Perjantai 31.10.2014

Hyvästi 43 snt / km? Tiepalvelun miehet älähtivät

Luotu: 
7.8.2012 11:48
Päivitetty: 
8.8.2012 11:28
  • Autoliiton tiepalvelun vapaaehtoiset eivät pidä ajatuksesta kilometrikorvausten alenemisesta.
|

Kilometrikorvauksen alennuksella olisi ikävä välillinen seuraus vapaaehtoistyölle, huomauttaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Vapaaehtoistyö ja kolmas sektori kokisi kovan iskun, kun vapaaehtoisten korvaus pienenisi.

- Vapaaehtoistyö tulee työnantajan ajojen päälle. Meille on tullut palautetta tiepalvelumiehiltä, että ei kohta kannata enää kylttiä katolle ruuvata, Nieminen harmittelee.

Autoliitolla työskentelee noin 190 tiepalvelun vapaaehtoista. Vapaaehtoiset lähtevät liikkeelle, kun tien poskeen jäänyt autoilija tarvitsee apua. Tässä työssä varsinkin harvaan asutuilla alueilla kertyy tuhansia kilometrejä vuodessa.

Lyhyellä matematiikalla voi laskea yhden tonnikilometrin vapaaehtoistyöstä saatavan kilometrikorvausta 430 euroa vuodessa.

Jos kilometrejä kertyy vuodessa yhteensä yli 15 000 ja korvaus alenisi 25 senttiin, tekisi se vapaaehtoistyötä tekevälle autoilijalle suoraan 200 euron kustannukset nykyiseen verrattuna.

- Tämä koskisi tiepalvelua ja koko kolmatta sektoria, Nieminen sanoo.

Lue Pasi Niemisen laajempi haastattelu täältä.

Hyväksytkö ajatuksen kilometrikorvauksen alentamisesta?

3074 ääntä annettu
Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Janne Hilden

Kyllähän tuo 23 senttiä jo sinällään kattaa vapaaehtoistyöntekijöiden toiminnastaan aiheuttamat kulut. Semminkin kun näiden henkilöiden toiminnassaan käyttämät autot eivät ole mitään 40 000 euron arvoisia ökymersuja.
Veroton kilometrikorvaus on tarkoitettu ajosta aiheutuneita kuluja peittämään, se ei ole mikään palkkaan verrattavissa oleva palkkio.

Jari Martikainen

Ei taida 23 senttiä riittää edes oman auton hankinnasta johtuviin kilometrikustannuksiin: autolainan kuoletukset, lainan korot ja vakuutukset. Näiden yhteinen osuus on tänä vuonna kilometrikorvausten laskuperusteissa muistaakseni jotain 28-29 senttiä/kilometri.

Leila Mustanoja-Syysmeri

Kunnioitan suuresti Tiepalvelun vapaaehtoisten työtä. Olen itse tehnyt vuosikausia erilaisia vapaaehtoistöitä ilman korvauksia. Siksi kyseenalaistan tiepalvelulaisten motivaatiota, jos heidän vapaaehtoisuutensa loppuu siihen, että korvaukset hieman laskevat. Minua kiinnostaa, onko tässä kyse aidosti ja laajalti tiepalvelulaisten näkökulmasta vai esittääkö Autoliiton toimari ensisijaisesti omia näkemyksiään.

Jari Martikainen
Vastaus kommenttiin #5

Nykyiset korvaukset on laskettu siten, että ne korvaavat oman auton käytöstä aiheutuvat kulut. Jos korvaukset puolitetaan, jää toinen puoli kuluista maksettavaksi omasta pussista. Kyse on paljon ajavilla tuhansista euroista vuodessa.

Juhani Vinberg

Kansanedustajan palkkio on tällä hetkellä 6335-6811 euroa/kk riippuen edustajavuosien määrästä. Tämän lisäksi maksetaan joka kk:n 15. pv verotonta kulukorvausta 987-1809,15 euroa ilman tositteita. Milloin leikataan näitä samassa suhteessa, kuin kansalaisten matkakorvauksia?

Tero Siltanen

Poliitikot ei pidä vapaaehtoistoimminasta. Se lopputulos tulee mieleen kun katsoo pykälä viidakkoa joka vain kasvaa kasvamistaan. Mediheli oli hieno esimerkki. Melkein loppui mutta onneksi tarpeeksi moni korotti ääntään ja edes silloin tällöin harvoin tulee hyviä yksittäistapauksia.

Tuomo Ruponen

Voihan ne työajot laskuttaa todellisten kulujen mukaan, jolloin voittoa ei tule, muttei tappioitakaan -- ajopäiväkirja kuntoon, poistot kohdalleen ja kuitit talteen. Toiminut jo monta vuotta, kun kulut ynnä veronalainen kulukorvaus on ollut 0,65-0,75€/km - polttoaineen hinnasta, huolloista ja poistoista riippuen. Ohjeen voi lukea veroilmoituksen täyttöoppaasta.

Tosin verottaja ei varmaan mielellään lähtisi kaikkien tositteita tarkistelemaan, ja siksi aikanaan "keskiverto" kilometrikorvaus on otettu käyttöön.

Eikun kaikki kuitteja keräämään =)