Tiistai 2.9.2014

Outo Kreikka-väite leviää verkossa - Älä usko tätä!

Luotu: 
11.10.2011 17:51
Päivitetty: 
11.10.2011 18:26
  • Kuva: EPA/All Over Press
    Kuva
    Arkistokuvassa väärennettyjä euroja.
  • Kuva: Ruutukaappaus
    Kuva

Valtiovarainministeriö tyrmää täysin verkossa tiistaina levinneen nimettömän bloggaajan väitteet "suuresta vakuushuijauksesta" Kreikka-paketin yhteydessä.

Talousmedia-niminen blogi lähti tiistaina laajaan levitykseen sosiaalisessa mediassa, ja se mainittiin useissa palveluissa, kuten Facebookissa ja Uuden Suomen Puheenvuorossa.

Itsensä kansainväliseksi yrittäjäksi esittelevä bloggaaja kutsuu kirjoituksissaan Suomen Kreikka-avun vastineeksi saamia vakuuksia huijaukseksi, jossa Suomi olisi saanut vakuudet Kreikalta lainaamalla maalle vakuuksien verran eli noin 800 miljoonaa euroa lisää rahaa.

Bloggaaja perustelee huijausväitettään sillä, että aiemmin Suomen osuudeksi on sanottu 1,4 miljardia, mutta vakuuksien yhteydessä puhutaankin Suomen osuuden Kreikka-paketista olevan 2,2 miljardia euroa.

Talousmedia-blogin väite on useasta kohdasta virheellinen, sanoo Uuden Suomen tavoittama valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Martti Salmi.

- Olemme panneet merkille aiheena olevan blogin, jossa tehdyt johtopäätökset ovat huomiota herättäviä. Ne perustuvat kuitenkin väärään tulkintaan ja ovat siten selvästi virheellisiä, Salmi sanoo Uudelle Suomelle. 

Valtiovarainministeriö on esitelyt vakuusasiaa verkkosivuillaan.

Blogin pääväite on pötyä siitä syystä, että Kreikan toisen tukipaketin suuruutta ei todellisuudessa ole vielä päätetty lopullisesti. Heinäkuun kokouksessa sovittu 109 miljardin euron apupaketti ei nimittäin ole vielä päässyt läpi euromaiden päätöksenteosta.

Näin oikeasti meni

Heinäkuussa euromaat, EU:n komissio ja kansainvälinen valuuttarahasto IMF saivat aikaan paketin, jonka yhteydessä sovittiin Kreikka-avun hoitamisesta jatkossa Euroopan väliaikaisen vakausrahaston ERVV:n kautta. Tuolloin Kreikan tarvitseman lainan määrän arvioitiin olevan noin 109 miljardia euroa.

Samalla euromaat sopivat ERVV:n muutoksista, jotka ovat parhaillaan maiden omien päätöksentekoelimien hyväksyttävänä. Suomen eduskunta hyväksyi ERVV:n kaksi viikkoa sitten, ja tänään Slovakian parlamentti äänestää asiasta viimeisenä maana Euroopassa.

ERVV voi tukea Kreikkaa vasta, kun Slovakiakin on hyväksynyt muutokset sopimukseen.

Julkisuudessa olleet 880 miljoonan euron vakuudet perustuvat kahdenkertaiseen jossitteluun: jos Kreikkaa tuettaisiin ERVV:stä 113 miljardilla eurolla, ja jos Kreikan joukkolainat tuottaisivat "vain" 40 prosenttia luottotappioita.

Komissio ja euromaat ilmoittivat tällä viikolla, että lopullinen päätös Kreikka-avusta tehdään 21. lokakuuta. Tämän jälkeen apupäätös pitää vielä hyväksyttää ERVV:n jäsenmailla. Suomi on jo ilmoittanut hyväksyvänsä Kreikan tukemisen uuden ERVV:n kautta.

Päätöstä ei vielä tehty

Talousmedia-blogin väite Suomen osuuden kasvattamisesta salaa 800 miljoonalla eurolla on siis valtiovarainministeriön mukaan väärä, koska päätöstä Kreikan tukipaketin suuruudesta ei ole vielä tehty. Näin ollen Suomen osuuskaan ei ole euromääräisesti tiedossa, vaan julkisuudessa olleet luvut perustuvat oletuksiin.

- Heinäkuussa julkaistiin tiedote, jossa todettiin euromaiden osuuden olevan vähintään 73 miljardia euroa, mutta todennäköisesti enemmän. Suomen osuus on [uuden] ERVV-jakoavaimen mukaan 1,94 prosenttia, Martti Salmi sanoo Uudelle Suomelle.

Suomen saamien vakuusten määräksi on määritelty luottoluokittajien arvio Kreikka-lainojen aiheuttamista luottotappioista. Vakuusratkaisun hetkellä arvio oli noin 40 prosenttia joukkolainojen pääomasta.

Julkisuudessa ollut luku 880 miljoonaa euroa perustui siis kahdenkertaiseen jossitteluun: jos Kreikkaa tuettaisiin ERVV:stä 113 miljardilla eurolla, ja jos Kreikan joukkolainat tuottaisivat "vain" 40 prosenttia luottotappioita.

Syksy on kuitenkin näyttänyt, ettei Kreikka ole kyennyt leikkaamaan julkisia menojaan riittävällä tavalla. Tämä tarkoittaa Salmen mukaan sitä, että tukipaketin kokoa tulee todennäköisesti kasvattaa.

Uudet luvut

Valtiovarainministeriö on arvioinut laskelmissaan, että riittävä Kreikka-paketti olisi Suomen osalta 2,2 miljardia euroa. Tälle oletukselle perustuu myös Suomen laskelma Kreikka-vakuuksien määrästä, 880 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan ministeriön laskema siis olettaa euromaiden Kreikka-osuudeksi 113 miljardia euroa. Tällä hetkellä yksityisten sijoittajien ja IMF:n osuus on auki, joten koko Kreikka-paketin kooksi voi arvioida yli 130 miljardia euroa.

- Emme halunneet sanoa tätä tarkkaa lukua silloin, kun tiedotimme vakuuksista. Se olisi levinnyt kansainvälisissä medioissa niin, että Suomi olettaa Kreikka-avun näin suureksi, Salmi sanoo.

Hän muistuttaa, että Kreikkaa tukee kolme tahoa: euromaat vakausrahasto ERVV:n kautta, IMF ja yksityiset sijoittajat.

Euromaiden osuus Kreikan hätälainoista on sovittu IMF:n kanssa kahdeksi kolmasosaksi. Toistaiseksi auki on IMF:n ja yksityisten sijoittajien osuus. Tänään europomot kertoivat, että yksityisten sijoittajien luottotappiot voivat ylittää jopa 60 prosenttia lainoista.

Ministeriön mukaan monimutkainen asia on sotkeutunut nimettömän bloggaajan ajattelussa tässä kohden niin, että hän on todennäköisesti kuvitellut Kreikka-paketin loppusummasta jo päätetyn.

- On tärkeää havaita, että Suomen suhteellinen osuus 1,94 prosenttia määräytyy suoraan ERVV-puitesopimuksen perusteella, eikä sitä ole mahdollista muuttaa esim. vakuusjärjestelyn johdosta, Salmi painottaa.

- Se oli sama ennen vakuuksista sopimista ja se on täsmälleen sama vakuuksista sopimisen jälkeen.

Salmi huomauttaa vielä, että syksyn kehityksen valossa heinäkuussa puhuttu 109 miljardia euroa ei "missään nimessä tule riittämään".

Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Espoo 70

"Syksy on kuitenkin näyttänyt, ettei Kreikka ole kyennyt leikkaamaan julkisia menojaan riittävällä tavalla. Tämä tarkoittaa Salmen mukaan sitä, että tukipaketin kokoa tulee todennäköisesti kasvattaa."

"Salmi huomauttaa vielä, että syksyn kehityksen valossa heinäkuussa puhuttu 109 miljardia euroa ei "missään nimessä tule riittämään"".

Eli toisin sanoen "netissä liikkunut huhu" oli siis yltiöoptimistinen ja tilannetta päinvastoin kaunisteleva.

Mikä ihme oli siis tuon otsikoinnin tarkoitus?

"Outo Kreikka-väite leviää verkossa - Älä usko tätä!"

Mitä ihmettä kun jutun lukeamalla selviää, että uskottava se on ja totuus on vielä tätäkin kauheampi.

Uskomatonta "journalismia". Mihin tällaisellä otsikoinnilla ja uutisoinnilla pyritään?

Ottamatta kantaa koko Kreikka-jupakkaan on pakko todeta, että tällainen tiedonvälitys on ala-arvoista. Juuri ilmestyi Uutta Suomea kustantajan estoitta kehuma kirjoitus.
Täytyy todeta, että blogi-osion osalta tuo pitänee paikkansa, mutta US:n koko toimituksellisen puolen voisi lopettaa saman tien kenenkään siitä kärsimättä.

Tarkoitushakuisia väkisin tehtyjä uutisia ja nekin yleensä myöhässä. Lisäksi kolmasosa uutisista perustuu blogi-kirjoitusten "uutisointiin". Kuka tätä palvelua käyttää uutisten lukemiseen? Ihan oikeasti. Sama kuin 70-luvulla olisi hankkinut NL-tietämyksensä Kansan Uutisten sivuilta, yhtä poliittista uutisointia.

teemukammonen

Harmin paikka, että kirjoitukseni epäonnistui korjaamaan oleellisen väärän tiedon ao. blogista.

Kerrotaan se vielä tässä: Suomi ei lainaa Kreikalle ylimääräistä 800 miljoonaa euroa saadakseen vakuudet lainoilleen.

Suomen vakuusvaatimus on tällä hetkellä 40 prosenttia mistä tahansa summasta, joka Suomi ERVV:n kautta takaa Kreikka-paketissa.

Lisään tämän vielä uutiseen selvyyden vuoksi.

Hyeena

Summa summarum:
Kreikka-paketin loppusumma ei ole vielä kenenkään tiedossa.
Miljardeja heitelään vielä sinne ja tänne.
Oishan se kiva, jos kreekut itse ilmoittaisivat mikä on todellinen rahantarve. Mutta kun ei. Kusetusta viimeiseen asti.

Salon Petri

Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Martti Salmelle ja hänen virkamieskollegiolleen pieni pyyntö.

Euroopan velkojen verkostosta on saatava viimeinkin esille ainakin seuraavat perusasiat.

Tekstiselostein ja selventävin kaavioin varustettuna:

1. Kuka lainasi Euroopassa alunperin kenellekin?
2. Kuinka paljon ja minkälaisin sopimuksin sekä vakuuksin?
3. Miksi vakuudet eivät riittäneet? Mihin lainatut varat lopulta menivät?
4. Kenelle nämä nyt vapaana vellovat euromaiden tuet lopulta päätyvät?
5. Ajetaanko jättitukien piiriin koko ajan sinne kuulumattomia velkoja?
6. Miten takuuvelkojen takaisinmaksua voi seurata?
7. Euromaiden valtapuolueiden ja niiden edustajien vaalirahoittajat koko 2000-luvulta?
8. Mihin yksilöityihin lakeihin tai juridisiin sopimuksiin Suomen loputtomalta tuntuva roikkuminen tässä jatkuvasti pullistuvan eurokuplassa pohjautuu?
9. Ketkä henkilöt käytännössä euron pelastustehtävää hoitavat? Suomessa? EU:ssa?
10. Ovatko muut euromaat joutuneet muuttamaan perustuslakejaan Suomen lailla?

Tausta kohta numerolle 10 netistä hakusanasetillä:
HE 60/2010 toimivalta 94§

Nämä perustiedot saatuamme mekin tiedämme; mikä tilanne euromaissa on, miten ja keiden toimesta nykyiseen tilanteeseen on jouduttu?

Näitä ja monia muita perustietoja EU:n todellisuudesta ei tunnu saavan sitten millään.

"Euro ja EU ovat nyt myös olennainen osa paisuvaa Finngate – skandaalia"
Lähetetty heinäkuu 21, 2011 kirjoittanut Suomi 2017 - Suomi 2.0
https://suomi2017.wordpress.com/2011/07/21/euro-ja-eu-ovat-nyt-myos-olen...

Aurinko paistakoot, paikkansa pitävät tieto kulkekoot ja Suomen sisäiset Berliinin muurit murtukoot! Myös eurokriisin synnyn ja synnyttäjien ympäriltä. Kiitos.

Meister

...Mutta pelkään, ettemme koskaan saa noihin vastauksia.

VM:öön on pesiytynyt uusliberalistien klikki, jonka pyrkimyksenä on ajaa hyvinvointiyhteiskunta velkaannuttamalla alas. Tämän jälkeen valtion perustoimintoja voidaan leikata "pakon" edessä, jolloin yksityissektori astuu näille ulkoistettaville aloille.

Täytyy muistaa, että koko talousmyllerrys lähti USA:n pankeista ja tuo talouden "kelluttaminen" on ollut tietoista pankkien taholta. Katsokaas, mitä enemmän valtio tai henkilö on pankille ja rahoitussektorille velkaa, sitä suurempi valta on velkojalla. Ei ne roskalainoja myöntäneet ekonomistit mitään tyhmiä ole...

Talouskriisissä onkin kysymys taloussodasta, jossa finanssisektori ylivelkaannuttaa valtioita, ja myöhemmin pakkolunastaa näiden toimintoja entistä suuremman pääoman tuottamiseksi.

Lopullista paketin suuruutta ei tiedetä, eikä edes haluta tietää. Mitä kauemmin myllerrys jatkuu, sitä enemmän EU ja sen takana oleva finanssisektori pystyy kahmimaan valtaa. Kriisin nojalla Eurooppaa ajetaan kovaa vauhtia kohti liittovaltiota, vaikkei sille ole perusteita kuin euroeliitin unelmissa.

Lopputulos tulee olemaan selvä; Eliitti hyötyy, sinä maksat!

Buc

Olisi aiheellista muuttaa uutisen otsikointi. Esim. "Valtiovarainministeriö tyrmää Kreikka väitteet" olisi parempi. Nyt toimitus julistaa omaa totuuttaan. Ministeriön selvitys on heikko eikö kumoa mitään.

Minä itse päätän uskonko jotain. Älkää kirjoittako tuollaista otsikkoa!

de comments

jos netissä kiertävä kirjoitus vakuudesta ei pitäisi paikkaansa. Miten on sitten mahdollista, että Jutta hyväksyy vakuuden 880 milj.euroa ellei hän tiedä Suomen kokonaisosuutta tukipaketista? Kyllä taitaa VM nyt yrittää sumuttaa kansalaisia "Älkää uskoko" kehotuksella. Yksityikohtaista selvitystä kuitenkaan tuon kirjoituksen virheellisyydestä ei VM kuitenkaan osoita. Katsotaan mitä alkaa lähi päivinä tapahtumaan.

Excelman

2002-2008 velka maailmassa nousi 85.000 miljardista 195.000 miljardiin taalaan. Osa oli velkoja joiden ottajilla ei ollut koskaan aikomustakaan maksaa takaisin. Nuo 100.000 työpaikkaa oli myös osa velkakuplaa - tilanne vain palasi normaaliin tasapainoon kun työpaikkoja hävisi. Nyt Katainen&Co yrittää ylläpitää tätä kuplaa ottamalla lisää velkaa ja se ei tule onnistumaan. Ainoa mistä pitää olla huolissaan on se että pääministerinä on kuutosen matikan oppilas joka ei ymmärrä että Saksan ja Ranskan etu ei ole Suomen etu.

Kotkanpoikii

minäkin pärjään kyllä, enkä ole Euron "roskapapereihin" sijoittanut latiakaan,luotan Juutalaisten tapaan kultaan...Se ei "sula" niinkuin sijoitusrahastojen varallisuus tekee kokoajan.Sinullakin wc-paperia tulee riittämään kuin ennen vanhaa Hankkijan osakkeita käyttivät..

altF4

"Blogin pääväite on pötyä siitä syystä, että Kreikan toisen tukipaketin suuruutta ei todellisuudessa ole vielä päätetty lopullisesti."

Ja silti Jutta on puhunut jo moneen otteeseen avoimesti julkisuudessa Suomen saaneen 0.88 miljardin takuut 1.4 miljardin lainalleen, joku ei täsmää...

Eiköhän tässä nyt käynyt niin kuin hemmo blogissaan sanoi. Suomi antaa Kreikalla 1.4 miljardia josta saa takauksen 880 miljoonalle.
Tästä "takauksesta" johtuen takia Suomi joutuu antamaan kreikalle myöhemmin vielä 800 miljoonaa takuuextraa.
Kiitos tästä Jutta, akera kansakoulun opettajamme!

Jopo kulkee

... no jaa ei tuo nyt niin outo ole.

Suurempi kupla on olemassa ja se puhkeaa kohta.

Kreikka ei saavuttanut säästö tavoitteitaan ja silti sille ollaan myöntämässä tukipaketti ?

Kreikka on ollut konkurssissa ja kaksi vuotta. Tukipaketeilla siirretään hallitusti valtioiden rahat euroopan suurille pankeille. Kreikkaan niistä ei jää juuri mitään näillä jäysteillä maksetaan vain välttämättömat herra portaan maksut.

Nyt jo lähes kaikki puhuvat Kreikan maksukyvyttömyydestä eli konkurssista. Miksi maksaa Kreikkaan valtioiden varoista miljardeja euroja kun jo puhutaan että Kreikka saisi veloistaan jopa 60% anteeksi. Kysymys kuuluu miksi vetkutellaan päivän selvän asian kanssa. No pankit ja sijoittajat haluavat näistä rahoista osansa.

Belgiassa Dexia pankki pääomitetaan kolmen maan voimin ja Ranskan valtion obligaatiot eivät kelpaa mm.Suomalaisille eläke yhtiöille.

Toivotaan että Sloveniassa olisi jytyä sanoa ei kriisirahastojen kasvattamiselle. Se saattaisi olla viimeinen niitti tähän tukipaketti ym pelleilyyn.

amppeeri antti

Olet tismalleen oikeassa. Valtioiden veronmaksajien rahoja sysätään Kreikkaan ja muihin etelä-euroopan maihin (ERVV) kautta, jotta ne voivat niillä rahoilla maksaa velkojansa pankeille. Näin pankit saavat omansa ja sen jälkeen voidaan maita laittaa velkasaneerauksiin, joten velat maksavat veronmaksajat. Pankit tietysti jakavat työntekijöilleen bonukset, osakkeenomistajilleen osingot ja korruptoituneelle EU komissiolle ,sekä EU:n virkamiehille "pienet" palkkiot hyvin hoidetusta kusetuksesta.

Bone

Jutussa ja VM:n paperissa mainitaan, että vakuuden määrä on 40 prosenttia takausvastuun määrästä. Se talletetaan pienemmissä erissä vuosien 2011-2014 aikana kierrättämällä Kreikan valtion velkakirjat ensin kreikkalaisten pankkien kautta. Kreikkalaiset pankit vaihtavat valtion velkakirjat Kreikan keskuspankin velkakirjoihin ja luovuttavat ne edelleen välittäjänä toimivalle kolmannelle taholle, joka on joku kansainvälinen investointipankki. Tämä viimeksimainittu sitten välittää ao. velkakirjat edelleen markkinoille "markkinahintaan" ja niistä saatavat tulot sijoitetaan AAA-papereihin.

Jos nyt lähdään vaikkapa tämänpäiväisistä uutisista, joiden mukaan Kreikan valtion lainojen arvioitu luottotappio on 60 prosenttia, niin hiukan oikaisten voidaan ajatella, että markkinahinta 880 miljoonan euron velkakirjoille on 352 miljoonaa euroa (korkotappio huomioiden se lienee vielä vähemmän). Onkohan tarkoituksena se, että Kreikan keskuspankin velkakirjoja myydään markkinahintaan niin kauan että tuo 880 miljoonaa euroa (tai 40 prosenttia Suomen takausvastuusta) on kasassa? Jos näin on, se edellyttää, että Kreikan keskuspankin velkakirjoja myydään 2,2 miljardin euron edestä "markkinahintaan". Vasta tällöin tuo "takuuspääoma" on kasassa.

Kenenkähän Kreikan lainapapereita arvellaan ostavan? VM:n paperissa kyllä mainitaan, että niiden likviditeetti on tällä hetkellä aika huono...

Raato

mikä on totuus, mutta järkeni sanoo, että kun poliitikkomme ovat jääneet jo aikaisemminkin kiinni huijauksista ja kavalluksista niin en oikein luota tähän sakkiin.
Ja mistä pieni mies voi olla varma ettei tässä taas kohdella meitä kuin herkkusieniä, pidetään pimennossa ja syötetään p**kaa.

quantum

Kreikan ensimmäinen tulipaketti on 109 mrd. € ja nyt Reutersin mukaan on hankkeilla toinen tukipaketti, joka olisi myös 109 mrd. € ( http://www.reuters.com/article/2011/10/11/us-greece-idUSTRE79A2XN20111011). Jos tämä toteutuu, niin Kataisella ja Urpilaisella on edessä uusien tarinoitten kehittäminen. Kataisella ja Urpilaisella olisi helpompaa, jos he kertoisivat rehellisesti missä mennään ja miksi, etteivät he aina yrittäisivät sumuttaa puhumalla sekoilujensa aikana ja lopuksi sitä sun tätä suurista menestyksistä ja Suomen arvostuksen noususta.

Bloomberg TV:n juoksevassa uutisnauhassa vakuuspäätöksen lopputulos uutisoitiin aikanaan ”Suomi pesi kasvonsa”. Otsikointi ei nyt juuri viitannut suureen menestykseen, mutta makuasioistahan ei kiistellä.

Tänään arviot Kreikan lainojen alaskirjauksista liikkuivat 50 – 60 % suuruusluokissa. 23.10 päivän päätöksiä edeltää varmasti mielenkiintoiset ajat ja ihmettelen suuresti, jos herrat päättäjät saisivat edes jonkinlaisen ratkaisun aikaiseksi, siis muuta kuin päätöksen seuraavasta kokouksesta.

Reino Alho

Hallituksen vakuusratkaisu on abstraktio, eikä neuvoteltu lopputulos. Siksi ei ole mikään ihme, että tätä abstaktiota analysoimalla on pyritty löytämään konreettisuutta asiaan.
Eihän tätä ollut virkamiestyönä valmisteltukaan, vaan virkamiehet olivat antaneet toimeksiannon ulkopuoliselle konsultille. Siltä ostettu työ, jonka hintaa ei ole edes julkistettu, on sitten esitelty ja otettu sopimukseen ilmeisesti sellaisenaan.
Miten tällaiseen ilmiöön pitäisi suhtautua? Teoreettiselta kannalta katsottuna kysymyksessä eivät ole takuut sellaisna kuin ne pankkimaailmassa esiintyvät, vaan vakuusratkaisu on finanssimaailman luomus. Uusi ja ainutlaatuinen. Se on tyypiltään eräänlainen futuuri. Siitä tiedosta seuraa, että Suomen hallituksella ei ole minkäänlaista mahdollisuutta perääntyä, vaikka olosuhteet kohtalokkaasti muuttuisivat, vaan kortit on katsottava loppuun. Suomi siis maksaa koko summan, vaikka muiden maiden maksamiset loppuisivat heti ensimmäisen viidenneksen jälkeen velkasaneerauksen takia!

Bone

Sen verran oikaisen, että Suomi maksaa EVM:n pääoman kerralla.

Sen sijaan tämä ERVV, josta Zorbaksen tapauksessa on kysymys, ei suoraan maksa Suomelle mitään ennen kuin takausvastuu laukeaa. Silloin se maksaa tämänhetkisten arvioiden mukaan enintään 2,2 miljardia, riippuen siitä, kuinka suuren osan veloistaan Zorbas jättää maksamatta (tämän päivän arvio 60 %). Tästä summasta Urpilainen väittää saavansa 15-30 vuoden kuluttua takaisin 40 prosenttia + korot summalle, joka edustaa tuota 40 prosenttia takauspääomasta.

Kuvio sisältää kyllä turhan paljon jossittelua ja avoimia kysymyksiä. Mitä esimerkiksi tapahtuu, jos Zorbakselle tulee maksuhäiriö vaikkapa ensi keväänä, jolloin takausvastuusta on jo ehditty sopia, mutta talletuksia ei ole vielä ehditty tehdä? Millaisella aikataululla ERVV-lainat on tarkoitus myöntää?

Reino Alho

Se, että on erittäin todennäköistä eli kutakuinkin varmaa, että Kreikka ajautuu velkasaneeraukseen. Silloin iso osa Kreikan veloista pankeille pyyhitään ja Suomi maksaa saman verran kuin eurooppalaiset pankit häviävävät. Käytänössä Suomen menetys on yhtä lopullinen kuin eurooppalaisten pankkien saamatta jääneet saamiset. Ero on siinä, että pankit ovat jo voittonsa käärineet, kun taas se, mitä Suomi saa, on vastaisuudessa erääntyvä monin tavoin epävarma saatava. Esim. inflaatioriski ja kurssitappioriskit.

Toiseksi se, että vain Suomi maksaa EVM:n pääoman heti. Muut maat maksavat viitenä eränä. Mutta EVM lainojen tarve tai aikataulu voivat koska tahansa muuttua niin, että kaikkia eriä ei tarvitse Kreikan takia (huom!) maksaakaan, vaan ne peritään ja käytetään muiden euromaiden tukemiseen. Siitä ei kuitenkaan ole mitään sovittu, ettei Suomea silloinkin vaadita ainakin korkojen maksajaksi.

Htalk

14 miljardia ei riitä – korot voivat tuplata ERVV-vastuut.

"Suomen ERVV-vastuut eivät rajoitu eduskunnan lupaamiin 14 miljardiin euroon, vaan voivat paisua vaikka kaksinkertaisiksi. Todelliset vastuut riippuvat ERVV:n korkomenoista, jotka kuuluvat Suomen takausvastuisiin mutta eivät sisälly 14 miljardin euron "enimmäismäärään". Jo 3,5 prosentin korko tuplaisi Suomen todelliset ERVV-vastuut 30 vuodessa.
...

Taloussanomat vertaili ERVV:n toimintaa koskevan puitesopimuksen alkuperäistä versiota ja eduskunnan viime viikolla Suomen osalta vahvistamaa uutta versiota.
...
Puitesopimusten vertailussa paljastui, että Suomen takausvastuiden todellisessa enimmäismäärässä on 14 miljardille eurolle mahdollisesti kertyvien korkojen mentävä musta aukko."

Yllä olevat lainaukset Ks. Linkki Jan Hurri/ Talousanomat
7.10.2011 07:40

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/07/14-miljardia-ei-riit...

Excelman

Poliitikot haukkuvat "markkinoita" että siellä tehdään liian monimutkaisia finanssituotteita.

Tälle vakuushimmelille ei mikään vedä vertoja vaan hallitus on tarkoituksella tehnyt tästä niin monimutkaisen ettei sitä kukaan tavallinen ihminen voi ymmärtää.

Ainoastaan sen voi ymmärtää että koska mikään muu maa ei halunnut samoja vakuuksia on niiden oltava TÄYSIN ARVOTTOMAT!

mattimies

"Outo Kreikka-väite leviää verkossa - Älä usko tätä!"

Mielenkiintoisesti ilmaistu otsikko, tarkoituksella tai vahingossa, mutta se voidaan tulkita kahdella tavalla ja minä tulkitsen sen siten, etten tosiaankaan usko otsikon kehotuksen mukaan alla olevaan "leipätekstiin" ja siihen annettuja valtiovarainministeriön selityksiä.

Verkossa leviävä Kreikka-väite on huomattavasti uskottavampi lähdeviitteineen ja hyvin ymärrettävää on, että joillakin on nyt hätä yrittää korjata munaus.

[email protected]

Uutisteksti: "Julkisuudessa ollut luku 880 miljoonaa euroa perustui siis kahdenkertaiseen jossitteluun: jos Kreikkaa tuettaisiin ERVV:stä 113 miljardilla eurolla, ja jos Kreikan joukkolainat tuottaisivat "vain" 40 prosenttia luottotappioita."

Urpilainenhan on esittänyt, että Suomi olisi saamassa 880 miljoonan euron vakuuden.

Nyt tässä kerrotaan, että summa perustuu "kahdenkertaiseen jossitteluun". Kun joukkolainojen tuottamat luottotappiot selviävät vasta realisointien jälkeen, miten Suomi voi saada vakuutena käyttöönsä 880 miljoonaa euroa?

Eli koko 880 miljoonaa euroa on 30 vuoden päähän ulottuvaa toiveajattelua.

Ristiriidaksi edelleen jää se, että vakuusehdoissa sanotaan Suomen saavan vakuudet korkeintaan 20 prosentille maksuosuudestaan.

Nyt tässä tuplajossittelussa oletetaan Suomen saavan vakuudet 40 prosentille, eli tuplajossittelu tuplasi saatavan vakuuden määrän.

Kannattaisi varmaan jossitella vielä kolminkertaisesti, niin saataisiin vielä enemmän...

gemini63

ja hölmöläisten valtakunta! Nyt ei enää tiedä itkeäkö vai nauraakko?

Nämä Jykä ja Jutta + Stupido tulevat kyllä jäämään historiaamme melkoisenkin surullisina hahmoina, joista lapsemme ja lastenlapsemme tulevat lukemaan monia tarinoita..

de comments

sen lähemmin kantaa ottamatta totean, että Talousmedian blogin laskelma Suomen vakuudesta on vieläpä alakanttiin tappiollinen. Jaa että miksikö? Sen vuoksi kun siinä ei ole huomioitu lainkaan Kreikan lainojen velkasaneerausta, joka on todellinen. Ilman saneerausta Kreikka ei nouse "jaloilleen" taloudessaan eurossa ollessaan milloinkaan. Saneerauksen määrästä on julkisuudessa jo esitetty luku 60%. Tällä on myös vakuuteen vaikustusta riippuen siitä minä ajankohtana tuo tehdään.

Jos saneeraus tyehdään ennen uuden takauspakettia, jolle on nyt sitten vakuus, niin Suomen veronmaksajille tulee maksettavaksi Suomen osuus korkoineen saneeratusta määrästä. Jos taas saneeraus tehdään tuon vakuustakauspaketin aikana tai jälkeen, on saneerauksella todennäköisesti myös alentava vaikutus vakuuden määrään. Vakuus jäänee alimmillaan 20 %:iin 880 milj.eurosta eli 176 milj.euroon. Vakuus on sovittu Kreikan valtion velkapapereina.

Vakuuden arvo muuttuu edelleen, kun saadut vakuuspaperit vaihdetaan AAA_luokan papereiksi. Vaihto tapahtuu päivän kurssiin, jota kurssia ei voida etukäteen tietää. Missään tapauksessa vaihtokurssi ei tule olemaan 1:1 vaan se on AAA-luokan papereina alhaisempi määräinen. Kuka osaa kertoa etukäteen 15 - 30 etukäteen inflaation määrän, entäpä sen onko yksikään euromaa enää AAA-luokkaa. Taitaa käydä niin, että tätä nykymenoa, jokainen euromaa on niin velkainen ettei AAA-luokituksesta ole jäljellä kuin pölyt.

Näinpä Suomen vakuudet ovat säälittävät, eivätkä vastaa lainkaan hallitusohjelman mukaista vakuutta. Säälittävää hallituspuolueet. Jätätte tuleville sukupolvillekin raskaan taakan toimillanne.

Jukka Mikkola

Olemme valitettavasti joutuneet täysin naurun alaiseksi EU:n eliitin keskuudessa. Kyllä heillä hauskaa riittää. Tämän lisäksi tavallinen Matti Meikäläinen (veronmaksaja) on joutunut täysin pellen asemaan, olipa hän sitten työssä tai eläkkeellä. Tämä ”vakuusteatteri” on konkreettinen esimerkki siitä, mihin tilanne johtaa silloin, kun tärkeintä ”soskokin silmäätekeville” oli kasvojen säilyttäminen hinnalla millä hyvänsä. Vaalilupaukset oli pidettävä. Maksoi mitä maksoi. Lasku lankeaa kuitenkin loppupelissä suomalaisille veronmaksajille. Pelissä on ollut myös määräaikaisen ”työpaikan” säilyttäminen seuraavaksi neljäksi vuodeksi Eduskunnassa.

de comments

eksasti ei ole etukäteen edes mahdollista, sillä niin paljon siihen liittyy epävarmuustekijöitä.
Näitä ovat ainakin; missä vaiheessa Kreikan lainat saneerataan vai saneerataanko lainkaan. Jaellaan aina uutta tukipakeetia. AAA-luokan velkakirjojen arvo 15 -30 vuoden kuluttua. Onko enää tuolloin AAA-luokan maita jne.

J. Hurri on kirjoittanut Taloussanomissa Suomen vakuuden monimutkaisuudesta ja mahdollisista voitto-/tappiotilanteiden synnystä.

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/12/suomen-vakuudet-ovat...

Bone

30 vuoden päähän en lähde ennustelemaan. Sen sijaan mua kiinnostaisi, että mistä tarkalleen ottaen on sovittu. Päällimmäisenä kysymyksenä on, että missä kohtaa se 880 miljoonaa (tai 40 % takaussummasta) on 880 miljoonaa: Zorbaksen joukkovelkakirjojen otsikoissa vai myytynä markkinahintaan sijoittajille? Ensiksi mainitussa tapauksessa "takuuksilla" ei ole juuri mitään arvoa.

de comments

vastausta ei tiedä tai ainakaan halua vastata VvM:n virkamiehet ja epäilenpä suuresti ettei tuota Juttakaan tiedä, vaikka on vakuussopimuksen hyväksynyt.

Suosittelen Sinulle, että lähetät Jutalle sähköpostin ja kysyt asiaa. Näin asia joko selviää tai sitten ei. Veikkaan kyllä jälkimmäistä.

_Ö_

Suomi takaa Kreikan lainan ja lisäksi maksaa oman vakuutensa. Tällaista ristiintakaamista että takaa itse itselleen rahaa näkee harvoin, mutta kyllä vielä mielenkiintoisempaa on katsella Sixten Korkmanin ja muiden pääoman miesten vääntelehtimistä kun he huokaavat että "onneksi tämä pelleily on nyt ohi".

Niin, pelleily. Helkkarin kallis pelleily. Eikä hintaa siis vielä edes todellakaan tiedetä. Nimi on paperissa, mutta summaa ei ole vielä kirjoitettu. Urpilainen on yksi uuno.

Vaalit on jossain vaiheessa, ja tätä ei unohdeta.

Passe Lehtovaara

se on vaan semmonen juttu jotta niin kauan kun näitä systeemeitä salataan kansalaisilta
ynnä todellisilta maksajilta.. niin en usko yhtään tästä potaskasta mitä mikään ministeriö
yrittää auoltaa ulos. Pahimman laadun silmään kusijoita koko virkakyösti yhteisö..
Irwingillä on tähän ihan oikeesti laulu tehtynä... varmaan arvausta löytyy...