Keskiviikko 22.10.2014

Kokoomuksessa keittää: ”Miten selitätte tämän helsinkiläisille?”

Luotu: 
2.3.2011 16:45
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa vihreiden puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäki.

Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja Laura Räty kritisoi kannanotossaan kovin sanoin vihreitä, joiden puoluehallitus esitti tänään pääkaupunkiseudulle ruuhkamaksujärjestelmää. Kerätyt rahat ohjattaisiin maakuntien raideliikenteen tukemiseen ja muihin joukkoliikennehankkeisiin.

- Vihreät haluavat rangaista pääkaupunkiseudun asukkaita ruuhkamaksuilla ja vieläpä pumpata tuotot maakuntiin. Missä vaiheessa pääkaupunkiseudun asukkaat saavat tarpeekseen? Räty kysyy.

Rädyn mielestä vihreiden kannan tekee vielä ihmeellisemmäksi se, että puolueen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat myös Helsingin kaupunginvaltuuston jäseniä.

-  Miten [Anni] Sinnemäki ja [Mari] Puoskari aikovat selittää tämän helsinkiläisille? Kokoomuksen mielestä helsinkiläisten veronmaksajien kukkaroa ei saa käyttää kotimaisena raiderahastona, Räty linjaa.

Vihreät esittää raideliikenneohjelmaa vuosiksi 2012–2020. Se rahoitettaisiin kohdentamalla liikennemäärärahoja uudelleen, ottamalla pääkaupunkiseudulla käyttöön ruuhkamaksut ja myymällä osuuksia valtionyhtiöistä, joiden omistaminen ei ole valtiolle strategisesti välttämätöntä.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Hymiö

"pääkaupunkiseudun aluetuki lopetetaan"

Kepulaisten retoriikkaan kuuluu totuuden päinvastaisten väitteiden esittäminen.

Nyt Kepu on kyninyt Suomea kahdeksan vuotta härskisti miten kehtaa miljardikaupalla joka vuosi. Ja vastaretoriikka on näköjään, että muka toiset saavat tukea. Sairasta

Jos Kepulainen jää kiinni valehtelusta tai varastamisesta, niin syyllinen onkin metia, se etelän. Sairasta.

Ja kaiken lisäksi kaikki tietävät totuuden.

Mutta tässä onkin se propagandan salaisuus: väitä ihan mitä tahansa vaikka kuinka hullua, niin ihmiset nielevät sen jonkin aikaa. Nyt on vaaleihin aikaa muutama viikko. Älkää nielkö kepulaisia valheita.

Lehdissä on esimerkiksi totuus kerrottu jo vuosia ja siksi pääministeri Matti Vanhanen joutui häpeällisesti eroamaan.

Hymiö

"pääkaupunkiseudun aluetuki"

Tähän valheelliseen väittämään pitää aina ja on ilo vastata. Tällöin pitää myös tuoda selkeästi esiin puolue, joka niitä aluetukia jakaa, Kepu. Ja siksi on päivänselvää, että aluetukia ei mihinkään kaupunkeihin jaella kuten ei myöskään pääkaupunkiseudulle.

Raippaa kyllä jaellaan, kuten tämä ruuhkamaksuhommeli, jota Matti Vanhanenkin (kesk) on kannattanut enkä ole kuullut Mari Kiviniemen (kesk) sitä vastustavan ja eikös ruuhkamaksualoite tule ministeri Anu Vehviläisen (kesk) ministeriöstä.

siviilitarkkailija

Jos kerran ovat niin tyhmiä että äänestävät vihreitä tuholaisia jotka tuhoavat kaupungin ja hävittävät kansalaisten rahat.

Helsingin ongelma on muuttaneet ihmiset jotka kokevat että he eivät aio asua Helsingissä. Henkisesti he ovat muualla tai pyrkivät pois. Valitettavasti tässä epäonnistuen. Nämä ja moniongelmaiset helsinkiläiset muodostavat tyhmien joukon jonka avulla pääkaupungin hyvinvointi ja varallisuus kupataan pois.

Tyhmiä stadilaisia...ei mitään selityksiä.

TakojaIlmarinen

Nyt on jo rangaistu lisäämällä verotusta niin,
että kaukolämmitys ja sähkö ovat kallistuneet.
Tämä on tätä PUNAvihreää politiikkaa!
Lisää maksuja keksivät nämä taistolaistaustaiset punikit joiden tavoitteena on "vihreä vallankumous"!
Vaaleissa tavataan!

JAK

Ruuhkamaksu pitäisi kääntää nurin, eli suljetaan Helsinki ruuhkamaksuilla ulos loppu maasta. Tukkivathan he autoillaan, busseillaan ja junillaa joka juhlapyhä suomen valtatiet ja rataväylät. 500€ kertamaksu (vihreiltä ja Vapaavuorelta 2000€) per Helsingistä poistuminen voisi olla hyvä starttitaksa, jota sitten korotetaan min.10% vuodessa aina maailmaloppuun asti.

Laitiin

Oikeeta puhetta Anni! Eri maakuntien rajoille "tullit", joilla kerätää rahat pois maakuntarajoja ylittäviltä autoilijoilta.

Samoin kannatettavaa on maaseudun liikenteen tukeutuminen raideliikenteeseen. Täällä Savossa kun junalla lähtee käymään Kerimäeltä keskustasta Savonlinnassa, on ensin käveltävä 20 km Kerimäen asemalle (on radan varressa) ja sitten pääsee ajamaan 10 km raideliikenteen kulkuneuvolla Savonlinnaan. Päinvastaisessa järjestyksessä takaisin. Näinkö?

Rata aina Pieksemäelle asti on priima kunnossa, juuri peruskorjattu. Sen enenpää henkilö- kuin tavaraliikennettä sillä ei ole Savonlinnasta eteenpäin.

Kannattaisi ministerien tulla kertomaan ja näyttämään käytännössä miten täällä periferiassa toimitaan ilman yksityisautoa!

PapaRomeo

Luuletko että jotain uber pipertäjä sinnetännemäkeä paskan vertaa kiinnostaa kuin sä jossain periferiassa pärjäät? Ei sitä voi vähempää kiinnostaa vaikka sinne kuolisit.

Sinnetännemäkeä kiinnostaa vihervallankumous ja vankien paapominen. Vangeilla pitää olla lutuiset oltavat ja hyvä mieli... En ymmärrä miksi mutta näin sinnetännemäen mielestä pitää olla... Ja tietysti ilmaston muutos... Se karmea CO2... Hirvitävääkin hirvittävämpi myrkky joka on saastuttanut ja tuhonnut maailman. Toinen yhtä karmea myrkky kuulemma oli H2O... Pipertäjät Cancunissa allekirjoittivat kovasti veden kieltävää addressia...

E. Lankinen

Sitä ruuhkamaksua maksetaan jo, huomattavasti kalliimpana liikennevakuutuksena ja älyttömän hintaisina parkkipaikkoina.
Tämä tietysti aina unohtuu sopivasti kun ehdotellaan näitä sekopäisiä ruuhkamaksuja.

Itse sen maksun keräys ja valvonta ja koko verkoston rakentaminen maksaa varmasti yhden kokonaisen, kehä 3:n päästä päähän rakennettavan radan verran.

Ainoa järkevä tapa olisi verottaa ajoneuvoverossa korvamerkittyä tuloa koko uudenmaan alueella asuvilta ja auton omaavilta esim. euron kuussa, ei tartte mikään nero olla laskeakseen onko tuolla eurolla mitään merkitystä autoilijan mielestä, mutta kassaan tulee siis, arvioisin, 200-300 tonnia kuussa.

Eli työntäkää nyt vihdoin hanuriin toi ruuhkamaksu ja menkää kävelemään illalla vaikka kallioon tai krunikaan, on kuin pommin jäljiltä, ei ketään missään. Tähän tuppukylään ruuhkamaksu? Haloo pellet!

Eat your shorts Vaarala, eiköhän noi runkolinjat riitä sinne maakuntiin, vai meinasitko että joka mummon kotioven eteen rakennetaan junarata?
Ei siellä landella ole kohta enää oikeasti yhtään mitään muuta kuin lehmiä ja puimureita, niitäkö meinasit roudata eestaas kylästä toiseen niillä junilla?

jussi vaarala

sanoin vain rädyn kotikontukapeudesta joka vaivaa koko pääkaupunkiseutua - ja hesaria - ja yleä - ja keskusvirastojen virkamiehiä - eli se vaivaa koko suomea

SE - on ongelma - se kotikontutyperyys jonka yksi kukkanen on tämä yritys nostaa jonkun pietarin lähiön kokoinen pääkaupunkiseutu metropoliksi

kyllähän ne nauraa ulkomailla tuota touhua enemmän kuin kemin hevoset

karjala

mielestäni kunnallispolitiikkaa ei pitäisi tehdä valtakunnanpolitiikan tasolla.
ei sen enempää rovaniemen moottorikelkkatehtaan epäselvillä rahoituskuvioilla, itä rajan venäjän kielen opetuksella tai helsingin ruuhkamaksuilla.
tämä sama ministeri aikoinaan vastusti e-18 turku-helsinki moottoritie hanketta, sillä perusteella, että turkuun mennään junalla.

hoikkapoika

Sinnemäkli ja Vapaavuori,on ilmeisesti yhdessä pohtineet näitä uudistuksia.Radiosta tuli äsken,että sähkölämmitteisten asuntojen rakentamiselle,aiotaan laittaa niin kovat vaatimukset,ettei niistä selviä.Samassa oli juttua,että määräykset koskisi myös vanhaa asunto kantaa.Eli kaikkein puhtainta ja hyötysuhteeltaan parasta lämmitys muotoa vastustetaan.Helsingin ruuhkat on tahallaan,liikennevaloilla aiheutettuja.

keskikiukkuinenmies

1) Länsimetro
2) Vantaanmutkan junarata
3) Musiikkitalo

.. tuossapa noita maakuntien kustantamia valtakunnantärkeitä hankkeita joista on iloitaan ihan Keravalla asti.
Itkekää nyt vielä se keskustakirjastokin valtion kukkaroon. Onhan se nyt perhana niin luovan talouden edellyttämä hanke.

Rambe

Laitetaan tosiaan stadin rajoille tullit! Landethan sieltä stadiin tulee, joten niiden rahat siirtyvät sitten landelle takaisin, eikä stadilaisten tarvitse maksaa muun maan liikennettä.

Stadihan loppuu siihen minne ei ratikalla pääse.

TSV

Ensinnäkin ruuhkamaksu on täysin typerä tämän kokoisessa pikku kylässä.

"pääkaupunkiseudulle ruuhkamaksujärjestelmää. Kerätyt rahat ohjattaisiin maakuntien raideliikenteen tukemiseen ja muihin joukkoliikennehankkeisiin."

Mutta tämä kyllä katkaisi kamelin selän, eli siis se ei riitä, että laitetaan autoilijoille uusi typerä vero, mitä tietysti hilataan vuosi vuodelta ylös päin, mutta sillä ei ole edes tarkoitus parantaa teitä ja liittymiä siellä missä suurimmat liikenteet ovat? Ehei.. Anni haluaa rakentaa keskelle ei mitään uudet raiteet. Eikö ole jo tarpeeksi paha, että Suomen "stimuluksesta" oli varattu infraan iso osa joista huomattava määrä käytettiin siihen, että rakennettiin siltoja paikkoihin missä menee 5 autoa tunnissa...

TapioTTT

Kyllä näin on että Helsingissä ei ole mitään liikenneruuhkaa koko tarina on taistolaiskommarivihreiden katteettomia höpötyksiä kuten tavallisesti.

Käykääs vilkasemassa liikennettä vaikka nyt Mexico Cityssä
tai Manilassa, ja tietysti Sao Paolo tai Buenos Aires kannatais vilkaista ennekö puhuu yhtään mitään ruuhkista.

hanari

Vaikka kannatan kaikkia toimia ilmastonsuojelemiseksi, tämä on vaikea ymmärtää. Maaseudun joukkoliikenteen ongelma on se, että ei ole joukkoja. Siellä täällä, kuusten juurella asuu muutama erakko. He käyvät asioillaan omia aikojaan. Jos jokainen ajetaan bussilla, päästöt ovat moninkertaiset. Kustannuksista puhumattakaan.

Htalk

Hyvä että vihreät ovat tuoneet ensimmäisenä ympäristönsuojelun politiikan puheenaiheeksi.

Toisaalta kummastuttaa tuo vihreiden keinovalikoima ympäristön suojelemiseksi.

Jos oikeasti halutaan esimerkiksi liikenteen päästöt kuriin niin sen voisi tehdä yhdessä päivässä poistamalla autovero, ajoneuvovero ja ALV pienkulutuksisista autoista sekä hybridiautoista kokonaan.

Samalla liikennekuolemat vähentyisi kun autokanta uudistuisi turvallisemiksi autoiksi.

Wihdinheimo

kirkollisvero kerää vuosittain noin miljardi euroa. Soininmäki laskeskeli, että koko Helsingin kattava ilmainen julkinen liikenne maksaisi noin 150 miljoonaa euroa, joten kirkosta eroaminen ja rahavirran siirtäminen ilmaiseen joukkoliikenteeseen olisi enemmän kuin tarpeeksi siirtämään rahat johonkin oikeasti hyödylliseen. Valitse itse: Sunnuntaimessut vai ilmainen metro?

puutarhamies

:D

Yksityisautoilu maksaa Helsingille hyvin paljon. Siinä syntynyt säästö maksaisi osan ilmaisen joukkokuljetuksen kuluista.

Soininvaaran idea on nerokas, kun laskelmakin on mukana. Se tekisi Stadista paljon paremman paikan elää.

Pääasia on kuitenkin, että Pimeyden palvelijoille ei makseta veroa.

puutarhamies

Helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolta ei ole kysytty maksua, vaan Helsingissä ruuhka-aikaan tungeksivilta yksityisautoilijoilta.

Vihreidenkin idea on ennenaikainen, koska kaupunki ei ole järjestänyt toimivia ja helppoja autonjättämispaikkoja kaupungin reunoille ja julkista yhteyttä niistä eteenpäin.

Muutenkin julkisen liikenteen liput maksavat pääkaupunkiseudulla järjettömän paljon. Kun on niin taloudellinen auto kuin minulla, Järvenpäästä pääsee Helsinkiin yksin omalla autolla hiukan halvemmalla kuin junalla.

snachy

Vihreä kaksinaamaisuus näkyy jo nykyisessä liikennesuunnittelussa. Laskin erään kuljettajan kanssa kerran matka-aikaa lähiöstä rautatientorille.

Normaali iltapäivä(ei vielä ruuhka) oli keskivertomatkan hyvä kuvaus. 55 minuutin matkasta 28 minuuttia meni pysähdyksiin ja odotteluun. Pysäkellä meni 12 minuutia, loput siis valojen ja muiden liikentee tukeiden takia.

Kun pysäkiltä pääsi lähtemään niin pysähtyi liikennevaloihin ja pahimmillaan ei vihreillä valoilla päässyt edes jatkamaan, kun valo vaihtui tiheään.

Myös pysäkille pääsyä joutui 4 kertaa odottamaan. Kaksi bussia mahtuu kerralla ja solmukohdissa peräkkäin tulee 8 bussia samalle pysäkille.

Toinen ongelma on, että aikataulut ei pidä. Jos samaa bussi vuoroa odottaa eri viikonpäivinä, niin pusäkille tuloissa voi olla jopa 15 minuutin eroja.

Siis jos haluat ajoissa töihin tai kokouksene hanki oma auto.

Se on seurausta vihreästä liikenne politiikasta. Ja sitten pitäisi veilä maksaa autosta 1200 € vuodessa lisää, jotta maakuntien liikenne paranisi.

Ehkä pitäisi maksaa vihreiden kyyditysmaksu jonnekin hevon kuuseen.

Snachy

Vino Pino

Ei ole mitenkään ristiriidassa nämä ajatuspierut kaupunginvaltuustosta vaikuttamisen kanssa. Nythän Helsinkiin on saatu ympärivuorokautiset joukkoliikennekaistat, joita pitkin mm. ministerit ja valtuutetut voivat ajaa taksilla iltaisin ja öisin rahvaan häiritsemättä ravintolasta/ministeriöstä kommuuniasuntoonsa.