Torstai 21.8.2014

TS: Vartijakoulutus taantuu

Luotu: 
21.1.2012 09:06
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Vartijoiden työnkuva voi vaihdella arvokuljetuksista vaativaan henkilönsuojaukseen, aina lentokentältä sairaalaan ja kauppakeskuksiin.

Vartijat ja järjestyksenvalvojat ovat tyytymättömiä saamaansa koulutukseen. Se ei heidän mielestään vastaa työelämän vaatimuksia, käy ilmi Turun Sanomien julkaisemasta tutkimuksesta yksityisestä vartiointialasta.

Laurea-ammattikorkeakoulun toteuttaman tutkimuksen mukaan vain neljä prosenttia vartijoista piti koulutusta täysin riittävänä. Turvallisuusalan yliopettajan Jyri Paasosen toteuttamassa selvityksessä todetaan, että ainakin osittain tyytymättömiä koulutukseen oli selvästi yli puolet vastaajista.

-Peruskurssi riittää esimerkiksi tilapäiseen paikallisvartiointiin. Jos vaikka rikosilmoitusjärjestelmä hajoaa, vartija voi valvoa aluetta korjauksen ajan peruskurssipohjalta. Toisaalta vartijoiden työnkuva voi vaihdella arvokuljetuksista vaativaan henkilönsuojaukseen, aina lentokentältä sairaalaan ja kauppakeskuksiin, kertoo lehdelle Turun Securitaksen palvelupäällikkö Juri Franska.

Vartiointialan ammattilaisia ohjaa kolme eri lakia riippuen siitä, millä nimikkeellä he työskentelevät. Käsiteviidakkoon haetaan selvyyttä lailla. Sisäministeriö työstää parhaillaan kokonaisuudistusta yksityistä turvallisuusalaa koskevaan lainsäädäntöön. Siinä ei kuitenkaan oteta kantaa koulutuksen sisältöön. 

Jaa artikkeli: 

Kommentit

kpyora

Kun vartijoina käytetään muita kuin sotilaspoliisikoulutuksen saaneita, on pelkkä vartijakortti kovin ohut pohja työlle. Sotilaspoliiseilla on kuitenkin kuukausien mittainen, erittäin hyvin valvottu työssä oppimisjakso takanaan, joten perusteeet ovat hallinnassa.

Vartijoiden lisäksi myös kuljetusalalla ollaan tilanteessa, jossa puolustusvoimien kontolle on käytännössä sälytetty koko yhteiskunnan tarvitsema peruskoulutus. Olemassa oleva tilanne tulee hyväksyä myös virallisesti ja kilpaileva koulutus voidaan ajaa kokonaan tai ainakin pääosin alas. Näin pääkoulutusmuodolle voidaan kohdentaa lisää yhteiskunnan resursseja.

Phil Decker

Ei kuljetusalan koulutusta ole sälytetty puolustusvoimien kontolle. Puolustusvoimat kouluttaa sen verran kuljettajia kuin se tarvitsee, aivan kuten oli ennen ammattipätevyys uudistustakin.

Se on totta, että puolustusvoimien kuljetuspuolesta tuli entistä halutumpi, koska siviilissä hankittu kuljetusalan ammattipätevyys maksaa maltaita ja perustason ammattipätevyys edellyttää 280 tunnin opintoja. Armeijassa nämä tulevat siinä sivussa.

Vanhat, alalla jo olleet saavat ammattipätevyyden täydennyskoulutuksella, jota puolustusvoimat ei järjestä.