Uusi Suomi / Kotimaa Torstai 9.2.12 Aseta US kotisivuksi

Maahanmuuttoministeri: ”Ruotsinkielisyyteni ärsyttää ihmisiä”

Maahanmuuttoministeri: ”Ruotsinkielisyyteni ärsyttää ihmisiä”
Julkaistu: 16.12.2008 7:38
Päivitetty: 16.12.2008 9:11
Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Kuva
Astrid Thors
Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
Astrid Thors
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (r.) kommentoi tänään Ylen Aamu-tv:ssä vieraillessaan hänestä käytyä, paikoin kipakkaakin nettikirjoittelua.

- Luulen, että ruotsinkielisyyteni, se, että on ruotsinkielinen maahanmuuttoministeri, on se tekijä, joka näitä ihmisiä ärsyttää, Thors sanoi.

Maahanmuuttokeskustelu on vellonut kiivaana kuntavaaleista lähtien. Thors huomautti, että valtuustoihin pääsi myös monia henkilöitä, jotka ovat syntyneet muualla kuin Suomessa.

- Siinä mielessä nämä blogien kirjoittajat ovat väärässä, ettei haluttaisi käydä avointa keskustelua, Thors sanoi.

Thors vetosi siihen, että keskustelua, joissa ihmisiä leimataan heidän alkuperänsä mukaan, on vältettävä – muuten he eivät voi kotoutua Suomeen.

- Täällä laillisesti oleskelevat on saatava töihin ja yhteiskuntaan mukaan, ja lapsille on annettava yhtäläiset mahdollisuudet, Thors sanoi.

Thors myös sanoi, että uuden ulkomaalaislain "lepsuudesta" on ollut julkisuudessa harhaanjohtavaa tietoa. Thorsin mukaan lainmuutos alkuperäisessä muodossaan ei olisi tehnyt siitä Euroopan lievintä maahanmuuttolakia.

 
Uusi Suomi
Uusi Suomi
 
 
 
 
 

hah

Huonot poliittiset päätökset ne ärstyttää. Vähän syvempää itsekritiikkiä kiitos vain.

Toi Astrid mummu on IHAN

Toi Astrid mummu on IHAN PIHALLA elämästä
kävelevä katastrofi
,(tulee väkisinkin ajatuksena mieleen)
en ole missään Häneltä nähnyt enkä kuullut YHTÄÄN asiallista ja perusteltua syytä siihen ,miksi mamuja pitää saada muka lisää,
ja kaikki Hänelle asetetut kysymykset Hän feministiseen tapaan kiertää,syyllistää, kysyjän, tai jättää täysin vastaamatta.
ko persoona on kansallemme kohta "kävelevä katastrofi"
luulisi ministeri tasolle löytyvän pätevämpiäkin,(niin luulisi, mut ku Vanhanen on mielistynyt femakkoihin, anteeksi,,,,,,,,)
hallituksen sisältö:12fem,8 miestä,tai siis sinnepäin....

Hei herää - perussuomalainen!

A. Thors on aivan oikeassa! Tulijat tulee saada töihin! Vieläpä siitä saakka kun anomuksensa jättävät! On mielikuvituksen puutetta, ettei tekemätöntä työtä löytyisi vaikka kielitaidottomalle ja onhan näitä aiemmin tulleita tarvittaessa tulkkaamaan! Siis majoitusta ja sosiaalisia tukia ei tule myöntää muuta kuin tehtyä työtä vastaan. Jos tullaan perheenä niin vastikemäärä tietenkin kasvaa.

Lakialoitteen muotoilussa on ilmeisesti puutteita, mutta sinänsä jos oikeus jäädä maahan aikanaan myönnetään olen täysin ministerin kannalla: Jälkipolvelle on annettava reilu mahdollisuus!

Erikoista

"Thorsin mukaan lainmuutos alkuperäisessä muodossaan ei olisi tehnyt siitä Euroopan lievintä maahanmuuttolakia."

Kuka sitten siitä teki niin lepsun? Onko ministeriössä sooloilijoita?

Mummo kierrätykseen

Ihan pihalla oleva mummo.
Minua ärsyttää ministeritason tyhmä lausunto ruotsinkielisyydestä.
Mummo heti kierrätykseen ja samalla voisi korjata tuon hänen henkilökohtaisen kieliongelmankin.

Ei mitään uutta auringon alla

Professori Kari Suomalainen:
http://naurunappula.com/z/454316

"Täällä laillisesti

"Täällä laillisesti oleskelevat on saatava töihin ja yhteiskuntaan mukaan, ja lapsille on annettava yhtäläiset mahdollisuudet" on todella kaunis ajatus. Mutta kun todellisuus ihmisten asenteista iskee päin kasvoja, on kauniin ajatuksen toteuttaminen vaikeaa. Thors, nyt tulee sapiskaa Uuden Suomen keskustelupalstalla, tsemiä vaan.

Thors sitten leimasi suomenkieliset

"- Luulen, että ruotsinkielisyyteni, se, että on ruotsinkielinen maahanmuuttoministeri, on se tekijä, joka näitä ihmisiä ärsyttää, Thors sanoi."

Thors siis elää kieliriitojen maailmankuvan keskellä ja uskoo, että kaikki kritiikki on osa Suomalaisuuden liiton tai Perussuomalaisten nuuskanvastustajien maailmanlaajuista salaliittoa.

Tässä on malli esimerkki suvaitsevaisuudesta ja avarakatseisuudesta. Ehdotan, että seuraavaksi maahanmuttoministeriksi nimitetään maahanmuuttajaryhmistä, ei ruotsalaista, vaan puolalainen, virolainen, venäläinen tai somali.

Svenska folkpartiet, lubenter approbatur

Hätäistä rimpuilua

Nykyisen maahanmuuttoministerin aamupuheet ovat hätäistä rimpuilua ja alkusoittoa tulevalle erolle ministerinsalkusta.

Hienosti kyllä Rouva Thors

Hienosti kyllä Rouva Thors välttelee kysymyksiä ja itse aihetta, selvästikin ainesta ministeriksi.

Minua ei ärsytä se, että

Minua ei ärsytä se, että Thors puhuu ruotsia. Minua ärsyttää se, että hän on tekemässä Suomesta EU:n ghettoa. Minä en ole antanut lupaa verorahojeni käyttämiseen tällaiseen, ja jos meininki ei muutu, joku muu valtio saa ne rahat jatkossa.

Leväperäistä

Rva Thors ilmeisesti luulee,että pelkkä nimitys ministeriksi tekee hänestä kyvykkään maahanmuuttoasioissa.

Hänen tulisi tarkasti lukea juuri kritisoimansa netissä esiteyt mielipiteet oppiakseen tietämään, mitä mieltä ruohonjuuritasolla ollaan maahanmuuttopolitiikastaja ja sen seurauksista. Ministeriön norsunluutornissa on kuva varmaankin aivan erilainen.

Hallituksen sisälläkään ei ole saavutettu yhteisymmärrystä maahanmuuton tarpeellisuudesta.Esimerkiksi Paavo Väyrynenon on toistuvasti esittänyt kritiikkiä tässä asiassa.

Puutteellisen kielitaidon tai ministerin kielitaustan ei siis pitäisi olla syynä näkemyseroihin ja kritiikkiin. Syynä lienee arvoisan ministerin pintapuolinen peryhtyminen toimialueensa ongelmiin ja niiden puutteellinen käsittely julkisuudessa.

Pieni kierrätys olisi se, että Thors ja Väyrynen vaihtaisivat paikkoja.
Ulkomaankaupassa ei nyt lähitulevaisuudessa ole juurikaan tapahtumia, joten Astrid voisi siellä uinahtaa kaikessa rauhassa, ja Paavo tulisi nykyisestä pimennostaan ja hyvin levänneenä ratkomaan maahanmuuton kiperiä ongelmia.

Erittäin hyvä

Erittäin hyvä kommentti
jospa tuo Vanhanenkin heräisi unelmastaan ja tekisi tuon muutoksen ripeästi ja ilman anteeksi pyyntöä siitä että olemme olemassa.

RKP:n taistelua

Ruotsinkielisillä on selvästi strategiana saada
suomeen *ruotsia* puhuvia maahanmuuttajia.
Ei ole sattumaa, että RKP on niin vapaamielinen
ja halukas ottamaan maahanmuuttajia.

Tarkoituksena on saada pakolaiset ja maahanmuuttajat
puhumaan ruotsia, jolloin ruotsinkielisten osuus
suomessa saadaan kasvamaan. Ruotsinkielen etuoikeuksia
puolustellaan mm. ruotsia puhuvien määrällä. Mitä
enemmän on ruotsia puhuvia, sen paremmin RKP voi
puolustaa heidän etuoikeuksiaan suomea puhuvien
kustannuksella.

RKP:n tavoitteena on siis saada mahdollisimman moni
maahanmuuttaja oppimaan ruotsia.

heikot on argumentit

Thors pääsi asiansa ytimeen eli ruotsinkieleen taas tässä ja aina, kaiken takana on kielisyys. RKP ulos hallituksesta! Onko PERSU ainoa tapa ajaa RKP ulos hallituksesta?

Kyllä, näyttää siltä,

Kyllä, näyttää siltä, että PerSujen äänestäminen on ainoa tapa saada RKP pois hallituksesta. Ja näin näyttää tapahtuvan muiden puolueiden epäillessä olevansa sivistymättömiä, jollei anneta ruotsinkielisille etuoikeuksia suomenkielisten kustannuksella. Tulemme näkemään suuren muutoksen seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Persua tarvitaan RKP kukistamiseen

Pro Patria kirjoittaa asiaa. RKP leimaa sivistymättömiksi henkilöt, jotka ovat eri mieltä heidän kanssaan. Alan kallistua myös PERSUn kannalle vaikka ikäni olen äänestäntyt kokoomusta. Ehkä kokoomuksenkin mielestä olemme sivistymättömiä, kun emme halua paapoa tätä olematonta vähemmistöä.

RKP rimpuilee mitä merkillisimpien asioiden kanssa lisätäkseen kannatustaan. Miksi ihmeessä tämä mummo ministeri tuo myrkkyä Suomeen?
Puolustukseksi ei riitä, että täällä on jo muitakin myrkkyjä saatavissa.
Kuvitteleeko RKP saavansa tempulla lisää ääniä. Saattaa pikemminkin menettää sillä kaikki kannattajatkaan näitä älyttömyyksiä ymmärrä!

Ruotsin kielellä on Suomessa erityisasema - tunne historiasi

[orig. sunnuntai, joulukuu 03, 2006]
Eilisen tuntemus antaa tietoa tälle päivälle ymmärtää tulevaa huomista

Tänä päivänä suurta kansalaissuosiota saavat nykypäivän pintatietous; juorut sekä verolliset ja verottomat tienistit. Suomalaisuudella on väkevät ja vaikutteiset juuret yllättävän laajalle esimerkiksi Eurooppalaisessa kehityksessä. Nyt luemme runsaasti ymmärrettäviä paikallistason arkipäivää, mutta myös uteliaisuutta tyydyttävää numerolehtien "kirkuu, repäisee ja uhoaa" juorulööppeilyä. Inhimillisesti ottaen ihmisyyteen kuuluu myös vahingoniloisuus toisen ongelmista.

Suomi on historiassaan enemmän kansallista identiteettiä antavaa, mitä keskimäärin vaatimattomina itseään vähättelevinä kansalaisina annamme itsellemme tunnustusta. Jo pelkästään jälleen otsikoihin ponnahtanut Karjala-kysymys saa uutta pohdintaa Suomen historian tuntemuksesta.

Hämeenlinnan 'linnoitus' ei

Hämeenlinnan 'linnoitus' ei ollut merkittävä eikä se ottanut osaa yhteenkään suurempaan taisteluun. Linnoitus antautui aina ja tämän takia se on säilynyt niin hyvässä kunnossa.

Itsekin olen

Itsekin olen ruotsinkielinen. Silti en kannata Thorsin ehdottamaa maahanmuuttolakia. Melko halpa leimaamisyritys ministeriltä..
Jokaisen Thorsin kommentin jälkeen adressin allekirjoittaminen tuntuu yhä järkevämmältä ja järkevämmältä valinnalta.

Eikös Mannerheimkin ollut ruotsinkielinen ?

Eikös Mannerheimkin ollut ruotsinkielinen ? Kyllä häntä taidetaan vielä tänäkin päivä arvostaa ihan eri luokassa kuin ko. ministeriä... Ei niinkään taustansa vuoksi, vaan saavutustensa, jotka ovat aivan päinvastaiset kun ministeri Thorsilla.

Thorsin on turha yrittää

Thorsin on turha yrittää piiloutua ruotsinkielisyyden taakse, ei se (juurikaan) ärsytä.

Thorsissa ärsyttää se, että hän harjoittaa täysin enemmistön vastaista politiikkaa, joka ei nauti kansalaisten luottamusta, eikä arvostusta. Nykyinen maahanmuuttopolitiikka (lue, pakolaispolitiikka) on tavallisen kansalaisen näkökulmasta äärettömän yli-liberaalia ja epäreilua suomalaisia kohtaan. Pelataan selkeästi kaksilla säännöillä, joissa suojavärin omaavilla on aivan eri oikeudet meihin tavallisiin kansalaisiin nähden.

Sen on loputtava!.

Ärsyttää

Kyllä rantaruåtsalaisuus ärsyttää, kun kieli menee kaiken edelle. RKP haluaa pakolaisia tänne, että voisi saada heitä marginaalikielelleen jatkajia. Nuoriso on hylkäämässä tätä heidän tärkeää identiteettiään..

Eipä ole puhuttu muuten kuin hymistellen!

"- Siinä mielessä nämä blogien kirjoittajat ovat väärässä, ettei haluttaisi käydä avointa keskustelua, Thors sanoi."

Ehkä nyt keskustellaan muustakin kuin siitä, että mamut ovat muka suuri rikkaus ja voimavara Suomelle, kun on pieni pakko!

Kansa on nimittäin viimeinkin totaalisen kyllästynyt siihen voimalliseen pakkosyöttöön, mitä jok'ikisessä mediassa tuputettiin n. vuoden ajan alkaen v. 2006 lopulta.

Olen vakaasti sitä mieltä, että jokin taho mobilisoi mamuhymistelyprojektin silloin, koska ei ollut lehden läpyskää, jossa ei olisi jotain mamuhehkutusjuttua ollut - varsinkin vuoden 2007 alussa!

Projektin uskottavuus hieman kärsi heti alkumetreillä, kun islamistit vuoden 2006 lopulla alkoivat riehua Somaliassa ja siellähän yllättäen olikin näitä Moskovan ym. "pakolaisia" lomailemassa.
Heitähän (mm. Vihreiden mamumannekiinia Zahra Abdullahia) olisi pitänyt lähteä valtion varoin sieltä hakemaan pois.

Anteeksi, olen ruotsinkielinen

Kuinka paljon sitten Thorsille pitäisi antaa anteeksi hänen huonoja ehdotuksiaan hänen ruotsinkielisyytensä takia?

Jag är förbannad på tant

Jag är förbannad på tant Astrid, och det beror nog på att hon talar svenska!

Henkilökohtaisesti on se ja

Henkilökohtaisesti on se ja sama, vaikka ministeri puhuisi swahilia; ne ovat aivan muut asiat, mitkä hänessä ärsyttävät. Thorsin kannattaisi muistuttaa itseään siitä, minkä maan etua hänen kuuluisi ajaa.

RKP:n tavoitteena vain nostaa ruotsinkielisten näennäisosuutta?

Muumimam... eikun ministeri Thosrsin ajama lakiesitys on vain osa RKP:n ohjelmaa, joka tähtää ruotsinkielisen väestön osuuden lisäämistä Suomessa. Ruotsinkieliset kunnat ovat ilmoittautuneet vapaaehtoisiksi maahanmuuttokeskusten sijoituspaikoiksi, etenkin kunnissa jotka ovat vaarassa suomettua. Mikäli maahanmuuttajaperhe saadaan paperilla näyttämään ruotsinkieliseltä, niin statistisesti ruotsinkielisten määrä nousee - riippumatta siitä, mitä kieltä maahanmuuttaja puhuu oikeasti.

En usko että tälläinen politiikka palvelee ketään - ei Suomen kansalaisia, ei nyt maassa asuvia maahanmuuttajia, ei tulevia maahanmuuttajia eikä edes suomenruotsalaista vähemmistöä, ei vaikka ruotsinkielen "käytön" kasvattaminen nimellisellä ruotsinkielen taidolla tuntuisi kuinka houkuttelevalta tahansa.

- Stenbäck: Maahanmuuttajien kotouttamiskieleksi ruotsi
Alla olevassa linkissä vastaus siihen miksi RKP haluaa Suomeen paljon lisää pakolaisia?

www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa...

Jutun alalaidasta klikkaa "Netti-tvToimittaja Kari Lumikero tapasi Pär Stenbäckin Tukholmassa. Katso haastattelu"

Ja lopuksi toivon, että Uuden Suomen toimitus julkaisisi myös linkin lakiesityksen hylkäämistä vaativaan adressiin ( http://www.adressit.com/ulkomaalaislaki ) jonka on allekirjoittanut jo yli 20 000 ihmistä viikon aikana.

Osin tuloksellista

Kyllä Thors on avartanut ajattelua niin, että esim. venäläisiin kohdistuvat ennakkoluulot ovat hänen ansiostaan vähentymässä. Vertailusta viisastuu.

yhteiskuntaan sopeutuminen

Venäjää puhuvat näyttäisivätkin sopeutuvan suomalaiseen yhteiskuntaan paljon vähemmällä vaivalla kuin ruotsia puhuvat!

Kyllä Thors ärsyttää suomenruotsalaisiakin

Aluksi: olen itse suomenruotsalainen, täysin ruotsikielisestä perheestä ja käynyt kouluni alusta loppuun ruotsiksi. Enkä voi sietää Thorsia, tai RKP:n maahanmuuttopolitiikkaa yleensäkään. Tästä nimenomaisesta syystä en ole RKP:tä äänestänyt pitkään aikaan.

On säälittävää, että ministeri käyttää omaa äidinkieltään (teko)syynä sille että hänen tekemiään täysin järjettömiä päätöksiä ja lakialoitteita ei hyväksytä ja niitä kritisoidaan.

Tietääkö ministeri Thors miten ihmiset voivat ja miten monikulttuurisuus toimii alueilla jossa asuu paljon maahanmuuttajia, kuten Espoon Suvelassa/Kirstinmäessä? Voisiko hän ajatella asuvansa siellä, vaikka kokeeksi, pari kuukautta jotta hän näkisi todenmukaisen monikulttuurisen arkipäivän. Ministeri on niin erkaantunut siitä todellisuudesta jossa eletään ja mistä hän tekee päätöksiä ettei hänellä ole mielestäni mitään edellytyksiä hoitaa tehtäväänsä. On helppoa tehdä päätöksiä ja nähdä asiat niiden "paremmalta puolelta" mikäli niiden kanssa ei tarvitse elää.

Ongelmana on myös se, että mikäli Thors vaihdetaan, tulee tilalle toinen RKP:läinen samankaltaisilla mielipiteillä. Tämä siksi että RKP:ssä ei ole muunlaista maahanmuuttajiin liittyvää ideologiaa tai ohjelmaa kuin se mitä Astrid Thors edustaa.

Ruotsinkielinen

On äitini ja isäni Suomenkielinen, itse olen Suomenkielinen ja sujuu hyvin Tanska ja Norja. Äitini vaikka oli Ruotsinkielinen ei koskaan pakko syöttänyt minulle äidinkieltään. Enkä sitä koskaan oppinutkaan vaikka paljon liikuin Ruotsinkielisten kanssa

Minut hyväksyttiin ihan Suomenkielisenäkin täysin mukaan, skandinaavinen kielitaito tulikin sitten hyvin nopeasti kun vaihtoi maata ja meni töihin jossa käyttökielenä on Norja, Tanska, Venäjä, Puola, Somalia, Irak ja joitakin ihan ihme juttuja. Näitä kaikkia kieliä kuulen joka päivä ja joka hetki.

Venäjää olenkin alkanut pikkuisen katsomaan sillä silmällä jos siitä jotakin alkaisi ymmärtämään, aakkoset jo sujuu ja jotenkin sillä pärjää uutisia Venäjäksi lukien. Hiukan vaikeaa kyllä. Mutta kyllä se siitä vielä ajan kuluessa paranee.

Äänestin aikoinaan Suomenkielisenä paljonkin Rkp,tä sitä päivää ei näytä juuri tulevan takaisin että äänestäisin enään. Mutta se johtuu politiikasta, ei kielestä.

Ylimielinen?

Vähätteleekö Thors kansalaisia tällä kommentilla? Jos hän kohtaa kritiikkiä niin se johtuu näemmä ruotsinkielisyydestä EI siis hänen tekemisistään ministerinä. Valtaapitäville tulee näemmä hieman tukalat oltavat, kun he huomaavat kansan osaavan myös ajatella.

Yhtäläiset mahdollisuudet?

Minusta on vastuunpakoilua että Thors väittää (ilman parempaa tietoa) että ruotsikielisyys on se joka ärsyttää mutta jättää politiikantekotapansa, ympäripyöreä ilmaisunsa ja tuorea lakialoitteen kommentoimatta. Tämä on sitä Thorsin samaa naivia reagointitapaa kuin rasismi-kortin heiluttaminen asialliselle maahanmuuttokritiikille - se ei luojan kiitos pure enää aivokapasiteettia omaaviin täysi-ikäisiin. Pelkästään HBL:n keskustelupalstaa kun katsoo voi havaita ettei tämä ole totta - siellä enemmistö vastustaa Thorsin politiikkaa ja merkittävä osa toivoo Thorsin eroa ennen kuin tämä on ehtinyt aiheuttamaan SFP:lle vielä suurempaa tuhoa.

Kansan aliarviointia, ministeri Thors

Erinomaisen halpa veto kääntää keskustelu ministerin ruotsinkielisyydestä johtuvaksi rasismiksi. Tuolla asialla ei ole pienintäkään tekemistä sen viranhoidon ja ministerin ajaman politiikan kannalta, mistä nyt kyse on.

Ihmettelen syvästi, ettei lehdistö käy keskustelua siitä, että kansan laaja rintama vaatii ministerin eroa!

Syystäkin.

Vika löytyy ulkoa

Ärsytän ihmisiä, mikä ihmisissä on vikana.

Ala-arvoista kirjoittelua

Tälle palstalle aamutuimaan ilmestyneet ala-arvoiset kommentit osoittavat ainoastaan, että Suomalaisuuden liitto saa toistaiseksi vielä harvan ydinjoukkonsa ja hännystelijänsä liikkeelle.

Asiaa ei ollut yhdessäkään!

Tyhjää täynnä kenen pää

Katkeraa puhetta.

Luepa oma kommenttisi ja kerro itse mikä mahtoi olla viestisi sisältö?

Siltä näyttäisi

Suomalaisuuden liiton ja Perussuomalaisten aktivistit näyttävät olleen liikkellä. Akvivistit eivät hellitä.

Ala-arvoista politiikkaa av sfp

Astrid Thors voisi työllistää maahanmuuttajia ohjaamalla heidät merenalaisen Parainen - Nauvo tunnelin rakennustyömaalle.

Enpä tiedä

Mitä Suomalaisliiton kanssa on asian kanssa tekemistä, kuten yhtä usein asia vedetään siihen pisteeseen että kysymys on Suomalaisten SuomenRuotsalais vihasta. Enpä usko että kovin moni kirjoittaja vihaa SuomenRuotsalaisia, kysymys on nyt siitä haluaako kansa pakko Ruotsia kielenä.

Lähes kaikki täällä kirjoittavat että opiskelkoon se joka haluaa, siinä se, eikä sen kummempaa vihaa Suomen kielivähemmistöä kohtaan tai hurreja.
Mutta jostain kirotun syystä tuo viha rasismi pitää aina vetää mukaan tähän.

Olen varma että suurin osa pitää typeryksenä sitä joka vihaa toista vain kielen perusteella.

Thors täysin oikeassa

Voi hyvät ihmiset! Vaivautukaapa lukemaan US:n blogijuttuja ja niiden kommentteja, niin taatusti huomaatte että on vain yksi muukalaisvihaa suurempi viha noissa jutuissa, ja se viha on hurriviha.

Tässä kohden Thors on 100 % oikeassa. Sen hurrivihan näkee jo yllä esitetyissä kommenteissa.

En ole suomenruotsalainen, mutta olen kyllä suomenruotsalaista äänestänyt. Voin äänestää jatkossakin. Tosin en Thorsia, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä hänen äidinkielensä kanssa.

ei se hurrivihaa oo

Olen itse äänestänyt Stubbia, Reeniä, yms olen supisuomalainen hetero mies enkä osaa ruotsia, (ja pidän tietysti ruotsalaisia homoina.) Tässä asiassa täytyy sanoa että arvon maahanmuutto ministeri ei kyllä ole nainen paikallaan..

Nyt kyllä aliarvioit

Nyt kyllä aliarvioit meitä. Mikä röyhkeys.

Oikea arvio

Tyypillinen arvio suomalaisista ali-ihmisistä, jotka kykenevät vain aggressiiviseen ja nationalistiseen räyhäämiseen.

Uskomatonta, että

Uskomatonta, että ministeritason ihmisen tyhmyydellä ei ole minkäänlaista rajaa! Kun ei mitään muuta argumenttia enää keksitä, niin nyt sitten tämä. Kun mietin kolmia viimeistä vaalia, olen kahdessa edellisessä äänestänyt ruotsinkielistä ehdokasta ja viimeisessä maahanmuuttajaa.

En silti pidä Thorsin persoonasta, ajatuksista tai hänen ajamastaan politiikasta. Thorsin huono suomi on pienin asia, josta häntä voi kritisoida. Sillä ei oikeasti ole merkitystä. Merkitystä on vain ja ainoastaan sillä faktalla, että hän vääriä faktoja käyttämällä ja salailemalla on ajamassa Suomeen, on se sitten EU:n liberaaleinta tai ei, maahanmuuttopolitiikkaa, josta kärsivät sekä kantasuomalaiset että täällä jo olevat maahanmuuttajat.

Thors sahaa nyt kovalla vauhdilla omaa poliittista oksaansa. Toivon todellakin näkeväni lähiaikoina vielä yhden ministerin eroilmoituksen. Se hyöty Thorsista kuitenkin on, että hän saattaa jäädä historiaan ihmisenä, jonka ansiosta RKP joutuu pitkästä aikaa oppositioon tutkiskelemaan itseään.

Ei voi olla totta.

Lausunto on surkea ja mauton rimanalitus, jolla yritetään kerätä säälipisteitä. Kyseinen henkilö ei osaa hoitaa hommiaan ja sitten yrittää työntää virheensä rasismin piikkiin... Niin justiin. Olisiko aika katsoa peiliin?

Ei vika ole ruotsinkielisyydessä

Vaan esittämienne asioiden sisällössä. Tuttavapiiriini kuuluu myös ruotsinkielisiä (tai kaksikielisiä), ja hekin ovat järkyttyneitä miten ministeri on tätä asiaa ajanut.
En lähde niitä nyt yksilöimään, koska ne ovat tulleet jo muutenkin esille.
Ministerin pitää ajaa ensitilassa suomalaisuuden asiaa, ja ottaa se tärkeimmäksi kriteeriksi, eikä käsittää väärin ministeriyttään. Eli UNOHTAA Suomi ( myös EU ), ja asettaa ensimmäiseksi tarkoituksekseen ajaa sekalaisten maahanmuuttajien asiaa. Tietenkin osaa heidänkin asiaa tulee hoitaa, mutta tietyissä rajoissa.

Thorsin suosioluvut on 2/98 % erilaisissa äänestyksissä

TAJUA JO EROTA

Thors ja Brax

Thorsin ja Braxin mainitseminen poppoona on hyvä havainto, vaikka Brax ei olekaan ruotsinkielinen.
Heille on yhteistä se, että he ovat kovanaamoja kansan suuntaan ja keskittyvät miellyttämään sitä kaveriaan joka nimittää korkeisiin virkoihin.

Kun ei ole mitään järkevää sanottavaa niin

tehdään sitten surkea olkiukko rasissmista. Miten muuten asteroid ja rkp luulevat että nykyisessä monikulttuurisessa Suomessa voidaan enää suosia rkpeeläisiä erilaisilla kiintiöillä ja naurettavilla kielipolitiikalla?

Yhdenvertaisuuslaki

Ehdotan, että suomenruotsalaisten ja suomenvenäläisten asema säädetään yhdenvertaiseksi lailla.

Suomensuomalainen kannattaa

Kannatetaan. Samaan yhdenvertaisten joukkoon lisäksi suomensuomalaiset, suomenvirolaiset, suomensaksalaiset jne.

Yhdenvertaisuuslaki

Oletko tosissasi vai ajatus on karannut. Miksi ajaa venäläisten asiaa Suomessa vapaaehtoisesti, kun he eivät ole vuosisadan aikana siihen itsekään pystyneet. Vai oliko kommenttisi suomenruotsalaisia vastaan, heillähän on vielä kaksikielisyyteen lain mukainen oikeus. Ja sekin tulee kalliiksi hoitaa.
Taisi olla kirjoituksesi eräänlaista huumoria.

Kaiken tämän kritiikin ja

Kaiken tämän kritiikin ja varoittelun jälkeen, jos Suomesta 5-10 vuoden päästä löytyy näitä Ruotsin&Ranskan lähiöitä ja gettoja, niin perkele.

niinpä!

on suomessa ennenkin kapinoitu. vieläpä erittäin verisesti.

Eh

Täällä oli muistaakseni satoja viestejä, ainakin.. Onko Ministerimme Astrid Thors niin tyhmä, että veti näistä sadoista viesteistä johtopäätöksen että kyseessä on hänen ruotsinkielisyytensä joka ärsyttää ihmisiä?

Yrittääkö Astrid Thors sanoa että ihmiset eivät vain ymmärrä tämän uuden maahanmuuttolain pykäliä perustelemalla löyhästi ettei "se vain olisi euroopan lepsuin" ?

Heti toimeen Vanhanen!

Pääministerinä voisitte panna alulle Thorsin erottamismenettelyn.Nyt heti!

Thors ei yksin ärsytä

Enemmän arsyttää tämä äärioikeistotyyppinen populismi. US lukijakunnassa taitaa olla porukkaa jota pitäisi todella Suomessa pelätä.

Voisitko perustella vähän

Voisitko perustella vähän tarkemmin? Tämä "äärioikeistotyyppinen populismi" on lähinnä huolestuneiden kansalaisten asiallisilla perusteilla esitettyä kritiikkiä uuden ulkomaalaislain sisällöstä. Mikä sinua oikein pelottaa?

"Yksi monien puolesta"

Eniten käytettyjä nimimerkkejä ja käsitteitä huuhaa-jutuissa ovat nuo "yksi monien puolesta" - "huolestunut kansalainen" - "Kansa" - "Veronmaksajat".

Tällaisetn nimimerkkien ja käsitteiden takana on yleensä enintään 5% kansasta. Toisinaan, eikä niinkään harvoin, vain yksi kansalainen.

Edes hiukan objektiivisesti tarkasteltuna tämänkin kommenttiketjun kirjoittajien ennemistöä voi vilpittömästi kutsua äärioikeistolaiseksi populistiporukaksi.

Näin on.

"haukotus"

Jokaisen nimimerkin takana on yksi ja vain yksi ihminen useimmissa tapauksissa. Niin myös sinun. Sinun "objektiivinen" tarkastelusi on siis yhden ihmisen omista lähtökohdistaan ja peloistaan tekemää subjektiivista tarkastelua ja se siitä.

Näin todellakin on.

Ääri okeisto

Jos tarkoitetaa populimilla sitä että herätää keskustelua,ei varaa.
Todeline ääri oikesto jos sitä on olemassa on varmaakin supon kirjoissa ja kansissa.

Thors ei liene pidetty myöskään ruotsinkielisissä piireissä

Kun sitten tämä keskustelu näyttää, että Thors ei nauti kovinkaan suurta luottamusta ruotsinkielisten piirissä voidaan kysyä, miksi hän ylipäätään on ministeri. Onko tämä RKP:n taktiikka mariginalisoida puoluekannatus lopullisesti. Tämä tietysti voisi luoda järkevämmän puoluepoliittisen kartan, jossa aidosti kaikkien puolueiden sisällä myös pohdittaisiin kieli- ja vähemmistöasioita. Tällöinhän RKP on täysi turha puolue.

adressi

http://www.adressit.com/ulkomaalaislaki

hienosti tullut ääniä, kuhan 100 000 nyt saatais tästä pikku nettiadressista niin alkais ehkä niin hyväuskoisen Astridinkin puntit väpättämään. selvästi kiistellyin Ministeri mun elinaikanani.

ulos ja äkkiä.

Thors ei ärsytä vaan ankkalammikon numerus clausus

Thors tekee poliittista savuverhoa ruotsinkielisten onglemille. Ensin nuuskapopulismi, nyt niin sanottu liberalismi pakolaisille.

On muistettava, että suomenkieliset suomalaiset ovat kantaneet historiamme raskaimman pakolaisten avustamisen eli karjalaisten asuttamisen, johon rannikkoruotsalaisilta ei saatu tukea. Muu kuin karjalainen on ollut heille parempi pakolainen aina. Heille ei oltu liberaaleja.

Nykysuomessa olin töissä ruotsinkielisellä alueella, käytin ruotsia. Asukkaat olivat kohteliaampia kuin monet suomenkieliset. Sitten muutin Helsinkiin. Vaikka olin selvinnyt ruotsinkielellä hyvin ja sain yliopistossa helposti ruotsin kokeet läpi, taustallani ei ollut mitään asiaa ruotsia arvostaviin yrityksiin tai virkoihin. Ankkalammikko valikoi paljon heikompia kollegojani omistaan.

Nyt lapseni ovat valinneet eurooppalaiset kielet. Tulevaisuutensa vuoksi.

Ministeriksi pitäisi valita

Ministeriksi pitäisi valita osaavia ja kyvykkäitä henkilöitä, eikä kintiöministereitä palkkioksi poliittisesta hännänheilutuksesta.

Uskomatonta

Uskomatonta että ministeri alentuu puolustuspuheissaan tällaisiin murrosikäisen teiniprimadonnan henkisen kehityksen tasolle ominaisiin sfääreihin.

Olisi kyllä toivottavaa vastata asiakritiikkiin asia-argumenteilla.

Hyvä Tuomas Enbuske!

Hänen eilen illalla 'epäkorrektisti' toimittamassa ohjelmassaan pureuduttiin uudella tavalla maahanmuuttaja keskusteluun. Siinä tavoiteltiin mamu politiikan merkitystä myös heidän (mamu) itsensä näkökulmasta. Yllättävää miten erilaiset odotukset heillä itsellään siitä on verrattuna näiden punavihreiden tanttaroiden masinoimaan ilosanomaan.

Keskustelu on viimeinkin tavoittamassa oikeita ja realistisia ulottuvuuksia myös Yle'n ohjelmistossa. Tarvitaan vain omilla aivoillaan ajattelemaan uskaltavia toimittajia, kuten nyt Enbuske.

http://areena.yle.fi/toista?id=1723498

Avainsanaksi nousi suvaitsevaisuus, joka on enemmän kirosana kuin siunaus maahanmuuttajien itsensäkin keskuudessa. Sietäminen on se uusi sana joka toimisi valtaväestön avainsanana moninverroin paremmin ja rehellisemmin, ja jota maahanmuuttajakin arvostaisi aivan eritavalla.

hyvä!

mielenkiintoinen pätkä tuo Enbusken haastattelu, voisi tehdä hyvää viherpiiperöille ja vasureillekin vilkaista

ja jos eivät vilkaise

niin tässä sen ohjelman tärkein pointti vanhemman suomenruotsalaisen naisen kommentista:

pieleen mennään silloin kun kulttuuri on tärkeämpi kuin ihminen.

juuri tässä on nykyisen kotouttamispolitiikan akilleenkantapää.

Siedätystä suomenkielisille

"niin tässä sen ohjelman tärkein pointti vanhemman suomenruotsalaisen naisen kommentista:"

Minulta meni kokonaan ohi mitä tämä vanhempi suomenruotsalainen nainen puhui, koska tekstitys puuttui. Ja vaikka tämä kyseinen henkilö puhuu myös suomea, haastattelu tehtin silti ruotsiksi. Näistä parista seikasta on ilmeisesti jälleen vedettävä se johtopäätös, että YLE halusi taas pakkosiedättää ruotsin kieltä, joka tuntuu muutenkin heillä olevan harrastuksena: ruotsinkielisiä, selkeästi FST5:n ohjelmaprofiiliin meneviä ohjelmia esitetään Ykkösen ja Kakkosen puolella, mutta toisaalta, FST5:lle houkutellaan suomenkielisiä katsojia mm. Hill street bluesin uusinnoilla ja nostetaan näin samalla keinotekoisesti katsojatilastoja.

Ylen on vaikea vedota tekstityksen tekniseen vikaan, koska tekstit puuttuivat myös Enbusken ohjelman pikauusinnasta. Mielestäni Ylen nimenomainen tarkoitus oli näpäyttää suomenkielisiä katsojia ja opettaa, että "katso nyt, taas olisit tarvinnut ruotsin kieltä". Tarvitseeko vielä tähdentää, että se ärsyttää?

Jos Thors jättäisi politiikan kokonaan, olisin uutisesta kovin iloinen. Minulla on tunne, että hän haluaa vahingoittaa Suomea, tai vaihtoehtoisesti ei välitä siitä, jos alkuperäiset suomalaiset jäisivät vähemmistöksi omassa maassaan. Suomi on suomalaisten maa, eikä sitä pidä antaa pois.

Veit jalat suustani

Esimerkiksi Iranilaislähtöinen Arman Alizad sanoi ohjelmassa ääneen monta asiaa, joista suomalaissyntyisenä joudun vaieta etten leimaudu rasistiksi. Hän on ilmeisen hyvin "sopeutunut, kotoutunut, asettunut maahan".

Astrid Thorsista, että olihan käsittääkseni Tony Halmekin suomenruotsalaisesta perheestä ja kävi ruotsinkielistä koulua. Ei suomenkieli tai perussuomalaiset hänelle olleet ongelma, päinvastoin. http://www.puhevalta.fi/view_articles.php?id=3

Thorsin kotoutuminen vielä kesken

Astrid Thors näyttää olevan sitä mieltä, että hänen etnisyytensä on ongelma vielä 800 vuoden kuluttua siitä kun ruotsalaiset maahanmuuttajat suurin joukoin saapuivat maahamme.

Mitenköhän pitkään rouva Thors sitten arvelee afganistanilaisten ja somalialaisten maahanmuuttajien kotoutumisen kestävän?

Taas yksi "marttyyri" lisaä

Niihän se on kun argumentit loppuvat niin aletaan kerjäämään sääliä, mutta tässä asiassa sitä ei tule.

Suomella ei ole varaa elättää elintasopakolaisia, työperäone muutto on eri asia.

Jo nyt meille valuu näitä tiettyjä "kansoja" joita muut EU-maat eivät huoli ja joista tiedetään paljonkin negatiivista, mutta en tähän niitä laita jottei tätä senssuroida!

Hallitus eduskunnassa

Arvoisa ministeri Thors,

kirjoititte toisaalla:

"Nykyinen
3.12.2008 17:04 Astrid Thors
Nykyinen maahanmuuttopolitiikka perustuu hallitusohjelmaan, ja hallituksella on enemmistö eduskunnassa."

Kysyn, mitä tarkoittaa yllä siteerattu lausumanne? Hallituksella enemmistö eduskunnassa?

Voisitteko perustella.

jp

Kieli on yhdentekevää

Se on se sisältö mitä kielellä on ehdotettu, mikä ottaa kupoliin. Lakiehdotus on täysin ristiriidassa maan asukkaiden edun ja toiveiden suhteen.

Ei ruotsalaisuus arsyta

Kun kielessa lukee welcome somalaille niin se arsyttaa ja sapettaa.

Britannia huono esimerkki työperäisestä muutosta!

Britanniaan muutti 50-60 luvulla miljoonia pakistanilaisia ja intialaisia työn perässä.
Nämä eivät ole koskaan sopeutuneet kunnolla yhteiskuntaan vaikka aikaa on ollut 40-50 vuotta.
Asuvat omilla alueillaan, puhuvat omaa kieltään ja palvovat öisin rottia.
Kuitenkin nämä kansat ovat maahanmuuttajien elittiiä, koska ovat hyvin kunnollista väkeä, tekevät ahkerasti töitä ja vähän rikoksia.
Thors ei ole koskaan kertonut ketä tänne aiotaan tuoda töihin. Suomessa on 200 000 työtöntä.
Syy suomalaisten korkeisiin veroihin on kroonisesti korkealla pysyvä työttömyys, se on täysin laskennallinen fakta.
Me työssäkäyvät (onnekkaat joilla on vielä töitä) maksamme työttömyysvakuutusmaksuja yms. Samaa maksua maksavat työnantajat, joten se on suoraan pois palkanmaksukyvystä.
Työttömyyden vaikutuksen verorasitukseen voisi joku viisaampi laskea auki, joten siitä olisi helposti laskettavissa myös tuleva rasite.
Väitän, että ei edes nousukaudella kannata haalia työperäistä muuttoa (muuta kuin lähialueilta reppumiehiä kuten virolaiset ja venäläiset rakennusmiehet). Entä sitten laskukaudella??
Toiseen asiaan. Ruotsinkielisten etuoikeudet ja pakkoruotsi (pakkovirkamiesruotsi) ärsyttävät, Astrid hyvä. Lisäksi moni kansalainen EI OLE VIELÄKÄÄN unohtanut miten puolueesi RKP kohteli KARJALAN EVAKOITA.

Britannian intialais/pakistanilaisperäiset

Pakko kommentoida tätä

Britannialaiset tuttavani ajeluttivat minut pari vuotta sitten erään Birminghamin liepeillä sijaitsevan intialaisperäisten ihmisten asuinalueen läpi. Luulin aluksi että tuttavani heitti ihan läppää, kun kertoi ettei siellä ole muita kuin intialaisperäisiä... no ei se ollut läppää.

Asuinalue oli täysin intialaisperäisten (siis intialaisia, pakistanilaisia, sri lankalaisia jne) asuttama. Ihmiset kulkivat hyvin intialaistyylisissä puvuissa, kaikki kaupat myivät intialaisia tuotteita, elintarvikkeita, vaatteita, kauppojen ikkunoissa näkyi enemmän intialaistyylistä kirjoitusta kuin englantia. Ja kaikkialta kuului tietenkin intialaista musiikkia.

Tuntui oikeasti, että olen eksynyt vieraaseen maahan. Isäntääni ja minua lukuunottamatta en nähnyt ketään valkoihoista, mustaihoista, aasialaista... vain intialaisia. Ja paljon. Myös poliisit olivat intialaisperäisiä - mikä varmasti helpottaa järjestyksen ylläpitoa

Tämä asuinalue oli joitakin kilometrejä halkaisijaltaan, mutta minun on vaikea arvioida todellista kokoa koska jouduimme ajamaan kävelyvauhtia ruuhkan vuoksi.

Haluammeko kuitenkaan tämän tyyppistä tulevaisuutta Suomelle? Meillä ei ole Intiaa entisenä siirtomaana, mistä voisimme saada maahanmuuttajien etnistä eliittiä, vaan meidän pitänee haalia omat mamumme kasaan useista eri maista ja kulttuuriperinnöistä.

Tervetuloa

Oslon Grønland nimiseen keskusta alueeseen, siellä asuu lähinnä vain pakistanilaisia. Kannattaa myös kysyä mitä alkuperäiskansa siitä ajattelee. Suosittelen elokuvaa IZZAT, pakistanilaisen tekemä filmi Pakistanilaisesta mafiasta Oslossa.

Pakko vielä kysyä

Tuleeko kenellekään mieleen yhtään julkistettua, virallista gallupia siitä, mitä mieltä suomalaiset ovat yleisesti ottaen pakolaisuudesta? Olisi ihan mielenkiintoista tietää, että kuinka suuri osa suomalaisista edes haluaa maahamme pakolaisia tai millä ehdoin pakolaisia tänne haluttaisiin ottaa. Uskon, että suomalaiset, joilla on "tuoreessa muistissa" viime sotien evakkokokemukset ja sodanjälkeiset pula-ajat, eivät haluaisi laittaa kaikkia ovia pakolaisuudelta kiinni, mutta ehkä sitä apua haluttaisiin nimenomaan kohdentaa toisin, kuin mitä sitä nyt kohdennetaan. Tarkoitan tällä sitä, että ainakin itselleni on tuttujen kanssa keskusteltaessa jäänyt sellainen mutu, että totta kai varsinkin lapsia ja naisia halutaan auttaa, mutta tietynlaisia ihmistyyppejä ei tänne haluta.
Samoin olisi mielenkiintoista nähdä laskelmia siitä, mitä pakolaisten täällä hyysäämiseen käytetyillä varoilla voitaisiin kohdemaassa saada kriisissä olevan yhteiskunnan hyväksi aikaan.

"EDIT: Hah, heti alan

"EDIT:
Hah, heti alan korjailla omia juttujani. Eli ainakin tämmönen löytyi"

Siellä on uutisen jälkeisessä keskustelussa yksi toisenlainen tutkimus ja aivan "oudot" tulokset.

"Ellen saa mitä haluan,

"Ellen saa mitä haluan, sanon olevani syrjitty ruotsinkielinen". Eiköhän tämä tie ole jo kuljettu. Somessa saa olla joko ulkoaalaisia vastaan tai puolesta. Asiallinen argumentointi on kielletty.

Suomen ulkomaalaislaki on epämääräinen. Se on joissain tapauksissa lepsu, joskus järjetön. Suomessa pitäisi siirtyä pistejärjestelmään; otetaan niitä maahanmuuttajia, joita täällä tarvitaan. Maahanmuuttajien työskentelyä pitäisi suosia vähentämällä täällä jo olevien henkilöiden työskentelyn byrokratiaa, kuten viisumin käsittämättömiä rajauksia. (oikeus siivota elintarvikekaupassa, mutta ei citymarketissa, koska siellä myydään muutakin kuin elintarvikkeita; oikeus toimia tutkijana yliopiston osastolla a, mutta ei osastolla b.

Tajua Erota Astrid Thors

"Suvaitsevaisuus on suurinta ylimielisyyttä"
-Nietzsche

RKP:n paapomisen aika on ohitse

Suomeen on päässyt juurtumaan sellainen kummallinen tapa, että huolimatta hallituspohjasta muutoin, RKP:lla varataan aina vakiona muutama ministerinpaikka kuin annettuna. Näin ei voi enää jatkua. RKP:n parlamentaalinen käytännön valta ei vastaa missään suhteessa heidän saamiensa kansalaisvaltakirjojen määrää. Kansanvallalle näytetään eräällä avalla koko ajan ahteria. Tämä Astrid Thorsin farssi on sinällään sivuraide tässä pääkysymyksessä, mutta kuvaa hyvin millaista politiikkaa pyritään toteuttamaan, kun ahdistunut ja silmin nähden keskimääräisiä suomalaisryhmiä kohtaan aggressiivinen vähemmistöä edustava kansanosanedustaja pääsee valmistelemaan päätöksiä, jotka koskevat toisia vähemmistöryhmiä. Viimeistään tuo pieni nyanssi, nuuska-debatti, tulisi johtaa Astrid Thorsin vapautamiseen Eurooppa-ministerin pallilta.

Ja mitä tulee avoimeen kansalaiskeskusteluun Thors ja muutamat muut femiinitahot pyrkivät estämään kaiken keskustelun joka ei vastaa heidän omaa arvomaailmaansa. Toivottavasti seuraavien eduskuntavaalien jälkeen hallituksen kokoajan uskaltavat murtaa tämän RKP:n vääristävän perinteen.

Mitähän jengiä täällä kommentoi?

Netin keskustelupalstoista näyttää tulleen jonkinmoisen Halla-Aho -äärioikeistolaiston muukalaisvihamielisten temmellyskenttä.

Noh, onneksi ovat oikeasti pikkuruinen vähemmistö, vaikka hanakasti solvauksiaan huutelevat.

"Netin keskustelupalstoista

"Netin keskustelupalstoista näyttää tulleen jonkinmoisen Halla-Aho -äärioikeistolaiston muukalaisvihamielisten temmellyskenttä."

No, se nyt on vaan niin, kuka minkäkin äärioikeistolaisuutena näkee. Itselläni on äärioikeistolaisista hieman toisenlainen kuva, mutta mielipiteensä kullakin. On vaan eri asia, kuinka moni on kanssasi samaa mieltä.

"Noh, onneksi ovat oikeasti pikkuruinen vähemmistö, vaikka hanakasti solvauksiaan huutelevat."

Niin, todella pikkuruinen. Sittenhän sinun ei tarvitse huolestua mistään. Tällä pikkuruisella vähemmistöllä muuten tuskin on vakituista työpaikkaa, kun ehtivät kaikkialle nettiin mielipiteitään levittämään ja keksimään identiteetin jokaiselle yli 21 000 henkilölle, jotka ovat kirjoittaneet uutta lakia vastustavan adressin.

solvaukset

Voitko näyttää missä kohtaa olet solvauksia?

Äärioikeistolainen

Vähemmistö täällä.? Oletkohan nyt lukenut nämä tekstit mitä ihmiset ovat kirjoittaneet, onpa meillä erikoinen äärioikeisto Suomessa.

Ihan vaan pohdittavaksi muutama juttu

1. Thorsin jutustelujen mukaan uusi laki ei millään muotoa muuta nykyistä käytäntöä. Hmmmhhh, miksi sellainen laki sitten tarvitaan, jos se ei kerran edes vaikuta mihinkään mitään? Annetaan homman sitten olla ihan sellaisenaan, ja unohdetaan koko juttu.

2. Toisaalta Thors jutustelee myös sellaista, että nyt laki viedään vastaamaan käytäntöä. Hetkinen, onko tilanne siis se, että tällä hetkellä toimitaan laittomasti eli käytäntö ei perustu lakiin? Tämän on pakko olla vastoin lakia! Miksei poliisi, valtakunnansyyttäjä ja hallitus reagoi jo? Kumpi eroaa ensin, Thors vai Vanhanen?

3. Thors jutustelee myös sellaista, että ulkomaalaislakia viedään kohti EU:n yleistä käytäntöä. Samaan aikaan monet muut EU-maat kiristävät käytäntöjään maahanmuuttoasioissa. Ainoa looginen johtopäätös tästä on, että muut EU-maat toimivat laittomasti. Miksei hallitus reagoi jo? Noottia liikkeelle ja äkkiä (tai adressi, ne toimivat näemmä selvästi paremmin…)?

Thors

Ihmetyttää edelleen tämä ministerin vastaus ja uutiset, puhuvatko nyt todella samasta asiasta?

http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/paatoimittajalt...

Olkiukoista

Näin aamu-tv:n haastattelun nähneenä kyllä vaikuttaisi siltä, että Thorsia moittivat nettikirjoitukset rakentavat pahimmat olkiukot. Eikä suinkaan Thors, joka asiallisesti ilmaisee oman mielipiteensä ihmisoikeuksista ynnä muista tärkeistä asioista.

Tietysti maahanmuuttokriittiset mielipiteetkin saa ja pitää tuoda esille, mutta ne olisivat paljon vakuuttavampia asiallisesti perustultavina ilman jo mainittuja olkiukkoja ties mistä kauhuskenaarioista.

"Näin aamu-tv:n

"Näin aamu-tv:n haastattelun nähneenä kyllä vaikuttaisi siltä, että Thorsia moittivat nettikirjoitukset rakentavat pahimmat olkiukot. Eikä suinkaan Thors, joka asiallisesti ilmaisee oman mielipiteensä ihmisoikeuksista ynnä muista tärkeistä asioista.

Tietysti maahanmuuttokriittiset mielipiteetkin saa ja pitää tuoda esille, mutta ne olisivat paljon vakuuttavampia asiallisesti perustultavina ilman jo mainittuja olkiukkoja ties mistä kauhuskenaarioi"

No ,sehän tässä hauskaa onkin ,kun thors ja kumpp.ei alkuunkaan kuuntele asiallisia vasta argumentteja
ihan sama meininki ,kuin aikoinaan neuvostoliiton ollessa nk "voimissaan"sitä ei saanut arvostella jne ja kaikki selkeääkin selkeämmät tosiasiat ja perustelut olivat vain muka "propagandaa" tai muuta äklöä n:liiton perseenn nuolijoiden mielestä.
ja näin on nytkin
mamuttaminen on päivän "uskon tunnustus"-sen arvioiminen ,arvostelu, selkeiden argumenttien esitys siitä mihin sen toteuttaminen johtaa.-ei herätä näitä huppu päässä kulkevia thorssilaisia.

"Siinä mielessä nämä

"Siinä mielessä nämä blogien kirjoittajat ovat väärässä, ettei haluttaisi käydä avointa keskustelua, Thors sanoi."

Voisi kyllä sitten vastata myös siihen miksi koko leväperäinen ulkomaalaislaki pyrittiin viemään läpi täydessä mediahiljaisuudessa.

Kyllä se on tuo systemaattinen pyrkimys Suomen olojen huonontamiseen mikä täällä ärsyttää, arvon ministeri.

Maahanmuutto ja tyolupa

Maassa ehdollisesti oleskelevalle ei missaan tapauksessa pida myontaa minkaanlaisia tyolupia, nama kun toimivat katevina tekosyina maahanjaantiin. Tyolupaa voi hakea vaikka se "serkkupojan" pizzeria ja ehka sen saadakin. Nain taas yksi jaa maahan kuukauden mittaisen tyorupeaman paatteeksi.

Ongelma noissa tyoluvattomissa onkin se, etta me emme saa karkotuksia toimeenpantua riittavan nopeasti. Nopeat karkoitukset, niin maassa vetelehtivien luokkaa ei edes ole olemassa.

Mielipiteeni

Katsoin tuon keskustelun: http://areena.yle.fi/toista?id=1724873(13.50min)

- Miksi Su-rut eivät kotoudu itse Suomeen? Omat seimet, koulut, yliopistot ja jopa vanhainkodit. Apartheidia, sanoisin.

- Miksi maahanmuuttajille pitää opettaa KIELIÄ? Suomenkieli rittää koska emmehän heitä ensisijaisesti kouluta kalliisti ulkomaiden tarpeisiin.

Hän puhui toki pienistä järkevistä muutoksista miksi ajattelenkin, että nyt joku osapuoli valehtelee. Ehkäpä selviää myöhemmin.

Oma mielipiteeni on, että epämääräistä maahanmuuttoa on rajoitettava voimakkaasti ja pakkoruotsi on poistettava.

Ruotsin uusi kielilaki on sovellettava myös Suomeen!

Yritä siinä sitten tämän

Yritä siinä sitten tämän rouvan kanssa käydä dialogia.

Valehtelusi ärsyttää, Astrid

Äidinkielesi on minulle yhdentekevä (anteeksi vain jos tuntuu vähättelyltä, mutta näin on), mutta valehtelusi kansalaisille suoraan päin silmiä ärsyttää. Kun sinulta kysyttiin pari viikkoa takaperin:

"Onko valmistelussa uutta lainsäädäntöä maahanmuuttoon liittyvissä asioissa?"

...ette maininneet sanallakaan nyt kohun aiheuttanutta lakiesitystä - pyritte siis pitämään sen piilossa.
Onko tämäntapainen valehtelu ministeriltä kansalaisille hyväksyttävää? Onko luontevaa kansalaisten "ärsyyntyä" ministerin valehtelusta?

Asiattomat kommentit

Kommentit ovat tosiaan vähentyneet, asiattomimmat ja ministeriä henkilökohtaisesti loukkaavat on poistettu. Uuden Suomen toimitus yrittää pitää yllä jonkinlaista keskustelun tasoa.

Verkkokäytännöstä riittahakuliselle

On korrektia, ettei mitään poisteta salaa, vaan tilalle laitetaan viesti, että kommentti on poistettu. Salapoistaminen ei herätä luottamusta, vaan saa aikaan sen, että sivut kopioidaan ja jatketaan Suomi24.fi: ssä pohdiskelua siitä, mitä on poistettu.

Erittäin

Tärkeä pointti.

Ahvenanmaa, karjalaisten asuttaminen, pakkoruotsi ja korkea-

koulukiintiöt. Siinä se vaino on.

Koska kommenttini poistui

Koska kommenttini poistui suursiivouksen mukana, muotoilen sen uudelleen, vaikka nämä asiat on täällä jo eri muodoissa sanottu.

Minua ei ärsytä Thorsin suomenruotsalaisuus, aksentti tai minkään kielen heikko taito. Sen sijaan minua hirvittää se vahinko, jota Thors on lakiehdotuksellaan ja ylipäätään ministerintoiminnallaan aiheuttamassa Suomelle. Minua myös hämmästyttää ja suututtaa tapa, jolla Thors esimerkiksi kuittaa maahanmuuttajien perheväkivallan suomalaisten tai suomalaisen yhteiskunnan syyksi ("on surullista, jos maahanmuuttajat oppivat huonoille tavoille Suomessa") tai rinnastaa lestadiolaisen "kunniaväkivallan" muslimien harjoittamaan ("jos esimerkiksi vanhoillislestadiolainen nuori ei ole totellut uskonnollisia sääntöjä ja hänen perheensä painostaa häntä sillä perusteella, että hänen käyttäytymisestään on koitunut häpeää suvulle, kyse on henkisestä kunniaväkivallasta.")

Thorsin aika erota

Lukuisia hyviä kommentteja, kuten Matti O Koskela, alpo m ym, sekä hyvät kysymykset Mäki-Keteläsltä.

RKP on matkalla kohti lopullista häviämistä puoluekartalta.

Vanhanen voisi vihdoinkin osoittaa johtajuutta ja vaihtaa maahanmuuttomonisteriä.

Vaalitappion jälkeen Vanhaselta kysyttiin muuttuuko maahanmuuttopolitiikka? Vastauksena oli kategorinen ei.

Tämä tietää myös kepun alamäkeä myös seuraavissa vaaleissa ja perussuomalaisten kasvavaa kannatusta.

Kutsukoon kokoomus silloin perussuomalaiset ja/tai kristilliset hallitusvaastuuseen. Vihervasemmiston ja RKP:n aika on ohi.

Kiitos

Kiitos, näyttää vaan sensuuri purreen...

Kiitos vaan, mutta...

... Uusi Suomi sensuroi kommenttini.

On vain yksi suuri ongelma

Maapallon liikakansoitus. Kaikki muu murhe on vain seurausta edellisestä;
nälänhädät, saasteet, ilmastonmuutos jne. Tätä taustaa vasten älyttömintä mitä Euroopa voi tehdä on lisätä maahanmuuttoa ( Eurooppaan).
Se taas kiihdyttää väestöräjähdystä entisestään.

Onko suomalaisilla poliitikoilla ollenkaan enää itsesuojeluvaistoa?
Onko käasite oman maan etu kuollut ja kuopattu? Kansa jakautuu kahtia
ja massatyöttömyys ovella-silti haalitaan lisää ruokittavia suita...

Jos Vanhasella vähänkään realiteetit enää hallussa; Thors sais lähteä
ja lakiesitys uusiks.

Maahanmuuttopolitiikka

Maahanmuuttopolitiikka ja keskustelu siitä on "karannut" itse asiasta. Eihän kielikysymystä ja maahanmuuttopolitiikkaa tulisi sotkea keskenään. Ministeri pakenee kielikysymyksen taakse kun ei tahdo hyväksyä esityksensä voimakasta vastustusta.

"Todellinen" pula työntekijöistäkö perustelu?

On jotenkin ymmärrettävää että tuota uutta maahanmuuttolakiesitystä perustellaan 1,8milj. ihmistä käsittävän porukan eläköitymisellä lähitulevaisuudessa, onhan kyseessä suuri joukko joka pitää jollain korvata unohtamatta pitää myös huolta heistä kaikista sen jälkeen kun ovat siirtyneet pois työelämästä. Ongelmaa on jo tasoitettu näkyvimmin nostamalla eläkeikää tasaiseen tahtiin sekä keräämällä puskurivaroja suurten työeläke-yhtiöiden toimesta.

Naivia tuoda kielikortti esille!

hyvin naivia ja kertoo mielestäni ettei ministeri ymmärrä kritiikkiä.
Vai täytyykö meidän aavistella että hän ei ymmärrä kritiikkiä joka esitetään suomen kielellä ja että hän tämän takia itse aavistelee meidän olevan ärsyyntyneitä?

Jos nyt pysyttäisiin asiassa kuitenkin. Kohtalaisen heikko esitys kaikenkaikkiaan ko ministeriltä tämä viimeisin ml. Ministerin ei pitäisi provosoida ja viedä tärkeää keskustelua sivuraiteille.

Onko Astrid teettänyt tutkimuksen

hänen käyttämänsä kielen vaikutuksesta. Miksi meillä siinä tapauksessa on ministeri joka ärsyttää ihmisiä. Perustuslaissa lienee jotain vialla. Miksi meidän täytyy kestää ministereitä jotka ärsyttävät ihmisiä eivät ajamillaan asioilla vaan toissijaisilla asioilla.

Astridin tulee erota

Astridin tulee erota tehtävästään välittömästi. Yhtä epäpätevää ministeriä on vaikea edes kuvitella.

Astridin älyllinen köyhyys

...jotenkin kristallisoituu tässä paitsi epätoivoisessa myös vastenmielisessä vedossa koettaa paeta kielivähemmistön aseman selän taakse.

Konstit alkaa olla vähissä

Thorsia varmasti harmittaa, että hänen ihonvärinsä ei ole tummempi kuin suomalaisilla, koska silloin olisi vielä kaksi keinoa kritiikin torjumiseen. Nyt ei ole kuin yksi: vetoaminen sukupuoleen. Eiköhän se nähdä kohtapuoliin.

Sanonpahan vaan että

Asridin on turha ryhtyä miksikään kielimarttyyriksi. Ei häntä kielensä takia inhota vaan epäisanmaalliseksi koetun maahanmuuttajapolitiikkansa takia. Ja edes kansalaisten syvä inho ei saa Astridia lopettamaan suomalaisuuden tuhoamistouhuaan. Koko touhu muistuttaa jotan fanaatikon puuhastelua..

Miksi kommenttini poistettiin?

Osasuomenruotsalainen: "Koska kommenttini poistui suursiivouksen mukana..."

minun(Vääräuskoinen) kommenttini "poistui" myös. en tiedä minkä mukana mutta poistettu on, jostain syystä... :-/

kommentin numero: #122698

onkohan tässä nyt sensuuri kyseessä vai kuvittelenko vain?

Ei se varmaan ketään

Ei se varmaan ketään haittaa että Suomen ministeri on ruotsinkielinen. Onhan Suomi sentään kaksikielinen muutenkin. Se että Tant Thors harjoittaa huonoa maahanmuuttopolitiikkaa joka vielä osuu Suomen ja suomalaisten nilkkaan haittaa.

No mikä siihen on syynä,

No mikä siihen on syynä, että Thors ärsytää myös ruotsinkielisiä?

Troijan hevonen

Ruotsinkielisyys ei ole vamma. Monet ruotsinkieliset ovat olleet suomenmielisempiä kuin useimmat suomenkieliset. Ajatelkaammepa vaikka Sibeliusta ja Mannerheimia. Mitä olisimmekaan ilman heitä. Kummisetäni oli ruotsinkielinen ja puhui hieman hoono soomi, mutta silti oli kiistatta isänmaallinen.

Thorsin ongelma on se, että hänen ajatuksensa ja toimensa ovat suomalaisille vieraita. Hän tuntuu olevan eräänlainen Troijan hevonen, joka ei aja Suomen vaan joidekin vieraiden tahojen etuja.

Itsetutkiskelu alkakoon

Lähes ainutlaatuista tässä Thorsin kommentissa on se, että hän on ryhtynyt miettimään mahdollisuutta, että ns. suomenruotsalaisuus ilmiönä ja edunvalvontakeinona saattaa ärsyttää suurta joukkoa ihmisiä. Suomenruotsalaisuus on brändi siinä kuin vaikkapa McDonald's, eikä sekään saa olla ilman kritiikkiä.

Nyt kuitenkin lienee kyse tästä lakimuutoksesta, joka yritettiin runnoa nopeasti ja salamyhkäisesti läpi. Vähän samaan tapaan kuin kielilaki taannoin ;)

Kielilaki

Kielilaista ei käyty avointa kansalaiskeskustelua missään mediassa eikä lain kustannusvaikutuksia selvitetty.

Lain hyväksymisen jälkeen siitä lähetettiin ruotsinkielinen tiedote ainoastaan ruotsinkielisiin talouksiin. Tiedotteessa käsiteltiin ruotsinkielisten lisääntyneitä oikeuksia.

Lain päävalmistelija, ruotsinkielinen lainsäädäntöneuvos, sai Svenska folksskolans vänner nimiseltä ruotsinkieliseltä säätiöltä kymmenen tuhannnen euron kulttuuripalkinnon lain hyväksymisen jälkeen.

Ketä tällainen edunvalvonta nyt voisikaan ärsyttää?

Sammakoita suusta

"-- Luulen, että ruotsinkielisyyteni, se, että on ruotsinkielinen maahanmuuttoministeri, on se tekijä, joka näitä ihmisiä ärsyttää, Thors sanoi.--

--Thors vetosi siihen, että keskustelua, joissa ihmisiä leimataan heidän alkuperänsä mukaan, on vältettävä – muuten he eivät voi kotoutua Suomeen.--"

En tiedä johtuuko tämä toimittajan valikoivasta kirjoittelusta, vai eikö Thors ajattele mitä sanoo?

Muualla Euroopassa...

Siteeraan Helsingin Sanomien juttua

Euroopan maat sulkevat oviaan maahanmuutolta - valittuja kohtia
Julkaistu: 8.9.2008 14:19
Helsingin Sanomat

Useat Euroopan maat ovat tiukentamassa maahanmuuttopolitiikkaansa. Osa suunnittelee rajoituksia työperäiseen maahantuloon ja osa pakolaisten vastaanottamiseen. Taustalla ovat tulijoista aiheutuvat kulut, kasvava työttömyys sekä sosiaaliset ongelmat.

Tänä syksynä rajoittamissuunnitelmista ovat ilmoittaneet Britannia, Espanja ja Norja. Britanniassa korkea-arvoinen poliittinen työryhmä esitti maanantaina, että maahanmuuttoa karsittaisiin sadoilla tuhansilla henkilöillä vuodessa.

Työryhmän mukaan nettomaahanmuutto pitäisi karsia nollaan. Tällöin yhtä tulijaa kohden yksi henkilö – Britannian kansalaiset mukaan lukien – muuttaisi maasta pois, kertoi Telegraph-lehti.

Uskoni on mennyttä

En voi uskoa viime viikkoina näkemääni/kuulemaani/lukemaani todeksi.

Poliitikot ovat pääosin täysin ylimielisiä, eivätkä halua keskustella ajankohtaisesta ja kansaa kiinnostavasta aiheesta julkisesti. Vastauksia ei tunnu saavan mitenkään. Astridin mukaan keskustelua on tarjottu kansalle, mikä taas lisää hänen perättäisten valheittensa listaa. Luottamukseni ja uskoni poliitikkoihin on mennyt lopullisesti. Vaikka olisikin lakia vastaan, sitä ei uskalleta sanoa puolueen yleisen linjan takia.

Lähes kaikki jotka asiasta _keskustelevat_ netissä, leimataan äärioikeistolaisiksi, rasisteiksi ja huonosti koulutetuiksi. Lisäksi keskustelupalstoilta sensuroidaan mielipiteitä rankalla kädellä. En usko hetkeäkään että vain asiattomia kommentteja poistetaan. Moderaattoritkin ovat vain ihmisiä ja "väärät" mielipiteet ovat helppoa riistaa tuossa hommassa.

Vuosi sitten en osannut kuvitellakaan puhuvani aiheesta näin kriittiseen sävyyn, mutta tällä hetkellä ymmärrän ettei minulla ole vaihtoehtoa. Suomen nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä ei tunneta enää käsitettä "poliittinen vastuu", vaan kansaa edustamaan valitut tekevät omat päätöksensä kansan mielipiteistä piittaamatta ja jos erehdytään kritisoimaan niin se on aina jonkun väärämielisen tahon masinoimaa kampanjaa eikä heidän sanomisiaan tarvitse noteerata. Pyydän kaikkia lukijoita heräämään todellisuuteen, jos ei ole vielä niin tehnyt....

Suomeen otettavia ryhmiä pitää analysoida vaikkapa Tatu Vanhasen

Suomeen otettavia etnisiä ryhmiä pitää analysoida niitten käyttökelpoisuuden perusteella.

Ihmisiä pitää arvioda sekä syntyperän että yksilöllisten ominaisuuksien mukaan. Syntyperän mukaan arvioiminen tarkoittaa sitä että päätellään syntyperän (rotu, kulttuuritausta) perusteella millainen ihminen on todennäköisesti kysymys.

Kaikki tällainen analyysi on äärimmäisen hyödyllistä. Esimerkiksi Vanhasen ja Lynnin kirja antaa hyviä avuja analysoida afrikkalaisten synnynnäisiä ominaisuuksia.

"Thors vetosi siihen, että keskustelua, joissa ihmisiä leimataan heidän alkuperänsä mukaan, on vältettävä – muuten he eivät voi kotoutua Suomeen."

Se, että esimerkiksi tiettyjä ryhmiä otettiin maahan analysoimatta ensin heidän hyödyllisyyttään ei ole kansan vaan poliitikkojen syy. Arvionti on tehtävä nyt jälkikäteen. Se ei ole leimaamista tai kiihottamista kansanryhmää kohtaan vaan ankaran kriittistä etnisten ryhmien arviointia.

Myös suomalaiset hyötypuntariin?

Miksi vain etniset ryhmät pitää kartoittaa niiden hyödyllisyyden mukaan?

Reiluun peliin kuuluu, että jos tuohon mennään, niin kartoitetaan toki suomalaisetkin. Ensin heimoittain, sitten asuinpaikoittain, ja mieluiten vielä yksilöinä.

Alhaiset hyötypisteet saaneet poistetaan maasta. Reilua ja kansakunnan edun mukaista toimintaa - siis siinä tapauksessa että etnisiä kartoituksia ryhdytään tekemään.

Suomalaisethan ovat jo kirjoissa..

.. ja kansissa. Voiko enempää härmän lasta enää syynätä? Jokaikinen on ihan varmasti pengottu moneen monituiseen kertaan yltä, päältä, sisältä ja sivulta, jopa korvien välistä. Rekistereitä riittää. Syntymästä asti on luokiteltu. On rokotettu, arvioitu, punnittu ja puntaroitu.

On käyty neuvolat, lastentarhat, esikoulut, pyhäkoulut, uimakoulut, kansakoulut, rippikoolut, emäntäkoulut, miestenkoulut ja monekirjavat opistot, ammattikoulut, autokoulut. Kaikenmaailman kursseista ja kurssituksista nyt puhumattakaan.

Lisäksi on arvioitu kelpoisuus-, kypsyys-, sun muut kyvykkyydet. Kaiken yllä leijuu tarkka tietoisuus erilaisista verkoista, verkostoista ja klustereista.

Koneistoa kyllä riittää. Lieköhän nyt sittenkin jollakin vielä kamala pelko, ettei suomalaisia vieläkään ole tarpeeksi arvioitu ja viipaloitu.

Notta ei olis pahitteeksi välillä pyöräyttää malliksi näitä maahanmuutajiakin saman myllyn läpi jotta edes hiukka yhteiskunta tutuksi johon ovat joutuneet. Ees vaikka ihan vaan pikkasen näytiksi.

Naurettavaa

"Miksi vain etniset ryhmät pitää kartoittaa niiden hyödyllisyyden mukaan?

Reiluun peliin kuuluu, että jos tuohon mennään, niin kartoitetaan toki suomalaisetkin. Ensin heimoittain, sitten asuinpaikoittain, ja mieluiten vielä yksilöinä.

Alhaiset hyötypisteet saaneet poistetaan maasta. Reilua ja kansakunnan edun mukaista toimintaa - siis siinä tapauksessa että etnisiä kartoituksia ryhdytään tekemään."

Tällaiset kommentit ovat ihan naurettavia. Ei suomalaisia voi eikä pidä poistaa Suomesta. Suomalaiset ovat Suomen vastuulla, ja kuuluvat Suomeen. Sen sijaan kaikki muut maailman ihmiset eivät ole Suomen vastuulla, eivätkä suomalaiset maailman muiden maiden vastuulla. Suomalaisia ei siksi voi "poistaa" tai "karkottaa" mihinkään, koska kenelläkään muulla ei ole velvollisuutta ottaa suomalaisia vastaan. Muut maat voivat kyllä ottaa jos haluavat, mutta velvollisuutta ei ole, ja siten karkotuksetkaan eivät voi onnistua, kun mitään varmaa kohdemaata joka olisi vastuussa karkotetuista ei ole. Toisaalta kaikki ulkomaalaiset ovat kotoisin jostain muualta kuin Suomesta, ja heidän kotimaillaan on velvollisuus ja vastuu heistä, vaikka siellä olisi kuinka sota tai nälänhätä käynnissä.

Aika epätoivoista argumentointia kun pitää verrata suomalaisia Suomessa ulkomaalaisiin Suomessa.

Ostrakismos käyttöön

On tässä jotain ideaa. Itse ehdottaisin antiikinaikaisen ateenalaisen menettelyn, eli ostrakismoksen, ottamista käyttöön. Tällöin kansalaiset voisivat äänestyksellä karkottaa määräajaksi henkilön, jonka he katsovat olevan uhka maan demokratialle. Tällaiset Thorsin yrityksen kaltaiset käytänteet saattaisivat tuossa mallissa johtaa mielenkiintoisiin lopputulemiin.

Ulkomaalaiset Suomessa

Voisiko ministeri tarkentaa lausumaansa "Ulkomaalaiset on saatava töihin ja mukaan yhteiskuntaan". Emmekö uskalla tunnustaa, että eri kulttuureilla on erilainen suhtautumien työhön. Nykyinen määrä töitä vieroksuvia maahanmuuttajia pitäisi riittää selvittämään millä taustoilla ei Suomeen kannata kerätä lisää verovaroin ylläpidettäviä ja lisääntyviä ryhmiä. Yhteiskunnassa nämä ryhmät ovat jo vahvasti mukana - vastoin ministerin lausumaa - ja oppineet nopeasti myös hyödyntämään suomalaisen yhteiskunnan naivia avokätisyyttä. Ministerin käytössä pitäisi olla maahanmuuttotaustatietoihin perustuvat työllistymistiedot ja rohkeutta tehdä niiden perusteella Suomea ja suomalaisten elämää ja elintasoa parantavia päätöksiä. Sanon näin huolimatta siitä, että olen itsekin maahanmuuttaja mutta kun seuraan mitä on tapahtunut, ymmärrän hyvin, että ärtymys ministeriä ja poliitikkoja kohtaan on suuri.

Ei se ole kielestä kiinni

Olen itse ruotsinkielinen ja minua ärsyttää Thors suuresti. Tämä johtuu siitä, että hänen henkilökohtainen idealisminsa peittää hänen reaalimaailmantajuaan ja näin ollen arvostelukykyään. Idealisti ministerinä ei ole Suomen kansan etu. Valitettavasti näitä kaikenkarvaisia idealisteja näyttää jonkinverran ministereinä esiintyvän...

Katsohan pakanaa

Astridissa on vielä paljon ytyä.

Kotoutumista maahanmuuttajien ehdoilla?

Miten Thors toimii käytännössä? Tiedän S2-opetuksen asiantuntijat ovat lähettäneet näkemyksensä suomen kielen opettamisesta rva ministerille. Ongelmia on mm., että opettajia kohdellaan huonosti ja tärkeintä kurssilla opiskelijalle on kotouttamistuki, ei oppiminen. Toisaalta kursseja järjestävät kaikenlaiset koulutusyritykset ja opettajaksi kelpaa kuka tahansa suomea puhuva. Tästä seuraa, että odotettuja kielitasovaatimuksia ei saavuteta.

Onko kielenopetusta tehostettu tämän jälkeen? Ei, vaan Thors lausui joitakin kuukausia myöhemmin, että kansalaisuuteen vaadittava keskitason kielitasokoe on liian vaikea.
Onko tässäkin kuunneltu maahanmuuttajia, jotka eivät viitsi tai halua opiskella suomea riittävän paljon ja vetävät esiin "vaikea kieli" kortin?

Toisaalta, jos suomenkielinen haluaa ruotsinkieliseen virkaan, on hänen myös suoritettava kielitaitokoe ruotsin kielessä. Ja vaikea sekin on. Ei auta kitistä ja vaatia virkaa itselleen vähemmällä kielitaidolla.

Eli kyllä maahanmuuttajiltakin pitäisi vaatia vastinetta ainakin ilmaiselle kielikurssille ja kotoumistuelle. Ehkä se motivoisi työhönkin.

Astrid: suomalaiset ovat rasistisia

...valehtelijoita kohtaan. Olet joutunut tuon valehtelijarasismin uhriksi!

"Luulen, että

"Luulen, että ruotsinkielisyyteni, se, että on ruotsinkielinen maahanmuuttoministeri, on se tekijä, joka näitä ihmisiä ärsyttää, Thors sanoi."

Ei pidä paikkaansa. Se on sun tyhmyytesi, joka ärsyttää!

Väärin.

Minua ei ärsytä se, että Thors puhuu ruotsia. Minua ärsyttää se, että hän on tekemässä Suomesta EU:n ghettoa. Minä en ole antanut lupaa verorahojeni käyttämiseen tällaiseen, ja jos meininki ei muutu, joku muu valtio saa ne rahat jatkossa.

Käsittämätöntä keskustelua

Tämä keskustelu osoittaa vain sen, millainen rasistinen perähikiä Suomi loppupeleissä on. Suomella ja nyky-Venäjällä ei ole oikeasti hirveän suurta eroa - haikaillaan kovia johtajia, tiukkaa valtion kontrollia sekä yhtä maata ja yhtä kieltä.

Suomalaisten suurin ongelma on järkyttävän huono itsetunto. Heti kun jollekin maksetaan optioita, niin niitä vaaditaan tyypiltä pois. Jos joku menestyy, niin lyödään tyyppiä matalaksi.

Suomessa nousee hirveä haloo, jos uusi naapuri ei olekaan samanlainen rantasandaaleissa tallustava viinaa kittaava ruma äijä, joka jauhaa 'vormulasta' ja jääkiekosta. Tämä "maahanmuuttolaki" olisi kuitattu Saksan ja Hollannin tapaisissa maissa olankohautuksella.

Ainakin suomenkielisten suomalaisten kannattaisi keskittyä vastaisuudessa omaan elämäänsä ja omiin asioihinsa enemmän sekä opetella kauppojen tiskeillä palvelemaan ruotsinkielisiä asiakkaitaan hivenen paremmin heidän omalla kielellään.

Thorsin johtopäätös on tyly mutta kommenttien määrästä ja tyylistä päätellen ihan oikea - tässä iskettiin ilkeästi arkaan paikkaan. En ole koskaan oikein tajunnut suomenkielisten alemmuuskompleksia suhteessa ruotsinkielisiin. Onko tälle asialle yhtään järkevää syytä? osaako joku fiksu ja kirjoitustaitoinen kertoa mistä tämä johtuu?

Terveisiä Muibe Toivoselle

Nii-in

Noh, se on tietysti sanomatta selvää, ettei kärjistykseni päde kaikkiin maahanmuuttopolitiikan kriitikoihin. Kritiikki Thorsia vastaan oli kuitenkin selvästi kohdistettu yhtä paljon ihmistä kuin asiaa vastaan. Menkööt kaikki se epäolennaisuuksien piikkiin.

Joka tapauksessa tulee vähempijärkisellekin myös rivien välistä selväksi, etteivät nämä kriitikot halua yhtään ainoaa maahanmuuttajaa Suomeen. Etenkään sellaisia jotka haluaisivat tulla suomalaisiksi itsekin.

Näiden wannabe-suomalaisten vika lienee viime kädessä hieman meikäläisittäin normaalia tummempi väripigmentti ihollaan tai valtavirrasta poikkeavat kasvonpiirteet. Kenties myös uskonto ja erilaiset tavat sekä kovempi puheliaisuus. Minkäs teet?

En ole nähnyt ainoatakaan kommenttia, jossa joku olisi vaivautunut pohtimaan, miten Suomen asukasluku ja työikäisten määrä voisivat pysyä tämän suuruisena ilman maahanmuuttajia.

Selkeästi ja yksinkertaisesti

>Joka tapauksessa tulee vähempijärkisellekin myös rivien
>välistä selväksi, etteivät nämä kriitikot halua yhtään
>ainoaa maahanmuuttajaa Suomeen. Etenkään sellaisia jotka
>haluaisivat tulla suomalaisiksi itsekin.

Melkoista tuubaa heität. Joka ainoa tuntemani 'kriitikko' nimenomaan haluaa että maahan tulisi fiksua, asiallisesti käyttäytyvää porukkaa.

>Näiden wannabe-suomalaisten vika lienee viime kädessä hieman
>meikäläisittäin normaalia tummempi väripigmentti ihollaan
>tai valtavirrasta poikkeavat kasvonpiirteet. Kenties myös
>uskonto ja erilaiset tavat sekä kovempi puheliaisuus.

Värillä ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä. Totta on että tietyn väristen tai tietystä kulttuurista tulevien ihmisten kohdalla on tilastollisesti syytä olettaa paljon kotoista suurempaa riskiä, mutta jokainen ihminen on silti yksilö ja yksilönä kohtelu on ainoa oikea ratkaisu. Mahdollisuuksien tasa-arvo.

huhhuh...

Noh, mistä nämä kriitikot sen "fiksuuden" ja "asiallisen käyttäytymisen" päättelevät? todennäköisesti ulkonäöstä ja uskonnosta... jokainenhan sen arvaa. Yksilönä pitäisi siis yksilöä kohdella, mutta tulee heti ensiriveillä selväksi, ettei kritiikkoa kiinnosta hirveästi yksilöt erilaisten ulkokuorien sisällä.

Tutun ja turvallisen kuuloisesti keskityt parin muodollisen piruetin jälkeen rikoksia tehneisiin maahanmuuttajiin. Ja taas yleistetään kaikki näiden perusteella taustaan katsomatta.

Juutalaiset maahanmuuttajat suunnilleen 100-150 vuotta sitten joutuivat "fiksuudestaan" ja "asiallisesta käyttäytymisestään" huolimatta lähes jokaisessa uudessa kotimaassaann tämän saman tyylisen keskustelun kohteiksi. Hekin pakenivat vainoja.

Mahdollisuuksien tasa-arvosta on tietysti kiva lässyttää, mutta mahdollisuus pitäisi myös sitten antaa eikä sulkea kaikkia mahdollisia ovia. Koska suomalaiset eivät tee penskoja riittävästi, niin ihmisiä haalitaan töihin ulkomailta. Harva tänne huvikseen tulee. Kenen tahansa Suomessa asuvan on ajateltava rahaa. Ei kukaan pelkällä asiallisella käytöksellä tee leipää pöytään.

Täytyy olla aivotoiminnassakin häikkää, jos ei tajua, miten hankalaa olisi taata kaikille suomalaisille mm. tätä "mahdollisuuksien tasa-arvoa", jos suurten taajamien ulkopuoliset alueet tyhjenisivät työikäisestä väestöstä.

Olkiukkojen polttelua

>Tutun ja turvallisen kuuloisesti keskityt parin muodollisen
>piruetin jälkeen rikoksia tehneisiin maahanmuuttajiin. Ja
>taas yleistetään kaikki näiden perusteella taustaan
>katsomatta.

Mikä sana näissä kahdessa lauseessa tuottaa vaikeuksia?

=====================================
jokainen ihminen on silti yksilö ja yksilönä kohtelu on ainoa oikea ratkaisu. Mahdollisuuksien tasa-arvo.
=====================================
(Lainaus edellisestä kirjoituksestani)

>Juutalaiset maahanmuuttajat suunnilleen 100-150 vuotta
>sitten joutuivat "fiksuudestaan" ja "asiallisesta
>käyttäytymisestään" huolimatta lähes jokaisessa uudessa
>kotimaassaann tämän saman tyylisen keskustelun kohteiksi. >Hekin pakenivat vainoja.

RKP:n vaalivaltit

Eilisillan TV-ohjelmassa käsiteltiin nuuskaa. RKP-läiset ovat tarttuneet nuuskaan niin kuin hukkuva oljenkorteen. Nuuska ja löperö maahanmuuttopolitiikka ovat näköjään RKP:n vaalivaltit.

On ihan pakko sanoa

että tällainen ulkoinen uhka on juuri sellainen, joka saa kansalaisten yhteenkuuluvuuden tunteen nousemaan. Eikä tämä ole pelkästään suomalaisia koskeva tunne. On hyvin valitettavaa, jos globaali taloustilanne, kasvava työttömyys ja laman oireet alkavat purkautua kansalaisten varaventtiilistä pihalla mm. tämän taitamattoman mamu-politiikan virhetoimintojen takia.

Itse en ole (vielä) äänestänyt Perussuomalaisia. Mutta jos ja kun tämä mamu- ymv politiikka ei muutu ja hallitus / valtapuolueet eivät ymmärrä reivata kurssiaan, ei ole pian muuta mahdollisuutta. Koska Persu'jen äänivyöry tulevissa vaaleissa on erittäin todennäköinen ja em. syistä odotettava.

Vanhasen ylimielinen ja asian vaikenemisella sivuuttama asia rakentuu aivan turhaan kärpäsestä härkäseksi. Kysehän ei ole kuin pienestä osasta maahanmuuttajia. Sosiaalisesta, ja kulttuuritaustaltaan niin vastakkaisesta osasta tulijoita, joiden työllistyminen edellyttää kohtuuttomia ponnisteluja.

Suomalaiset kyllä sietävät minkäväristä väkeä hyvänsä, jos näiltä itseltään löytyy pienintäkään omaa halua lähteä mukaan, vastoin omaa kulttuuriaan, sopeutumaan yhteiskunnan toimivaksi osaksi. Se vaatii aivan erilaista nöyryyttä, jota nykyinen Thors'in masinoima suhtautuminen/suvaitseminen ei edellytä, koska sitä ei näytä olevan hänellä ja hänen edustamallaan kielestä eikä puolueista riippumattomilla tahoillakaan.

Rasismia

En usko että kukaan nykyisin elävä suomalainen vastustaa maahanmuuttoa tai tuntee vihamielisyyttä ulkomaalaisia kohtaan.
Vain tietyistä maista ja kulttuureista nykyisin suurella paineella läntiseen maailmaan pyrkivät maahanmuuttajat herättävät suomalaisissa, myös suomalaisissa, vastenmielisyyttä.
Suomessa on aina paremminkin ihailtu ulkomaalaisia.
Jotkut muistavat vielä, miten Armin Giliä killisteltiin ja ihailtiin erikoisjunassa, joka kulki yhden kesän kansainvälisyyteen kurkottavan Suomen halki.
Kansainvälistyminen alkoi olympiavuonna, kun oikeita neekereitä nähtiin maassa, jossa oudoimmat ulkomaalaiset olivat siihen asti olleet laukkuryssät, sodanaikaiset natsisotilaat ja vuosisatojen kuluessa Ruotsin kautta tulleet mustalaiset.
Kun Suomessa onnistui naimaan ulkomaalaisen ja pääsi ulkomaille, oli se sitten vaikka savimajaan Afrikkaan, sai ihailua ja kuuluisuutta ja kuvansa naistenlehtiin.
Saman kehityksen ovat kokeneet kaikki Euroopasta hieman syrjässä sijaitsevat pohjoismaat.
Vielä kuusikymmenluvulla vähän eksoottisemman näköinen ulkomaalainen Ruotsissa, ja Tanskassakin, tunsi itsensä kuninkaaksi.

Oikeastaan vasta islamistien esiinnousu teki lopun tästä kulta-ajasta.
Rauhan oloissa löystettyjen ulkomaalaislakien arvostelijoita on alettu nimitellä rasisteiksi.
Toisaalta myös - ihan rehellisesti tästä aiheesta puhuvat tänään vain rasistit.

Saariston ruotsinkieliset syrjivät suomen kieltä

Olen useana kesänä veneillyt Turun saaristossa. Veneillessä tulee käytyä syömässä paikallisissa ravintoloissa, istuttua terassilla ja kahviloissa. Milloinkaan en ole näiden vuosien aikana kuullut Turun saariston ravitsemusliikkeissä suomenkielistä musiikkia. Ei soi Katri-Helena, Kirka, Kari Tapio saaristossa, mutta saman tyylilajin musiikkia eli iskelmiä soitetaan, jos laulukieli on muu kuin suomi. Musiikki, jota siellä soitetaan, on joko ruotsin- tai englanninkielistä. Voidaankin kysyä, mitä suomenruotsalaisilla on suomenkielistä musiikkia vastaan? Soittavat mieluummin vaikka englannin kielellä laulettua musiikkia kuin suomenkielistä. Eikö olisi loogista, että suomenruotsalaiset opettelisivat ensin osoittamaan suvaitsevaisuutta suomen kieltä kohtaan ennen kuin alkavat vaatia suomenkielisiltä suvaitsevaisuutta maahanmuuttajia kohtaan.

Keskittykää oleelliseen!

Kun Suomea oltiin liittämässä EU:hun oli h---vetinmoista huutoa (ilman nettiä ja blogeja, tosin - onneksi) siitä kuinka heti liittymisen jälkeen muut eurooppalaiset tulevat tänne ja vievät kaikki työpaikat ja ostavat pois saaret, rannikot, järvet, tunturit ja kaiken muunkin. Ja p--kan marjat! 6 kk liittymisen jälkeen silloisen työministeriön viranominen julkisti tiedon että kokonaiset 17 (!!!!!!) työhakemusta oli otettu vastaan härmän rajojen ulkopuolelta. Että se siitä jatkuvasta ja ilmeisestikin geeniperäisestä uskomattomasta ulkomaalaispelosta (lue 'erilaisuuspelosta'). Koittakaa nyt jo kasvaa myös mieleltänne länsimaisen sivistyksen pariin kuuluviksi kansalaisiksi. Ja tuo saaristossa soitettava musiikkijuttuhan tässä vielä ottaa sen kaikkein suurimman palkinnon päivän möläytyksestä - toivon mukaan oli huumoriveikko asialla!

sumfratirallallei, keskity siinä sitten..

"Koittakaa nyt jo kasvaa myös mieleltänne länsimaisen sivistyksen pariin kuuluviksi kansalaisiksi."

Eli mukautumaan kiltisti vain bättrefolk'aiseen sumfratirallallei tyyliin, aivan, på svenska.

"Ja tuo saaristossa soitettava musiikkijuttuhan tässä vielä ottaa sen kaikkein suurimman palkinnon päivän möläytyksestä - toivon mukaan oli huumoriveikko asialla!"

Siis mitenkä niin möläytys, aivan tosiasiahan se on. Mikäs siinä nyt noin riepoo / huvittaa ;)

Arka aihe suomenruotsalaisille, näköjään

Tuo viesti saariston suomenruotsalaisten suomen kielen syrjimisestä on ilmeisesti niin arka aihe itse suomenruotsalaisille, että koko viesti poistettiin suomi24.fi:n RKP-keskustelupalstalta. Suomenruotsalaisten suvaitsemattomuus näyttää olevan tabu, siitä saa edes keskustella. Samaan aikaan huudetaan naama punaisena, että suomalaisten pitäisi olla suvaitsevaisempia maahanmuuttajia kohtaan. Mitä asiatonta oli tuossa suomenkielisen musiikin syrjimistä käsittelevässä viestissä?!?

Lain valmistelu

Vanhasen selän takana ja suojeluksessa? on Thors valmistellut hiljaa lakiaan ja aivan ilmeisimmin se yritettiin hyväksyttää salaa joulun tienoilla. Ilman Aamulehden artikkelia hanke olisi voinut hyvin onnistuakin. Vaikka poliitikot väittävät etteivät adressit vaikuta, yli 20.000 allekirjoittajaa merkitse jotakin. Surullisimmin tässä kävi kansalaisyhteiskunnalle ja avoimuudelle. Ihmisiltä toivotaan muka poliittista aktiivisuutta ja osallistumista. Tästä nähtiin että Vanhasen yhteiskunnassa kansalaiset ovat vain alamaisia.

Vanhasen hallituksen maahanmuuttopolitiikka?

Perussuomalaisten voitto ei hetkauttanut hallitusta.

Vanhaselta kysyttiin vaalitappion jälkeen muuttuuko maahanmuuttopolitiikka.

Hän vastasi nopeasti: "Ei". Kuitenkin muutos löperömpään suuntaan oli Thorsin johdolla jo työn alla.

Jos Vanhasessa olisi johtajuutta hän olisi jo erottanut Thorsin.

Thors on

persujen ääniharava.

Näin pitkä keskustelu, eikä Natosta sanaakaan.

Kiintiöpuolueen sukupuolikiintiöministeri

Minua ei ärsytä niinkään Thorsin äidinkieli vaan se, että hän on hallituksessa kiintiöpuolueen naiskiintiöministerinä ilman mitään erityisiä ansioita.

RKP:llähän on hallituksessa käytännössä "vakipaikka", kävi vaaleissa miten kävi, ja naisilla on hallituksessa epävirallinen sukupuolikiintiö. Käytännössä naiset siis pääsevät hallitukseen pätevämpien miesten ohi, ja RKP pääsee hallitukseen vaaleissa menestyneempien puolueiden ohi.

Siis RKP voi vaikka hävitä vaalit selvästi kuten taisi käydä viimeistä edellisissä vaaleissa, mutta silti hallituspaikka tuntuu olevan varma.

Suomenruotsalaisten integroituminen suomalaiseen

On todellakin ällistyttävää...

On tosiaankin ällistyttävää, millaisia erityisoikeuksia suomenruotsalaisuuteen liittyy yhä tänäkin päivänä. Koko julkinen koneisto palvelee pientä suomenruotsalaista vähemmistöä näiden alkuperäiskielellä koko maassa, suomenruotsalaisille on omat koulut ja oppilaitokset vähäisimpine sisäänpääsyvaatimuksineen, ja kaiken kukkuraksi koko muu kansa pakotetaan opiskelemaan pienen vähemmistön pientä alkuperäiskieltä.

Käytän ruotsista sanaa "alkuperäiskieli" siksi, että käytännössä suuri osa suomenruotsalaisista käyttää arkikielenään suomea. Ruotsi on siis kielenä lähinnä kuriositeetti jopa suomenruotsalaisille itselleen, puhumattakaan muusta kansasta.

RKP voi mun puolestani olla hallituksessa TOISINAAN ihan kuten muutkin puolueet, mutta ei hallituspaikka saa mikään itsestäänselvyys olla! Etenkin jos vaaleissa selvästi hävitään, niin hallitukseen ei saisi olla mitään asiaa. Tämä on suorastaan demokratian irvikuva.

Ei se....

....ruotsinkieli ketään karkota. Mutta se kyllä pistää ajattelemaan, jos nukkuu omassa duunissaan, eikä ole kertaakaan saanut mitään konkreettista ja järkevää "tuotantoon."

Ihan sama, vaikka ministeri puhuisi kiinaa....

-EP-

Näinköhän on

Tuntuu ettei Thors ole itse kotoutunut suomeen ,on täälläkin juuri tulleita maahanmuuttajia ,ihan kivasti on sujunut ja suomen kieltä yrittävät kovasti opetella eivät ruotsia.

Missä parhaiten sopeudutaan?

Näyttäisi siltä, että mistä tahansa tullut maahanmuuttaja sopeutuu parhaiten ruotsinkielisissä kunnissa. Rutsdinkilisillä alueilla on ehkä vähiten rasismia.

Sinne siis

Niissä kunnissa on myös eniten rahaa.

Eihän ruotsinkielisiin kuntiin otettu

Karjalasta tulleita evakkojakaan sodan jälkeen.

Otetaan vitsinä

"Rutsdinkilisillä alueilla on ehkä vähiten rasismia."

Olen eri mieltä. Ruotsinkielisille alueille ei haluttu edes evakkoja. Maa oli hädässä, pakolaisia tuli tulvimalla. Heidät oli saatava jonnekin. Ja mitä tekivät ruotsinkieliset? He halusivat erillislain, ettei heidän tarvinnut evakkoja asuttaa.

No, aika on toinen, mutta liikupa ruotsinkielisissä kunnissa. Jokainen polku ja metsätie päättyy puomiin, ketjuun tai kivenmurikkaan. Privatområde kylttejä on joka tontin kulmalla.

Ystäväni muutti Sipooseen. Hän lähti polkupyörällä maaseututielle illan kähmeessä tutustumaan uuteen kotiseutuunsa. Jo juoksi lapsi tielle ja sanoi, ettei tänne saa tulla. Kun tuttavani ei lasta uskonut, tielle työntyi nainen, joka toisti saman. Siis ei saa tulla ajamaan paikalliselle tielle polkupyörällä!

JOS on ruotsinkielinen...

...niin sitten kannattaa puhua ruotsia niin voisi tulla vaikka ymmärretyksi oikein! Nythän me olemme saaneet kuunnella ja lukea ihan ymmärrettäviä sanoja, jotka ovat olleet vain sellaisessa järjestyksessä että ihan kokonainen kansakunta on käsittänyt asiat aivan väärin! Ei Astrid -täti suinkaan halua tehdä tästä maastamme Ranskalaista tai Ruotsalaista lähiötä polttopulloineen ja mellakkapoliiseineen. Kunde ni inte förstå?!

Tanska ottaa opiksi virheistään

IHT:n kolumnisti John Vinocur kertoo miten Tanskan vasemmisto katuu löperöä maahanmuuttopolitiikkaansa:

http://www.iht.com/articles/2008/12/29/europe/poli...

Toivoisin maamme hallituksen tutustuvan kirjoitukseen.

Dutch on hollantilainen

Kysessä on Hollannin (Dutch) vasemmisto, ei Tanskan (Danish).

kyllä ihan muuta

Ja kukunkukkuu!

Pakolaisministerissämme ärsyttää ainoastaan se seikka, että hänen aikanaan on turvapaikkaturismi karannut käsistä ja meillä on vain ilmaisen elämän perässä hiihtäjiä.

Ministeri voisikin vähän miettiä, miksi häntä ei arvosteta kuin vetää korttia "ruotsinkielinen" hihasta.

Hänen ansiostaan meillä perustettiin monia uusia vasaanottokeskuksia, joissa on vetreitä nuoria miehiä odottamassa, että pääsevät käsiksi ilmaiseen elämään. Perheenyhdistämisen kautta meillä on sen jälkeen koko perhe viettämässä ilmaista elämään.

Jospa arvon ministeri katsoisi peiliin.

 
 
ILMOITUS

Yritysblogit

Sami Järvinen
Sami Järvinen, Navi Group
 
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola, Omistajayrittäjä.fi
 
 
 

Tilaa US-uutiskirje

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.

 

Luetuimmat

 
 
 
 
 

Kysely