Lauantai 26.5.2012

Pakkoruotsi-tyrmäys Brysselistä: ”Ei ikinä mitään hyötyä”

Luotu: 
5.10.2010 10:14
Päivitetty: 
5.10.2010 13:31
  • Kuva: Euroopan parlamentti
    Europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola ei kannata pakkoruotsia.

Europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola (kok.) heittää bensaa jo roihuavaan pakkoruotsi-keskusteluun omakohtaisin kokemuksin. Hänen mielestään pakollisen ruotsin opiskelun aika on ohi.

- Olen opiskellut ja asunut ulkomailla, ja ollut yksitoista vuotta europarlamentissa. Ikinä minulla ei ole ollut mitään hyötyä ruotsin kielen taidosta. Hyödyksi en laske sitä, että hississä voisin puhua ruotsia ruotsalaisen kollegan kanssa. Miksi puhuisin, sillä hänen ruotsinsa on kuitenkin niin erilaista kuin Suomessa oppimani, Brysselissä ja Strasbourgissa työskentelevä parlamentaarikko paukauttaa blogissaan.

Korholan suoraviivainen avaus on käynnistänyt vilkkaan keskustelun aiheesta Puheenvuorossa täällä.

Ydin-lehden päätomittaja, sosialidemokraattinen ex-ministeri Arja Alho puolustaa ruotsin opiskelua omassa blogissaan täällä.

 

 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Tuttu

RKP:ta ei ollenkaan mainita kyseisellä listalla, joten heidän ehdokkaitaan sitten kai suositellaan äänestettävän.

Kaitsu

Kokoomukselle ja Kataiselle voi vielä käydä huonosti jos vain jankkaa,että
Ruotsin kieli on tärkeää...

HALOO!

Missä sitä oikeasti tarvitaan?

Ei ainakaan kansainvälisissä kaupankäynneissä ole tarvinnut
vuosikymmeniin - vai onko vedettävä se johtopäätös niistä
Kokoomuksen Ministereistä ja edustajista, jotka edelleen eivät suostu vapaavalintaiseen ruotsinkielen opiskelu systeemiin - että heidät on lahjottu hiljaisiksi.

m.i.b

Näin on tosiaan tapahtunut, mutta osa järjestä ei ole vielä karannut suomesta, se on integroitunut KELA:an, jonka asiantuntijalääkärit pystyvät potilaita näkemättä kääntämään useiden asiantuntijalääkäreiden lausunnot päälaelleen. Siis näkemättä tekemään sairaasta terveen.

Kaitsu

"
mutta osa järjestä ei ole vielä karannut suomesta, se on integroitunut KELA:an, jonka asiantuntijalääkärit pystyvät potilaita näkemättä kääntämään useiden asiantuntijalääkäreiden lausunnot päälaelleen. Siis näkemättä tekemään sairaasta terveen. "

Vakuutuslääketiede onkin sellainen tiedekunta,ettei
sitä voi missään "Lääkiksessä" opiskella - vaan otetaan
pesti Vakuutuslaitokseen KELA, VARMA jne. ja aletaan urakalla tehdä kielteisiä päätöksiä.

On muuten Lääkäreiden keskuudessa halveksituin toimi mihin
kukaan kunnon Lääkäri ei koskaan hakeudu.

Suomessako ei ole korruptiota... Lol!

PapaRomeo

Jos asut stadissa ja haluat terveyskeskukseen soitappa huviksi siihen ruotsinkielisille varattuun numeroon ja ohos ja hups ei tartekaan jonottaa tai ainakaan niin kauaa kuuin finskien puolella. Ei ne sua palvele sitte mutta kokeileppa huviksi...

TapioTTT

Kerrankin kuuluu jotain järkevää Brysselistä, 3..4% kansanosa hyppyyttää koko suomen kansaa miten tahtoo, häpeällistä todella.

TakojaIlmarinen

EU suuntaan kumartavat politiikot tarvitsevat käskyn Euroopan parlamentilta,
jolla Suomi voidaan vapauttaa pakkoruotsista!

JYRKI Boy & Co. varmaan uskovat sitä paremmin kuin omaa
puoluekokoustaan? Blondi Juttakin saattaisi ymmärtää tämän
merkityksen paremmin EU:n kautta kuultuna!

Perustuslaki on muutettava ja kyykytyksen on loputtava!

Päivän HeSa kirjoitti myös Paasikiven osuudesta ruotsinkielisten hyysäämisestä sodan jälkeisissä siirtolaisten asuttamisissa.
Paljonko mahtoi olla palkkio silloin?

Satunnainen suomalainen

"Hyödyksi en laske sitä, että hississä voisin puhua ruotsia ruotsalaisen kollegan kanssa" Niin, mitä hyötyä siitä poliitikolle voisikaan olla, että voisi KESKUSTELLA muiden kanssa... Ja jos kerran Eija-Riitalle ei asiasta ole mitään hyötyä, niin ei sitten kansallekaan.

Hieno juttu Purjo-Liisa, seuraavissa vaaleissa taas yksi vaihtoehto vähemmän!

jounihat

"Niin, mitä hyötyä siitä poliitikolle voisikaan olla, että voisi KESKUSTELLA muiden kanssa..."

Vinkki: kannattaa opetella lukemaan ennen kuin yrittää vastata. Eija-Riitta sanoi "...että hississä voisin puhua RUOTSIA ruotsalaisen kollegan kanssa." Hän voi siis aivan hyvin keskustella ENGLANNIKSI saman kollegan kanssa.

salakankee

heittämällä bensaa roihuun, pönkittämällä ikiaikuista kieliriitaa.
Jos panemme itäsuomalaisen lapsen valitsemaan kahdesta pakosta - ruotsi tai venäjä - onpas aikamoinen asetelma luotu taidemaalarioppilaan ratkaistavaksi.
Pakkoruotsista puhutaan kuten se olisi ollut ikiaikuinen piina Suomessa, ei ole ollut. Se on mm. vasemmiston vaatimus aikanaan, että kaikille, myös Savon pellavapäille pitää suoda uudessa peruskoulussa mahdollisuus opiskella sellaisia aineita, että hekin voisivat menestyä yhteiskunnassa ja päästä herrahissiin. Rahvaaltahan ei olla koskaan Suomessa aiemmin vaadittu ruotsin kielen taitoa. No - paremmat ihmiset hieman nirsosti katsoen pitkin nenänvartta - suostuivat tähän rahvaan edustajien vaatimukseen, ok. Annetaan opetusta kaikille!
Nyt on sitten ympäri käyty ja yhteen tultu. Sama porukka, joka periaatteessa aikanaan vaati näitä oikeuksia, on nyt ruvennut niistä vaikeroimaan. Ole nyt näille sitten vielä ystävällinen.

Jouna Pyysalo

ruotsinkielisten, maahanmuuttajien ym. häirintään.

Tietenkin suomenruotsi on tärkeää: se on avain kanssakäymiseen ja kauppaan (niille, joiden mielestä raha on kaiken mitta) koko Pohjolassa, josta edelleen ja aina kulkevat monet linkkimme Eurooppaan.

Kieli on tie kulttuuriin, ja vaikka olenkin suomenkielisestä kodista ja suomenruotsia myöhemmin oppinut, puolustan kielen asemaa maassamme: se ei häviä täältä minnekään ja hyvä niin.

Oikea maailma ei ole mikään Korholan EU-parlamenttisali.

Eikö ihmisillä ole mitään muuta tekemistä kuin haaskata aikaansa milloin minkäkin vähemmistön vainoamiseen?

Sillä ei rakenneta mitään, eikä se siksi auta vähääkään maatamme ja niin ole mitenkään isänmaallisuudella puolustettavissa, koska se ei ole isänmaan etu.

Jos energiaa on, tehkää jotain oikeaa.

tapioneva

"Eikö ihmisillä ole mitään muuta tekemistä kuin haaskata aikaansa milloin minkäkin vähemmistön vainoamiseen?"

Ei ole. Kukin vähemmistö otetaan parrasvaloihin kerrallaan, jottei talouteen ja toimeentuloon tarvitse puuttua. Tätä kutsutaan profiloitumiseksi ja brandiksi.

Suurin oikea uutinen on pakko-Yleisradiosta luopuminen ja maakuntaradioiden saneeraus. Mielenkiintoista on se, miten ruotsinkielisiä ohjelmia kohdellaan.

niseko123

Olen myös opiskellut ruotsia 8 vuotta peruskoulusta TKK:lle. Kertaakaan en ole sitä tarvinut. Olen asunut Suomen lisäksi USA:ssa, Kanadassa ja nyt Japanissa. Missään ei ole tarvinut ruotsia. En ole edes kuullut ruotsia. Tarvitsen päivittäin suomea, englantia ja japania. Ruotsi ei kuulu minun maailmaani. Minun pohjoismaiset linkkini ovat aina toimineet englanniksi. Olisin halunut opiskella saksaa koulussa mutten pystynyt pakkoruotsin takia. Olen ohjelmistoinsinööri. Työni on suunnitela koodia, ei käyttää suurta osaa elämästäni turhien mikrokielien opiskeluun. Koulussa matikka, fysiikka, englanti olivat minulle tärkeitä. Pakkoruotsi vain masensi minua, koska tiesin jo silloin 14-vuotiaana 70-luvun lopulla että tämä on aivan turha kieli minulle.

Sinä koet ruotsin tärkeäksi. Niin se varmasti sinulle on. Nyt on vaan niin että meitä joille se ei ole tärkeä on paljon enemmän kuin teitä joille se on tärkeä.

Eija-Riitta on oikealla asialla ja hän haluaa antaa lapsillemme paremmat mahdollisuudet oppia maailman kieliä.

Sitäpaitsi tässä ei ole kyse vähemmistön vainoamisesta vaan enemmistön sortamisesta. Haluan ettei lapsiani enään alisteta tälle järjettömälle pakkoruotsille.

Hyvä Eija-Riitta!

Eija-Riitta Korhola

Siitä että en harrasta ruotsin puhumista ruotsalaiskollegojen kanssa, ei seuraa ettenkö voisi ja osaisi keskustella heidän kanssaan muuten.

Samalla logiikallahan joutuisin vaikenemaan parinkymmenen muun kansallisuuden seurassa, jos vain keskustelukumppanin äidinkielellä seurustelu olisi suotavaa.

tapioneva

"Siitä että en harrasta ruotsin puhumista ruotsalaiskollegojen kanssa, ei seuraa ettenkö voisi ja osaisi keskustella heidän kanssaan muuten."

Etkö osaa?

Eija-Riitta Korhola

Tapio Neva, olen kirjoittanut kaikista kielistä, myös ruotsista, ällän mutta kyllä se on päässyt ruostumaan käytön puutteessa. Asiakaspalvelussa ollessani nuorena opiskelijana se kyllä sujui, ja olisi nytkin helposti elvytettävissä käyttökieleksi. Mutta motivaatio ja ajankäyttö vähän rajoittavat tässä elämäntilanteessa.

andersin

helsinkiläisittäin tai på nyländska kuulostaa näin Vaasan seudulla asuvan korvissa kamalalta. Josko kouluissa alettaisiin opettaa rikssvenskaa?

Jouna Pyysalo

Tarkoitan tätä: eihän suomestakaan ole mitään hyötyä Euroopassa - tai muuten maailmassa satunnaisia suomalaisten tapaamisia lukuunottamatta.

Onko pakkosuomen aika tällä perusteella ohi?

tapio_o_neva

Jotenkin olen huolestunut siitä, miten Harjavallan perusturvajohtaja ja -lautakunta käsittelevät intonaatiottoman suomenvenäjän asemaa Salosten perheessä.

Suomessa on monta äitiä ja äidinkieltä. Kaikille niille ei ole vielä myönnetty ruotsin asemaa.

Ailigas

Eihän tässä kielletä, eikä estetä ruotsin kielen opiskelua, eikä opetusta sitä äidinkielenään puhuvilta. He varmasti pystyvät opiskelemaan sitä edelleenkin äidinkielenään senkin jälkeen, kun sitä ei enää _pakoteta_ opiskelemaan koko valtakunnan alueella niiden, jotka sitä eivät tarvitse, eivätkä halua opiskella.
Ihan samoin, kuin saamea opiskelevat Utsjoella äidinkielenään ne, jotka ovat saamenkielisiä ja haluavat sitä opiskella.
Saamea myös opetetaan Utsjoella kyllä vieraana kielenä niille jotka sitä haluavat opiskella ja uskovat sitä joskus tarvitsevansa.

Silurus

Ihmisen elämälle ihmisenä, siis ajattelevana olentona, on välttämätöntä oppia jokin kieli, koska kieli on ensisijaisesti ajattelun työkalu ja vasta toissijaisesti kommunikaatioväline.

Käsitteellisen ajattelun vaatimukset ovat huomattavasti suuremmat kuin kommunikaation vaatimukset. Ne tavoitteet, joihin (pakko)ruotsin opetus kykenee, ovat aivottoman palvelijan vaatimukset; kyvyn tunnistaa konkreettisia asioita: nouda, istu, seiso, tuoli, lihapulla, poliisi.

Ajattelu vaatii enemmän. Se vaatii kyvyn jäsentää syitä ja seurauksia, tulevan, menneen, mahdollisen, väistämättömän, kyvyn vastata kysymykseen miksi. Tätä ei mahdollista yleensä mikään muu kuin yksilön äidinkieli.

tapioneva

Jälleen melko mielenkiintoinen puffi. Mielipiteestä tehdään väkisin uutinen ikään kuin Euroopan unionin komission jäsen olisi "puuttunut asiaan".

Ajatellaanpa, että joku suomalainan kansanedustaja käy vaikka virtsaamassa Moskovassa jonkin hotellin eriössä. Hän sitten kirjoittaa matkapuhelimella tuolta kommentin jollekin suomalaiselle palvelmelle.

Kun kommentti on tavanomainen, toimitus höystää jutun uutiseksi otsikoiden "Kylmä puhuri Moskovasta: Pakkoruotsi on tarpeeton".

Uutisia voidaan markkinataloudessa tehdä halvalla tai vielä halvemmalla.

Judgement Day

paljon helpompi hallita!

On täysin eliitin etujen mukaista pitää rahvas tyhmänä opettamalla sille asioita, joita se ei koskaan tarvitse, jos kaikki puhuisivat ja ymmärtäisivät täydellisesti maailman valtakieliä, tyhmän, juopon pitkäselkäisen maalaistollokansan kusettaminen olisi paljon vaikeampaa.

Pakkoruotsi on ainoa tulppa suomalaisten vaatimattomalle kielitaidolle.

salakankee

Eliitti ei ole ollut vaatimassa koskaan, että rahvaalle opetetaan yhtään mitään muuta kuin mitä ammatteihin vaaditaan! Tuollainen puhe on propagandaa.
Ruotsinkielen opetusvaatimus on rahvaan oma tasa-arvovaatimus, että heitä kohtaisi sama mäihä kun kuin paremman perheen lapsia. Voi saada vaikka valtion viran.
Se onnistuikin ja vasemmisto miehitti vajassa 10 vuodessa kaikki merkittävät virat ja keksi tukun uusia.
Kiitos ruotsinkielen osaamisen - mikä Suomessa on perustuslakiin perustuva asia virkamiesten kohdalla.

Rosvo-Roope

Mitähän ruotsia se Eija-Riitta on opiskellut? Ei nähtävästi samaa kuin pääministerimme tai Alexander Stubb, jotka muuallakin kuin hississä ovat keskustelleet ruotsalaisten kanssa.

Minä en ole ikinä tarvinnut ranskaa, en sitä osaa enkä opiskele, on se niin turha kieli.

Lukiossa opetettiin matematiikan tunnilla derivoimaan, en ole sen jälkeen kertaakaan derivoinut, ihan turha aine.

Rosvo-Roope

Mari Kiviniemi ei puhu ruotsia äidinkielenään, puhuu kuitenkin ruotsia samaan tapaan kuin Alexander Stubb, siis suomenruotsalaisittain. Olet sitten nähtävästi opiskellut jotain tuntematonta ruotsin kieltä.

Oxensuxenstjärna

sun kommentit on muuten yleensä ihan ok. Joo profiloidun nyt tuollaiseksi koska oma sukuni on äidin puolelta ruotsista ja voin hyvin pitää noin kaunista nimimerkkiä tämän sukurasitteen ansiosta. Itse ruotsinkielisessä yrityksessä jo kolmattakymmenettä vuotta hyvin palvelleena ja mm. johtoryhmään kuuluvana katson että juuri tuon verran mulla on varaa puhua.

salakankee

virkamiespäätöksilläkö? Silloin pitää kysyä, miksi tällainen haloo, jos asioiden muuttaminen on kiinni vain pahasta tahdosta, eikä yhtään eikä lainkaan lainsuojasta!!!

Siis missä mennään, haloo!

Ikiteekkari

Hyvä Eija-Riitta.
Oletko unohtanut, että Suomi on virallisesti kaksikielinen maa.
Miten sinä luulet, että Ruotsinkielinen Suomen-kansalainen suhtautuu siihen, että ei saa virastoissa, terveyskeskuksissa ym. vastaavissa palvelua Ruotsinkielellä.
Kyllä tämä virallisesti kaksikielinen maa antaa heille oikeuden vaatia palvelua Ruotsinkielellä.
Mitä tulee sinun painottamaan sanontaan pakko-Ruotsi, en oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua, kun kuitenkin maassamme on esim. vanhempaa väestöä, joka pystyy kommunikoimaan paremmin Ruotsinkieleellä.
Mutta toisaalta kyllä nuorella opiskelijalla pitäisi olla vapaus tehdä omia kielivalintoja, kun ne valinnat muuten vastaavat sitä valittua opiskelukokonaisuutta.

Eija-Riitta Korhola

Kannatan ruotsin kielen antaumuksellista harrastamista, ja sen osaajia tulee toki palkita niin kuin muidenkin kielten osaajia työnhaussa. Mutta tekisin siitä vapaaehtoisen oppiaineen, ja uskon sen parantavan ilmapiiriä.

tapio_o_neva

Kannatan suomen kielen antaumuksellista harrastamista, ja sen osaajia tulee toki palkita niin kuin muidenkin kielten osaajia työnhaussa.

=> Yleisradionkin henkilökuntaa voisi opettaa puhumaan oikein. Ennen Yleisradiossa opetettiin ihmisiä puhumaan niin kuin BBC:ssä.

jounihat

Olen samaa mieltä! Minä aloitin ruotsin opiskelun vapaaehtoisesti jo ala-asteella innostuneena kielestä, mutta jatkuva pakollinen perusasioiden uudelleenpänttäys on saanut minut vihaamaan sitä. Jos ruotsi olisi vapaaehtoista, minulla olisi aivan eri asenne kieleen, koska olisin oppinut perusasiat kerran ja voisin tarvittaessa lähteä parantamaan taitojani siinä. Nyt sen sijaan välttelen virkamiesruotsia enkä halua enää ikinä olla missään tekemisissä Ruotsin kielen kanssa. Tämä on asia jota pakkoruotsin kannattajat eivät ymmärrä; opiskelun pakottaminen vain huonontaa ihmisten asennetta ruotsia kohtaan.

Nebuchanezzar

Riittäisi, että olisi pieni osa virkamiehiä, jotka osaisivat ruotsia. Perustuslaissa ei missään lue, että virkamiesten tulisi osata ruotsia. Perustuslaista on pääteltävissä, että osan virkamiehistä tulee osata ruotsia niin hyvin, rttä ruotsinkieliset saavat asiansa hoidettua.

Nyt kannataa muuttaa kaikki lait (mikäli perustuslakia ei muuteta) siten, että ruotsin kielen osaamisesta ei tule estettä virkamieuralle pääsemiseen. Riittää, että ruotsin kieltä kunnolla osaavia on kaikilla halinnon aloilla virkamiehinä jonkin verran.

Ote perustuslaista:
"Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla"

Edellä mainittu ote ei minusta vaadi kaikilta virkamiehiltä ruotsin (eikä suomen) osaamista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

PetSu

Olen oppinut oikeaa ruotsia pakosta. Naapurini on ruotsalainen ja kaikki muut suomenkilisiä. Koska yhteisössämme on tällainen perhe on jonkun kerrottava heillekin mistä puhutaan esim. kokouksissa, vaikka ne pidetään paikallisella kielellä. Ruotsinkielisellä alueella syntyneenä olen näin se ainoa ja luonnollinen tulkki heille, koska osaan paremmin paikallista kieltä ja murretta. Meistä on tullut tällätavalla myös läheisempiä.

Tämä on kuitenkin sattumaa ja missään muualla en puhu ruotsia tai edes kuule sitä. Poislukien YLE:n TV-Finlandin jatkuvan ruotsikielisen pakkosyöttöohjelmissa halutessani rentoutua kotonani.

Huippusuorituksena erään sunnuntai-aamun suomekielinen jumlanpalvelus->heti perään ruotsinkielinen jumalanpalvelus tekstitettynä suomeksi-> jokin piispanvihkimys, joka oli suomeksi, mutta selostettiin ruotsiksi. Ympärilläni asuu noin 10 miljoonaa ihmistä, jotka puhuvat arviolta 5-6 eri Euroopan kieltä, johon ei kuulu suomi eikä ruotsi. Minun ja ystäväni on täälläkin pakko ollut opetella paikallisen kielen alkeet ja englanti tullaksemme ymmärretyksi.

Miten oikeassa E-R Korhola onkaan. Meitä suomea/ruotsia puhuvia on niin vähän ja meidän on pakko maailmalla oppia jokin muu kansainvälinen kieli. Se ei ole tunne/kultturikysymys, eikä isänmaallista olla osaamatta, vaan puhtaasti helpottaa omaa elämää. Kun naapurini päättää myydä asuntona, josta on puhuttu, niin en tee oppimallani ruotsinkielellä yhtään mitään, kun tuo uskontokaan ei oikein kiinnosta.

moro

Kyllä tämä nyt alkaa vaikuttamaan siltä, että lumipalloefektiä ei pystytä enää estämään.
Pakkoruotsin aika tulee päättymään- ja muuttumaan vapaaehtoiseksi.
Kaksikielisyyden sisältöön tullee suuria muutoksia.

Pakkoruotsin kannattajat ovat vanhoja änkyröitä- ja jääriä, kuten esim. sisäsuomalainen Kimmo Sasi. (kok)
Ei hänenkaltaisillaan ole voimaa estää muutoksen syntyä.

Mennäänpä itärajalle- ja rajan yli. Olemme silloin naapurin länsirajalla. Siellä opiskellaan suomea- ja käytetään jo kotikielenäkin. Se ei ole pakkosuomea.
Siellä ollaan ajateltu, että on hyvä osata naapurimaan kieltä.
Annetaan sama status ruotsinkielellekin. Vapaaehtoisuus-status.

Rosvo-Roope

Vironkieli on minulle helppoa, osaan pakkoenglannin lisäksi suomea,saksaa ja ruotsia. Vironkielessä on paljon lainsanoja näistä kielistä, sanojen taivuttamissäännöt kun opettelin niin eipä ollut vaikeata.

Viro on sukulaiskieli ja Virossa asioiminen sujuu vironkielellä.

PetSu

Suomea puhuu äidinkielenään 0.01% maailman väestöstä ja ruotsia 0.02% sanoi Eduskunnan Puhemies Sauli Niinistö. Ja Intian parlamenttivaaleissa emme saisi edes yhtä edustajaa läpi, vaikka kaikki äänioikeuden omaavat kirjoittaisimme lappuun saman numeron. Nippelitiedon nappulatriviaa...

jonna

Täysin suomenkielisenä, suomenkielisellä alueella kasvaneena, ilman koulussa opittua ruotsin kieltä minä sen sijaan en istuisi Brysselissä.

Itselleni ruotsista ei ole ollut muuta kuin hyötyä, niin Suomessa kuin muuallakin.

ksr

Täällä perustellaan yksilöön kohdistuvaa pakkoruotsittamista maan ns. kaksikielisyydellä. Suomella on maana kovin monia muitakin velvotteita kansalaisiinsa nähden. Tuskin kukaan kuitenkaan vaatii jokaiselle suomalaiselle opetettavan avosydänleikkausta, vaikka valtiolla velvoite hyvinvoinnista huolehtimiseen siltäkin osin on. Maamme myös takaa kansalaisilleen oikeuden toteuttaa seksuaalista suuntaustaan. Tämä ei kuitenkaan ole toistaiseksi tarkoittanut sitä, että toisen oikeus saada, olisi muuttunut toisen velvollisuudeksi antaa. Pakkoruotsalaisuus on käsittämätöntä.

marko.lehti

liikeneuvottelu ruotsalaisen kanssa ruotsiksi olisi silkaa tyhmyyttä ja antaisi kauppakumppanille etulyöntiaseman.
on hienoa että myös kokoomuksessa on jokunen poliitikko joka ei valehtele ruotsin "hyödyllisyydestä" ei kansa enään ole niin tyhmää että jokainen kansanedustajien valhe menisi läpi.

PapaRomeo

Eija Riitta on ainoa tietämäni politiikko joka on yhteiskunnalle hyödyksi. Hän ajattelee rationaalisesti ja ihmisläheisesti. Hänen se pitäisi olla kokoomuksen johdossa.

ksr

"on hienoa että myös kokoomuksessa on jokunen poliitikko"

Kokoomuksen puoluekentän enemmistö on, mutta Katainen päätti pyyhkiä peppua enemmistön mielipiteellä, otti puhelimen käteensä, lupasi Stefanille ja nuolaisi.

Satunnainen suomalainen

Kiitokset kommentistasi "liikeneuvottelu ruotsalaisen kanssa ruotsiksi olisi silkaa tyhmyyttä ja antaisi kauppakumppanille etulyöntiaseman.", pyyhin edelleen kahvia näppäimistöltä.

Koska tunnet ilmeisesti liike-elämää paremminkin, antaisitko neuvon mitä kieltä tulisi käyttää englantilaisten, amerikkalaisten ja vaikkapa kanadalaisten kanssa asioidessaan ettei tulisi tehtyä enempää tyhmyyttä?

Jamppa12

Amerikkalaisten ja brittien kanssa ei yleensä ole vaihtoehtoja, eli englanti ei ainoastaan ole järkevä kielivalinta, vaan suorastaan pakollinen. Suomea he eivät joka tapauksessa puhu, ja lisäksi englanti on suomalaisille yleensä parhaiten osattu vieras kieli, eli valinta on siinäkin mielessä täysin luonnollinen ja automaattinen.

Amerikkalaiset varmasti myös käytännössä odottavat, että heidän kanssaan puhutaan englantia. Vaikka molemmat osapuolet osaisivat esimerkiksi espanjaa, niin eiköhän englanti silti ole selvästi luonnollisin vaihtoehto.

Ruotsalaisten kanssa on valinnanvaraa, sillä käytännössä kaikki osaa englantia. Englanti on muutenkin kansainvälinen bisneskieli ja ylipäätänsä kansainvälisessä vuorovaikutuksessa ylivoimaisesti tärkein kieli.

Satunnainen suomalainen

mielenkiintoista on myös se, että valtaosalla kirjoittajista lienee ne parhaat opiskeluajat jo takanapäin ja perustelut ovat yleensä "kun en minä ole koskaan tarvinnut" lisättynä Mark Twainin klassikolla "olen antanut itselläni kerrottavan". Kaikilla on myös vankka käsitys siitä, miten koululaisten oppimiskapasiteetti nykyään on rajoitettu; opiskelijoiden kommentteja vaan on kovin vähän...

Yliopistojen ja virkamiesten kielitutkinnon vääryyksistä huutavienkin osalta voisi tehdä oletuksia koulutustaustasta; koska PerSut ovat tämän kohinan kärjessä ko. puolue onkin ilmeisesti korkeakoulutettujen paras paikka?

Judgement Day

ruotsista tulee vapaaehtoinen aine. Lopputulos on se että ne jotka ruotsia opiskelevat ovat kaikki motivoituneita ja oppivat parremmin kuin nyt. Lisäksi osa suomalaisista oppii muita tärkeitä kieliä kuten venäjää, saksaa, ranskaa, jne.

Miksi ahvenanmaalla vieraillessaan ei saa palvelua suomen kielellä ?

Tässä ohjeita veneilijöille, kalastajille, mökkeilijöille, lomailijoille ja muille ahvenanmaalla vierailijoille

http://www.youtube.com/watch?v=kcE-96tz3A4

Brandheim

ovat saaneet aikaan ilman eduskuntaa kansanedustajien kuulemaan kansan ääntä.Paavo Lipponenkin jo kääntyilee sängyssään ja kiroilee Rusin tekemää dokumenttia joka osoitti Paavon raadollisuuden.Vain minä ja Stasin lista joka ei tule avautumaan ilman Perusuja.

kaijakuopila

Tapio O Neva kirjoittaa: Pakkosuomi tuhoaa ......
Ehkä se todella on tuhonnut meppi Korholankin kykyjä.
En todella ymmärrä nykyistä RKPn suomalaisia väheksyvää ja nöyryyttävää politiikkaa ja olisin valmis sen vuoksi luopumaan ruotsin opetuksesta toistaiseksi kouluissamme. En kuitenkaan usko EUn pitkäaikaisuuteen, joten skandinaavisen yhteistyön laajenemiseksi tulisi toimia koko ajan.
Ruotsi on yhteispohjismainen kieli.

salakankee

olisipa tämä suomen kieli jäänyt fennomaaneilta keksimättä, puhuisimme nyt kaikki ruotsia ja kuinka helppoa olisikaan pakkoenglannin opiskelu kouluissa.. se se vasta luistaisi ja EU:ssakin saattaisi briljeerata ihan omasta muistista sellaisilla englannin sanoilla joita eivät kaikki britit edes tunne ilman kuin lunttaavat omasta lexiconistaan.

Meppien kielianalyysissä muuten, muistelen, E-R kunnostautui juuri osaamalla erikoisia englannin kielen sanoja - hyvin harvinaisia. (vai oliko ne kaivettu hyvin vanhasta sanakirjasta?)

Judgement Day

Ehdotuksen mukaan kielen opetus tulisi aloittaa, mikäli halukkaita olisi vähintään kymmenen.

Esitys on herättänyt vastustusta Kuntaliitossa, jonka laskelmien mukaan kieliohjelman muutoksista koituisi vuodessa noin 76 miljoonan euron lisäkustannukset.

HS today

Tuju

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saame#Tilanne_Suomessa
--------------------------------------------------------
Suomessa saamen kielen asemaa ja käyttöä on pyritty turvaamaan vuoden 1992 alusta voimaan tulleella kielilailla, josta laadittiin uudistettu versio vuonna 2003. Tämän lain mukaan saamelaisilla on oikeus käyttää viranomaisten kanssa asioidessaan suullisesti tai kirjallisesti saamea.

Saamelaiskielten aseman muodostuminen kaavailtujen tavoitteiden mukaiseksi on vielä kesken, mutta sitä tavoitellaan määrätietoisesti.
---------------------------------------------------------

Nykynuoret voisi vaatia opiskelemaan myös pakollista Saamea ja miksei Somaliaa kans, sehän on kasvava yhteisö maassa.

Judgement Day

Eija-Riitta Korhola saa maistaa vielä ryhmäkuria kun palaa takaisin.
______________________________________________________

Sotapoliisin toimintakertomuus touko-elokuu 1944
http://www.jarmonieminen.fi/historia/?cat=45

1944 kesällä rannikon SUOMEN RUOTSALAISET soutivat joukoittain Ruotsiin sotaa pakoon!

Kaikkiaan noin 800:sta sotilaskarkuriksi luokiteltavasta noin 600 oli kotoisin RUOTSINKIELISELTÄ POHJANMAALTA.
Keväällä 1945 heidän palatessaan Suomeen, heille annettiin Liittoutuneiden vaatimuksesta ARMAHDUS kun he kertoivat toimineensa LIITTOUTUNEIDEN HYVÄKSI, siis ryssien! Maksettiinpa vielä korvaukset ja päivärahatkin tuosta ajasta Ruotsin lihapatojen äärellä! IKUINEN HÄPEÄ SUOMEN HURREILLE!

karinauvinen

Kouluruotsi on päinvastoin unohtunut maailmalla kun ei sitä missään ole tarvinnut, eikä kotimaassakaan moni sitä osaa. Olen työskennellyt Kanadassa ja Itävallassa sekä käynyt lukuisilla messuilla ulkomailla. Sielläkin ruotsalaisten kesken on puhe sujunut englanniksi tai saksaksi ja kaupat on tullut hoidettua. Kukaan ei ole vaatinut ruotsinkielen osaamista.

Tapanainen

Om du inte behöver svenska ens i brysselska hissen så det är ditt huvudverk. Men anta inte att vi alla andra gör så.

Vi som gör busines här i Finland (nu i Frankrike) använder svenska dagligen i tal och skrift.

Har jag nu besökt EU-parlamentet också. Utanför jag mötte mep Seppänen med sina anhängare. En av dom ropade på trapporna högt "RUUNALLA RYSSELIIN".
Hörde du till samma sällskap?

Grundskolan borde delas i tu. Spadelinjen och gymnasielinjen. Så slipper vi höra snacket om "tvångssvenskan".

Hälsningar från Samlingspartiet

Thomaxx

Minusta ruotsi on ihan hyödyllinen kieli. Ei minua harmita lainkaan se että kykenen keskustelemaan kolmessa pohjoismaassa omalla äidinkielelläni, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa tulee ihan hyvin toimeen ruotsilla. Tanska on vähän eri juttu.

Heja hurrarna!

Bircitta

alkoholin ja tupakan käyttöä on turha verotuksella vähentää, koska, jos se on hyödytöntä, niin kansalaiset vähentää sitä ihan itsekseenkin..yhteen sanaan ei siis kannata näin kiinnittää tämän keskustelun osilta niin huomiota..

jotos

Eikö ole yksinkertaista,että joidenkin suomenkielisten on syytä opetella suomenruotsia,koska Suomessa on osa väestöä,joka tarvitsee palveluita äidinkielellään ruotsilla.Ne suomenkieliset,jotka tarvitsevat työssään ruotsia varmasti opettelevat sen ilman pakkoa.Kielten opiskelu pitää olla vapaaehtoista.Ei siis tarvita myöskään pakkovenäjää tai muita viranomaispäätöksiä.Jos ryhmäkoot ovat oikeat voidaan opettaa vaikka esperantoa.
Eräässä ulkomaisessa seminaarissa kerroin ruotsalaiselle osallistujalle,että Suomessa on 4% ruotsinkielisiä ja tästä syystä maamme on kaksikielinen."Älytöntä" oli ruotsalaisen reaktio.

Tapanainen

"Ruotsalainen osallistuja" ei tiedä tätäkään.

Mutta on ilmeistä että kaikille kielten opiskelu ei käy.
Siksi yläasteella voitaisi antaa valinnavapaus. Muodostuisi ns. luistelupainotteinen lapiolinja ja lukioon johtava linja.

Lapiopuolella olisi veistoa, käsitöitä, uskontoa,taideaineita, kotitaloutta, lätkää, vapaata,työelämään tutustumista, musiikkia,urheilua jne.

Lukiolinjalla olisi pakollisia ruotsi,vieraskieli,matematiikka (fysiikka,kemia,biologia),historia ja vapaaehtoisina 2.vieras kieli.
Loppuisi narina pakkoruotsista kun aina voi ryhtyä luistelemaan.

Silurus

Mihin noin montaa vierasta kieltä tarvitaan? Edelleen kommentistasi jäi perustelematta, *miksi* oppilaiden pitää opiskella ruotsia. Entä mihin jäi äidinkieli?

Yrityksesi jäi surkeaksi: ruotsi voidaan näemmä perustella viisaaksi vain tekemällä "vaihtoehdoista" vielä typerämpiä. Lukujärjestelmäsi muistuttaa siten Monty Python -sketsiä, jossa jokaiseen aamiaisvaihtoehtoon kuuluu spämmiä.

peweste

Kieliritta täytyy tuoda kansan ratkaistavaksi.Laitetaan äänestys käyntiin.Tai kyllähän kansa äänestää jo siittä kevään eduskuntavaaleissa.Äänestämällä Perussuomalisia ratkaiset kieliriidan,he eivät kannata pakkoruotsia.

Alppisirkka

Aasiassa asuvana voin todeta, ettei ruotsinkielestä (jonka toki kyseisessä maassa muutaman vuoden asuneena hallitsen) ole ollut mitään hyötyä. Suomi tunnetaan hyvin ja siihen liittyvät mielikuvat ovat poikkeuksetta positiivisia - miten ihmiset suhtautuvat Ruotsiin maana tai kielenä, ei minua kiinnosta. Kiinan ja muiden tulevien valtakielien vapaaehtoiseen opiskeluun tulee voida käyttää pakkoruotsista vapautuvat resurssit.

Tom B

Ruotsin opiskelusta "vapautuvat resurssit" muka takaavat kiinan kielen opiskelun Suomessa. Kuule Alppisirkka sinusta tulee kyllä loistava koomikko!

salakankee

ole harkinnut kiinan kielen opiskeluja, koskaan en edes unelmoinut moisesta ihanuudesta.
Sen sijaan voin sanoa, että olen saanut paljon sisältöä elämääni, kun olen osannut ruotsia! Tämä on rehellinen ja aito vastaus!

En edes kuvittele saavani mitään sisältöä kiinan osaamisesta. Fyj fan jos pitäisi äänestää inhottavimmalta kuulosta kieli maailmassa, se olisi VARMASTI juuri kiina! Ihme naukumista!

Reino Alho

Stefan Wallin erehtyi vaatimaan suureen ääneen ruotsin kielen koskemattomuutta eduskuntapuolueilta. Nyt metsä vastaa. Eija-Riitta Korholan mielipidekirjoituksen alkukappaleessa kauniisti sanottu vastaa omaakin käsitystäni. Mutta jatko on sitten toinen juttu. Vakka-Suomalaista sanontaa käyttäen kehottaisin molempia olemaan "tonamojnas", mikä murteesta selkokielelle muutettuna tarkoitanee lähinnä hiljentymistä (tona) ja tyyntymistä (mojna) yhtäaikaa.
Kysymyshän ei ole kielestä, vaan pienen vähemmistön oman kielen mitalla edustamista vaateista. Taloudellisesti tämä merkitsee melkoista rasitetta väestön enemistölle. Ihmisinä äidinkelenään suomea puhuvat ovat varsin suvaisevaisia toisin kuin tuo suomen ruotsia puhuva eriseurainen väestönosa. Muut suomalaiset eivät heille täysin kelpaa vaikka osaisivatkin käyttää ruotsia. Mutta muukalaiset näyttävät heille kelpaavan, vaikka eivät osaisi lainkaan ruotsia. Jotkut harvat suomen kieliset tosin osaavat soittaa suutaan niin viehkeästi toisen kotimaisen sävelin, että ovat tuleet hyväksytyiksi joukkoon ikään kuin väärä raha.

TSV

Kokoomus puolustaa pakkoruotsia, mutta nyt EUROparlamentaarikko kertoo, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Se on yhtä hyödyllistä kuin minä kerron teille minä tein ruoaksi eilen. Tämä on sitä populismia missä yritetään saada kaikille jotain. Jokainen puolue on kuin karkkikauppa, mutta siltikin meitä ohjaa sama suunta, se on se konsensuspolitiikka.

Yksi Suomen vasemmistolaisimmasta poliitikoista istuu Kokoomuksen listoilla (Stubin tilalle tullut Pietikäinen) Europarlamentissa OIKEISTOSSA.

Politiikka on miellekuvia ja kun toinen poliitikko sanoo toista ja toinen toista, menemme hämilleen mutta luulemme vaikuttamme kun äänestämme sitä joka on samaa mieltä meidän kanssamme, kun jokainen tietää (tai pitäisi tietäää), että tätäkin maata johtaa pieni piiri kolmen suurimman puolueen ns. päävaikuttajat. Me näemmä tämän asian puoluekurina.

Periaatteessa muuttaaksemme tämän meidän pitäisi äänestää itsenäisiä ehdokkaita, mikä ei tietysti tule tapahtumaan..

Nebuchanezzar

Riittäisi, että olisi pieni osa virkamiehiä, jotka osaisivat ruotsia. Perustuslaissa ei missään lue, että virkamiesten tulisi osata ruotsia. Perustuslaista on pääteltävissä, että osan virkamiehistä tulee osata ruotsia niin hyvin, rttä ruotsinkieliset saavat asiansa hoidettua.

Nyt kannataa muuttaa kaikki lait (mikäli perustuslakia ei muuteta) siten, että ruotsin kielen osaamisesta ei tule estettä virkamieuralle pääsemiseen. Riittää, että ruotsin kieltä kunnolla osaavia on kaikilla halinnon aloilla virkamiehinä jonkin verran.

Ote perustuslaista:
"Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla"

Edellä mainittu ote ei minusta vaadi kaikilta virkamiehiltä ruotsin (eikä suomen) osaamista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/1999073...

Tom B

Missähän maassa puhutaan sitä englantia jota Eija-Riitta vääntää? Ei varmaankaan missään ENGLANTIA puhuvassa maassa.

Suomessa puhuttava ruotsi poikkeaa Ruotsissa puhuttavasta yhtä paljon kuin USA:ssa puhuttava englanti Isossa-Britanniassa puhuttavasta.

Alppisirkka

joskaan ei mitenkään liity nyt aiheena olevaan pakkoruotsiin. Kyseenalaistan kirjoittajan kyvykkyyden (arvioida englannin kielen (puhe) poikkeavuuden ei murteineen USA:ssa ja Iso-Britanniassa. Miten ihmeessä tämä eroaa yhtä paljon kuin Suomessa ja Ruotsissa puhuttava ruotsi? Miten tämä on mitattu verrannolliseksi keskenään? Eija-Riitta tulee erittäin hyvin ymmärretyksi englannillaan. Hän vain totesi, ettei tarvitse ruotsia mihinkään - mikä on ymmärrettävää koska kyseessä on mikrokieli. Pakkoruotsista poistuttaessa opiskelijoiden henkiset sekä yhteiskunnan taloudelliset resurssit (pakkoruotsista vapautuvat)tulee ohjata nyt ja tulevaisuudessa tarvittavien kielten opiskeluun kuten kiina, japani ja luonnollisesti venäjä.

hanari

Sosiaalisiin taitoihin kuuluu seurustelu ja kekustelu. On eduksi tulla ymmärretyksi ja ymmärtää. E-RK ei tarvitse ruotsinkieltä sosiaalisessa elömässään, mutta golffinpeluu lienee tarpeen Bryssselin seurapiireissä. Sekin on aika marginaalinen harrastus. Mutta aika tärkeä apu uraportailla edetessä.

joukahinen

Suurin osa suomalaisista ei tarvi pakkoruåtsia yhtään missään. Mutta poliitikot ja puolueet tarvivat vaalirahoittajia, siinä syy pakkoruotsin suosioon valtaapitävien keskuudessa. Suomenruåtsalainen eliitti käyttää edellee kohtuuttoman suurta poliittista valtaa muhkeiden perittyjen rahatukkujensa ansiosta. Siksi myös ruotsinkielisten ylenpalttisiin etuoikeuksiin ei puututa.
Eija-Riitta jatkaa silti pakkoruotsikokoomuuksessa Sasin ja Kataisen määrätessä tahdin, etten sanoisi pakkoruåtsimaisen pakkotahdin håplaa.

aate

Oppivelvollisuus vaatii lapselta vähintään yhden äidinkielen osaamisen selviytyäkseen peruskoulun vaatimuksista. Tämä siis riittää meille suomalaisille - suomessa. Toki meillä on mahdollista opiskella useilla eri äidinkielellä, joten tämä on ollut ja on myös jatkossa perheiden oma valinta.
Oman kokemukseni mukaan ruotsalaisten kanssa keskustelut ovat toteutuneet luonnostaan englanniksi, pakkoruotsin/ruotsin opinnoista huolimatta. Kaupallinen/tekninen sanasto on käytännössä englannin kieleen pohjautuva. Tästä syystä molemmille osapuolille englanti on turvallisempi kieli keskustella silloin kun ei voi keskustella äidinkielellä.
Muistan -90 luvun alun jälkeen tapaukset Baltiassa, jossa itsenäistyneiden Baltian maiden asukkaat kieltäytyivät näiden maiden kouluissa opitun pakkovenäjän käytöstä. Koskapa Baltian kielet eroavat paljon toisistaan, yritettiin keskustella englanniksi. Keskustelun osapuolet eivät useinkaan tulleet ymmärretyksi muutoin, kuin runsaiden venäjänkielen apusanojen käytöllä. Tämä on siis typerä seuraus "pakkovenäjästä".
On paljon rehdimpää hyväksyä tosiasiat ja tehdä "pakkoruotsista" vapaaehtoinen valinnainen oppiaine. Mietipä, olisiko enää sen jälkeen aiheesta tarvetta tämän tyyppiseen keskusteluun. Tuskinpa vain?

salakankee

Puhu vain omasta puolestasi, älä koko Suomen.
Kyllä se tuli jo ymmärretyksi, ettet siellä Kiinassa tarvitse ruotsia. Ihan hyvä, että viihdyt siellä!
Suomessa voisitkin ahdistua, ties vaikka kuulisit täällä sanan tai kaksi ruotsia ja vahingossa katsoisit suosittua Strömsö-ohjelmaa. Johan siitä menisi mahakin sekaisin.

Ray

Olen itsekin kiitollinen kaikesta opista mitä olen saanut. Monia asioita en ole koskaan "tarvinnut", mutta olen aina ollut tietoinen niiden olemassaolosta.

Jokaisen suomalaisen identiteetti on osaltaan myös suomenruotsalainen halusi tai ei. Minua hiukan häiritsee sivistyneen ja älykkään Korholan oman kokemuksen yleistäminen, koska hänen elämänsä työn osalta on aika erikoinen. Hänkin kuitenkin on tietoinen kielen haltuunottamismahdollisuudestaan ja arvostaa sitä.

Pakkoruotsin puolustajat puolustavat itse asiassa vain kieltä ja sen merkitystä. Puhuvat säästellen pakkoruotsin oikeasta syystä. Sivistyksellinen näkökulma onkin tärkeä.

Vastustajat puhuvat kyllä syistä. Esiin astuu todistaja toisensa perään kuin uskova lahkon kokouksessa kertomaan omaa kokemustaan. Ei kuulemma tarvita edes hississä. Perusteet ovat vähemmistön pieni määrä, kielen tarpeettomuus niin kotimaassa kuin ulkomailla, haluttomuus palvella ruotsinkielisiä ja ruotsikielisten säätiöiden rahoilla toteutetut etuoikeudet. Kaikki tämä kurjistaa enemmistöä.

Kysymys on kaksikielisen Suomen olemassaolon tarpeellisuudesta. Pakkoruotsi on osa tätä kysymystä. Itse näen ruotsinkielisen ja kaksikielisen elämän hyvin tärkeänä. Sen asema on hyvin herkkä.

Perustellusti voidaan pohtia kaikille opetettavan ruotsin mielekkyyttä. Näitä keskusteluja lukiessa tulee kyllä mieleen kaikille annettavan opetuksen mielekkyys ylipäätään. Ehkä riisuttu kansakoulumalli sopisi aika monille, kun saavutetut etuoikeudet eivät kiinnosta.

Se mitä tällä kaikella haluan sanoa on, että suppea hyötyajattelu on aika vaarallista. Sivistyksellinen lähtökohta on aina tarpeen. Huutoäänestyksillä ei ole hyvä näitä asioita ratkoa.

salakankee

Lukekaapa HS:n yleisönosastolta kirjoitus Sveitsistä, jossa mm. yliopistot ovat aidosti monikielisiä, käytännössä ranskaa-saksaa. Luento alkaa aina kysymyksellä ranskaa vai saksaa? Ja jatkuu yleisön halujen mukaan.
Näin monikielisyys on osa luonnollista kanssakäymistä ja yliopisto-opinnot suoritetaan siis molemmilla kielillä josta tulee maininta todistukseen.
Nyt ruotsinkieliset Suomessa ovat muurautuneet omiin oppilaitoksiinsa ja suomalaisilla ei ole mitään asiaa niihin ilman kielikoetta. Tässä on tehty iso moka.
Kirjoittajan mielestä huomionarvoista on se, että suomalainen joka menee Ruotsiin saa aloittaa yliopistossa jos on kirjoittanut yo-kirjoituksissa ruotsin - muuta pääsykoetta ei tarvita.
Sveitsin malli olisi toimiva Suomessakin jos olisi halua, mutta tuskin on.

joukoakoskinen

http://www.jacobsoderman.fi/ :
"Sdp:n kansanedustaja Jacob Söderman ja kokoomuksen kansanedustaja Eero Akaan-Penttilä ovat tehneet EU:n komissiolle kantelun siitä, miten Romania ja Bulgaria kohtelevat romanivähemmistöään.
Edustajien keskeinen teesi on, että Romania ja Bulgaria eivät noudata unionin perussopimuksessa vahvistettuja kansalaisten perusoikeuksia romanien osalta.
Unioni kieltää jäsenmailtaan kaikenlaisen syrjinnän, joka perustuu esimerkiksi sukupuoleen, rotuun tai etniseen alkuperään."
Huom. kielisyrjintä on heille sivuseikka !

Seuraavaksi nämä suuret tasa-arvotaistelijat vaativat karhunkielen kieliopin laudaaturin opettajilta. Onhan se alkuperäisesti alkuperäisempi täällä. Suomen köyhälistön tasa-arvoksi riittää ruotsinkieli- ja leipäjonopakko.

Hesan demarit vaativat lisävelkaa kun sillä saisi irtopinnoja TEHYläisiltä. Ei heitä sureta seuraavaa seuraavan hallituksen velamaksumurheet. Ministerinsalkku kesäkuussa 2011 takaa OMAN eläkkeen ja
loistavat eläkepäivät Floridan eliittirannikolla. Sori - lyöntivihe - Söderman & kumppanien elitismi pääsee parhaiten oikeuksiinsa Kuubassa - kuten erään ihailemani Erneston pikkuvarakkuus aikoinaan.

Sikäli kun/jos Kuuba vaurastuu niin onhan näillä tuo P- Korea. Sillä ollaan eliitiä lentoaseman laukunkantajien tuloilla/säästöillä. !!

Pelasta siinä ohimennen kaiki muutkin maailmn köyhät.

kimmotuomaala

Euroopan parlamentissa ja EU:n tuomioistuimessa on 23 virallista kieltä. Euroopan komissiossa on 3 työkieltä, mutta komission asiakirjat käännetään 23 viralliselle kielelle. EU:n julkaisukeskus julkaisee EU:n asiakirjat 23 virallisella kielellä.

Kielitaistelu. Ruotsinkieliset puolustivat valta-asemiaan. Aitosuomalaiset halusivat nostaa suomen kielen aseman vastaamaan väestösuhteita heti itsenäisyyden alkuaikoina. Helsingin yliopisto koulutti Suomen virkamiehet. Urho Kekkonen ja muut halusivat päästä eroon ruotsinkielisistä professoreista. Aitosuomalaisilla oli vastassaan toisaalta ne, joiden mukaan suomenkielinen kulttuuri edusti "nuorempaa sivistystä", ja toisaalta ne, joiden mukaan suomalainen väestö kuului alempaan rotuun.

salakankee

eräiden tutkimusten mukaan yksi vanhimpia syrjinnän muotoja - ties vaikka kymmeniä tuhansia vuosia jollei enemmän.
Aina on ollut jossain porukka joka on sortanut toista ylemmyydentuntoisesti, ja jopa sitten orjuuttanut muka ne alemmat kansat.
Ylemmyydentuntoisista kansoista puheen ollen, juutalaiset ovat julistaneet itsensä jopa jumalan valituksi kansaksi. Voiko sitä enää kukaan mitenkään ylittää?

jukkaheinonen

Mistahan vaalipiirista tama Korhonen on? Ettei vain tule vahingossa aanestetyksi. Kokoomuksen kannattajiin olen lukeutunut, mutta tallaiset molaykset saavat minutkin epailemaan josko puolue on muuttumassa vaaraan suuntaan.

Omana henkilokohtaisena kokemuksenani, ja Korhosta huomattavasti ialtani vanhempana, voin todeta etta ruotsinkielesta olisi minulle eri elamanvaiheissani ollut erittain suurta hyotya. Harmittaa etta nuorena miehena annoin kielitaitoni ruostua, ehka samalla Korhosen asenteella jota nyt kadun. Niita henkilokohtaisia kokemuksia karttuu samassa tahdissa kuin elamankokemustakin, se Korhoselle vihjeeksi.

Alan ehka tulevaisuudessa harkita RKP:n aanestamista, jos vaalipiirista loytyy ehdokkaita. Vaikka en ruotsinkielinen suomalainen olekaan.

TSV

Olette kummatkin väärässä.. Käytännössä sillä ei ole hevon peen väliä millaiset teidän kokemukset on olleet.

Suomalaiset ovat ilmsesti liian tyhmiä tajutakseen asian. Omilla kokemuksilla ei ole mitään tekemistä asioiden kanssa.
Ruotsia voi opiskella vielä senkin jälkeen kun sen vapaaehtoista.

Älä enää perustele jotain näinkin vakavaa asiaa tyyliin: "No mut ku minä ja Sven tultiin niin hyvin toimeen, kun puhuttiin ruotsia".
Hyvä sinulle, mutta sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

jukkaheinonen

TSV toteaa asian olevan vakava niinkuin se omasta mielestanikin on.

Eritoten kokemuksella on kaytannon merkitysta; toistan: kokemukseni on etta elama olisi sujunut paremmin sujuvamman ruotsinkielen taidolla, ja niinkin kaukana Suomesta kuin kaakkois-Aasiassa.

Nain ne umpisavolaiset vaittaa etta vain englanninkielella on merkitysta, luulisi sitten kaukana Aasiassa tarvittavan vain ja ainoastaan englantia. Alkaa naurattako. Nain ei kuitenkaan kaytannossa asiat ole, silla maailmalla toimii suuri skandinaavinen businessyhteiso ja suomalaiset ovat osa sita. Suurimmalla osalla skandinaaveja on aidinkielena skandinaavinen kieli joten sellaisessa yhteisossa puhutaan skandinaviaa sellaisissa yhteyksissa kun ei haluta kertoa kaikkia asioita kaikille, siis pelkastaan englantia ymmartaville. Jos siis suomalaiset joukolla julistavat etteivat he ole osa pohjoismaista yhteisoa niin kuka sitten pitaa puoliamme. Maailmassa on kuppikuntia, siita ei paase mihinkaan, se pitaa hyvaksya. Pohjoismaalaiset pitavat pohjoismaalaisten puolta. Ryssiin tai ns. amerikanserkkuihin ei suomalaisilla ole mitaan mika on yhteista mutta pohjoismaalaisiin on. Ryssia ja amerikkalaisia eika kiinalaisiakaan nuolemalla ei pitkalle potkita.

Eli siis jos suomalaisille on lahjana annettu toinen kotimainen kieli, vaalikaamme sita, muuten muut skandinaavit pitavat kielivastaisuutta epakohteliaisuutena ja voivat pahimmassa tapauksessa tiputtaa mielensa pahoittaneina suomalaiset karryilta. Pohjoismaalaiset ovat suomalaisten ainoita oikeita ystavia.