Suomalaiset EU-asiantuntijat kritisoivat Suomen asettumista valtavirran vastaiseksi ”alaviitemaaksi” yön huippukokouksessa. Sisäpolitiikka vääristää tällä hetkellä pahasti Suomen EU-politiikkaa, katsoo Centrum Balticum -ajatushautomon johtaja, valtiotieteen tohtori Esko Antola.
–Näen, että tässä on aikamoinen linjanmuutos Suomen politiikassa, sanoo Antola Uudelle Suomelle.
–Ollaan oltu EU:n ytimessä, mutta nyt ollaan menossa marginaaliin. Aika erikoista tämä on.
Suomi vastusti Eurooppa-neuvoston kokouksessa ehdotusta määräenemmistön käytöstä pysyvän vakausmekanismin päätöksenteossa. Yksimielisyydestä luopuminen riippuukin nyt Suomen eduskunnan hyväksynnästä, todetaan neuvoston lausuntoon lisätyssä Suomi-alaviitteessä.
Suuri valiokunta perusteli eilen määräenemmistön vastustusta sillä, että yksimielisyyden hylkääminen loukkaisi Suomen kansallista suvereniteettia ja jättäisi veto-oikeuden EVM:ssä vain isoimmille euromaille.
Esko Antolan mielestä poliitikkojen puheet pienen maan etujen suojelemisesta ovat erikoisia. Määräenemmistöpäätöksiä kauhistellessa tehdään virheellinen oletus, että enemmistön ratkaisut olisivat aina Suomen kannalta huonoja.
–Tässä ei oteta huomioon sitä vaihtoehtoa, että yritettäisiin olla rakentamassa määräenemmistöä, joka voisi tehdä Suomen edun mukaisia päätöksiä. Nyt ajatellaan oudosti, että me olisimme aina vähemmistössä, sanoo Antola tuohtuneena.
Antolan mielestä viime yön ratkaisuissa näkyy ”perussuomalaisten ainoa vaikutusvalta”.
–Minä en ainakaan itse ole nähnyt heidän tarjoavan vaihtoehtoja. Mutta varsinkin sosiaalidemokraatit näkevät asian ihan puhtaasti niin, että jos ei perussuomalaisten kritiikkiä huomioida, niin se näkyy seuraavissa vaaleissa.
Myös ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen ihmettelee Aamulehden haastattelussa, miten Suomi ainoana euromaana on ”jättäytymässä pois Euroopan unionin tiiviimmästä yhteistyöstä”. Tiilikaisen mielestä määräenemmistöpäätökset eivät olisi ongelma, koska niiden käyttö olisi tarkkaan rajattua.
Tiilikainen pelkää alaviitteen tarkoittavan sitä, että Suomi joutuisi jättäytymään pysyvän vakausrahaston ulkopuolelle. Antola ei aivan usko tähän, sillä yksittäisten maiden erityisten intressien huomioiminen EU:n sopimuksissa on tavallista.
–Eiköhän tähän löydy jonkinlainen ratkaisu sitten, kun pysyvästä rahastosta ja tästä määräenemmistökäytännöstä on lopullinen sopimusteksti. Jos ei muuta niin jonkinlainen alaviite, Antola pohtii.
Siitä hän on Tiilikaisen kanssa yhtä mieltä, että uusi politiikka jättää Suomen EU:n ytimen ulkopuolelle.
Esko Antolan mukaan Suomi voitaisiin määräenemmistökäytännön vastustuksestaan huolimatta saada mukaan EVM:n piiriin samaan tapaan kuin Tanska aikoinaan Maastrichtin sopimukseen. Tanska vaati tuolloin sopimukseen lisäyksen, jonka mukaan sopimuksessa säädetty ulkomaalaisten oikeus omistaa kiinteistöjä ei koske Tanskaa.
Myös eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) arvioi tänään Ylen aamu-tv:ssä, että ”EU:sta löytyy kovasti luovuutta” pattitilanteita varten. Hänen mukaansa Suomen alaviitettä tarkastellaan uudelleen, kun lopullinen EVM-sopimus on esillä: silloin ratkeaa, tuodaanko määräenemmistövaatimus eduskunnan käsittelyyn vai löytyykö sopimuksen muotoiluista jonkinlainen kiertotie.
Koskinen totesi, että Suomi saattaisi eduskuntakäsittelyn myötä joutua jäämään pois vakausmekanismista.

Kommentit
Öööh
Tuota noin... Jos suurten EU-maiden ehdottama ratkaisu tarkoittaa, että Suomen budjetin käytöstä päätettäisiin Suomen ulkopuolella, niin tämä on kristallinkirkkaasti perustuslain vastaista. Eipä siinä ole paljoa vaihtoehtoja.
EU:n ytimestä marginaaliin? Onko siinä jotain vikaa? Omituisia puheita tutkijalta. Mikäs tämä Antola on oikein miehiään? Tai Tiilikainen?
Suomen budjetti
Suomen budjetista päätetään paljon nyt jo muualla kuin suomessa,nimittäin maissa johon suomen vienti kohdistuu..Suomen talous on täysin riipuvainen viennistä,sitä ei nimmerkki hauki,ja muut suostu ymmärtämään.Puolet Suomen kansantulosta kertyy viennistä,halutaanko tätä vaikeuttaa?Vihreidn rinnalle tässä asiassa ovat nousseet persut ja kepu,isänmaallisiako,haistakoon p..ka.
No
Mihin ne vientimaat katoavat, jos Suomi-provinssi eroaa EU:sta? Taitaa vain käydä niin, että ne lisääntyvät.
varsinkin jos hoksaa kättelyssä devalvoida se valuutta oikealle
tasolle ja jo kauppa käy kuin siimaa
köyhyyttääkö lisää?
Devalvaatio lisää aina heikomman kansanosan toimentuloa,sitäkö haluat?
EU:n
Tarjoama vaihtoehto sisäisen devalvaaation kautta on tie banaanivaltioksi.
Ei ulkoisela ja sisäisellä devalvaatiolla eroa ole
Devalvaatio tarkoitaa valtion rahanarvon muuttumista muiden maiden rahanaroon nähden pienemmäksi. Eli saamme viedä halvemmalla ja ostaa kalliinmalla. Voidaan aivan sama tehdä sisäisetikkin. Eli alennetaan vientituotteiden hintaa ja maksetaan ulkoa ostetusta enemmän. Annetaan valtion hoitaa tämän kaupan ja jakaa voittorahan niille joille se kuuluu. Näinhän ulkoisessa devlvaatiossa tehdään. Aivan tismalleen Eli turha väittää ettei se maalle ole sama onko se ulkoinen vai sisäinen devalvaatio. Kyse on siitä miten maan sisällä rahalla tehdään.eili kuka rakkaassa kotimaassa tämän leikittelyn maksaa. Ennen puhuttiin joistain valtion kompensaatioista Valtio möi voita enlantiin 4 markan kilohintaa kun se suomessa maksoi kansalle yli 10 markaa. viljelijä sai siti saman hinnan voista kuin enenkin. Silloinkin tarvittiin ulkomaan valuuttaa. Aina se maksaa joka rahaa saa palkansaaja, eläkeläinen ja pienyrittäjä.
Ja Ruotsi
Se on antanut valuuttansa devalvoitua jo pitemmän aikaa, parhaimmillaan se oli devavoitunut jopa 40 prosenttia euroon nähden, Ruotsille se on ollut kilpailuetu.
"Ruotsin talous voi hyvin, bkt +4,6 prosenttia"
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/11/29/ruotsin-talous-voi-h...
"Bloombergin ostovoimalaskelmien mukaan Suomelle tuiki tärkeä vienti- ja kilpailijamaa Ruotsi nauttii parhaillaan (2009) jopa yli 40 prosenttia euroa edullisemman kruunun tuottamasta kilpailuedusta."
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/08/19/nain-suomi-uppoaa/20...
Seppänen
Kuvaa melko hyvin sisäistä devalvaatiota US-blogissaan:
"Kun Suomi oli 20 vuotta sitten oli ylivelkaannutettu tuontirahalla ja väärällä valuuttakurssilla, kriisistä päästiin ulos devalvaatiolla, panemalla markat muille alennusmyyntiin velkojen maksamiseksi tavaraviennillä. Tänään on Emu vienyt politiikan työkalupakista pois tämän vaihtoehdon. Siinä ainoa joustoväline on sisäinen devalvaatio, jota ovat työttömyys, palkanalennukset, eläke-etujen leikkaukset, julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan alasajo sekä Emuun pyrkivien Latvian ja Liettuan tapauksissa maastamuutto; kymmenesosa työkansasta on näistä maista jo lähtenyt kurjuutta pakoon ja ottanut koulutuksensa mukaan.
Kun Emussa ei voida devalvoida, EU panee ongelmamaat toteuttamaan sisäisen devalvaation ja ajamaan kansantaloutensa alas. Se merkitsee, etteivät ne pysty maksamaan velkojaan.
Kreikalle on määrätty sisäinen devalvaatio, jonka seurauksena kansantuote alenee 10–15 %, työttömyys on 18–20 % (nuorisotyöttömyys yli 42 %), julkisten alojen työntekijöiden palkkoja on alennettu 40 % ja eläkkeitä 20–40 %, sosiaaliturvaa on huononnettu, eläkeikää on nostettu ja lomia lyhennetty. Tämä politiikka toimii kuin neutronipommi, joka tappaa talouden mutta säästää velat. Siitä ei ole uuden kasvun käynnistimeksi. Se on EU:n keppi, ruoska ja raippa."
http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/89522-komissaarijuntan-vall...
Niin
Juuri vientiriippuvuuden takia euro tulee kalliiksi.
Euro on yliarvostettu, Suomen kehittyviin maihin viemät tuotteet siksi kalliita ja kilpailukyky kärsii.
Kiinasta tuotu tavara on halpaa, kun euron kurssi on liian korkea.
Euroopan osuus kaupasta tulee vääjäämättä laskemaan.
Kenen syy se on
Ei ainakaan valuutan. Jos niin on muutetaan euron nimeksi oravannahka. Ja sitten elämme onnellisen elämämme loppuun asti.
niin
Syy on sen asian, että Suomi on rahaliitossa mukana.
Ruotsi ei ole.
Demaripolitiikkaa
Antola on varsin oikeassa. Demarit ovat ajaneet itsensä Jutan vaalilupauksilla umpikujaan. Nämä määräenemmistökysymykset ja sijoittajavastuut ovat demareiden vaatimuksia. Aika outoa, että Antolan mielestä esitetyt vaatimukset johtuvat persujen pelosta.
Niin yksinkertaisia demaritkaan eivät kai ole ?
Toisaalta Suomi ei ole niin kova luu, että päätöksiä tehtäessä EVM:ssä Suomen eduskunta sanoisi aina viimeisen sanan. Siis Suomi johtaisi suveneeristi EMS päätöksiä. Suomi pannaan ruotuun ennenkuin Jutta kerkiää sanomaa kissaa. Samoin käy sijoittavastuulle.
Demarit ja Jutta Urpilainen
ajavat Suomen umpikujaan.
Valtiovarainministeri Urpilainen pelkää lähettää budjettiaan EU:n tarkastettavaksi, koska tietää jo itsekin, että se ei läpäise tarkempaa tutkistelua vaikkapa tulopuolen osalta.
Tämän on todennut kotimainen budjettimies Raimo Sailas jo aikoja sitten.
Antola ja Tiilikainen näkevät Suomen aseman EU:ssa liukuvan niin huonoon suuntaan, että se vaikeuttaa asemaamme EU:ssa.
Kompromissinteko on sellainen kyky, jota tarvitaan demokraattisessa päätöksenteossa demokraattisten valtioiden kesken. Jos tämä tie ei kelpaa, otettakoon oppimme sitten Pohjois-Koreasta.
Asiaa!
Nyt kun AAA-maiden etuja vihdoin ollaan ottamassa huomioon ja panemassa velkaantumissäännöksiä rikkoneet maat ruotuun, Suomi paneekin yhtäkkiä hiekkaa rattaisiin? Luulin jo, ettei ikuista tukemista ja toisten velkojen maksamista hullummaksi voi ruveta.
Tässä on Perussuomalaisten vedenjakaja: Nyt on otettava kantaa siihen, lopetetaanko oma velkaantuminen muiden velkojen maksamiseksi ja pannaanko sille koko EU:ssa piste vai ei.
Nämä isot ja pienemmätkin velkaiset maat
olisivat voineet laittaa asiansa kuntoon jo ajat sitten, jos olisivat halunneet.
Nyt vain etsitään maksajia tekohengitysjaksolle, jotta samat puoluet, äijät jä Merkel, jotka ovat nykyisestä sotkusta vastuussa voisivat vielä hetken jatkaa vallan huipulla ja jakaa rahaa riskisijoittajille.
Miksei saman tien julisteta kaikki toimialat valtioiden suojelukseen. Miksi vain finassisektori? Uusi uljas Eurostoliitto, missä mikään ei enää voi mennä vikaan, eikä kenenkään tarvitse kärsiä.
be square
Toisaalla väitettiin, että sopimus olisi jo lähtökohtaisesti Suomen perustuslain vastainen. En tunne Suomen perustuslakia saati neuvoteltavaa sopimusta niin hyvin, että osaisin ottaa siihen kantaa. Mutta aika erikoista, että jos sopimus olisi muodoltaan neliö, sen voisi Antola ja Tiilikainen ujuttaa pyöreästä perustuslakireiästä.
Tosiaan!
Antolalta ja Tiilikaiselta voisi vaatia yksinkertaisen palikkatestin suorittamista ennen suunvuoroa.
Molemmat noista
ovat olleet alusta lähtien viemässä Suomea Euroopan unioniin, liittovaltioon ja sen ytimiin Monnetin pienten askelten politiikalla, josta kuvaus linkissä.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/118473-pelko-tvssa-%E2%80%9Dtaysi-kaaos-...
Diagnoosi
Suomi-neito sairastaa paranoidista skitsofreniaa.
Jotenkin vaikea ymmärtää tällaista.
Kun Suomi jo aiakisemmin alkoi ainoana vaatia takuita antamistaan takuista, niin se koettiin vääryytenä näissä isoissa EU- maissa.
Jopa minä, Sokea Reettakin, näen tässä selkeän suunnitelman, että Saksa ja Ranska ovat jo silloin sopineet, että tämähän ei enää toistu. Kun vielä kummankin ison maan taloustilanne on nyt sellainen, että kummatkaan eivät täytä EU:n omia ehtoja.
Suomi ja Luxenburg ovat ainoat, jotka ovat toistaiseksi yhä EU ja Eurokunnossa. Ja nämä maat yrittää nyt nostaa itseään tukasta. Minussa alkaa itää pikku persu.
Kiitos perussuomalaisille siitä, että meitä ei viedä kuin
lampaita teuraalle.
On hirvittävää ajatella, että Saksa, Ranska ja Italia tekisivät päätökset Suomen puolesta. Eihän siellä kaikki edes tiedä missä Suomi on saatikka mikä meille on parhaaksi.
”Tässä näkyy perussuomalaisten ainoa vaikutusvalta”
Ei tämän tärkeämpää asiaa olekaan, kuin pelastaa maan itsenäisyys. Eikö se ole lainkaan tärkeää muille puolueille?
Millä oikeudella Suomi voi vaatia esimerkiksi Kreikkaa
tekemään säästötoimia budjettiinsa? Tai muita kriisimaita?Kyllä jokin logiikka pitää ajattelussa ja kirjoitteluissa olla.
eli samaan hengenvetoon voimme kysyä: millä oikeudella Kreikka
olettaa että piskuinen Suomi tulisi kattamaan maan budjettivajeen jollei maa itse kykene keräämään kansaltaan tarpeeksi veroja, jolla maan taloutta pyöritetään!
Joko asioita osaa hoitaa tai sitten ei! Ei ole välimaastoa!
Jupinaa.
EU-kysymyksissä on minusta virheellistä tituleerata Esko Antolaa tohtoriksi. Suomen EU-paavi tai vähintäänkin EU-lähetyssaarnaaja olisi oikeampi titteli. Antolan mielipiteistä on tieteellisyys ja loogisuus kaukana.
Muutenkin, ainakin Suomessa, on jännittävä ilmiö että palavasti johonkin asiaan henkilökohtaisella tasolla suhtautuva henkilö katsotaan päteväksi tieteentekijäksi tai asiantuntijaksi ko. alalla.
Lisäksi, onko Antola aivan palikka? Jos nyt näyttää että määräenemmistö tekisi Suomen edun (jota todennäköisesti yli puolet suomalaisista ei pidä kansan etuna...) mukaisia päätöksiä... entä vuoden kuluttua? Lisäksi tämä on vaarallinen ennakkotapaus. Seuraavan kriisin aikana on paljon helpompi taas runnoa läpi määräenemmistöpäätökset...
Totta
Juuri noilla EU-myönteisillä lausunnoillaan hän rahastaa valtiota ja yrityselämää erilaisissa asiantuntijatehtävissä. Jees-jees mies henkeen ja vereen. Tuskin hän olisi tullut kuuluisaksi pelkästään toimimalla Turun yliopiston professorina.
Tällaisten miesten ansaintamalli, on mennä puhumaan sellaista
sikulia, josta ao. kuulijakunta aina tykkää. No mikäs siinä! Tiedemies on hypännyt matkasaarnaajan housuihin! Mikä ketäkin kiinnostaa.
Enemmän minua kiinnostaa kuunnella, mitä Ålandsbankenin ekonomisti Stefan Törnqvist sanoo asioista! Hänen puheessa jokainen lause tarkoittaa jotakin ihan oikeata, eikä ole vain huulenheittoa.
Ainoa joka puhuu selvää suomea
Nämä kaikki muut asiantuntijat puhuvat ihan puuta heinää. Törnqvist sanoi, että rahaa on, mutta se ei vain liiku. Paul Krugman sanoi aiemmin, että Kreikka otettiin euroon, koska velkaraha liikkui sinne muuten liian laiskasti.
Tämä on kapitalismin kriisi, aiheuttajana finanssikapitalismin olemukseen kuuluva kiihtyvä ahneus. Toinen Euroopan suurista kuuluu itse velkaisiin välimeren maihin, Suomi velkaantuu hirmuista vauhtia eli tässä lypsetään kaikkien maiden kansoja. Tässä on ollut käynnissä varallisuuden uusjako. Tämä on sotaa.
Yksimielisyys ei ehkä ole paras malli toimia, mutta ei sitä ole enemmistöpäätöksetkään. Silloin luovutetaan muille oikeus myös itsen kannalta tuhoisiin päätöksiin. Yksimielisyys on ehdottomasti pienempi paha. Perustuslain ohittamiseen nyt kevyesti suhtautuvat ovat tulevaisuudessa ison hämmästelyn aihe.
Ei ole epäilystäkään siitä etteivätkö nykyiset hallituspuolueet ja myös suuri osa kepuja olisi valmiit perustuslain ohittamiseen, mutta ne eivät nyt uskalla.
"Tämä on sotaa" - juuri noin mutta versaaleilla
TÄMÄ ON SOTAA! Herätkää!
Uuden mahdollisuuden siemen
Vuonna 2006 oli Suomessa edellisen kerran presidentinvaalit. Suomi toimi samana vuonna EU-puheenjohtajamaana. Luvaten ajaa EU:n toimintaan muun muassa lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Eipä ole ko. lupaus toteutunut edes Suomessa. Tästä kohta konkreettiset mallilinkkaukset.
Kuitenkin kaiken tämän keskellä pitää nähdä uuden mahdollisuuden siemen. Yksi sellainen sijaitsee mielestäni 200 metriä eduskuntatalon portailta eteenpäin. Ja löytyy kohta numero 3 kautta.
1.
EU-tason Korpilampi | Finlandia-talo 2.2.2009 | Osallistujatiedot salaiset | Keitä käskytettiin ja keiden toimesta? http://twitter.com/Suomi2017/status/116869139456466944/photo/1/large
2.
Miten suuren roskapankki Arsenalin EU tarvitsee?
http://twitter.com/Suomi2017/status/103405470747852800/photo/1/large
3.
Raikas henkinen vallankumous Suomessa!
http://twitter.com/Suomi2017/status/130988531156918272/photo/1/large
Aurinko paistakoot, paikkansa pitävä tieto kulkekoot ja Suomen sisäiset Berliinin muurit murtukoot!
Sitä varmasti moni miettii, mistä kaikesta jo sovitusta meillä ei ole vielä tietoakaan.
Lisää netistä hakusanasetillä - HE 60/2010 toimivalta
- Vain yhdessä toimien olemme enemmän -
Että perustuslaista viis,
Että perustuslaista viis, kunhan ollaan aina niissä pöydissä joissa päätöksiä tehdään ja aina kaikkien päätösten puolella? Kansallinen demokratia mahtaa harmittaa näitä liittovaltiokiimaisia.
Takuut saatiin
Urpilainen sai pitkän väännön jälkeen syksyllä lainatakuut Kreikalta ja se alkaa näkyä nyt kun päätöksiä todella isoista asioista tule eteen. Suomi pidetään sivuraiteilla päätösvallasta.
Se on sitten tosi paikka persuilla, joko toteuttaa vaalilupauksensa, hajoittaa euro, tai löytää jokin tie säilyttää kasvonsa ja samalla euro-alueen talous.
Ei sen kummempaa.
Lainatakuut ?
Ne lainatakuut ovat vielä allekirjoittamatta. Kreikkalaiset ovat määrätietoisesti viivyttäneet neuvotteluja. Jutan mukaan allekirjoitukseen päästään mahdollisesti joulukuun aikana.
EU fanaatikoille kysymys
Liittovaltiokehityksellekö ei ole vaihtoehtoa? Demokratialla voidaan siis pyyhkiä hanuria??
Missä hiton ytimessä ?
Kenenkähän lobbari tämä Antola on kun tuollaisia hourii.
”Suuri valiokunta perusteli eilen määräenemmistön vastustusta sillä, että yksimielisyyden hylkääminen loukkaisi Suomen kansallista suvereniteettia ja jättäisi veto-oikeuden EVM:ssä vain isoimmille euromaille.”
Tämä on täysin oikea perustelu ja muutenhan Suomen yli käveltäisiin mennen tullen.
”Siitä hän on Tiilikaisen kanssa yhtä mieltä, että uusi politiikka jättää Suomen EU:n ytimen ulkopuolelle.”
Voisikohan Antola ja Tiilikainen kertoa, miten 736 parlamentaarikosta Suomesta valittiin 13 parlamentaarikkoa jotka kaiken lisäksi eivät edusta Suomea, vaan ”Europarlamentaarikot eivät järjestäydy maittain, vaan kymmenen europuolueen ja seitsemän maanosanlaajuisen poliittisen ryhmän tunnusten alle.”
Komissario Olli Rehn ei edusta Suomea vaan on EU:n virkamies.
Miten siis Suomi on ytimessä ? Kuullostaa omituiselta tuo jatkuva EU- propaganda.
Mielestäni Suomen eduskunta toimi täysin oikein toimiessaan tällä tavalla.
Se on sitä EU-lätinää! Sitä riittää siinä ei ole päätä ei häntää
kun tietää, että ne äijät siellä puhuu "leipänsä eteen",
tietää - aha siis leipäpappeja.
Ei leipäpapin saarnan jälkeenkään tunne mitään vapinoita, mieshän käy vain suorittamassa rutiinitehtävänsä.
Projektiorganisaatio
"Kenenkähän lobbari tämä Antola on"
Hyvä kysymys. Jos katsoo, mitä tavoitteita Centrum Balticumilla on, kommenttinsa ovat omassa maailmassaan.
Toistaiseksi
"Suomi pidetään sivuraiteilla päätösvallasta."
Vielä toistaiseksi Suomi kuitenkin päättää omista rahoistaan. Siitähän tässäkin on kyse.
Kun saa vielä päättää asioistaan; se on Antolan retoriikassa
OLLAAN SIVURAITEELLA! Tsiisus tule ja halaa kuoliaaksi! Mä en enää kestä näitä!
Ketkä me?
Eivät suomalaisetkaan ole kaikista asioista samaa mieltä.
Paljonko Lapilla tai Kainuulla on valtaa Suomen eduskunnassa?
Suomen
eduskunnassa millään maakunnalla ei ole valtaa. Valta on EU:ssa ja politbyroissa, joita rahamaailma käskyttää. Eduskuntaan riittäisi hallituspuolueiden ryhmänjohtajat samaa nappia painamaan. Tämä on Suomen demokratian tila matkalla helvettiin.
Antola istuu kansanvallan väärentämisen ytimessä
Lähestyn asiaa kaarrellen:
Oleskelin juuri jonkin aikaa toisessa EU/emu maassa. Kotiin palattuani kävin K-supermarketissa. Sama olut maksoi seitsemän kertaa enemmän. Pieni pikakahvi purnukka kahdeksan kertaa enemmän jne. Sain muutamaan ostokseen kulumaan enemmän, kuin ao. maassa viikossa. Jotain on siis mennyt pahasti pieleen. EU:n perusajatus ei tasannutkaan hintoja ja veroja. Suomen kansalaisen asema on eurooppalaisittain äärimmäisen tukala. Sitä kuvaa hyvin perheiden raju velkaantuminen, ja köyhyyden erilaiset yhteiskunnalle häpeäksi olevat ilmentymät.
Valtio on täysin jakautunut mielipiteiltään, ja politiikasta elantonsa saavat ovat vieraantuneet ulkoavaruuden olioiksi. Tämän kehityksen selittäjäksi löydän kansanvallan perusteellisen väärentämisen. Politikot eivät seurustele äänestäjien kanssa, vaan pikemminkin heidät koetaan uhaksi. Lisäksi EU:n suuressa kuvassa kansallinen parlamentarismi, ja EU tason parlamentarismi on alistettu vitsiksi.
Kansanvalta on väärennetty siten, että politikot ovat ostaneet itselleen mieluiset seurustelukumppanit. He teetättävät itselleen mieluiset tutkimukset, ja rahoittavat Antolan ja Tiilikaisten putiikkien kaltaisia laitoksia seurustelukumppaneikseen. Lisäksi ostetaan kansalaisyhteiskunnan ilmentymäksi kolmannen sektorin järjestöt, jotka rakentavat kilvan lasipalatsejaan Helsinkiin. Nämä kaikki laulavat niiden lauluja, joiden leipää syövät, eli poliittisen eliitin. Tästä väärennetystä kansalaisyhteiskunnasta koituuu veronmaksajille merkittävä taakka, jolla saadaan ainoastaan ostettua suuri kollektiivinen valhe.
Antola ja UPI:in Tiilikainen ovat kuvailemani poliittisen itsetyydytyksen välineitä. Poliittisten päätösten pitää heijastella kansalaisten tahtoa, vaikka se näitä päristimiä kuinka harmittaisi.
Jyrkin naama..
..on huolestunut. Palkkiovirka on uhattuna, kun emme kuulu enää ytimeen, ja ikävä perustuslaki tuli tielle. Hyvä niin. Pitäkööt ytimensä ja maksakoon keskenänsä.
Taas tarvis 100 miljardia pankeille..mutta ei tietenkään Suomalaisille pankeille. Stressaavat testit näin kertovat.
Euromaiden keskuudessa yksin?
Suomi jää euromaiden (!) keskuudessa yksin. Kyllä.
Ruotsin, Sveitsin, Norjan, Tanskan ja Britannian kaltaisissa oikeusvaltioissa olisi tultu samaan perustuslain mukaiseen johtopäätökseen kuin Suomi. Mutta koska ne eivät ole euromaita, niitä ei mainita.
Me olemme tuossa eurovaluuttaseurassa hyväkuntoisena nettomaksajana lypsettävänä. Maamme pankitkaan eivät ole tukea vailla, kuten saksalaiset ja ranskalaiset.
Ongelmamme ydin on, että kun muiden euromaiden budjettialijäämiä alkoi ilmaantua (yli 3% rajaa ei saanut ylittää, mutta ylityksille vain hymyiltiin), niin Suomen hallitus ei puuttunut asiaan.
"Ruotsin, Sveitsin, Norjan,
"Ruotsin, Sveitsin, Norjan, Tanskan ja Britannian kaltaisissa oikeusvaltioissa olisi tultu samaan perustuslain mukaiseen johtopäätökseen kuin Suomi. Mutta koska ne eivät ole euromaita, niitä ei mainita."
Myöskään Saksa ei olisi voinut perustuslakinsa perusteella antaa päätäntävaltaa rahoistaan muille. Vaan Saksanpa ei tarvitsekaan, kun maalle jäi ehdotuksessa veto-oikeus.
J. Kemppisen mielipide
http://kemppinen.blogspot.com/2011/12/maaraenemmisto.html
Tää ei vaan toimi näin
EU on pahassa kriisissä, meidän pitäisi peesata EU:n ydintä, Ranskaa, Saksaa ja Englantia, joiden pankit ovat ahneuksissaan luotottaneet etelä-Euroopan "veijareita" suurten korkojen ja varman takaisinmaksun toivossa. Nyt on pupun pöksyissä. Suomi, kiitos Timo Soinin aiheuttaman "herran pelon" suurten puolueiden tulevasta kannatuksesta, on joutunut toteamaan, että laki (perustuslaki) se on meilläkin.
Ratkaisu varmaan löytyy, mutta suurten täytyy itse maksaa pankkiensa löperyydet, ei meidän Suomen veronmaksajien, me emme ole mitään hyötyneetkään.
Suomi on vielä itsenäinen demokratia!
Antola edustaa keskusjohtoista eurostoliittoa. Se on läheistä sukua N-liitolle.
Suurten maiden edut ovat aina ristiriidassa pienien, varsinkin asiansa hoitavien maiden kanssa.
EU:n ytimessä me olemme saaneet jatkuvan kiireen tehdä virhepäätöksiä toisensa jälkeen. Uhkailu esim. maataloustuista ym. EU tukitoimista, on seuraava riesamme? Ja me maksamme Kreikan, ja muiden konkurssimaiden tukia.
Olisi parempi, että Euroopan Unioni julistaisi itsensä selvitystilaan. Ja kaikki maat siirtyvät hiljaa hiipien omien markkojensa jne. taakse. Alkaisivat olla isäntiä omilla tonteillaan!
Suvereeni ja itsenäinen Suomi
Mikä ihmeen mörkö tämä on suomalaisille.
Ruotsi on suvereeni ja itsenäinen. Miksi Suomi ei saa olla?
On kumma tilanne jos luovumme itsenäisyydestämme EU:n sopimusrikkojamaiden vuoksi.
Tähän ei Suomi voi koskaan suostua.
Vietimmekö juuri viimeisen itsenäisyyspäivämme ?
Poliitikkojen päät hiekkalaatikoilla kolisevat tyhjyyttään ja EU:n oikeuslaitos seisoo tumput suorina.
Jos EU ei vihdoin ala noudattamaan omia sopimuksiaan niin se kaatuu mahdottomana !!!
"Suomalaiset EU-asiantuntijat"....:)
Suomalaiset EU-asiantuntijat tarkoittaa siis tässä tapauksessa tasan kahta, Esko Antolaa ja Teija Tiilikaista. Kumpikaan ei ole objektiivinen asiantuntija, vaan 1993-1994 voimakkaasti Suomea EU:iin propagoineita henkilöitä, joilla on poliittiset tarkoitusperät. Tiilikaisen nykyinen asema lienee jonkinlaista palkintoa tuosta näkemyksestä ja Antolan virka "Monnet professori" kertoo mistä on kyse. Miltä olisi vaikuttanut jos esimerkiksi 70-luvulla olisi ollut "Suomen ja Neuvostoliiton ystävyyden professori" antamassa lausuntoja mediassa...? :)
Eläköön pikku kansa, joka ajattelee oudosti oikein!
"–Tässä ei oteta huomioon sitä vaihtoehtoa, että yritettäisiin olla rakentamassa määräenemmistöä, joka voisi tehdä Suomen edun mukaisia päätöksiä. Nyt ajatellaan oudosti, että me olisimme aina vähemmistössä, sanoo Antola tuohtuneena."
Määräenemmistöllä on tarkoitus pistää vain lasku Suomelle
älä ole yksinkertainen. Yksimielisyyssäännöllä oli juuri se tarkoitus, ettei isot maat jyräisi pieniä!
Nyt ollaan tästä luopumassa, koska isot haluavat jyrätä.
Tässä asiassa Ranska ja Saksa ovat löytäneet toisensa!
Juu
Olen samaa mieltä. Tarkoitin, että olemme aivan oikeassa, kun ajattelemme "oudosti". Pieni Suomi on EU:n määräenemmistössä aina vähemmistössä.
ok! :)
meni autokoululogiikaksi, jossa ei enää aina ymmärrä, mitä tarkoitetaan!
Sekavaa on,
kuten Katainen eilen totesi. EU:n suunnitelmiin voisi ottaa paremmin kantaa täältä ruputasolta, jos tietäisi, mitä ne ovat. Aiotaanko mennä rinnakkain sekä väliaikaisella että pysyvällä varmuus..., eikun vakausvälineellä? Paljonko rahaa pitää heti ensi vuonna ja sitten heti kohta uudestaan sijoittaa EVM:n pääomaan? IMF:lle taitaa jo eilisillan päätöksellä mennä Suomelta lisää pari miljardia? EVM itsessään olisi täysin demokaattisen valvonnan ja lakien ulkopuolella.
Euroopan maiden ja pankkien velkakriisin voisi niitata nyt vain EKP, mutta sen koko voimaa ei edes aiota käyttää. On se niin mukava olla ytimessä ja samalla pihalla kuin lumiukko. Kyllä yleensä kaikki kortit pitää näyttää ennen kuin peli ratkeaa. Suomen pitäisi muka osaa sika säkissä, eikä sitä säkkiäkään näytetä.
Hi,
Väheneekö velkaongelma sillä, että otetaan lisää lainaa. Käyttäkää nyt hyvät päättäjät järkeä, vaikka sitä ei paljon olisikaan!
Ålandsbankenin Törnqvist puhuu asiaa!
Eräs viisas herrahenkilö sanoi tänään, että miksi täällä koko ajan vouhotetaan vain EU:sta ja EU-asioista, tärkeämpää olisi nyt kiireen vilkkaa keskittyä oman maamme asioihin! EU:ssa on palkatut henkilöt asetettu hoitamaan asioita eikä meidän täältä niitä tarvitse hoitaa.
Törnqvist on siinä
Törnqvist on siinä määrin persujen linjoilla, että puolue saisi hänestä oivan ruotsintaitoisen lisän.
Törnqvist on mies paikallaan!
muut eivät osaa tai uskalla puhua kuten hän!
Harvinaisen selväjärkinen mies!
Johtuneeko siitä, että hän onkin suomenruotsalainen.
Ruotsalaisilla yleensä isänmaallinen älli juoksee paremmin kuin muilla.
Ruotsissa esim kruunusta luopuminen oli vain aivan mahdoton ajatus kuten Britanniassa punnasta luopuminen!
Noin ajattelevat vahvasti isänmaalliset kansat!
Ai, niinkö ?
RKP on sitten millä mandaatilla ollut jo vuosikausia? Oli meinaan "luomassa" yhtenä puolueena, siis suomenruotsalaisina, näitä lainoja, takauksia ja eri vakuusrahastoja. Näinköhän ovat niitä joilla älli jouksee paremmin kuin muilla? Jos todella niin olisi , niin eivät istuisi enää hallituksessa kokoomuksen EU-uskovaisten kanssa.
Suomi on sisukas ja superhieno valtio täynnä älykästä kansaa !
Määräenemmistönä Saksa, Ranska ja Italia vie suomalaisten rahat kysymättä. He päättävät, kuinka paljon aina edellisen summan päälle tulee taas lisää veronkeruuta. Kuin kiristäjä, rahan kinuamiselle ei tule loppua. Tottahan sellainen raha-automaatti olisi upea keksintö, varsinkin kun saadaan joku urvelo junttikansa maksamaan saksalaisten mersut ja kreikkalaisten Porschet. Italiakin on kovasti mainostanut, että Suomi on surkea maa, kun ei ole edes Ferrareita joka kadun kulmassa. Milläpä edes olisi, kun palkat ovat surkeat, verot ja elämisen kustannutkset ovat korkeat ja julkisista palveluista on jo ajat sitten otettu tehokkuus irti. Ei ole siis enää mistä ottaa. Ei tule lisää verorahoja, vaan kaikki raha pitää lainata. Miksi Pietarin kokoisen maan pitäisi maksaa 400 miljoonan ihmisen tuhlailut ? Olemmehan tietysti hyväntekeväistä kansaa, joka ei tahdo jättää ketään pulaan, mutta samalla niin sairaan sinisilmäisiä, ettemme edes tajua, kun meitä vedätetään.
Sijoittavastuun poisto tarkoittaa suoraan sitä, että valtioiden velkaa korotetaan, jolloin korot nousevat, jolloin sijoittajat saavat hullut voittonsa joko nousseissa koroissa tai sitten velkajärjestelyihin joutuneiden valtioiden omaisuuden sekä yksityisten ja yritysten omaisuuden uusjaosta. Sijoittajat saavat siis järjettömästi ansaitsematonta ja moraalitonta voittoa valtioiden ja niiden kansalaisten ahdingolla rahastamisesta. Se on se oikea ongelma, jota ei haluta poliittisin keinoin ratkaista. Jos haluttaisiin, niin kuiten pikavipit kielletään, voitaisiin lain avulla määritellä, mikä on korkein korko ja kuinka paljon voi korkeintaan lainata. Ja kun on maksukyvytön, kuinka paljon annetaan velkoja anteeksi. Sijoittajat oppisivat varovaisemmaksi, rikkauden ja köyhyyden kuilut tasoittuisivat, kun ei olisi mahdollisuutta rikastua järjettömästi toisten ahdingolla. Sitäpaitsi se kokemus on aivan sama, omistaako Ford Mondeon vain Porsche 911:n, mummonmökin tai linnan, syökö läskisoosia vai sammen mätiä. Ja kun on järjettömästi ylimääräistä varallisuutta, joka ei kierrä, se on jopa täysin turhaa olemassa. Hetkellinenkin hyperinflaatio voi silloin syödä koko rikkauspotin. Rikkaus vs. köyhyys -tilanteessa vain hyperinflaatioajan köyhät kuolevat, mikä lienee sitten tarkoituskin sairaan eliitin päässä. Eli järkevintä olisi rakentaa systeemi, jossa olisi mahdollisimman pieni rikkaiden ja köyhien välinen tuloero. Silloin voisi olla jopa edes jossain määrin mahdollista, että talous nousee ja verotulot ovat jatkuvia. Verotulot kun tulevat sekä yrityksistä että työntekijöistä. Suomi on vuosikymmenet osoittanut juuri tämänkaltaisen yhteiskunnan toimivuuden. Nyt kun mallia on otettu Euroopasta ja Yhdysvalloista kaiki menee päin Karjalan honkia.
On tärkeää, että me suomalaiset voimme näyttää menestyksen mallia muulle Euroopalle ja siksi on myös tärkeää, että me voimme vaikuttaa. Emmehän halua plutokratiaa, jossa vain frEUndztalia pärjää. Minusta on ihan tarpeeksi, että omien jäsenmaksujemme lisäksi maksamme Britannian jäsenmaksut 200 miljoonaa euroa. Eiköhän siinä ole pienelle kansalle tarpeeksi hyväntekeväisyyttä.
Ei vara venettää kaada
Riittää, kunhan euromaat noudattavat jo tehtyjä sopimuksia -
myöskin katoliset maat.
Sopimusten rikkomisesta ei paavin anteeksianto ole riittävä ja määräennemmistön mahdollinen vaara on erityisesti pienten maiden kohdalla.
Parempi on varoa kuin katua.
Asiaan!
Esko Antola on harvinaisen oikeassa. Suomesta ja sen itsenäisyydestä ja omasta päätäntävallasta ei ole mitään jäljellä, jos Suomi jättäytyy kampittajaksi. Yksin ei selvitty talvisodasta sen paremmin kuin jatkosodastakaan. EU:n ja euron ulkopuolella Suomi on tyhjiö, joka puolustustrategioissa merkitsee vääjäämättä sitä, että joku muu tuon tyhjiön täyttää. Rääväsuinen arvostelu on tyhjää puhetta, johon osallistujat eivät itse näe vaivaa Suomen vähäväkisten, eläkeläisten ja kaksikielisen kulttuurin pelastamiseksi. Talvisodan henki oli toista, ja se elähdytti myös jatkosodassa. Sillä rakennettiin sodan jälkeen myös suomalaisyhteiskuntaa, vaikka populistit, muun muassa kommunistien piilojärjestö painoivatkin päälle. Sama rakentava voima auttoi suomalaisia kestämään myös Kekkosen harjoittaman sisäpoliittisen sadismin. Nyt tuota voimaa ei ole. On vain herjaavaa puhetta, joka mitään ei rakenna. Jäljet peloittavat.
Suomen euromaa-politiikka
Suomesta näyttää tulleen euromaiden kanto kaskessa, kun taas Britannia näyttää jatkavan reunavaltiona olemistaan. Suomen kohdalla on kuitenkin ikävää, että jo toisen kerran tämän vuoden aikana olemme yksin omine mielipiteinimme kaikkien muiden euromaiden joukossa. Oli argumentointi mikä tahansa, jotain outoa on asenteessamme. Nytkin määräenemmistöpäätökseen liittymättömyys on hyvin huono asia, mikä ei mitenkään nosta Suomen imago-osakkeita EU:n piirissä.Emme yksinkertaisesti osaa erottaa Euroopan yhteistä säveltä puoluepolitiikan valitusvirsistä. Perustuslakiin vetoaminen tarjosi hyvän keinon asettautua poikkiteloin. Siihen yksioikoisesti vetoamisen sijaan olisi pitänyt luoda eduskuntaan lähtökohtainen pyrkimys saada hallituspuolueiden lisäksi ainakin Keskusta mukaan kahden kolmasosaenemmistön löytämiseksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että juuri Suomen Keskusta on tehnyt Merkozyn ehdotuksen läpimenon epävarmaksi.
"Perustuslakiin vetoaminen tarjosi hyvän keinon...
-asettautua poikkiteloin."
Voisit kyllä kaltaisilleni vinkata: miten aiot tuon
"...kahden kolmasosaenemmistön löytämiseksi." perustuslain näkökulmasta selittää!
Arvoisa Esko Antola ei EU :ssa toimi kuin Merkozy enemmistö
Arvoisa Centrum Balticum -ajatushautomon johtaja, valtiotieteen tohtori Esko Antola,
Saksan ja Ranskan saneluehdotus määräenemmistö-asiassa ei näytä siltä että EUssa toimisi mikään muu määräenemmiatö kuin "Saksan ja Ranskan määräenemmistö" kaksistaan mudostoma määräenemmistö.
Etkö Esko näe Merkozy-sanelun vaikutusta määräenemmistöhöpinöille?
Parhaillaan olevan huippukokouksen valmmistelu yksin Saksan ja Ranskan toimesta pitäisi saada jo huippuasianatuntija Esko Anttolankin silmät avautumaan...
Htalk, mitä tästä nyt meneillään olevasta
kokouksesta olisi tullut, jos sen valmistelut olisivat olleet vaikkapa Suomen vastuulla? Ei yhtään mitään.
Jos aiotaan saada jotain aikaiseksi, siis muutakin kuin jahkailua ja viivyttelyä, kannattaa antaa niiden tehdä, jotka ovat kykeneviä siihen työhön. Meidän töppäilyt mm. Kreikan takuuksissa on oiva esimerkki siitä, mitä tulee kun tumpelot alkavat tehdä ehdotuksia ja sopimuksia.
Hyvä Hesekiel,
En kannata Suomen vastuuta valmisteluista sen enempää kuin minkään muunkaan yksittäisen tai kahden maan vastuuta.
Kokous olisi pitänyt valmistella komissiossa niin pitkään että siltä tulee huippukokoukseen päätöksiä, joiden vaikutusten ennustettavuus on enemmän kuin maks. yksi viikko.
Nykyisten ja aiemipien päätösten laatu huonosti valmisteltuina näkyy siinä miten ennnustettavia niiden vaikutukset ovat... Nykyisten päätösten vaikutusten ennustettavuus on tasan nolla.
Saksan ja Ranskan johtajuutta kyllä kaivataan mutta se on täysin eriasia kuin Merkozy-sanelu valmistelussa ja Merkozy määräenemmistö päätöksenteossa.
Yhteenveto: eli kannatan vahvaa komissiota valmistelussa ja päätöksenteossa.
Demarien "takuudet" ja nykypolitiikka on vain tapa vältää Kepun kohtalo...
Leipäpapin utopiaa
Kyllä puhuu naiveja tämä Antola ja ihan toimensa puolesta. Vakaus tarkoittaa rahan siirtämistä rikkailta köyhemmille maille euron pystyssä pitämiseksi. Se pitää euron vakaana ja markkinat( pankit) eivät hermostu ja raha soljuu sujuvasti veronmaksajien taskusta valtion velkakirjojen korkojen myötä sijoittajien taskuun. Ja tietysti ilman sijoittajan vastuuta. Ja jos ei Suomi-neidon kirstusta EVM:n komennolla euroja vakauteen irtoa niin lainataan ja maksetaan sillä. Siis raha kulkee kaiken kaikkiaan meiltä muualle kuten tähänkin asti. Määräenemmistö tarkoittaa että meillä ei ole kuppaamiseemme mitään vastaanpanemista. EVM:sta muodostuu eräänlainen vaurauden säätelijä joka tasaa kuppaamalla kaikki AAA luokitukset ruvelle alkaen ensin luuserimaista Suomi, Itävalta ja Hollanti kunnes kaikki taloutensa hyvin hoitaneet ovat rahastettu, kilpailukyvyttömiä, ylivelkaantuneita, sisämarkkinakauppaan tuomittuja Saksan ja Ranskan orjavaltioita. EVM on sitten sellainen aparaatti ettei sille käynnistyttyään mahda pirukaan. Varsinainen idealisti kuvittelee että nämä nyt keksityt uudet säännöt budjetti yms johtaisivat uuteen kuuliaisuuteen ja sanktioiden toteuttamiseen. Just niinkuin ne 3% ja 60% säännöt. Antola puljuineen puolustaa työpaikkojaan hokemalla taivaanrannan maalarien yhteistä EU-mantraa. Voi sitä byrokratian ja kaikenmaailman konsultoinnin määrää josta voi laskuttaa tästä Euro-utopiasta. Sitä Antola puolustaa kuin leipäpappi uskontoaan. Siinä Antola on ammattimies.
Täyttä asiaa
Perustuslakivaliokunnan ja Suuren valiokunnan kannanotot ovat ehdottoman oikeita. Mikäli tiedot EVM:stä pitävät kaikilta osin paikkansa (Hesari 3.12.2011), niin silloin on perustettu varsinainen pyramidipeli. Tässä joku nimimerkki kutsui EVM:ää Euroopan varkausmekanismiksi. Siihen EVM:n rajaton ja salattu valta antaa kyllä täydellisen mahdollisuuden. ”Meidän asiamme” - yhdistyksen jäsenet ovat tämän rinnalla rippikoulupoikia.
On hyvä, että Suomi pitää tässä asiassa tiukan linjan. On turha höpistä mistään EU-ytimestä. Ydin löytyy Suomen perustuslaista ja sitä on noudatettava.
Ei kannata välittää kaiken maailman ”EU-poppamiesten” höpinöistä. Terveen järjen käyttö on sentään vielä sallittua veronmaksajille itsenäisessä maassa.
Tarvitaan iso muutos, muta erilainen kuin poliitikkojen tarjoama
”..jos ei perussuomalaisten kritiikkiä huomioida, niin se näkyy seuraavissa vaaleissa”
Ovatko valtaa pitävät vihdoin alkaneet pelätä kansaa?
Suomi ainoana euromaana on ”jättäytymässä pois Euroopan unionin tiiviimmästä yhteistyöstä”.
Suomen on turha kuvitella olevansa Mercozy –ytimessä. Hang over -rinkiinkin pääsevät vain ruskeakieliset. Myöskään YK:n turvaneuvostopaikka ei ole Suomelle niin tärkeä, vaikka jollekin yksittäiselle virkamiehelle voikin olla.
”yksittäisten maiden erityisten intressien huomioiminen EU:n sopimuksissa on tavallista.”
Siis Tanskan ei tarvinnut antaa ulkomaalaisille oikeutta omistaa kiinteistöjä maastaan, mutta Suomen tarvitsi antaa venäläisille ilaman vastavuoroisuutta?
Suomen poliitikot eivät siis osaa tai halua pitää Suomen puolta edes silloin, kun se olisi mahdollista. Tämä vahvisti asian. Emme voi jättää näitä asioita enää nykyisten poliitikkojemme haltuun, saati luovuttaa valta Brysseliin.
Kiusalliset suomalaiset!
"Sisäpolitiikka vääristää tällä hetkellä pahasti Suomen EU-politiikkaa, katsoo Centrum Balticum -ajatushautomon johtaja, valtiotieteen tohtori Esko Antola."
Suomen EU-politiikka olisi niin paljon helpompaa ilman noita kiusallisia suomalaisia.
Asiantuntijat arvostelevat?
Ketkä arvostelevat ketkä ei.Teija Tiilikainen sanoi:"Suomen ei tarvitse hävetä.Asiantuntijat ymmärtävät Suomen perustuslain estävän ko sopimuksen hyväksymisen täällä."
"..."Suomen ei tarvitse hävetä...
-Asiantuntijat ymmärtävät Suomen perustuslain estävän ko sopimuksen hyväksymisen täällä."...
Näin juuri se menee!
Tästä samasta näkökulmasta "vaikeat neuvottelut" ovat silkkaa potaskaa.
Kataisesta on tullut katalainen, jolle poliittisesta puliveivaamisesta on tullut itsetarkoitus.
Mitä sitten muuta on ilmoitusasiana esitetty, että ollaan hakemassa "kiertotietä" tämän perustuslakiongelman kiertämiseksi.
On "miehellä" puheet!
Suomi ei ole koskaan
Ollut EU:n ytimessä ellei sellaiseksi lasketa kritiikitöntä suurten maiden myötäjuoksua ja päätösten hymistelyä. Koko ytimessä olo on suomalaispoliitikkojen mantra jolla toivoivat saavansa merkittäviä virkoja EU:ssa. Siinäkin isot laski jaloille. Lipposesta ei tehty EU:n presidenttiä vaikka mies jo sellaisena esiintyi. Tämä leikki on tullut Suomen kansalle kalliiksi ja maksaminen on vasta alkanut.
Nyt tuota ytimessä oloa
näyttää jatkavan kokoomus ja lähinnä Katainen ja Stubb. Heille näyttää EU olevan "pyhälehmä". Suuri palvonnan kohde. Ei edes Suomen perustuslaki paina mitään, vaikka perustuslakivaliokunta on jo selvästi sanonut EVM:n määräenemmistöpäätökset olevan meille lain vastainen. Kuitenkin Jyrki on kokouksessa ilmoittanut Suomen vielä hakevan "porsaanreikiä" jotta EVM:ään voidaan mennä mukaan määräenemmistöpäätöksin.
Sellainen puolue meillä on maan asioista päättämässä. Myydään vaikka oma äiti kunhan päästään ytimeen.
"Lipposesta ei tehty EU:n presidenttiä...
-vaikka mies jo sellaisena esiintyi."
Ei tehty ei. Ei kyllä muutakaan virkamiestä.
Parempi niin! Olisivat olleet vain pahanteossa maamme kannalta ja vaikeuttamassa vapaata poliittista tahdonmuodostusta.
Nuo kaksi "keskustavaikuttajaa" joten-kuten sietää -Rehn ja Antola.
Tässä kirjoituksessa on viimeinen järjen viesti Soinille.
Nimittäin: Kyllä me täysin rinnoin mukaan mennään, sitä vastaan sinun joukkoinesi on aivan turhaan porskuttaa.
Nyt on oma aikasi tehdä lopullinen poliittinen valintasi: Joko suosiolla mukaan muiden salonkikelpoisten joukkoon, omalla hiljaisella suosituksellasi,
tai mennään sitten ilman sitä. Ja olet itse lopullisesti poliittisessa nurkassa täällä Suomenmaassa. Jopa sillä tavalla että alkuunsa katkenutta MEP taivalta voi vielä tulla ikävä. Meillä kun tärkeintä on maan etu. Niin eurooppalaiselta aina vaan tiivistyvältä yhteistyöltä kuin se kuullostaakin.
Silloin kun talouden päätöksenteon ja toiminnan...
- intressi ja motiivi on joku epärelevantti, fiktiivinen hype, on jotain pahasti vialla.
Lienee paikallaan kysyä: valjastetaanko tämän kriisiajan kansallinen päätöksentekokoneisto ja sumplimalla uhrataan kansalliset talouden tavoitteet vain siksi, että persujen kuningastie tulisi torpatatuksi?
Tosi mahtavaa!
Soini ja Perussuomalaiset nousevat valtaan tai sitten ei huolimatta, mitä nykyinen hallituskoalitio tekee tai jättää tekemättä. Yksi tai kaksi äänestysten väliä ei muuta miksikään tätä tosiasiaa. Joudumme vain välillisesti maksumiehiksi tuulimylly- ja henkilöohtaiseen kaunapolitiikkaan.
Tässä mielessä tulisi olla huolestunut päättäjien epävaltiomiesmäisestä sanallisesta ja sanattomasta infosta.
Erikoista on
Mutta tämä lienee nyt se kuuluisa kansan tahto... ja ihmiset ovat tunnetusti aika erikoisia.
Tämä on "se kuuluisa kansan tahto"...
- ja näillä mennään.
Politiikan perusoppitunnille
Kyllä nyt pitäisi päästä jo eroon tästä persukauhusta viimeistään nyt, kun Soini ihan avoimesti ilmoittaa, että persujen vaaliohjelmassa oleva kohta nykytaiteesta olikin vitsi - jonka perusteella kuitenkin eräs persujen paikallisosasto erotti kohtaa arvostelleen henkilön, ilman että Soini puuttui asiaan.
Tällainen pelle sopii paremmin sirkukseen, eikä hänen saisi antaa vaikuttaa Suomen hallituksen politiikkaan itse valitsemansa opposition penkiltä. Seuraaviin vaaleihin on vielä aikaa, ja tätä menoa persujen ryhmästä on ehtinyt olla jo useampi tuomiolla eri oikeusasteissa.
Politiikan taidon perusperiaatteisiin kuuluu juuri se, ettei maalaa itseään nurkkaan. Aina pitää olla joku ulospääsy. Politiikka ei ole uskontoa, kuten persut luulevat, vaan mahdollisuuksien taitoa. Suomen aiemmat poliittiset johdot ovat aina ymmärtäneet sen ja vain sen ansiosta Suomi on ylipäätään olemassa. Olihan Suomen irroittautuminen sodasta 1944 melkonen "takinkääntö" sekin, näin ääriesimerkkinä vain.
"Politiikan perusoppitunnille" -pitäneepä mennä
Sitä ennen sanoisin, että Suomi ei "kääntänyt" takkiaan syyskesällä 1944.
Vaikka Stalin oli suurempi inhokki aikalaiselle poliittiselle johdollemme kuin tänään Soini Kataiselle, Suomen oli vain "pakko" tunnustaa tosiasia, että "tämä ei toimi" ja rauha solmittiin Stalinin kanssa samana syksynä.
Vähän monisanaisempi olisi ilmaista: miksi olimme ryysiksissä juuri Stalinin kanssa, Saksan puolella "länttä" vastaan?
Olemme aina olleet uskollinen höynäytettävä "lännen etuvartio" ja hintaahan näissä ei koskaan kysellä, kuten tämä EU:n taholta aikaan saatu kansallisen taloutemme henkiinjäämistaistelukin.
Niin vaan sitten ja viimein treffattiin Neukkula hengiltä.
Saatiinpahan edes jotain aikaiseksi.
Mielestäni uusiopukeutuja on vapaasta tahdosta "aatehairahtunut", vilpillisessä mielessä luvatun uudelleen orientoitunut, jossa henkilökohtaisesta näkökulmasta, intresseistä hyödyt maksimoidaan.