Pekka Haavisto (vihr.) ei kykene enää kääntämään kannatustaan sellaiseen kiitoon, joka auttaisi hänet Suomen seuraavaksi presidentiksi.
Tilaisuus siihen meni ohi eilen, kun Yle näytti viimeisen presidenttitentin ennen vaalipäivää.Tätä mieltä on Tampereen yliopiston valtio-opin dosentti Pertti Timonen.
Hän arvioi eilen Aamulehdelle, että torstainen televisioesiintyminen oli Haaviston viimeinen oljenkorsi kamppailussa Sauli Niinistöä (kok.) vastaan.
Hän toistaa arvionsa tänään Uudelle Suomelle.
- Peli on pelattu. Tässä on kaksi pakkaspäivää aikaa. Mitä tässä voi tapahtua? Timonen sanoo Uudelle Suomelle.
Eri tutkimuslaitosten tekemät gallupit ovat tällä viikolla antaneet Sauli Niinistölle yli 60 prosentin kannatuksen ja Haavistolle alle 40 prosentin kannatuksen. Mitä lähemmäs vaalipäivää on menty sitä suurempi on Haaviston osuus ollut. Aika ei kuitenkaan riitä.
- Yleensä ero muodostuu pienemmäksi kuin gallupeissa, Timonen kertoo.
Hän myöntää, että pieni yllätyksen mahdollisuus on, mutta käytännössä Timonen pitää Niinistön valintaa varmana.
- Ennakkoäänissä naiset ovat äänestäneet enemmän kuin miehet. Naisissa on enemmän Haaviston kannattajia kuin miehissä. Se on pieni epävarmuustekijä, mutta matemaattisesti [Haaviston voitto] näyttää mahdottomalta, Timonen arvioi.
Haavisto ei hyötyisi
Suomessa viikonlopun yli paukkuva pakkanen ja lumipyry voi avittaa marginaalisesti Pekka Haavistoa.
- Äänestäjät, joilla on huono motivaatio, jäävät helpommin kotiin. Heikoin motivaatio on niillä, joiden ehdokas putosi ensimmäisellä kierroksella, Timonen spekuloi.
- [Paavo] Väyrysen ja [Timo] Soinin äänistä enemmistö menisi Niinistölle, joten tämä logiikka suosisi Haavistoa. Toisaalta Haaviston kannattajakunnassa on paljon nuoria. Sieltä hän menettäisi. Taitaa olla plusmiinus nolla.
Valtio-opin dosentti ei muista Suomen sisäpoliittisesta historiasta yhtään tapausta, jossa pelkkä sää olisi vaikuttanut kansanäänestyksen tulokseen. Eikä vaikuta nytkään:
- Ei ainakaan näissä vaaleissa.
Jännittävä vuosi
Pertti Timonen kääntää jo katseensa vaalien jälkeiseen aikaan, jolloin presidentti Sauli Niinistö - kuten Timonen arvioi - aloittaa yhteistyön demariministeri Erkki Tuomiojan kanssa.
- Suomessa on hyvin vahva konsensus ulkopolitiikassa, mutta tyyli varmasti muuttuu. Niinistö sanoi vaalitaistelussa, että hommat sujuvat [Tuomiojan kanssa], mutta kyllä siinä varmaan jotain harjoittelua on, Timonen spekuloi.
Erkki Tuomioja on toiminut ulkoministerinä vain aikana, jolloin istuva presidentti on ollut demaritaustainen. Tuomiojalla on hyvin vahva ja vakiintunut tapansa hoitaa asioita.
Toisaalta myös eduskunnan sananvalta ulkopoliittisissa kysymyksissä kasvaa uuden perustuslain myötä. Jatkossa eduskunta toimii ratkaisijana, kun hallitus ja presidentti ovat eri mieltä ulkopoliittisesta kysymyksestä.
Timonen ei usko, että ulkopoliittisen johdon keskinäiset ristiriidat tulevat julkisuuteen, mutta ne voivat lisätä jännitettä muutoinkin jännittävään politiikan vuoteen.
- Sisäpoliittiset asiat tulevat nopeammin näkyviin kuin ulkopolitiikka. Venäjällä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa on tänä vuonna presidentinvaalit. Nämä maat ovat käpertyneet sisäänpäin, kunnes uusi tai vanha uusi presidentti on valittu, Timonen arvioi.
Oletko samaa mieltä dosentti Pertti Timosen kanssa? Vastaa Uuden Suomen kyselyyn.
Tasavallan presidentinvaalin toinen kierros järjestetään sunnuntaina 5.2. Uurnat avautuvat kello 9 aamulla ja äänestys päättyy kello 20 illalla.
Ennakkoon äänensä on antanut yli 1,5 miljoonaa suomalaista. Se on 36 prosenttia äänioikeutetuista.

Kommentit
Hyvä näin
... joskus sattuu parempi voittamaan...eikä siinä sen kummenpaa sirkusta tarvita..
Pankkiiri-eliitti pelaa valtapeliä propagandamedian avulla
Kohta suomi on osa EUvostoliittovaltiota, eli Niinistönkin puhumassa Uudessa Maailmanjärjestyksessä. Puolueetonta peliä ja kansalaisilla valta päättää asioista. Pyh ja pah... rahalla nämä asiat hoidetaan kuten saulikin on maininnut tenteissä... Sauli Niinistö - Uusi Maailmanjärjestys (New World Order NWO) Illuminati http://www.youtube.com/watch?v=NTM57NS5_DM
Juu. Unohdit tosin
Juu. Unohdit tosin temppeliritarit
Onko edes kansanedustajia? - Paitsi Kanerva
Jutussa todetaan, että nykyinen ulkoministeri on ollut toimessaan vain demaripresidenttien aikana. Tämä ei taida olla kovin suuri ihme sillä ei taida Suomen eduskunnassakaan olla kovin montaa kansanedustajaakaan, jotka ovat aloittaneet uransa Kekkosen kaudella. Ilkka Kanerva on selvä poikkeus ja sitten tuo Tuomioja, mutta onko niitä muitakin? - Voi olla.
Pakkaskestävyys?
Nyt punnitaan ituhippien pakkaskestävyys ja usko ilmastonmuutokseen. Muuten ei tule Haavistolle ääniä.
Hipin idut
ja vihreät rämpivät vaikka halki kinoksien ja nietoksien äänestämään.
Vanhemmilla sukupolvilla on vain enemmän autoja, ja rahaa bussiinkin, mutta ylivoima pääluvussa.
Niinistö on myös
Niinistö on myös tunnetumpi naama Suomessa. Myös seksuaalisesti epävarmat mielellään varmistelevat miehuuttaan kun eivät äänestä sivari-homoa. Homoushan vaikka saattaisi tarttua heihinkin (tai tulla esiin) :D
Eiköhän luonto ole hoitanut
niin, ettei se tartu ja pääsääntöisesti"ykkönen" on selvästi mieluisampi ja taitaa lähtökohtaisesti olla tarkoitettu siihen käyttöön.
Nyt valitaan kapteeni eikä perämiestä.
Niinistö on myös
Niinistö on myös tunnetumpi naama Suomessa. Myös seksuaalisesti epävarmat mielellään varmistelevat miehuuttaan kun eivät äänestä sivari-homoa. Homoushan vaikka saattaisi tarttua heihinkin (tai tulla esiin) :D
Niinistö on myös
Niinistö on myös tunnetumpi naama Suomessa. Myös seksuaalisesti epävarmat mielellään varmistelevat miehuuttaan kun eivät äänestä sivari-homoa. Homoushan vaikka saattaisi tarttua heihinkin (tai tulla esiin) :D
Menepäs nimittelemään
Menepäs nimittelemään minun isääni, joka on maalla kasvanut ituhipiksi. Voi tulla kuono kipeäksi. Mies on hyvin vanhoillinen mutta totesi että kokoomus on Suomen TUHO!
Jaa-a
Meidän isä voittaa teidän isän? Ja kun asia-argumentit loppuvat, otetaan nyrkit avuksi. Niinkö teillä asiat hoidellaan?
Niin, taas tällainen
Niin, taas tällainen päivystävän dosentin viimehetken gallup: haastatellut itseään ja 100% on yllättäen tuota mieltä.
Vielä muutama päivä tätä roskaa, sitten taas samaa jostakin muusta aiheesta...
Ei kai mitään järkevää ajattelijaa yllättävää
Kuviohan meni; ensin Väyrynen pois toiselta kierrokselta, siis Haavistolle äänet, Niinistö pääsee toiselle kuitenkin. Tämä "Lillan"-ilmiö yllätti Vihreät ja siellä syntyi näköharha, että "Pekka-poika" voisi yllätää. Siihen huumaan meni lehdistö,- TV,- ja radio-toimittajat(siis punavihreet) ja synnyttivät Haavisto-kuplan. Vassarit ja SDP eivät missään tapauksessa porvaria kannata, tässä lopputulos; Niinistä 6-4.
Kierroksen muut ottelut:............
Niinistöllä oli vahva ote
YLE-keskustelun ehdoton voittaja oli Sauli. Hän hallitsi koko keskustelua sen kaikilla alueilla. Minua on aina kiinostanut hänen perustelunsa. Hän harvoin heittää mielipiteen perustelematta. Sauli on juristi, joka osaa tarkastella asioita eri näkökulmista, kuten esim. Haaviston ihannearvoja ja niiden toteuttamismahdollisuutta. Saulista tuli tutuksi hänen ilmaisunsa: "Mutta..." Näin toimii älykäs keskustelija.
Pekkaa vaivasi antautumishenki ja väsymys. "Mutta" molemmat olivat hyviä keskustelijoita. Vaalikeskustelujen taso vapautui ja parani kaiken aikaa.
Nyt näytin paikka on loppu ja kansa päättää.
jassoo
Sauli on legendaarinen mutta-mies; ensin tulee mielipide ja sitten varmistus siitä, että vaikka mielipide olikin huono niin äänestäkää silti minua, koska onhan asialla toinenkin puoli.
Mutta toisaalta aina voi äänestää Haavistoa, jos haluaa suoriin kysymyksiin suorat vastaukset.
Haavisto astelisi Kreikan tietä
Valtion velkaantumista H.hoitaisi ottamalla lisää velkaa eli otettaisiin ulkopoliittisia neuvoja Kreikasta. N:llä oli ohje, että pannaan oman maan talous kuntoon nyt eikä velkaa lisätä. Lastemme kuiteskin täytyy meidän velkamme maksaa. "Mutta" Haavistolla ja Anttonilla ei ole näitä tulevaisuuden ongelmia. Suoraan kysymykseen kestävän kehityksen täyttämä suora vastaus.
"Yleiset syyt",uudelleen tulkittuna!
Ratkaisivat voiton Niinistölle. Ja aivan vaalitaistelun alusta lähtien. Jo kahdeksasta ehdokkaasta näki "Ei oo Saulin voittanutta".
Oikeistohallitukseen mars!
Peli ratkesi jo ekalla kierroksella, kuten Lipponen totesi.
Oikeistolla on lehdistö ja vuosien niinistörumba tehosi lammaslaumaan. Se saa nyt paimenen, joka kepillä näyttää kaapinpaikan. Katainen jo suunnittelee oikeistohallitusta, ja julistautuihan soinikin jyrkin bitchiksi, kun ääneen kertoi valintansa. Kokoomuksen rahamiehillä on jo 30 kohdan lista ns. uudistuksista, ja nyt ei sitten pressakaan vastusta.
Niinistö
Taitaa olla ennemminkin sinipunan miehiä. Ainakin oli aikanaan. Äänestihän hän Halostakin.
Se kampeerimainen taloudenpito, josta Niinistöä ja Lipposta on ylistetty, onkin johtanut nykyiseen taloustilanteeseen.
Vahvan markan sijasta oli vakaa Euro ja Nokia. Niinistö ja Lipponen leikkasivat kuntien valtionosuuksia ja veivät mm. terveydenhuollosta. Politiikka katosi ja paljon tehtiin virkamiespäätöksiä. ''Talouskasvua'' syntyi, kun yksityiset rakensivat asuntoja velkarahalla ja kunnat tuottivat palveluita velkarahalla. Nokia maksoi valtavia yhteisöverotuottoja ja sädekehä loisti talousnero Niinistön päällä. Samaan aikaan yksityissektori supistui, teollisten investointien määrä laski ja taloutemme rakenne yksipuolistui muutaman suuryityksen varaan.
Ei o siis Niinistöä voittanutta totesi entinenkin mies.
Niinistö äänesti Halosta?
No vaikka pidän Niinistöä herrasmiehenä sanan varsinaisessa ja alkuperäisessä merkityksessä, en sentään usko tuota. Hänhän oli itse Halosen vastaehdokkaana.
Luultavasti Haavisto kyllä äänesti Halosta. Saman kerhon jäseniä kun ehkä ovat.
Niinistö äänesti Ahoa
Ei ole Niinistön ääni mennyt koskaan Haloselle. 2000-vaaleissa äänesti Esko Ahoa.
Niinistö ja ''porvarinaiset''
Äänestivät Halosta. Aho ilmoitti tästä huolimatta kuusi vuotta myöhemmin äänestävänsä Niinistöä, Halosta vastaan.
Se mitä Niinistö puhui vaalien jälkeen, oli kosmeettista höpötystä.
Presidentti Ahon aikana ei Jäätteenmäki olisi joutunut eroamaan. Aho muuten pärjäsi paremmin Halosta vastaan kuin Niinistö.
Kun on noin varma tieto ketä äänesti
Ottaisin tuollaiselta tietäjältä mielelläni lottonumerovihjeen. Vai oliko hän kärpäsenä katossa katsomassa?
Vahva Presidentti
Ei vannoisi puoluejärjestelmän nimiin kuten Niinistö. Suomi tarvitsisi vahvan johtajan joka laittaisi pystyyn virkamieshallituksen eli asiantuntijahallituksen. Kolmikanta ei pysty tekemään Suomelle hyviä päätöksiä. Kolmikantapolibyroo on jähmettynyt vielä vanhaan neuvostoaikaan. Ihmiset niitä päätöksiä tekevät edelleen, eivät aatteet tai puolueet. Puolueiden sijasta Suomi tarvitsisi ihmisiä.
Ei presidentti hallitusta laita!
Täällä eivät kaikki tiedä sitäkään, että hallituksesta sopivat eduskuntaryhmät, ei presidentti. Presidentti vain nimittää hallituksen, mutta sen valintaan, hänellä ei ole nokan koputtamista ja hyvä niin.
Six-pack siis jatkaa ja viherpipertäjät ovat siinä mukana, siis Haaviston puolue, vaikka se nyt sattuneesta syystä on yritetty haavistolaisten joukoissa unohtaa.
Haavisto oli silloin ympäristöministeri, kun naturapäätökset pantiin toimeen ja hän sen esitteli. Ja viherpipertäjien "ansioista" meillä on korkea energiavero, korkea jätevero ja monet muut.
Ymmärrän, että luontoa pitää ja saa suojella, mutta äärimmäiset teot sen takia, kuten Koijärvi tai liito-oravat ovat kalliita ratkaisuja meille kansalaisille ja yrityksille, jotka sitten tekevät omat johtopäätöksensa ja muuttavat maasta.
Presidentti istuu ”katsomossa”
”Suomi tarvitsisi vahvan johtajan joka laittaisi pystyyn virkamieshallituksen eli asiantuntijahallituksen”, kirjoittaa nimimerkki. Tämä ei ole enää mahdollista perustuslakiuudistuksen myötä Tasavallan presidentille. Hän ei voi enää perustaa asiantuntijoihin perustuvaa virkamieshallitusta. Valta on nyt täysin Eduskunnalla. Toisin oli ennen. Voi ihmetellä, miten tässä näin kävi? Se vanha klassillinen sanonta ”mutta eihän se näin pitänyt mennä” on taas tulemassa ajankohtaiseksi.
Vertauskuvallisesti nykytilannetta voisi verrata vaikkapa tennisotteluun. Maan hallitus (etunenässä Katainen ja Urpilainen) ja EU/EMU/ERVV/EVM pelaavat keskenään tennistä ja presidentti istuu seuraamassa peliä Matti Meikäläisten kanssa katsomassa. Päät kääntyvät lainarahan ja lainatakuiden myöntämisen myötä. Tähän on tultu näillä älyttömillä perustuslakimuutoksilla.
Merilain mukaan kapteenilla on rajaton käskyvalta aluksessaan, mutta Suomi-laivan kapteenilla ei sitä ole. Olisi kannattanut noudattaa K.J. Ståhlbergin henkeä ja kirjainta perustuslain uudistustyössä.
Olen kysynyt tätä ennenkin
Voidaanko uuden perustuslain myötä enää edes teoriassa saada aikaiseksi virkamieshallitusta ?
Tästä en ole nähnyt mitään uutisointia edes riippumattoman median toimesta.
Koivistohan piti katumispuheensa siitä onko presidentin valtaoikeuksia kavennettu liikaa.
Italiassa päädyttiin virkamieshallitukseen, koska poliittiset tahot eivät kykene tekemään tarpeellisia päätöksiä. Puolueet Suomessa ja niiden taustalla olevat kummisedät eivät näytä olevan kykeneviä tekemään riittäviä päätöksiä.
Virkamieshallitus on historiaa
Vastaus on tässä
61 §
Valtioneuvoston muodostaminen
Eduskunta valitsee pääministerin, jonka tasavallan presidentti nimittää tähän tehtävään. Muut ministerit presidentti nimittää pääministeriksi valitun tekemän ehdotuksen mukaisesti.
Suomen perustuslaki 11.6.1999/731
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Eduskunta ei voi valita
Esim. Jorma Ollilaa hallituksen muodostajaksi ?
Jos syntyy poliittinen pattitilanne, eikä puolueet kykene sopimaan esim. hallitusohjelmasta, niin voi kai teoriassa tälläinen tilanne syntyä.
Vaalitenteistä kävi ilmi että Halonen oli koko ajan keskusteluissa mukana epävirallisesti tätä Kataisen hallitusta muodostettaessa. Eli jonkinlainen rooli edelleen on mahdollinen.
Vanha Hallitusmuoto oli hyvä
Perustuslaki saattaa joutua kokeeseen tulevaisuudessa. Jos joudutaan hallitusneuvotteluissa ”pattitilanteeseen”, niin herää kysymys: Kuka sen laukaisee? Oli virhe vähentää Tasavallan presidentin valtaoikeuksia perustuslaissa.
Vanha Hallitusmuoto oli hyvä, jota valmisteltaessa haettiin tärkeissä kohdin esikuvaa Yhdysvalloista edesmenneen presidentti K.J. Ståhlbergin mukaan. Hän oli erittäin viisas mies. Oli Suomen onni, että maallamme oli tämän tason mies itsenäisyyden alkutaipaleella.
Presidentti Ståhlberg oli Mies paikallaan isolla M-kirjaimella. Vaimo kuoli sairauteen kello viisi aamulla sairaalassa ja hän oli jo kello kahdeksan kokouksessa käsittelemässä tulevan valtion perustuslakiin liittyviä asioita. Se oli todellista vastuun kantoa (Sakari Virkkunen: Suomen Presidentit I s. 11).
Tässä linkki henkilöhistoriaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/K._J._St%C3%A5hlberg
Toivottavasti ei
Jorma Ollila muodosti hallituksen Nokiassa ja tulos oli sen mukainen, toivottavasti ei koskaan Suomen hallitusta.
Kamreerimaiseen taloudenpitoon
Kuuluu leikkaukset ja veronkorotukset. katainen tulee tulemaan Niinistön linjoille. Moni äänestäjä itkee kohta.
Nokian tuomat mahdollisuudet taloutemme rakenteiden uudistamiseen hukattiin täysin. Samoin valui hukkaan Kataisen velkaelvytys, totaalisesti.
Kamreeri ei ole uudistaja vaan vanhan säilyttäjä. En ole nähnyt avauksia talousuudistuksista tai rakenteellisista uudistuksista. Niinistö jättää vastuun kolmikantapöytiin.
Hän on pelimies.
Niin naturaa että
Se toinen, ei Sauli, laajentaisi naturan globaaliseksi. Koko maapallo suojeluun, huumeviljelmät ynnä muut vihreille sopivat "arvot" kunniaan. Niin, eipä sitten maapallo liiaksi kansoitu, kun miehetkin saavat oikeuden synnyttää.
Kyllähän nyt Demareita
Potkitaan p-lle ja viimeisen päälle, kun Niinistö saa Kataisen peukalonsa alle ja pätkät yhdessä alkavat kolmekymmenvuotisen kostosodan. Niin kauan vähintään he galluppien perusteella uskovat Kokoomuksen olevan pressaviran haltija ja Suomen suurin puolue. Mahdollisesti muodostavan jopa yksinkertaisen enemmistön parlamenttiin. Vaan mitenkä tuo lienee. Soinin haamu kummittelee jo Kataisen unissa.
Oikeus ja kohtuus
Että maassa jossa on selkeä ei-vasemmistolainen eduskuntaenemmistö on että maan presidentti edustaa myös kansan enemmistön kannattamaa aatteellista ajatusmaailmaa. Viimeiset kolmekymmentä vuotta todistavat sen kuinka suomettunutta ja manipuloitavissa olevia on lähes kaikki suomalaiset olleet. Nythän Haavisto on yhtä kuin vasemmiston ehdokas ja ihmettelenkin eräitten porvarillisiin puolueisiin kuuluvien nimekkäiden ja puolueidensa kärkipaikoilla olevien julkista esiintuloa tämän Haaviston puolesta. Ehkä heidän todellinen aatteellinen koti onkin jossain muualla missä he nyt vaikuttavat.
Järjestösuomi
Viisainta olisi vaihtaa nykyisten puolueiden nimet: EK-puolue, SAK-puolue, Akava-puolue, MTK-puolue jne.
Ja vaalirahaa saisivat antaa vain Ilmarinen ja Varma.
Näin kansalaisille ei hämärtyisi missä mennään.
Ylen viimeisen gallupin kummajaisia
Kun tuossa eilen julkaisussa gallupissa kysyttiin haastateltavilta mitä ehdokasta he olivat ensimmäisellä kierroksella äänestäneet saatiin tulos jonka mukaan kantansa paljastaneista yli 25% sanoi äänetäneensä Haavistoa ja vajaat 35% sanoi äänestäneensä Niinistöä. Tuossa on jo melkoinen gappi sillä todellisuudessahan Haavistoa äänestä 1.kierroksella 19% ja Niinistöä 37%.
Samoin eteenkin Lipposen ja Soinia äänestäneet - ilmeisen pettyneinä - eivät paljastaneet sitä että olivat äänestäneet näitä ehdokkaita tai sitten kyseessä oli otantavirhe. Molempien virhe oli -2% alaspäin.
Eli tuossa gallupissa näkyy selvästi Haavisto-hype niissä jotka olivat häntä äänestäneet 1.kierroksella. Toki virhemarginaali on voinut nostaa tuota Haaviston kannatuslukemaa. Luultavasti Haaviston kannattajat ovat muita avoimemmin paljastaneet kantansa mikä sopii tämän porukan eufooriseen tilaan.
Näin ollen Niinistöllä näyttää olevan potentiaalia aika paljon korkeampaankin kannatukseen kuin tuo 62%. Sen sijaan kantansa salanneissa ei ole kovinkaan paljon Haaviston kannattajia edellä mainitun virhemarginaalin suuruuden takia. Se toteutuuko tuo lisäpotentiaali itse vaaleissa on toinen juttu koska miehet ovat äänestäneet sangen laiskasti. Heissä on paljon eteenkin demareita ja persuja muttei ehkä niinkään paljon Väyrysen keskustalaisia kannattajia. Miesten heikko äänestysaktiivisuus supistaa joka tapauksessa hieman Niinistön voittomarginaalia.
Haaviston löpinä kestävästä kehityksestä turhaa
huulien heiluttelua ja joutavaa pölinää jos itse ongelmaan ei tartuta. Komeasti jälleen kerran sivuutettiin kaikissa presidenttitenteissä tämä ihmiskunnan kohtalon kysymys.
Ihmiskunnan ongelma numero yksi on liikakansoitus. Globaalia höpötysttä oli yllin kyllin muttei sanaakaan pääasiasta. Mitä tehdä väestön kasvulle? Kasvulle yli äyräiden.Suvaitsevaisuus ja valistus ei tehoa. Tarvitaan valtioiden välisiä sopimuksia, sitoumuksia, pakotteita väestön kasvun tyrehdyttämiseen. Ehkäisy pakolliseksi ja yhden, maksimissaan kahden lapsen politiikka voimaan. Älyttömät liikansoitusta tukevat toimenpiteet lakkautettava. Myös Suomessa lopetetaan lapsilisät yli kahden lapsen perheiltä, mitä pikemmin sen parempi. Samoin kalliit lapsettomuushoidot kyseenalaistettava turhina ja vahingollisina.
häh
ei kukaan kansalainen muuta maasta sen takia, että on valittu jonkinlainen eduskunta tai presidentti. Hössön nössön etelän hipit ja paskahousut ja turhasta uhoajat.
häh
ei kukaan kansalainen muuta maasta sen takia, että on valittu jonkinlainen eduskunta tai presidentti. Hössön nössön etelän hipit ja paskahousut ja turhasta uhoajat.
Tarvitsemmeko vaaleja
Ehdotan että, seuraavan presidentin valitsevat dosentit. Nämä galluppien lahjomattomat tulkitsijat määrittelevät kansalaisille ja ennenkaikkea
etujärjestöille sopivan turhakkeen. Näin säästämme kullanarvoisia euroja
sekä hermoja raatelevan kampanjan lieveilmiöt. Dosenttien neuvosto kokoontuu
joka kuudes vuosi eduskuntatalolle. Viimeistään aamun valjettua vahtimestari
ilmoittaa kansakunnan johtajan nimen.
Dosenttien neuvoston on
Dosenttien neuvoston on syytä varmuuden vuoksi kokoontua Helsingissä Eteläranta 10:ssä luonnollisesti EK:n kestitsemänä.
Eiköhän sosialisti dosenttien olisi parempi
juhlistaa väärin äänestäneen kansan surujuhlaa hakaniemen torin laitamilla, Haaviston vaalinvalvojaisissa.
Vaalien jälkeen perusteltuna kysymyksenä voisi asettaa; kuka maksaa dosentin palkan ja mitä yhteiskunnallista hyötyä dosenteista on. Tehokkuusajattelu kannattaisi ulottaa myös akateemisten veroelättien keskuuteen.
2006 tilanne vs 2012
Tuossapa Hesarin vanha linkki vuodelta 2006. Tuossakin viidennes vastaajista ei tiennyt vielä kantaansa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/HS-Gallup+Niinist%C3%B6+kirinyt+aivan...
historiallinen hetki
Eläme historiallista hetkeä Suomen politiikassa. 1982 päättyi kepun dominoiva aika Suomen politiikassa. 2012 päättyi SDP:n 30 vuotta kestänyt hegemonia suurtappioon ja alkaa kokoomuksen (todennäköisesti) dominoiva aika. Tulevaisuus näyttää kestääkö tämäkin ajanjakso vuosikymmeniä.
Siltä näyttää
Sosialismi romahti omaan mahdottomuuteensa.
Sosialidemokratia on jämähtänyt vuosikymmenten takaisiin asenteihinsa.
Kepu taantuu maalaisliitoksi.
Jytky on ohimenevä ilmiö.
Veikkään, että kokoomus on kauan vallassa. Kilpailijoiden ideologiat romahtivat. Kokoomuksella sattuu olemaan ylivertaisen fiksuja kavereita, kuten Kataisen Jyrki.
Ja Niinistö presidenttinä edustaa ideologiaa tai maailmankatsomusta, mikä toimii. Se nyt vaan toimii.
heikoissa kantimissa on ideologia
Tosiasiaksi taitaa jäädä se, että Niinistö voittaa presidentinvaalit vain siksi, että Haavisto on homo. Millään muulla osa-alueella kannatuseroa Niinistön hyväksi ei synny.
On muitakin
Haavisto on sivari. Monet eivät halua ylimmäksi sotilaspäälliköksi ihmistä, joka ei ymmärrä mitään sotilasasioista ja joka on paennut vastuutaan puolustaa maataan.
Haaviston ulkopolitiikan kokemus on ohutta. Jos on YK:n ja Eu:n avustavissa tehtävissä Afrikassa saarnaamassa heimopäälliköille ilosanomaa, se ei vakuuta. Niinistö taas on ollut raskaan sarjan tehtävissä poliitiikassa ja rahoitusmaailmassa kansainvälisesti.
Sisäpolitiikassa taas Haavisto on pikkutekijä, Niinistön kokemus on taas raskaan sarjan tehtäviä.
Henkilönä Haavisto on lipevänoloinen, puhelias tyyppi. Niinistö taas puhuu asiaa.
Ateisti ei vakuuta kovin paljon ihmisiä, jotka uskovat ja ovat kirkon jäseniä.
Vai ei muka ole muuta kuin homous.
Niinistö on lisäksi Venäjä tuntija
Hän on tavannut miehen, joka sittemmin on siirtynyt torin laidalle huutelemaan. Ihan hyvä, noin tulevaisuutta silmälläpitäen.
Jotain muutakin
Niinistö on tavannut kaikki Venäjän johtavan puolueen, Yhtenäisen Venäjän, johtohenkilöt. Parin muunkin puolueen johtajat. Ja onhan hän sentään tavannut maailmalla yli 30 valtionpäämiestä. Montako Haavisto on tavannut?
ylimmäksi sotilaspäälliköksi?
Yli puolet Suomen presidenteistä ei ole käynyt armeijaa, ei silti tarkoita sitä, että eivät ymmärtäisi sotilasasioita. Suomen lain mukaan asepalvelus ja siviilipalvelus ovat vaihtoehtoja; Haavisto ei ole edes totaalikieltäytyjä eli on täyttänyt velvollisuutensa - palvelemalla Tampereella lasten psykiatrisella osastolla. Todennäköisesti hyödyllisempää kuin ryynätä kanervikossa kaasunaamari päässä ja huutaa sarrrrrrja.
Niinistö ei ole ollut missään kansainvälisessä poliittisessa tehtävässä, ei kevyessä eikä raskaassa. Hänellä on kansainvälistä kokemusta vain talousmiehenä. (Tiedäthän, on nakkeja ja talousnakkeja, sekä miehiä ja talousmiehiä.)
Haavisto on katsojapalautteen perusteella voittanut useimmat vaalitentit; puhujana ovat eri tyyppisiä, mutta ei sllä kannatuseroa synny ainakaan Niinistön eduksi.
KD:n ehdokas sai pari prosenttia äänistä, eli ei tuo uskontokaan valintaperusteena kovin korkealla ole.
Perusdoktriini on edelleen: jos Haavisto olisi hetero, hän olisi seuraava presidentti. Kun ei ole, niin menee aika tiukaksi.
Presidenttien sotilasasiat, Niinistön kansainvälinen kokemus
Kun Suomi Venäjän vallan alla joutui sortotoimenpiteiden kohteeksi, lakkautettiin myös Suomen oma armeija. Monet presidentit eivät tietenkään ole silloin voineet suorittaa asevelvollisuuttaan, sivareita he eivät ole olleet.
Ståhlberg ja Kallio olivat kuitenkin reservipalvelussa autonomian aikana. Svinhufvud palveli suojeluskunnassa. Ryti osallistui vapaussotaan asepuvussa, valkoisen armeijan palveluksessa. (Turtola).
Mannerheim oli Suomen marsalkka, Kekkkonen sotakersantti. Koivisto sodan käynyt, Törnin sotakaveri, kaukopartiomies. Ahtisaari kapteeni. Halonen ei ole voinut suorittaa asevelvollisuutta, vaikka olisi halunnutkin.
Perätön tieto on se, ettei Niinistö olisi ollut kansainvälisessä poliittisessa tehtävässä. On, ja raskaan sarjan tehtävissä onkin: Mm:
Euroopan demokraattisen unioinin puheenjohtaja 1998-2002
Euroopan suurimman puolueen, EPP:n kunniapuheenjohtaja.
Kansainvälisen valuuttarahaston valuutta- ja rahoituskomitean, IMFC:n jäsen
Euroopan investointipankin varatoimitusjohtaja
Olen kyllä sitä mieltä, voin olla väärässä, mutta Haavisto on saanut paljon ääniä juuri siksi, koska on homo. Ihmiset haluavat osoittaa suvaitsevaisuuttaan hänen kauttaan. Jos hän ei olisi homo, Väyrynen olisi ollut toisella kierroksella.
Ja Haavisto pääsi näinkin
Ja Haavisto pääsi näinkin pitkälle koska kuuluu lutuiseen ja niin muodikkaaseen seksuaalivähemmistöön. Varsin tekopyhää jaarittelua Haaviston kannattajilta paasata siitä että homous ei saisi vaikuttaa äänestyspäätökseen. Olkaa rehellisiä itsellenne moraalisäteilijät....
Homous on tuonut lisä-ääniä
Varmaankin homous on tuonut ääniä, joita hetero ei olisi saanut. Monet lisäksi äänestivät häntä osoittaakseen itselleen ja muille suvaitsevaisuuttaan.
Homoudesta ei varmaankaan ole hirveästi hyötyä presidentin tehtävien hoidossa. Saattaa olla haittaa. Jos jonkin maan päättäjät eivät hyväksy homoutta ja se on lisäksi kriminalisoitua, niin eipä sellaiseen maahan taida olla järkevä suunnata vierailua. Tai ei siitä ole hyötyä.
Kyllä eroa on...
Haavisto on naivi.
Presidenttinä ei voi olla sinisilmäinen hölmö, joka vahingoittaa kansakunnan etua kauniilla ajatuksilla ja fraseologialla.
Halosen valtakauden ulkopoliittiset hölmöilyt on syytä korjata. Suomen rooli pitää ehdottomasti olla lääkärin, ei tuomarin. Sen verran pikku tekijä olemme, ettei ensimmäistäkkään vihamiestä pidä löytyä kansainväliseltä kartalta.
Demokratia jalostuu
Tulevaisuudessa Niinistö voisi olla suoraan EK:n ehdokas, Arhinmäki Metalliliiton, Haavisto Akavan (ilman oppiarvoa), Lipponen SAK:n jne. kuten tuolla ylempänä jo toivoin.
Ja vaalirahoittajana saisivat toimia avoimessa yhteiskunnassa työeläkeyhtiöt. Näin kansalaisetkin pysyisivät paremmin perässä kenen valtakautta eletään.
Akavan vai !?
Haaviston ansioilla ei pääse Akavan jäseneksi.
Valitan sitä mutta myös vaivaisia tietojasi...
Lisäaika
Haavistolla tosiaan aika ei riitä.Pitäisi ottaa 30 vuotta lisäaikaa.Näin se vain on,muuten fiksu kaveri.Hänelle varmaan löytyy sopivia tehtäviä.
Päästiin kuiteski tuosta Halosta
Kyllähän tämä vaali oli selvä tapaus jo ekan
kieroksen jälkeen Väyrynen pelattiin ulos ja homma
oli sillä selvä.
Itse olen syntynyt siihen mailman aikaa,kun tämän
toisen herran seksuaalisesta suuntautumisesta
oli pykälä rikoslaissa,joteski tulee tämä (yök tunne)
Ja olen satavarma että meitä on paljon.
Kiitos
todistit juuri tuossa ylempänä olevassa mielipiteenvaihdossa esitetyn pointtini todeksi.
Valitaan pressa....
.. vaikka se nykyvaltuuksilla alkaa olla "turhoo kulunkii", valitaan kuitenkin mies, joka on naisen kanssa naimisissa. Aslakilta kysyi etelän mies: kummalla on parempi, naisella vai porolla. Aslak:kysy Uulalta se on saanu naistaki. Jotta silleen
Savolainen näkemys asiaan
Kysymyshän on ihan puhtaasti reaalipolitiikkaa. Miksi kaikkien hallituksen ulkoisten puolueiden pitäisi keskittää äänensä Haavistolle?
Haavisto pitää saada kaapin päälle. Persujen nyt pitää toteuttaa lattea litkivien itujenpurijoiden pahin skenario: Haavisto presidentinä. Jää siinä monen poliittinen ura suutariksi, kun ei ole iso H:n ääniä kunnallis- tai eduskuntavaaleissa tukena.
Haavisto on parhaassa poliittisessa iässä ja ei voisi enää hääriä kuvioissa taustalla. Vähän kuin vietäisiin wanna bee porvareiden märkäpäiväuni Stub.
Sauli omaishoitajansa kanssa ei ole mikään ongelma Suomen poliittisessa elämässä. Eläkevaarit menköön vaikka televisioon päivystäviksi desanteiksi jos niin kova hinku on julkisuuten.
Opiskelut
Haavisto ei ole valmistunut. Jo yksinään se tekee minun mielestä Haaviston epäkelvoksi presideintiksi.
Maailmassa on monia yliopiston keskeyttäneitä kavereista mutta arvostan niistä vain niitä jotka olevat jotakin saaneet aikaan kuten Bill Gates, Steve Jobbs ja Mark Zuckerberg. Mitä Haavisto on saanut aikaa muuta kuin anarkiaa ja sählännyt osaamattomana vain poliittisin perustein erilaisissia YK:n tehtävissä.
Kun kaiken lisäksi Haavistoa ei jatkuva velanotto huoleta vaan haluaa ottaa lisää velkaa ja hidastaa talouskasvua näin syytäen uskomattoman suuret velvoitteet lapsillemme niin täysin väärä mies se olisi presidentiksi.
Vain Kallio oli presidenttinä ilman akateemista tutkintoa
Kaikki muut presidentit ovat tutkinnon suorittaneet, Mannerheim korkean sotilastutkinnon.
Kallio täytti kyllä tehtävänsä erinomaisesti, antoi kaikkensa Suomen hyväksi. Hänen arvonsa olivat hyvät, toisin kuin...
Pulinat pois
Demokratia toimii taas kerran. Kaikki kansalaiset yhtenä miehenä tukemaan valittua presidenttiä. Hän puolestaan tekee kaikkensa edistääkseen Suomen kansan hyvinvointia. Eikä tuhlaa panoksia kaiken maailman asioitten hoitamiseen ja vouhasteluun pitkin maailmaa, vaan keskittyy valansa mukaisesti yksinomaan Suomen etuun.
Kun Halonen 'kunnostautui' presidenttinä, joka tuhlasi kaikkein eniten rahaa ja päiviään maailmalla matkusteluun, niin toivotaan, että kohta valittava presidentti ei matkustele kuin erittäin tärkeisiin kokouksiin ja valtiovierailuille lähinaapureiden lisäksi vain Suomen kannalta tärkeisiin maihin.
Halosen tapainen matkustelu, vaikkapa Chilen presidentin vihkiäisiin silloin, kun sotaveteraaneilla oli 60-juhlallisuuden, ei tule enää kysymykseen.
UUSI SUOMI
EN OLISI USKONUT ELLEN NÄKISI. TEILLÄKIN YKSISILMÄINEN TOIMITTAJA "SENSUROI" PELKKÄÄ FAKTAA SISÄLTÄVÄN KOMMENTIN. RUMAA.
Jos Haavistosta
tulee presidentti, niin vaalitenttien perusteella voidaan odottaa, että Halosen linja jatkuu. Suomalaisista ja kotimaan asioista veisataan viis´. Globaalit kuviot tulevat täyttämään presidentin työpäivän. Tärkeintä on kehittyvien maiden auttaminen, ja maailmanlaajuinen "hyväntekeväisyys".
Suomen asiat eivät juurikaan kiinnosta.
Onhan sitä ajateltava aikaa jälkeen presidenttiyden. Kiva kansainvälinen virka ei olisi pahitteeksi.
HAAVISTOSTA VARAPRESIDENTTI?
Onko presidentti-instituutiosta tarkoitus tehdä vain representatiivinen figuuri (J.K.Paasikivi)?
Miksei joka puolueelle vaadita saman tien omaa varapresidenttiä kuntasektorimallia mukaillen?
Paljon tärkeämpää valtion hallinnon kannalta on, että valitaan kaksi hallitusta tai valtioneuvostoa (statsrådet). Niistä toisen tulee koostua oppositioon jääneistä puolueista. Vuosittaisessa kansanäänestyksessä valitaan kummankin laatimasta budjetista se parempi.
Tämäkin on vielä kukkahattusetien ja –tätien näpertelyä. Suomella tulee olla kriisitilanteita ajatellen reservissä ns. varakansa. Se voisi sijaita esim. Siperiassa vaikkapa rannikon aluepiirissä Vladivostokin suunnalla.
kansalainen Jake
Hei taas pur!
On sulla erikoisia väittämiä... esim. armeijan käymisestä. Olkoon kyseessä vaikka sarrrrjaan huutaminen pusikossa totuus on se, että sivarista ei ole armeijan ylipäälliköksi! Se nyt vain on näin, homosivari Haaviston palvelu lastenpsykiatrian osastolla ei tee hänestä pätevää puolustusvoimain ylipäällikköä, ei todellakaan!
Ihmettelen myös, miksi moni ei-vasemmistolainen julkkis on lähtenyt Haaviston kelkkaan, kyseessähän on selvästi peitetyn vasemmistolainen huuhaa-piipertäjä.
Toisaalta ymmärrän näitä taiteilijoita ja artisteja, turhaan työhönsä turtuneina yrittävät vielä osoittaa, että aivokapasiteettia löytyy piiperryksen verran...
Demarien alamäki Halosen ansiota
Demarien pomo piireissä on osattu aina ajaa omaa etua paremmin kuin hyvin. Itselle on kahmittu mammonaa ja ilmaisia matkoja mielin määrin: äänestäjille on jätetetty "iloisen" maksajan rooli; harvempi demarikaan enää rakastaa veroja kun on nähnyt mihin niitä käytetään. Miettikääpä vähän;
Halonen, Lipponen, Liikanen, Mönkäre,Ihalainen. Ei taida niillä palkoilla ja eläkkeillä enää kauemmas duunarien ja pätkätyöläisten elämästä ja arjesta päästä. Eli sorron yöstä on noustu- ainakin pomoporukka. Eipä tarvi äänestäjäkatoa ihmetellä.
Sään vaikutus
Kävin äänestämässä sinivalkoinen kaulaliina kaulassa mukavassa pakkasessa. Ison labradorinnoutaja koirani jätin kotiin muutaman kilometrin päähän äänestyspaikasta. Sen tassut eivät kestä kovalla pinnalla tassuttelua pitkään näillä pakkasilla.
Eipä näkynyt ituhippejä (Vihreitä) äänestyspaikalla edes vaalivirkailijoina. Kokoomuksen edustajia oli enemmistö sekä myös Vasemmistoliiton. Siis tietäen heidän taustansa.
Moni pariskunta (mies-nainen) käveli ylpeänä käsi kädessä vaalipaikalle, joten (kantaa ottamatta) ei ole vaikea edes arvata kumpaa äänestivät...
Muutamia ilman päähinettä olevia miehiä näkyi kävelevän vaalipaikalle, vaikka pakkasta oli n. -22 astetta. Siis ei ollut vaikeaa arvata kumpaa äänestivät.
Mielestäni oli ikävää se, että oma ehdokaani pelattiin jotenkin pelistä pois. Tästä riittää polemiikkia vielä pitkään. Äänestin siis maaseutukaupungissa Keski-Suomessa.
Toinen ehdokkaista edustaa minun ajatusmaailmaani enemmän näin tieotekniikka-alan yrittäjänä.
Ihan noihin vaalipaikkojen järjestelyihin liittyen toivoisin jatkossa kehitystä. Joku lämmin koiraparkki tms, jossa olisi nuoria koirahoitajia. Uskon kyllä halukkaita tuohon hommaan löytyvän ja ei maksaisi yhteiskunnalle mitään. Minä itse olisin valmis maksamaan nuorille tuosta palveluksesta.
Kekkosen ajan poliitikkoja
Kanervan ja Tuomiojan lisäksi on muitakin kuten, Väyrynen, Anttila, Pekkarinen ja muistaakseni myös Kääriäinen.
Demareissakin voi olla pari Kekkosen jan poliitikkoa.