Sunnuntai 23.11.2014

Kilometrikorvauksiin puututaan? – ”Mahdoton ajatus”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.11.2011 17:05
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) idea kilometrikorvausten nipistämisestä saa kipakan vastauksen kansanedustaja Sari Sarkomaalta (kok.).

Kyllönen sanoo Helsingin Sanomissa, että kilometrikorvauksia pitäisi maksaa vähemmän, jos saman matkan voisi henkilöauton sijasta tehdä yhtä hyvin junalla tai bussilla.

- Ei voi olla niin, että kilometrikorvaus olisi enemmän, kun ajaa Kittilästä Helsinkiin ja vähemmän, kun ajaa Helsingistä Kittilään. Näin jotakuinkin kävisi, jos liikenneministeri Kyllösen (vas) ajatus toteutuisi, Sarkomaa kirjoittaa blogissaan.

- Jo muutenkin korkeiden asumis- ja elämiskustannusten pääkaupunkiseudulla olisi ministeri Kyllösen ehdotus toteutuessaan erittäin epäoikeudenmukainen. Se, että esimerkiksi Helsingissä myyntinäytteiden kanssa autolla kulkeva myyntiedustaja saisi pienemmän korvauksen kuin esimerkiksi Kittilässä on mahdoton ajatus, Sarkomaa jatkaa.

Sarkomaa haluaa kuitenkin edistää joukkoliikennettä.

- Hallitusohjelmassa on luvattu kehittää työsuhdematkalippua. Tässä työssä on syytä kiirehtiä ja muutoinkin aktiivisesti etsiä uusia tapoja kannustaa joukkoliikenteen käyttöön, Sarkomaa linjaa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

mark.stenback

Julkisen liikenteen lippujärjestelmien kehittäminen on ihan kiva, mutta entäs kun julkisen liikenteen vuoroja ei olekaan tarjolla tarpeen mukaan? Tai että julkisen liikenteen kustannukset eivät ole matkustajalle kovinkaan kustannustehokkaita omalla autolla ajamisen kustannuksiin nähden? Tai että julkisilla kulkiessa matkaan menee olennaisesti enemmän aikaa kuin omalla autolla ajaen?

Joten jos saa toivoa, niin lippuviritelmien sijaan olisi hienoa jos virkamiehet kantaisivat enemmän huolta vuorojen riittävästä määrästä myös ruuhka-ajan ulkopuolella ja kustannustason kohtuullistamisesta.

Tsemppari

Kyseessähän on kommunistiministeri, joten voi hyvin ymmärtää tämän entisen Neuvostoliiton noudattaman periaatteen, jota nyt tuputetaan tänne Suomeen. Siellähän ei juuri muita autoja näkynyt kuin busseja.

rcislandlake

Kannatan yksityisautoilusta luopumista sinä päivänä, kun julkinen liikenne kulkee ovelta ovelle. Siihen asti, ajelen autollani mihin tahansa vuorokauden aikaan minä tahansa vuoden päivänä ihan mihin tahansa haluan kuljettaen ihan kuinka monta ihmistä ja tavaraa kyydissäni tahansa. Kun työmatkakorvaukset lopetetaan, seuraus ei ole se, että ihmiset muuttavat lähelle työtä, vaan että lopettavat työnteon.

asa

Kilometrikorvaus on korvaus siitä, että työntekijä käyttää omaa autoaan firman bisneksiin. Miksi hintaohjauksen pitäisi napsahtaa työntekijälle, kun työnantaja sen matkustusmuodon kuitenkin määrää?
Julkisella menee enemmän aikaa ja se maksaa työnantajalle. Jos työnantajalle annettaisiin piiskaa kilometrikorvausten maksamisesta, kohdistuisi piiska sinne minne pitää.

Riittävän Älykäs

..ei sentin jeniä ylimääräistä.

Se on laskettu kutakuinkin oikein, luultavasti vasuriministerit eivät pysty summaamaan kahta useampaa kustannusta? Tai ehkä he eivät omista autoa.

Polttoaine, auton pääomakustannus, arvon aleneminen, huollot, renkaat, vakuutukset, katsastukset, käyttövoimaverot, talvella esilämmitys ja lukuisat muut komponentit aiheuttavat kustannukset, jotka pääosin kompensoituu. Tienistiksi km-korvauksesta ei ole.

järkevästi ajatellen

25 centiä riitää hyvin auton kuluihin joten sitä suudemasta pitää maksa täysi vero.

Ja jos noita korvattavia km tulee vuodessa yli 5000 km pitää kustanuksien laskun takia maksaa ylimenevästä vero.

Tai vaihto ehtoisesti auton myynti hinnanasta maksaa täysitulovero...

Olaf17

mahdollisuus jatkojalostukseen.

Kotoo töihin, viikonloppuna markettiin kuskeille ajaminen kalliksi tai jopa mahdottomaksi.

Hesan savolaisille tietullit kun tulevat Suomeen ja vain Suomalaisille, jotka tarvitsevat autoa työkaluksi kunnon korvaukset tavalla tai toisella.

Siinä toki saattaisi mm. Osuuskaupan väki alkaa itkeä Prismojensa puolesta, joten voisi ehkä mennä haastavaksi..

jussivaan

Km-korvauksen verovapaa osuus pitäisi laskea uudelleen. Nykyisessä korvauksessa on otettu huomioon liian suuri laskennallinen osa auton pääomasta. Ruotsi on jo kauan sitten ottanut käyttöön ajettujen kokonaiskilometrien mukaisen porrastuksen. Suomessa siirtyminen vastaavaan ratkaisuun olisi mahdollista, jos laskettaisiin uuden auton hinnassa olevan veron määrää. Nyt sitä jälleen kerran ollaan nostamassa. Ruotsalaismallilla päästäisiin lähemmäksi oikeudenmukaista käytön määrään kohdentuvaa veroa, ja samalla voitaisiin pitää uusien autojen myyntihinta kaikille lähempänä eurooppalaista tasoa. Ministeri Kyllönen ajaa oikeaa asiaa, mutta kokemattomana virheellisin perustein.

foringmar

Kun valtiovallan taholta ja erityisesti Raimo Sailaksen suulla jatkuvasti paasataan että työtekoon pitää saada lisää tehokkuutta, niin pakottaminen käyttämään julkisia kulkuvälineitä vasta tehottomuutta lisäisikin.

Julkisia kulkuyhteyksiä ei aina ole. Ja jos onkin, niin joissakin oloissa aika harvakseltaan. Näin ollen tulee väkisin pitkiä toimettomia ja tehottomia odotusaikoja.

nimperi

Tämä ehdotus nyt oli jossain määrin typerä. Mutta typerää on myös, että nyt kilometrikorvauksia maksetaan uuden auton arvonaleneman mukaan. Jos ajaa vaikka 90-luvun lopun diesel-savuttajalla, kotterolla, matka taituu vielä ihan mukavasti, ja auton koko hinnan saa kuitattua jo muutaman tuhannen kilometrin työmatka-ajoilla. Tämä ei voi olla kilometrikorvauksen tarkoitus, vaan silkkaa veronkiertoa.

Verottoman kilometrikorvauksen suuruus pitäisi sitoa auton vuosimalliin, siis polttoaineen ja kuluvien osien perusteella mitoitettu perusosa plus vuosimalliin sidottu arvonalenema-korvaus.