Torstai 23.10.2014

Perussuomalaiset: ”Alkoholin mainonta pois tv:stä”

Luotu: 
10.5.2012 14:45
Päivitetty: 
10.5.2012 14:59
  • Kuva: Poliisi
    Kuva
    Perussuomalaisten mielestä mietoja juomia mainostetaan mielikuvin nuorille etenkin televisiossa.

Perussuomalaisten lakialoite alkoholimainonnan tiukasta rajoittamisesta on tänään eduskunnassa lähetekeskustelussa. Perussuomalaiset kieltäisi kokonaan alkoholin mainostamisen televisiossa ja elokuvateattereissa.

Muuten perussuomalaiset rajoittaisi alkoholimainonnan vain tuotetietojen kertomiseen. Alkoholista saisi puolueen lakialoitteen mukaan kertoa vain tuotteen nimen ja hinnan, alkoholipitoisuuden, alkuperän, laatuluokituksen ja tiedot palkinnoista, raaka-aineet ja valmistusmenetelmät, myyntipaikan sekä tiettyjä ominaisuuksia kuten värin tai maun.

–Lakialoitteessa esitettyjen rajoitusten vallitessa aikuiset kuluttajat saisivat edelleen kaikki juomien valintaan liittyvät asiatiedot mainoksista, mutta mainonnasta olisi karsittu lapsiin ja nuoriin vetoavat päihdemyönteisiä mielikuvia synnyttävät ja päihteelliseen elämäntapaan houkuttelevat elementit, perustelee aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja, perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Pirkko Ruohonen-Lerner.

Myös sosiaali- ja terveysministeriössä on meneillään lakialoite alkoholimainonnan rajoittamisesta. Ylen mukaan STM ehdottaa mietojen alkoholijuomien ulkomainontaan täyskieltoa sekä ”mielikuvamainonnan” kieltämistä. Tuotetietoa saisi edelleen jakaa sanoma- ja aikakauslehdistössä sekä televisiossa ja radiossa kello 23 jälkeen.

”Viestitään, että alkoholi on osa nuorten hyvää ja trendikästä elämää”

Nykyisessä alkoholilaissa sallitaan tietyin edellytyksin miedon alkoholijuoman ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonta ja kuluttajiinkin kohdistettava muu myynninedistämistoiminta. Perussuomalaisten mukaan lainkohta on nykyoloissa liian salliva erityisesti lapsia ja nuoria ajatellen.

–Tutkimustiedon mukaan nuorten yleisimmin käyttämät alkoholijuomat (olut, siideri ja lonkero) ovat samoja, joiden mainontaa nuoret havaitsevat parhaiten. Näiden tuotteiden mainonta on suurelta osin mielikuvamainontaa, jolla viestitään, että alkoholi on osa nuorten hyvää ja trendikästä elämää. Mainoksissa käytetään usein esiintyjinä nuoria aikuisia, jotka kuuluvat alaikäisten keskeisimpään viiteryhmään ja jotka siten toimivat esimerkkeinä alkoholin käytön ja käyttötapojen omaksumisessa, perussuomalaiset katsovat.

Alkoholin tv-mainonta on sallittu kello 21:n jälkeen.

–Kouluterveystutkimuksissa on tullut ilmi, että vain muutama prosentti 14-vuotiaista ja sitä vanhemmista menee nukkumaan niinkin varhain kuin jo kello 21:n aikaan, joten mainonnan rajaamisesta loppuiltaan ei ole merkittävää hyötyä, perussuomalaiset toteavat.

Jaa artikkeli: 

Kommentit

Frank Frankenstein

"Näiden tuotteiden mainonta on suurelta osin mielikuvamainontaa, jolla viestitään, että alkoholi on osa nuorten hyvää ja trendikästä elämää."

Mainonta viestii juuri tätä. Jos tämä jää käsittämättä, on syytä mennä kurssille, jolla opetetaan medialukutaitoa.

Mukavaa lukea, että Perussuomalaiset vaihteeksi tekevät jotain asiallista, alkaa nämä hihamerkit, moottoripyöräjengit ja "neekeriukot" jo kyllästyttää.

pogens

Mielestäni järkevät tuotetiedot ovat mainontaa tärkeämpiä ominaisuuksia. Tarjousbisse on se vaarallisin bisse, koska sitä tulee kyllä sitten ihmisten juotuakin, kun sitä tyypillisesti pari laukkua ostetaan. Opettelisivat suomalaisetkin tekemään tai edes juomaan kunnon bisseä ja vähän vähemmän.

metsäapina28

Samoin eipä tuo media jaksa nostaa kuin turhia uutisia,
mitä nyt uutisoitiin ps-säätiöstä.

Mutta ei tullut tästä suurta uutista torstain Helsingin Sanomat kertoo Kokoomuksen säätiöstä, säästyneitä säätiö rahoja jaetaan toiselle perustettavalle Kokoomus säätiölle.

demarien vihollinen no1

..eikä mikään idioottien laulu kuoro!
Miksi, Miksi perussuomalaisetkin menevät tähän demari halpaan. Alkoholin mainotaan ei saisi puuttua, alkoholi vapaaksi, viinit ja muutkin alkoholit kauppoihin ja äkkiä Suomesta pois kansan aliarvioiminen.
itse perussuomalaisten kannatus on juuri kuin tuota lakialoitetta. Nyt perussuomalaisetkin alkavat katsoa "niitä tyhmiä" sieltä ylhäältä alas. Eikö ole mennyt perille, että tuollaisen kansan suosion takana on kansan kyllästyminen-ainaiseen kyykytykseen ja aliarvioimiseen...

Frank Frankenstein

Pitäisikö siis luottaa kansan viisauteen ja antaa päiväkodissa muksuille kuppi kouraan ja sanoa, että päätä itse, kivaahan tämä lotraaminen on? Käsittääkseni tuossa jutussa puhuttiin mielikuvista, joita alkoholimainonnalla luodaaan lapsille ja nuorille?

Keijo Räävi

Nuoret saavat poikkeuksetta oluet ja siiderit aikuisten avustamana joten tarvitaan paljon tiukempia lakeja ja asetuksia aikuisten saattamiseksi terveellisten elämäntapojen kannalle.

Päivittäistavarakaupat, kioskit ja huolto-asemat täysin vapaaksi alkoholituotteista.

Näin ehkäistäisiin tehokkaasti alkoholin aiheuttamia yhteiskunnallisia ongelmia.