Keskiviikko 30.7.2014

Vain 25 snt / km? ”800 000 suomalaista yllätettiin arvaamatta”

Luotu: 
7.8.2012 11:23
Päivitetty: 
8.8.2012 11:29
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Autoliitto ei hyväksy ajatusta kilometrikorvauksen alentamisesta paljon ajavilta.
|

Kilometrikorvauksen muuttaminen sotkee työnsä puolesta autoa käyttävien ihmisten laskelmat ja iskee pahasti vapaaehtoistyöhön. Äkillinen korvauksen leikkaaminen on hallitukselta arvaamatonta ja epäoikeudenmukaista politiikkaa. Nykyjärjestelmää ei siksi ole syytä muuttaa.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvostelee Uuden Suomen haastattelussa ankarasti suunnitelmaa leikata kilometrikorvauksen veroetua yli 15 000 kilometriä vuodessa ajavilta.

- Tämä nykyinen järjestelmä on ihan ok. Kun yksi raja vedetään johonkin, täytyy hyväksyä, että aina joku voittaa ja joku häviää, Nieminen kommentoi korvausleikkurista käytyä keskustelua.

Suomessa kilometrikorvausta saa Autoliiton laskelmien mukaan noin 800 000 ihmistä. Kilometrikorvauksen maksaa työnantaja, mutta se on veroton korvaus auton käytöstä.

Voittajia vähän

Talouselämä laski eilen, että nykyiset henkilöautot kuluttavat niin vähän, että noin 20 senttiä olisi perusajossa riittävä kilometrikorvauksen taso paljon ajaville.

- Voittajien määrä on marginaalinen. Ei tällä kukaan rikastu. Niin kateellinen ei kannata olla, Nieminen sanoo.

Julkisuudessa on pyöritelty ajatusta alentaa nykyinen 43 sentin kilometrikorvaus 25 senttiin yli 15 000 kilometrin ajoista. 15 000 kilometriin asti korvaus olisi edelleen 43 senttiä.

"Nyt autoilijoiden talousarviot joutuvat uuteen valoon. Ei ole hyvä, että he tulevat tällä tavalla yllätetyksi."

- Kilometrikorvaus on veroton korvaus työkalun käytöstä. Ei siitä valtio ole ennenkään mitään saanut, Nieminen ihmettelee perusteluja, joiden mukaan valtio säästäisi.

Mahdollisia tapoja Nieminen näkee kaksi: valtio saisi veroja, kun ihmiset joutuisivat käyttämään tulojaan autoilun kustannuksiin, ja valtio säästäisi omissa kilometrikorvauksissaan.

”Autoilijat yllätetään”

- Nykyjärjestelmä on luotu siksi, että saadaan sujuva ja nopea tapa hoitaa asia keskimääräisesti. Voisimme myös maksaa korvauksen todellisia kuluja vastaan, mutta verottaja ei haluaisi tarkastaa 800 000 autoilijan ajopäiväkirjoja ja kuitteja, Nieminen perustelee Autoliiton kantaa.

Hän painottaa, että km-korvaus perustuu nyt useasta eri kustannuksesta laskettavaan lukuun. Kyse on Niemisen mukaan matematiikasta, ei ”hatusta vedetystä luvusta”.

- Jos korvaukset irrotetaan todellisesta elämästä, se on politiikkaa eikä enää matematiikkaa.

Hallituksen yhtäkkistä ilmoitusta Nieminen pitää epäreiluna, sillä työssään autoa käyttävät ihmiset ovat laskeneet työajonsa ja taloutensa km-korvausten varaan.

- Nyt nämä arviot joutuvat uuteen valoon. Ei ole hyvä, että autoilijat tulevat tällä tavalla yllätetyksi. Politiikka on ennalta arvaamatonta ja epäoikeudenmukaista, Nieminen kritisoi.

Autoliiton mukaan autoilun kustannukset eivät ole laskussa, vaan nimenomaan nousussa kiitos valtion. Autovero ja polttoainevero ovat liiton mukaan nostaneet selvästi liikenteen kustannuksia. Vain alhainen korkotaso pitää perustelun paikkansa.

Eilen Puuliitto otti kantaa kilometrikorvauksen leikkaamiseen.

Hyväksytkö ajatuksen kilometrikorvauksen alentamisesta?

3074 ääntä annettu
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Hannu Oskala
Hannu Oskala
Henkilöt: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Juha Leppänen

"- Voittajien määrä on marginaalinen. Ei tällä kukaan rikastu. Niin kateellinen ei kannata olla, Nieminen sanoo."

Tuttuni juuri kesällä kertoi miten hyvin jää käteen kun tekee työmatkoja omalla autolla. Hän kyllä ajaa vanhahkoilla ja halvoilla autoilla, eli ehkä jos ajaa uudella/kalliilla autolla, niin auton hinnan aleneminen kompensoi kilometrikorvauksia. Mutta selvää lienee että nykykorvauksilla voi myös ansaita.

Tapio Niemi

Kyllä markkinataloudessa työntekeminen pitää olla kannattavaa, istuu toimistossa tai ajaa autolla. Työnantaja järjestää työkalut työntekemisen ei se ole valtion ja veronmaksajien asia rahoittaa autolla tapahtuvaa työntekoa.

Miusa U

Talouselämä laski, että 20 snt olisi kustannuksia vastaava korvaus paljon ajaville. Nyt he saavat siis epäoikeudenmukaisen veroedun. Jos sitä ei poisteta, kaikkien verotusta joudutaan kiristämään. Tämä olisi paljon pahempi ja haittaisi työllisyyttä paljon enemmän. Etenkin pienituloisten verotusta pitäisi laskea. Itsekin menetän mutta silti kannatan poistoa.

Samalla pitäisi kyllä leikata valtion menoja ja keventää verotusta yleisesti.

Pekka Paunio

Talouselämä ei laskenut, se referoi Tekniikan Maailman laskelmaa, jossa laskettiin vain muuttuvien, siis kuljetusta matkasta aiheutuneiden kustannusten osuus. Kuluissa ei siis ole mukana pääomakuluja eikä auton arvon laskua.
Hyvän kuvan auton käytön kokonaiskuluista saa tarkastelemalla, kuinka paljon vuokra-autolla ajaminen maksaa. Työnantajahan voi työmatkalle vuokrata auton työntekijälle, kumpaakohan työnantaja mielummin tekee, maksaa kilometrikorvaukset työntekijälle vai vuokrakulut autronvuokraajalle.

Sara Virta

Kaipa työnantajat ovat sitten varustautuneet ostamaan lisää työsuhdeautoja työntekijöittensä käyttöön, auton kulut eivät toki ole laskeneet, nousseet pikemminkin bensanhinnan myötä.

Jos olisi mahdollista elää ilman autoa sen mielellään tekisi. En missään nimessä kannata minkäänmoisia korvausten leikkaamisia. Seuraavaksi ne "toiset" vissiin käyvät käsiksi verottomuuteen ja sitten aletaan taas puhua, että verotuksen korvaukset olisi poistettava. Uskomatonta oravanpyörää.

Alan olla sitä mieltä, että hallituksen valtuudet Suomen asioihin puuttumiseen ne olisi eliminoitava kokonaan.

Olavi Nieminen

Oman auton käyttö loppuu työajossa tappiollisena. Autoverotus ja sen rahoitus on tappiollista ja kilometrikorvaus ei eroa kata.
Valtio/työnantaja joutuu antamaan työauton.
Kukaan hullu ei kustanna työnantajan ajoihin enää omaa autoaan.
Auton vaihtoväli pitenee kun sillä ei aja työajoja.

Ari-Vesa Parviainen

Kummallista tässä on, että toimivaksi havaittua systeemiä halutaan peukaloida kesken kaiken, piittaamatta ansion- ja siis verotulojenmenetyksistä, samaiselle peukaloijalle.
Kuin tappaa lypsävä lehmä? Muut vaihtoehdot lie paljon tyyriimpiä?
Eikös tämä ole ollut juuri tuota suositeltavaa "kimppakäyttöä", autolla useita funktioita?

Tuomo Ruponen

Voihan ne työajot laskuttaa todellisten kulujen mukaan, jolloin voittoa ei tule, muttei tappioitakaan -- ajopäiväkirja kuntoon, poistot kohdalleen ja kuitit talteen. Toiminut jo monta vuotta, kun kulut ynnä veronalainen kulukorvaus on ollut 0,65-0,75€/km - polttoaineen hinnasta, huolloista ja poistoista riippuen. Ohjeen voi lukea veroilmoituksen täyttöoppaasta.

Jan-Erik Sepponen

Alennus on hyvä, koska aika moni ajaa töihin kun se kannattaa vaikka julkinen kulkisi ihan oven vierestä (100-500m päästä). Liikenne ruuhkat ovatkin sitten nykyisellä liikenne suunnittelulla suuret. Tämä alennus poistaisi osan turhasta liikenteestä, tosin asuntojen hintoja pitää rukata paljon alaspäin jotta tämä alennus voitaisiin tehdä. Osa on muuttanut keskelle ei mitään, kun asunnot ovat kiskurihinnalla myynnissä kaupungeissa. Tosin jos on varaa hommata yli 50 000 maksavankin auton töihin ajoon ja takaisin (ei ne joiden työpaikka kulkee auton mukana, esim putkifirmat etc), niin ei tuo alennettu työmatkakorvaus sitten paha ole, oppii ajamaan rauhallisemmin samalla kun ei mene osaa summasta polttoaineeseen.