Lauantai 25.10.2014

Kirje suomalaiselta: ”Rikkidirektiivi rikkoo räikeästi EU-sääntöä”

Luotu: 
5.7.2012 08:56
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Rikkidirektiivin tavoite on vähentää merien ilmansaasteita ja happamoitumista.
|

Faktakulma

Euroopan unionin rikkidirektiivin tavoite on vähentää laivaliikenteen aiheuttamia rikki- ja pienhiukkaspäästöjä, jotka ovat ympäristöministeriön mukaan haitallisia terveydelle ja ympäristölle.

Suomen hallitus näkee rikkipäästöjen vähentämisen laivaliikenteessä kannatettavana tapana vähentää ympäristö- ja terveyshaittoja kustannustehokkaasti. Hallitus on kuitenkin selvittänyt mahdollisuutta perustelluin kriteerein tehtävään jäsenvaltio- tai aluskohtaiseen määräaikaiseen lykkäykseen, koska direktiivin toteuttaminen on nähty haastavaksi ja kalliiksi nykyteknologialla.

Rikkidirektiiviehdotuksen mukaan polttoaineiden rikkipitoisuus Itämerellä ja muilla niin sanotuilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla saa olla vuoden 2014 loppuun saakka enintään 1,00 painoprosenttia. Vuoden 2015 alusta rikkipitoisuuden tulee laskea enintään 0,10 painoprosenttiin.

Direktiivillä toimeen pannaan sellaisenaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa (International Maritime Organisation) vuonna 2008 hyväksytyt päätökset. Myös Suomi on hyväksynyt päätökset.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa (kok.) vetoaa Euroopan parlamentin puhemieheen rikkipäästödirektiivin uudelleen neuvottelemiseksi. Sarvamaan jättämän kirjeen on allekirjoittanut 49 europarlamentaarikkoa 15 maasta.

Sarvamaa vaatii lisäaikaa määräysten toteuttamiseen Itämeren laivaliikenteessä.

–Määräysten toimeenpano on käymässä mahdottomaksi, koska tarvittaviin teknisiin muutoksiin ei ole riittävästi aikaa. Europarlamentaarikot haluaisivat direktiiviin pidemmän siirtymäajan, Sarvamaa kertoo tiedotteessaan.

Lisäksi Sarvamaa katsoo, että voimaan astuessaan EU-direktiivi rikkoisi räikeästi sisämarkkinoiden tasapuolisuuden periaatetta. Direktiivin myötä rikkipäästöjen tulee laskea Itämerellä ja Pohjanmerellä 1 prosentista 0,1 prosenttiin vuodesta 2015 alkaen. Euroopan eteläisillä merialueilla päästöjen pitää puolestaan laskea nykyisestä 5 prosentista 0,5 prosenttiin vasta vuodesta 2020 alkaen.

–Direktiivissä Välimerelle sallitaan moninkertaiset rikkipäästöt Itämereen ja Pohjanmereen verrattuna, Sarvamaa ihmettelee.

EU:n meriliikenteen rikkipäästöjä säätelevä direktiivi hyväksyttiin lopullisessa muodossaan toukokuussa. Suomessa teollisuusyritykset ja ammattiyhdistykset ovat kritisoineet direktiivin aiheuttavan vientiteollisuudelle 600-800 miljoonan euron vuotuiset kustannukset ja vaarantavan jopa 20 000 työpaikkaa.

Ammattiliitto SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen totesi tällä viikolla Puheenvuoron blogissaan, että direktiivin ongelma on ennen kaikkea Euroopan pohjoisten ja eteläisten merialueiden epätasa-arvoinen kohtelu.

-Tavoite rikkipäästöjen alentamiseksi on sinänsä oikea, Tukiainen katsoo.

Faktakulma

Euroopan unionin rikkidirektiivin tavoite on vähentää laivaliikenteen aiheuttamia rikki- ja pienhiukkaspäästöjä, jotka ovat ympäristöministeriön mukaan haitallisia terveydelle ja ympäristölle.

Suomen hallitus näkee rikkipäästöjen vähentämisen laivaliikenteessä kannatettavana tapana vähentää ympäristö- ja terveyshaittoja kustannustehokkaasti. Hallitus on kuitenkin selvittänyt mahdollisuutta perustelluin kriteerein tehtävään jäsenvaltio- tai aluskohtaiseen määräaikaiseen lykkäykseen, koska direktiivin toteuttaminen on nähty haastavaksi ja kalliiksi nykyteknologialla.

Rikkidirektiiviehdotuksen mukaan polttoaineiden rikkipitoisuus Itämerellä ja muilla niin sanotuilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla saa olla vuoden 2014 loppuun saakka enintään 1,00 painoprosenttia. Vuoden 2015 alusta rikkipitoisuuden tulee laskea enintään 0,10 painoprosenttiin.

Direktiivillä toimeen pannaan sellaisenaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa (International Maritime Organisation) vuonna 2008 hyväksytyt päätökset. Myös Suomi on hyväksynyt päätökset.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Jari Martikainen

Kokoomuksen vaalikamppanjan alkulaukauksia?
Toukokuussa 2012 direktiivi hyväksyttiin EU:n ministerineuvostossa. Suomen hallitus Kokoomuksen johdolla oli mukana tätä hyväksymässä. Nyt Kokoomuksen meppi sitten vaahtoaa direktiiviä vastaan.
Direktiivi on paska ja hyvähän se on jos saavat sen kumotuksi. Olivat vain voineet olla hereillä pari kuukautta aikaisemmin ja jättää tuolloin ko.direktiivin hyväkymättä.