Keskiviikko 16.4.2014

Suomen poliisi voimaton – TS: ”Merkillistä”

Luotu: 
16.7.2012 07:58
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa moottoripyörä ja nopeuskamera. Kuvan motoristi ajoi sallitulla nopeudella.
|

Suomen maanteiden varsilla ajonopeuksia valvovat ”peltipoliisit”, eli valvontakamerat eivät juuri kiinnosta osaa moottoripyöräilijöistä, kirjoittaa Turun Sanomat.

Moottoripyörissä ei ole rekisterikilpeä edessä, eivätkä peltipoliisit kuvaa ylinopeutta kulkevaa tienkäyttäjää takaapäin.

Tämä on TS:n haastatteleman Satakunnan liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan, ylikomisario Jorma Johanssonin mukaan yleisesti hurjastelevien motoristien tiedossa.

- Moottoripyörien etukilvistä luovuttiin aikoinaan turvallisuussyistä, koska niihin saattoi loukata itsensä törmäys- tai suistumistilanteissa. Nykyisin ne voitaisiin korvata turvallisilla teipeillä, joihin rekisterinumero on painettu, Johansson sanoo TS:lle.

Johanssonin mielestä valvontaongelma aiheuttaa epätasa-arvoa kansalaisten välille, sillä sakotustilanteessa poliisilla ei ole keinoa tunnistaa ylinopeutta kaahaavaa motoristia, jos hän on peittänyt kasvonsa visiirillä.

– Merkillistä, ettei esitys moottoripyörien etupäätunnisteen käyttöönotosta ole edennyt eduskunnassa. Sitä on vastustettu turvallisuussyillä, mutta sellaiseen ei ole järkevää perustetta, Johansson sanoo.

Lue Johanssonin koko haastattelu Turun Sanomien verkkosivuilta.

Pitäisikö myös moottoripyörien keulaan kiinnittää rekisteritunniste?

3254 ääntä annettu
Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Perttu Manka

Mitä merkitystä on rekisterinumeron näkyvyydellä, kun kypäräpäistä motoristia ei kumminkaan kuvasta voi tunnistaa? Vai suunnitellaanko myös kypärän käytön kieltämistä että kuski saadaan tunnistettua sakotusta varten? Suomessa kun ei pelkän rekisterinumeron perusteella voi ketään sakottaa.

Otsikko on muutenkin harhaanjohtava; ei poliisi suinkaan ole voimaton ylinopeutta ajavia moottoripyöräilijöita kohtaan, ainoastaan valvontakamerat ovat heidän suhteensa suht hyödyttömiä. Kyllä perinteinen poliisitoiminta näihin tehoaa siinä missä ennenkin.

Hannu Mikael

Eteen muovinen joustava kilpi, ja sakot aina suoraan omistajalle, niin kaahailut peltipoliisien edessä loppuvat siihen.
Eduskunnassa ei kai ymmärretä sitä, että kilvessä voi käyttää metallin sijasta muitakin materiaaleja.

Kaarlo Hedström

Kysyinpä tuttavaltani, poliisi joka sattuu tietämään asioita, että kuinka paljon sitten näitä hurjastelijoita on. No ensinnäkin niitä on vaan kesäisin ja toisekseen niitä on erittäin vähän. Poliisin mukaan moottoripyörähurjastelijoita on vähemmän kuin autohurjastelijoita, siis suhteellisestikin!
Tässä nyt joku kesäpoliisi, kesätutkija tai kesätoimittaja kuulema yrittää tehdä raflaavaa juttua. Niin ja moottoripyöräpoliisien mukaan suomalaiset moottoripyöräilijät ovat paljon herrasmiesmäisempiä liikenteessä kuin autoilijat. Vai väittääkö joku esim. Kalle Isotaloa kaahariksi.

Petri Suomi

Kun tällaisia otsikoita taas revitään, niin ne liikennesääntöjen mukaan ajavat motoristit ja etenkin nopeusrajoituksia noudattavat saavat kuulla olevansa hulikaaneja ja rikollisia.
Ei minulla mitään sen suurempaa kiirettä ole moottoripyörälläkään, kuin autolla, joka on valtion erityisessä "suojeluksessa". Sehän tässäkin on takana, että keljuttaa, kun ei saada rahaa valtion kassaan myös moottoripyöräilijöiltä.

Että terveisiä vaan sille farkku Mercedeksellä liikkuvalle rouvalle Mäntyharjulla, joka huoltoasemalla oli tulla silmille ja räyhäsi pää punaisena, kuinka kaikki s*******n liivijengiläiset joutais viedä linnaan.

Ps. Minulla ei ollut liiviä, vaan ajopuku, jossa lukee BMW:)

Sami Tammisalo

Useissa maissa liikennevalvontakamerat kuvaavat ajoneuvon takaapäin. Lähtökohta on se, että ylinopeudesta joutuu vastuuseen ajoneuvon omistaja, mikäli kuljettajaa ei saada selville. Mielestäni tämä olisi hyvä suuntaus. Auton omistaja tai haltija joutuisi miettimään, kenelle autoaan lainaa.

Olavi Gavrilov

Poliisilla on varmasti laskelmat paljonko niitä sakkotuloja täytyy vuodessa kertyä. Eikö vaan suosiolla oteta käyttöön poliisivero ja lopetetaan tämä ddr tyyppinen kyttäys. Valtavasti syntyisi säästöjä poliisivoimien lakkauttamisesta. Poliisi nyt ei vaan ole enää aikoihin ollut olemassa kansalaisyhteiskuntaa varten vaan valtiota suojelemassa.

Marko Haatainen

Taasko se itkeminen alkaa? Rahaa siis pitäs saada enemmän vielä nyhdettyä ylipäätään ylinopeuksia vahtiessa vaikkei ylinopeuden aiheuttamille kuolemille tilastollista perustetta edes ole.

Kuulemma 2000 kuolee tupakaan vuodessa, 1800 alkoholiin ja 1000 tekee itsemurhan. Jos joukossa olisi edes pari motoristia vuodessa, niin se on ongelma kyn ylinopeudesta on kyse. Koko maassa kuolee ylinopeuksiin tilaston mukaan 60 joista 20-30 välillisesti, olemalla kyydissä taikka jäämällä alle jne.

Järki käteen!

Joonas Kontulainen

"Nykyhurjastelupyöristä" 99,9999% nostaa keulaa kaasusta kuskin niin tahtoessa. Ei näy etu eikä näy takakilpi ja saadaan yksi riski lisää kaahailuun. Hienoa, että huomioidaan tosi vähä marginaaliset huolet. Suurin osa ajelee maltillisesti, minä mukaanlukien.

Erkki Koski

Yhtään moottoripyöräilijää ei ole joutunut onnettomuuteen sen takia, ettei pyörissä ole etukilpeä. Yhtään moottoripyöräilijää ei ole joutunut vaaratilanteeseen peltipöntön kohdalla sen takia, ettei niissä ole etukilpiä. Vaaratilanteita tulee peltipönttöjen kohdalla ainoastaan sen vuoksi, että autoissa on etukilpi ja mahdollisen tunnistamisen pelossa vetävät liinat kiinni. Jotta turvallisuus parantuisi, niin autoista on poistettava etukilvet, jotta niillä ei suotta tehdä äkkijarrutuksia peltipönttöjen kohdalla. Myös peltipöntöistä etukäteen ilmoittavat GPS:sät tulisi määrätä kaikille pakollisiksi, jotta kaikki osaisivat jarruttaa ennakoivasti, eikä vasta paniikissa pöntön kohdalla. Britit poistavat automaattisia kameroita hengenvaarallisia, mutta Suomessa vaan vouhkataan täysin turhista asioista.

Petri Suomi

Onko kukaan muuten huomannut "peltipoliisin" eli telkänpöntön pysäyttävän ketään rattijuoppoa, 200 lasissa kaahaavaa, rekisteröimätöntä, vakuutuksetonta tai katsastamatonta autoa/motoristia?
Eli, romikselta 100 eurolla rekisterikilpinen isomoottorinen auto ja kokeilemaan vaikka Lahti - Tampere väliä huppu päässä 200 lasissa ja veikkaan, että kukaan ei saa ikinä selville kuka, mikä häh ja tuon välin ehtii hyvin ajamaan kuin mielipuoli.

En yllytä, en hyväksy vaan haluan poliiseja joilta saa tarvittaessa muutakin apua. Tahtoo vaan olla niin, että minun avuntarpeeni vuoksi jossain tilanteessa menee valtiolta rahaa ja siksi ei ole tärkeä huolehtia turvallisuudestani. Veroeurot kelpaa kyllä.

Jouni Nordman

Ne ketkä haluavat noit vältellä sen kyllä osaa, kiusa se on pieninkin virkavallalle. eikö toivoida kanssa tyytymätömyydeksi nyky liikenne sääntöjä vastan osoittaa. Eli eikö voida oppositiota liikenteessä suvaita, sillä eihän voi muuten liikenne säännöt mihinkää päin muuttua, jollei joku niitä kanssa vastusta.
Eli kun tarpeeksi lakeja tiukennetaan, alkaa liikenne tulemaa suuremmalle osalle mahdottomaksi, samalla poliisille ihan mahdottomaksi valvoa. Eli lakien vaikutus alkaa rappeutua, tästä on hyvänä esimerkkinä taknojuoppojen täysin valvomaton tilanne kaupunkien keskustoissa viikonloppu yösin.

Pasi Vuorio

Eihän tässä mitään ongelmaa ole, kuorma-autoissa on rajoitin, joka hoitaa ylinopeudet, laitetaan henkilöautoihin ja moottoripyöriin samanlaiset. Korkein sallittu nopeus meillä on tietääkseni 120 km/h ja sen ylittäminen voitaisiin helpostikin hoitaa teknisesti. Aika vaikea on selittää ainakin minulle syitä siihen, että auton tai mp:n pitäisi kulkea yli sallitun. Säästyisi poliisille aikaa muihin töihin eikä tarttis ajella karkureiden perässä yli kahtasataa. Ihmettelen sitä, ettei liikenneturvan esitykset asiasta etene.

Tommi Nieminen

”Nopeusrajoitusten mukaan ajava motoristi” taitaa käytännössä olla yhtä harvinainen kuin ”liikennesääntöjen mukaan ajava polkupyöräilijä”. Miksei siis oiottaisi juridisia mutkia ja määrättäisiä sakkoluonteista maksua jo mokomien tappolaitteiden omistamisesta?

make--87

Voisi sitä liikenteen parantamista miettiä muultakin kantilta kun vaan, että kuinka saada lisää rahaa valtiolle.
Ollaan valmiita ehdottamaan lp:n lakkauttamista ja sekö sitten muka parantaa tienkäyttäjien turvallisuutta kun poliisi puuttuu liikenteestä? Aika turhia ehdotuksia nuo "kilvet myös moottoripyörän etupuolelle" jos sillä etukilvellä ei ole muuta tarkoitusta kuin saada parit sakot lähetettyä oikeaan osoitteeseen.