Torstai 31.7.2014

Mies rakensi Pappa-Tunturistaan 440-kuutioisen hirviön – Näin se kävi

Luotu: 
7.8.2012 13:48
  • TOP Pappa eli Tero Hynysen 50-heppainen ja 440-kuutioinen kiihdytyslaite.
  • Tero Hynysen laskelmat TOP Papan suorituskyvystä.
|

Uuraislainen Tero Hynynen on viime kesästä asti hiipinyt joka ilta verstaalle. Hiippailun syy näkyy oheisissa kuvissa: TOP Pappa –projekti.

- Työtuntien laskeminen on vaikeaa. Tunnin illassa ehtii tekemään, mutta vaimo on aina patistamassa takaisin. Meillä on tuossa alle 2-vuotias tyttö, Hynynen kertoo Uudelle Suomelle.

Korjaamoyrittäjän verstaalla on harrastettu Pappa-Tunturin virittämistä. Lopputulosta testataan ensimmäisen kerran todella Kalajoen lentokentällä lauantaina. Silloin ajetaan Grand Pappa Nationals -kilpailu.

Hynynen kertoo verkkosivuillaan tarkat tiedot ja laskelmat projektista. Teoreettisesti TOP Pappa –ajokki kulkee noin 200 kilometriä tunnissa. Sen koneena pyörii Polaris Indy 500 –sporttikelkan moottori. Kuutioita on arviolta 440.

- En tiedä näistä moottorikelkoista mitään. Pitäisi kysyä joltain, joka tuntee laitteet, Hynynen myöntää.

- Olen vain tempaissut moottorin irti kelkasta ja laittanut tuohon kiinni.

Kevyt mopon runko ampaistaan viikonloppuna vauhtiin 200 metrin matkalle kiitoradalla. Toistaiseksi testit on tehty pihatiellä. Videot osoittavat, että laite liikkuu.

- Epäilen suuresti, että kaksisataa täyttyy. Mutta jotain sinne päin. Viisikymmentä heppaa pitäisi olla. Kyllä se pientä ruotoa vie, Hynynen arvioi.

- Koko talvi tätä on rakennettu, joten varmasti harmittaa, jos se rupeaa hirveästi vispaamaan.

Ajojen jälkeinen koneen jatkokäyttö jäi vielä tiistaina auki.

- Voisin sen myydä vaikka Halvatun Papoille. Ei sitä voi pitää kuin näytillä, kun rakensin siihen niin huonon ajoasennon. Ei sillä ole nautinto ajaa, mutta kiihdytyksiin sopii.

Lisää kuvia ja tietoja Tero Hynysen projektista täällä. Grand Pappa Nationals –tapahtuman ohjelma täältä.

Ajaisitko?

1114 ääntä annettu
Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Petri Suomi

Jep. Espanjassa pakuun sai asentaa penkit taakse ja olihan mulla semmoinenkin käytössä jonkunaikaa. Ainoa erikoinen laki oli juuri se, että auto oli katsasttu pakuksi, niin se piti käyttää katsastuksessa kahdesti vuodessa. Samaa autoa sai ostaa sisustettuna bussiksi. Joten, ei se turvallisuus siitä kiinni ole, vaan silkkaa rahastusta ja byrokratiaa.
Suomessakin on samoja autoja jopa takseina.

Arvo Koiso

Ehkä vähän tukevammat iskarit ja jarrut. Nykymopoissa on tehokkaammat jarrut kuin vanhoissa moottoripyörissä. Ne kelpaa mm. Vanhaan harrikkaan Ruotsissa.
Henk. Koht tukevoittaisin tuon pappiksen jousituksen isommilla laakereilla, swingi voi tarvita myös lisävahvistusta.. Papan prässättyä peltirunkoa en epäile, sehän on varsin tukeva.