Lauantai 30.7.2016

32 vuotta liikennettä valvonut poliisi avautuu: Miksei se mene autoilijoille jakeluun?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.2.2016 11:09
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Suojatiesäännön noudattaminen nousee tietyin väliajoin julkiseen keskusteluun.
|

Faktakulma

Tieliikennelaki, 2 luku, 32§

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Rovaniemen poliisi älähtää vakavasta ilmiöstä, jota myös suojatiegiljotiiniksi kutsutaan.

Rovaniemellä on joulukuun ja helmikuun välisenä aikana tapahtunut jo viisi samankaltaista suojatieonnettomuutta, joissa autoilijan epäillään jättäneen noudattamatta suojatiesäännöksiä ja aiheuttaneen onnettomuuden tai vaaratilanteen.

– Autoilijoilta tuntuu unohtuvan se, että mikäli viereiselle kaistalle on syystä tai toisesta pysähtynyt auto suojatien eteen, on myös takaa tulevan aina pysähdyttävä ennen suojatietä, poliisi sanoo tiedotteessaan.

Rovaniemen poliisin ylikomisario Rauno Pätsi kertoo Uudelle Suomelle, että kukaan ei näissä viidessä tapauksessa onneksi ole kuollut, mutta loukkaantumisia on sattunut.

32 vuotta Rovaniemellä liikennettä valvoneen ylikomisario Rauno Pätsin lausunnosta huokuu se, että suojatiesääntö ei mene autoilijoille jakeluun.

– Muistan, että koko urani ajan on keskusteltu siitä, että Rovaniemellä suojateitä ei kunnioiteta, Lapin poliisilaitoksen liikennesektoria johtava Pätsi sanoo.

Hän kertoo Uudelle Suomelle, että vaikka valvonnalla ja valistuksella tilannetta on yritetty parantaa, ongelma vain toistuvasti nousee esille.

– Se on se itsekkyys tai joku muu oma tarve, oma kiire, oman asian tärkeys, Pätsi pohtii autoilijoiden käyttäytymisen syytä.

Hän kertoo, että jostain syystä juuri Rovaniemellä suojatieongelma on korostunut. Kaupunkiin muualta muuttaneita on vuosien mittaan tullut toistuvasti sitä viestiä, että vaikka suojatiesääntöjen noudattamisessa voi olla muuallakin Suomessa ongelmia, juuri Rovaniemellä autoilijat huomioivat suojatiet erityisen huonosti.

Poliisi muistuttaa, että avainasemassa on jokaisen kuljettajan asenne. Autoilijalla on erityisiä velvoitteita, vaikka liikenne onkin yhteispeliä, poliisi huomauttaa.

Pätsi toteaa, että vaikka jalankulkijoilla ja pyöräilijöilläkin on vastuunsa, lopullinen vastuu on autoilijalla.

– Hän on se, joka kuljettaa sitä ”tappavaa asetta”, Pätsi sanoo.

– Autoilu on säänneltyä toimintaa ja jokainen, joka ajokortin saa, joutuu läpäisemään seulan. Jalankulkeminen sen sijaan on sallittua ihan jokaiselle, komisario Juha Ahonen muistuttaa poliisin tiedotteeessa.

– Liikenne ei ole kilpailu siitä, kenellä on eniten oikeuksia. Hyvä kuljettaja ymmärtää, että tienkäyttäjien taitotaso vaihtelee ja on valmis tarvittaessa paikkaamaan muidenkin tienkäyttäjien virheitä, vaikka se vaatii pitkää pinnaa, poliisi linjaa.

Rovaniemen poliisi aikoo lisätä suojatievalvontaa.

Faktakulma

Tieliikennelaki, 2 luku, 32§

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pekkatapani Pekkatapani

Onko poliisi esimerkki liikenteessä?
Ikävä kyllä aika usein ei ole.
Viime vuonna tapahtui 4 kertaa, olin pysähtynyt linja-autolla suojatien eteen antaakseni jalankulkijalle pääsyn kadun yli, mutta kuinkas ollakkaan poliisiauto ajoi ohi pysähtymättä (ei ollut hälyytysajossa!!) Kerran vilautin valoja poliisiautolle....sieltä vain käsi nousi ``morjes``.
Samoin kaistamerkintöjen kohdalla, samalla tapaa poliisin virka-auto ajaa kuin muutkin, oikoo mutkissa kaistamerkinnöistä välittämättä!
Miksi näin....ihmettelen. Esimerkkinä heidän pitää olla tuolla kulkiessaan normaaliajossa, hälyytyskeikat on eri juttu.
Uuden vuoden aattona ajoin henkilöautolla kiertoliittymään ja ajoin oikeaa laitaa niinkuin pitää ja näytin suuntamerkkiä ennenkuin poistuin liittymästä. Takanani tuli poliisiauto joka pysäytti minut ja puhallutti (hyvä että puhallutetaan) ja katsoi ajokortin. Kaveri sanoi kaikki ok, kysyin miksi muuten pysäytitte minut? Sain vastauksen, ajoit epätavallisen hyvin ja tarkasti, epäiltiin että olet humalassa !!
Mitähän helvettiä tämmöinen ajattelu liikennevalvonnassa on? Jos ajaa niinkuin pitää, epäillään ratttijuopoksi.....todella kummallista !
Yllä olevat ovat tosi elämästä vuodelta 2015, ei tarinoita...

Jorma Pekonen

Tottakai liian tunnollinen ajo kertoo siitä että jotain on omallatunnolla. Sama ilmiö jos viet eukolle kukkia ihan muuten vaan niin kohta kyselee että mitäs on tullut puuhailtua.

Carolus Linden

Luultavasti useimmat liikenneonnettomuudet johtuvat ns. havainnoitivirheestä. Joistain syistä ei autoa ajettaessa useinkaan tiedosteta ajotilanteen vaativuutta. Ajamissuoritus on niin helppoa, että ollaan sunnilleen kuin istuttaisiin kotona nojatuolissa. Ajatellaan jotain muuta kuin käsilläolevaa ja tulevaa ajotilannetta. Ohjausta hoidetaan usein yhdellä tai kahdella sormella, räplätään auton, radion tai kännykän asetuskia, kirjoitetaan tai luetaan viestejä ja jopa seurataan video- tai filmitallenteita.
Monesti kerrotaan onnettomuksien "syiksi" päihteet, liukkaus, liikanopeus, huono näkyvyys, väsymys jne. Kuitenkin on useimmissa näissäkin tapauksissa onnettomuden varsinainen aiheuttaja ns.havainnoitivirhe.
Mielestäni pitäisi liikenneturvallisuuden parantamiseksi tarkoitetussa valistuksessa nykyistä enemmän painottaa ajotilanteen vaativuuteen perustuvan havainnoinnin merkitystä.
Tähän viittaa myös ylläesitetty: "– Se on se itsekkyys tai joku muu oma tarve, oma kiire, oman asian tärkeys, Pätsi pohtii autoilijoiden käyttäytymisen syytä".

Mikko Kaasalainen

Mahtaisikohan poliisi voida puuttua asiaan konkreettisesti.
En ole koskaan nähnyt poliisin tarkkailevan liikennettä punaisten valojen tai suojateiden kohdalla. Pankaa nollatoleranssi noihin giljotiinin laukaisijoihin.
Vikahan on tietenkin autoilijan, mutta kyllä opetus usein auttaa.

Lauri Furtato

Enemmistö piut paut piittaa suojateistä yleensäkään. Iso kunnioitus niille autoilijoille, jotka eivät ole umpisokeita, eivätkä puhu kännykkään ja väistävät sääntöjen mukaisesti kevyttä liikennettä. Ainoa häviäjä on kuitenkin jalankulkija tai pyöräilijä. Autoilija selvinnee pienehköillä sakoilla vaikka henki lähtisi jalankulkijalta.

Harri Hakkarainen

Katsokaa joskus miten tiheesti ja miten surkeasti suojatiet on monesti merkitty. Autoilialla pitää olla teräsmiehen yliluonnolliset kyvyt. Ennustaa, näkeä esteiden ja lumen läpi, havannoida lähes 10 liikennemerkkiä yhtä aikaa, nähdä joka suuntaan yhtäaikaa jne.
Monessa paikkaa suojatien merkki on vain tien vasemmassa reunassa. Usein kilpi piilotetaan lukuisten muiden kilpien sekaan jne jne
Lisäksi suojateitä on liikaa.
Huono suojatiekäyttäytyminen johtuu isosti näistä syistä.
Muualla maailmaa suojateitä kunnioitetaan, tosin ei niitä ole niin tiheesti kuin suomessa.

Pitäähän risteevältä tieltä tulevan autonkin väistää, niin miks ei jalankulkijan joka ylittää suojatiellä, jossa ei ole risteystä. Autoissa on nykyään paljon katveita ja ihminen ei vaan voi havaita kaikkea. Tämä pitäisi hyväksyä myös laissa. Suojatie ei saa olla täysi suojavyöhyke, sillä se ei sitä voi olla. Mikään määräys ei muuta ihmisten havannointia yliluonnolliseksi, ei vaikka kuinka rangaistaisi.
Nyt aina vika on autoiliassa jos onnettomuus sattuu suojatiellä. Sit paetaan paikalta.
Myös jalankulkijalla tulee olla vastuu liikkumisesta ja kadun ylityksestä. Jalankulkijan on paljon helpompi havannoida autoja kuin autoilijan jalankulkijaa. Eikä se paljoa lohduta pitää oikeuksistaan kiinni siellä auton alla.

Vahinkoja sattuu, tuskin kukaan ajaa kenenkään yli tahallaan.
Suomessa ei ole liikenne onnettomuuksia, kaikki tutkitaan jollakin rikosepäilynimikkeellä. Eli oletusarvona kaikki autoiliat ovat rikollisia. Ja sen näkee liikenne suunnittelusta. Helsinki on oikein omaa luokkaa tässä.

Liikenne on yhteispeliä ja kaikkien on otettava muut huomioon, myös jalankulkioiden.

Ja suojatie ei ole pyöräiliän turva, ei vaikka media antaa näin ymmärtää. Suojatiellä tapahtuvat pyöräonnettomuudet eivät ole suojatie onnettomuuksia.

Jyri Kokkonen

Joudun sunnilleen pari kertaa kuussa tuollaiseen vaaratilanteeseen ylittäessäni Mannerheimintietä kotikulmillani Helsingin Taka-Töölössä. Silloin kun olen itse ratissa, harkitsen moneen kertaan, uskallanko pysähtyä ensimmäisenä suojatien eteen päästämään jalankulkijaa , jos on vähänkin liikennettä viereisellä kaistalla. Periaatteessahan pitäisi antaa ylittää, mutta sen verran usein mennään surutta pysähtyneen ohi, että on pienempi synti antaa jalankulkijan odottaa kuin johdattaa vaaraan.

Tauno Siltanen

Täällä Espanjassa liikennekulttuuriin on ollut totuttelemista varsinkin suojateiden kohdalla. Pysäköinti kun on sallittua ilman viiden metrin etäisyyttä suojatiehen. Mutta homma toimii, koska täällä kunnioitetaan suojateiden sijasta jalankulkijoita. Se sama sääntö, jonka mukaan Suomessakin suojatielle aikovaa jalankulkijaa on väistettävä, on täkäläisessä liikenteessä täyttä totta. Autoilijan on kiinnitettävä huomionsa jalankulkijoihin, eikä suojateihin tai niiden eteen pysähtyneisiin ajoneuvoihin. Jos jotain muuta voisi täältä Suomen liikenteeseen siirtää, niin se olisi joustavuus. Jopa hetkellinen rinnakkaispysäköinti tuntuu mielekkäältä, jos vaihtoehtona on kadut totaalisesti tukkiva parkkipaikkojen metsästys. Toisten opettaminen pitää jättää alan ammattilaisille, niin omakin verenpaine pysyy kohtuullisena.