Faktakulma
EMU-puskureista sovittiin työmarkkinajärjestöjen kesken vuonna 1997. Tarkoituksena oli kerätä rahastoja vaimentamaan suhdannevaihteluja talous- ja rahaliiton aikana. Työttömyysvakuutusrahastoon EMU-puskureita oli kerättynä vuonna 2009 noin miljardia euroa, työeläkeyhtiöihin noin 4,5 miljardia euroa. Lähde: YLE
Entinen europarlamentaarikko Esko Seppänen ja toimittaja-kirjailija Hannu Taanila innostuivat vetämään tänään Helsingin kirjamessuilla kenties euro- ja kapitalismikriittisimmän show'n, mitä Suomessa on vähään aikaan nähty.
Haastateltava (Seppänen) ja haastattelija (Taanila) suorastaan kilpailivat arvostelevilla sutkautuksillaan. Taanila nimitti europäättäjiä "loisiksi" ja "miespuolisiksi kuhnureiksi". Seppänen puhui eurooppalaisesta "omaa sisäruokintaelämäänsä elävästä kultapossukerhosta".
Yleisradiosta tutun Taanilaan mukaan nyt on luotu "virtuaalirahalla reaalikurjuutta", mutta Seppänen naljaili, että Kreikan pelastaa yhteisvastuu, kun Suomikin on eurooppalaisen "ytimen ytimessä".
- Me maksamme. Yhteisvastuussa ei mene piikit kiinni, Seppänen tiivisti hyvin timosoinimaisesti.
Puhuttiin pahan akselista ja hyvän akselista, mutta lopputulema oli se, että nesteessä ollaan ja siihen ovat hallitusherrat ja vähän -rouvatkin meidät vieneet. Valtionyhtiöiden yksityistämistä surkuteltiin. Vaihtoehdottomuus ketutti.
- Sosialismin romahdus vei vaihtoehdon hautaan. Pitää tuottaa parempaa kapitalismia, vahvasti vasemmalla poliittisen uransa tehnyt Seppänen pohti.
Kotimaisina syyllisinä Kreikka-kurjuuteen mainittiin Paavo Lipponen, Sauli Niinistö ja Suvi-Anne Siimes. He olivat 1990-luvulla tärkeillä ministerinposteilla, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin ja rahaliittoon.
Esko Seppäsellä, jolta on tänä vuonna ilmestynyt kirja Oma Pääoma (Into Kustannus, 2011), oli erityisesti yksi asia, joka pitäisi nostaa poliittiseen keskusteluun. Ensin hän sanoi sen vaimeammin, mutta sitten koko Messukeskuksen yleisö havahtui, kun mies huusi villisti:
- Missä ovat EMU-puskurit!
Hän viittaa niihin säästörahoihin, joiden piti varjella Euroopan mahdollisissa tyrskyissä Suomea. Niitä on aiemmin kaipaillut muun muassa entinen eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari (sd.) vuonna 2009.
Seppänen kirjoittaa EMU-puskureista Uuteen Suomeen juuri avaamassaan Puheenvuoro-blogissa täällä.
Faktakulma
EMU-puskureista sovittiin työmarkkinajärjestöjen kesken vuonna 1997. Tarkoituksena oli kerätä rahastoja vaimentamaan suhdannevaihteluja talous- ja rahaliiton aikana. Työttömyysvakuutusrahastoon EMU-puskureita oli kerättynä vuonna 2009 noin miljardia euroa, työeläkeyhtiöihin noin 4,5 miljardia euroa. Lähde: YLE

Kommentit
Puskuri
Kyllä puskuri syödään kun puolueryhmät vuodesta toiseen nostavat valtion
talousarviosta vaan lisää rahaa. Yli 4 milj. euroa menee puolue-rahoitukseen eli
noin sama summa menee homekoulujen korjauskuluihin! Tuki on noussut
vuodesta toiseen lamasta huolimatta, eli puolueet eivät halua osallistua kriisi-
talkoihin!!!??? Näinkö me suomalaiset ajattelevat poliitikoista?
Fredrik Sehr
Kirjamessuilla. Ja US uutisoi. Putkinen natseineen tänne heti!
Muualla tämä kaksikko onkin jo vaiennettu.
Jos kommunisteille kaiken kommunismin
aiheuttaman kärsimyksen jälkeen annetaan puheenvuoro, on pienin vähäisin vaatimus myös jakaa toista mieltä oleville puheenvuoro. Sitä kutsutaan sananvapaudeksi.
Saakos niitä EMU-ryntäitä?
Saakos niitä EMU-ryntäitä?
Noh. Onkos Seppänen+Taanila & co tulleet ajatelleiksi, että jos Suomi olisi hoitanut tilastointinsa näyttämään sopivassti päin honkia vaikkapa välimeren kollegojen tapaan, ei nyt oltaisi maksumiehiä vaan ehkä saamapuolella?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/117047-28-mrd-%E2%82%ACn-puuhastelu-edus...
Suomi teki Kreikan tavoin
Alkuun, tilatot hoidettiin näyttämään hyviltä, että päästin euroon, Irlantiin perustettiin oikein sitä varten Fennica Holdings yhtiö.
"Kriisiin ajautunut Kreikka ei ole ainoa euromaa, joka on keplotellut velkalukujaan kauniimmiksi. Euroon pyrkiessään myös Suomi turvautui kepulikonsteihin..."
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2010/02/19/suomikin-keplotteli-...
Tulevaisuus?
Talouselämä uutisoi tänään EU:n virkamiesvalmisteluna syntyneestä suunnitelmaluonnoksesta, joka tuhoaisi toteutuessaan eurooppalaisten kilpailukyvyn ja elintason energialaskun kaksinkertaistuessa. Tämä kirkasotsaisesti torppaamalla esim. ydinvoimatuotannon kasvattaminen. Voidaan vain ihmetellä, minkälaiseen liemeen EU-hirviön eliitti on kansalaisensa ajamassa. Toivottavasti maanosa ei ajaudu toisen maailmansodan veroiseen päähänlyöntikisaan tai Neuvostoliiton kaltaiseen totalitarismiin.
Saksa luopuu ydinvoimasta
Ja satsaa uusiutuvaan. Luulen vahvasti että Saksa pysyy jatkossakin Euroopan teollisuuden keskiössä kustannusrakenteensa ja innovaatiokykynsä avulla. Ei saksalaista tuotantoa ja osaamista tulla siirtämään ydinvoimavaltioon.
Suomi torppasi yrityksille halvemman venäläissähkön ostomahdollisuuden ohi valtiollisten monopoliyhtiöiden.
Se ei ollut intresseissä. Olisiko näin työpaikkoja säästynyt. Tuskinpa. Sähköä paljon käyttävä teollisuus voi saada myös tukiaisia.
Helppohan Saksan on luopua ydinvoimasta
kun teettää alihankkijoilla tarvitsemansa laitteiden osat ydinvoimalla tuotetulla sähköllä mm. Suomessa. Oma energia tulee mm. tuulivoimaloista ja Putin-Lipposen maakaasuputken kaasusta.
Helppoa on
Saksan oli helppoa myös jatkaa työuraa (loppupäästä), leikata sosiaaliturvaa, parantaa kilpailukykyä ja kustannusrakennetta.
Saksan oli helppoa panostaa uusiutuvaan energiaan, joka työllistää jo enemmän kuin autoteollisuus eli on suurin teollisuudenala Saksassa. Saksalaisille on kaikki helppoa.
Katuvaloja ei tarvii joka kadunkulmassa ja turha lampun polttelu on ylellisyyttä. Saksalainen ei tarvitse edes hienoja ostoskeskuksia vaan laatikkokaupoista saa kaiken edukkkaammin. On se helppoa, kun sen osaa. Joka halpa maakaasu kelpaa. Suomalaisten pitää verottaa esim. lähes päästötön kaasuauto hengiltä. Tukholmassa on yli tuhat kaasutaksia, Helsingissä yksi kaasulla toimiva taksiauto.
Nyt pitää verottaa kaasubussitkin hengiltä. Siihen tarvitaan jo korkeampaa älyllistä kykyä.
Perussuomalaisethan olivat vastaan
liiallista energian verotusta kaikkinensakin, olis se niin helppoa elää Perussuomalaisessa yhteiskunnassa!
Vai oliko se metalliliitto ?
No joo, sama asia.
Niin muuten olisi
junatkin kulkisivat aikataulussa.
No ei
Ei se nyt aivan niin helppoa ollut ja hutejakin tuli.
"Tämän vuoden helmikuussa Saksan perustuslakituomioistuin julkaisi erittäin mielenkiintoisen päätöksen. Tuomioistuin totesi että maan hallituksen viimeisin päätös työmarkkinatuesta – ns. Hartz IV – ei ollut perustuslain mukainen. Eikä siinä kaikki. Tässä tapauksessa perustelut ovat koko Euroopan sosiaalisten ongelmien kannalta erittäin keskeiset – ja meidän kannalta ehkä kiusalliset."
http://www.nilstorvalds.fi/start/suomeksi/artikel-11969-12502.html
"Der Hartz-Horror" - tuhlausta, tehottomuutta ja byrokratiaa; Der Spiegel kritisoi Saksan työmarkkinauudistuksia"
http://www.kauppapolitiikka.fi/public/default.aspx?contentid=155507&node...
Totta
Niin Suomessa kuin Saksassa työttömyys on poliittinen kysymys ja rahat (kursseihin) valuvat hukkaan.
Totta
Niin Suomessa kuin Saksassa työttömyys on poliittinen kysymys ja rahat (kursseihin) valuvat hukkaan.
1980-luvulla
Oli velaton valtio ja monta isoa valtionyhtiötä. Seppänen ja asevelisosialistitkin ovat olleet kovasti ''yhteistä hyvää'' rakentamassa ja hyvinvointivaltiota luomasa.
Ei taida kehitys olla ihan nykypäättäjien ansiota. Politrukki kertoo palkkakierroksen välissä että kyseessä oli rahoitusmarkkinoiden vapauttaminen.
Mutta miksi innovaatiot, pääomat ja työ ovat kadonneet nouseviin talousmahteihin. Menikö joku vikaan, kun valtionyhtiö myytiin ja tehdas suljettiin ?
Valtio ja kunnat vippaavat. Byrokratia paisuu ja keskijohdon määrä kasvaa. Köyhyyden poistossa 2/3 osaa on palkkakustannusta. Ehkä meidän kannattaisi palata perusasioiden äärelle. Seppänen on hoitanut kehnosti työnsä.
Puskurit
ovat muutettu ryntäiksi!
Kohta alkaa jo tulvia - PerusSuomalaisten laariin
Harmi vain, että seuraaviin eduskuntavaaleihin on vielä pitkä matka.
Toisaalta Vasemmisto sekä Kristilliset voisivat herätä ja lakkauttaa six-packin.
Soini edustajineen näyttääkin olevan ainoa, joka ei ole omiaan pettänyt.
Toisaalta tosi kommunistit voivat nähdä "valoa pimeydessä", kun Kiinan kommunistinen puolue pian ostaa Euroopan omaksi siirtomaakseen...
EuroStory Part II - Jenin menestystarina !
Mmmmm......
Kiinan valuutta on muuten yuani. Japanilaiset makselevat jeneillä. Jälkimmäiset tuskin ostelevat tällä hetkellä yhtään mitään.
Onko totuutta vaikeaa katsoa silmiin
Esko Seppänen on aivan oikeassa olipa hän vasemmistolainen tai joku muu. Suomen piti liittyä Emuun ja Euroon samanaikaisesti kuin Ruotsi- mutta Paavi Lipponen jyräsi sen halulla mennä EU:n ytimeen omat henkilökohtaiset asemaansa tähdätyt tavoitteet kainalossa. Perustelkaa, miksi ES on väärässä.
Miten Seppänen poikkeaa muista politrukeista ?
1980-luvulla oli velaton valtio. Työehtoja paranneltiin ja sosiaaliturvaa kasvateltiin. Kuka politrukeista on ollut oikeassa ?
Itse äänestin Esko Ahoa, joka vaati Suomeen rakennemuutosta. Seppänen käsittääkseni ajoi Suomeen voimakkaampaa julkisen vallan roolia. Perustelkaa miksi Esko Aho oli väärässä?
Mehän emme ole velkaantuneet EU:n vaan omien tapojemme takia. Ja nyt on edessä velkapommi, eläkepommi, pääomat lähtee, omistus myyty ja nuoret syrjäytyvät.
Missä oli Esko Seppänen kun 1999 vaaleissa ja mitä hän sanoi ? Kenen kelkkaan vasemmisto lähti. Säilyttäjien! Hyvinvointivaltion!
Mikä oli Seppänen rahoitusmalli
Hyvinvointivaltiolle ?
Se on jäänyt minulle hämäräksi. Veroja lisää toimii vain lauseessa.
Sehän on tähän tilanteeseen johtanut, rahoituspohjan pettäminen ja työn kato Aasiaan ja muille kehittyville alueille. Me elämme uudessa ajassa vanhalla kukkarolla.
Mikä olisi ollut oma vaihtoehtosi ?
Kieltämättä olosuhteet maailmassa ovat muuttuneet, mutta ei Ruotsin ja Tanskan kruunu, ei Iso-Britanian punta. Kiinan läpimurto oli vasta 2 000-luvulla. Norja porskuttaa omaa elämäänsä ilman EUta öljyllään. Haluatko tinkiä hyvinvointivaltion perusperiaatteista kuten Viro ja USA, jossa sitä ole ollut ollut olemassakaan. Molemmissa köyhät olevat oikeasti köyhiä ilman sosiaalista hyvinvointivaltion tukea. En ymmärrä ?
Persu ottaa vallan ay-liikkeessä
Niin jo kohta sataa investointeja Suomeen. En tiedä sitten kenen laariin ne persut satavat ?
Mitä saadaan kun pannaan sata persua ja Hakkarainen eduskuntataloon ?
Vapaa itsenäinen Suomi, sitä saadaan
maa joka ei ole riippuvainen perusasioissa ulkovalloista jotka voivat tarpeen tullessaan ja hyötyäkseen kiristää meitä noilla perusasioilla...kriiseissä...tai muuten vaan hyötyäkseen. Saadaan oikeudenmukaisempi ja tasa-arvoisempi yhteiskunta joka pitää huolta kansalaisistaan ja heidän hyvinvoinnistaan, eikä jaa Suomea palasina ulos. Sitä saadaa Perussuomalaisilla. Maistuis varmaan se elämänmeno sullekkin!
Uskoo ken haluaa
Nyt on Mursu kyllä ottanut pohjan kautta vettä väkevämpää :-)
Vai sadalla persulla ja hakkaraisella saadaan monen utopia aikaan? Tähänastiset näytöt kyllä puoltaa jotain ihan muuta - ellei sitten sosiaalisessa mediassa mokailua ja siitä muiden syyttämistä pidetä saavutuksena. Ei kyllä ihan heti tule mieleen yhtäkään vaalilupausta, jonka persut olisivat tähän mennessä lunastaneet?
Heheh..
"- Missä ovat EMU-puskurit!"
Ne on käytetty budjettiin tietysti.
Se on mielenkiintoista aina kun luullaan, että kapitalismi on pettänyt maailman ja sosialismi on se ratkaisu, eli huudetaan enemmän byrokraattien ja poliitikkojen valtaa?
Jos rahaa ei painettaisi ilmaiseksi ja leikittäisi sillä instrumenteilla jotka mahdollistavat vedonlöynnin satakertaisesti (sitä ammattisijoittaminen nimittäin on, se on vedonlyöntiä) ja olisi ylläpidetty aitoa SÄÄTELYÄ, joiden purkaminen johti siihen, että entiset SUOJAUS instrumentit käännettiin pelailun välineiksi. Elämämme aikaa jossa pääoma ei mene parhaisiin uusiin yrityksiin vaan se sijoitetaan uudestaan ja uudestaan etsimällä ns. Alphaa, systeemissä on pahasti jotain vialla kun raketti-insinöörit menevät I-pankkeihin tekemään mekaanisia treidausohjelmia nopean rahan toivossa.
En tiedä ymmärtävätkö poliitikot miten rahjoitusjärjestelmät toimivat eli ovatko he tyhmiä vai mukana hommassa jossa luulevat että rahojen siirtely paikasta toiseen tuottaa lisäarvo maailman talouteen, koska sitä se ei tee.
Taidan muuttaa näkökantaa
'Näin Naapurissa' Taanila ja 'DDR' Seppänen, siinä vasta pari.
Jos nuo vastustaa nykyistä politiikkaa, niin ainoa järkevä teko on tukea nykyistä 'O.W.Käteinen & Turpiainen' linjaa.
Todenpuhujat
Taanila nimitti europäättäjiä "loisiksi" ja "miespuolisiksi kuhnureiksi".
Allekirjoitan
onko sitten naispuolisia kuhnureita?
ellei sitten ansioituneet Suvianne ja Piianoora, nuo arjalaiset valkyyriamme!
Älä, älä Euro on menestystarina....
http://www.utuonline.fi/sisalto/ajankohtaista/puheenvuoroja_presidenttie...
Lisää menestystarinasta...
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2008/10/739382/sinikka-salo-euro...
Taanila ja Seppänen taas vauhdissa
Tulee mieleen muutaman vuosikymmenen takainen tilaisuus, kun Yleisradion toimittajakaksikko oli hankkinut Yhtyneiden osakkeen ja arvosteli yhtiökokouksessa yhtiön järjestämää rahastoantia. He ehdottivat, että osakkaiden sijaan anti olisi pitänyt suunnata sotiemme veteraaneille, mikä sopisi KOPpilaisen yhtiön ideologiaan.
Yhtyneiden johto joutui tässä propagandasodassa välikäteen, sillä eiväthän osakkaat rahastoannissa saaneet kuin yhtiön painamia papereita, tässä tapauksessa vielä kilpailijan paperille painettuina. Voittovaroista annettiin oikea avustus veteraaneille.
Taanila ja Seppänen taas vauhdissa
Tulee mieleen muutaman vuosikymmenen takainen tilaisuus, kun Yleisradion toimittajakaksikko oli hankkinut Yhtyneiden osakkeen ja arvosteli yhtiökokouksessa yhtiön järjestämää rahastoantia. He ehdottivat, että osakkaiden sijaan anti olisi pitänyt suunnata sotiemme veteraaneille, mikä sopisi KOPpilaisen yhtiön ideologiaan.
Yhtyneiden johto joutui tässä propagandasodassa välikäteen, sillä eiväthän osakkaat rahastoannissa saaneet kuin yhtiön painamia papereita, tässä tapauksessa vielä kilpailijan paperille painettuina. Voittovaroista annettiin oikea avustus veteraaneille.
Seppänen on vallan oikeassa
- Se raha annettiin pois EMU-käyttötarkoituksista itsensä kipeiksi keinotelleiden työeläkelaitosten vakavaraisuuden takuuksi.
-Meillä on vain EKP:n väärä rahapolitiikka, johon kuuluu Suomen Pankin luottoriskien lisääminen ja johon sillä on monopoli, ja EMU:n joustoväline: sisäinen devalvaatio.
-Sisäinen devalvaatio on työttömyyttä, palkanalennuksia, eläke-etujen leikkauksia, julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan alasajoa sekä EMU:un pyrkivien Latvian ja Liettuan tapauksissa maastamuuttoa; kymmenesosa kansasta on näistä maista jo lähtenyt kurjuutta pakoon.
-Kun ylivelkaisiin EMU-maihin pakotetaan tällainen menokuri ja se tehdään ilman kasvun käynnistimiä, ne maat eivät pysty hoitamaan velkojaan uudella velalla, saati niitä maksamaan.
Noinhan se on. Siksi Suomessakin olisi pitänyt alkaa jo 1990-luvulla valmistautumaan rakenneuudistuksiin.
Miten Seppänen käynnistäisi kasvun eli harjoittaisi sitä suhdannepolitiikkaa jota Vanhasen hallitus harjoitti ?
Kaikki olemme samaa mieltä siitä ettei näin voi jatkaa.
Nyt olisi jo viimein syytä esittää mitä pitäisi tehdä. Persu haluaa kertarysäyksen eli pajatso kerralla tyhjäksi (1930-luvun rytimäinen talouspolitiikka)
Vanhasen hallitus ei kyennyt sopimaan työmarkkinajärjestöjen kanssa rakenneuudistuksista. Velkaraha valui vanhojen rakenteiden ylläpitoon. Nyt tarttis tehrä jotakin.
Rakenneuudistuksiin
"Siksi Suomessakin olisi pitänyt alkaa jo 1990-luvulla valmistautumaan rakenneuudistuksiin."
Holkerin hallitushan aloitti ne rakenneuudistukset, totesi samalla, että sitten tulee työttömyyttä ja niinhän siinä kävi, saatiin puolen miljoonan työttömän joukko maahan ja pysyvä suurtyötömyys. Työttömyyttä vieläpä kasvatettiin, kuten Soininvaara totesi.
”Työttömyyden nousu ja laman alku aiheutettiin ensin tahallaan, mutta sitten kävi niin kuin silloin tällöin käy kulotuksessa. Tarkoituksena oli tiettävästi nostaa työttömyys 250.000 henkeen, mutta lama pääsi ryöstäytymään valloilleen.”
-Soininvaara 1994-”
http://hannu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/04/26/miksi-kansa-nielee-muki...
Ja kommunisteja syytettiin ihmiskokeista
Euroopan Unionia (ja siihen "sopeuttamista") olisi pitänyt kai ensiksi kokeilla rotilla?
tupla
on ihan parhaita suklaapatukoita
Kun oma leiri hajosi
Niin Seppäsen kuin Taanilankin mielet ovat matalalla kun heidän unelmansa romahti ja toivevaltio Neuvostoliitto hajosi. Molemmilla olisi nyt paikka keskuskomiteassa ja saisivat vilkutella vappuna Kremlin parvekkeelta pönöttäessään Putinin seurassa.
Katkeraksihan se vetää vähempikin. Jotain riekkumista kuitenkin on nyt heillekin järjestynyt ja "vastuuta" kannetaan tällä tavoin.
Myöhässä
Mitä nämä kaksi herraa tekevät kirjamessuilla keskustelemassa ko asiasta, sillä politiikka ei ole kirjallisuutta, jollei ole kirjoittanut kirjaa politiikasta ja keskustele siitä kirjasta.
Messujen järjestäjät halusivat nähtävästi järjestää yksipuolisen presidentin vaalikeskustelun kesken kirjamessujen. Ketkä olivat järjestämässä messuja.
Kirjamessuilla
Siellä oli ja on esiintymässä "1000 kirjailijaa, tiedemiestä, poliitikkoa, taiteilijaa ja asiantuntijaa 18 eri maasta. Messujen teemamaa on tänä vuonna Viro.
Keskustelujen vetäjinä ja juontajina useissa tunnin ohjelmissa ovat Timo Harakka, Päivi Istala, Hannu Taanila ja uutena tulokkaana Peter Nyman."
http://web.finnexpo.fi/Sites1/HelsinginKirjamessut/Sivut/News.aspx?url=/...
Keskustelijat
Mielenkiintoinen lista nämä keskustelujen vetäjät ja juontajat. Timo Harakka on vähän uudempi vasemmistolainen, mutta nämä kaksi muuta Istala ja Taanila ovat niitä ikinuoria kommunisteja, joita kuuli ylen ohjelmissa muutama vuosikymmen sitten ja on taas alkanut kuulla uudelleen. Miten Nyman kuuluu joukkoon.
Totuuden aika
Kyllä nyt alkaa olla aika vihdoin tuoda totuus esiin.
Koko EMU-aika ja jo EU:hun sopeuttaminen on ollut Suomelle sen historian kalleinta leikkiä.
Seppänen, Soini ja Väyrynen ovat varoittaneet vaaroista ja valitettavasti olivat oikeassa.
Taanila kaipailee N-liittoa
Muistan kun kommunisti Hannu Taanila veti radiossa v. 1990 ohjelmaa "Tallinnan valtaus", jossa hän yritti selittää miksi virolaisten kannattaa pysyä Neuvostoliitossa.
Hän suorastaa hyrisi Tallinnasta siitä kuinka hyvä Viron on olla Neuvostoliiton osana ja kuinka ihanan internationalistista elämä Neuvosto-Virossa on.
Hah-hah, kuuntelin tuota ohjelmaa aina tarkkana.
Taanila hyrisee ja ilvehtii - vastuu on kuulijan
Onko tosissaan eli syöttää propagandaa hienovaraisesti eli julistamatta, vai ironisoiko raskaasti? Vai molempia sekaisin?
Taanilalle pitäisi jo viimein sanoa, että puhu selkeämmin. Tai sitten voisi sanoa, että ottakaa kaikki puhumani päinvastaisesti kuin kuuluu.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=taanila%20and%20ironia&source=web...
Mistä tietää olevansa oikeassa?
Kun on asiasta täysin eri mieltä kuin Hannu Taanila! Tämä periaate on toiminut 100% tähän asti, mutta nyt ihmetyttää, ovatko Jyrki-poika ja Jutta-tyttö sittenkin täyspäisiä?
Eläköön Kiinalainen talous- ja puoluejärjestelmä
Kapitalismi on kuollut, demokratia on kuollut, EU on kuollut. Eläköön Kiinalainen järjestelmä !
Raha puhuu Kiinan puolesta
Kiinalaisen järjestelmän suuntaan saatetaan vähitellen ainakin henkisesti taipua. Se vaikuttaa tehokkaimmalta velkapaniikin kynsissä kärvisteleville euroopalaisille ja eiköhän vähitellen amerikkalaisillekin. Varaukset luultavasti lievenevät rahan voimasta.
Kehitykseen tulee vaikuttamaan se, että kiinalaiset rahansaannin ehtona ainakin epävirallisesti kieltävät Kiinan poliittisen järjestelmän ja ihmisoikeustilanteen arvostelemisen, tai sitten siitä yksin tilanteen pakosta tulee itsesensuurin kohde, vastuuttomuutta.
Ilman leikkiä Kiinan kuva tulee muuttumaan myönteisemmäksi, jos se hyväksytään "pelastamaan" Eurooppa - ilman sensuuriehtojakin.