Torstai 27.11.2014

1,8 €/l dieselistä? – Tyrmistys

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.2.2012 07:49
  • Kuva: Mikael Lindén, Öljyalan Palvelukeskuksen kuva-arkisto
    Kuva

EU:n kaavailema energiaverodirektiivi nostaisi diseselin litrahinnan Suomessa laskelmien mukaan 1,8 euroon. Direktiivi poistaisi dieselautojen käyttövoimaveron, ja Aamulehden mukaan liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kannattaa tätä dieselveron poistoa. Samalla direktiivi kuitenkin nostaisi merkittävästi dieselpolttoaineen verotusta.

Ammattiautoilijat ovat asiasta tyrmistyneitä, kertoo Yle Uutiset.

- Bensan ja dieselin verotasojen yhdenmukaistaminen toisi dieselin litrahintaan kolmisenkymmentä senttiä lisää. Tämä tarkoittaa semmoista 20 prosentin hinnannousua ja se on käsittämättömän kova. Jos ajatellaan, että käyttövoimavero poistettaisiin, niin siitä huolimatta kuljetusyrityksille tulisi lisäkustannuksia noin 300 miljoonaa euroa, laskee Suomen Kuljetus ja Logistiikan toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Komissio haluaisi direktiivin voimaan jo ensi vuoden alusta, mutta valtionvarainministeriön neuvotteleva virkamies Leo Parkkonen sanoo Aamulehdessä, että aikataulu on käytännössä mahdoton. Todennäköisesti hanke vie vuosia.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

PapaRomeo

Esim. pienyrittäjä jolla on pakettiauto maksaa Diesel veroa noin 100 euroa vuodessa. Ajoneuvovero, siis käyttömaksu, on samalle autolle noin 400 euroa vuodessa.

100 euron dieselveron poistolla ei ole mitään tekemistä kun Hiace kuluttaa 10L satasella jolla ajetaan 20.000 km vuodessa eli 2000 litraa kertaa 1.8 e/l elikä 3600 euroa vuodessa.

Se että maksaako pelkkä ajaminen vuodessa Hiacella 4000 vai 4100 euroa ei ole suurta merkitystä enään yrittäjälle. Kun Ostin Hiaceni vuonna 2005 Dieseli maksoi 83 senttiä litra ja dieselvero oli 100 euroa ja käyttömaksu 130. Eli vastaavat kustannukset olivat 1890 euroa.

Kyllönen kun kaavailee myös tiemaksuja tähän vielä niin alkaa olla aika hyvä meinijnki! Maksuja satelee suomipojan niskaan mutta ei se mitään Suomalaiset rakastavat veroja ja maksuja!

machdevelop

Liittovaltiokehitys edellyttää verotuksen yhdenmukaistamista, tyyliin rahat EU:lle. Kansallinen poliittinen väki kulkee tyhmyyden perässä kuin pässit ikään. Tätä voi hyvällä syyllä kutsua Eurostoliiton sunnittelmaksi viranomaisten suunnittelutaloudeksi. Mistään yksityisen yritystoiminnan tai - kuluttajan intressista ei ole väliä.

niseko123

Olen tyytyväinen että näin aiotaan tehdä. Tietysti siinä on kärsijöitä, mutta on myös paljon autoilijoita, jotka tästä hyötyvät.

Nyt keinotekoisesti käyttövoimaveron avulla suositaan niitä jotka ajavat paljon tai ajavat vanhalla autolla, joka kuluttaa paljon. Kun käyttövoimavero poistuu niin dieselautot siirtuvät samalle viivalle bensaautojen kanssa. Kumpaakaan ei verotuksellisesti suosita tai syrjitä. Tekniikka ja muut autojen ominaisuudet ratkaisevat. Uudistuksen jälkeen kannattaa ostaa dieselauto, joka kuluttaa mahdollisimman vähän ja sellaisen voi ostaa vaikka ei ajaisin kuin 10 000 kilsaa vuodessa. Kaikki tämä on vain hyvä ympäristölle.

Mitä ammattiliikenteeseen tulee niin kohonneen laskun maksaa viimekädessä kuluttaja. On aivan turha ammattiliikenteen valittaa. Polttoaineent hinnat kasvavat koko ajan ja siihen pitää sopeutua. Kohonneet kulut voi ja pitää siirtää asikkaan maksettavasti. Jos siihen ei pysty niin on väärällä alalla. Uudistus myös vauhdittaa raskaan liikenteen kulutuksen pienenemistä.

Diesel on kalliimpaa kuin bensa ja kun kummatkin pistetään samalle viivalle niin diesel maksaa noin 10-15% enemmän per litra. Vastaavasti se kuluttaa 30-40% vähemmän.

Tämä on ensimmäinen hyvä idea Kyllöseltä. Aivan toista luokkaa kuin GPS-maksut ja kilometrikorvausten poistot.

Vieras mies

Yksityisautoilijana vaadin että diseliä ja bensiiniä verotetaan samalla tavalla, samoin on ajoneuvoveron oltava samansuuruinen. Eikö tämän sano jo järkikin? Jos diselpelpolttoaineen hinta Suomen veroprosentin mukaan nousee yli 1,8 euron, allennetaan kaikkien polttoaineiden verotusta. Ei ole mitään syytä verottaa disel- ja bensiiniautojen omistajia eri tavalla jos myös muut maksut ovat samansuuruisia. Tällöin auton edullisuuden ratkaisee sen kulutus, hankintahinta ja jälleenmyyntiarvo.

En tässä ota kantaa siihen miten ammattiautoilijoita voisi avittaa, siihen löytyy varmasti verotukselliset konstit vaikka palautusten muodossa.

Aimo Harppaus

Näinhän tulee ilman muuta käymään. Kun dieselin veroa ei voida (eikä haluta) laskea, niin bensan veroa täytyy nostaa. Sitä se EU teettää. Kyllä meillä on auvoista täällä Suomessa, kun on EU:t ja eurot.

Vieras mies

Älähän nyt Aimo, monessa EU-maassa on alhaisemmat polttoaineverot kuin Suomessa. Kysymys on yhtäläisestä verotuskäytännöstä maan sisällä, verotuksen kokonaistuotosta päätämme itse. Ikävä tosiasia on kuitenkin öljyn ja muiden raaka-aineiden vähittäinen loppuminen. Hinnat tulevat nousemaan myös ilman veroa, joka kuitenkin osaltaan ohjaa käyttäytymistä.

zsi

Kannattaisikohan se syyttävä sormi kuitenkin osoittaa ensisijaisesti oikealle sylttytehtaalle eikä aina kiljua sitä EU:n kauheutta? Polttoaineiden ja liikenteen verotuksen kun ovat Suomessa määränneet ihan omat supi-suomalaiset poliitikkomme kautta aikojen ja EU:sta riippumatta. Jospa vaatisimme heidät tilille toimistaan ensin ja vaatisimme liikenteen verotuksen kohtuullistamista sen sijaan, että taas kerran itketään miten kamala se EU onkaan.

Metu

Lieneekö yhtenä taka-ajatuksena se, että halutaan pakottaa tavara- ja henkilöliikennettä liikenneruuhkista rautateille. Siihen viittaisi se, että keski-Euroopassa on tehty valtavia investointeja ja päätöksiä kiskokapasiteetin kasvattamiseksi. Samoin Venäjä investoi rajusti.

Suomi-parka ei ole ymmärtänyt, että olisi strategisesti tärkeää investoida ratoihin. Kohoavat polttoainehinnat tekevät kiskot kannattavammaksi ja eipä tarvita, kuin joku Iranin sota, niin öljyn hinta nousee pilviin. Suomen vienti silloin romahtaa, meillä rataverkko ei vedä vientitoimituksia, jotka nyt tehdään autoilla ja lentäen.

Pekka Tanskanen

Jo 1.6 litrainen diesel jaksaa nykyään kuljettaa perhekokoistakin autoa ihan hyvin. Moottori on myös toimintavarmempi mitä bensiiniversio.

Mitä tulee kuljetusyrityksiin, niin kohonneet kustannukset kuuluu siirtää asiakashintoihin, eikä ottaa omasta pussista. Jos sitä ei ymmärrä, niin kuten tuossa jo kommentoitiin, ei kuulu alalle.

Gotti

Menisin vielä pidemmälle ja sanoisin että rahat siirtyy saksalaisten ja ranskalaisten pankkien aavikolla elävien juutalaisomistajien taskuihin. Ja väitän myös että saksalaisten into tukea näitä pankkeja on jonkinlaista perverssiä omien sotakorvausten maksattamista ulkopuolisilla.

Peccavi

No niin. Lopeta sienien syöminen ja palaa reaalimaailmaan. Tällä ei ole mitään tekemistä Kreikan tai laman kanssa.
On aivan oikein, että bensiini ja diesel tulevat olemaan verotuksessa samalla viivalla. Kuljetuskustannuksiin tällä ei PITÄSI olla vaikutusta. Nytkin rekkojen ja kuorma-autojen kuljettajat ajavat ylinopeutta rajoitinta vasten. Tällöin kuluu polttoainetta 50% enemmän kuin sallittua 80km/h ajaettaessa. Koska tällä hetkellä on siis varaa kuluttaa 30-50 litraa sadalla enemmän kuin laillista nopeutta ajaen on tuleva dieselin hinnannousu kompensoitavissa 5-10km/h nopeuden laskulla. Ei pitäisi olla ammattimiehelle temppu, eikä mikään.

Ensio

Rajoittimet on säädetty n. 86km/h.
Polttoaineen kulutus ei nouse 50% nopeuden noustessa 80:stä 86 km:iin tunnissa.
Eli 30-50 litran nousu kulutuksessa / 100 km on potaskaa.
Täysperävaunu- tai puoliperävunurekka kuluttaa 25-50 litraa / 100km riippuen kuormasta, kelistä, kuskista, auton merkistä, auton kunnosta ja nopeudesta.