Lauantai 26.5.2012

Pelko tv:ssä: ”Täysi kaaos Suomen takia – Mitä tekee Jyrki Katainen?”

Luotu: 
8.12.2011 07:13
Päivitetty: 
8.12.2011 07:26
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Arkistokuvassa pääministeri Jyrki Katainen, jonka asema huippukokouksessa saattaa muuttua hankalaksi.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kimmo Sasi.

Suomen kanta määräenemmistöpäätöksiin uudessa Euroopan vakausvälineessä (EVM) huolestuttaa eduskunnan suuren valiokunnan jäsentä Kimmo Sasia (kok.).

Sasi varoitti eilen illalla Ylen A-plussassa, että Suomen kanta voi muodostua ongelmalliseksi koko EU:n kannalta. Suomessa pohditaan tänään sitä, ovatko Saksan ja Ranskan esitykset määräenemmistöpäätöksistä Suomen perustuslain vastaisia. Perustuslakivaliokunta antaa asiasta tänään lausunnon, jota suuri valiokunta käsittelee. Tämä kanta sitoo pääministeri Jyrki Kataista (kok.) tänään illalla alkavassa huipputärkeässä EU-kokouksessa.

Sasi varoitti, että Suomi saattaa kaataa koko EU-sopimuksen.

- Pääministerin asema on erittäin hankala. Jos ollaan tilanteessa, että esimerkiksi Suomi on ainoa maa, joka vastustaa, ja sitten sanotaan, että onko näin, ettei täällä synnykään minkäänlaista pakettia ja ratkaisua ja on täysi kaaos markkinoilla maanantaina tämän johdosta, niin mitä silloin Suomen pääministeri tekee? Sasi kysyi.

- Onko niin, että Suomi käynnistää kaaoksen vastustuksellaan vai onko sitten mukana? hän jatkoi.

”Jos me olemme yksin siellä ja meistä riippuu se, alkaako mylläys markkinoilla, niin se on erittäin vaikea tilanne.”

Perussuomalaisten Pietari Jääskeläinen oli vakuuttunut siitä, että Suomi ei lähde mukaan määräenemmistöpäätöksiin.

- Kataisen Suomen-kanta on selvä. Me halutaan, että päätös tehdään yksimielisesti. Se on Suomen ehdoton tahto. Mutta jos me olemme yksin siellä ja meistä riippuu se, alkaako mylläys markkinoilla, niin se on erittäin vaikea tilanne, Sasi sanoi.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) muistutti, että huippukokouksessa esillä ovat myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan Herman van Rompuyn esitykset. Hän uskoi, että Kataisen esitys mahtuu sinne joukkoon.

- En usko, että tilanne on koskaan mustavalkoinen, Kumpula-Natri rauhoitteli.

EU-asiantuntija Esko Antola oli tänään Ylen aamu-tv:ssä sitä mieltä, että Suomen on suostuttava määräenemmistöpäätöksiin. Antola oli tätä mieltä, vaikka myönsi, että asia on Suomelle kinkkinen.

- Jos halutaan kuria, silloin on suostuttava määräenemmistöpäätöksiin. Ei me saada millään näitä jäsenmaita sitoutumaan, ellei sinne haeta tällaista määräenemmistösääntöä, Antola kommentoi.

A-plus on katsottavissa Yle Areenasta vielä 186 päivän ajan.

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Alexius Manfelt

Mielenkiintoista, että sekä KImmo Sasi että Mita-Petra Kumpula-Natri mainitaan suuren valiokunnan puheenjohtajina. Lienee kuitenkin niin, että Sasi on valtiovarain valiokunnan puheenjohtaja.

de comments

Yhtenä vaatimuksena oli myös ehdoton sijoittajien vastuu, jota Saksa ja Ranska nyt esittänevät jätettävän pois. Tuleekin olemaan SDP:n ja hallitussopimuksen mukaisesti myös hallituksen luottamukselle kynnyskysymys.

Bond

Sitä, ikävä kyllä, nykyinen pääministeri ja hallitus eivät kykene osoittamaan naivistisella yhden totuuden politiikallaan.

Euro on osoittautunut vakavaksi virheeksi Suomen kannalta. Väyrynen, Soini sekä monet talousasiantuntijat ovat tuoneet vuosien kuluessa esiin parempia vaihtoehtoja, mutta yhden totuuden politiikan mukaisesti viisampia ei ole kuunneltu. Pikemminkin heitä pilkattu ja ivattu sopulilehdistön avuliaalla myötävaikutuksella.

Suomen sitoumukset eri reittejä pitkin lienevät lähes 100 miljardia ja vastaava määrä on velkaa, joka kasvaa koko ajan rajusti. Silti "vastuunkantajat" hokevat yhtä "totuuttaan". Pelolla odotan Suomen lisäsitoumuksia ja tutuksi tulleita pääministerimme perusteluita kuinka tähänkin oli taas pakko suostua. Se on valitettavasti sitä "vastuunkantoa" eikä vastuunkantoa.

muuan

...niin minä kyllä oikeasti haukkuisin oman ja hallituksen linjan, että kyllä tämä on päin hemmettiä. Tulee varmasti kalliiksi ja sitoo maamme ties mihin sitoumuksiiin ja toisten määrättäväksi.
Mutta kun tämä meistä ja minusta kuitenkin on näillä näkymin monessa suhteessa varmin tie. Saattaa kyllä osoittautua myöhemmin suureksikin virheeksi.

Tällaisesta rehellisyydestä saisi sitten haukut ja pilkat osakseen pitkäksi aikaa. Istuu kahdella tuolilla. Harrastaa populismia. Riistää kierosti oppositiolta mahdollisuuden ansaita maan kiperällä tilanteella.

abc

Samaa mielta.

Ei tajuta, etta maan itsenaisyys maaraytyy siita onko silla oma valuutta. Jos on, kukaan ulkopuolelta ei voi maarata maan sisaisia asioita. Euro rinnakkaisvaluuttana on pieni hinta tasta asiasta!

Olisi aika huomata, ettei kukaan EU:ssa halua Ruotsia eika Tanskaa ulos!

intrigööri

vastustamassa Merkozyn pähkähulluja esityksiä? Toivottavasti ei ole, koska silloin saamme kaiken toivon heittää. Sasi saisi mennä loppuviikoksi torkkupeiton alle höperöimään tai ihan mihin vain!

jaek

Ennen Suomen EU jäsenyysäänestystä muistaakseni Sasi pelotteli myös kuinka Zhirinovski tulee ja syö Suomen.
Zhiriä käytettiin silloin paljon propagandassa, yksi säikähtäneistä - tämä jäi elävästi mieleen - oli Olli Rehn.
Zhiri oli kuitenkin vain pelkkä käsikassara ties minkä edistämiseen. Tai ehkä tiedänkin...;)

Ensio

Suomella ei ole minkäänlaista moraalista tai juridista velvollisuutta hyväksyä Saksan ja Ranskan yksipuolisia sanelupäätöksiä.
EU-jäsenyydestä äänestettiin: "Neuvotellun sopimuksen perusteella".
Jos ja kun vastapuoli (vanha EU) rikkoo sopimusta, ei sopimus tietenkään sido enää Suomeakaan.
Irti Eurosta ja EU:ssa mukana aikanaan päätetyillä ehdoilla.

Jason

Jos suomi äänestää vastaan , niin äänestetään uudelleen niin monta kertaa että tulos mieleinen. Ja jos Suomen laki estää rahan kuppauksen, niin ainahan voi lakia muuttaa.
Näin on tähänkin mennessä tehty, ja varmasti yhä useammin jatkossakin.

Rohmar

- Sasin puuhastelut vuosikymmenten saatossa eivät ole omiaan herättämään pienintäkään luottamusta hänen arvostelukykyynsä.

- Ei kai maatansa voi myydä sen takia, ettei muille tulisi paha mieli?

abc

tassa ajetaan Bilderbeg'ien agendaa Eurostoliiton perustamiseksi. Katainen on kaynyt heidan ulkopuolisille, medialle ja meille kansnmiehille ja naisille taysin suljetuissa kokouksissa ainakin kerran.

Bilderbergien tavoite on saada maailma yhden hallinnon alle (=heidan). Jarjeston sisapiiri on jo pitkalla taman suunnitelman toteutuksessa. He omistavat talla hetkella tayden maaraysvallan runsaasta tuhannessa maailman suurimmasta pankista ja yhtiosta.

Kun nama pankit ja yhtiot pelaavat yhteen korkopolitiikalla ja yhtioiden laajennustavoitteilla lopputulos on ylivoimainen ja murskaa kaikki vastustajat. Monopoli-peli on toiva malli siita miten kaikki lopulta paatyy yhdelle omistajalle!

Bilderbergit ovat nyt siirtyneet suoraan hyokkaykseen Eurooppaa vastaan aloittamalla sen reuna-alueilta harjoiteltuaan maanvalloitus teorioitaan ensin entisissa kehitysmaissa kuten Etela-Amerikan Argentiinassa, kaukoidassa esim. Kazakhstanissa ja lopulta pitamalla kenraaliharjoituksen Eurooppaa varten pienessa Islannissa.

Valiettavasti Bilderbergienkin on alistuttava jo Aristoteles'in nakemaan todellisuuteen mika on sama minka Louis XVI kohtasi Ranskassa vuonna 1793. Sama tapahtui Tsaareille Venajalta jos ei menna merta edemmas kalaan.

Salon Petri

Eihän nämä kaverit ole ennenkään paljon kyselleet saatikka tekemisistään kertoneet. Ja jos ovat jotain kertoneet, niin missä menee viekkauden ja valehtelun raja? Katso kuvakoosteesta numero 2 esimerkkiä.

Mielestäni näistä kolmesta alueesta meidän kaikkien on hyvä kuulla lisää. Maaliskuussa 2012 "uudistetun" perustuslain HE 60/2010 eli LJL 3/2011 voimaantullessa on sitten jo myöhäistä.

1.
EU-tason Korpilampi | Finlandia-talo 2.2.2009 | Osallistujatiedot salaiset | Keitä käskytettiin ja keiden toimesta?
http://twitter.com/Suomi2017/status/116869139456466944/photo/1/large

2.
Miten suuren roskapankki Arsenalin EU tarvitsee?
http://twitter.com/Suomi2017/status/103405470747852800/photo/1/large

3.
Raikas henkinen vallankumous Suomessa
http://twitter.com/Suomi2017/status/130988531156918272/photo/1/large

Eräs isä

Mutta pääasia Kokoomuslaisille, demareille ja heidän hännystelijöilleen onkin se, että Suomi myydään ylikansallisille pankeille, viis siitä mitä ihmisille käy.

Mtl

Toivottavasti nää nyt ei mee tekemään mitään typerää meidän rahoilla. Tuntuu, että Eu:n miellyttäminen on tälle hallitukselle tärkeämpää kuin mikään muu. Hurja tilannehan tää on, kun kansa on huolissaan omasta hallituksesta..

Marko Haavisto

On selvää että jos Suomi sitoutuu EVM:ään noilla ehdoilla ja että evm:n sopimusta muutetaan niin että määräenemmistöllä voidaan päätökset hyväksyä että Suomen veronmaksajien rahoja tullaan luovuttavaam ulkomaille ilman että vaaleilla valittu eduskunta pystyy asiaan vaikuttamaan, rikotaan räikeästi suomen perustuslakia. Mikäli hallitus koalitio nyt jostain syystä kuitenkin jonkun porsaanreijän löytää niin kuin se löytää ja liittyy sopimukseen joka on kaikella tavalla suomen edun vastainen. Tulee päätökseen osallistuneiden ja kyllä äänestäneet, asettaa valtakunnan oikeuteen törkeästä maanpetoksesta. Mikäli näin ei tapahdu tulee kansan vetää se johtopäätös että Suomen eduskunta, hallitus ja oikeuslaitos on "vallattu" eikä pysty toimimaan vapaan tahdon mukaisesti ja vaihtaa nämä instituutiot keinoja kaihtamatta.

Marko Haavisto

Hallituksen ja vaaleilla valitun eduskunnan tehtävä on aina ja kaikissa oloissa varmistaa suomen ja sen kansan etu. Jos se tekee kansanedun vastaisia päätöksiä niin silloin niiden on erottava ja alistuttava uusiin vaaleihin mikäli näin ei tapahdu ja epäillään että edellä mainitut instituutiot ovat vieraan vallan tai voiman vaikutuksen alaisia eivätkä pysty toimimaan suomen edun mukaisesti vaan vahingoittavat sitä tulee kansan omalla voimallaan ja tahdollaan vaihtaa edellä mainitut instituutiot ja järjestää uudet vaalit joihin eivät saa osallistua edellisessä eduskunnassa istuneet.

ikiporo

...Suomen suostuminen määräenemmistöpäätöksiin, merkitsisi pyyhkeen heittämisen kehään ja antautumisen muiden hallittavaksi. Kokoomus on pettämässä isänmaan hivuttamalla. Ilkka Suominen oli viimeinen suuri kokoomuslainen suomalainen päättäjä?

de comments

puoluekannatuksista ei kerro sitä kannattaako kansalaiset itsemääräämisoikeuden menettämistä muille maille, sillä tutkimuksessa ei ole kysytty nimenomaan ko. asiaa.

Hallituksen luottamuksen kynnyskysymyksinä ovat myös täydet vakuudet ja sijoittajien vastuun vaatiminen jatkossakin. Ei siis edellellytyksiä hallituksella luopua em. sopimistaan vaatimuksista luottamusta menettämättä.

Vieras mies

Olisi todella aika erikoinen tilanne jos Suomi olisi ainoa maa joka äänestäisi vastaan. Ei meillä sentään kaikki viisaus asu! Jos sopimus todella on niin kohtuuton kuin väitetään, saamme varmasti seuraa muista pienistä maista, muussa tapauksessa asia on ymmärretty väärin.

Jo saisi tulla loppu muiden puolueiden harrastamalle persujen nuoleskelulle.

de comments

mitä tarkoitat persijen nuoleskelulla tuossa kommentissasi? Sitäkö että olisit itse valmis luovuttamassa päätösvallan suomalaisten verovarojen siirrot vapaasti muiden maiden päätettäväksi muiden maiden hyväksi. Siis meille jatkossa vain lisää veroja muiden maiden kustannuksilla?

ilkkapellervo

No lopputulos sopimuksen kannalta on sitten sama. Sanoi sopimusta vastaan yksi tai kaksi maata. Eikä siellä äänestämässä ole persua.

Htalk

"Jos sopimus todella on niin kohtuuton kuin väitetään, saamme varmasti seuraa muista pienistä maista, muussa tapauksessa asia on ymmärretty väärin."

Taidat olla strateginen Jees-mies.

Kysymys on siitä, että Suomen tukeminen on perusteltu kansalle ja apupuolueille siten, että kyse on aina yksittäisistä päätöksistä ja jokainen rahaerä veronmaksajien rahoja itsensä velkaannuttaneille EMU maille täytyy erikseen hyväksyttää eduskunnassa.

Merkozy-ehdotuksessa suvereenin Suomen budjettista ei päätä suvereenisti Suomi. Vaan budjetti-valtakirja annetaan avoimena sekä sisällön, kontrollin että määrien suhteen ulkoparlamentaariselle elimelle jolla ei ole parlamentaarista kontrollia. Ei tässä ole kyse mistään muiden EMU-maiden viisauksista tai Persuistakaan...

Tällaiset Merkozy ehdotukset vain vahvistava sitä että Komissio on parempi päättäjä kuin Ranskan ja Saksan sanelemat Merkozy ehdotukset.

ilkkapellervo

Hirvitti eilen katsoa se A+. Sasi pokkana esitti, että Suomella on hyvin varaa ottaa lisää 50 miljardin euron vastuut ennenkuin 60 % vakausvaatimus BKT:stä vaarantuu. NitroMiaNatri oli aivan samaa mieltä.Ei huolta. "Olen iloinen, että nyt EU:ssa voimme vaikuttaa. Ei me voida sanoa vastaan".

Eikö niille tullut mieleen, että voimme pitää ne rahat itse.

amppeeri antti

Kun katsomme myös muiden hallituspuolueiden kannatuksia, niin on selvää, että suurin osa Suomalaisista kannattaa lähtöä "EU-kaleerilaivaan" soutajaksi, missä Ranska rummuttaa tahtia ja Saksa ruoskii lisää vauhtia.

JL78

Mistä ihmeen tulevasta kaaoksesta tuo Sasi puhuu!!!. "markkinoilla" on jo täysi sota päällä.

Saksa ei saanut haluamaansa määrää velkakirjoja myytyä, Suomen AAA luokitusta uhkaillaan jne jne.

Hallituksien pitäisi ottaa valta pois Pankeilta, jotka luovat suurimman osan rahasta.

1. Mihin katoaa Suomen valtion maksamat korot?.
2. Ja mistä se on pois?.

V: 1. Ulkomaisille yksityisille yrityksille. n. 70Miljardia vuoden 1990 jälkeen.
V: 2. Suomalaisten ostovoimasta.

Tilanne on täysin mahdoton jos ei löydy jotain vientituotetta jota kukaan muu ei osaa tehdä ja kaikki tarvitsevat.

Eki54

Vaikka järki sanoisi toisin pelkuruus voittaa Euro-päättäjämme. Valitaan myydyistä totuuksista se mihin on poliittisesti kasvojen säilyttämisen kannalta mukavinta uskoa, siis siellä missä säälistä nyökyttely on jo suuri lupaus. Ja nyt se nyökyttely pitää ansaita luovuttamalla avoin kuppausoikeus verovaroihimme ja takaamalla sijoittajien riskit. Pelkureina emme vastusta itsemme ryöstöä kun ryövärimme ovat eri mieltä ja kärsimykset voimme jättää lapsillemme. Oikeaasolon häpeä estää järkevät päätökset. Kantti ei riitä toteuttaa demokratiaamme ja siksi kaikki puheet pyörretään ja takit käännetään. Eiköhän Sasi jonkun ala-arvoisen nokkeluuden tähänkin keksi. Ihmettelen vaan kuinka elinkeinoelämän reaalitalouden puolella toimimiseen kukaan ammentaa mistään motivaatiota rakentaa tätä maata. Miksi yrittää työllistää täällä ihmisiä kun kaikki valuu rajojen ulkopuolelle tai julkiseen sektoriin. Ja kohta suoraan viedään lasten rahat Saksan ja Ranskan enemmistöpäätöksillä jaettavaksi koskemattomaan mustaan aukkoon nimeltä EVM. Jos Katainen tämän allekirjoittaa niin taas sataa presidentin vaalissa ääniä Soinin ja Väyrysen laariin ja rutosti.

Jouko Heyno

Suomi on jäsenyyssopimuksen mukaan sitoutunut siihen, että EU-lainsäädäntö menee sekä hallinnossa että oikeudenkäytössä kotimaisen lainsäädännön, siis myös Perustuslain, edelle. Kansan ylivoimaisen enemmistön tukemana.

On aivan sama, mitä eduskunta asiassa "toteaa".

Jouko Heyno

"Ongelma lieneekin tässä nyt se, ettei EU:n omat lainsäädännöt vielä taivu muuhun kuin yksimieliseen päätökseen."

Juuri näin. Ja siinä Suomen nykyisellä perslailla ei ole mitään merkitystä. Koko keskustelu siis liikkuu (tarkoituksella?) sfääreissä, jotka eivät kosketa asiaa.

machdevelop

Kauanko pitää meidän tätä EU sekoilua katsoa ja kuunnella, ennen kuin menee perille, että yhtälö on mahdoton ja toivoton? Perussopimusten yli kävellään miten halutaan, kansanäänestyksiä pidetään, jos halutaan, tai uusitaan jos päätös ei miellytä. Valtiopäämiehet unohtavat EU parlamentin, komission ja komissaarit, puhemiehet, presidentit ja ulkoministerit, milloin haluavat. Valtiot pannaan vastuuseen toisten veloista ja rötöksistä vastoin perussopimuksia. Kansalliset parlamentit laitetaan toteamaan tehdyt päätökset, jopa perustuslakien vastaiset.
Kerätkää rohkeutenne kansanedustajat, mepit, hallitus ja virkamiehet, sanokaa kiitti mulle riitti. Enää ei ole kysymys luottamuspulasta, vaan pelastakoon itsensä ken voi!

de comments

ja käsitykseni mukaan hän ei "arvostaisi" edes Suomen perustuslakia (kaiketi myös EU:n voimassa olevien) vaan hänen mukaansa pitäisi taipua määräenemmistöpäätöksen taakse kaikesta huolimatta. Eikai tämä Antola ole "isänmaan petturi" eli antamassa suomalaisten verorahat sitä haluaville ja muiden päätösten mukaan? Siltä valitettavasti hänen puheensa kuulosti.

amppeeri antti

Antola ei olekaan kahlehdittuna soutajana "EU-kaleerilaivassa". Kun kapteenit "Duo Merkel/Sarkozy" eivät osaa navikoida, he todennäköisesti komentavat soutamaan laivan haaksirikkoon. Antola kuitenkin pelastuu muiden ilman kahleita olevien kanssa.

Vierailija

"EU-asiantuntija Esko Antola oli tänään Ylen aamu-tv:ssä sitä mieltä, että Suomen on suostuttava määräenemmistöpäätöksiin. Antola oli tätä mieltä, vaikka myönsi, että asia on Suomelle kinkkinen."

Siis tämä...

"Turun yliopistossa vuosina 1996-2003 Jean Monnet professorina toiminut Antola oli vuosina 2003-2007 samassa yliopistossa toimineen Jean Monnet -keskuksen johtajana. Vuodesta 2003 lähtien hän on toiminut henkilökohtaisena Jean Monnet -professorina Turun yliopistossa."

http://ec.europa.eu/finland/news/press/080821a_fi.htm

Liittovaltio se oli tarkoituksena jo alun alkaenkin, siitä ei vaan ollut tarkoitus kertoa eurooppalaisille...

"Se oli Monnetin pienten askelten politiikan ydinoppeja jo aikaa sitten. Tämän strategian mukaan Euroopan maiden pitäisi vähitellen perustaa eri yhteiskunnan ja talouden sektoreille valtaa tehokkaasti yleiseurooppalaiselle tasolle siirtäviä eurooppalaisia instituutioita ja organisaatioita. Lopulta kansallisvaltiot olisivat siirtäneet jo niin huomattavan osan päätösvallastaan eurooppalaiselle tasolle, joten kansallisen päätösvallan rippeistä luopuminen kävisi helposti.

Kuvaus tästä löytyy Risto Isomäen kirjasta vuodelta 2000: "Kohti vuotta 1929? Vapaakauppa, työttömyys ja ääriliikeiden nousu." sivu. 173, Jean Monnet ja "Funktionalistinen strategia"

http://www.uusisuomi.fi/raha/116724-kovan-luokan-%E2%80%9Dkirje-euroopal...

jaek

EU:sta ei voi yksikään valtio erota omalla päätöksellään itsenäisesti. Ainoa tapa - esimerkiksi Suomen kohdalla - tehdä näin, on kumota 1994 päätös liittyä juridisesti perustuslain vastaisena.

Tässä tilanteessa kuitenkin periksiantamattomuus voisi vihdoin tarjota mahdollisuuden erota EU:sta fiksusti ja ryhtyä sen kaveriksi Norjan ja Sveitsin tavoin...

Tarvitaan vain rohkeutta ja ennakkoluulotonta ajattelua. Maailma on paljon suurempi kuin yksi Eurooppa, josta EU muostaa vain osan.

gautama

voisi kuvitellan että nyt on käynnissä globaali vallan siirtäminen kansoilta intituutioille, puolueille ja pankeille kriisi tekosyynä.

Pahasti kaikuu 30-luvulta. Pitääkö tässä kadulle lähteä, vai millä tämän saa pysäytettyä?

Amerikassakin laaditaan samaan aikaan salassa molempien puolueiden yhteisymmärryksessä omituisia kansalaisoikeuksia rajoittavia lakeja ja sitten nopeasti hyväksytetään ne hallinnossa.

Aristotellus

jossa määräenemmistöpäätökset ovat perustuslain vastaisia? Ei varmasti voi. Argumentointi tällaisesta uhasta, jossa Suomi kaataisi yksinään sopimuksen ja saisi aikaan silmittömän markkinasekasorron, on pahimman luokan vedätystä ja oikeastaan ihan suoraa kusetusta.

Excelman

Mitä nyt yhdestä perustuslaista, se voidaan heittää samaan roskakoriin Maastrichtin sopparin ja no bail out julistusten kanssa. Jyrki sivuuttaa kaikki sopimukset mitkä eivät edistä integraatiota, Etelä-Euroopan rahallista tukemista suomalaisten verovaroilla ja kom-koomuksen EU-unelman toteutumista.

YuriT

Käy kuten aina. Suomi antaa periksi, oli lainvastaista tahi ei. Täytyy katsokaas kerätä sitä goodwilliä sitä varten että joutuu joskus olemaan eri mieltä, niin ei voi olla koskaan eri mieltä......

Hesekiel

määrittelemillä askelmerkeillä kohti liittovaltiota finanssipuoli edellä. Tämä on viisasta politiikkaa vaikka demarien Urpilainen vähän urputtaakin.
EU ja euro eivät pysy kasassa ilman kovaa kontrollia jäsenmaiden taloudesta. Tämä tiukennus olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten eikä nyt, kun vetelät on jo melkein housuissa.
Yhden, kahden maan vastustus ei riitä kaatamaan tätä ketjua mutta sitä joudutaan hiomaan tästä ranskalais-saksalaisesta mallista. Lopulliset päätökset asian tiimoilta pitää tehdä joulu-tammikuun aikana. Näin tulee myös tapahtumaan.

jotos

Ruotsin Reinfeld on ilmoittanut,ettei Ruotsi hyväksy kaksikon aikomaa esitystä ja puoltaa vain IMF:n kautta tapahtuvaa rahoitusta.Siinä esimerkkiä suomalaisille vellihousuille;omaa etua on puolustettava.

LT

Mitäs tässä koohotetaan kun kerran perustuslaki estää hyväksymisen. Onneksi. Ja onneksi tulkinta on tämä eikä niinkuin markan suhteen. Siinähän käveltiin raikkaasti perustuslain yli.

jaakko palola

Tasan 50 vuotta sitten oli vastaava tilanne:Honka-liitto!!

Honka-liitto saatiin kumottua kun Kekkonen tilasi Nootin silloisesta Neuvostoliitosta.

Nykyinen "Honka-liitto" on taas valmis ärsyttämään Idän Karhua.
Seurataan tilannetta!!

Terveisin jaakko.

järkevästi ajatellen

kun kaikki siellä olevat tietävät asian ja kyllä pitäisi pystyä hoitamaan kaikki asiat siten että kaikki on päätöksen takana yksimielisesti joka asiassa.
Jos ei haluta suuria mielipide eroja tuoda esiin katsotaan sitten mitä asioita tuodaan käsitelyyn ja toimitaan sen mukaan.
Eikä siitä mitään kauhee tule vaikka Euro hajoaisikin ja maat siirtyisivät käyttämään jotakin muuta valuuttaa.
Tuo on vain turhaa pelottelua jolla tullaan varmasti perustelermaan se että mennään isojen maiden mielipiteiden mukaan ja jätetään oma etu huomioimatta vaikka Kataisen pitäisi yksinomaan ajatella Suomen perustuslakia ja Suomen etua niin en isotkin valtiot tekevät.

Tom B

Suomi vastustaa ja siitä seuraa, että Suomi erotetaan EU:sta! Soini hurraa siihen saakka kunnes ongelmat alkavat eli noin puoli vuotta. Sen jälkeen Soini, tavoilleen uskollisena, vetäytyy vastuusta ja selittää, että homma menikin ihan väärin ja että Persut eivät mene hallitukseen.

rcislandlake

Ehdotan avoimesti, että jokaisesta Kehä III:n ulkopuolisesta maakunnasta nostetaan luottomies, joka kerää nimiä alle uudelle itsenäiselle ja vapaalle valtiolle. Jääköön Kehä III:n sisäpuolinen osa Suomea EU:hun makselemaan omia ja Britannian (200 miljoonaa EUR/vuosi) jäsenmaksuja sekä näitä Euro-oligarkeille meneviä lahjuseuroja. Lukekaa kirja nimeltään Euroopan salaiset kansiot, Komission petokset paljastuvat ISBN 951-606-537-6 .
Kehä III:n ulkopuolinen uusi itsenäinen valtio voisi järjestää vaalit uuden valtion nimen, lipun, valuutan ja muiden valtiollisten tunnusten saamiseksi (kansallislaulu jne.). Omasta mielestäni Saame voisi olla kohdallaan uutena nimenä, sillä alue alunperin kuului saamelaisille ja Suomi voi olla periaatteessa Saamen savolainen murresana. (Venäjällä a = o, ja esim. Virossa Suomi on Soome vrt. Saame). Sitten hirveet tullit vain Kehä III:lle. Jää Kehä III:n sisäpuolelle ainakin yksi varuskunta, mutta loput olisivat Saamen varuskuntia. Pääkaupunki vois olla Turku. Saame-Valtio ei ehdottomasti kuuluisi EU:hun. Tällaista vain spekuloin, jos on yritystä heikentää suomalaisten kansallistunnetta tuolla Euktatuurissa.

fieldback

Nykyiset istuu paskat housuissa. Nyt täytyy luoda uutta, katsoa eteenpäin. Euron taru tällaisena on loppu. Kaunis kiitos kavereille ja uutta ajatusta kehään.
P.S. Mitenkähän noi Norja ja Ruotsi on pärjänneetilman euroa? Suomeen tosin mahtuu vain yksi totuus muista mahdollisuuksista pitää vaieta.