karkaaminen, mikä onnistuu paremmin siten, että pulpettien kannet ovat pienoiskiväärin luodin kestäviä, koska pienoispistoolien luodit ovat pienoiskiväärien luotia.

Ei joku profilointi auta siihen tilanteeseen, kun joku tulee pistooli kädessä luokkaan. Silloin pitäisi vähentää kuolonuhrien määrää riippumatta siitä, onko ampuja ihannoinut muita ampujia vai saanut ajatuksensa saksalaiselta filosofilta, suomalaiselta kalajastajalta vai vihreästä liikkeestä. Aikaa toimia ääritilanteessa on muutama sekunti.

tuulakiilamo

Uskot siis siihen, että koululaisia ( ja opettajia) tulisi kouluttaa sotilaiksi. Heille pitäisi antaa ampuma-aseopetusta ja muita hyökkäys- ja puolustustaitoja. Päällekarkaaminen? Lapset ja nuoret hyökkäämässä potentiaalin murhaajan kimppuun?
Kouluista pitäisi tehdä puolustusbunkkereita ja luokkahuoneista jonkinlaisia linnoituksia. Luodinkestävät pulpetit? Puuttuu suositus aseesta joka opettajalle! Miten järjetöntä.

Kaiken tapahtuneen jälkeen ohjeistuksesi on lähinnä absurdi.

Siis lisää ampuma-aseita ja väkivaltaa kouluihin ja mahdollisimman monen oppilaan omaksuttavaksi.
Ihailetko islamilaista lapsisoturimallia vai mistä lie kyse?

Kuule Neva, sinun reseptisi ei näitä hirmutekoja vähennä eikä ehkäise. Tasan päinvastoin.Ratkaisut löytyvät ihan muin keinoin.

tapio_o_neva

"Uskot siis siihen, että koululaisia ( ja opettajia) tulisi kouluttaa sotilaiksi."

En. 40% oppilaista on koulutettu Suomen puolustusvoimissa tai koulutetaan puoustusvoimissa sotalaiksi, Heille ei anneta puoliautomaattista pienikaliiperista pistoolia, vaan täysin automaattinen sarjatulta ampuva 7.62 mm:n patruunaa ampuva ase, jolla opetellaan ampumaan kurinalaisesti 300 metrille, 150 metrille kertalaukauksia puoliautomaattisesti ja alle 50 metrille sarjatulelle. Matti Saari oli tässä koulutuksessa, mutta hän ei käyttänyt asetta kurinalaisesti, minkä vuoksi hän sai "E"-paperit ja kotiutettiin toistaiseksi.

"Heille pitäisi antaa ampuma-aseopetusta ja muita hyökkäys- ja puolustustaitoja."

Jotta ilma-aseisiin liittyvä ilkivalta, ikkunoiden ampuminen, lintujen ampuminen sekä varomaton aseen käsittely ja kavereiden ampuminen kokeeksi saadaan kuriin, pitää koulun K A S V A T T A A kansalaiset vastuulliseen aseenkäyttöön niin kuin kansalaisia kasvatetaan jo nyt jopa vastoin tahtoaan ja aikaisemmin kuin he haluavat esimerkiksi preservatiivin käyttöön. Kulttuurissa on kaksi asiaa: tekninen osaaminen ja etiikka. Jos tekninen osaaminen otetaan Internetistä, mutta kukaan ei kasvata niin silloin tulos voi olla mitää tahansa tunnon tarkasta verkko-oppijasta vastuuttoman räiskijään.

Tuliaseita ei pidä edellyttää pakollisena kaikilta oppivelvollisuuden perusteella, koska monet ihmiset ovat vakaumukseltaan pasifisteja tai eläinsuojelijoita eivätkä hyväksy tuliaseita siksi, että ne muistuttavat maanpuolustuksesta tai metsästyksestä. Koulun ei yleensäkään pitisi pakottaa tai yllyttää koululaisia sellaiseen, minkä kokevat eettisesti vääräksi. Ilma-aseet on usein rinnastettavissa tikanheittoon. Tosin joissain maissa niillä metsästetään pikkulintuja.

"Päällekarkaaminen? Lapset ja nuoret hyökkäämässä potentiaalin murhaajan kimppuun?"

Minusta jokaisella on oikeus elämään ja hätävarjeluun lainmukaisesti. Kenelläkään ei ole velvollisuutta kuolla osana oppivelvollisuutta luokkahuoneessa ilman oikeutta edes yrittää selvitä hengissä.

Minusta Pekka Auvinen ja Matti Saarikin olisi pitänyt yrittää pelastaa lennättämällä heidät helikopterilla parhaaseen hoitoon, jotta ilmiötä olisi voitu tutkia ja tulevaisuudessa pelastaa kouluampumisten uhreja.

Suomessa kuitenkin vallitsee sailasmainen kamreeriajattelu ja lasketaan, että ampujien kaltaisten henkilöiden elättäminen 80-vuotiaksi, mikäli eivät itse saa töitä tekojensa tähden, maksaa 6 500 000 euroa. Näin ollen Karhu kyllä lennätetään paikalle tilannetta hallitsemaan rajavartiolaitoksen helikopterilla, mutta Pekka Auvista tai Matti Saarta ei lennätetä hoitoon helikopterilla, jotta olisi joku, joka voisi todella kertoa, miten kaikki tapahtui ja miksi.

"Kouluista pitäisi tehdä puolustusbunkkereita ja luokkahuoneista jonkinlaisia linnoituksia. Luodinkestävät pulpetit?"

Minusta jokaisella oppilaalla on ihmisoikeus elämään, ja koulun tulisi tarjota mahdollisuus tähän tai edes mahdollisuus yrittää pelastaa henkensä.

"Puuttuu suositus aseesta joka opettajalle! Miten järjetöntä."

60% opettajista on naisia ja vain murto-osalla naisista on takanaan varusnaispalvelus tai jokin valtiollinen aseenkäytön opetus. Jos viikonloppukurssilla jollekin opettajalle annetaa pistooli, hän todennäköisesti saisi sillä vain vahingon ampumalla varmistamattomalla pistoolilla omaan jalkaansa.

Opettajilta ei voi edellyttää mitään ilman koulutusta eikä feministiseen ja emansipoituneeseen maailmankatsomukseen kuulu kuin se, että miesten on kuoltava naistenkin turvallisuuden vuoksi. Ehkä vain Israelissa aseet voisi antaa naisopettajille, koska ovat sotilaskoulutettuja, elleivät ole islamilaisia tai kristittyjä, siis arabeja.

"Kaiken tapahtuneen jälkeen ohjeistuksesi on lähinnä absurdi."

Valmiutta kehittämälläkään ei tapauksia voida estää, mutta kuolleiden määrää voidaan vähentää 2/3. Onnettomin tilanne on silloin, jos ampuja ehtii ampumaan 3-4 lippaallista, jolloin kuolleita on koko luokallinen.

"Siis lisää ampuma-aseita ja väkivaltaa kouluihin ja mahdollisimman monen oppilaan omaksuttavaksi."

40% kaikkien koulujen oppilaista joka tapauksessa suomalaisessa reservijärjestelmässä koulutetaan, ei vain ilma-aseiden, vaan sarjatulella ampuvan rynnäkkökiväärin käyttöön. Noin kolmasosa opettajista on sotilaskoulutettuja sarjatuliaseisiin.

"Ihailetko islamilaista lapsisoturimallia vai mistä lie kyse?"

Kyse on siitä, miten pelastetaan seuraavista kymmenestä oppilaasta ja opettajasta ainakin 2/3.

"Kuule Neva, sinun reseptisi ei näitä hirmutekoja vähennä eikä ehkäise."

Mikään ei estä hätävarjelun liioittelua, tappoja eikä murhia niin kuin ei liikenneonnettomuuksiakaan. Kyse on vahinkojen rajaamisesta ja vähentämisestä niin kuin liikenneonnettomuuksissakin eri yhdistelmillä liikennekasvatusta, infrastruktuurin parantamista jne.

"Tasan päinvastoin."

Onko Tuula Kiilamolla jotain sitä vastaan, että edes 2/3 muutoin ammuttavista oppilaista saisi mahdollisuuden elämään 80 vuotiaiksi, mahdollisuuden tulla isiksi ja äideiksi sekä isoisiksi ja isoäideiksi?

"Ratkaisut löytyvät ihan muin keinoin."

Olisin kiitollinen kymmenen kohdan ohjelmasta, joka ei edellyttäisi kunnallisverojen korottamista tai valtionapujen lisäämistä:

1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Loppujen lopuksi ihmisen henkeä suojelee kaikkein parhaiten hänen oma toimintansa.

Virkamieskokoomuslainen ja eurososialidemokraattinen valmiin palvelun yhteiskunta kiistää neuvostoliittolaiseen tapaan omatoimisuuden ja yksilön epäammattimaisen toiminnan itsensä ja läheistensä hyväksi.

Siinä on virkavaltaisuuden ja kansanvaltaisuuden ero.

Liike

Vasta toissijaista vaikuttaa toisinaan olevan kirjoitusten sisältö.

Lapsia ja vanhempia opiskelijoita ei pidä tietenkään opettaa hyökkäämään aseistettuna kouluun tullutta henkilöä vastaan. Sillä taktiikalla tulee vain turhaan kuolleita vainajia.

Ainoa järkevä ja toivoakseni tehokas menetelmä mahdollisten tulevien koulusurmien ehkäisemisessä on vanhempien, sukulaisten, oppilaiden ja opettajien kannustaminen tähänastista selkeämpään moraalin opettamiseen.

Luettelossa ovat mukana myös oppilaat. Taannoin keksitty muotisana vertaisryhmä sopii mielestäni kuvaamaan muiden oppilaiden asemaa kahteen kouluampujaan nähden. Ei pitäisi olla vaikeaa oppilaan sanoa tutulle toiselle oppilaalle, että hänen vihansa kaikkia ihmisiä kohtaan ei ole moraalisesti hyväksyttävää.

Esitin periaatteen edellisessä kappaleessa tarkoitetusti yksinkertaistaen, koska moraalin opettamisessa pitäisi mielestäni tarjota juuri yksinkertaisia peruspylväitä, joiden varaan lapsi voi ajatustensa kehittyessä rakentaa oman, elämässään tarpeellisen moraalin.

tapio_o_neva

"Ainoa järkevä ja toivoakseni tehokas menetelmä mahdollisten tulevien koulusurmien ehkäisemisessä on vanhempien, sukulaisten, oppilaiden ja opettajien kannustaminen tähänastista selkeämpään moraalin opettamiseen."

Miten naispoliisin haastattelu maanantaina vaikutti elämää säilyttävästi yhdeksän oppilaan ja opettajan ihmisoikeuteen elämään koululuokassa tiistaina?

Se, että luokassa on opettaja ja 13 oppilasta siten, että 10 kaiken kaikkiaan 14:stä kuolee, tarkoittaa sitä, että joko Matti Saari piti tauon ja vaihtoi lipasta tai sitten jokainen otti yhden kymmenestä luodista otsaansa tai sydämeensä vastaan kuin ehtoollisleivän.

Liike

Kirjoitit: "Miten naispoliisin haastattelu maanantaina vaikutti elämää säilyttävästi yhdeksän oppilaan ja opettajan ihmisoikeuteen elämään koululuokassa tiistaina?".

Meistä kumpikaan ei tiedä, mitä siinä keskustelussa puhuttiin.

En ainakaan pidä hyväksyttävänä sellaista vaihtoehtoa, että poliisi olisi pöydän yli ampunut haastatteluun tulleen nuorukaisen hengiltä, koska hänen nettikirjoitustensa sävystä oli vihjattu poliisille. Jos sellaisia käytäntöjä alettaisiin noudattaa, en ainakaan sijassasi uskaltaisi mennä poliisin kuultavaksi.

tapio_o_neva

Tässä näemme postmodernismin ongelman. Naisopettajaltakaan, joka on suorittanut reserviupseerikoulua vastaavan oppimäärän kotiäitinä ja kodinhoitojohtajana, ei voi edellyttää korpraalin, alikersantin eikä vänrikin johtajaominaisuuksia, luottamusta itseensä tai joukkoonsa.

Odotan, että joku kolumnisteista, esimerkiksi Perkka-Jortikka tai Kirsi Piha, joka on kirjoittanut kirjan naisjohtamiesta, palaa asiaan esimerkiksi Talouselämän sivuilla.

Äärimmäisestä yksilöllisyydestä seuraa, että vaika 1-3 kuollutta eli opettaja ja 1-2 oppialsta riittäisi, odotetaan, että koko lippaallinen eli 10 oppilasta opettajineen kuolee tai lippaanvaihdon onnistuessa non 20.

Kyse on siisä, kuoleeko 2-3 vai 10-20. Sosialidemokraattinen ja virkamieskokoomuslainen vaihtoehto tappaa noin 3-6 kertaa niin paljon ihmisiä kuin vanhanaikainen kansalaisyhteiskuntaan ja karkeisiin menetelmiin perustuva, koska tärkeämpää kuin se, että asioita tehdään ajoissa, on se, että asioita tehdään laadukkaasti ja ammattimaisesti.

Edelleenkin ihmettelen, miten polisiin erikosiosasto Karhu aikoo siirtää kaksi valtionbudjetista kinuamaansa Pasia toiminta-alueelle ilman kahta sotilaskuljetushelikopteria. Puolustusvoimien Pasit ovat hajallaan ympäri Suomen ja osa saattaa ehtiä paikalle, mutta kahta Helsinkiin sijoitettua Pasia tuskin koskaan onnistutaan siirtämään tapahtumapaikalle noin tunnin tai kaksi tuntia kestävään tilanteeseen.

Vieras

Olet silleen oikeassa että poliisilla kesti puolitoista tuntia ennenkuin tekivät rynnäkön hälytyksen tekemisen jälkeen. Tuollaisessa tilanteessa ei auta odotella poliiseja tai muitakaan apuun, itsen siinä pitäisi toimia.

Todennäköisesti rynnäköllä olisi pelastettu osa uhreista, mutta pitää ottaa huomioon että luokassa oli ollut tapahtumahetkellä vain yksi miespuolinen oppilas ja miesopettaja.

Voihan se olla että kouluissa aletaan antamaan jonkinlaista itsepuolustusopetusta miten ampumatilanteissa kuuluu toimia.

Dr. Schmidt

Paremmin asiaa tuntevat kommentoikaa: mitäs jos opettajalla olisi mahdollisuus hätätilanteessa täyttää luokka kyynelkaasulla, jolloin kaikki pyrkisivät vaistomasiesti ulos ja ainkain tähätääminen olisi hankalaa?

Stanislaw Lemin tieteisromaanissa <a href="http://http://en.wikipedia.org/wiki/Return_from_the_Stars">Paluu tähdistä</a> palataan avaruusmatkalta uljaaseen uuteen maailmaan, missä aggressiivisuus ja kyky tappaa on poistettu ihmisistä (betrisointi).

Jere Tofferi

Maailma ei ole koskaan niin mustavalkoinen kuin suurin osa kommentoijista ajattelee. Kehittäkää ajattelua esim. opiskelemalla yliopistossa jotain vaikeaa ainetta, jolloin opitte näkemään asioita eri kantilta ja monipuolisesti.

Ise en tunnista aseita kovin helposti ja jos mallit ovat kovin samanlaisia tuskin kovin moni huomaa onko ase 0,22 vai 0,30 tuumainen. Luokkahuoneessa asiaa on vaikea päätellä äänestä, luodin jäljestä jne...

Koitetaan pitää keskustelu asiallisena. Sillon kun tulee käytettyä paljon ISOJA kirjaimia, voisi miettiä onko teksti järkiperäistä vai tunneperäistä. Mielestäni aikalailla juuri järjenkäyttö erottaa ihmiset eläimistä.

Meillä oli koulussa leppoinen tunnelma aina. Eipä ollut pahemmin sulkeisia, mutta kyllä niitä olisi hiukan kestänytkin jos tälläiset järjestelyt tehdään taidolla, pelottamatta lapsia. Tarkoituksellisesti pelotteluun "sulkeisia" ei tietysti tule käyttää. Sehän saattaa jopa aiheuttaa joillekin pelkoja ja syrjäytymistä jne...

Conspiracy Intl.

Hyvä kirjoitus sinulta, joka tosin hieman karkasi yleismaailmalliseen syleilyyn.

Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että suomalaisten turvallisuus on kollektivisoitu johonkin pusikossa piileskelevään, Karhu-ryhmää odottelevaan kuukausipalkkalaiseen kokoomusviranomaiseen.

Peräänkuulutan voimaa ihmisiin. Ei ne hullut muuten tokene. Jos niitä vaan paapotaan niin ne väistämättä tekevät hulluntekoja.

Alistuminen yhteiskunnan kaikkivoipuuteen on tyhmää. Ihmisen pitää itse puolustaa henkeään. Ja jos ihminen on ryhmässä - niin sen ryhmän on ymmärrettävä että henki lähtee jos hullua ei saada kuriin.

Poliisi ei auta enää missään vaiheessa vaan se vain tulee kuukausipalkalla laskemaan ruumiita.

Rehelliset kansalaiset ovat aseilla varustetun poliisin uhoilun ja machoilun kohteena. Apua ei tule.

Pitäisikö järjestää peili-kampanja, missä poliisi saisi peilejä paljon mistä voisivat peilailla itseään? Karhu-ryhmälle kokovartalopeilien keräys?

tapio_o_neva

Poliisin erikoisryhmä hyödyntää Jokelan ja Kauhajien ampumatapukset tilauttamalla iselleen kaksi Pasia.

Kukaan ei ole miettinyt. että tarvitaan raskas kuljetushelikopteri siirtämään vaunut toiminta-alueelle Etelä-Pohjanmaalle. Pelkkä ajelu Uudellamaalla ruuhkassa ei riitä.

Kukaan ei sano, että:

1) luokkien ovista, pulpeteist ja tuoleista pitää tehdä pienoiskiväärin luodin kestävät;

2) kun 1-2 on kuollut, seuraavien kuolevien tulee heittää tuolinsa tai pulpettinsa ampujan päälle ja karata joukolla aisanomaisen kimppuun.

3) kukaan ei opeta koulussa tappelemaan oikein

Yleensä hyvinvointiyhteiskunta ei auta yksilö selviämään omin voimin hensissä, vaan aina puhutaan resursseoinnista.

En yhtään ihmettele, etteivätkö valistuneimmat lisäisi koululaukkuunsa pistoolia, jos haluavat selvitä koulupäivästä hengissä.

Ilmeisesti vielä 2-3 Pekka Auvisen tuttavaa tarvitsisi hoitoa. Heidän löytämisensä olisi tärkeää:

1) Jokelan kouluammunnan vuosipäiväksi

2) Kauhajoen kouluammunnan tuleviksi vuosipäiviksi.

Ehdotan, että Paula Risikko varaa määrärahan ja vetoaa suoraan kanslaisiin seurvaavien ampujien hoitoion saamiseksi.

tapio_o_neva

"Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että suomalaisten turvallisuus on kollektivisoitu johonkin pusikossa piileskelevään, Karhu-ryhmää odottelevaan kuukausipalkkalaiseen kokoomusviranomaiseen."

Kokoomuslaisetkaan eivät ole enää oma-aloitteisia suojeluskuntalaisia eivätkä varsinkaan sankareita, vaan yleinen sosialidemokratia on tehnyt heistä vain paremman palkkaluokan sosialidemokraatteja.

Koululaitos kuuluu hallinnollisesti perustasollaan kunnille, joten koulutyön turvallisuudesta ovat vastuussa kunnanvaltuutetut.

Uskon, että moni pelkurigeenejä omistava kokoomuslainen pitäisi Suomen liittymistä NATO:on parhaana ratkaisuna koulutyönkin turvallistamiseksi.

Ehdotan, että sosiaalivaliokunnan puheenjohtaja tekee valiokunnan kanssa opintomatkan Venäjän federaatioon ja Israeliin sekä ottaa selvää, miten paikallisin tai federalistisin menetelmin koulutyötä turvataan tositilanteissa.

Luulen, että israelilaisessa koulussa on melko raskas aseistus ja toisekseen on selvää, että myös naisopettajat ovat kahden vuoden sotilaskoulutuksen saaneita.

Kouluampuminen on sairaus, mutta kenelläkään ei ole oirehtimisensa vuoksi oikeutta tapaa 2-3 ihmistä enempää eläessään ja varsinkana sivullisia. Kyllä riittää, että surmaa ydinperheensä ja panee talonsa palamaan.

Monet koulut ovat oppivelvollisuuslaitoksina pakkolaitoksia, johon oppilaat osoitetaan. Tämän pakollisuuden vuoksi myös oppilaiden hengen suojelu on kunnille pakollista.

Conspiracy Intl.

...että en pidä kokoomuksesta tai sosialidemokraateista. Keskusta miellyttää ehkä eniten mutta sekin on kouluasteikossa 4-10 noin 5+ tasolla. Muut puolueet eivät yhtään.

Sitä minä ihmettelen, että poliisimiehet (kuten esim. se viiksivallu Varkaudesta) tuntevat vetoa politiikkaan eivätkä ammattiinsa josta heille maksamme veroilla palkkansa ja eläkemaksut.

Seuraavan kerran kun poliisi pysäyttää minut ja sanoo kännykästä tai turvavyön käytöstä niin nostan hattua. Sosiaalidemokraattinen puskapoliisi siinä tekee sitä mitä osaa. muuta se ei taida osatakaan.

tapio_o_neva

Kaksi kertaa poliisi on lähtenyt ja pysäyttänyt sekä puhalluttanut liian laillisen ajotavan vuoksi: tunnontarkka ryhmittäytyminen, ei kilometriäkään tunnissa ylinopeutta.

Ovat hieman nolostuneet, kun olen kysynyt, mitä promillemittari näytti.

tapio_o_neva

"Maailma ei ole koskaan niin mustavalkoinen kuin suurin osa kommentoijista ajattelee."

Ei olekaan. Hätätilanteessa lähdetään näkyvästä latvasta eikä ryhdytä pohtimaan puunjuuria tai sitä, miksi puun sienemet aikanaan lensivät epäihanteelliseen paikkaan vuosia sitten. Yleensä hätätilanteessa on sekunteja aikaa niin kuin tilanteessa ennen iiikenneonnettomuutta, minkä vuoksi harjoitellaan liikesarjoja, jotta ei tarvitse ajatella silloin, kun ei ole aikaa.

"Kehittäkää ajattelua esim. opiskelemalla yliopistossa jotain vaikeaa ainetta, jolloin opitte näkemään asioita eri kantilta ja monipuolisesti."

Tätä on harjoiteltu kolmessa maassa ja kolmessa yliopistossa.

"Itse en tunnista aseita kovin helposti ja jos mallit ovat kovin samanlaisia tuskin kovin moni huomaa onko ase 0,22 vai 0,30 tuumainen."

Poliisi ei myönnä nuorisolle ensimmäiseksi aseeksi 9.00 mm sotilaspistoolia, vaan 0.22" pienoispistoolin. Israelin tiedustelupalvelu Mossad järjesti murhia 1970-luvulla jopa pohjoismaissa 0.22" -pistoolilla, jossa oli pienoiskivääriä tehottomampi short-patruuna eli olympiapistoolin patruuna. Uhria lähelle mentiin yllättäin ja muutaman askeleen etäisyydeltä ammuttiin lipas tyhjäksi, minkä jälkeen paettiin. Lillehammerissa ampuivat palestiinalaisterroriin täysin syyttömän norjalaisen kanssa naimisissa vuosia olleen miehen ja jäivät kiinni.

Toisin sanoen isokaliiperista tehottomamp ja näin ollen vaarattomampaa pistoolia, vaarattomampaa teholtaan kuin jopa ne, joita Auvinen ja Saari käyttivät, on käyttänyt Mossad värvättyään amatöörejä juutalaisia salamurhiin.

Teknisesti siis se, että mennään lähelle ja ammutaan lipas tyhjäksi on olemassa kokemusta jo 1970-luvulta ihan ammattimaisessa murhatoiminnassa.

"Luokkahuoneessa asiaa on vaikea päätellä äänestä, luodin jäljestä jne..."

Se on rikostukijoiden asia, Perusolettamuksena on se, että nuorisolle myönnetään ensimmäiseksi aseeksi opetteluun pienoiskiväärin patruunaa ampuva ase, jossa on kymmenen luotia lippaassa. Aikaa saa siitä, että ampuja tähtää johonkin toiseen tai siitä, että lipas on vaihdettava kymmenen laukauksen jälkeen, jolloin tosin kymmenen voi olla jo kuollut.

#Koitetaan pitää keskustelu asiallisena. Sillon kun tulee käytettyä paljon ISOJA kirjaimia, voisi miettiä onko teksti järkiperäistä vai tunneperäistä."

En ole eri mieltä. Suomen kielessä on runsaasti kuvailevia teonsanoja, joten suurten kirjainten ja toistojen lisäksi nimenomaan sananvalinnalla voidaan muodostaa tehonlisäyksiä ja painotuksia teksteihin.

"Mielestäni aikalailla juuri järjenkäyttö erottaa ihmiset eläimistä."

Ihminen on luomakunnan vaarallisin nisäkäs. Ihmisen valtiollinen elämä perustuu verikostoon eli siihen, että hyökkäyken kohteeksi joutunut kykenee kostamaan liittolaisten tai ydinaseiden avulla. Vain tämä estää äärimmäisen orjuuden ja väkivallan.

"Meillä oli koulussa leppoinen tunnelma aina."

Niin meilläkin. Meillä ei tehty muuta kuin heiteltiin jäisillä lumipalloilla, potkitiin alempiluokkalaisia ujoja istumalihaksille, poltettiin poikien verrassa keinokarvaiseen "turkispäähineeneen karvoihin tupakalla jälki", hakattiin kevyesti päätä teräsaidan tolppaa, mutta siten, että asiasta ei aiheutunut aivotärähdystä.

Koskaan ei aamulla kouluun mennessä ollut ajatusta siitä, selviääkö kotiin hengissä siitä, että luokkaan tulee kouluampuja. Turvallisuutta lisäsi muutama yläluokkalainen, joka joskus veti turpaan alaluokkalaisia toisten rääkkääjiä. Kyseessä oli paikallinen NATO-ratkaisu, YK:n 51. artikla ja NATO:n 5. artikla tai YYA.

"Eipä ollut pahemmin sulkeisia, mutta kyllä niitä olisi hiukan kestänytkin jos tälläiset järjestelyt tehdään taidolla,"

Ei ollut sulkeisia, mutta pesäpalloa oli sitäkin enemmän: käden ja silmän tarkkuutta kuin käsikranaattia heittelisi ja syöksymistä kotipesälle kuin rynnäköidessä maahan panisi. Oli suunnistusta ja kartanlukua, peruskoulun kolmannella ja lukion kolmannella luokalla jopa puolustusvoimien käyttämän Suunnon alumiinisen marssikompassin avulla, Oli murtomaahiihtoa. Se, mitä ei ollut, oli ilmakiväärillä ampuminen tai pienoiskiväärillä ampuminen. Vuosikymmeniä varhaisemmin asian olisi voinut oppia suojeluskunnissa.

"pelottamatta lapsia."

Mitä hyötyä on sulkeisista koulussa? Eihän ampumiselta suojauduta sulkeismuodossa. Ainoa sulkeinen kansa- ja peruskoulussa oli se, että välituntivalvoja täyden härdellin välttämiseksi pani lapset jonoon ja jonoissa oppilaat sisälle. Oppilaita oli paljon ja jossain käytävät ole ahtaat. Ampumataito ja ampumiselta suojautuminen, suunnistaminen kompassilla ja kartalla sekä uimataito on hyödyllisempi kuin sulkeisjärjestys.

Vasta kun on muutama sata henkilöä ohjattavana tarvitaan sulkeismuotoa välttämättä. En usko, että jokainen luokanopettaja kykenee edes uskottavasti harjoituttamaan sulkeismuodon siitä syystä, että ei ole itse ollut suljetussa muodossa.

"Tarkoituksellisesti pelotteluun "sulkeisia" ei tietysti tule käyttää. Sehän saattaa jopa aiheuttaa joillekin pelkoja ja syrjäytymistä jne..."

Sulkeismuoto on henkistä yhdenmukaiastamista. Se ei sovi postmodernismiin, koska se rajoittaa yksilön vapaata liikkumista.

Vieras

Hei kaikki reippaat suomikommunistitoverit!
Eiköhän kerätä kolehti - ou, anteeksi, ei kun toverirahastus, että saadaan toi Tapio Neva hoitoon. Mitä hemmettiä Suomen tulevaisuudesta tulee, jos ainoa järkijätkä on noin hullu. Parannetaan se äkkiä!
Ja lopuksi sama tapionevasuomella, jota Tapio Neva itsekin ymmärtää, kuinka häntä nyt autamme kapitalistisen Suomen hoivapalvelulla:
heka ikki r epppppaaat sooomkommmmunnistitittt tto oooi tpoipo tappio nve a htoon jrkijtkä tapio nevan aatteet heti kunniaan

tapio_o_neva

Mielenkiintoinen diskurssi. Ehdotus kuitenkin tarkoittaa sitä, että Suomessa kunnallisverot nousisivat prosenttiyksilöllä tai kahdella, kun kaikki elämää ja naapuriaan pelkäävät järjestäisivät "ohi kahden vuoden jonojen"-hoitoa naapurilleen, jolla on mielipiteitä, ei siis vielä poliittisia ohjelmia eikä ratkaisua, vaan brainstormingin aiheita.

Suomessahan on niin, että jo nyt tuskaillaan esimerkiksi koululaitoksen osalta sitä, että kun oppilaista on 10% erityisopetuksessa, nousevat kunnallisvero 0,1%-0,2%.

Suomessa on vuodesta 1992 supistettu laitospaikkoja noin 1/2-2/3, mikä tarkoittaa, että asianomaiset ovat avohoidossa. Suomessa on jopa tapaus siitä, että yksi ongelmia kokemus on tehnyt henkrikoksen päästäkseen kunnalista parempaan hoitoon.

Ylioppilas Liisa Jaakonsaari, oikeustieteiden kandidaatti Annika Lapintie tai kasvatustieteiden maisteri Jutta Urpilainen ei ole esittänyt mielestäni mitään sellaista, millä torjuttaisiin kolmas tai neljäs kouluampumistapaus tai millä huolehdittaisiin siitä, että seuraavalla kerralla ei kuole lippaallista eli noin 10 henkilöä, vaan että vahingot rajautuvat noin 1-3 kuolleeseen ennen kuin koko lipas on ammuttu tyhjäksi.

Mitää tehottomampa varautuminen on nyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee Auvisen ja Saaren jälkeen kolmas tapaus vielä senkin jälkeen kun lisää mielenterveysrahaa on ripoteltu koko Suomeen ja pienoispistoolin hankintaa on vaikeutettu.

Kansallinen Kokoomus aikoinaan mainosti vaalimainoksessaan "Tekoja, ei sanoja". Siinä uppoavaa venettä ruvettiin soutamaan rantaan eikä jääty odottelemaan ohjeita.

Ihmettelen kyllä, missä on jalkaväkikouluttaja Juhani Putkinen tai turkija Eiramaa. Miksi turvallisuuspoliittista keskustelua ei voisi aloittaa NATO-jäsenyyttä ja Venäjän hyökkäystä tai SUomen Karjalan takaisivaltausta kevyemmistä aiheista, esimerkiksi siitä, miten koululainen ja opiskelija voi selvitä suomalaisessa koulutusyhteiskunnassa hengissä ja terveenä takaisin kotiin raskaan koulupäivän jälkeen.

Dr. Schmidt

--Suomessa on vuodesta 1992 supistettu laitospaikkoja noin 1/2-2/3, mikä tarkoittaa, että asianomaiset ovat avohoidossa. Suomessa on jopa tapaus siitä, että yksi ongelmia kokemus on tehnyt henkrikoksen päästäkseen kunnalista parempaan hoitoon.

Julkinen terveydenhuolto meinasi romahtaa laman aikana ja se pelastettiin supistamalla voimakkaasti laitospsykiatriaa, lisäämättä avohoitoa.Tätä ei tietenkään yksikään poliitikko uskalla sanoa suoraan.

Vieras

Koululla on kiusaamisineen ja suurine luokkakokoineen oma vaikutuksensa häiriökäyttäytymisen kehittymiseen. Kuitenkin ainoa tekijä, jonka puuttuminen olisi todennäköisesti estänyt tapahtuman on internet. Sen tarjoama samanmielisten verkosto on antanut tekijälle tukea ja ideoita teon suorittamiselle. Tämä ei tarkoita sitä, että internet pitäisi kieltää, mutta sen valvontaa tulisi yrittää tehostaa - niin vaikeaa kuin se onkin.