Perjantai 24.10.2014

”Mersulla päristelyä ei tarvitse muiden veronmaksajien tukea”

Luotu: 
6.8.2012 11:21
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Kilometrikorvauksia aiotaan laskea kautta linjan.
|

Faktakulma

Kilometrikorvaus tarkoittaa palkansaajan saamaa korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla. Työmatka tarkoittaa työn puitteissa tehtyä matkaa (esim. matka työpaikalta asiakkaan luokse), ei matkaa kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin. Kilometrikorvauksen maksaa työnantaja. Lähde: kilometrikorvaus.fi

Helsingin vihreiden puheenjohtaja Hannu Oskala on mielissään valtiovarainministeriön suunnitelmista leikata kilometrikorvauksia.

- Nykyistä hiukan matalampi yleinen kilometrikorvaus (0,43€/km) on perusteltu – on ihan hyvä että myös matkakorvausten kautta kannustetaan kansalaisia sekä hankkimaan edullisempia (ja vähäpäästöisempiä) ajoneuvoja että ajamaan taloudellisemmin. Jokainen voi omilla valinnoilla vaikuttaa siihen miten pitkälle kilometrikorvaus riittää. Tulevakin taso riittää kattamaan erittäin hyvän uuden auton käyttökustannukset täysmääräisesti. Mersulla päristelyä ei tarvitse muiden veronmaksajien tukea, Oskala kirjoittaa blogissaan.

Ehdotus tarkoittaisi yleisen verottoman kilometrikorvauksen laskemista 0,45 euroa per kilometri -tasolta 0,43 euroon. Lisäksi yli 15 000 kilometriä vuodessa ylittävät korvaukset saisivat olla vain 25 senttiä kilometriltä.

Faktakulma

Kilometrikorvaus tarkoittaa palkansaajan saamaa korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla. Työmatka tarkoittaa työn puitteissa tehtyä matkaa (esim. matka työpaikalta asiakkaan luokse), ei matkaa kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin. Kilometrikorvauksen maksaa työnantaja. Lähde: kilometrikorvaus.fi

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Hannu Oskala
Hannu Oskala
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Pekka Siikala

Käytin työajossa Mersua, jonka hankintahinta oli 6000 euroa ja joka kulutti dieseliä hieman yli 5 litraa sadalla kilometrillä.

Seuraavaksi käytin vuoden 2006 ekoautoa, jonka hankintahinta oli 7000 euroa ja joka kulutti bensiiniä 6 litraa sadalla kilometrillä.

Hylkäsin vihreät koska vihreitä hallitsevat asiantuntemattomat cityvihreät.

Marko Haatainen

Naapurille tuli ekoauto mikä maksoi 31000e. Itse ajelen muutama vuoden vanhemmlla parin litran koneella... Nyt naapuri istuu rullatuolissa kesäpäivänsä. Tuli talvella ajaneeksi uriin, jokka ei sopinu häen autolleen. Auto levisi kuin ankan paska 60km/h vauhdissa osuessaan sillankaiteesta toiseen autoon. Kyllä kannatti bensan säästäminen. Paloesimiehen mukaan isompi auto olisi taanut kävelykyvyn.

Henri Mikkonen

Valitettavasti se vaan ovat nämä mersumiehet, jotka suurimman osan veroista maksavat joka tapauksessa. Yli puolet yhteiskunnan jäsenistä on puhtaasti nettosaajia.

Kateellinen saa olla, mutta ei se ole yhteiskunta joka mersumiehiä tukee, vaan kyllä asia on täysin päinvastoin.

Vesa Rutanen

Nythän on niin,että vihreä talous-ja veropoliittinen linja pelastaa meidät vasemmiston ja vihreiden ikiaikaisesta pelosta - riistosta.Mainittu linja nimittäin johtaa siihen,ettei ole kohta "riistäjiä" eikä työpaikoja,joilla työläisiä riistettäisiin.Ah mikä auvo meitä odottaa.

Jouni Kokkonen

Kuten tavallista Hesalaiset Citykanit eiku -viherpipertäjät ei ymmärrä että Suomi iso ja harvaan asuttu maa. Kaikkia työmatkoja tässä maassa ei voi hoitaa ratikalla. Olisi muuten kiva nähdä miten raitkalla pääsee vaikkapa metsähommiin.

Isomman auton ajomukavuus ja -turvallisuus on ihan eri luokkaa kuin pienen rimpulan. Erityisesti "ekoautot" ovat varsinaisia surmanloukkuja. Ja hybridit kuluttavat muualla kuin Hesan keskustassa ajettaessa enemmän kuin paljon isommat ja paremmat kiesit.

Marko Lilja

Vihreiden hiilidioksidisekoilulla ei ole mitään tolkkua. Uhrina tavallinen myynti-, raksamies yms. joka haluaa elättää perheensä.

Nyt jo maksetaan auton hankintahinnoista järjettömiä veroja ja lisäksi lähes koko polttoaineen hinta on veroa.

Kaiken huipuksi kilometrikorvauksia nipistetään. Luulen, että moni vaatii vapaan autoedun km-korvausten sijaan.

Kaikki tämä kertoo vain vihreiden täydellisestä vieraantumisesta työelämän ja arjen todellisuudesta.

En tiedä onko tämä cityvihreä koskaan asunut maakunnassa kuten itse olen. Siellä kun EI joukkoliikenne toimi ja auto on välttämättömyys.

Vihreät ovat stalinistisen taistolaisuuden jatkumo, se tulee esiin tässäkin mielipiteessä selkeästi.