Ympäristöministeri Paula Lehtomäen (kesk.) perheellä ei voinut olla tämän vuoden alussa erilliseen tietoon pohjaavaa aavistusta Talvivaaran osakkeen tulevista liikahduksista. Uusi Suomi on selvittänyt, että osakkeen hypyssä helmi-huhtikuussa oli kyse hyvin puhtaasti kurssin reagoimisesta nikkelin maailmanmarkkinahintaan. Niin sanotussa uraaniselityksessä ei olisi siten mitään pohjaa.
- Talvivaaran osakkeen hintaa ohjaavat nikkelin hinta, yhtiön rahoitus ja yllätykset operatiivisella puolella. Uraania en ole viitsinyt edes mallintaa, sanoo aiheen poliittisen arkuuden vuoksi nimettömänä pysyvä Talvivaara-analyytikko Uudelle Suomelle.
Lehtomäen perheen osakekaupoista on esiintynyt julkisuudessa sisäpiirivihjailuja. Media alkoi selvittää ostoajankohtia, kun ministeri oli itse kertonut perheensä Talvivaara-omistuksista julkisuuteen. Asiasta on noussut poliittinen myrsky.
Kylmät hintaluvut kertovat samaa kieltä kuin pörssianalyytikon näkemys, eli minkäänlaisen sisäpiirintiedon hyväksikäyttö vaikuttaa epätodennäköiseltä. Kun nikkelin hinta kipusi Lontoon metallipörssissä aikavälillä 5.2. - 7.4. 42 prosenttia, nousi kaivosyhtiö Talvivaaran osake Lontoon osakepörssissä samaan aikaan 37 prosenttia. Kun nikkeli laski huhtikuun alusta kesäkuun 7. päivään mennessä 27 prosenttia, hiipui Talvivaaran osake yhtä matkaa 28 prosenttia.
Asia ilmenee hyvin ohessa kuvituksena olevasta graafiparista.
Myös nikkelifirma Norilsk Nickelin osake liikkui Yhdysvaltain Nasdaq-pörssissä nikkeliä ja sinkkiä tuottavan Talvivaaran kanssa yhdensuuntaisesti viime keväänä.
Julkisuudessa olleen niin sanotun uraaniselityksen mukaan Talvivaaran osake nousi helmikuun ja maaliskuun aikana siksi, että yhtiö tiedotti 9.2. uraanihankkeesta. Talvivaara-analyytikko hymähtää tälle tulkinnalle siksi, että uraanin taloudellinen merkitys Talvivaaralle on nikkeliin verrattuna hyvin pieni.
- Uraani on lähinnä pyöristysvirhe, pörssiasiantuntija heittää.
Lehtomäen mies osti tammi-helmikuussa 2010 Talvivaaran osakkeita ison nipun, arvoltaan vajaa 300 000 euroa. Tästä syystä ministerin toimintaan on kohdistunut julkisuudessa epäilyjä. Myös poliisi ja Finanssivalvonta ovat kiinnostuneet mediatietojen mukaan asiasta.
Lue Finanssivalvonnan kommentit kurssikehitykseen tästä!

Kommentit
Aika hyvä ja uskottava selitys.
Onko niin, että Lehtomäkiä on kohdannut ns hyvä honkkeli osakekaupoissa!
Eihän se sinänsä ole tavatonta!
On kuitenkin perin harvinaista sijoittaa suuri summa rahaa yhteen osakkeeseen oli se sitten vaikka oman pitäjän yritys.
Avoimia kysymyksiä jää, se on muiden tehtävä niitä miettiä.
PS. saako hieman saivarrella? Talvivaaran käyrästä puuttuu päivämäärät, miltä ajalta käyrä on. En usko, että käyrillä halutaan manipuloida, sanonpahan vain.
Tarkkaan katsoen Talvivaaran piikki osuu helmikuulle ja nikkelin huippu myöhemmäksi?
Paskaa pojat jauhatte!
Katsokaa pörssiä kokonaisuutena.
Siellä on laskussa olevia ja jopa
nousussa olevia firmoja.
Tuo Talvivaara; on ei tiedä senkään
firman oivalluksia?
Tuskin joku uraani sitä rikastuttaa.
Sanompahan vaan hukkaan heitettyjä
ekuja ko firmaan...
Uraani on se pöyristysvirhe
Koska vihervasemmistolaisten agitaation johdosta uraanikaivoksen perustaminen on Suomessa käytännössä mahdotonta, on uraanikaivoksen ainoa perustamiskeino uraanilouhinnan naamiointi vaikkapa nikkelin etsinnäksi. Ja sitten "yllättäen" löytää uraani kaivoksen malmivarannoksi ilman vihervasemmistolaisten ja ympäristöjärjestöjen vastatoimia.
Jos halutaan oikeasti tutkia asiaa niin verrataan alueen malmiesiintymien arvioita keskenään eikä pelkkiä maailmanmarkkinahintoja. Nimittäin kaivos jonka toiminta ympäristösyistä estetetään ei ole saman hintainen kuin kaivos joka toimittaa malmia maailmanmarkkinahintaan.
"Riskiä" isosti ja isolla velkavivulla
Rauhoittukaa kateelliset. Ympäristöministeri Paula Lehtomäki itse ei vissiin omista yhtään Talvivaaran osaketta, lähes koko muu suku kylläkin, mutta se ei kuulu tähän.
Mikä pankkilaitos myöntää velkarahaa osakesijoitteluun?
Olisi aika kiinnostavaa tietää josko valtion pankkituella tuettu liikepankki myöntäisi velkarahaa osakesijoitteluun?
Many, many
Suomessa ei toimi enään yhtään suomalaista liikepankkia. Meillä on näitä tanskalaisia, ruotsalaisia, ahvenanmaalaisia ja muita ruotsikielisyysfanittajien rahapajoja.
www.nordnet.fi
Jopa 85% osakesalkun arvosta.
Lisäksi HUOM uraanikaivoksen pitkäaikaiset säteilyvaikutukset!
Sekä kaivostoiminnan merkittävät ympäristövaikutukset edellyttävät valtiovallan puolelta selkeää ja vastuullista ohjausta ja tarvittavaa päätösvaltaa jossa ympäristöministerin on kyettävä tarvittaessa estämään kaivostoiminta sen ympäristövaikutusten johdosta tai ainakin esittämään ministeriä joka tarvittaessa pystyy lopettamaan ympäristölle haitallisen kaivostoiminnan.
Jokainen voi päätellä miten Lehtomäki, lastensakin rahat uraanikaivokseen sijoittaneena, toimii kaivosyhtiön suhteen ympäristöministerinä.
Paskalakikin muuttui Lehtomäen aikana
Olen samaa mieltä, että Lehtomäen perhe ja suku on asettanut Paulan siihen asemaan, että kaivostoiminnan aiheuttamat ympäristövaikutukset saattavat saada "huojennuksia" aivan kuin paskalakikin sai Paulalta paineen alla.
RKP Paskalain takana
Paskalaki on RKP:n Jan-Erik Enestamin luomus joka saatiin eduskunnassa läpi Itämeren suojeluna Vihreiden tuella jolle kelpaa kaikki homeestakin vihertävät asiat.
Kiitos Lehtomäelle joka on ajanut lievennyksiä pykäliin sen mikä monipuoluedemokratiassa mahdollista on.
Enestamhan on tullut jälkeenpäin julkisuuteen tässä asiassa ja
myöntänyt, että virkamies on häntä höynäyttänyt väärillä tiedoilla hyväksymään tämä kyseenalainen asetus!
Senkin takia - asetus pitää KUMOTA - ei siirrellä aikataulua
RKP ja Vihreät hankaa vastaan
No, niin pitääkin kumota. Milläpä RKP:n ja Vihreät potkit hallituksesta jotka eivät siihen taivu? Luuletko, ettei olisi kumottu ja pistetty kokonaan uuteen valmisteluun. Se on jokaisen käsitettävissä, että jos paskat valuu suoraan järveen niin silloin pitää tehdä jotain. Jos likavedet kuivuvat ojanpohjalle, niin silloin ei tietenkään ole tarvetta jätevedenpuhdistamoon mummon mökin kulmalla.
Paskalaki on susi
Ei aivan kohdalleen, hyvä Hakkuri:
Yleisesti on myönnetty, että tuo paska-asetus on susi,
ja Lehtomäki esittään lakiin "täsmennystä", että se harmaa naarassusi. Susi se silti on.
Jos lakiin tehtävät "lievennykset" eivät riitä tai kelpaa eduskunnalle, jää asetus sellaisenaan voimaan.
Minusta tuo on eduskunnan päätösvallan pilkkaamista. Ainoa hyväksyttävä tie on kumota asetus ja tuoda se lakitasoisena eduskunnan päätetäväksi.
Mielenkiintoisinta on, että sen vaikutukset maaseudun autioitumiseen tunnustetaan; asuminen tehdään niin kalliiksi, että vanhempien ihmisten ei kannata kuseksikaan enää. Lähde vain kälppimään - jos et heti niin muutaman vuoden jälkeen kuitenkin.
Ja se on nimenomaan kepu, joka heidät tuohon ajaa. Lehtomäkihän kiukutteli Väyrysellekin, että linjaus on kepun eduskuntaryhmän yksimielinen päätös. Väyrysenkin.
Mikä oikaan kepun "virallinen" kanta maaseudun pitämiseen asuttuna?
Maaseutu autioituu koska kukaan ei halua asua yksin
Eläkeläiset muuttavat maaseudulta asutuskeskuksiin saadakseen edes elämänsä loppujaksolle hyvää palvelua ja nähdäkseen useammin lapsensa ja lapsenlapsensa. Ei paskahuussilla ole asian kanssa mitään tekemistä. Mutta jos ympäristöön saa mättää kaikki myrkyt, maa kuolee ja muuttuu elottomaksi ja autioksi.
Pölisee
"TAUSTA: Talvivaara haisee ja pölyää
Yllätykset Talvivaarassa jatkuvat. Viime kuussa Talvivaaran kaivososakeyhtiö räjäytti uutispommin. Se kertoi tähtäävänsä uraanituotantoon. Yhtiön mukaan kaivokselta on bioliuotettavissa 350 tonnia uraania vuodessa. Yhtiön rinnalla tiedon todistivat Säteilyturvakeskuksen ja Geologian tutkimuskeskuksen asiantuntijat.
300-sivuisessa, Lapin vesitekniikka Oy:n tekemässä Talvivaaran YVA:ssa uraani mainitaan vuonna 2005. Siitä käy ilmi, että Talvivaaran malmista on bioliuotuksella irrotettavissa 0,005% uraania. Uraani mainitaan myös kaivosyhtiön lupahakemuksessa.
Yhtiön laskutoimituksen mukaan valtavat louhintamäärät kerryttävät 350 tonnia uraania vuodessa. Nyt uraani menee jätekasaan. Yhtiön kannalta siinä haaskataan kymmeniä miljoonia euroja.
Satojen tonnien uraanijätteestä vaietaan täysin Pohjois-Suomen ympäristökeskuksen vuonna 2007 antamassa ympäristöluvassa. Kaksisataasivuisesta luvasta ei löydy hakusanoilla ”uraani”, ”säteily” tai ”radioaktiivisuus” ainuttakaan osumaa. "
http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2010/03/talvivaara_haisee_ja_p...
Ei siis mainita uraania
Siitä on siis täytynyt lobata ja ehkäpä Pekkarinen Lehtomäkeä?
Missä uutispommi?
"Viime kuussa Talvivaaran kaivososakeyhtiö räjäytti uutispommin. Se kertoi tähtäävänsä uraanituotantoon."
Onko sinulla joku Viher-RKP:läinen teoria? Tuossa sanotaan, että "TÄHDÄTÄÄN" eli pyritään aloittamaan. Ei siinä sanota kaivoksen muuttuvan uraanikaivokseksi. Lupa kaivoksen perustamiseen ja mm. uraanin talteenottoon on saatu 2007.
Minä haluaisin kuulla, miten Lehtomäen osakehankinnat omalla rahalla tammi-helmikuussa 2010 jotenkin liittyvät asiaan siellä Kulturfundetissa? En näe minkäänlaista yhteyttä ja sidonnaisuuksia vaikutusmahdollisuuksia päätöksenteon osalta tai vaalirahoitusmielessä.
Vaikka Lehtomäki olisikin edistänyt hanketta, niin ei kai suinkaan sen takia että voisi kolme vuotta myöhemmin omaa rahaa kaivokseen sijoittaa.
Loistava esimerkki median hyväksikäytöstä
Ei tässä kyllä voi muuta todeta, kun seuraa tätä tietyn puoleen jäseniin kohdistuvaa ajojahtia.
Varsinaista substanssiahan ei ole löytynyt vielä paljoakaan, mutta eihän sitä tarvitakaan, kun saadaan jo päämäärät saavutettua.
Ja kuinka meitä vedätetäänkään, ja arvatkaahan kuka tämän kaiken lystin maksaa.
Ehkä olisi aika suhteuttaa asioita.
En ole ko. puolueen kannattajia, mutta kohta voisi harkita jo myötätunto-äänen antamista.
Miksiköhän ei kokoomuksen tai SDP:n asioita tongi kukaan ??
Kovaa peliä kulisseissa.
Ja kuka provosoi kohun
Ei kohu ole pelkästään vihervasemmiston kasvimaan tuotantoa. RKP on unohdettu listoilta tässä pyörityksessä kokonaan.
RKP:llä ja sen taustarahoittajilla - ruotsinkielisyyttä edistävillä säätiöillä - on selkeä intressi pyrkiä heikentämään Keskustan mahdollisuuksia seuraavissa vaaleissa mm. Uudellamaalla Lehtomäen kautta, sekä Pohjanmaalla ns. Paskalain avulla. Paskalailla halutaan Keskusta polkea suonsilmään ja brändätä Keskustan syyksi, vaikka Jan-Erik Enestamin (RKP)luomus onkin.
Kysynpähän vaan
..ja miten tämä todistaa sen, ettei ostopäätöstä tehty sisäpiiritiedon valossa? Eli Lehtomäki on saanut sisäpiiritiedon tulevasta uraanihankkeesta, ja tämän pohjalta on ostettu osakkeita. Ei kai sillä kurssikäyrän kehityksellä ole itse sisäpiiriepäilyyn mitään merkitystä.
Mikä motiivi toimittajalla on julkaista tällainen huuhaa-todistelu Lehtomäen syyttömyydestä?
Onko
sisäpiiritiedon käyttö rikollista vain, jos tiedon omaava hyötyy eli tässä tapauksessa ostaa halvahkolla ja myy sitten joskus myöhemmin kalliilla? Tätäkö tässä yritetään selittää?
Uraani halkeaa
Uraanin määrällinen osuus malmiosta on ollut tiedossa siitä lähtien, kun Talvivaaraa suunniteltiin. Talvivaara on sinänsä hyvä ja tuottava kaivos, eikä siihen sijoittaminen ole huono ajatus. Sen sijaan ympäristöministeri uraanikaivoksen omistajana, suoraan tai välillisesti, on sellainen yhdistelmä, minkä takia omistus olisi pitänyt julkistaa nopeammin. No, nyt sen tuli julki ihan kunnolla. Ei valiteta.
Tuollahan
siitä Talvivaarasta kirjoitettiin jo 2009 tammikuussa.
"Kuusikymmentäluvulla Neuvostoliitossa ja Yhdysvalloissa kehitetyssä ISL-liuotusmenetelmässä käytetään kevyesti hapanta tai emäksistä liuosta joka johdetaan huokoisen kallion läpi. Kaivoksessa vallitsevan alipaineen avulla saadaan kaikki liuennut uraani talteen ilman rikastuslaitosta..."
"Samoin kaivos ja nimenomaan avoikaivos on se mitä kauhistellaan. Esim. Soklin kaivoishankkeessa, jossa myös ilmeisesti etsitään samalla uraaniakin..."
"Täytyy odottaa vielä muutamia vuosia ennenkuin Suomen maaperässä oleva uraani tulee kannattavaksi louhia. Kaivoslain uudistus on välttämätön. Nyt kuka tahansa saa luvan saatuaan kaivella ja vallata määperää omistajaa ja asukkaita kuuntelematta. Tähän tulee nyt muutos ja todennäköisesti ensi vuonna."
http://roskanpoimija.puheenvuoro.uusisuomi.fi/9723-uraanikaivos
Kepujen keskinäistä kukkoilua
RKP voi olla myös mukana.
Pidemmässä juoksusa nikkelin kysyntä kasvaa - ruostumattoman teräksen käyttö
on järkevää esim. sähköautoissa. Kun moottorit ovat lähes ikuisia.
Siihen sisäpiiriin kuuluu jokainen suomalainen. Uraani, nikkeli, kulta . . esiintymät
ovat hyviä sijoituskohteita. Toki esim. TENHUSEN Sopraanos suosii pikavoittoja
turpeen ja tuulimyllyjen osakkeilla. Tyhmä saa olla - ei hölmö.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/102226-suoraa-puhetta-lehtomaelle-%E2%80...
Soprano Oyj:n johtoryhmä:
Riitta Auvinen (pj),
Tapio Valli,
Miia Eloranta
ARTO TENHUNEN
Panu Kauppinen.
Tapio Vallin turvefirma- Ytunnus 17068335:
http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palvelut/Jalasj%C3%A4rvi/880172/Tapio+...
No harm done?
Noh, näinhän se menee, mutta media on jo saavuttanut sen mitä tällä tavoiteltiin. Ajatuksena on että seuraavan hallituksen muodostaisivat Kokoomus ja SDP. Oletteko muuten panneet merkille, että koko vaalikautena ei ole kirjoitettu mitään siitä, antoiko AY -liike sitä tukea Demareille ja kestääkö siellä kaikki päivänvalon. Kovin on värittynyttä tämä uutisointi edelleen Suomessa.
Outo yhteys
Mutta kun katselee nikkelin maailmanmarkkinahinnan vaihteluita, niin vastaavia heilahteluja löytyy jo aikaisemmiltakin vuosilta. Onko todella niin, että kaivoksen osakkeiden hinta on silloinkin seuraillut noin tiukasti markkinoita, varsinkaan kun tuo graafissa näkyvä hinta ei ole poikkeuksellisen korkea?
Talvivaaran toimitusjohtaja toteaa Iltalehdessä 3.2.2008: "Suurin osa kaivoksista pärjää 20-30 000 dollarin hinnalla. Korkeampi hinta rupeaa jo sitten vaikuttamaan kysyntään."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200802037192657_uu.shtml
Jo 24.8.2006 Talouselämä kirjoittaa: "Nyt alkaa näyttää siltä. Nikkelin rikastuskokeilut Talvivaarassa ovat ylittäneet odotukset, ja nikkelin maailmanmarkkinahinta on ryöpsähtänyt jo yli 30 000 dollarin tonnilta. Kaivoksen kannattavuuslaskelmat on tehty 8 800 tonnihinnalla."
http://www.talouselama.fi/uutiset/article167324.ece
Miten tämä osakehinnan korrelaatio siis oikein menee? Tuskin sillä nyt sentään mitään päivittäistä 1:1-vastaavutta on tuohon nikkelin hintavaihteluun.
Uraani on siellä jo nyt ja jätekasassa
media turhankin ansiokkaasti sekoittaa malmin joukossa olevan uraanin ja tuotantoa varten rikastetun uraanin keskenään. Ovat kovin eri asioita.
Aika monessa malmissa on uraania, Talvivaarassa se nykyisin päätyy louhinnasta jätekasaan - talteenotto tarkottaisi sen pysymistä nykyisessä olomuodossa.
Suomessa olisi sikäli reilua myöntää, että täällä on niin ydinvoimaloita kuin ydinjätteen loppusijoitus ja uraanin kaivamista. Emme siis syydä ongelmiamme muille vaan kannamme niistä vastuun.
Lehtomäen kohdalla ainakin tutkintakynnys ylittyi, osakkeita toki saa omistaa ja yritysjohtokin voi ostaa ja myydä osakkeita asiallisina ajankohtina.
Lehtomäen oman oikeusturvan kannalta asian selvittäminen on myös tarpeen. Talvivaarasijoituksesta toki olisi voinut kertoa jo keväällä hankinnan jälkeen, niin oikeissa yrityksissä toimitaan sisäpiirirekisterin suhteen.
Uraania tai nikkeliä
Koko toiminnan edellytys on valtion 100 miljoonan avustukset ja varma tieto ympäristöluvista. Kannattaa muistaa, että malmia erotetaan "biologisin" menetelmin paikan päällä. Missään ei ole aikaisempaa kokemusta tai ympäristöselvitystä seurauksista. Jäljet vievät kerta toisensa jälkeen sylttytehtaalle valtioneuvoston kansliaan. Jos ministeri ei tiedä tai muista, kannattaa vaihtaa.
Uraanipäätöskö ei vaikuttaisi Talvivaaran kurssiin ?
Kuka uskoo ettei uraaniasia ja lupaprosessi vaikuttaisi Talvivaaran kurssin hintaan ? Uskon, että Talvivaaran kurssi kohoaa rajusti jos yhtiölle myönnetään uraanilupa. Se on tietysti tosiasia minkä Uusi Suomi tuo esiin, että pää-asiassa Talvivaaran kurssikehitys johtuu sen päätuotteen nikkelin hintakehityksestä. Mutta kun muuallakin maailmassa suunnitellaan lisäydinvoiman rakentamista niin kyllä uraanin louhinnalla ja jalostamisella (tai tietoisuudella että siihen on mahdollisuus) varmasti monen kaivosyhtiön kurssi lähtee nousuun !
Lehtomäen asiahan selviää hyvin helposti kun FIVA ja Helsingin rikospoliisin talousrikosyksikkö tutkivat asian !
Poliisille johtolanka
http://www.talvivaara.com/sijoittajat/Sijoittajaesitykset
kesäteatteria
Suomessa on vain suuri määrä lautakasasalapoliiseja joille täytyy järjestää jatkuvaa kesäteatteria kun heillä ei ole varaa itse sijoittaa yhtään mihinkään. Vaikka olisikin niin he sijoittaisivat varansa väärin.
Sitten vain odottelemaan mitä ihmettä lasilaatikon jannut kehittävät seuraavalle viikolle.
Uraa, Uraa, Uraania!
Vihervasemmistolaisuus alkaa olla jo oma uskontonsa. Koko Talvivaaran kaivos (mukaan lukien herra Perä) on jo demonisoitu uraanin takia. Viesti on jotenkin tulkittavissa siten että "siellä se Porvari Perä on tehnyt kainuun puhtaasta luonnosta Uraania ja meinaa sillä säteilyttää koko maakunnan!".
Kuitenkin se sama uraani in ollut Talvivaarassa IKIAJAT. Nyt se SAMA uraani on JÄTEKASASSA. Luonnonmukaista olisi siis jättää se sinne kasaan säteilemään. Ja jos Perä kerää sen säteilevän uraanin pois, niin luonto vaarantuu.
Ei oikein aukene tämä vihervasemmistolainen uskonto. Ihan samaan tapaan katolisen kirkon homoilysyntikin ei ollut syntiä - kun papin peuhukaverina on alaikäinen poika. Sitäkään en ymmärtänyt.
Aika vähän täällä on loppujen lopuksi edes puhuttu luonnon
uraanin ympäristöhaitoista. Enemmänkin on kiinnostanut ministerin muu kohtalon yhteys itse kaivokseen ja sen osakkeen kurssikehitykseen.
Tiettävästi myrkyllisten metallien louhimisessa on omat niksinsä. Ei kai se ylivoimaista ole sitä hallita jos on tahtoa ja VALTION ANTAMA LUPA perstaskussa!
Nikkeliä ja kurssia.
Jos Talvivaaran osake seuraa Nikkeliä, niin silloinhan oli hyvä tietää etukäteen milloin Talvivaara on tulossa nikkelimarkkinoille.
Nikkeli on tuote, jota Euroopassa ei paljoa louhita juuri negatiivisten ympäristövaikutusten vuoksi. Joten tieto nikkelilouhinnasta on hyvä juttu. Tammikuu sahattiin eri tahtiin, mutta sitten kun nikkeli tuli peliin, niin kurssit menee yhtenevästi. Eli jos tietää, että nikkeliä aletaan kenties tavoittelee, niin
Oli miten oli - ei osoita kovin suurta ymmärrystä Lehtomäen
perheeltä ryhtyä myrkyllisiä metalleja tuottavan louhoksen suuromistajaksi ja vasemmalla kädellä samalla yrittää hoidella ympäristöminiterin tointa OTO.
Jokainen (tyhmempikin) oivaltaa, että näillä kahdella asioilla on ns eturistiriita - tai sitten sitä ei ole. Jollei ole - täytyy olla jokin syy miksi ei ole.
Silloin voi arvailla, että omistus tukkii suita
Entäs se perheen toinen omistus, Basware?
Suoraan Baswaren kotisivulta poimittua.
"Baswaren ratkaistut ovat kattavasti käytössä julkisella sektorilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Baswaren sähköisen liiketoiminnan ratkaisuissa julkisen sektorin tarpeet on huomioitu erityisesti hankintalaki huomioon ottaen."
Mitenkähän tämä liitetään ministerin sisäpiiritietoihin?
aviomies on kaiketi it-alalla, joten ns enkeliyhteys alaan on
silloin luonnollista tietä olemassa.
Onko y-ministeriö tehnyt Baswaren kanssa isot sopimukset?
hehheh... jatkokertomus - saippuasarja -tv-ohjelma
Ei tuottavaa toimintaa Suomeen
Joo, on paljon parempi että alue muutetaan ulkoilmapuistoksi johon tulee pari hassua ulkomaalaista patikoimaan, pitämään sadetta telttaan ja kuuntelemaan kuukkelin huhuilua. Paikallinen väestö saadaan pidettyä hengissä huvittavilla EU-projekteilla sun muulla haja-asutusalue tuella. Mitään kannattavaa toimintaa sinne ei saa järjestää kun ne valtaisat uhanalaiset liito-orava joukkiot varmaan häiriintyy siitä.
Näyttäisi
"...perheeltä ryhtyä myrkyllisiä metalleja tuottavan louhoksen suuromistajaksi ja vasemmalla kädellä samalla yrittää hoidella ympäristöminiterin tointa"
Näyttäisi Hassi olevan jokseenkin samaa mieltä.
"Hassi: Lehtomäki enemmän kuin jäävi
Vaikka ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk.) jääväisi itsensä Talvivaaran kaivosyhtiötä koskevien päätösten teosta, suuri osa muista ympäristöministeriön vastuulla olevista asioista vaikuttaa laajasti kaivosalaan..."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/09/1193862
puhdistus
Lueskelin tässä Lahdessa ilmestyvää Etelä-Suomen Sanomia (eilinen toim.Ari Helminen)ja kas kummaa! Jälleen raivoisa hyvävelimaantapa verkoston puhdistuskirjoitus,jossa ei mitenkään arvioitu kytköksiä vaan pidettiin surkimuksina niitä,jotka eivät ministerinä osakkeita ostele!? Helluntaiseurakuntakohan sanelee tekstin...
En minä ministereistä tiedä, mutta yksityisellä puolella on aina
pidetty sitä hyvänä merkkinä että toimitusjohtaja itse ostaa johtamansa firman osakkeita. Se herättää luottamusta muissa osakkaissa itse puljuun
virkavastuu
Kukas ministeri olikaan,joka jankutti toimivansa "ministerivastuulla" Olikohan Raatikainen..Yksityispuolellahan puliveivaus ja ns.järjestely soppii,mutta 300,000e uraanin halk... eikun ympäristön suojeluun..hmm
1943 kaivos tuotti 73 prosenttia Saksan kuluttamasta nikkelistä
... Elinkeinot
Petsamon siirryttyä Suomelle aloitettiin hallituksen toimesta geologiset tutkimukset, joiden yhteydessä alueelta löydettiin nikkeliä-kupariesiintymä vuonna 1921. Tutkimukset osoittivat malmion olevan Euroopan rikkaimman nikkeliesiintymän. Brittiläis–kanadalaisen yhtiön omistaman toimiluvan suojissa kaivostoiminta pääsi alkamaan vuonna 1935. Suomen hallitus toimitti kuitenkin 80 % tuotannosta Saksaan. Vuonna 1943 kaivos tuotti 73 prosenttia Saksan kuluttamasta nikkelistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Petsamo
Suur-Suomi Seura r.y voisi lähettää karvalakkilähetystön Kremliin vaatimaan Karjala-Petsamo-Salla takaisinluovutusta
Turhaa
"Suur-Suomi Seura r.y voisi lähettää karvalakkilähetystön Kremliin vaatimaan Karjala-Petsamo-Salla takaisinluovutusta"
Mitä suotta, kun entisetkin meni halvalla ulkomaille pois ;-) Meni lannoitteet, niobit, uraanit...
"Jostakin syystä talouselämän lehdet ovat lähes vaienneet paljon huono-onnisemmasta GrowHow-kaupasta, jossa jopa 30 miljardin omaisuus myytiin 207 miljoonalla. Ehkä virhe on täysin uskomaton."
"Yksin ”sotilasmetalli” niobin arvo on noin 5 miljardia euroa"
http://pseudonyymi.blogspot.com/2008/09/growhow-liian-suuri-erehdys.html
Capo di tutti capo...
Veijo se osaa hyvin tiivistää kaikkien suomalaisten poliittisten hyrskynmyrkyjen taustat:
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/veijo/article505509.ece
Eikö löydy "verta pakkiin"?
Kansa huutaa pettymystään kuin huonosti toteutetussa gladiaattoritaistelussa tai epäonnistuneessa julkisessa kidutuksessa (esim. teilaus) ennen vanhaan. Viime vuodet on peräänkuulutettu poliitikkojen moraalia. Sopii kysyä myös kansalaisten moraalia ja ennen kaikkea ahneen median moraalin perään. Ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan, jos tutkitaan. Tympäisee... Enkä ole edes kepun kannattaja. Mitäpä jos me kaikki katsoisimme välillä peiliin. Käsi sydämellä.
Pitäisikö uskoa?
Voihan se olla niinkin päin, että nikkelin hinta SATTUMALTA nousi juuri silloin, mutta että muut sisäpiiritiedon hinnannousuun vaikuttavat seikat olivat syynä ostopäätökseen. Aika traagista jos näin kävi kun hinta olisi muutenkin noussut. Tästä maailmanmarkkinahinnan noususta ei kai sentään sisäpiirilläkään ollut mitään tietoa. Uuden Suomen logiikka ontuu.
Jos SATTUMALTA törmättäisi kivihiiliesiintymään . . .
. . . jopas "eilitistisrealistiset" pupugeneraattorit riemastuisivat.
Nikkelin arvonnousu on ollut selvää jokaiselle suomalaiselle ydinvoimalupien jälkeen.
Tornion valokaariuunit tarvitsevat yhden voimalan verran sähköä sekä nikkeliä, kromia ja muutama
miljoona autonromua tuottaakseen huippuluokan rosteria. Jonka käyttö on tulevaisuuden kestävää
kehitystä/kierrätystä jos mikä.
Sepä ei sovikaan vasurieliitille - "riistokapitalistin" "suurpääomaa" vain lihotetaan. LOL!
Kun kaivososakkeet myydän amerikanleskille niin parku on kauhea. Mölyn volyymi ylittyy vain
jos joku suomalainen ottaa lainnaa ja sijoittaa Suomeen.
Pakkohan tähän on uskoa,
Pakkohan tähän on uskoa, kun kerran Talvivaaran analyytikko antaa lausuman Talvivaaran osakkeenarvonmuutoksista.
Olen aivan vakuuttunut,että mikäli olisi edes pieni mahdollisuus "sisäpiiritiedon" käyttämiseen, niin Talvivaaran analyytikko olisi sen aivan välittömästi ilmoittanut.
Tärkeää
Mika 69n kommentti lienee ironinen.
Mitä ihmeen tekemistä nikkelin hinnannousulla ja sisäpiiritiedon väärinkäytöllä on toistensa kanssa. Yritetäänkö tässä nyt hämärtää itse asiaa? En ymmärrä millä logiikalla nämä kaksi asiaa yhdistetään. Oikeuskansleri on saanut kaksi kantelua koskien mahdollista sisäpiiritiedon hyväksikäyttöä. On yhteiskunnallisesti suunnattoman tärkeää, että tällaiset asiat tutkitaan perinpohjaisesti. Se pitäisi jokaisen ymmärtää.
"pitäiskö kiskot tehdä pitkospuista" >hersyvää naurua!
kyllkyll.. siihen suuntaan ollaan menossa -puu-Suomi tähtää siihen täysin rinnoin!
vai ei ole viitsinyt mallintaa - MIKSI
" - Talvivaaran osakkeen hintaa ohjaavat nikkelin hinta, yhtiön rahoitus ja yllätykset operatiivisella puolella. Uraania en ole viitsinyt edes mallintaa, sanoo aiheen poliittisen arkuuden vuoksi nimettömänä pysyvä Talvivaara-analyytikko Uudelle Suomelle. "
tässä kommentissa selitys
Pölisee
12:26 Vierailija
"TAUSTA: Talvivaara haisee ja pölyää
Yllätykset Talvivaarassa jatkuvat. Viime kuussa Talvivaaran kaivososakeyhtiö räjäytti uutispommin. Se kertoi tähtäävänsä uraanituotantoon. Yhtiön mukaan kaivokselta on bioliuotettavissa 350 tonnia uraania vuodessa. Yhtiön rinnalla tiedon todistivat Säteilyturvakeskuksen ja Geologian tutkimuskeskuksen asiantuntijat.
300-sivuisessa, Lapin vesitekniikka Oy:n tekemässä Talvivaaran YVA:ssa uraani mainitaan vuonna 2005. Siitä käy ilmi, että Talvivaaran malmista on bioliuotuksella irrotettavissa 0,005% uraania. Uraani mainitaan myös kaivosyhtiön lupahakemuksessa.
Yhtiön laskutoimituksen mukaan valtavat louhintamäärät kerryttävät 350 tonnia uraania vuodessa. Nyt uraani menee jätekasaan. Yhtiön kannalta siinä haaskataan kymmeniä miljoonia euroja.
Satojen tonnien uraanijätteestä vaietaan täysin Pohjois-Suomen ympäristökeskuksen vuonna 2007 antamassa ympäristöluvassa. Kaksisataasivuisesta luvasta ei löydy hakusanoilla ”uraani”, ”säteily” tai ”radioaktiivisuus” ainuttakaan osumaa. "
http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2010/03/...
blogi uutispäivä demariin
http://blogit.demari.fi/jussivaaralanksitystesitarkistusblogi/2010/09/27...
hehetihee
Uutispäivä Demari | Uutiset | 27.09.2010
Mauri Pekkarinen ei tiennyt Talvivaaran uraanihankkeesta
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) sai tiedon Talvivaaran uraanihankkeesta julkistamista edeltävänä iltana pörssien jo sulkeuduttua.
Pekkarinen pitää täysin mahdottomana, että ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk.) tai kukaan mukaan olisi saanut ministeriöstä hankkeesta ennakkoon mitään tietoa.
Pekkarisen mukaan Talvivaara Oy:n toimitusjohtaja Pekka Perä soitti hänelle illalla tai illansuussa pörssitiedotteen antamista edeltävänä päivänä.
Hanke julkistettiin 9. helmikuuta.
STT
Mikä on stalinisti-rkp:läisestä ongelma
Voisit nyt avata hieman missä on ongelma mielestäsi. Pekkarinen kuuli aikeesta 8.2. illalla ja seuraavana aamuna Talvivaara antoi klo 8:00 pörssitiedotteen asiasta. Pörssi oli koko tuon välisen ajan kiinni ja vielä sen jälkeenkin.
pekkarista uskoo
ken pekkarista haluaa uskoa
voithan
aina osoittaa miksi ei häntä kannata uskoa. Tässä asiassa hän paaaljon uskottavampi kuin sinä.
Uusi kohde: Lehtomäki
Miksi pörssianalyytikon asiallinen analyysi kirvoitti tällekin palstalle rajun hyökkäyksen Lehtomäkeä vastaan. Hienoa, että joku sentään muisti Enestamin valmistelleen sen paskalain ja nyt hänkin väitää virkamiesten erehdyttäneen häntä. Tuntuu olevan paljon asenteita ilmassa, joita ei asiallinen tieto miksikään muuta. Olisi syytä muistaa komissaari Liikasen mielipide uudesta informaatiosta: " Olen saanut tästä asiasta uutta tietoa ja olen valmis muuttamaan kantaani. Mutta miten on teidän laitanne hyvät herrat!
Talvivaaran kurssikehitys
Mitä ihmeen tekemistä Talvivaaran menneellä kurssikehityksellä on arvioitaessa Lehtomäen mahdollista sisäpiiritietoa?
Palataan asiaan sitten kun valtioneuvosto myöntää luvan uraanin talteenottoon - jos myöntää.
Olisi käsittämätöntä, ellei Talvivaara olisi "sondeerannut" erityisesti asiassa merkittävän ympäristöministeriön kantaa ennen kuin julkaisi uutisen tuosta hankkeestaan.
Jotakin kertonee sekin, että Lahtomäki sukulaisineen panosti Talvivaaraan tuntuvia summia juuri noihin hankkeen julkistamisaikoihin. Siinähän aikaisempi osakesalkku kasvoi n. 15-kertaiseksi.
Viitteen tulevasta kehityksestä saa siitäkin, että Lehtomäen omistuksen tultua julkiseksi lähti TV:n kurssi aivan omille urilleen; pörssi "äänestää" jo luvan myöntämisen puolesta ja Lehtomäkien osuus kasvupotista on jo n. 50 tonnia.
Kohtalainen korvaus "hyvästä ennakoinnista".
Mutta sinänsä mielenkiintoista, että nimenomaan ympäristöministerin suvulla on melkoinen nippu uraania tuottavan kaivoksen osakkeita. Siinä hallituksen "vihreä" imagokin kohoaa omiin sfääreihinsä.
Kaikesta huolimatta - tieto siitä, että kaivos ryhtyy myös
uraania tuottamaan - on voinut olla kannustimena Lehtomäen perheessä kun ostopäätös on tehty ja pantu yhteen ainoaan osakkeeseen verrattain iso satsaus!
Jokinhan on täytynyt tuon toiminnan kirvoittaa. Ei se päätös tyhjästä synny!
Osakkeiden ostolla jokainen toivoo voittavansa kuten lotossa - ei se ole hyväntekeväisyyttä.