Torstai 23.10.2014

Kannanotto vakuussopimuksesta: ”Kyseessä on lähinnä keppihevonen”

18.7.2012 19:16
    Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen esitteli Suomen ja Espanjan välisen vakuussopimuksen eilisessä tiedotustilaisuudessa. Arkistokuva.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.) esitteli eilisessä tiedotustilaisuudessa Suomen ja Espanjan välisen vakuussopimuksen.

Uusi Suomi kirjoitti eilen sopimuksen yksityiskohdista.

Elina Lepomäen (kok.) mukaan vakuudet eivät pienennä Suomen rahoitusriskiä olennaisesti.

-Vakuuksista sopimista pidetään Suomen voittona, vaikka kyseessä on lähinnä keppihevonen, jolla siirretään keskustelu pois olennaisesta, Lepomäki kirjoittaa Puheenvuoro-blogissaan.

Lepomäen mielestä vakuuksista käytävässä keskustelussa ei ilmene se että, Suomen vastuut (takaukset ja lainat) eivät euromääräisesti suppene vakuuksien myötä lainkaan.

-Olennaisempi kysymys kansalaisen kannalta olisikin miksi Suomi ylipäänsä on rahoittamassa espanjalaisia pankkeja.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa:

Kaarlo Hedström

Niin miksi suomalaisten täytyy rahoittaa vastikkeetta espanjalaisia pankkeja.
Kun kokoomuslainenkin jo kyselee näin, niin eikö olisi syytä katsoa peiliin. Hei, se on muuten kokoomus joka haluaa näitä pankkeja rahoittaa. Riittää, kun kokoomus sanoo stop tälle meiningille. Mutta kuten kaikki tietää, niin kokoomus on viiden henkilön johtama valkokaulusköyhälistön lammaslauma, joka ei taatusti vastusta johtoryhmää.
Siis taas yksi kokoomuslainen, joka voivottelee ja kuitenkin äänestää oma käsitystään ja äänestäjiä vastaan. Sanoisin, että tuommoinen henkilö on petturi.

Ja rikollisinta on se, että suomalainen maksaa euroopan korkeimmat verot, korkeimmat arvonlisäverot ja kiinteistöverot, maksaa kalleinta sähköä ja vesimaksua ja espanjalainen joka on varakkaampi kuin suomalainen maksaa vain 18% alvia ja elintarvikkeista 6% alvia, autoveron ollessa olematon eikä ole muuten kiinteistöveroakaan spanjooreilla puhumattakaan televiolupamaksuista sun muista.

Ennenkuin voidaan edes ajatella tasapuolista toisten auttamista on saatava yhtenäinen verotus koko eurooppaan yhtenäisine alveineen ja muine veroineen.

Asiat ovat edenneet Suomessa nyt siihen pisteeseen, että on aika kaivaa esille voimakkaat aseet ja väkivalloin tehtävä muutos. Syyrian ja Libyan malli on oiva malli nyt suomalaisille.

Anne Lindell

Älä pyytele anteeksi Reino, sillä vaikka sanoisit tuon sata kertaa, niin kuuroille korville kaikuu. Tästä tässä holtittomien pankkien rahoittamisessa on kyse. Eilinan kanssa täysin samaa mieltä. Olene omassa blogissani suu vaahdossa ja hiki hatussa yrittänyt paukuttaa tätä samaa päättäjien päähän, mutta kuten Reinolle sanoin ... kuuroille korville kaikuu. Ja sitten kun oikein kusessa ollaan niin sitten itketään, että miten tässä näin pääsi käymään, ja syylliset [ Katainen & Urpilainen Co ] aivan varmasti pääsevät pälkähästä.

Kaarle Akkanen

Peli jo pelattu vaikka pelaajat ovat vielä pukuhuoneessa! Nyt pitää suunnata katse tulevaan; uusiin tukipaketteihin, unionin kehityssuuntaan ja rahaliiton syventämiseen! Haluammeko olla näkyvissä olevan "kelkan" kyydissä ja kuinka pitkään? Entä Vasemmistoliitto. Miten saatatte istua tässä hallituksessa? Eikö ala jo hirvittää?

jukka juhola

Luulenpa että nämä vakuusvenkoilut ovat vain poliittista teatteria joka pääasiassa SDP,n vaatimuksesta tuli hallitusohjelmaan.muistaahan jokainen edellisen hallituksen aikaisen opposition pääpuolueen toiminnan hallituksen armottomassa arvostelemisessa. Jotain asiasta kertoo jo sekin että mikään muu maa näitä ei ole vaatinut kuin Suomi. Jokainen ymmärtää että jos samassa joukkueurheilussakin säännöt ovat kaikille samat. jos joku niitä rikkoo niin siitä tulee sanktio tavalla tai toisella. Ei jäähyllekään laiteta vastustajan pelaajaa vain sillä perusteella että toinen joukkue heikentyy liikaa! Eikö ole yksinkertaista! Suomen sisäpoliittinen tilanne on tällä hetkellä seurausta lähinnä maalaisliitto/keskustan eriseuraisuudesta joka alkoi jo kauan sitten Veikko vennamon perustettua oma ryhmänsä erotessaan Maalaisliitosta. Sdp pääsi hallitukseen kuin koira veräjästä vaikka kannatus oli viime vaaleissa historiallisen alhaalla. Tämä maa tarvitsee kunnon puoluereformin että äänestäjät tietävät keitä he oikeasti äänestävät. Nykyinen hallitus on irvikuva länsimaisesta demokratiasta, huippuna että koko vasemmisto on pääporvarispuolueen kelkassa hallituksessa! Vasemmiston kannatushan on vuosia laskenut ja on nyt kaikkien aikojen pohjalukemissa. Ymmärtääköhän tuo erinomainen Soinikaan mitä on tullut tehtyä noine jytkyineen; vaalivoitto tuli mutta vastuu ei kelvannutkaan! Taitaa olla demareitten bulvaani koko mies!