Sunnuntai 23.11.2014

E10-autoilija: Tämä aine on turhake

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.1.2011 12:29
  • Kuva: All Over Press
    Kuva
    E10-bensiiniä tankkaavan ei tarvitse lisätä jäänestoainetta.

Faktakulma

Jäänestoaine valmistetaan vahvasti denaturoiduista absoluuttisesta etanolista. Uusi moottoribensiinilaatu E10 sisältää enemmän etanolia kuin entiset polttoaineet. E10:ssä etanolipitoisuus voi olla enintään 10 tilavuusprosenttia, kun vielä viime vuonna bensiini sai Suomessa sisältää enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia tai vastaavan määrän eettereitä (E5).

Uuden E10-polttoaineen käyttäjän ei tarvitse ostella huoltoasemalta jäänestoainetta, sanovat asiantuntijat Uudelle Suomelle. Jäänestoaine on käytännössä silkkaa etanolia, jota uutuusbensiini sisältää itsessään tarpeeksi ja enemmän kuin perinteiset E98 tai jo markkinoilta poistunut E95.

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan jäänestoaine on täydellinen turhake kaikilla nykypolttoaineilla ja etenkin E10:llä ajettaessa. Tieliikenteen tietokeskuksen tekniikan tohtori Harri Kallberg asettelee sanansa varovammin, vaikka kertoo itse ajaneensa viimeiset 15 vuotta ilman jäänestoa.

–Olen ilmoittanut, että E10:llä ajettaessa tarvetta jäänestoaineelle tulee vähemmän kuin aikaisemmin. --- Siitä en halua ottaa vastuuta, ettei sitä missään olosuhteissa tarvittaisi, sanoo Kallberg Uudelle Suomelle.

Samoilla linjoilla Kallbergin kanssa on Autoalan tiedotuskeskuksen viestintäpäällikkö Jommi Õunap. Kallbergin mukaan E10:n suurempi etanolipitoisuus vähentää jääneston tarvetta. Ratkaisevampi muutos tapahtui hänen mukaansa kuitenkin jo parikymmentä vuotta sitten, kun kaasutinmoottoreiden tilalle alkoi tulla ruiskumoottoreita. Niissä kosteus harvoin aiheuttaa käynnistyshäiriöitä.

Etelä-Karjalan ammattiopiston autoalan lehtori Matti Liukkosen mukaan jäänestoainetta ei tarvita E10:n kanssa missään tilanteessa – eikä juuri muillakaan polttoaineilla ajettaessa. Jäänestoaineen käyttö yhdessä E10:n kanssa voi hänen mukaansa aiheuttaa jopa ylimääräisiä ongelmia autoilijalle.

”Siitä en halua ottaa vastuuta”

Jäänestoaineen tarkoitus on poistaa kondensaatiovesi polttoainetankista ja estää vettä jäätymästä. E10:ssä on kuitenkin jo valmiina niin paljon etanolia, että se Liukkosen mukaan sitoo itseensä kaiken mahdollisen veden, mitä polttoainejärjestelmässä on.

Jäänestoaineen lisäys voisi tällöin aiheuttaa saman riskin, jonka vuoksi E10:n käyttö on kielletty vanhemmissa autoissa: liiallisen alkoholin vaikutuksesta polttoainejärjestelmän osat saattavat syöpyä ja rikkoutua.

–Varoisin laittamasta [etanolia] tupla-annosta, sanoo Liukkonen Uudelle Suomelle.

Liukkonen toi jo ennen E10-bensiiniä julki mielipiteensä, ettei suosittele jäänestoainetta millään nykypolttoaineilla ja -autoilla. Ylen uutisen kommenttiosiossa kaikki eivät olleet vakuuttuneita.

–Kyllä sitä kannattaa talvella ajoittain tankatessa lisätä, jos autolla on vähänkään enemmän ikää... Oma -97 cr-v tuossa alkoi nykiä ja hyytyi, ongelma lähti jäänestoaineella, kirjoitti yksi kommentoija.

–Liukkonen onkin sitten minulle velkaa 40 euroa korjaamokäynnistä, jossa vika hoidettiin lisäämällä tankkiin jäänestoa, sanoi toinen kuukausia jutun julkaisun jälkeen.

Faktakulma

Jäänestoaine valmistetaan vahvasti denaturoiduista absoluuttisesta etanolista. Uusi moottoribensiinilaatu E10 sisältää enemmän etanolia kuin entiset polttoaineet. E10:ssä etanolipitoisuus voi olla enintään 10 tilavuusprosenttia, kun vielä viime vuonna bensiini sai Suomessa sisältää enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia tai vastaavan määrän eettereitä (E5).

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Hannu Mikael

Vain vihreiden päihderiippuvuutta muistuttavan bioriippuvuuden tyydyttämistä Pekkarisen junailemalla höynäytyksellä ja tuella viljan viljelylle. Vailla mitään kokonaishyötyä maan taloudelle tai ympäristön suojelulle. Bioetanolia jokainen autotonkin kustantaa veroissaan.
Myös ruoka kallistuu viljan kysynnän kasvaessa.

http://www.news.cornell.edu/stories/july05/ethanol.toocostly.ssl.html

kallexi

Uusavottomille katais-kansalaisille tarjotaan petäjäistä bensan sekaan. Ylikoulutettujen viherpopulistien hurmioliikeen lobbauksen seurauksena syntynyt uusi "bensa-paskalaki" käy kansalle kalliiksi. Laki saatettiin voimaan vaikka tiedossa oli se, että nykyinen ottomoottori-tekniikka ei ole vielä kaikilta osiltaan valmis nielemään kyseenalaista "mömmöä" ilman korjaamokäyntiä. (varoitus koskee myös uusimmalla tekniikalla varustettuja riisipusseja). Alan miehet ja vanhat pierut tietävät sen, että petäjäisen hotkiminen aiheuttaa kaasuvaivoja. Odotettavissa on se,että vakuutusyhtiöt tulevat tiukentamaan ehtojaan lisäämäällä yhden "hajosiko-toyotasi" pykälän pienen printinsä jatkeeksi. Suomeksi sanottuna autonomistaja joutuu pulittamaan jälleen uuden moottoririkkojen aiheuttaman "ympäristöveron" suoraan omasta pussistaan.

Matti O Koskela

Lopetin vuosi sitten sairastuttuani 2diabetekseen, kaiken viljan (leipä, puurot jne), perunan, pastan ja sokerin mussuttamisen.

Tauti parani kuin seinään. Minun puolestani saatte paahtaa vaikka jokaisen myllyn jyvätuotteet etanooliksi autojen tankkiin, se ei liikuta minua. Ajan nääs lisäksi dieselillä ja ajamisen lomassa herkuttelen kaikkea maukasta lihaa, kasvisten kerä ja rasvoiksi vain eläinperäisiä kovia rasvoja, voita jne.

Empä ole eläiessäni voinut näin hyvin. Matala kolesterolinikin nousi terveelle tasolle, vaikkei niillä arvoilla mitään merkitystä olekaan, kun sydämeni ja verisuonisto ovat terveet ilman margariinin synnyttämiä tulehduksia ja blakkeja suonissani.

TV-pappa

syttynyt niin helposti, jos ollenkaan. Miksi muuten vähin äänin ollaan tarkastamassa ja tehostamassa huoltoasemakenttien maadoituksia?? Ja miksi oli jo nyt yksi tapaus, kun E10-maasäiliötä täyttämään tullut säiliöauto syttyi palamaan kuin itsestään? Siinä sitten hellepäivän viikonloppuiltana keskivertonuorison juoppokuljetus tulee tankkaamaan. Ei tarvitse kuskin nousta paikaltaan, kun on useampiakin avuliaita tankkaajia tupakat suussa hääräämässä.
Niinkuin aikaisemminkin jo kehoitin, niin vaikkapa se anninvihreä ingenjööri, se Hassi, voisi kertoa tämän tarinan loppuosan, maailmaa pelastavalla asiantuntemuksellaan.

littleflw

Xu is also the reason why the Philippines remain in K is due to a large undercover, <b><a href="http://www.silkroadgoldbuy.com">silkroad gold</a></b>,missing the students surveyed only half of the case but because the accidental death of Ma Wai Chung suspended. <b><a href="http://www.acheterdofuskama.com">dofus kamas</a></b>,All responsibility for lax oversight of all the push, the Council will be serious dereliction of duty smoked above the school, <b><a href="http://www.bymmo.com/Rappelz">rappelz rupees</a></b>, the school was originally to be cadres of dismissal dismissal dismissal dismissal, for a time, <b><a href="http://www.bymmo.com/Runes-of-Magic">rom gold</a></b>, the school's teachers began to feel insecure up. <b><a href="http://www.bymmo.com/Mabinogi-Heroes-Gold">Vindictus gold</a></b>,The more serious matter but then his team came to power after a new re-staged, <b><a href="http://www.bymmo.com/Silkroad-Online">silkroad gold</a></b> - Faculty of Humanities came voodoo doll event. <b><a href="http://www.bbqol.com/Silkroad-Online">silkroad gold</a></b>, Old school, the air hot and humid, <b><a href="http://www.bbqol.com/Vindictus">vindictus gold</a></b>,agitated students and toil to the last final exam. <b><a href="http://www.bbqol.com/Dofus">dofus kamas</a></b>,Girls in a dig from the stomach tissue to the table when the accident found an ugly black baby! <b><a href="http://www.bbqol.com/Runes-of-Magic">runes of magic gold </a></b>

PetSu

Ennen piti aikanakin Fordiin lisätä usein bensan sekaan etanolia, että lähtö liikennevaloista tapahtui tasaisesti eikä kaasuttimeen kertyneen veden vuoksi pomppimalla. Joskus Ford jopa lopetti tottelemasta kaasupoljinta. Puolikas etanolia tankkiin ja hetki tyhjäkäyntiä ja taas kaasupetaali sai moottoriin kierroksia. Sain neuvonkin, että pidä tankki täytenä, niin vettä ei kondensoidu polttoainejärjestelmään. Etanoli ei Fordin menoa mitenkään haitannut, eikä niitä kolmea muutakaan, jotka käytössäni ovat olleet. Poltoaineen kulutus ei ainakaan huomattavasti lisääntynyt. Toki talvella kulutus oli aina suurempi

Nykyisessä kotimaassani ei etanolia saa kuin 5-10 litran muovikanistereissa. Ei huoltoasemalta, ellei lasinpesuneste sitä sisällä. Olen seurannut lähinnä keskustelua vieläkin turhemmasta auton pakollisesta varusteesta. Katalysaattorista. Kun se suuressa viisaudessa keksittiin pelastavan maailman on sittemmin auton moottoritegnologia olleellisesti muuttunut ja ranskalaisautojen ja Fordin moottorivalmistajien puheenvuoroista on saattanut havaita, että uudemmat moottorit tuottaisivat vähemmän haitallisia päästöjä ilman katalysaattoria. Katalysaattori kun tarvitsee toimiakseen rikkaamman bensiini/ilma seoksen, kuin nykyiset laihaseosmoottorit. Varsinkin päästöjä on vähentänyt lisääntynyt ja kehittynyt turpotekniikka. Ensimmäisessä Fordissa oli 2.0 litrainen moottori ja 75 hv(muistaakseni), nykyisessä 1.6 moottori tuottaa normaaliohjelmalla 140 hp. ja ohjelman vaihtamalla jopa 160. Kestoikä ei ole muuttunut mihinkään ja huollossakin käytetään huomattavasti harvemmin.

puutarhamies

E10 etanolin alkuperästä. Koska tieto näyttää olevan visusti piilossa, tuskin se muualta tulee, kuin Brasilian sokeriruoko-orjaleireiltä. Kerron vastauksesta tilaisuuden tullen.

Joku nimimerkki syytti toisella US-palstalla tällaisista sademetsien ja ihmisoikeuksien tuhopoltoaineiden valmistamisesta Ekovihreiden tietämättömyyttä.

Syytteen osoite oli väärä. Nesteen palmuöljy-dieselin takana on Tekovihreäksi maalattu tarkoituksellinen kylmä piittaamattomuus ihmisoikeus- ja ympäristöasioista.

E10 ilmeisesti seuraa samoja jalanjälkiä. Miten sellainen petos voi mennä läpi?

puutarhamies

E10 jäi vielä osin arvoitukseksi. Sokeriruo'on mukana olo, osuutta tietämättä, riittää minulle ostokieltoon.

Green Diesel 100:n koostumus on yllätys. Se tarkistetaan vielä. Sitä voisi ostaa tuolla tiedolla. Mitä sen 90 % on?

Merkillistä on vain, että Suomessa jotkut valmistavat rypsistä dieselpolttoainetta muuten menestyksekkäästi, mutta vaadittu vero valtiolle (Nesteen määräys?) on niin kohtuuton, että valmistus ei kannata kuin maatilakohtaisen omavaraisuuden nimissä. Olin ymmärtänyt, että mineraali-dieseliä ei tarvittaisi mukaan ainakaan suurta osuutta.

Miksi valtakunnallinen omavaraisuuden kasvattaminen ei näy poliittisessa päätöksenteossa, vaikka potentiaalia ja halukkaita tekijöitä riittää?

Myös järvenpääläinen jo pitkään jatkunut sähköautuotanto on dumpattu valtiovallan toimesta.

Äänestetään korrruptiopuolueet SDP, Kok, KePu ja RKP pihalle ja uudet lahjottavat tilalle. Ainakin Vihreillä on puhtaat paperit jo ennestään.

Ceterum Censeo

Mitähän sanat "en ota vastuuta" mahtavat tarkoittaa? Voiko tässä asiassa kukaan muu ottaa vastuuta, kuin polttoaineen ostaja ja käyttäjä itse, tahtoi tai ei.
Elämme maassa ja maailmassa, jossa kukaan eikä koskaan ole vastuussa mistään eikä millään, paitsi me kukin itse kuluttajina ja veron- kuten kaiken muunkin maksajina.
Toki viranomaiset ja muutkin lakisääteiset valvojat, tarkastajat, hyväksyjät, jne. määräävät, rankaisevat ja laskuttavat meitä oikein lain nojalla ja katsovat kukin tontillaan olevansa vastuussa, mutta kun jotain menee pieleen, silloin vastuussa on se valvottu ja tarkastettu itse. Ei ole nähty tuomaria syytetyn vaikka olisi syyttömän elinkautiseen tuominnut eikä tilintarkastajaa vastuussa monetkin tarkastukset läpäisseestä kavalluksesta. Poliisi valvoo järjestystä reikäraudalla uhaten, mutta ryöstön uhri se on verillä ja rahaton eikä poliisille käynyt kuinkaan. Ja omistaja se on kun viulut maksaa kun talo palaa, eikä palotarkastaja. Näitä esimerkkejä voisi luetella loputtomiin..
Pitäkäämme arvossa sitä, että kukin tuntee vastuuta tekemisistään ja pyrkii hyvään. Varokaamme kuitenkin tuudittatumasta siihen uskoon, että kukaan vastaisi puolestamme silloin kun olemme asianomistajan asemassa, emmekä voi vastuutaa ja seuraamuksia välttää.

Moottori59

Kaasutin moottorissa tenua käytettiin estämään kaasuttimen kurkun jäätyminen. Kaasutin jäätyi imuilman kosteuden tiivistyessä kurkun seinämään jonka lämpötila alenee, koska bensiini kaasuuntuakseen tarvii lämpöä, jota se ottaa kurkun seinämistä. Ilmankosteus on suurimmillaan nollan ja kymmenen asteen tienoilla, myös reilusti pöllyävä lumi aiheuttaa imuilman kosteuden lisääntymistä. Vaivaan kehitettiin aikanaan imuilman esilämmitys jolloin ilma otettiin talviaikaan pakosarjan läheltä. Useassa autossa talviasento piti kääntää käsin joissain se kääntyi omineen. Vanhemmiten imuilmanlämmityksen haitariputki rikkoontui jolloin alkoivat ongelmat. Tietysti myös, jos talviasento unohtui kääntää tai automatiikka rikkoontui. Kaasuttimenkurkun jäätyminen ilmeni kesken ajon yhtä-äkkisenä tehon putoamisena ja sillä, ettei kaasun painamisesta ollut enään hyötyä. Jos moottorin sammutti tai päästi koneen tyhjäkäynnille pidemmäksi aikaa moottorissa oleva lämpö sulatti kurkun ja taas päästiin ajelemaan jonkun aikaa. Polttoaine säiliössä oleva vesikin voi kovalla pakkasella jäätyä kaasuttimen suuttimiin, mutta se oli kylläkin aika harvinaista.