Torstai 18.9.2014

Laskelma: Diesel-kuski maksaa + 200 €/vuosi

Luotu: 
8.12.2011 12:39
Päivitetty: 
8.12.2011 12:40
  • Kuva: Mikael Lindén, Öljyalan Palvelukeskuksen kuva-arkisto
    Kuva

Diesel-autolla ajavan polttoainekustannukset nousevat ensi vuoden veronkorotusten myötä merkittävästi, laskee Öljyalan keskusliitto.

Jos diesel-auton keskikulutus on 6,5 litraa ja autolla ajetaan noin 25 000 kilometriä vuodessa, veronkorotus merkitsee liiton mukaan vajaan 200 euron lisäkustannuksia vuodessa.

Bensiinikäyttöisellä autolla ajavalle veronkorotukset merkitsevät keskimäärin vajaan 40 euron lisäkustannusta vuodessa. Laskelma on tehty 17 000 ajokilometrin ja kahdeksan litran keskikulutuksen mukaan.

Polttoaineverotus kiristyy ensi vuonna. Eduskunnan ensimmäisen käsittelyn läpäisseen lakimuutoksen mukaan polttoaineveron hiilidioksidiveroa korotetaan ensi vuoden alussa moottoribensiinin osalta 2,34 senttiä litralta ja dieselöljyn osalta 2,65 senttiä litralta. Dieselöljyä koskee lisäksi aiemmin sovittu 7,9 sentin veronkorotus.

–Dieselpolttoaineen hintaan vietynä uusi 2,65 sentin veronkorotus ja aiemmin päätetty korotus merkitsevät yhteensä runsaan 12 sentin lisäystä litrahintaan, laskee Öljyalan keskusliitto.

–Sitä lieventää kuitenkin diesel-autoista maksettavan käyttövoimaveron eli ns. dieselveron alennus.

Käyttövoimavero alenee 6,7 sentistä 5,5 senttiin auton jokaiselta alkavalta sadalta kilolta.

Hallitusohjelmaan sisältyy vastaava polttoaineverojen korotus myös myöhemmin hallituskaudella, todennäköisesti vuonna 2014. Yhteensä korotuksilla kerätään noin 300 miljoonan lisäverotulot.

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Ed Göran

Kuten yleensä aina, rangaistus kohdistuu eniten niihin jotka ovat jo ennestään ahdingossa.

Pienyrittäjät ja muut vähävaraiset ovat minimoineet kulunsa ajamalla dsl-pakettiautoilla, näiden käyttövoimavero ei laske, vaan alennus kohdistuu suuriin henkilömaastureihin.

A_L

Parempiosainen väki siirtyy nyt työsuhdeautoihin täydellä autoedulla.
On jo selvitetty, ettei verotus vähennä kilometrikertymää, koska yksityisautoilu on ns. välttämätön paha.
Varma maaseudun- ja pitkän työmatkan kulkijoiden "tasavero" se sensijaan kyllä on.

kaarna

käyttövoimavero ed.voimassa vaikka näennäistä silmänlume laskua siihen rukattiinkin sen sijaan että se olisi voitu poistaa kokonaan kun nafta maksaa sitten saman kuin bensa ja kaikki hinnat nousee kohonneiden kuljetus kustannusten takia jotka suoraan siirtyy hintoihin mutta eihän näillä herrojen plantuilla eikä virkakoneistolla väliä ole kun on millä mällätä eikä välttämättä tarvii edes ajaa pitkiä työmatkojaan