Perjantai 31.10.2014

Mopoauto, riski Suomen liikenteessä: ”Tilanne on pulmallinen”

Luotu: 
25.6.2012 11:56
  • Kuva: Kaisa Tanskanen, Liikenneturva
    Kuva
    Mopoauton kuljettajantutkinnossa on nykyisinkin vain kolme tuntia pakollista ajo-opetusta. Henkilöauton eli B-ajokortin saamiseksi vaaditaan 30 ajokertaa eli noin 15 tuntia ajo-opetusta.
|

Faktakulma

Kevyen nelipyörän eli mopoauton kuljettamiseen vaaditaan mopokortti. Mopokortin hankkiminen muuttui kesäkuussa 2011, jolloin ajo-opetuksesta tuli pakollista ja kuljettajantutkintoon tuli teoriakokeen lisäksi myös käsittelykoe tai ajokoe.

Vuoden 2013 alussa mopokortti ja mopoautokortti eriytetään toisistaan niin, että kumpaankin tarvitsee erillisen kuljettajantutkinnon.

Liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala lisäisi mopoautojen kuljettajilta vaaditun ajo-opetuksen määrää. Tällä hetkellä mopoautoilijat saavat liikkua muun liikenteen seassa ”autona” mopokortilla vain parin tunnin ajo-opetuksen jälkeen. Sekä poliisi että Liikenneturva pitävät tilannetta erikoisena.

–On pohdittava, miten mopoautojen kuljettajien tietoja ja taitoja saadaan parannettua, Kari Rantala sanoo Uudelle Suomelle.

–Tilanne on pulmallinen, sillä nykyisin he lähtevät varsin kokemattomina liikenteeseen. Opetusta ja valistusta tulisi lisätä.

Mopoautoilla ajetaan huomattavan paljon kolareita. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan mopoautoille sattui vuonna 2009 lähes yksi liikennevakuutuksesta korvattu onnettomuus kymmentä mopoautoa kohden. Vastaava suhde on mopoilla yksi onnettomuus 50 mopoa kohden ja henkilöautoilla yksi onnettomuus 42 autoa kohden. Trafin tutkimuksessa todetaan, että ”yhtenä keskeisenä mopoautoilun turvallisuusongelmana ovat puutteet ajotaidossa ja liikennetilanteen hallinnassa”.

Riskeistä saatiin ikävä osoitus viikonloppuna. Kaksi nuorta kuoli, kun mopoauto ajoi Parkanossa stop-merkin takaa hälytysajossa olleen ambulanssin eteen.

–On huolestuttavaa ja traagista, että nuorille käy näin, sanoo Rantala.

EU-direktiivi toi mopoautot Suomeen

Liikkuvan poliisin näkökulmasta mopoautoiluun liittyy kolme ongelmakohtaa, Rantala sanoo. Ensimmäinen ja tärkein on kuskien taitotaso ja ymmärrys liikenteestä. Se on ongelma, johon voidaan puuttua kansallisesti, Rantala sanoo, lisäämällä ajo-opetusta.

Mopoautoja ei voitaisi helposti esimerkiksi kieltää kansallisesti, sillä ne sallittiin Suomessa EU-direktiivillä. Kieltämiseen ei tosin Rantalan mukaan ole syytäkään ainakaan vielä.

–Ensin pitää katsoa sellaiset keinot, joiden avulla mopoautot pystyisivät kulkemaan liikenteessä turvallisesti. Vasta sen jälkeen voi olla tällaisten voimakkaiden toimenpiteiden pohtimisen aika, Rantala sanoo.

Vain 3 tuntia ajo-opetusta

Vielä vuosi sitten mopoauton rattiin – ja muun liikenteen sekaan – pääsi ilman minuutinkaan ajo-opetusta. Viime vuoden kesäkuussa kuljettajantutkintoon lisättiin teoriaopetuksen lisäksi pakolliseksi vähintään kolme tuntia ajo-opetusta ja ajokoe.

Kolme tuntia on silti huomattavan vähän, kun vertaa henkilöauton eli B-ajokortin vaatimaan 30 ajokertaan eli noin 15 tuntiin.

–Ja silti mopoautoa pitäisi hallita ihan kuten autoakin, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Uudelle Suomelle.

Tarvaisen mukaan on vielä liian aikaista arvioida, miten pakollisen ajo-opetuksen lisääminen vaikuttaa mopoautojen onnettomuustilastoihin.

–Tilanne on kuitenkin parempi kun ajattelee, että tässä on lähdetty siitä, ettei ajo-opetusta ollut minuuttiakaan, hän sanoo.

Tarvaisen mukaan tuntimäärän nostaminenkin on ollut esillä, kun mopokortin uudistuksia on pohdittu. Tämä on johtanut taloudellisten seikkojen ja turvallisuuden kilpailuun.

–Jokainen tunti mitä lisätään, maksaa taas lisää kortin hakijalle, Tarvainen toteaa.

Ongelmia: heikko rakenne ja hitaus valtateillä

Kari Rantalan mukaan mopoautoilun toinen ongelma on kulkuvälineen rakenne, joka on heikompi ja turvattomampi kuin henkilöautoissa.

–Mopoauto menee kasaan törmäystilanteessa, Rantala sanoo.

Kolmas pohdinnan aihe on se, mikä on mopoauton paikka liikenteessä. Nykyisin mopoauto saa kulkea kaikilla autoteillä moottoriteitä lukuunottamatta. Kuitenkin niiden rakenteellinen huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa.

–Mopoauto on valtatieympäristössä kummajainen, sanoo Liikenneturvan Tarvainen.

–Euroopan miljoonakaupungeissa mopoauto on varmasti erittäin kätevä, kun nopeudet ovat ruuhkissa alhaisia. Mutta Suomen olosuhteissa hidas mopoauto voi yllättää monen autoilijan, vaikka niissä onkin pakollinen hitaan ajoneuvon kolmio.

Myös liikkuvan poliisin Rantalan mukaan kysymys on erittäin hankala.

–Mopoautot ovat sen verran isoja, että ne eivät sovi kevyen liikenteen väylille. Niiden alhainen nopeus puolestaan tuottaa hankaluuksia liikennevirrassa. Ongelmia on kummassa tahansa vaihtoehdossa, Rantala summaa.

Sekä Kari Rantala että Anna-Liisa Tarvainen katsovat, että myös mopoautoilijoiden alhainen ikä – mopokortin saa 15-vuotiaana – itsessään voi olla ongelma.

–Nuoret ovat malttamattomia, eivät aina pysy skarppina. Malttia on jo parikymppiselläkin eri lailla, sanoo Tarvainen.

Faktakulma

Kevyen nelipyörän eli mopoauton kuljettamiseen vaaditaan mopokortti. Mopokortin hankkiminen muuttui kesäkuussa 2011, jolloin ajo-opetuksesta tuli pakollista ja kuljettajantutkintoon tuli teoriakokeen lisäksi myös käsittelykoe tai ajokoe.

Vuoden 2013 alussa mopokortti ja mopoautokortti eriytetään toisistaan niin, että kumpaankin tarvitsee erillisen kuljettajantutkinnon.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Petri Suomi

Järjetön hinta antaa ymmärtää, että siinä on autovero jo mukana kaksinkertaisena. Ei ole. Pikkuautojen ajo-ominisuudet ja turvallisuus on parantunut viimevuosina merkittävästi ja sitten jonkin kostean lounaan jälkeen sallittiin tuollainen lelu muun liikenteen sekaan.
Onkohan ADAC tehnyt ainoataakaan törmäystestiä sillä, niin nähtäisiin vertailu.?

Jukka A Kilpiö

Mahdollista vain Kieltolassa.
Ei ole vaikeaa arvata miten tämäkin prosessi on edennyt. Ensin on Trafin "viisaat" Liikenneneuvos (vit*#, mikä titteli) Kari Saaren ja Töllin jakojäännösten pohdittu miten nuo voitaisiin kieltää täällä. Eihän liikenneturvallisuudella ole mitään väliä, pahinta on se, että niistä ei voi kerätä autoveroa.
Kun huomattiin, että ei hemmetti, nehän pitää sallia ja jopa ilman autoveroa, itse pääasia (liikenneturvallisuus) oli tietysti jo unohtunut.
Sen verotuksen tai kieltämisen sijaan, jos olisi heti pohdittu mitä koulutusta pitää noille nuorille autoilijoilla järjestää, uskon, että ei oltaisi koko sopassa.
No, nyt ollaankin Suomaliassa eikä missään sivistysvaltiossa...

Petri Suomi

Omat kokemukset mopoautosta osoittautuivat karmeimmiksi kuin ikinä olisin uskonut.
Päällisinpuolin pieni mutta viimeistellyltä ja hyvät varusteet ovaava koppi olikin niin heikkorakenteinen, että pelkäsin koskea sen hallintalaitteisiin. Ilmastoinnin ja muiden härpäkkeiden sijaan olisi nekin tuotantokustannukset voinut siirtää rakenteisiin.
Takapyörän ajaminen matalan katukiven päälle aiheutti sen, että takaluukku ei auennut. Kori siis taipui.
Liikenteessä jokainen pyrki ohi sielläkin missä oli 30 nopeusrajoitus ja tietenkin roikuttiin aivan takaluukussa kiinni. Vauhtia, kehoituksia tuli valoja vilkuttamalla ja käsimerkein. Raivokas ohitus ja niin eteen, kuin suinkin. Keltaisen kolmion takaa tunki bussi katsetta meihinpäin siirtämättäkään suoraan eteen. Jos joku arvon bussikuskeista on nyt työtön, niin siihen voi olla syynä se sininen mopoauto Tampereella, sillä omistaja uskoi minua ja tunnisti oitis kuka oli silloin ollut liikkeellä kuvailemallani bussilla. Hän suhtautui asiaan sähköpostitse ja puhelimitse hyvin asiallisesti. Me emme tarvitse tuollaisia kuljettajia.

Minä en tiedä mikä ongelma mopoauto on, mutta se ei ole rakenteeltaan auto, jollaisena sitä pääosin kohdellaan ja sen pitäisi olla. Minä pelkäsin aivan turkasesti sen ratissa ja ihmettelin, että mikä taho antaa tällaisia muovipalloja olla liikenteessä.
Se malli ei ollut halvin, vaan kalleimmasta päästä ja kuin tehty 15v. nuorelle houkuttimineen. Netistä löytyy myös tukku sivustoja missä on ohjeet, neuvot ja varaosat millä tuon suklaamunasta löydetyn aarteen saa liikkumaan mainoksen mukaan jopa 100km./h. Lähteeköhän se lentoon, jos etuikkunoita raottaa senverran, että surffilauta mahtuu poikittain ikkunoiden varaan ja sitten hanaa? Jo minun perilliseni pyytäisi osatmaan tuollaista, niin kaiken uhalla hän ei sitä saisi. Tulisi vaikka mikä trauma tai häiriö loppuiäksi.

Kimmo K

Liikennekoulutus pitäisi ottaa peruskouluun opetettavaksi, siitä hyötyvät kaikki, vaikkeivat ikinä korttia ajaisikaan. Opetus tuntimäärän ei tarvitse olla mikään suuri, vaan tärkeämpää olisi, että se tulisi hieman pitemmällä aikavälillä, jolloin saataisiin liikennekäyttäytymisen asenteet iskostettua jo nuoresta pitäen takaraivoon.
Tällä tavalla voitaisiin opiskella perusteoria ja liikennekäyttäytyminen, jonka jälkeen autokoulussa olisi se jokunen tunti teoriaa, sekä ajo ja teoria koe. Nyt kun autokoulussa ollaan se parituntia opiskelemassa teoriaa, niin mitä siitä jää nuoren mieleen, kun se mopoauto odottaa jo sielä kotona ja on vaan kiire jo päästä rattiin...

Harry Rönnberg

Eivät mopoauto edes ole yksin syypäitä omaan vaarallisuuteen. Me , ainakin omasta mielestämme, paremmin suojatut autoilijat isoilla painavilla autoillamme käyttäydymme aika huonosti näitä "kevytautoja" kohtaan. Kun joku maajussi ajelee traktorilla samaa vauhtia tietä pitkin ollaan paljon varovaisempia kun ohitetaan tai katsotaan kuka ajaa ensin risteyksessä.
Joissakin tilanteissa nämä mopoautot vielä muistuttavat erehdyttävästi oikeata "pienautoa" ja sitä luulee että ne liikkuvat samaa nopeutta kuin muu liikenne. Jo tämmöisistä harhoista saattaa aiheutua vaaratilanteita.
Kun tähän vielä lisää kuljettajien alhainen ikä, lyhyt ajo- ja liikennekokemus ja kevyt liikennekoulutuksen oppimäärä (muutama tunti!), on suorastaan ihme ettei ole tapahtunut enemmän vakavia onnettomuuksia mopoautoilla.
Uudet henkilöautot kaikkine ajonvakautusjärjestelmineen ovat myös omiaan nostamaan tilannenopeuksia teillä että nyt ei tunnu turvattomalta ajaa 80 km/h viidenkympin rajoituksen läpi. Mutta ei meistä vanhemmista ajajista vieläkään ole tullut nopeasti reagoivia ralli- ja formulakuskeja! Ei me ollaan vaan etäännytty taas vuosi siitä kun me saimme ajokortin joskus vuosia sitten!
Liikenne on yhteispeliä eikä vaan alta pois meininkiä.

D Ravén

No näinhän se on. Jos nykyään ajat taajamassa kutakuinkin rajoitusten mukaan (eli mittarin mukaan esim. 10 km/h yli rajoituksen), niin jalkoihin jäät.

Aikoinaan kun nuoret kuskit merkattiin kahdeksankympin lätkällä, niin se oli myös monille tienkäyttäjille varsinainen punainen vaate - kai vähän samaan tapaan kuin mopoautot taajamissa nykyään. Useimpien oli päästävä hinnalla millä hyvänsä kasikymppiläisen ohi, vaikka sitten neljänkympin rajoitusalueella. Kun aikanaan sai irrottaa lätkän takalasista, tuntui kuin olisi astunut kertaheitolla aivan toisenlaiseen liikennekulttuuriin: kukaan ei enää yrittänyt ohitella verenmaku suussa mitä hulluimmissa paikoissa, vaan sinua kohdeltiin aivan tavallisena tienkäyttäjänä. Suuri oli yhden muoviläpyskän voima.

Sepe Lepe

Mopoauto pitäisi sallia vain teillä,joissa on 40km/h tai alle.Olen ajanut valtatiellä mopoauto perässä kymmenen kilometriä.Mopoauton takana useita rekkoja ja kilometreittäin muita autoja.Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Harri Ikonen

Kaikki mikä ei miellytä virkamiestä, poliitikkoa, tai vakuutusyhtiöitä, on kielettävä, tai verotettava kuoliaaksi. Nämä mopoautokolarit eivät köyhää koske, niin kallita ne ovat. Eikö voitaisi evoluution antaa hoitaa homma. Ei niitä rikkaiden perillisiä loputtomiin riitä. Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu henkilö varoo tuollaisessa kulkineessa kaikkea mikä liikkuu, eikä kuvittele, että minulla on nyt etuajo- tai jokin muu oikeus.

Jos olisi kolme vuotta aikaa odotella, saisi mopoauton hinnalla kaksi- kolme turvallista käytettyä pikkuautoa. Mutta kun ei, ja "pappa betalar", niin mikäs siinä.

Pekka Toivonen

Ainoa ratkaisu taitaa olla sallia mopoautot ainoina motorisoituneina nelipyöräisinä liikennevälineinä teillämme. Ratkaisu tasa-arvoistaa eripuraista kansaamme ja liikenneturvallisuutemme paranee jo pelkästään laskevien ajonopeuksien vuoksi. EU on varmasti valmis poikkeusdirektiivillä hyväksymään tämä pysyvän kokeilun Suomessa. Kenellä on kiire, voi siirtyä nopeasti paikasta toiseen kiskoilla, VR:n luotettavilla junayhteyksillä.
P.S. Ministereiksi saattaa hakeutua pätevämpiä henkilöitä, sillä ministerimopoautot eivät välttämättä enää houkuttele politiikkaan toisen luokan kykyjä, joille ulkoiset tunnusmerkit merkitsevät enemmän kuin isänmaan paras.

Jari Kinnunen

Ehdottomasti POIS nuo koppimopot maanteiltä. Olempa nähny senkin, että joku pösilö oli repiny hitaanliikenteen kilven pois koppimopostansa, niin piti seisoa jarrulla ihan oikeasti, kun koppimopo tulee perä edellä vastaan maantiellä, jossa 100 kmh rajoitus, ja vastaan tulee auto ettei voi koukata koppimoposta ohi. Kauempaa se näytti aivan normaalilta autolta, kunnes totuus paljastui vaarallisesti.
Toisen kerran joku 15 wee likka junnasi koppimopolla 4-kaistaisen tien ohituskaistalla. Taas piti kokeilla, meneekö autosta jarrupoljin poikki kun sitä oikein polkee.
Ja ei, en aja päättömästi vaan ihan normaaleita nopeuksia. Kuitenkin siinä on maantiellä 60 kmh nopeusero, koppimopon ja normaalin auton välillä.
Ja kerran taas joku koppimopokuski jurnutti sillä laatikollaan satasen tiellä, KESKELLÄ kaistaa, ettei vahingossakaan voisi helposti ohittaa. Piti melkeen puskea koko koppimopo tieltä, että pääsi ohi..

K Veikko

Yksinkertaisin keino passiivisen turvallisuuden lisäämiseksi olisi "oikean" auton rekisteröiminen mopoautoksi, kun siihen on asennettu nopeudenrajoitin.

    Tällä tavalla nykyiset pahvikotterot korvautuisivat törmäystestit läpäisseillä ajoneuvoilla, "smart"-autoilla.

Kun mopoauton omistaja myöhemmin hankkii itselleen ajokortin, voisi hän maksaa ajoneuvostaan autoveron, vapautua nopeudenrajoittimesta (tai se asetettaisiin 80 nopeuteen), ja aloittaa autoilu-uransa tutulla ja turvallisella autolla.

Jari Kinnunen

Ruotsissahan näin taitaa olla. Siellä näkee hienostikin rakennettuja "eeppatraktoreita" vai miksi niitä oikeasti kutsutaan. Olen nähnyt vanhoja mersuja, vanhoja avolava-autoja ja jotain todella vanhoja rakennettuja autoja nuorison kulkuvälineinä. Ne ei kulje kuin 40 kmh ja hitaanliikenteen kilpi on takana.

Paavo Lambropoulos

Siis, tämä oli mullekin uutta. Perkelen EU direktiivit! Jos täällä voi olla EU -käytännöistä poikkeava autovero ja alkoholimonopoli, niin MIKSI EI MOPOAUTOILUA ole voitu kieltää kansallisesti? Välineet ovat aivan superkalliita ja täysin turvattomia. Sen lisäksi turhia.

Jos niille 15-vuotiaille ehdottomasti halutaan antaa ajo-oikeus eikä voisi antaa heille ihan oikeita pikkuautoja käyttöön? Autoon nopeuden rajoitin, max nopeus 60 km/h. Kun nuori sitten täyttää 18 vuotta ja käy autokoulun, kenties sillä omalla pikkuautolla, rajoitin pois ja jeps... mopoautosta tulee oikea auto. Oikeat autotkaan, esim. pienet volkkarit eivät ole niin kalliita kuin mopoautot....

Ilkka Nielsen

Liikenneturvan toimitusjohtaja Tarvainen oli Liikenneministeriön virkamiehenä juuri silloin, kun tätä mopokoulutusta oltiin suunnittelemassa. Liikenneministeriö lykkäsi uudistuksen voimaantuloa vuodella. Opetusmäärien vähäisyyshän johtuu siitä, ettei uskallettu enempää vähimmäisopetusmääriin lisätä kustannusten kasvamisen pelossa. Ministeriössä ei ehkä tullut mieleen se vaihtoehto, että olisi säädetty suurempi opetuskokonaisuus josta olisi saanut hyvitystä enemmän ajokorttiluokkaa korotettaessa. ( A1-, A- ja B-luokkiin.) Näin olisi kuluttaja " saanut takaisin" kalliimmasta mopokortista aiheutuneita kustannuksia suurempiin ajokorttiluokkiin siirryttäessä.
Miettiä sopii, onko kaikki oikeassa suhteessa, kun esim henkilöauton ajo-oikeuden omaava henkilö haluaa A-ajo-oikeuden, hän joutuu hankkimaan 6h teoriaopetusta ja 6h ajo-opetusta. Uusi ajokorttilaki tuo voimaan tullessaan (19.01.2013) myös muutoksia ja esim A1 korttia (kevari) tulevaisuudessa korotettaessa A2-luokkaan, täytyy hankkia teoriaopetusta 2h ja ajo-opetusta 5h. Sama kuvio on edessä jos edelleen halutaan korottaa A2 rajoittamattomaksi.
Totuushan on se, että nämä vähäiset opetusmäärät ovat pohjimmiltaan poliitikkojen määrittämiä.

Ari-Vesa Parviainen

Luulen,että viimeisin pari nuorta tappanut onnettomuus (kolmion takaa eteen),johtui
liikennesilmän ja suhteellisuustajun puuttumisesta.
Ei noita luokassa tai parkkipaikalla keiloja väistellen voine oppia.
Kolmio on aina ehdoton väistövelvollisuus. Opittavissa kaiketi alle tunnissa?