Sunnuntai 21.12.2014

Terveiset sodasta Oinoselle: ”Mies polvillaan toisen vehkeen kanssa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.11.2011 17:20
Päivitetty: 
16.11.2011 17:25
  • Kuva: Matti Matikainen / All Over Press Finland
    Kuva
    Arkistokuva Linnan juhlista vuonna 2009.

Tamperelainen sotahistorioitsija Jussi Jalonen hämmästelee kansanedustaja Pentti Oinosen (ps.) viimeisintä homokommenttia.

Oinonen ilmoitti, ettei voi osallistua tasavallan presidentin kutsusta Linnan juhliin itsenäisyyspäivänä. Perusteli, ettei hän kestäisi katsella homomiehiä tanssilattialla.

Jalonen on hämmästynyt:

- Kansallinen yhtenäisyys sekä itsenäisyytemme muistaminen ovat siis ilmeisesti edustaja Oinoselle toissijaisia asioita, hän kirjoittaa Uuden Suomen Puheenvuorossaan.

- Kansanedustaja Oinosen suorittama omalaatuinen vastakkainasettelu sotaveteraanien ja homoseksuaalien välillä herättää tietysti hieman ihmetystä.

Toisen maailmansodan taistelut vetivät rintamalle käytännössä kaikki miehet, jotka pystyivät pitämään asetta kädessään, Jalonen muistuttaa.

- Sukupuolinen suuntaus oli tällöin merkityksetön pikkuseikka, Jalonen kirjoittaa ja paheksuu rouhevasti Pentti Oinosta:

- Kaverit joiden hermot eivät kestä miesten välisen tanssimisen näkemistä tuskin olisivat selvinneet siinä vaiheessa, kun suurtaistelujen lihamyllyssä jokainen rintamamies sai kutsun kuolemantanssiin.

Tämän jälkeen Jalonen lainaa "kansanedustajan perehdyttämiseksi" Vantaan kaupunginmuseon ja Kati Mustosen toimittamista Touko Laaksosen muistelmista katkelmia rintamahomoudesta.

"Ja yksi talvi hain puita sieltä puuliiteristä, niin siinä kaks poikaa - tulin niin hiljaa ilmeisesti, että ne ei kuullu - toinen oli polvillaan sen toisen vehkeen kanssa, vetäs kuule siinä. Ja minä vaan näytin kädellä, että olkaa kaikessa rauhassa. Sen jälkeen kun me nähtiin toisiamme, niin nyökättiin."

Lisää lainauksia Jussi Jalosen blogista.

Oinosen kommentti on herättänyt voimakkaan vastareaktion sosiaalisessa mediassa. Aktiivit ovat esimerkiksi julistaneet itsenäisyyspäivän kansalliseksi homotanssipäiväksi ja muutoinkin paheksuneet Pentti Oinosen lausuntoa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kommentteja

Sodassa oli monenlaisia vaiheita, ja eri puolilla maata oli vähän erilainen meno. Jalosen nimettömiä lähteitä siteeranneessa kommentissa kiinnitti huomiota tämä sitaatti:

"Kukaan ei tiennyt elääkö sitä huomenna ja tuleeko huomista aamua ylipäätään ollenkaan. Niin sitä sitten elettiin kuin viimeistä päivää. Otettiin kaikki irti."

Homoseksin yleisyydestä sodassa en tiedä, eikä siitä pari nimetöntä sitaattiakaan suuremmin kerro. Mutta ylipäätään voi sanoa, että sotilaiden elämään kuului monenlaista sellaista, mistä sotilaat itse eivät mielellään myöhemmin kenellekään kertoneet. Osa tuli huumeriippuvaisiksi, osa alkoholisoitui, rintamakarkureiksi epäiltyjen osakaan ei ollut erityisen suotuinen jne., rintamalla tapahtui pahoinpitelyjä, oletettavasti tappojakin. Moni sai sodan aikana henkisiä haavoja, vaikkei niistä sota-aikana tai sen jälkeen ääneen puhunutkaan. Elettiin kuin viimeistä päivää.

Sodassa oli mukana jokseenkin koko kansa: mm. psyykkisesti sairaita ja väkivaltarikollisia myöten.

Asia erikseen on se, mitä itsenäisyyspäivänä tulisi muistella ja miten sitä juhlistaa.

Mila F

En missään nimessä halua kaivella tai olla ymmärtämätön tai kylmä millekään ihmiskäytökselle sotaoloissa. Olosuhteet ovat olleet joka asiassa vertailukelvottomat mihinkään "tavalliseen" elämänmenoon nähden.

Aloitukseni tarkoitus oli antaa ymmärtää, että väsyttää ja kyllästyttää lukea siitä, miten joku on loukkaantunut ja joku toinen väittää, ettei voi olla jne. jne. Minusta tällaiset ketjuloukkaantumiset eivät ole hyviä uutisaiheita. Niitä on jo niin paljon, että niitä joutuu välttelemään säästääkseen suhteellisuudentajuaan.

Mutta asia on niin, että tällainen selittelyn tarve on merkki siitä, että aloitukseni oli huono ja sisälsi muutakin ja enemmän asiaa kuin itse ymmärsin siinä piilevän. Pahoittelen. Ei ollut tarkoitus loukata.

Kommentteja

"Aloitukseni tarkoitus oli antaa ymmärtää, että väsyttää ja kyllästyttää lukea siitä, miten joku on loukkaantunut ja joku toinen väittää, ettei voi olla jne. jne. Minusta tällaiset ketjuloukkaantumiset eivät ole hyviä uutisaiheita. Niitä on jo niin paljon, että niitä joutuu välttelemään säästääkseen suhteellisuudentajuaan."

Olen muuten tästä ihan samaa mieltä. Jotenkin viime vuosina on ollut muotia kirjoittaa uutisia, joissa joku kertoo olevansa loukkaantunut, milloin mistäkin. Ja hetken päästä toinen on loukkaantunut ensimmäisen loukkaantumisesta, ja sitten jo kolmas siitä että toinen loukkaantui ensimmäisen loukkaantumisesta...

En kirjoittanut kommenttiani kritiikkinä sinun kommenttiisi. Kirjoitin eri aiheesta. Kommentin sijainti johtui siitä, että muiden esitettyjen kommenttien perään oma kommenttini tuntui sopivan vielä huonommin.

kotihiiri

Vuosikymmeniä myöhemmin sain kuulla, miksi erääseen perheeseen ei tullut omia lapsia: nuori vasta avioitunut mies oli sairastanut rintamalla seksitaudin. Ja jos nuori nainen "erehtyi" intiimiin seurusteluun kylillä liikkuneen vieraan sotilaan kanssa ja tuli raskaaksi, salassa tytön perhe hommasi hänelle abortin, koska se oli ainoa keino pelastaa maine, jotta tyttö pääsi myöhemmin naimisiin kunnollisen miehen kanssa. Tuli sotaleskiä, ja poikia oli isättömistä perheistä sotalapsena Ruotsissa. Minun sisaruksiani ei Ruotsiin lähetetty, vaikka leipä oli meilläkin tiukassa. Sodan aikana ei voinut rintamamies kotitaloa rakentaa, normaali elämä kesken. Siihen aikaan naapuriapu oli kunniassaan, mekin saimme sodan aikana asua vähän aikaa hyväsydämisen maatilan isännän ja emännän saunakamarissa, kunnes omaa mökkiä alettiin rauhan alettua rakentaa. Silloin olimme kaikki samanarvoisia, yhtä arvokkaita ihmisinä. Siinä näkee, miten paljon vaikuttaa lapsena opitut vanhempien ja yhteisön asenteet.

Kovat rintamakokemukset olivat vielä monella palaajalla mielessä: kun yksi aloitti muistelut, toiset kylän rintamakaverit lähtivät mukaan "sinne jonnekin", vaikka jotkut jo koettivat unohtaa, eikä minua pikkulasta kiinnostanut, mitä sotaretkillä tapahtui. Meillä oli kuva-albumissa isän rintamalta äidille lähettämä sydämenkuvin koristeltu valmiskortti. Paketit kotoa kulkivat kenttäpostissa isälle. Kuva-albumeissa oli sotilaspukuisia miehiä, melkein kaikilla sätkä suupielessä, hyökkäysvaunussakin ("Haupitsi"?) jotkut poseerasivat, oli kuorma-autokolonnoita pitkissä jonoissa tiellä. Sotilaspuvussa miehet menivät sodan aikana vihillekin.

Palaavilla perheenisillä oli vaimo ja lapset odottamassa, enkä koskaan kuullut huumeriippuvuudesta, ja homoudesta ei siihen aikaan puhuttu koskaan. Alkoholin käyttö pysyi kurissa, koska oli tartuttava rivakasti töihin perheelle leipää ansaitsemaan. Varsinkin kun perheenlisäystä, sitä nykyään parjattua suurta ikäluokkaa, oli odotettavissa... Mikäs oli perheellisen palatessa, oli köyhä tai rikas, kun kotona odotti topakka, uskollinen vaimo ennen sotia syntyneiden lasten kanssa.

Virkeä

Oinonenhan on entinen rikollinen, joka on kääntynyt uskovaiseksi.

Monien ääriuskovaisten tavoin hän olettaa, että muidenkaan ihmisten moraali ei kestä ilman jumalanpelkoa. Ainoa asia, joka pitää ihmisen hänen mielestään kaidalla tiellä on helvetin pelko ja ilman tätä ihmisellä ei ole moraalia.

Vaikka homoseksuaalisuus ei muuten olekaan verrattavissa rikollisuuteen, niin äärikristittyjen logiikka kulkee tässä asiassa usein samoja ratoja: oletetaan että jos lait ja kirkon ohjeet sallivat homoseksuaalisuuden, niin ihminen ei voi vastustaa kiusausta. Tavalliselle heterollehan tämä on täysin käsittämätöntä. Monessa homokammoisessa äärikristityssä ja muussa uskovaisessa piileekin luultavasti kaappihomo, jota tämä yrittää tukahduttaa. Sitähän ei tiedä, johtuuko Oinisen homofobia juuri tästä, mutta eriskummallisen kiinnostunut hän näistä asioista on.

Jonathan

Kertoo paljon ajasta tämä, että Oinosen kommentit nostetaan uutismedioiden etusivuille, kärkeen. Poliitikot, Sixten Korkmanit sun muut sählääjät vakuuttelevat asioiden järjestyvän ehdoilla ja sopimuksilla. Olemme menossa kohti kolmatta maailmansotaa ja Perussuomalaisten henkilökohtaiset mielipiteet täytyy saada ruodittavaksi.

On Oinosen oma asia mistä hän ahdistuu ja mistä ei. Moni muukin ahdistuu paikassa, jossa homot tanssivat. Jos joku PS-kansanedustaja on sitä mieltä, että itsenäisyyspäivää voi kunnioittaa paremmin jossain muualla kuin linnan juhlissa, suotakoon se hänelle. Tarja Halonen edustaa kaikkea sellaista, joka tekee hänestä useiden mielestä henkilön, jonka järjestämät itsenäisyyspäivänjuhlat täytyy kiertää mahdollisimman kaukaa.

Hauki

En jaksa oikein ymmärtää, miksi jostain Jussi Jalosen (?!) kommenteista pitäisi uutista rakentaa. Näitä sivustalaukojia löytyy yliopistomaailmasta tutkijanimikkeellä tuhansia, kaikki enemmän tai vähemmän yhdentekeviä.

J.Ryyti

Suomen romanien kulttuurissa romanimiehen ja -naisen julkinen pussailu on tabu.

Savossa miesten keskinäinen julkinen pussailu herättää pahennusta. Helsingissä luulisi olevan sen verran avarakatseista väkeä että ymmärtäisivät toisenlaista kulttuuria. Vaan vaikuttaa siltä,että ei ymmärretä eri kulttuureja.

Niskavuori

Tyypillisesti mies on homokammoinen kahdesta syystä. Joko hän on epävarma omasta maskuliinisuudestaan tai hän on homoseksuaali joka on tukahduttaa omaa seksuaalisuuttaan. Ei ole mitään syytä miksi normaali heteromies loukkaantuisi siitä että jotkut on homoja. Jos homous loukkaa, ehkä se loukkaa siksi että kysessä on tunteet joita henkilö ei voi hyäksyä itsessään.
<p>
Jälkimmäisestä on selkeää tutkimustietoa: Adams HE, Wright LW, Lohr BA (August 1996). "Is homophobia associated with homosexual arousal?". J Abnorm Psychol 105 (3): 440–5. doi:10.1037/0021-843X.105.3.440
Tässä tutkimuksessa miesten erektiota mitattiin kun he katsoivat homoseksivideoita. Miehet jotka luokittelivat itsensä homokammoisiksi, saivat huomattavasti useammin erektion.
<p>Yhdysvalloissa on jäänyt homovastaisia pastoreita ja rebublikaanipoliitikkoja kiinni homoseksistä jo aika huomattava määrä.

pur

kommunistit kyllä kanto mm. sitä konekivääriä, ei se mikään klisee ole. Puoluekannalla oli varsin vähän merkitystä sotahommissa ja kuinka niissä kukin jaksoi; heitäpä jostain tilasto jossa osoitat kommareiden jotenkin olleen yliedustettuna käpykaartissa. Kyllä se oli enemmän luonnekysymys, kaikilla ei hermo kestä, puoluekantaan katsomatta.

mattimies

"Aktiivit ovat esimerkiksi julistaneet itsenäisyyspäivän kansalliseksi homotanssipäiväksi"

No tuota minä oon miettinyt mitä ne linnassa oikein nyt juhlii kun itsenäisyydestä meni loputkin perustulain äänestyksen myötä. Eipä tarvi vetää lippua salkoon "kansallisen homotanssipäivän" takia...

TSV

Oikeasti? Kun Matti Nykänen on "linnassa" (aivan kauheet olot onkin). Ei ole ketään ketä voitaisiin seurata niin meillä on Oinonen ja Hakkarainen kenelle nauretaan. Turhaa BB-viihdettä kun voitaisiin uutisoida jotain järkevämpääkin vaikka, ei ole paljon mediaa kiinnostanut miten meidän sekasotku ministeriöt hoitavat hommiaan.

Ensin lehdistö saa jonkun Oinasen möläyttämään jotain tyhmää homoista kun mies pelkää sitä kuin tarttuvaa tautia sitten haetaan jonkun tassi&juontaja kansanedustaja homon mielipide asiaan ja taas saadaan otsikoita. Nämäkin kummatkin osoittavat että Eduskunnassa on liikaa väkeä ja aikaa.

Akimonkkonen

Yhdessä asiassa Jalonen on oikeassa; Linnan juhlat ovat yhtenäisyyden ja itsenäisyyden muistelujuhlat. Molemmat on menetetty.

Olisikin asiaa vetää lippu puolitankoon 06.12.2011 kansallisen surupäivän merkiksi.

JAK

"...- Kansallinen yhtenäisyys sekä itsenäisyytemme muistaminen ovat siis ilmeisesti edustaja Oinoselle toissijaisia asioita, hän kirjoittaa Uuden Suomen Puheenvuorossaan..."

Itseasiassa linnanjuhlat on irvikuva kansallisesta yhtenäisyydestä sekä itsenäisyyden muistamisesta, joten Jussi jatkakoon hämmästelyjään.

olavinieminen

Oliko näin: Sota-aikana armeijassamme homoilu oli kielletty. En tiedä onko sitä koskaan edes sallittu.
Turhaa otsikoida asiaa ilman faktoja.
Toisaalta Halosen Seta-tausta saattaa ärsyttää joitakin. Ärsyyntyminenkin on aina sallittua.

Suomen itsenäisyyteen ja juhlaan ei tätä asiaa pidä kuitenkaan sotkea. Juhlat on toteutettava täysin hyvän tavan ja etiketin mukaisesti. Olisi syytä julkistaa ne etukäteen juhlijoita sitoviksi, ettei synny häiriöitä.

Eki54

Vaihtelu virkistäisi. Kovasti kiinnostaisi kuulla keitä lesboja tai lesbopareja voimme odottaa linnan juhliin. Onko sodan aikana ollut paljon lesbo-lottia yms. Hieman historiakartoistusta. Onko naisasiaa vaaliva presidenttimme pitänyt arvojohtajana huolta myös lesbojen edustavuudesta itsenäisyytemme juhlissa? Kaikki tuntevat Haaviston ja hänen morsmaikkunsa mutta entä naisparit? Mitä kadettien tilalle sinkkulesboja tanssittamaan?

pilari

siitä että Suomesta on tullut homomyönteisempi maa. Eikös muutama vuosi sitten julkistettu tutkimus jonka mukaan homomyönteisimmät kaupungit ja maat keräävät eniten luovien alojen huippuammattilaisia. Nyt kun teollisuuden savupiiput edelleenkin kylmenevät, nuo luovat ihmiset ovat se toivo jolla Suomi nousee.
Selvyyden vuoksi vielä totean etten itse tunne seksuaalista vetoa samaa sukupuolta oleviin henkilöihin.

Oinosten ja Hakkaraisten kommentit jätän omaan arvoonsa.

richardjarnefelt

Heh, kyllä minä paremmin jaksan katsella homojen tanssia kuin miesten painia. Tanssivilla homoilla on sentään vaatteet päällä, toisiaan kourivat painijamiehet ovat puolialasti.

Vastuullisten poliitikkojen (onko niitä?) tulisi tällaisten tanssiasioiden sijasta keskittyä siihen, mistä tämä jatkuva "vähemmistöhypetys" kertoo: suomalaisten enemmistö eli työssäkäyvät, heterot suomenkieliset, on tuupattu tässä yhteiskunnassa täysin sivuraiteelle, pelkkään kaiken kustantajan rooliin. Se on väärin. Tarja Halonen on ollut presidentti, joka on halveksinut oman kansansa enemmistöä, ja nostanut sen edelle elintasopakolaiset, ruotsinkieliset, homoseksuaalit jne. Ei koskaan enää tuollaista presidenttiä!

amppeeri antti

"richardjarnefelt"
Yritän uudelleen. Olen samaa mieltä kanssasi. Toimittajaa varmaankin loukkasi vastaukseni joka sensuroitiin. Elämme DDR:ssä ja menossa kohti viher/vasureiden eurostoliittoa(Neuvostoliitoa) joten täytyy katsoa mitä sanoo.