Lauantai 2.8.2014

Nyt puhuu lentoemäntä, 1500 €/kk: ”Häpeän”

Luotu: 
1.12.2010 10:54
  • Kuva: Finnair
    Kuva
    Lentoemäntien ansiot vaihtelevat suuresti.

Kokoaikaisten lentoemäntien palkat vaihtelevat todella suuresti, kertoi Uusi Suomi eilen. Osa tienaa pienillä työtunneilla hyvin, osa kitkuttelee 1400 euron peruspalkalla ja on riippuvaisia erilaisista lisistä, jotka voivat jopa kaksinkertaistaa palkan.

Yksi tällainen pienipalkkainen lentoemäntä kertoi tilanteestaan Vasemmistonuorten Ilmianna pomosi -kampanjassa lokakuussa.

–Olen lentoemäntä ja yksinhuoltajaäiti. Peruspalkkani on 1521,84 e/kk miinus verot ja asuntomenoni ovat noin pyöreästi 800e/kk. Tämän lisäksi pakollisia menoja ovat työmatkakulut, ruoka, vaatetus, terveys, hygienia, sähkö, puhelin, vakuutukset, tv-lupa ja lapsen harrastukset, kertoi lentoemäntä.

–Häpeän oman peruspalkkani pienuutta.

Hän kertoo olevansa täysin riippuvainen lisistä. Niitä kertyy Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY:n mukaan lähinnä kaukomatkoilla työskenteleville.

–Kaikki ylimääräiset lisät ja päivärahat pitäisi olla extraa, joka on ylimääräistä korvausta siitä, että teemme työmme epäinhimillisinä aikoina, erikoislaatuisessa työympäristössä, valvomme öitä, olemme poissa kotoa, emme näe lapsiamme useaan päivään, toivumme aikaerorasituksista silloin kuin olemme kotona, emme koskaan ole varmoja pääsemmekö ajoissa kotiin vai juutummeko johonkin maailmalle, luettelee lentoemäntä.

– Päivärahan pitäisi kai olla tarkoitettu siihen, että kohteessa voi käydä esim. syömässä. Itselläni se kuitenkin menee kotimaassa peruselämiseen. Kohteessa syön nuudelikeittoa, näkkileipää ja muita eväitä hotellihuoneessa.

Lentoemäntä kokee, että hän ja muut pienipalkkaiset emännät ovat jo tehneet oman osuutensa työnantajansa säästötalkoissa. Hän sanoo elävänsä jatkuvassa epävarmuudessa.

Ilta-Sanomien mukaan kokoaikaisten lentoemäntien ja stuerttien kuukausittainen työaika Finnairilla on noin 90–95 tuntia, kun keskimääräinen suomalainen palkansaaja työskentelee 160 tuntia kuukaudessa. Keskiansio, 3320 euroa kuukaudessa, sen sijaan on lähellä suomalaisten keskiansiota.

Toimihenkilöunioni arvosteli tänään Finnairia lakkoilevien työntekijöidensä syyllistämisestä.

Yritykset: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

zzz

Mitä tässä jätetään ilmeisesti vahingossa mainitsematta on tietenkin se, että tosta tilanteesta voidaan kiittää vain ja ainoastaan ammattiliittoa. Finnairilla homma toimii liiton ansiosta siten, että noi parhaiten palkatut teitit menee kokeneemmille työntekijöille. Tohon ei ole yhtiöllä mitään sanomista vaan rankkauksen tekee ammattiliitto. Nuoremmat emot ottaa mitä saa eli ne lentelee esim Helsinki-Turku väliä ja siinä se.

Eskok70

epäinhimilliset työajat? Kait jokainen alalle hakeutuva tietää minne menee? Töissä ollaan silloin kun muut ovat lomalla niinkuin ravintola-alalla ja matkailualalla yleensäkin?
---
Itseäni nauratti kun olin lentoalalla toimistotoissä ja jotkut naiset (ei ikinä miehet) nurisi kun joutui joskus olemaan pyhinä ja varsinkin kesäviikonloppuisin töissä.
---
Olisiko alan vaihto sitten paikallaan jos ei työajat sovi?
---
Ja jos pohjapalkka 1500e/kk on vaikka olisi 0 tuntia töitä kuukaudessa on parempi kuin toimeentulotuki, miten tuonkin osasi nähdä huonona asiana? Yleensä kyllä työtekijä joutuu tekemään töitä 148h/kk saadakseen palkkaa, näillä daameilla 1500/kk kirjoilla olosta ja lisät ja palkat työssäolosta päälle 1500-3000e/kk päälle eli ei nyt mene ihan läpi yritys leimata itseään köyhäksi - tai sitten suhteellisuudentaju mennyt täysin
---
köyhyyttä ei ole se että ei joka kk voi osaa viimeisimpiä merkkihajuvesiä tax-freesta vaan se, että jonottaisi ruokaa leipäjonossa Hurstin/Pelastusarmeijan/Manna-avun jonossa

kktalo

Taitaa tuo blogin kirjoittaja saada päätulonsa toiselta toimialalta.

Eikähän nämä mainoskirjoittelut ole sitä varten että muodostetaan mielikuvaa miten asian pitäisi olla. Mehän elämme mielikuva markkinoinnin aikaa.

Pim

Ystavani on toissa BA:lla stuerttina ja kertoi samoja valituksia kuuluvan myos siella. Kuitenkin oli sita mielta, etta monille suuri osa palkkaa on se, etta saa matkustella ja monet tekevatkin hommaa vain nuorena. Sitten kun alkavat perhetta perustaa niin menevat muihin hommiin kun aika ei enaa matkustamiseen riita. Samaa suosittelisin suomalaisillekin.

Judgement Day

/yrittäjät/Insinöörit/Opettajat/Poliisit/Kapiaiset tulevat pahasti pettymään kokoomukseen ja sen Tuhokapitalismiin.

Hyvä esimerkki on insinöörit jotka tyhmyyksissään äänestivät kommunistista kokoomusta. Nyt heidän työnsä tehdään intiassa, kiinassa ja ties missä.

Äänestäkää hyvät ihmiset joukolla "vielä" toistaiseksi turvallisen maanne ja kansanne puolesta seuraavissa kevään vaaleissa yhteiskuntamme tuhoajia vastaan. Äänet PerusSuomalaisille!

Turtunut

Tuo on kyllä aika paksua potaskaa. Tunnen itse monta inssiä ja he ovat etsineet oman alansa työtä pitkään ilman tulosta.

He ovat joutuneet ottamaan vastaan kaiken näköisiä määräaikais töitä kaupoista myyjinä tai muita vastaavia matalapalkka-ala töitä.

donCarlos

Kun keskipalkka on 3300 euroa, tuo 1500 auroa on varmaan kahden viikon palkka.

Toisaalta tuo on ammatinvalintakysymys!

Ja miksei stuertit voisi olla lentoisäntiä, niin palkkakin voisi olla sama kuin lentoemännillä vai onko jotenkin hienompaa olla stuidu?

Eskok70

kirjoilla olosta 1400e/kk, sitten vasta työtunneista eri korvaus päälle.
---
(ihan kuin ex-sosialistisissa maissa, palkka maksettiin vaikka ei olisi työpaikalla käynytkään) Eli työnteko on rasite.
---
Yrittäsi sitten tulla toimeen työkyvyttömyyseläkkeellä (diagnoosi lorvikatarri ja/tai kommunisminostalgia) tai toimeentulotuella :)

olavinieminen

Mitähän nuo muiden firmojen lentoemännät tekevät töitä ja tienaavat kun ne eivät lakkoile? Kyllä suomalaisetkin voivat mennä niihin töihin.
Kilpailuttamalla se selviää.
Minä ainakin kilpailutan omat lentoni ja käytän Airberliniä Finnairin sijasta.
Finnair joutuu nyt kilpailttamaan ja ulkoistamaan oheistoimintansa.
AY-liikkeen on turha kuvitella että matkustajat maksavat lisää.
AY-uhoilu on menneen sosialismin jäänne joka rokottaa nyt veronmaksajia.

olavinieminen

Mitähän nuo muiden firmojen lentoemännät tekevät töitä ja tienaavat kun ne eivät lakkoile? Kyllä suomalaisetkin voivat mennä niihin töihin.
Kilpailuttamalla se selviää.
Minä ainakin kilpailutan omat lentoni ja käytän Airberliniä Finnairin sijasta.
Finnair joutuu nyt kilpailttamaan ja ulkoistamaan oheistoimintansa.
AY-liikkeen on turha kuvitella että matkustajat maksavat lisää.
AY-uhoilu on menneen sosialismin jäänne joka rokottaa nyt veronmaksajia.

MURSU

Vai "oman maailman versio"?
Lentoemojakin on monesta maasta, maista joissa elinkustannukset kokonansa voivat olla toiset kuin meillä. Että ei ihan noin yksoikoinen asia ole...ellet sitten kuulu niihin, joiden mielestä suomalaisten työläisten pitäisi tehdä intialaisten tasoisella palkalla, ja pärjätä meidän elinkustannustasolla tai muuten nimittelet "luusereiksi" ja "sossueläteiksi".

kktalo

Ihmettelen näiden kommentien kaunaa lentoemoja kohtaan. Pitäisi muistaa että lakossa ei ole kyse varsinaisesti rahasta vaan ajasta jonka lentoemo saa olla kauko kohteessa perillä että kykenee taasen hymyilemään paaluulennon ajan.

Pankaapa kohdalle tuollainen kaukolento ja ja nopea paluu. sama jos ilta vuorosta lähtisi seuraavaksi aamuun, ilmaan väliä.

Suomesta on tullut öykkärijohtamisen luvattu maa. Nokia oli niin kansainvälinen yritys että se öykkäröiti piti lopettaa ja palata oikeaan johtamiseen.

Nyt tehdään Finnairille 2 miljoona euron päivätappiota jota ei koskaan saada lentoemojen palkka säästöistä takaisin.

otan.osaa

Onko tosi ettei ihmiset tiedä mitä palkkaa saa kun menee töihin vaan vasta sen jälkeen alkavat valittaa pientä palkkaa, eihän kukaan työnantaja pidä työntekijöitä pakolla töissä ja se joka valittaa pientä palkkaa niin suosittelen että perustaa itse yrityksen ja palkkaa kaikki halukkaat sillä palkalla mitä työntekijä itse haluaa niin katsotaan kuinka kauan hän on yrittäjänä, käteenjäävä osa on pieni osa todellisista kuluista ja aika erikoiselta se kuulostaa että työnantaja ei saa itse määrätä mitä on valmis maksamaan, en voi muuta sanoa kuin että en ihmettele jos firmat roudaa työvoimaa rajan takaa sillä pitäähän yrityksenkin tuottaa voittoa.

MN

Lentoemännät alkavat ärsyttävyydessä jo lähestymään puhelinmyyjiä jatkuvilla myyntikierroksillaan. Ja kun saisi edes ostaa alkoholia, mutta sitä joutuu odottamaan josko karkkikierroksen jälkeen vielä kerkeäisivät.

Eikä sen matkustamohenkilökunnan tarve ole kuin kytätä omista pulloistaan juovia ukkoja.

Vähemmäksi vaan, kohtahan taksikuskitkin alkavat vaatimaan korvausta myös tekemättömästätyöstään.

Ukko-Gubbe

Eihän lentoemoja tarvittaiskaan. Mutta me matkustajat ollaan niin hemmoteltuja. Halutaan paapomista ja palvelua.
No, onhan jo Ryanairit sun muut. Mutta oikeesti olihan busseissakin joskus muinoin rahastajia, jotka toimivat myös ns. matkustamohenkilökuntana. Ei näy enään.

Muutosvoima

Kirjoituksista saa sen selvän käsityksen, että ammattiliitto sortaa tietoisesti nuorempia työntekijöitä; Finnairin tuottavimmat kaukomatkojen työvuorot on ammattiliittomafian päätettävissä ja ohjataan tietyille AY-mafiaa tukeville henkilöille.

Lain mukaan kenenkään ei ole pakko kuulua ammattiliittoon. Mikäli ammattiliitto sortaa liittoon kuulumatonta, niin ei muuta kuin syrjintäkanne vireille ja ammattiliitto maksamaan.

Jokainen suomalalainen voi kuulua Loimaan YTK - työttömyyskassaan jossa kukaan ei sorra ketään vaan voi keskittyä työn tekemiseen ja nauttia vapaa-ajastan ilman ammattiliittomafian painostusta. Tämän ratkaisun on tehnyt jo yli 305.000 suomalaista. YTK onkin Suomen suurin työttömyyskassa.

Toimihenkilöunioni eikä SLSY julkaise netissä tuloslaskelmaa- eikä tasetta, johtohenkilöiden palkkatiedot on jäseniltä ja yleisöltä pimennossa. Mitä hämäräpeliä tämä on ?

Tätähän ammattiliitot ovat aina olleet:

hölmöjä jäseniä vedätetään, liiton johtohenkilöiden omat palkat ovat kaksin- kolmin-, tai nelinkertaisia työtä tekevien palkkoihin verrattuna, eikä veroja liiton toiminnasta makseta lainkaan.

Sitten kuin työpaikkoja on taas vähennetty AY-mafian toiminnan tuloksena, niin valitetaan että taas pitää lakkoilla kun on vähemmän tekijöitä ja kiire työssä lisääntyy.

Ainoa tapa saada päätös tähän AY-hulluuteen on erota liitosta ja keskittyä omaan työntekoon. Kun on riittävästi työkokemusta, voi hakeutua sellaisiin firmohin jossa vain pätevyys ratkaisee.

MattiMeikäläinen

on kans paska palkka. n. 500€/kk. Loput koostuu sitten lisistä. Pitäisköhän nyt näidenkin alkaa lakkoilemaan? Ja kaikkien provisio/myyntimiesten?

Kyllähän jokainen tietää mitä on työajat ja palkka kun lähtee opiskelemaan ja töihin. Lentoemännät tienaa keskimäärin enemmän kuin tavallinen palkansaaja. Ja puolella työmäärällä. Sitten itketään ja valitetaan et rahat ei riitä kun haluan työskennellä vaan helsinki -turku välillä ma-pe klo 8-16.

Eiköhän tuonnekin tulijoita ole, jos palkka ei miellytä.