Perjantai 31.10.2014

Paha keli – Lumirintama peittää koko Suomen

Luotu: 
21.2.2012 07:58
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuva tammikuulta.

Ajokeli on tänäänkin huono koko maassa, varoittaa Ilmatieteen laitos. Uusi sadealue valtaa jo Suomea, ja Forecean sadetutkan mukaan käytännössä koko Suomi on saderintaman alla aamupäivällä.

Sade  tulee pääosin lumena, mutta ajoittain myös räntänä ja lounaisten  merialueiden vaikutuspiirissä mahdollisesti myös ajoittain vetenä, Ilmatieteen laitos kertoo.

Maan lounaisosissa ja etelässä ollaan nollan tuntumassa tai jopa plusasteilla. Keski-Suomessa pakkasta on viitisen astetta ja pohjoisessa paikoin lähemmäs kymmenen astetta.

Sääennusteet Uuden Suomen sääpalvelusta.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

muuan

"Maan lounaisosissa ja etelässä ollaan nollan tuntumassa tai jopa plusasteilla. Keski-Suomessa pakkasta on viitisen astetta ja pohjoisessa paikoin lähemmäs kymmenen astetta."

Keski-Suomella ymmärretään ensisijaisesti maakuntaa maamme sydämessä, vain pientä osaa keskisestä Suomesta. Tuossakin voisi siis puhua väärinkäsityksen välttämiseksi ja johdonmukaisesti lounaan, etelän ja pohjoisen rinnalla "maan keskiosasta".

tarkkailija-vm59

...jne ovat aika hämäriä. Jos sanotaan vaikka että "Itä-Suomessa" sataa tarkoittaako koko aluetta esim. Lappeenrannasta Kuhmoon? Kuuluuko Pieksänmäki Itä-Suomeen, Keski-Suomeen vai Länsi-Suomeen? Missä on eteläisen Suomen ja keskisen Suomen raja? Entä keskisen Suomen ja pohjoisen Suomen?

Kaikkein selvintä olisi pyrkiä ilmoittamaan säärintamat vaikkapa tyyliin: "sadetta Vaasa - Lappeenranta linjan eteläpuolella". Kuulija opetelkoot sen jälkeen Suomen maantiedettä ja oman paikkakuntansa sijainti.

yypee

Täällä on plussakeli, räntää satoi aamulla ja nyt on sitten ihan varmasti liukasta. Ja Pohjanmaalla siis ollaan.

Vähän on tuo tiedotus kyllä sekavaa, täytyy sanoa. Välillä kuulutaan keskiosaan ja välillä eteläosaan Suomea. Joskus ollaan oltu pohjoisessakin.

Pääkaupunkiseudullako ei enää opeteta maantietoa?

muuan

Se riippuu paljon siitä, miten päin tarkastellaan. Jos puhutaan lännestä ja idästä, niin ei siihen juuri mahdukaan muita osia kuin pohjoinen. Mutta jos kuitenkin mainitaan eteläkin, niin länsi ja itä supistuvat keskiosan puoliskoiksi.

Jos katsotaan maata "pystysuunnassa", niin silloin on yleensä etelä ja pohjoinen, myös keskinen siinä välissä.

Tuossa jutussa on erotettu erikseen lounaskin. "Etelä-Suomi" siis pienenee vastaavasti. Kaakkokin on usein. Tämä käytäntö johtuu luonnollisesti siitä, että Suomessa verraten laaja-alaisena maana saattaa esiintyä samalla kertaa hyvin monenlaisia sääalueita.

Jakoa on siis katsottava kokonaisuutena. Mitä enemmän alueita mainitaan, sitä pienemmiksi ainakin jotkin muut supistuvat.

Pohjanmaa neljänä maakuntana on niin laaja alue, että siitä osa kuuluu etelään/keskiseen ja osa pohjoiseen (Pohjois-Pohjanmaan pohjoisosa). Mikä ei kuulu pohjoiseen, on myös länttä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_maakunnat

yypee

Tämä on siis se varsinainen Pohjanmaa tämä. Jos mainitaan Etelä-, Lounais-, Itä- ja Pohjois-Suomet, siinä mättää tuo lounas ilmansuuntana ja jää ihmettelemään mihin tämä Pohjanmaa esimerkiksi kuuluu, etelään vai pohjoiseen... Itään en ole sitä erehtynyt arvailemaan, toivottavasti ei kukaan säätiedotuksien laatijoistakaan.

Tarkastelusuunta on valitettavasti usein se pääkaupunkiseutu.

muuan

Jos tuo "varsinainen Pohjanmaa" tarkoittaa Etelä-Pohjanmaata, niin se on ainakin läntistä Suomea.
Jos Suomi jaetaan etelä-pohjoissuunnassa vain kahtia, niin silloin olet etelää, mutta jos kolmia, niin keskistä Suomea.

Tarkastelusuunnalla tarkoitin sitä, kummassa suunnassa maa jaetaan: länsi-itäsuunnassa vai etelä-pohjoissuunnassa. Välillä puhutaan etelästä ja pohjoisesta ja välillä lännestä ja idästä.

Rille

viime sunnuntaina valtateitä 6 ja 12 yli 300 km vaihtelevissa lumisateissa ja liukkauksissa. Kelit kuuluivat suunnilleen normaaleihin talvikeleihin. Suurin haitta oli henkilöautoilijat, jotka muodistivat osittain tyhjille valtateille jononpätkiä, joissa oli aivan liian lyhyet turvavälit. Ajo olisi ollut jokaiselle helpompaa, jos turvaväli olisi ollut niin pitkä, että pölyävä lumi olisi ehtinyt hävitä/laskeutua. N. 100 m tai vähän yli olisi riittänyt turvalliseen ajoon. Kokeiltu juttu.

Milloin saadaan turvavälit riittäviksi? Kehä-3:sen yläpuolella on melkein aina tilaa.