Uudelle Suomelle vahvistetaan valtioneuvostostosta, että turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon käsittely ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa (Utva) käynnistyy yllättäen jo ennen kuntavaaleja ensi perjantaina.
Puolustusselonteon käsittelyn on pitkin vuotta puhuttu alkavan vasta vaalien jälkeen, mutta puolueille näyttääkin sopivan, että keskustelu turvallisuus- ja puolustuspolitiikan pitkistä linjoista käynnistyy keskellä kuntavaalitaistelua.
Selonteon antaminen eduskunnalle suunnitellusti joulukuussa ei kuitenkaan välttämättä onnistu selontekoon liittyvien suurten näkemyserojen vuoksi. Selonteon käsittelyyn on varattu kuntavaalien jälkeen marraskuussa Utvan kokouspäivät perjantaisin.
Selonteon valmistelun kannalta keskeisten ministerien esikunnista ja virkamiesvalmistelusta todetaan, että näkemyserot koskevat sekä Suomen turvallisuuspoliittista toimintaympäristöä että siitä vedettäviä johtopäätöksiä, kuten Suomen Nato-suhteen määrittelyä.
Näkemyserot koskevat erityisesti Venäjää, mikä näkyi myös Suomen suurlähettiläiden ulkoministeri Alexander Stubbille toimittamissa maailmanpoliittisissa arvioissa Georgian sodan jälkeen.
- Kun katsoo mitä toisaalta kokoomusministerit ja toisaalta pääministeri ovat sanoneet ja mitä tasavallan presidentti ei ole sanonut, on selvää, että näkemyserot ovat olemassa, kuvaa puolustusselonteon valmistelussa mukana oleva virkamies.
Nykymuotoisia turvallisuus- ja puolustuspoliittisia selontekoja on laadittu vuosina 1999, 2001 ja 2004.
Hallitusvetoisten selontekojen laadinnassa ei olla aiemmin riidelty julkisuudessa turvallisuuspolitiikan perustekijöistä, mutta kylläkin keinoista. Vuoden 2001 selonteon yhteydessä tunteita kuumensivat maamiinat. Silloisen ulkoministeri Tarja Halosen johdolla päädyttiin jalkaväkimiinoista luopumiseen myös Suomessa.
Tällä kertaa näkemyserot näyttävät koskevan sekä turvallisuuspoliittista arviota että johtopäätöksiä.
Selonteon valmistelun virkamiestyöryhmän puheenjohtaja, alivaltiosihteeri Esko Hamilo valtioneuvoston kansliasta ja selontekovalmistelun parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtaja Juha Korkeaoja (kesk.) ovat korostaneet valmistelussa vallinnutta yksituumaisuutta, mutta muista hallitusryhmistä tulevat viestit kertovat enemmän käsityseroista kuin auvoisesta harmonisuudesta.
Korkeaoja ennakoi, että eduskunta pääsee keskustelemaan yksityiskohtaisesti selonteosta helmi-maaliskuussa.
Joulukuussa eduskunta ja hallitus ovat saamassa joka tapauksessa lisää aineksia turvallisuuspoliittiseen keskusteluun sekä Naton että EU:n suunnalta. EU:ssa vuorossa oleva puheenjohtajamaa Ranska haluaa viedä eteenpäin keskustelua EU:n yhteisestä puolustuksesta jo joulukuussa pidettävässä huippukokouksessa. Naton ulkoministerikokouksessa joulukuussa ovat näillä näkymin esillä Georgian ja Ukrainan kutsuminen Naton jäsenyyteen valmistavaan MAP-ohjelmaan, Ranskan paluu Naton sotilasrakenteisiin ja Makedonian Nato-jäsenyys.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon käsittely Utvassa ja eduskunnassa osuu yksiin myös marraskuussa käynnistyvien eurovaalikampanjoiden kanssa.

Kommentit
Mistä syntyi kiire pohtia asiaa, jonka kansalaiset tietävät?
[orig. sunnuntai, helmikuu 04, 2007]
Nato, Venäjä ja suomalainen yhteishenki
[Ye-majuri Rainer Peltoniemi väitteli Natoon liittymisen vaikutuksista ja siihen liittyi näkökulmia niin Nato-hyödyistä kuin haitoista - yritetäänkö nyt sinänsä tasapuolisella väitöskirjalla kääntää kansalaisten katseita läntiseen eilisen päivän sotilasliittoon, miksi väitös oli juuri nyt?]
Suomen kansa ei kysellyt puolustusliittojen perään silloin kun käsky kävi rajoille puolustamaan isänmaata. Huolimatta kansalaissodasta 20-vuotta aiemmin, kansa oli yhtenä rintamana Stalinin haittatekijänä kuvittelemaansa Suomen valloitukseen.
Kansalaiset ottivat asiat omakseen - puolustivat maansa ja pitivät sen myös myöhemminkin yhden liittolaisen, Saksan osa-avulla, itsenäisenä. Neuvostoliiton generalissimus Josif Stalin antoi arvon suunnattomalle yhteishengelle ja jätti Suomen valloittamatta; tuli kiire Berliiniin ja Suomi olisi maksanut liikaa Puna-armeijalle. Suomi pysyi itsenäisenä, pysyi myös kylmät sodat, kuumat Kekkos-kaudet ja vieläpä noottikriisit ja armeijoiden yhteisharjoitusehdotustenkin yli.
Nykyinen Venäjä ymmärtää, että Suomi on vaikea vastus. Suomalainen luonne on sisukas, kun on kysymys oman maan puolustuksesta. Nythän meillä on vain yksi mahdollinen uhka, ikiaikainen Venäjä, joka meille myös itsenäisyyden antoi ja "vapautti" Ruotsin vallasta. Suomi sai ainutlaatuisen rajalla olon ominaisuuden, joka luo mahdollisuuksia olla Venäjä-asiantuntija.
Suomessa on juuri nyt sinnikäs vaikuttajajoukko, joka ajaa Suomea Natoon kuin köyttä vessanpyttyyn. Suomi EU:n täysjäsenenä saa sen turvallisuuden, mitä se tarvitsee. Sehän on nykyisin enempikin taloudellista turvaa ja vakautta. Sitoutumattomuus Natoon tuottaa erityisasemaa Venäjän kanssa, jo nyt Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Kumarrus Natolle on pyllistys Venäjälle.
Venäjän todelliset johtajat tietävät, että Suomi ei ole helposti uhattavissa, saati sitten valloitettavissa. Mitä muuten Venäjä hyötyy Suomen valloituksesta, kun se ei sitä tehnyt syksyllä 1944:kään. Suomi on liittoutumattomana erinomainen kumppani Venäjälle. Huomenna Suomi voi olla erikoissuhteessa osaajana myös muuta EU:ta ajatellen, vallankin kun suurin osa EU:ta on Natossa. Mikäli Suomi on Natossa, olemme myös automaattisesti Venäjän atomiaseiden maalitaulu läheisyydestämme huolimatta.
Miksi ja millä todellisella argumentaatiolla eräät piirit ajavat Suomea Natoon, onko heille jäänyt menneisyyden muistot, epäluulot ja ylpeys länsimaalaisuudestaan levynä pyörimään tyhjään ajatusmaailmakoneistoon. Unohtuiko heiltä, että olemme eläneet idän ja lännen etuvartiona vuosisadat. Unohtuiko heiltä, että Suomi on arvostettu korkealle omastakin kyvystään huolehtia jopa miltei yksin itsestään. Suomi ei tarvitse Natoa, Suomen kansa ei sitä liittoa halua. Suomi on luotu vaikeina aikoina itää haistelevaksi länsimieliseksi maaksi, joka osaa elää rajalla luoden menestystä taloudessa niin idästä kuin lännestä.
Venäjä tulee jäämään enemmän yksin Euroopassa, toisaalla Venäjä saa kumppanikseen idästä Kiinan ja Intian - nämä ovat huomisen menestyjät. Tämä vuosisata on idän vuosisata. Venäjä maapallon raaka-aineaittana, Kiina maapallon liukuhihnana ja Intia maapallon ohjelmisto-osaamisen tulevana keskuksena muodostavat ylivoimaisen koalition, jossa Suomen Venäjän asiantuntijana on hyvä olla puolueettomuussuhteessa. Erityisasemastaan huolimatta Suomi on osa EU:ta, joka on riippuvainen - tahtoi tai ei - vähintään seuraavat 10-15 vuotta Venäjän energista ja markkinoista omille tuotteilleen.
Paras puolustus Venäjän karhun syleilyyn on kauppa tämän kanssa. Kaupankäyntiin taas Venäjällä kuuluu kulttuurin ja historian tuntemus, arvostus kumppaniaan kohtaan ja rehti meininki. Voisimme lisäksi opiskella Venäjän kieltä ja löytää kaupallisia kohteita myös kolmansista maista - näillä eväillä veli-venäläinen ei ehdi pohtia kovin sotaisasti meidän suuntaan, kun kaupallisilta kiireiltään eivät siihen ehdi. Lisäksi meitä odottaa bonuksena Karjala liittoutumattomuudestamme. Nato-Suomena voimme lopullisesti heittää hyvästit Karjalan palautukselle.
Suomen kansa sanoo seuraavan kerran sanansa eduskuntavaaleissa. On mielenkiintoista nähdä, mitä Nato-kortteja ehdokkaat väläyttelevät, ja onko jokereita takataskuissa. Suurin jokeri tai monille mustapekka on kuitenkin äänestäjillä. Äänestäjät ovat vain kerran neljässä vuodessa kuninkaita - nyt jos milloinkaan kannattaa antaa äänensä kuulua. Äänestänyt henkilö voi ottaa reippaasti kantaa, mutta jos ei ole omaa mielipidettään edes vaaleissa antanut, niin on vaikeaa myöhemmin arvioidakaan. Menipä tuo äänestys miten tahansa, niin tuo Suomen ja Venäjän raja ei siitä mihinkään lähde, oli Nato tai ei.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
Nettilinkki [Natovaikutuksesta väitöskirja, ye-majuri Rainer Peltoniemi]:
-- http://www.tkk.fi/nyt/vaitoksia/vaitostiedotteet_2007/Peltoniemi_Rainer.pdf --
Kuva:
B0002132.JPG. 2. heinäkuuta 2005, klo 16:04. Copyright by Ilkka Luoma 2005. Kuvaa saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä.
Linkki kuvaan:
-- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/372125642/ --
Kuvateksti:
Lappeenrannassa oli erinomainen mahdollisuus nähdä NATO - maiden lentokalustoa livenä. Taka-alalla USAF:n Stratotanker KC-135 [Boeing], oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Etualalla hienon lentonäytöksen tehnyt Hollannin ilmavoimien General Dynamics F-16 Falcon hävittäjä - vastineena suomalaisilla on - myös amerikkalainen - tosin kaksimoottorinen, McDonnell Douglas F-17 Hornet; molemmat koneet ovat samalta aikakaudelta. Nato-koneet ovat tervetulleita lentonäytöksiin, muutoin niitä ei Suomen taivaalla tarvita.
Politkovskaja † 7.10.2006 – E-Ossetia 10.10.2008?
Hyvä olisi harkita tarkkaan Venäjä-suhdetta. Katsotaan esimerkiksi, vetäytyykö miehitysarmeija Georgian alueilta Etelä-Ossetiasta ja Abhasiasta perjantaihin 10.10.08 mennessä. Muitakin päivämääriä on hyvä muistaa. Tiesittekö esimerkiksi, että
Tshetshenian sodasta kirjoittaneen Anna Politkovskajan († 7.10.2006 ) http://www.amnesty.fi/mita-tapahtuu/tapahtumat/kynttilamielenosoitus-ann... murhaaja ei liene syyllistynyt säilykepurkin hallussapitoon tai edes siihen tähtäävään harjoitukseen, koska häntä ei olla napattu...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1598752
Eräs oppositioaktiivi kyllä voi saada elokuussa tulleen ukaasin nojalla kaksi vuotta vankeutta, koska hänelle oli lahjoitettu säilykepurkki: "...miliisi tuntui tietävän, että Kurnosovalla oli kaviaaripurkki hallussaan. Häntä seurattiin junaan ja pidätettiin operaatio Putina-2008:n nojalla. " (IS)
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1598727
Mutta mikä on Putina 2008? Se on vallassa ja voimassa koko Venäjän alueella se. "Ryöstökalastusta ennaltaehkäisevän operaation nimi tulee venäjän kielen sanasta putina, jolla viitataan lohikalojen nousuaikaan ja niiden ammattimaiseen kalastamiseen joista." Siis ei mitään tekemistä pääministerin kanssako? No...
Kuten tiedämme, on Venäjän miehittämän ja "itsenäistämän" Etelä-Ossetian pääkaupungin Tskhinvalin valtakatu nimetty osseettivenäläisen Josif Stalinin kunniaksi.
Nyt on myös toistaiseksi itsenäiseksi julistamattoman Tshetshenian venäläisten "vapauttaman" pääkaupungin Groznyin pääkatu nimetty venäläissankarin mukaan Putinin valtakaduksi, Prospekt Putina.
Mika Eiramaa, tutkija, KNFIJV
http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html
Onko nykyinen poliittinen kokoonpano kyvykäs arvioimaan?
Historiallisesti ottaen Suomella on ollut pelisilmää velivenäläisen kanssa niin rajoilla kuin politiikassakin - Suomihan on vedenjakajalla niin idän kuin lännen osalta sekä kansakunnan tuloluokkiin jakautumisen suhteen ... yhdessä asiassa suomalaiset ovat kuitenkin vakaita - Suomi ei halua Natoon---
...
[orig. tiistai, lokakuu 31, 2006]
Suomi on osannut elää muulle Euroopalle 'pelottavan' Venäjän kanssa
Pääministeri Vanhanen sai suurimman kiitoksensa Financial Times - lehden kritiikistä kutsua Venäjän presidentti Suomeen EU:n epäviralliseen huippukokoukseen. Kutsu oli erinomainen esimerkki Tuntemattoman alikersantti Rokan hengestä toimia velivenäläisen kanssa, joka on nyt Suomen suurin kauppakumppani.
Oli itseasiassa erinomainen sattuma, kun arvovaltainen talouslehti 'erehtyi' kritisoimaan väärästä aiheesta, väärään aikaan ja väärälle maalle. Suomi, jos mikä, tietää kuinka toimia Venäjän kanssa. Suomalainen ei pelkää venäläisiä - päinvastoin kauppa kukoistaa, autot rullaavat ja rajalla ruuhkautuu - siksi intensiivistä ja välillä hektistäkin tämä yhteistoiminta on.
Suomi on suvereeni Venäjän tuntija EU:ssa. Meille sälyttyy oikeutetusti asema idän ja lännen vedenjakajana, jaammehan me sopimuksella jo Saimaankin vedet juoksutussopimuksin :-)
Suomi on toiminut kautta historian lännen etuvartiona idän kulttuurien, uskontojen ja kansojen edessä. Tarkasti katsottuna Venäjä teki palveluksen Suomelle, vapauttamalla meidät Ruotsin otteesta. Jäljellä on vähemmistökieli ja ruotsalaisjohteinen pääoma, joka koettaa kangeta asemaansa vahvemmaksi taloudellisin liikkein maassamme. Suomi operoitui itse lopullisen vapaaksi omin voimin ja Neuvostoliiton perustajan Leninin myötävaikutuksella.
Sittemmin Suomi on säilyttänyt itsenäisyytensä, eikä meitä ole miehitetty, kuten lähes kaikille muille EU-maille on tapahtunut. Suomi voi tuntea selvää ylpeyttä kyvystänsä toimia, ja ei niin helpossa maantieteellisessä asemassaan. Nyt Venäjän läheisyys on meille uskomaton mahdollisuus.
Lahden energiapitoisessa huippukokouksessa pääministerimme voi kerätä pisteet kotiin kruununa puheenjohtajuuskaudellemme. Vanhanen totesi osuvasti keskiurooppalaisten 'pelkoihin' - joissa arvellaan Putinin huomaavan erimielisyytemme - yhtenäisyyden olevan luotavissa yhteisellä EU-illallisella, ennenkuin Putin astuu estraadille.
Venäjä on yksi ratkaisu Euroopan energialle. Venäjä toimii tavallansa ja haluaa olla luotettava energiatoimittaja, sillä takkuilevat toimitukset jäytävät businesta ja raha ei tuolloin siirry toivottuihin taskuihin. Nyt Suomella on erinomainen mahdollisuus näyttää suuntaviivoja toimista Venäjän kanssa. Muun Europan 'pelko ja tietämättömyys' sopii nyt hyvin Suomelle.
Seuraava EU-puheenjohtajamaa Saksa ei myöskään arkaile Venäjää, heillä on samoin paljon kokemusta Venäjän karhusta ja nyt suhteet toimivat ja kauppa käy. Venäjällä ja Saksalla on jokin outo rakkaussuhde, välillä käydään historian suurimpia taisteluja ja välillä ollaan ystävät vaille vertaa. Anna Politkovskajan murha oli ryppy rakkauteen, sillä Angela Merkel on suoralinjainen Saksan liittokansleri ja hänellä on kykyä napauttaa suoraan asiat Vladimirille. He pääsevät sopuun asiassa yhteisellä kielellään, saksalla.
Suomella ja pääministeri Vanhasella on Lahdessa suuri hetki nostaa osakkeemme korkealle, siten, että myös puheenjohtajuuskauden jälkeenkin pienisuuri pohjoinen maamme tiedetään Venäjän ammattilaisena ja osaavana kauppakumppanina yksille maailman nopeimmin kehityville markkinoille.
Toivomuslistalla olisi, että Suomelle tulisi vahva ja karismaattinen johtaja, joka suvereenisti operoisi venäläisten kanssa. Yksi vahva syy pärjäämiseemme takavuosina Neuvostoliiton (venäläisten) kanssa oli presidentti Urho Kaleva Kekkonen.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
UTVA JA TURVALLISUUSRAPORRTTI TAI SELONTEKO?
Rva tasavallan presidentti Tarja Halonen on kutsunut UTVAN
neuvonpitoon jo perjantaiksi tälleviikolle.
Muuttuuko selonteko lyhyempiaikaiseksi raportiksi-joka tuodaan
esiin tietyin aikavälein eduskunnalle?
Onko suhde Natoon muuttumassa jo yksimielisempään suuntaan
ja mikä on "se Venäjä-strategia"?
Jäämmme kuulolle.
Luulen että
"Rva tasavallan presidentti Tarja Halonen on kutsunut UTVAN
neuvonpitoon jo perjantaiksi tälleviikolle."
Noinkohan käy että UTVA antaa Venäjälle "vatvan"?
Natosuhde ei voi muuttua ilman kansalaisten hyväksyntää
Aiheellista onkin kysyä, onko nykyinen poliittinen asetelma edes kyvykäs vastaamaan kansakunnan suuren enemmistön tahtoa mm. Natosta - Venäjä, Nato ja vedenjakaja Suomi idän ja lännen kohtaamismaastossa edellyttävät laajaa pohjaa päätöksille - suositukset kertovat vain sen laatijoiden poliittisista mieltymyksistä.
Ilman kansalta kysymistä ei suuria linjauksia tehdä virallisesti - esim. Natoon liittymisestä. Kansa systemaattisesti kieltää Natoon liittymisen - kyselystä toiseen, oli kysymykset laadittu sitten millä "taka-ajatuksella ja tavoitehaennalla" tahansa...
Ilkka Luoma
Jos meillä ei ymmärretä mihin maailma on menossa jäämme kelkasta
EU tulee loppuvuodesta tekemään päätökset yhteisestä turvallisuuspolitiikasta Venäjän suhteen. Sitä päätöstä ei tehdä suomalaispoliitikkojen näkemysten perusteella. Ei ainakaan Halosen edustaman sadankomitealaisen "sulje silmäsi"-rauhanatteen pohjalta.
Vielä pari kuukautta on meidän omassa päätösvallassa mennäänko yhteisen EU:n mukana vai jättäydytäänkö kokonaan omille teille. Todennäköisesti kysymys on myös siitä haluaako Suomi olla mukana niissä pöydissä joissa tehdään päätökset Euroopan turvallisuuslinjauksista.
Saapa nähdä kuinka monta lautasta Suomelle on tällä kertaa tarjolla. Vai, tuodaanko suomalaisille oma koirankuppi porstuaan.
Hauskaa taakan
Tosi huvittavaa että kyseinen selonteko käsitelään VASTA KUNNALISVAALIJEN JÄLKEEN. Taisi Demarit ja Keskusta oppia viime kerrasta.Vai pitävätkö päätäjät ihmisiä niin tyhminä että sotkemme kunnalis politiikan ja valtion politiikan keskenään.
Vaikka kunnalisvaalit hatutaankin liitää minsterien toimintaa,mitä on tapahtunut hiljatain.
Onha se hyvä siinä mielessä kun keskustelu on ministereden tominnassa ,niin Keskusta vetoisten kuntien talovellisestä ahdingosta ei tarvitse keskustella,täytyy jatkua samaan maliin.Voisi tulla kunille kovalasku kun terveys ja sosiaali puolelle tavtaan lisää resusseja ja teitesti koulupulelle myös.
Sanakäänteet, jolla NATO-jäsenyys torjutaan?
NATO-optio on Halosen ja Vanhasen tökerö sumutus, jossa ulkopolitiikka on pantu palvelemaan sisäpolitiikkaa. Toivotaan, että taantumaan ajautuva Venäjä suuntaa koulukiusaajan katseensa Ukrainaan, Georgiaan ja niihin Stan-loppuisiin rajamaihinsa.
Nykytilanteessa meillä on tietysti kaikki hyvin, mutta Venäjä nyt vain sattuu olemaan Venäjä, joka saattaa hyvinkin tarvita sen sopivan syntipukin, joka on katsonut "pahasti" tai puhunut siitä selän takana "pahaa".
On oikeastaan hämmästyttävää ja jopa pelottavaa, miten hyvin triviaalipsykologialla voidaan selittää valtioiden toimintaa.
Täytyy todeta, että presidentistä on nyt hyötyä...
suurelle kansan enemmistölle:
Halonen pystyy estämään kaudellansa Nato-kytkökset - niin kuin tulee tekemäänkin - hänhän ei menetä mitään, vaan noudattaa suuren kansan selkeää ja jatkuvaa tahtoa sitoutumattomasta Suomesta.
Halosen kausi jatkuu sopvasti seuraavien eduskuntavaalien yli ja ennen kauden päätöstä suomalaiset valitsevat ratkaisevasti uuden eduskunnan ja maailmakin on jo sopivasti muuttunut. Nato jää historiaan omana mahdottomuutenaan.
Euroopan oma turvallisuus yhdessä Venäjän kanssa on aivan eri asia kuin nykyinen USA vetoinen Nato...
Ilkka Luoma
Mahdottomuus
"Nato jää historiaan omana mahdottomuutenaan."
Se mahdottomuus on kuitenkin ollut Euroopan rauhan tae viimeiset 60 vuotta. Tämä ei tietenkään takaa sitä, että niin on myös jatkossa.
Mahdottomuudesta puheen olleen; on aika varmaa, että "Euroopan oma turvallisuus yhdessä Venäjän kanssa" on ajatus, jonka taakse on yhtä vaikea saada eurooppalaisia kansalaisia kuin suomalaisia Naton kannattajiksi. Jopa suomalaisia, joitakin Venäjä-faneja lukuunottamatta.
Mm. Saksa on myötämielinen Venäjän ottamiseen mukaan
Euroopan turvallisuusrakenteisiin. Paras tae taltuttaa "vihollinen" on ottaa se "leikkeihin" mukaan :-)
Jotkut saksalaist poliitikot ovat
Eivät kaikki, ja Saksan kansa voi olla keskimäärin asiasta kyllä toista mieltä. Kai asiaa heiltäkin sentään pitäisi kysyä jos kerran Suomen kansankin mielipide näissä asioissa on niin tärkeä? Vai onko niin, että kansalaisten mielipidettä kysytään vain silloin kun sen voidaan olettaa olevan suomalaisen YYA-politiikan kanssa yhtenevä?
Ja yleisesti ottaen venäläisten kanssa leikkiminen, sen syvällisemmin kuin mitä tehdään jo nyt tai ainakaan turvallisuuspolitiikkaan liittyen, ei Euroopassa suuremmin kiinnosta kuin suomalaisia. Kannattaa keskustella joskus vaikka pohjoismaisten lajitoveriemme kanssa aiheesta; sanat Venäjä ja turvallisuus eivät ainakaan kovin monen mielestä sovi samaan lauseeseen. Toki suomalaiset voisivat sitten alkaa maallikkosaarnaajan tavoin käännyttämään muita "oikealle tielle" ;)
balidomi
Venäjä ei kuvia kumartele. Se antaa piu-paut Suomelle, kuulumme sitten Natoon tai emme. Neutraalina pysytteleminen on samoin yhtä tyhjän kanssa. Kyllä kaikki tietävät kuinka paljon Venäjä kunnioittaa pienen maan puolueettomuutta.
Ehkä EU:n yhteyteen olisi viisainta kuulua, mutta apua ei siitäkään ole tiukan paikan tullen. EU on sen verran sekaisin, ettei se pysty järjestämään minkäänlaista yhteistä puolustusta.
Suo siellä, vetelä täällä.
Oma armeija, jolla on sissitaisteluun mahdollisimman hyvät valmiudet. Se ollee ainoa ratkaisu ja loppu Herran haltuun. Maa miehitetään todennäköisesti päivässä parissa kun veli venäläinen päättää tulla tänne suojelemaan omia kansalaisiaan.
Viivytystä ja uskoa YK:hon. Muuta tuskin voimme.
Näppärä analyysi
Samaa mieltä. Mutta suomalainen virallinen liturgia "toivoo", kuten aina ennenkin, että nuolemalla venäläistä hanuria luodaan nyt tällä kertaa joku yleiseurooppalais-slaavilainen turvallisuusjärjestelmä. Just joo...
EU on sekaisin ja ilmeisesti pysyy, kun aina kun sitä yritetään saada johonkin kuosiin niin sekään ei kelpaa. Eurooppalaisten sivistyskansojen on jostain syystä käsittämättömän vaikeaa ymmärtää, että maailma muuttuu ja ehkä eurooppalaisten kansallisvaltioiden pitäisi myös muuttua. Mutta jos ei, niin ei sitten, tämähän on vapaa maailma.
Eihän tässä mitään ihmeempää hätää ole, mutta paras turvallisuustae lienee juuri tuo oikeantyyppinen armeija ja kaluston osalta viivyttämiseen tarvitaan varmaan esim vähän "can-openereita". Eli jostain A10 Thunderboltteja (niitä ei taida olla kyllä muilla kuin USAF:lla) ja ehkä ne taistelukopterit. Hornettien rynnäkkövarustus voi olla myös jossain määrin ihan hyödyllinen. Tai varmasti palstan asiantuntijoilla on esittää parempi venäläisaseistus noiden sijaan ;)
Suhde
Suomen ja Venäjän suhteen määrittely ei taida olla se oleellisin asia.
On tunnustettava tosiasia, että Venäjä on imperialistinen roistovaltio - ja:
- lisättävä oleellisesti Suomen puolustusmäärärahoja;
- järjestettävä oleellisesti enemmän kertausharjoituksia;
- ostettava merkittävä määrä ilmatorjuntaohjuksia;
- muutettava maakuntajoukot tehokkaaksi suojeluskuntien tyyliseksi;
- liityttävä NATOon.
http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/maanpuolustus.htm
Putkinen on kuin nykyajan
Putkinen on kuin nykyajan Vihtori Kosola.
Vaikeidet olisi pystytty voittamaan silloin Kosolan aikaan jos hän ja kaltaisensa eivät olisi päässeet valtaan.
Samoja piirteitä esiintyy nykypäivänä mm. Putkisen mielipiteissä.
Olkaa ihmiset tarkkoina mille puolueelle äänenne annatte, Nato puolueet vievät Suomen tuhoon, jos sotilasliitto toteutuu.
Saksa painosti meidät puolipakolla aikanaan sotaan, nyt painaa päälle USA.
Suomen valtion pitää pystyä torjumaan kaikilta ilman suunnilta tulevat ryntäykset itsenäisesti.
Jos poliittista tahdonvoimaa olisi ollut käytettävissä, olisi suomen kohtalona ollut jäädä kaikkien sotien ulkopuolelle, alkaen kansallisodasta.
Kosolan kaltaiset tyypit kuitenkin pitivät maatamme rautaisessa hallinnassa, ja tulokset olivat karmeat.
Todellisuudessa
"Saksa painosti meidät puolipakolla aikanaan sotaan, nyt painaa päälle USA."
Todellisuudessa Venäjä hyökkäsi Suomen kimppuun alkaen 22.6.1941 kello <a href="http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Kello_6_05_alkaen.htm">6.05.... Eli Venäjä pakotti Suomen <a href="http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Jatkosota.htm">Jatkosotaan</a>, eikä suinkaan Saksa.
Kuusnollaviis ilman
Kuusnollaviis ilman kansainvälistä painoarvoa on ihan sama kuin koiran oksennus.
Ehkä tämän erittäin tarkan ja vaarallisen kellonajan joku historoitsija alittaa, ehkäpä Saksan maalta tulee hän?
Venäjä hyökkäsi
Venäjä hyökkäsi todistetusti Suomen kimppuun alkaen 22.6.1941 kello 6.05 - aloittaen Suomen ja Venäjän välisen Jatkosodan.
Siitä vaan esittämään todisteet, että Suomen alueelta olisi hyökätty Venäjän alueelle ennen 22.6.1941 kello 6.05.
sitä ennen oli kuitenkin
sitä ennen oli kuitenkin osa suomalaisista joukoista jotka oleskelivat suomessa alistettu saksan armeijalle.olivatko nämäkin joukot puolueettomia saksan hyökätessä neuvostoliittoon?
miksi saksalaiset pidättivät petsamossa suomessa puolueettomassa maassaolevan neuvostodiplomaatin?
suomi on demokratia eduskunta päättää milloin olemme sodassa ei kellon aika.
Entä sitten?
"sitä ennen oli kuitenkin osa suomalaisista joukoista jotka oleskelivat suomessa alistettu saksan armeijalle.olivatko nämäkin joukot puolueettomia saksan hyökätessä neuvostoliittoon?"
Oleellista on, ettei Suomen alueelta hyökätty Venäjän alueelle ENNEN kuin Venäjä hyökkäsi Suomen alueelle aloittaen Suomen ja Venäjän välisen <a href="http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Jatkosota.htm">Jatkosodan</a>.
Jopa Molotov myönsi Paasikivelle (Suomen valtuuskunnalle), että Venäjä aloitti Jatkosodan Suomea vastaan.
neuvostoliitto katsoi
neuvostoliitto katsoi saksalais-suomalaisen sotilaallisen yhteistyön meneen liian pitkälle ja suoritti ennalta ehkäiseväksi tarkotetun ilmaoffensiivin
mauno jokipii.jatkosodan kujanjuoksu sivu26.
mainioilla koti sivuillasi on artikkeli saksalaisten loistavasta ennalta ehkäisevästä iskusta neuvostoliittoon.kyseessä sama asia nyt vain pommit osuivat meihin.
Barbarossa käynnistui Suomestakin
Utin lentokentälle laskeutui aamuyöllä 22.6.1941 saksalaisen pommilaivueen saattohävittäjät tankkaukselle, ja tämä tapahtui ennen Barbarossan starttia. Pommikoneiden lentosäde oli pitempi kun hävittäjien, joten ne selvisivät tankkaamatta Itä-Preussista pomitusalueelle. Tosin nekin joutuovat paluumatkalla tankkaamaan Utissa.
Mutta saattohävittäjien tankkaus ei pommitusalueelle riittänyt. Siksi ne välitankattiin Utissa. Tästä on tarkat dokumentit kellonaikoineen Utin lentokentän sotapäiväkirjassa. Siitä vaan todistamaan, että viralliset kirjalliset dokumentit olisivat jotenkin vääristeltyjä.
Teeppä
Teeppä sieltä suora lainaus ja anna tarkka lähdeviite - vaan eihän sitä tietenkään tule, kun valehtelit jälleen.
Tiedoksi, että minulla on viralliset kopiot niistä päiväkirjoista olemassa - saatu Suomen Puolustusvoimien Sota-arkistosta.
Suomen alueelta EI hyökätty Venäjän alueelle ennen 22.6.1941 kello 6.05, josta alkaen Venäjä hyökkäsi Suomen alueelle.
ei sillä kellon ajalla ole
ei sillä kellon ajalla ole mitään merkitystä koska.
suomessa oli sinä päivänä 40 000 saksalaista sotilasta
suomalaisia joukkoja yli 2 divisioonaa saksalaisten alaisuudessa
suomessa oli 6 lentokenttää luovutettu saksan ilmavoimille sekä laivasto osasto parkissa suomen rannikolla.
sillä kellon lyömällä kun ensimmäinen saksalainen kranaatti tippui nl:n maaperälle niin suomi oli korviaan myöten sodassa ei mitään mahdollisuuksia välttää sitä.
Sotapäiväkirja on virallinen dokumentti.
Niissä sotapäiväkirjoissa on tarkka kellonaika, kuten sotapäiväkirjassa kuuluukin. Samoin niissä on tapahtumat, joista ilmenee, että lentokoneita lähti Utista sotahommiin ennen Barbarossan starttia.
Saksalaiset noudattivat erittäin tarkoin ohjesääntöjä, joiden mukaan pommilaivueessa aina piti olla saatto- ja suojahävittäjät. Niin tälläkin kertaa. Ei ole Putkisen ansioksi, että hän yrittää mustata suomalaisten sotaveteraanien kunniaa ja näitä valepukeiksi leimata koittaa?
Jokipii
Jo Jokipii on kumonnut arvelut siitä, että saksalaisia koneita olisi lentänyt Utista "sotahommiin".
Saksalaiset koneet lensivät Utista ilman pommi tai miinalastia Saksan Itä-Preussiin - EIVÄT hyökänneet Venäjän alueelle (ihan siitä riippumatta miten paljon sinä valehtelet):
http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/lentotoiminnasta_Utissa_220...
Silminnäkijät ennen teoreettikkoja?
Miten ihmeessä Jokipii voisi kumota silminäkijöiden ja virallisen sotapäiväkirjan todistetta? Jokipii ei varmasti ollut silloin Utin lentokentällä asioita toteamassa, joten hänen olettamuksensa ja tutkimuksensa on hieman samaa sorttia, kun Kimmo Kiljusella hänen tarkkaillessaan Irakin vaaleja Ammanista.
Ja Jokipiikään ei voi mitään sille fysikaaliselle ja aerodynaamiselle tosiseikalle, että Saksan pommituslaivueissa käyttämien saatto- ja suojahävittajien toimintasäde ei ulottunut Itä-Preussista Leningradin tienoille. Ne oli välttämättä tankattava matkalla ja silminnäkijöiden mukaan se tapahtui juuri Utissa. Vai tapahtuiko se Sinun mielestäsi vaikkapa Neuvosto-Eestissä.
Tämä ovat tosiasioita eikä niitä teoreettisella pyörityksellä ja sumutuksella muuksi voi muuttaa. Mutta jos nämä suojahävittäjät eivät matkalla ampuneet laukaustakaan, niin voidaan tietysti teoretisoida, että olivatko ne silloin tavallaan sotaretkelläkään? Onko Sinulla tästä tietoa, että joutuivatko saksalaiset hävittäjät tulitaisteluun pommitusretken aikana? Jos ei, niin asiaa tietysti voidaan lähestyä uudella tavalla?
Esitä
Esitä todisteet suorin lainauksin ja tarkoin lähdeviittein siitä, että Utin kentältä olisi lennetty sotalentoja Venäjälle ennen 22.6.1941 kello 6.05, josta alkaen Venäjä hyökkäsi Suomen alueelle.
Vaikka turhapa niitä on odottaa, sillä sellaisia lentoja EI lennetty - ei pommikoneilla, eikä myöskään hävittäjillä.
Utista startanneet koneet lensivät ilman pommilastia Saksan Itä-Preussiin.
Puolustusliitto Ruotsin kanssa
Putkisen listaan lisäisin puolustusliiton Ruotsin kanssa. Olemme aina tapelleet Venäjää vastaan yksin tai Ruotsin kanssa, sillä silmällä tulevaisuuskin. Suomen maavoimat edustaa n.10% koko EU:sta ja Ruotsilla on huippuhävittäjät joita tarvitaan ja käytetään vielä senkin jälkeen kun hornetit menee museoon.
NATO-jäsenyys ei tuo mielestäni merkittävästi enempää turvallisuutta kuin EU.
Turvaa ja turvattomuutta
EU on paras sotilaallisen turvan tae - ja riittävä.
Tämän lisäksi olisi eduksi yleisen turvallisuuden kannalta, jos pankkiirit oppisivat hoitamaan raha-asioita - myös Euroopassa.
Menneen maailman sotilaat - herätys !
Kyllä näyttää olevan joillakin kova tuo Venäjän pelko. No, huhhuh...
Maailman menoa viimeiset viisitoista vuotta SILMÄT AVOINNA katselleet ovat nähneet mistä näissä sodissa on kyse.
Onko Suomella jotakin sellaista erityistä poliittista, strategista tai ennenmuuta TALOUDELLISTA hallinnassaan, että tänne olisi jollakin halukkuutta hyökätä ?
No EI OLE ! Sitkeä, häijy ja itsepäinen kansa, joka vastustaa kaikkea muutosta (niin hyvässä kuin pahassa) viimeiseen saakka.
Suomen ainoa uhka tulee sen itsensä sisältä, jos se antaa sijoittaa maaperälleen MINKÄ TAHANSA vieraan vallan aseistusta.
Tällöin se koetaan uhaksi joko "lännelle" tai "idälle".
Itsessään Suomea tai suomalaisía ei kukaan suotta noteeraa.
Ja aseistautuminen "hampaisiin saakka" ei tee kansakuntaamme näkyväksi haluamanamme sivistyneenä demokratiana.
Putkisen lista on kuin anteeksipyyntö talvisodan veteraaneille: "Kaveria ei jätetä !". Tuosta painajaisestaan kannattaisi jo itse kunkin herätä tälle vuosituhannelle.
Nykyisin on jo Olympialaisissa enemmän "munaa", kuin tylsissä sotilasparaateissa. Doupattujen ihmiskoneiden mittelöinti kun on
niin suosittua ja hauskaa katseltavaa.
Uusi aika - uudet kujeet !
Todiste: Perinteisillä menetelmillä käydyt sodat eivät johda enää voittoon eli voittajaosapuolen hallintaan. Sodan jälkeinen jälleenrakennus muodostuu niin kalliiksi, ettei väkivaltaisia aluevaltauksia ole nykypäivänä enää järkevää edes tehdä.
Sellaiset ovat vain kymmenien vuosien ongelma-alueita miehittäjilleen. Niin Tiibetit, Irakit, Georgiat, kuin muutkin...
Ja että Suomea tultaisiin miehittämään, niin .....
.... niin, no - joku kiihko Suomivastainen "suurvaltapäällikkö" kenties haluaisi ajaa rauhassa Saimaan rantamökilleen ilman sietämättömiä jonoja ja tullimuodollisuuksia ! Heh heh hee !
Järki ja tunteet
Järjellä ajatellen Venäjä ei hyödy Suomen kiusaamisesta mitään, mutta heillä on johdossaan sen verran tunteikkaita kavereita, että mieluummin pelaisin varman päälle. Groznyin uusi Putinin mukaan nimetty katu ei kerro kovinkaan hyvää.
Meillä on vesi
Mutta silloin suurin uhka tulisi Arabiasta, siellä siitä on pulaa ja pitkälle Israel ongelmien taustalla, uskontojen kiihkoilun lomassa.
Mutta tyypillisesti olemme idän ja lännen välissä, eli aina tulessa nuolimme ketä vain.
baikal taitaa olla maailman
baikal taitaa olla maailman suurin makean veden allas.niillä pirulaisilla on lähes kaikkea
No, no, rauhoitutaas nyt
Me itse voimme päättää tulevaisuudestamme. Ja vain me. Meidän tulee ensin tietää, keitä me olemme ja missä ympäristössä toimimme.
Kokemuksiin perustuen vaikuttaisi siltä, että kohtuullinen oman reviirin puolustaminen kaikilla teknisillä ja kulttuurisilla menetelmillä on kaikkein viisainta. Jonkun isonveljen (esim. Naton)helmoihin kääriytyminen on pikkuvauvamaisuutta.
Venäjä ei ole mikään uhka. Miksi tätä yhä hoetaan? Diktatuuriksi eskaloitunut robottiyhteiskunta sen sijaan oli ja on sitä. Tästä olivat esimerkkeinä fascistiset maat, jotka aiheuttivat mm. sen, että kehittymätön Neuvostoliitto muuttui vasten tahtoaa kansallissosialistien vastanavaksi.
Venäjän kansasta on ehkä 99 % tai enemmänkin aivan tavallisia pulliaisia, jotka yrittävät vaatimattomissa oloissaan tulla toimeen jollakin tavalla. Eivät he potentiaalisesti ole meidän vihollisiamme, kaikkea muuta. Ihmisinä meidän tulisi viipymättä lisätä kaikinpuolista vaihtoa juuri näiden kanssaihmistemme kanssa. Jos näin emme tee, heistä tulee katkeria vihollisiamme ja juuri sitä kautta he tulevat antamaan tukensa mahdollisesti uudelleen nousevalle valta-aristokratialle.
Ei kai tämän niin mutkikasta pitäisi olla. Miksi meidän tulisi edesauttaa läntistä aseteollisuutta supervoittoihin?
Juuri näin
"Me itse voimme päättää tulevaisuudestamme. Ja vain me. Meidän tulee ensin tietää, keitä me olemme ja missä ympäristössä toimimme."
Ja sitä keskustelua nyt nimenomaan pitää käydä. Nykyinen vastaus näihin esittämiisi kysymyksiinhän on suunnilleen; olemme sitä mitä oletamme Venäjän haluavan meidän olevan ja samalla vouhotamme säälittävyyteen asti "puolueettomuudesta".
Oma mielipiteeni on, että olemme Euroopan yhteisöön kuuluva länsimaa ja geopoliittinen asemamme asettaa sen suhteen tiettyjä haasteita. Tai siis varmaankin "tarjoaa mahdollisuuksia" :) Eihän Venäjästä saa enää nykyään käyttää mitään vähänkään negatiiviseksi käsitettäviä ilmaisuja, tulee heille vielä paha mieli... Ja mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt niin suomalaisilla on eriäviä käsityksiä siitä keitä olemme. Eli diskuteeraaminen lienee tarpeen, vaikka sen käyminen on joillekin jo kauhistus ja romuttaa välittömästi ulko -ja turvallisuuspolitiikan.
"Venäjän kansasta on ehkä 99 % tai enemmänkin aivan tavallisia pulliaisia, jotka yrittävät vaatimattomissa oloissaan tulla toimeen jollakin tavalla."
Niin, yleensä näin on joka maan kohdalla, mutta eipä se juuri ole auttanut. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että en ymmärrä mikä tässä niin mutkikasta on.
Suomen on huolehditta itse riittävästä puolustuskyvystä
Suomella on oltava riittävän vahva ja osaava armeija, jonka selkärangan muodostaa asevelvollisuus ja hyvin harjoitettu riittävä reservi, tämän päälle tulevat erikoisjoukot, teknologiat ja riittävä sitoutumattomuus - meillä on meriittiä ja näyttöjä kyvystämme puolustautua---
...
[orig. maanantai, huhtikuu 04, 2005]
Isketäänkö Suomen armeijan käyttövaroihin jo liiaksi?
Maanantain 4.4. uutisoinnissa puolustusvoimiemme komentaja amiraali Kaskeala peräänkuulutti suurta huoltansa armeijan rahoituksesta. Näyttää siltä, että puolusvoimiltamme ollaan viemessä toimintaedellytyksiä hoitaa kansallista tehtäväänsä. Ikäluokat pienenee ja kelvollisten varusmiesten määrä vähenee. Entistä enemmän tarvitsemme kutsuntajärjestelmään perustuvaa armeijaa, jossa tehtävien määrä lisääntyy pienenevistä ikäluokista huolimatta.
Eduskunnan on valinnut Suomen kansa. Enemmistö kansastamme puoltaa vahvasti varusmiesarmeijaa ja sen täyttä ylläpitoa. Eduskunnan velvollisuus on kuulla äänestäjiensä ääntä. Armeijan merkitys Suomelle on kautta-aikojen ollut suuri ja vaikuttava. Voidaan sanoa, että armeijamme on pelastanut tämän maan tai alueen useaan otteeseen.
Valtiomme kipristelee jatkuvissa rahavaikeuksissa, verojakaan ei voi nostaa ja säästöt ovat arkipäivää. Nyt on kysymys kohdentamisesta. Hallitus on kohdentanut rahaa mm. Soneran kautta Saksan ilmatilaan kuin myös aikoinaan, tosin pakosta, pankkijärjestelmämme pelastamiseen. Puolustusvoimat tarvitsevat nyt erillisen kohdentamisen, otettakoon se vaikka kansalaisobligaatioilla tai muilla järjestelyillä. Eräs vaihtoehto on kohdentaa soveltuvaa työttömiemme työvoimaa armeijamme tarpeisiin. Näin saadaan "ilmaista" jo päivärahoin maksettua työaikaa hyvin laajalta osaamisalueelta, koska työttömyyskirjomme on kattava ulottuen lähes kaikkiin ammattiryhmiin. Kyseeseen tulevat monet apu- yms.tehtävät sekä ulkoistuskelpoiset toimet. Tällä järjestelyllä armeija säästää budjettivaroja sellaisiin kohteisiin joita ei voi työvoimalla korvata, siis varusteisiin, kalustoon ja tarvikkeisiin. Työttömiemme totaalinen inventointi on muutoinkin hyödyllinen toimenpide, sillä joudumme kohdentamaan tätä työvoimareserviä myöhemmin muihinkin ns. yleisiin töihin, mm. rataverkoston peruskorjaukseen sekä rakennettavaan Päijänne-Saimaa kanavaan.
Suomen kansa on aina seisonut armeijansa takana. Nyt ei tarvitse pelotella perinteellisillä sodilla, vaan muilla armeijamme tehtävillä rauhan aikaisessa toiminnassa. Tehokas armeija on hyvä turvallisuustakuu eri tyyppisiin toimenpiteisiin myös Suomessa. Emmekä saa unohtaa armeijan kasvattavaa vaikutusta nuoriimme. Suomen armeija voisi olla kansainvälisesti rauhanturvaajien ammattikouluttaja laajemminkin, samoin voisimme antaa muiden maiden joukko-osastoille koulutusta ja/tai koulutussuunnittelua. Suomalaisella sotilaalla on historiallinen maine jo Hakkapeliitoista lähtien nykypäivän rauhanturvaajiin saakka.
Armeijamme rahantarpeeseen on syytä perustaa kansalaisliike, keräämään rahaa, pohjaamaan mielipidettä ja edesauttamaan vähintäänkin seuraavissa eduskuntavaaleissa löytämään sellaisia ehdokkaita, jotka kuuntelevat äänestäjien mielipidettä myös vaalien välillä.
Nyt on syytä kuunnella amiraali Kaskealan mielipidettä ja ryhdyttävä toimiin armeijamme toimintaedellytysten turvaamiseen kansalaisliikkeellä. Tämä projekti kiinnostaa varmasti monia suomalaisia ja sillä aikaansaamme yhteistä henkeä yhteisen päämäärän ja -projektin myötä. Ohjatusti kansan voima ja ideointikyky ratkaisee tämän kroonisen rahantarpeen armeijallemme nyt ja tulevaisuudessa.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
Puolustus
Yhdyn kyllä balidomin kantaan muuten mutta,
"Maa miehitetään todennäköisesti päivässä parissa kun veli venäläinen päättää tulla tänne suojelemaan omia kansalaisiaan".
Ei suomen pulustus toki niin huonossa kunnossa ole etteikö se voisi pitää puoliaan nytkin tuon maagiset 101 päivää. Tarvitaan nimittäin pikkuisen enemmän divisioonia suomen miehittämiseen mitä oli Georgian kahakassa mukana. Kyllä venäläiset matematiikan osaavat, sodankäynti ja sen aloitus on nimittäin pelkästään ynnä ja poislaskua. Ennen kun ensimmäistäkään laukausta ammutaan ynnätään mitä sodalla voitetaan ja onko se sen arvoista, maata, luonnonvaroja, teollisuutta, väestöä, poliittista hvää jne. Sen jälkeen ynnätään mitä menetetään ja sodassa se on ensinnäkin kuinka paljon tarvitaan resursseja eli sotilaallista voimaa, rykmenttejä, divisioonia, ilmavoimia, miehiä, mitkä ovat tappiot, kalustotappiot miehistötappiot, kuinka kauan sotaa joudutaan käymään, mitkä ovat menetykset poliittisella rintamalla.
Kun vihdon tämä menopuoli on saatu arvioitua ja laskettu niin vähennetään se tulopuolesta ja se mitä jää viivan alle on sitä hyvää mitä sodalla saadaan. Hyvä nimimerkki balidomi, kun veli venäläinen laskee tämän he huomaavat, että Suomi ei ole Georgia. Ja luulempa, että itärajamme takana on tämä laskutoimitus tehty jo monesti viimeisen kuudenkymmenen vuoden kuluessa.
Meidän on todellakin pidettävä miehityksen hinta niin korkeana ettei se houkuttele.
Tosin jo nyt venäläinen miehittää Karjalaa, Sallaa ja Petsamoa, suomalaisten on ryhdyttävä puhumaan asioista niiden omilla nimillä ja lopetettava YYA liturgia.
Suhteemme Venäjään
Onhan se eräs tapa olla hiljaa, pistää pää pensaaseen ja puhua kauniisti naapurista. Todellisuudessa se ei kuitenkaan käy, on nostettava "kissa" pöydälle ja mietittävä tarkkaan millä me selviämme, jos Venäjä tekee "Georgiat" meille? Realiteetit on oltava esissä ja päätökset sen mukaisia. Meillä on unohtumaton käsitys siitä kuinka me voimme luottaa Venäläisten sanaan ja rauhan sisältävään käsitykseensä. Syyllinen ja syitä on aina löytynyt ja löytyy tarvittaessa, muistetaan oma lähihistoriamme. Ei meillä ole "henkseleitä" todellisuudessa turvata suomalaisten koskemattomuus. Hoidetaan ajoissa oma osamme, ettei tarvitse menetellä kuten juuri Georgiassa - ottaa selkäänsä ennekuin uskotaan totuus! Turvallisuuden takaaminen kansalaiselle on vallassaolevien ihmisten tehtävä. Älkäämme väistäkö todellisuutta, "lakaisko sitä matonalle" ja siirtää vastuuta johonkin tulevaisuuteen. Tämä on tietystikkin eräs realiteetti - on todella oltava taitava naapurin kanssa asioidessa, mutta se ei anna oikeutta siirtää tutuutta nurkantaa. Se on kuitenkin aina olemassa.
Venäjän ja Suomen yhteinen historia ja tasapaino
[orig. sunnuntai, elokuu 06, 2006]
Venäjän ja Suomen yhteinen historia ja tasapaino
Suomen ollessa EU - puheenjohtajamaa, on Venäjä kohonnut aktiivisimmaksi kauppakumppaniksi ja toimijaksi Suomelle ja suomalaiselle talouselämälle. Suomen ja Venäjän yhteistyö on syleillyt lähes aina meitä suomalaisia käsinkosketeltavasti. Historiamme alkaa jo 1000 vuoden takaa. Suomen Karjala on ikimuistoinen vedenjakaja idän ja lännen välillä tuoden meille erityisaseman ja tavoitteen vailla vertaa.
Venäjän katsotaan alkaneen noin 1100 vuotta sitten alueilta, joilla on myös suomalaisperäisten kansojen jalanjälkiä. Suomalaisuus löysi tiensä lappalaisten joukkoon Suomenniemelle ja venäläiset olivat myös mongolien alaisina ja veronmaksajina. Venäjän ydinalue oli alussa pieniä suurruhtinaskuntia ja tiukkaa kuria, maaorjuutta ja luonnonrikkauksia. Venäjä on nyt vaurastunut kurilla, vapaalla länsimaalaisella kulutuspolitiikalla ja luonnonrikkauksilla, joiden määrää eivät edes venäläiset tarkkaan tiedä.
Venäjän merkitys Suomeen on historiallinen, niin kielessä kuin uskonnoissa ja myös toisin päin; yhteisiä alkujuuria on löydettävissä kuten myös rajanvetoa ja yhteistä sekoittunutta aluetta, kuten ikimuistoinen Karjalan alue, jossa kohtaa ainutlaatuinen raja uskontoina, tapoina kuin kaikkia karjalaisia koskevana vieraanvaraisuutena ja eloisuutena.
Oli mielenkiintoista lukea mitä Venäjän eräs alkuunpanija, suurruhtinas Vladimir Monomah kirjoitti jälkisäädöksessään vuonna 1117 (suora lainaus 1913 julkaistusta Venäjän historian oppikirjasta; kustannusosakeyhtiö Kirja / Weilin & Göös, kirjoittajina Virkkunen ja Toikka):
"Jumalanpelko ja ihmisrakkaus ovat kaikkien hyveiden perustuksena. Eivät paastot, ei yksinäisyys, eikä munkiksi rupaeaminen voi teitä pelastaa, vaan hyvät teot. Älkää unohtako köyhiä; pitäkää huolta niiden elatuksesta ja muistakaa, että kaikki omaisuus on Jumalan ja että se on teille vain vähäksi aikaa annettu. Älkää mielessänne ja sydämessänne ylpeilkö, vaan ajatelkaa: tänään me elämme ja huomenna haudassa makaamme. Kavahtakaa valhetta, jouppoutta ja hekumaa, sillä ne turmelevat sielun ja ruumiin. Kunnioittakaa vanhoja kuten isiänne ja rakastakaa nuoria niinkuin veljiänne. Ja ennen kaikkea kunnioittakaa muukalaisia, jalosukuisia ja alhaisia, kauppiaita ja lähettejä, sillä he saattavat meidät hyvään taikka huonoon huutoon vieraissa maissa. Oppikaa mitä ette tiedä. Laiskuus on kaikkien paheiden äiti, varokaa sitä. Ihimisen tulee aina olla toimessa. Älkööt teitä päivä vuoteessa tavatko".
Lopuksi suurruhtinas, pyhimykseksi korotettu kansaansa rakastanut ja vähäosaisiakin huolehtinut Vladimir Monomah kehoitti aikaisin aamukirkkoon kiittämään Jumalaa, sillä niin ovat kaikki hyvät isät tehneet.
Näin kirjoitti Vladimir. Kerrottuaan hänen kuolemastaan lausuu vanha aikakirja: "Hän kuoli, tuo oikeauskoinen ruhtinas, Kristusta rakastava koko Venäjän suurruhtinas Vladimir Monomah, joka oli valaissut Venäjänmaata, sillä hänestä lähti valoa niinkuin auringosta". Oliko hän ensimmäinen isä aurinkoinen?
Huomaammeko paljon yhtäläisyyksia jo 900 vuoden takaa, historian pimeydestä, Venäjänmaan synnyistä syvistä nykypäiväämme, ongelmiimme, keinoihin saavuttaa tyytyväisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja hyvettä oppiin ja arvostukseen. Ei aika ole asioita paljon muuttanut ja tälläisen Venäjän kanssa voimme elää, yhteisessä historiassa, sillä suomensukuiset merjalaiset ja muromalaiset asuivat siellä missä Moskovan suurruhtinaskunta sai alkunsa.
Asenne muuttuu ja Suomi sen mukana. Venäjä on suuri mahdollisuus kansamme sisuksissa istuvana pelkona ja uhmana. Taloutemme on jälleen monin sitein kiinni Venäjässä, josta kerrotaan suomalaisten joskus tulleen. Näemmekö huomenna asiaa toisin ja hyväksymme ainutlaatuisen Karjalan vedenjakajan meille ja venäläisille kuuluvana alueena isiemme maina kummallekkin oikeudellisesti jakaantuen.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
Hajoava Venäjä
Pahin skenario Suomen kannalta on se jossa Venäjä lähtee hajoamaan Jugoslavian mallin mukaisesti. Kremlissä kyllä tiedetään että tehokkain tapa yhdistää kansa on sota ja sota kannattaa julistaa sellaista maata vastaan jolla ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia päästä sodassa niskan päälle.
Jos suurvalta tarvitsee sodan sisäpoliittisista syistä, se ei arkaile sellaista aloittaa. Sodan näennäisesti legitimoiva vääryys voidaan aina löytää nykyisyydestä tai menneisyydestä, jos ei muuten niin historiankirjoitusta oikaisemalla. Tässäkään asiassa meidän mielipiteillämme ei ole yhtään mitään merkitystä. Ei vaikka kuinka koitettaisiin kuorossa toistella yya-liturgiaa hyvistä ja luottamuksellisista naapurisuhteista.
Miksi juuri vaalien alla Venäjästä löytyy aina uhkakuvia?
Suomen suuri kansa osaa suhtautua viileästi, mutta asiallisesti Venäjään - se on meille karhu, jonka kanssa osataan kulkea - harvalla maalla on niin paljon näyttöä ja kokemusta siihen. Suuri kansa ei hötkyile, ... vipran saa aikaiseksi Nato-kiihkoilijat ja -uskovaiset, joille USA-johteisen Naton doktriinit ovat kuin epistoloita menneestä maailmasta---
...
[orig. perjantai, maaliskuu 23, 2007!!]
Miksi juuri vaalien alla Venäjästä löytyikin uhkaa ja vakavaa pohdintaa?
[ ... Venäjä ja Saksa tekivät energiasopimuksen kaasun toimituksesta Itämerta pitkin - se onkin nyt uhka Itämeren rauhalle. Puola vakavoitui, kun Venäjä korvaa vanhentuneita käyttökelvottomia aseita Leningradin puolustusalueella. Venäjän sukellusveneet ovatkin nyt suuri uhka, kun niitä sijoitetaan puolalaisten mukaan miltei EU:n sisämerelle ... ]
Vaalit lähestyvät. Miksi YLE - kansalaisten lupamaksuin rahoittama radio- ja televisiotoiminta - aloitti systemaattisen Nato-pohdiskelun juuri varsinaisen vaalipäivän alla. Vain Kokoomus on liputtanut Naton puolesta vastoin enemmistökansan mielipidettä. Kokoomus on galluppien mukaan nousemassa kahden suuremman sekaan, mutta halusiko YLE vahventaa karismaltaan toistaiseksi epävarman Jyrki Kataisen osakkeita julistamalla Venäjä vakavuutta ja uhkaa juuri nyt.
Tunnetusti Neuvostoliiton armeija jäi Reaganin jalkoihin tähtien sodassa. Nykyisen Venäjän armeija on vain muisto siitä 1970- ja 1980-luvun todellisesta iskukunnosta, suurin osa silloisista moderneista amerikkalaisillekkin hanttiin tarvittaessa panevista aseista on umpiruosteessa käyttökelvottomina. Entiselle suurvallalle se on kuin potenssittoman miehen mieli elämänsä haaremissa. Mainittakoon, että USA käyttää yli puolet koko maapallon asevarustelusta ylläpitääkseen maailmanpoliisi rooliaan.
Nyt Venäjästä tehdään uhkaa urakalla, apuun hälytettiin Suomen suurlähettiläät arvioinnilla huippuasiantuntijuudesta. Eilisen asiantuntemus ei sovi enää tämän päivän suurvalta- ja suurvallaksi pyrkimyspolitiikan arviointiin. Mooses Lipponen isällisesti rauhoitteli kekkosmaiseen sävyyn sopuisuutta ja harkintaa olla tekemättä hätiköityjä johtopäätöksiä. Lipponen kasvoi valtiomiesmittoihin valtansa viimeisenä päivänä.
YLE jopa ilmaisi vajaamittaisena ilakointina, että "sokeat reetat" luulevat nukkuvansa läpirauhallisen Venäjän karhun käpäläkehdossa tuuditellen rauhaa ja rakkautta maiden keskinäisyydessä. Tästäkin piti saada tölväisy enemmistökansan käsityskykyyn nykytilanteesta. Näyttäisi siltä, että suuri kansa osaakin ajatella maatiaisjärjellä huomaten, ettei Venäjällä ole mitään järkevää syytä Suomen alistamiseen. Venäläiset liikemiehet ja varakkaammat kansalaisetkin kärräävät rahaa ja ostovoimaa kovina valuuttoina suomalaiselle elinkeinoelämälle viestien haluaan tehdä kauppaa ja näyttää kykyään. Kaupallisesti aktiivinen maa ei ehdi sotia. Sitoutumaton maa saa päinvastoin erityishuomiota luotettavana kauppakumppanina ollen rajoittamatta toimiaan mihinkään sotilasblokkiin. Suomen tie vapaudessa on sitoutumattomuus ja liittoutumattomuus.
YLE hoksasi vieläpä haastatella erään Pietarin alueen oppikoulun nuorkoululaisia, joille oli sopivasti syötetty sanat suuhun jo 1990-luvun sotilasopeista, joissa Suomi kategorioitiin Nato-maaksi - olematta sitä. Meiltäkin saa tarvittaessa vaikka millaisia lausuntoja - tilauksesta. Mielenkiintoista on se, että Venäjän eittämätön voimamies Vladimir Putin ei ole koskaan näin sanonut.
Tunnetusti Putinin sana on "laki" Venäjällä. Venäjä on vahvojen johtajien maa ja he tunnetun mieluusti neuvottelevat tyylillään vahvojen vastinkumppaneidensa kanssa - muistamme Saksan Schröderin ja Putinin läheisen liiton - vaikka luulisi, että juuri nämä olisivat taistelukumppanit, tappoivathan ne toisiaan muutamia miljoonia viimeisessä tosikoitoksessa.
YLE onnistui löytämään lähes kaikesta uhkaa, vakavaa pohdintaa ja miltei vihaa - ymmärtämättä, että Venäjä hakee vain asemaansa uudessa energiasuurvaltasemassaan. Venäjä on aina ollut tsaareista lähtien Eurooppalainen suurvalta - suoraviivaisen reipas esiintyjä (myös eräät armeijan upseerit, kuten kaikissa muissakin maissa), jonka kanssa tulee toimeen kun ymmärtää, että kaikki muiden sisäiset asiat eivät kuulu meille länsimarkkinamekanismi eurooppalaisille.
Suomi on tunnetusti maa, joka laittoi suurelle Neuvostoliitolle hanttiin toisen suuren, Saksan itsekkään merkittävällä avustuksella (1944 kesä). Suomalaisten paras rauhan- ja kaupankäynnintakuu on välittömät suhteet niin Venäjälle kuin Saksaankin. EU, Saksa veturinaan, hiljalleen muodostaa eurooppalaiset voimat - irtiotto USA:sta sotilaallisesti voi tapahtua jo 10-20 vuoden kuluessa, jonka aikana USA saa pohdittavaa idän jättiläisestä - Kiinasta. Kiina ei mm. hyväksy USA:n lausuntoa toimiensa vapauteen ketä tahansa kohtaan avaruudessa, merellä ja ilmassa, jos se kokee uhkaa omalle kansakunnalleen.
Saksa ja Venäjä ovat sidotut yhteen - tässä liitossa sopuisuuden takaa historiallinen arvostus ja voima - Venäjä tuntee Saksan kyvyt ja Saksa tuntee äitivenäjän voimat ärsytettynä. Puolaiset, virolaiset, liettualaiset ja muutkin läpijuostut pelkäävät, heidät miehitettiin mennen tullen, Suomi seisoi pystyssä ja Venäjän voimamies Putin tietää erinomaisen hyvin tämän asian. Ei tarvitsisi kuin haastatella tiettyjä turkulaisia, niin he tietäisivät mikä on Putinin todellinen arvio Suomesta - sieltä ei löydy mitään Suomen valloitusintohimoa. Putin peräänkuuluttaa kauppaa ja yhteistoimintaa. Mistä YLE saa tuntumaa Venäjän uhkakuvasta Suomea kohtaan?
Suomen suurin uhka on liittyminen NATOon - meidän ei tarvitse kulkea sopulilauman mukana USA:n talutushihnassa. USA on osa uhkakuvaa koko maailmalle. Muistatteko sellaisen aikakauden viimeisen sadan vuoden aikana jolloin USA ei olisi sotimassa, ja mikä mielenkiintoisinta - se on aina tapahtunut heidän omien rajojen ulkopuolella. Syykin on selvä - USA haluaa olla maailman poliisi "vapauden ja vapaan kaupan" esitaistelijana turvaten oman raaka-aineiden, energiavarojen saannon sekä omien kauppatuotteiden vapaan kulkemisen - vaikka väkisin. USA harjoittaa jatkuvasti agressiivisesti armeijaansa päämääränä kyetä iskemään mihin tahansa maapallolle.
Suomen ja Venäjän keskinäinen, tavanomainen sekä suhteellinen sotilaallinen tasapaino on paljon lähempänä tosiaan kuin oli muinoin Vietnamin ja USA:n - muistamme kuinka koitoksessa kävi. Oman maansa puolustajat ajoivat USA:n pois isiensä mailta. USA:n kotirintama kyllästyi turhaan tapattamiseen kaukana kotoa, ilman mitään järkevää syytä. Kuinka on muuten nyt Irakissa? Mitä seuraavaksi?
USA on NATOn kiistaton johtaja. USA menetti monia poikiaan Vietnamin viidakoissa - kuolleina, rampoina, skitsoina ja huumeriippuvaisina - miltei saman määrän kuin Suomi isänmaansa puolustustaistelussa 1939-1940 ja 1941-1944. Vietnam jäi valloittamatta samoin kuin Suomi. Todellinenkaan suurvalta ei kykene murskaamaan yhteishenkeä ja puolustustaistelun motivaatiota, kun isät ja pojat ovat taistelemassa omasta vapaudestaan, perheiden puolustamisesta ja oman maansa koskemattomuudesta.
Venäjä ei ole uhka Suomelle, halusivat sitä niin Sanoma Oy:n Helsingin Sanomat, Janne Virkkusen kynällä, tai eräiden maakuntalehtien päätoimittajat. Nyt tähän kansalaisten enemmistön vastaiseen koalitioon liittyi myös verhotummin YLE - jonka kustannukset haetaan juuri sieltä kansan syvistä riveistä, jotka tavallisina kansalaisina nyt sunnuntaina ratkaisevat vedenjakajaeduskunnan kokoonpanon.
Lopuksi:
Suomen paras puolustus on vahva itsenäinen armeija. Meillä on puolustusvoimien ylläpitoon rahaa, kansalla on tahto ja nyt se pitää siirtää uudelle eduskunnalle. Armeija saakoon kaikki järkevät aseensa ja varansa, mitä se tarvitsee ylläpitääkseen uskottavaa puolustusta ja yleistä asevelvollisuutta. Armeija saakoon myös rahansa sellaisiin aseisiin ja joukkoihin, että mikä tahansa vihollinen jättää Suomen rauhaan jo suunnitteluvaiheessa - vaikka voisikin sen valloittaa, mutta liian kalliilla hinnalla.
Kansakunta voi pysyä lujana ja pitää Suomen kaiken sen todellisen uhan ulkopuolella mitä neljä kirjainta - NATO - merkitsevät. Suomen tulevaisuus on suoraviivaiset kauppasuhteet mm. niin Saksaan, Venäjälle kuin huomisen uudelle supervallalle Kiinaan.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
___________________________
Kuva 1.:
--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/422263550/ --- [B0002238.JPG]
Kuvateksti 1.:
Ranskalainen Nato-kone [ Dassault Mirage ] on laskeutunut ja suomalainen [ McDonnell-Douglas ] lähdössä nousuun. Samalla tavalla Naton tähti lähtee laskuun ja suomalainen liittoutumattomuus ja sotilasliittoihin kuulumattomuus lähtevät nousuun. Kauppa pitää Suomen pystyssä ja monet suuret kauppakumppanimme arvostavat sitoutumattomuuttaamme NATO-yhteensopivuudesta huolimatta.
Kuva 2.:
--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/422263582/ --- [B0002220.JPG]
Kuvateksti 2.:
Kansainvälisissä lentonäytöksissä eri maiden ilmavoimien lentäjät mittelevät taidoillaan - suomalainen hävittäjälentäjä ei häpeä minkään maan kolleegoidensa joukossa. Kuvassa amerikkalaisen Stratotanker tankauskoneen siiven alla Falconit, Miraget ja Suomen Hornetit, takana vielä kurkistelee Suomen harjoitushävittäjät Hawkit.
Kuvia saa linkkien alta käyttää vapaasti ylläolevan tekstin yhteydessä. 2. heinäkuuta 2005, Lappeenranta. Copyright by Ilkka Luoma 2005.
Ehrnrooth: "Suomi on hyvä maa ja sitä puolustaa parhaiten ...
... suomalainen itse. ---
...
Paras suomalainen brändi on yleinen asevelvollisuus riittävän suurella ja vahvalla armeijalla, joka ei tarvitse liittoutumia sotilaallisesti - EU riittää...
Suomi tulee juhlimaan 91 - vuottaan taloudellisesti riittävän vahvana, mutta henkisesti jakautuneena. Suomessa on vaurautta, osaamista ja kykyä, mutta myös yksinäisyyttä, osattomuutta ja vailla tunnustusta ja hyväksyntää olevia.
Suomi oli yhtenäisempi kuin koskaan kylmänä loppuvuonna 1939. Tuolloin suomalainen sisu loi maailmalle maineen Suomesta, josta puhutaan vieläkin. Suomalainen taisteli itselleen uhan edessä vapauden jatkumisen - ensin yksin ja 1944 kesällä liitossa Saksan kanssa. Itsenäisyys oli pelastettu.
Suomi on juuri niin hyvä, kuin se suomalaiselle kuuluu ollakkin. Vain suomalainen osaa ja haluaa puolustaa omaa maataan sydämellä ja tahdolla [mukailtu edesmenneen sinivalkoisen äänen, kenraali A. Ehnroothin lauseista].
Suomen kansa ei halua suurena enemmistönä sotilasliittokytköksiä - ei itään eikä länteen. Suomi on arvostettu sotilaallisesti puolueettomana. Suomen pitää olla myös vahva ylläpitääkseen uskottavaa puolustusta idän ja lännen vedenjakajalla.
Joulukuussa 91-vuotiaan itsenäisen Suomen kansakunnan kolme merkittävintä itsenäisyyteen liittyvää asiaa ovat: Vaalia ja huolehtia sotiemme veteraanit, niin miehet kuin naiset. Huolehtia varusmiespalveluksen laadun parantamisesta sekä maanpuolustushengen nostamisesta.
Kolmanneksi Suomen Puolustusvoimat tarvitsee rahaa - meidän on huolehdittava riittävästä henkisestä, materiaalisesta kuin itsenäisyyshenkisestä valmiudesta kohdata vapaana ja puolueettomana kaikki ne haasteet ja uhat, mitä rajojemme ulkopuolelta voi ilmaantua.
Huolehtikaamme lähimmäisistämme, sillä koskaan ei tiedä, milloin juuri itse apua tarvitsee.
Ilkka Luoma
(muunnelma Itsenäisyyspäivän puheesta vuodelta 2007 - osaksi)
Adolf Ehnroothin testamentti
Kunnioitetun kenraalimme näkemys sotien seurauksista ja Suomen oikeista rajoista ei hämärtynyt ja hän halusi ilmaista ne omasta aloitteestaan. Jos nyt jollekin tulee mieleen epäillä näiden sanojen aitoutta, voi tarkistaa hänen vaimoltaan, joka oli silloin hänen vierellään.
http://prokarelia.net/fi/?x=artikkeli&article_id=459&author=10
Katsokaa Venäjää realistisesti!
" Suomen ja Venäjän yhteistyö on syleillyt lähes aina meitä suomalaisia käsinkosketeltavasti. Historiamme alkaa jo 1000 vuoden takaa. Suomen Karjala on ikimuistoinen vedenjakaja idän ja lännen välillä tuoden meille erityisaseman ja tavoitteen vailla vertaa."
Toden totta, NL/Venäjä on syleillyt meitä niin että tuntuu ja näkyy vieläkin, jos ei muuten niin heti, kun vilkaisee karttaa!
Siellä se kaunis Karjala ja muut pakkoluovutetut alueet ovat ränsistyneet Venäjän syleilyssä, eikä Suomen johto ole sitä muistavinaan. Hyviä suhteita ja ystävyyttä vakuutellaan irvessä ikenin, vaikka Venäjä tekisi mitä. Suomen sotasyyllisyyttäkin pidetään varmuuden vuoksi yllä, vaikka tiedetään, kuka oli sotien aloittaja.
Nyt olisi korkea aika puistella suomalaisia ja ravistella viimeisetkin suomettuneet rähmälläänolijat pystyyn Venäjän edessä, päättäjämme etunenässä. Vanhat ontot liturgiat joutaa unohtaa ja on aika katsoa itänaapuria realistisesti, millainen sen tila on.
Olen tismalleen samaa mieltä kuin juuri kuuluisaksi tullut nimetön Hesarin lainaama diblomaatti, joka totesi, että Venäjä ei tule saavuttamaan luottamusta, ellei se tee tiliä menneisyytensä kanssa. Se tarkoittaa, että Stalinin isovenäläisestä perinnöstä on päästävä irti ja tehtävä tilit, kuten Saksa on tehnyt Hitlerin osalta.
Suomen tulisi nyt tarttua EU:n tuella ajamaan eteenpäin jo aloitettua totalitarismin tuomitsemisen käytännön toimia Euroopan Neuvostossa. Manööveri on kesken, koska Venäjälle ei ole esitetty mitään konkreettisia toimenpiteitä.
EU:n pitäisi nyt tiivistää rivinsä Venäjän suhteen ja tehdä yhteistyö houkuttelevaksi, mutta ehdoilla, jotka eivät sisällä stalinistisen perinnön vaalimista, vaan päinvastoin, niiden hylkäämistä ja tilittämistä.
MIllä oikeudella Venäjä pitää Stalinin agressioiden määrää vähemmän tuomittavina kuin Saksa Hitlerin?
Eurooppalaisten tulee kannustaa Venäjää vapautumaan isovenäläisyydestä eikä jarruttaa myöntymällä sen alistavaan suurvaltauhoiluun. Vasta sen jälkeen päästään Euroopassakin rauhaa uhkaavista jännitteistä eroon.
Ajatelkaas, mitä se rahassakin tarkoittaa koko alueella!
katsotaan
"aika katsoa itänaaapuria realistisesti,millaine sen tila on´"
ÄÄRIMMÄISEN MILITARISTINEN AGRESSIIVINEN,IPMERIALISMIN MODERNI ILMENTYMÄ,LAAJENEMAAN PYRKIVÄ,ENERGIAVAROJA KIRISTYKSEEN KÄYTTÄVÄ,,ÄÄRIMMÄISEN OMAHYVÄINEN JA PIITTAAMATON(esim rekkajonot),,
ALOITTI GEORGIAN SODAN SAMALLA KUN VALOI OLYMPIAVALAN,,
listaa voisi jatkaa lputtomiin,,sellaine on venäjä and much,much moore
Mitä kansa pelkää - mitä hallitus pohtii?
[orig. torstai, tammikuu 17, 2008]
Helsingin Sanomat teetätti kansalaiskyselyn uhista ja turvattomuudesta (tarkoitushakuisesti?)...
...................
Haastateltu tieto voidaan käsitellä sen oikeellisuussisältöön puuttumatta informatiivisesti sellaiseksi, joksi media itse sen haluaa johdatella - näin on mm. Hesarin uhkakuvia selvittäneessä tutkimuksessa käynyt. Uutisointi laajemminkin innostui löytämään Venäjän lööppiotsikoihin ajamaan Nato-linjaa kansalaisille kuin käärmettä pyssyyn.
Jostain syystä YLE Uutiset kärjistyi kansalaisvaroin kustannettuna mediana nostamaan jälleen Venäjän ykkösaiheeksi, vaikka koko tutkimuksen tietosisältö olisi voinut muutakin ja vähintäänkin yhtä mielenkiintoista kertoa.
Mikäli luetaan tarkasti Helsingin Sanomien artikkelia maailman uhkakuvista ja maista, jotka mahdollista uhkaa luovat niin sieltä löytyy mielenkiintoisesti mm. seuraavaa:
3. oli Venäjä (56%) ja 4. oli USA (55%) - JA 5. ja 6. Palestiinalaisalueet ja Israel (48 ja 47%). Kun tiedetään, että Irak ja Iran olivat 1. ja 2. - niin huomataan, että USA on vahvasti mukana kaikissa tapauksissa paitsi 3. sijalla olevassa Venäjä tapauksessa, tosin sielläkin ohjuskilpi rakennettuna USA-vetoisesti Venäjän rajoille herättää Kremlissä aiheellisesti närää....
Toisekseen kun tarkastellaan, mikä tapahtuma koetaan pahimmaksi ongelmaksi, niin järjestys oli seuraava:
1. Ilmasto - [USA suurin kasvihuonepäästäjä ja energian käyttäjä - *kirjoittajan maininta]
2. Köyhyys - [ koko maailmaa koskeva todella yhteinen asia - erityisesti elintasomaiden vastuu kehittyyvistä maista*]
3. Irak - [USA aloitti hyökkäyssodalla, jo toisen kerran...*]
4. Iran - [USA:lla vahvin rooli olla "panemassa järjestykseen"*]
5. AIDS - [ koko maailmaa koskeva ongelma ja uhka*]
6. Lähi-Itä - [USA:lla vahvin rooli sen ollessa Israelin takuumies*]
7. Pohjois-Korea - [Pohjois-Korea nimenomaan kokee USA:n suurimmaksi uhakseen*]
8. Afganistan - [USA aloitti maan massiiviset pommitukset miltei heti kaksoistornien jälkeen 9/11*]
Kuten huomaamme USA on miltei aina määräävimpänä nimittäjänä kun tarkastellaan suomalaisten nimeämiä ongelma-alueita tai kohteita maailmassa - Venäjä on harvemmin niissä mukana --- tästäkin huolimatta tietty media haluaa uutisoida suomalaisia lukijoita, että Venäjä on se lööppiaiheisin uutinen kerrottaessa tiivistetysti tutkimustuloksien satoa. Onkin aiheellista miettiä kuinka tilatut lehdet ja sähköinen uutisointi kansalaisia informoi - luetun ja ymmärretyn tiedon suhde oikeellisuustasoon on vaikea kysymys ja tiertyt piirit Suomessa vääntävät oikein huolellisesti kansalaismielipidettä neljäntenä valtiomahtina.
Olisikin mielenkiintoista kysyä miksi meillä tietyissä medioissa oletetaan USA:n olevan luotettavampi ja vähemmän uhkakuvia luova toimija kuin joku toinen, kun asetamme todelliset tapahtumat vaakapuntariin, vaikkapa viimeiseltä 100 vuodelta.
Nyt herääkin kysymys sähköisen median ja painetun sanan tasapuolisuudesta, informaatioarvosta ja tavasta manipuloida lukijaansa näkemään asioita halutulla tavalla. Alla mielipidekirjoitus lokakuulta 2007 tästä hankalasta aihealueesta, joka koskee meitä kaikkia, jotka tietoa haluamme sellaisella tasolla, mistä voimme mahdollisimman vakuuttavasti itsellemme luoda omat mielikuvat käsiteltävästä asiasta.
Hyvää kriittisen läpinäkyvää uutisoinnin Loppu Vuotta -- kansalaisille,
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
Venäjää pitää osata katsoa uusin värittömin ja kirkkain lasein
Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Putin tarjosi jo vuosia sitten hyvin edullisesti ja houkuttelevin ehdoin mahdollisuuksia suomalaisille investoinneille Venäjälle - mm. metsäteollisuus ei niihin vastannut. Onko nyt myöhäistä?
Venäjä voi olla meille vielä tärkeä ratkaisu, kun markkinatalouden kriisi syvenee. Venäjä päätti juuri lainata Islannille rahaa, kun kassa tyhjeni. Muistammeko kun Saksa teki Suomelle samoin vuonna 1992? - Saksa on nyt itse kriisin kynnyksellä ---
...
[orig. 16.9.2005]
Presidentti Putin pyörähti Suomessa...
Putin on kiistaton ilmiö Venäjällä. Hänessä huokuu voima, päättäväisyys ja pehmeä ääni, joka viehättää Venäjälle aina tärkeitä äitejä. Yksi säro on: Venäjän äidit eivät pidä poikiensa veren vuotamisesta Tsetshenian kaupunkikujilla. Meillä Suomessa saa olla omat mielipiteet Tsehtsenian tilanteesta. Vladimir Putin on vahva hahmo, eikä ole tuloksellista keskustella meille kuulumattomista ongelmista; ne eivät meidän mielipiteistä muutu. Meidän tehtävä on laittaa oma maamme esimerkilliseen kuntoon kaikin puolin.
Tärkeää on sen sijaan keskustella niistä asioista, jotka tuovat meille ja Venäjälle hyötyjä. Kauppa kasvaa ja luo koko ajan aivan uusia mahdollisuuksia. Putin on pelimies ja hän rakentaa henkilökohtaisia suhteita lännen johtajiin, joilla on samaa hegemonia tavoitetta kuin Venäjän isännällä. Tulevat presidentinvaalimme ratkaisevat myös toimivuutta Venäjän suhteiden hoidossa; maiden kahdenväliset suhteet ovat edelleen arvossaan Brysselin aleksantereista huolimatta.
Mielenkiintoista on se, että Venäjä ei juurikaan panosta mm. Viipurin korjaamiseen ja sen edellytysten parantamiseen. Viipuri ja Karjala tulevat olemaan myöhemmin kauppatavara, johon Suomella on mahdollisuus. Putin rakentaa Venäjää vahvaksi ja siihen kuuluu elintason nosto koko Venäjälle. Moskova vaurastuu ripeästi ja kasvutahti on jopa hengästyttävää. Suomi voisi olla läheinen kauppakumppani; meillä on sitä osaamista, mitä Venäjä haluaa. Venäjällä on sitä, mitä me tarvitsemme; öljyä ja raaka-aineita sekä yllättävästi korkeateknologian keksintöjä, vietäväksi jopa kolmansiin maihin Suomen kautta lisäjalostettuna.
Suomettuminen ei ole ilmiö nyt, se on vääräleukojen louskutusta. Meidän ei kannata hurskastella; meidän kannattaa rakentaa tasa-arvoista suhdetta maailman raaka-ainevarastoon. Meidän ei kannata puuttua meille kuulumattomiin asioihin; mekään emme toivo meidän asioihin puuttumista.
Suomella on parhaimmillaan erityisasema Venäjän suhteen. Putin tietää erinomaisen hyvin kuinka meillä halutaan Karjalaa takaisin. Voittajana Venäjä Neuvostoliiton perijänä päättää, milloin on oikea aika keskustella Karjalasta. Tosiasia on se, että Venäjän kansa on lukenut historiansa ja tietää suomaisen sisun ja kykymme selvitä vaikeista tilanteista. Venäjä arvostaa isiemme historiallista taistelutahtoa Talvisodassa 1939-40. On hyvä muistaa, että Neuvostoliiton päävihollinen Saksa on nykyisin hyvissä väleissä Venäjän kanssa. Putin tietää myös presidenttimme lausunnot erillissodasta; tuo lausunto hiertää niin Saksaa kuin Venäjää; se on tahra mahdollisuuksissamme. Olisi aika tuoda valtiollisestikkin tosiasiat esille.
Tahrasta huolimatta Suomella on paikkansa; itärajan kaupungeissamme venäläinen kysyntä on merkittävä lisäosa talouteemme ja työllisyyteemme. Pietari on Suomen aarreaitta, joka voisi luoda koko Itä-Suomelle lisää menestystä. Pietari on Putinin kaupunki ja hänen sydämensä sykkii sille. Marsalkka Mannerheim ymmärsi Leningradin merkityksen ja sai päätöksestään Stalinilta lahjan. Marsalkkamme puuttumattomuus Lenengradiin ei ollut erillissotaa vaan erillisratkaisu sodassa, jossa Saksa oli aseveli. Pietari voisi olla meille kaupallinen lahja. Tulevaisuuden Karjala voisi olla suomalaisohjattu kaupallinen syöttöalue Pietarin alueen Suomen kokoiselle väestölle.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net
kyllä karjala kohenee koko
kyllä karjala kohenee koko ajan pikku hiljaa.10 vuodessa muutos on jo nyt melkoinen eikä ainakaan huonompaan suuntaan.raha tulee pietarista päin ja on ainakin rakentamisen perusteella kerinnyt kivennavalle asti.
Ota itse kirkkaat lasit päähäsi!
"Suomella on parhaimmillaan erityisasema Venäjän suhteen. Putin tietää erinomaisen hyvin kuinka meillä halutaan Karjalaa takaisin. Voittajana Venäjä Neuvostoliiton perijänä päättää, milloin on oikea aika keskustella Karjalasta. Tosiasia on se, että Venäjän kansa on lukenut historiansa ja tietää suomaisen sisun ja kykymme selvitä vaikeista tilanteista.... Putin tietää myös presidenttimme lausunnot erillissodasta; tuo lausunto hiertää niin Saksaa kuin Venäjää; se on tahra mahdollisuuksissa..."
Liekö uutinen sinulle, mutta kirjoituksesi osoittaa sinut kunnon suomettuneeksi edelleen. Suomettunut katsoo asiat aina Venäjän kannalta ja Venäjän parhaaksi ensisijaisesti, kuten sinä. Katsot sodatkin NL:n vinkkelistä, aivan kuin voittajalla olisi ollut
todellinen oikeus anastaa alueet, vaikka Stalin aloitti sodat. Katsot Suomen sotasyylliseksi ja se on selvä merkki syvästä suomettumisesta edelleen.
MIksi kerrot, että venäläiset tuntevat historian oikein? Eivät läheskään tunne, kun valheellista historiaa on opetettu kouluissa ja edelleen opetetaan. Vain osa Venäjän kansasta tietää totuuden sodista.
"Viipuri ja Karjala tulevat olemaan myöhemmin kauppatavara, joihin Suomella on mahdollisuus..."
Meidänkö kuuluisi vielä ostaa omat ryöstetyt alueemme, kun jo vuosia olemme maksaneet omista puistamme Karjalasta?
Sinä olet täysin rähmälläsi Venäjän suhteen tuollaisella asenteella. Vielä kun hiukan laskeudut, olet tasoissa Johan Bäckmanin kanssa, jonka mielipiteet edustavat suorastaan stalinistista ajattelua. Lienetkö tutustunut hänen puheisiinsa ja kirjoituksiin?
Pyrogratia ja oikeuskäytännöt ovat Venäjällä niin läpeensä korruptoituneita ja muodostuvat pitkälle NL:n ajoilta asti juontavista kirjoittamattomista käytänteistä, että lopulta venäläisillä virkamiehilla on mielivalta toimia halutessaan miten vain tahtovat. Siksi ulkomaisilla yrityksillä on koko ajan valtavat riskit toimiessaan Venäjällä. Tämä ja moni-moni muu asia käyvät ilmi Puolustusministeriön teettämästä selvityksestä Venäjän asiantuntijoilla ja käytäntö tietysti näyttänyt yrityksille yhtä ja toista.
Suomella ja Venäjällä ei voi koskaan syntyä kunnon suhteita, ennenkuin vanhat vääryydet on korjattu. Tunkion päälle ei voi rakentaa.
Asia on täysin toinen, kun Venäjä tekee tilit Stalinin agressioiden seurauksista ja osoittaa todellista halua muuttaa yhteiskuntaansa, jossa oikeuslaitos ja virkamiehet pyrkivät toimimaan laillisesti. ( lakiuudistuksessa on lisätty entisten lakien sisään uusia ja uusia pykäliä, joten lakimiehet ja naiset eivät itsekkään tiedä, mikä on lopullista - joten toimivat vanhojen, kirjoittamattomien käytänteiden mukaan pitkän prosessin jälkeen)
Suomettunut asenne Venäjään pitäisi jo heittää historiaan ja nousta seisaalleen kirkkaat lasit päässä, eikä punaiset.
Nato
"Kozinin esimies suurlähettiläs Aleksander Rumjantsev selvitti uusisuomi.fi:n haastattelussa viime viikolla, että niin Venäjä kuin Suomikin tekee yhteistyötä Naton kanssa. Mahdollinen Suomen jäsenyys Natossa on Rumjantsevin mukaan maamme sisäinen asia."
Siis neuvottelut käyntiin Natoon liittymisen ehdoista. Erityisen tarkka selvitys Naton suojakertoimesta Suomen osalta. Kun ja jos reunaehdot saataisiin tyydyttävälle tasolle, niin sitten vaan Nato-pöytään.
NATO
"Siis neuvottelut käyntiin Natoon liittymisen ehdoista. Erityisen tarkka selvitys Naton suojakertoimesta Suomen osalta. Kun ja jos reunaehdot saataisiin tyydyttävälle tasolle, niin sitten vaan Nato-pöytään."
Minulla ei ole mitään NATOon liittymistä vastaan, kunhan liittyminen ei johda sodanajan joukkojemme määrän vähentämiseen. NATOn maavoimat ovat mitättömän pienet, joten Suomi tarvitsee suureen reserviin perustuvan aluepuolustuksen MYÖS NATOn jäsenenä.
Turhaa
Tähän airingonlaskun maan vetämään liittoon on täysin tarpeetonta liittyä.
NATO-kortti käyttöön!
MItäs jos otettaisiin Nato-kortin käyttö vastaan Venäjän tekemät selvitykset Stalinin agressioiden seurauksista?
Nato ei laajenisi enää Venäjän rajoille ja Venäjä suostuisi palauttamaan Stalinin ryöstämät alueet ja väärin perustein maksattamat sotakorvaukset korkojen kanssa hyvityksenä alueiden turmelemisesta ja vuosikymmenien hyväksitäytöstä. Lisäksi Venäjä tunnustaisi Stalinin totalitarismin tuomion Euroopan Neuvoston tuomion mukaisesti.
Tilanne olisi mitä houkuttelevin sekä Euroopalle että Venäjälle, vai mitä? Siitä alkaisi uusi yhteistyön kausi Venäjän ja EU:n välillä, puhumattakaan Suomesta.
Poliittisena tekona ei voi kuvitella Venäjälle parempaa keinoa nostaa omaa luottamustasoaan koko maailman silmissä. MIksi se ei käytä sitä?
Jos Venäjä haluaa jatkossakin olla vaikutusvaltainen suurvalta, jonka kanssa halutaan tehdä hyvää bisnestä ja elää rauhanaikaa, miksi se ei toimi sen mukaan?
Ps. On selvää, että pakettiin kuuluisi myös Venäjän tekemät selvitykset Baltian maiden osalta, kuten Setomaan palautus Virolle ja sovitut korvaukset heidän kohtaamistaan vääryyksistä.
Tämän Venäjä pitää ymmärtää!
Jos Venäjä haluaa laittaa suhteensa terveesti kuntoon, pitää
Tarton raja palauttaa viimeistä mutkaa myöten.
Tämän tietävät venäläisetkin, mutta ottaa näköjään tunnolle
olla oikeudenmukainen.
Minkään öljysataman verukkeella, ei saa olla rosvovaltio.
Satamia rakennetaan rahalla isompia, turvallisempia ja parempia!
Kysynkin, onko venäjällä pitää Suomalaisia katkeruudessa, se tulee koskemaan vielä omaan henkiseen nilkkaan.
Halutteko venäläiset, että tulevaisuudessa Suomalaiset katsovat
teitä pilkallisesti, ivailevasti ja aliarvoiden, se on Karjalasta kiinni.
Meidän lapsilla ja lapsenlapsillakin on hyvä muisti, jos palautusta tule. Luulisi hävettävän, kun kerran ollaan niin suurvaltaa
Venäjän ja Suomen yhteinen historia ja tasapaino
[orig. sunnuntai, elokuu 06, 2006]
Suomen ollessa EU - puheenjohtajamaa, on Venäjä kohonnut aktiivisimmaksi kauppakumppaniksi ja toimijaksi Suomelle ja suomalaiselle talouselämälle. Suomen ja Venäjän yhteistyö on syleillyt lähes aina meitä suomalaisia käsinkosketeltavasti. Historiamme alkaa jo 1000 vuoden takaa. Suomen Karjala on ikimuistoinen vedenjakaja idän ja lännen välillä tuoden meille erityisaseman ja tavoitteen vailla vertaa.
Venäjän katsotaan alkaneen noin 1100 vuotta sitten alueilta, joilla on myös suomalaisperäisten kansojen jalanjälkiä. Suomalaisuus löysi tiensä lappalaisten joukkoon Suomenniemelle ja venäläiset olivat myös mongolien alaisina ja veronmaksajina. Venäjän ydinalue oli alussa pieniä suurruhtinaskuntia ja tiukkaa kuria, maaorjuutta ja luonnonrikkauksia. Venäjä on nyt vaurastunut kurilla, vapaalla länsimaalaisella kulutuspolitiikalla ja luonnonrikkauksilla, joiden määrää eivät edes venäläiset tarkkaan tiedä.
Venäjän merkitys Suomeen on historiallinen, niin kielessä kuin uskonnoissa ja myös toisin päin; yhteisiä alkujuuria on löydettävissä kuten myös rajanvetoa ja yhteistä sekoittunutta aluetta, kuten ikimuistoinen Karjalan alue, jossa kohtaa ainutlaatuinen raja uskontoina, tapoina kuin kaikkia karjalaisia koskevana vieraanvaraisuutena ja eloisuutena.
Oli mielenkiintoista lukea mitä Venäjän eräs alkuunpanija, suurruhtinas Vladimir Monomah kirjoitti jälkisäädöksessään vuonna 1117 (suora lainaus 1913 julkaistusta Venäjän historian oppikirjasta; kustannusosakeyhtiö Kirja / Weilin & Göös, kirjoittajina Virkkunen ja Toikka):
"Jumalanpelko ja ihmisrakkaus ovat kaikkien hyveiden perustuksena. Eivät paastot, ei yksinäisyys, eikä munkiksi rupaeaminen voi teitä pelastaa, vaan hyvät teot. Älkää unohtako köyhiä; pitäkää huolta niiden elatuksesta ja muistakaa, että kaikki omaisuus on Jumalan ja että se on teille vain vähäksi aikaa annettu. Älkää mielessänne ja sydämessänne ylpeilkö, vaan ajatelkaa: tänään me elämme ja huomenna haudassa makaamme. Kavahtakaa valhetta, jouppoutta ja hekumaa, sillä ne turmelevat sielun ja ruumiin. Kunnioittakaa vanhoja kuten isiänne ja rakastakaa nuoria niinkuin veljiänne. Ja ennen kaikkea kunnioittakaa muukalaisia, jalosukuisia ja alhaisia, kauppiaita ja lähettejä, sillä he saattavat meidät hyvään taikka huonoon huutoon vieraissa maissa. Oppikaa mitä ette tiedä. Laiskuus on kaikkien paheiden äiti, varokaa sitä. Ihimisen tulee aina olla toimessa. Älkööt teitä päivä vuoteessa tavatko".
Lopuksi suurruhtinas, pyhimykseksi korotettu kansaansa rakastanut ja vähäosaisiakin huolehtinut Vladimir Monomah kehoitti aikaisin aamukirkkoon kiittämään Jumalaa, sillä niin ovat kaikki hyvät isät tehneet.
Näin kirjoitti Vladimir. Kerrottuaan hänen kuolemastaan lausuu vanha aikakirja: "Hän kuoli, tuo oikeauskoinen ruhtinas, Kristusta rakastava koko Venäjän suurruhtinas Vladimir Monomah, joka oli valaissut Venäjänmaata, sillä hänestä lähti valoa niinkuin auringosta". Oliko hän ensimmäinen isä aurinkoinen?
Huomaammeko paljon yhtäläisyyksia jo 900 vuoden takaa, historian pimeydestä, Venäjänmaan synnyistä syvistä nykypäiväämme, ongelmiimme, keinoihin saavuttaa tyytyväisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja hyvettä oppiin ja arvostukseen. Ei aika ole asioita paljon muuttanut ja tälläisen Venäjän kanssa voimme elää, yhteisessä historiassa, sillä suomensukuiset merjalaiset ja muromalaiset asuivat siellä missä Moskovan suurruhtinaskunta sai alkunsa.
Asenne muuttuu ja Suomi sen mukana. Venäjä on suuri mahdollisuus kansamme sisuksissa istuvana pelkona ja uhmana. Taloutemme on jälleen monin sitein kiinni Venäjässä, josta kerrotaan suomalaisten joskus tulleen. Näemmekö huomenna asiaa toisin ja hyväksymme ainutlaatuisen Karjalan vedenjakajan meille ja venäläisille kuuluvana alueena isiemme maina kummallekkin oikeudellisesti jakaantuen.
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.vuodatus.net