Äidinmaito on Suomessa tänä päivänä huomattavasti puhtaampaa kuin parikymmentä vuotta sitten. Turun Sanomien mukaan äidinmaitoon kertyvien ympäristömyrkkyjen dioksiinin ja PCB:n pitoisuudet ovat laskeneet Suomessa parinkymmenen vuoden aikana lähes 85 prosenttia.
Muutos johtuu teollisuuspäästöjen vähentymisestä ja äitien terveellisemmästä ruokavaliosta, kertoo erikoistutkija Hannu Kiviranta.
Hänen mukaansa rintamaito on erinomainen ympäristöindikaattori.

Kommentit
Niin...
Mitä nyt syöpää ja hedelmättömyyttä aiheuttavien bisfenoni-A:n ja ftalaattien määrä kasvaa räjähdysmäisesti ja uhkaa jo tulevien sukupolvien lisääntymiskykyä.
Ftalaatteja on kovassa muovissa, varsinkin läpinäkyvässä. Merkittävin lähde kotitaloudessa lienevät ruokailuvälineet, muovimatot ja muovipitoiset maalit. Bisphenoli-A:ta on pehmeässä muovissa ja elektroniikassa palonestoaineena.
Huolestuttavinta tilanteessa on että toisin kuin useimmat myrkyt, kumpikin toimii ihmisen elimistössä hormonien tapaan. Tämä tarkoittaa että äärettömän vähäinen määrä riittää aiheuttamaan reaktion. EU:n säädökset määräävät ettei pitoisuudet saa ylittää esim. juomavedessä 0,01 miljoonasosaa. Kuitenkin tutkimuksissa rottien lisääntymiskyky on romahtanut jo 0,001:llä miljoonasosalla. Ja tapa jolla romahtaminen on tapahtunut antaa aihetta paniikkiin.
Rottaemoille juotettiin kokeessa 0,001 miljoonasosaa bisfenoli-A:ta sisältävää vettä. Mitään vaikutusta ei näkynyt. Emojen poikaset olivat myös terveitä ja lisääntymiskykyisiä. Näiden poikaset olivat kuitenkin kaikki steriilejä, vaikkeivät heidän emonsa olleet juoneet bisfenoli-A:ta sisältävää vettä! Bisfenoli-A oli häirinnyt emon poikasten hormonitoimintaa niin etteivät poikaset kyenneet saamaan hedelmällisiä munasoluja tuottamaan kykeneviä poikasia.
Bisfenoli-A alkoi lisääntymään kodeissa 80-luvulla. 90-luvulle mentäessä sitä oli jo kaikkialla. Äidinmaidossa sen pitoisuudet ovat moninkertaistuneet 2000-luvun alusta. Joskus ensi vuosikymmenen aikana tulemme näkemään kuinka samanlaisia ihmisen ja rotan elimistöt ovat tässä suhteessa.
Onko faktaa? Muistin
Onko faktaa? Muistin muoveista juuri toisin päin.
Entäs säilöntä ja lisäaineet?
Minkäs verran niitä on? Nekin eri yhdisteinä on todella terveellisiä!
"Liverpoolin Yliopiston tutkijat selvittivät neljän yleisesti käytetyn lisäaineen yhteisvaikutuksia. Kaksi vuotta kestäneessä tutkimuksessa hiirille annettiin neljää eri lisäainetta samoja määriä, mitä lasten verenkiertoon kulkeutuu tyypillisen välipalan tai juoman jälkeen. Tutkitut lisäaineet olivat keinotekoinen makeutusaine aspartaami (E951), aromivahventeena käytettävä natrium glutamaatti (E621, myös E620, E622 ja E623), keinotekoinen atsoväri briljanttisininen (E133) sekä keinotekoinen väriaine kinoliinikeltainen (E104).
Tutkijat raportoivat, että kun hiirien hermosolut altistuivat glutamaatille ja briljanttisiniselle tai aspartaamille ja kinoliinikeltaiselle, lisäaineet lopettivat hermosolujen kasvun ja häiritsivät hermoston normaalia viestintäsysteemiä. Lisäaineilla on siis huomattavasti voimakkaampi vaikutus yhteiskäytössä, kuin yksittäin käytettynä. Vaikutus soluihin oli nelinkertainen glutamaatin ja briljanttisinisen yhteiskäytöllä ja jopa seitsenkertainen aspartaamin ja kinoliinikeltaisen yhteiskäytöllä. Turvallisuusrajat on asetettu yksittäiskäytön mukaan, vaikka lisäaineita käytetään jatkuvasti yhteiskäytössä. Ruoka-aineista tulee useita kymmeniä lisäaineita joka päivä. Lapsilla lisäaineiden haitat on liitetty erilaisiin käytösongelmiin (ADHD) sekä allergioihin ja astmaan.
Aspartaamin todettiin aiheuttavan syöpää
Italialaiset, Ramazzini Instituutin syöpätutkijat saivat kohun aikaan kesällä 2005 todettuaan aspartaamin aiheuttavan syöpää. Aspartaami aiheutti erityisesti naaraspuolisille koe-eläimille lymfoomaa ja leukemiaa. EU maissa aspartaamia on yli 6000 eri tuotteessa."