Keskiviikko 3.9.2014

Ruotsin poliisi teki oudon tulkinnan: Suomelta vaatimus

Luotu: 
3.8.2012 11:04
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Epäselvätilanne Ruotsin rajalla. Arkistokuva.
|

Suomi selvittää, mistä Ruotsin rekkakäännytyksissä on kyse. Ruotsi ryhtyi tällä viikolla käännyttämään rajoiltaan rekkoja, joiden paino ylittää 40 tonnia.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan käännytykset koskevat jatkossa myös suomalaisrekkoja. Tämä on ongelma, koska aiemmin 48-tonniset ja 60-tonniset suomalaiset yhdistelmät ovat saaneet ajaa Ruotsissa.

- Meillä ei ole tiedossa yhtään tapausta, jossa pysäytys olisi vielä koskenut suomalaista rekkaa. Kaikki tapaukset ovat Tanskan vastaiselta rajalta, ministeriön Liikennemarkkinat-yksikön päällikkö Tero Jokilehto sanoo Uudelle Suomelle.

Ministeriö elää kuitenkin käsityksessä, että Ruotsin poliisi soveltaa nyt käytäntöä 40 tonnin massarajasta.

- Käsitys voi olla laajempikin, Jokilehto sanoo.

Nyt ministeriö selvittää, mistä tulkinta uudesta massarajasta on syntynyt ja sovelletaanko sitä todella.

- Saimme Ruotsista sähköpostia. Siinä sanotaan näin: ”Toivomme, että ratkaisu saadaan aikaan mahdollisimman pian”. Vastaus voi tulla tunnissa tai maanantaina, Jokilehto lukee.

Tällä hetkellä suomalaiset eivät siis voi tietää, saako Ruotsiin ajaa normaalisti maksimissaan 60-tonnisilla yhdistelmillä.

Suomen ja Ruotsin välillä on ollut sopimus, jonka mukaan maiden sisäisessä ajossa sallitut rekat ja yhdistelmät saavat ajaa kummassakin maassa. Nyt Ruotsi tulkitsee uudella tavalla kansainvälistä liikennettä.

Oikeustapaus

Taustalla on Jokilehdon mukaan ilmeisesti Ruotsin korkeimmassa oikeudessa käsitelty tapaus, jossa poliisi pysäytti yli 40-tonnisen yhdistelmän. Jokilehto on kuullut yhdestä tapauksesta oikeudessa. Mikäli kyse todella on Jokilehdon keissistä, Ruotsin poliisi tekee virheen pysäyttäessään suomalaisia ja tanskalaisia rekkoja.

- Siitä tapauksessa rekka oli matkalla Ranskaan, jossa on 40 tonnin rajoitus. Suomi ja Ruotsi noudattavat vastavuoroisuusperiaatetta, Jokilehto sanoo.

EU-alueella liikenteen sääntelyä on pyritty rajoittamaan. Suomi ja Pohjoismaat ovat kuitenkin jo pitkään sopineet, että maiden välinen liikenne saa olla raskaampaa. Tämä ei EU:lle ole ongelma.

- Euroopassa yleinen rajoitus on 40 tonnia. Se on ymmärrettävää maissa, joissa on tunneleita ja ahtaita katuja, Jokilehto kertoo.

Käännytyksistä kirjoitti ensimmäisenä Suomessa Turun Sanomat.

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Seppo Suominen

Tietyt suomalaiset huolintaliikkeet käyttävät itäeurooppalaisia kuljetusfirmoja moduliajossa kokonaispaino 60t vaikka autot katsastettu 40t painolle maasa johon ne on rekisteröity ei ihme et onkelmia. Nämä kyseiset maat eivät kuulu pohjoismaisen sopumuksen piiriin eili ympäri vaan .....................

Kaarlo Hedström

Näin se menee, Suomi tässä on se mokaaja. Ja onhan meillä täysin asiantuntematon liikenneministerikin jota kiinnostaa vain työmatkojen kilometrikorvaukset ja polkupyöräkaistat.

Mutta asiaa. 40 tonnin yläraja on käytäntö EU-maissa. Suomi on metsäteollisuuden vaatimuksesta aikoinaan käyttänyt kovempia painoja ja suurempia mittoja, esim. 2.60 kokonaisleveyttä. Mutta kun EU:n mentiin, niin astui voimaan siirtymäajoilla EU-säännöt rekkojen mitoituksiin. Ja Suomi rikkoo lakeja, tottakai.

Suomen teillä ajaa omat ja itämaan rekat huimilla ylipainoilla. Tämä on arkipäivää. Ja paskat kuljetusfirmat yrittävät sitten vielä ajaa euroopassakin ylikuormilla ja nyt itkevät, kun muissa valtioissa on ryhdikkyyttä valvoa asioita.

Suomi on huonojen kuljetusyritysten maa. Suomalainen kuljetusyrittäjä on euroopan pohjasakkaa. Se tiedätään. Ei muuta kuin kaikki suomalaiset nykyiset kuljetusfirmat nurin ja uusi alku uusin rehdein yrittäjin, jotka toivottavasti perustavat firmansa viroon tai muualle ulkomaille.

Jukka Pölkki

Kaikella tavalla sitä yritetään kilpailla,. ihan oikein kyllä, kun käännyttävät kaikki Eestiläiset moduliyhdistelmät rajalta takaisin, vaikka olisivatkin suomalaisen huolintaliikkeen ajossa. Pitäisi Suomenkin viranomaisten kiinnittää asiaan huomiota.

Veikko Hintsanen

Suomelle ja Ruotsille annettiin aikoinaan lupa suuremmille rekoille puunjalostusteollisuuden kuljetusten takia.

Vuonna 2011 eu.ssa sovittiin ( http://ec.europa.eu/transport/strategies/2011_white_paper_en.htm ) ,että linja ja kuorma auto liikenteen volyymistä siirretään 50% rauta ja vesitie liikenteeseen.

Liittyisiköhän tämä ruotsalaisten tulkinta em sopimuksen konkreettiseen tapaan alkaa valmistella tuota siirtoa jolla pitkällä tähtimelle tätä siirtoa aletaan toteuttaamaan. Siirron tuloksena alennetaan eu:ssa tutkitulla ja sovitulla tavalla infran rakentamiskustannuksia, liikenteen ulkoisia kustannuksia, päästään ilmastomuutos strategioiden mukaisiin päästötavoitteisiin ja loppujen lopuksi pienennetään logistisia kustannuksia kun jo keskimatkan(yli 50km) siirrot siirtyvät rauta ja vesiliikenteen piiriin.

Ongelmana Suomessa on tämän keskustelun aloittamisen välttäminen koska strategisat ja liikennepoliittiset suunnitelmat ja infran rakentamiset ovat suunnatut yhä 99% eu strategian vastaiseen kuorma auto liikenteen määrän ja volyymin ylläpitämiseen.

Eli tulisiko samallavihdoin katsoa omaa pesääkin ... missä liikenteen kehittämisessä mennään.

Mediankin olisi aika tutkia ja kirjoittaa asiasta muutakin kuin LVM:n kuorma auto liikenteen ja VR:n edustajien mainos ja lobbaus tarkoituksessa annettuja valmiita kirjoituksia ja heidän suorien mielipiteittensä toitottamista ilman vaihtoehtoja ja kommentteja siitä mitä eu:ssa on sovittu.

Jukka Pölkki

Mielenkiintoista nähdä esim. kuinka logistinen elintarvikeketju pelaa rautatien avustuksella, saattaa olla melkoista vilskettä ratapihoilla, kun esim vihannekset pitäisi olla jo viimeistään aamuviideltä marketeissa. On tietysti mahdollista rakentaa kaikenlaista, mutta ei se sitä muuta, että kummipyörillä noissa elintarvikehuolloissa on aina tehtävä. Metsäteollisuus on ketjuttanut logistiikkansa kannoilta tehtaalle tarpeensa mukaan, kustannusvaikutus on varmasti melkoinen erilaisiin muutoksiin. Sellu ja paperi kulkeekin pääosin rautateitse, toki täytekuormia on otettu vr vaunuista, ainakin transpointilla. Kappaletavarapuolella vaikea nähdä säästöjä, kun samoja tavaroita pitää siirtokuormata useammin, no ehkä ratkaisut löytyy jotenkin. Hintoihinsa tulee, mutta kuluttaja maksaa.