Keskiviikko 17.9.2014

Hyöty kilometrikorvausten leikkaamisesta kutistui – ”Kannattaako?”

Luotu: 
9.8.2012 18:25
  • Kuva: EPA / All Over Press
    Kuva
    Oman auton työkäytöstä maksettavaa kilometrikorvausta ollaan alentamassa.

Faktakulma

Hallitus kaavailee oman auton työkäytöstä maksettavan kilometrikorvauksen alentamista.

Julkisuudessa esitetyn mallin mukaan 15 000 kilometriin asti korvausta voi maksaa verottomana 43 senttiä kilometriltä. 15 000 kilometrin jälkeen korvaus putoaisi 25 senttiin kilometriltä.

Kilometrikorvausuudistuksen hyödyt ovat kutistuneet kymmenesosaan aiemmin arvioidusta.

Uudistusta on perusteltu valtion saamalla taloudellisella hyödyllä.

Kilometrikorvausuudistuksen tuoma, julkisuuteen esitetty, 70 miljoonan euron tulo onkin kutistunut valtiovarainministeriön budjettiesityksessä 6-7 miljoonaan euroon, Markkinoinnin ja oston edunvalvontajärjestö SMKJ kertoo.

– Rahaahan se on kuusi miljoonaakin euroa, mutta kannattaako ongelmallista uudistusta painaa eteenpäin tuon vuoksi, kun negatiiviset vaikutukset ovat jo käyneet ilmeisiksi, SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen kertoo.

Uudistuksen menetykset esimerkiksi uusien autojen hankinnasta kertyviin verotuloihin ovat SMKJ:n mukaan 20 miljoonaa euroa vuodessa.

– Onko ministeriöllä ja poliitikoilla valmiutta haudata hanke tai ottaa edes aikalisä parempaa valmistelua varten? Häkkinen kysyy.

Myös Puuliitto on arvostellut kilometrikorvauksen uudistamista, koska se iskisi pahasti erityisesti suomalaisten metsurien lompakolle.

– Välillinen vaikutus voi olla se, että metsänostajat päättävät olla ostamatta metsää kaukaisimmilta palstoilta, Puuliiton puheenjohtaja Sakari Lepola kertoi Uudelle Suomelle aiemmin tällä viikolla.

Faktakulma

Hallitus kaavailee oman auton työkäytöstä maksettavan kilometrikorvauksen alentamista.

Julkisuudessa esitetyn mallin mukaan 15 000 kilometriin asti korvausta voi maksaa verottomana 43 senttiä kilometriltä. 15 000 kilometrin jälkeen korvaus putoaisi 25 senttiin kilometriltä.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Risto Aallonharja

"– Rahaahan se on kuusi miljoonaakin euroa, mutta kannattaako ongelmallista uudistusta painaa eteenpäin tuon vuoksi, kun negatiiviset vaikutukset ovat jo käyneet ilmeisiksi,"

Hieman kuin sanoisi Ulvovalle Myllärille, että "tulehan jo kotio sieltä.. kannattaako sitä nyt tuolla tavalla kuulle ulvoa".

Hannu Haili

Tyypillistä hallituksen näpertelyä tämä kilometrikorvauspelleily. Todellisia rahareikiä ei edes haluta tukkia. Pistetään nyt alkuun ruotsi vähemmistökieleksi ja lopetetaan humanitäärinen maahanmuutto niin vuodessa säästyy miljardeja.

Arvo Koiso

Mä olisin voinut kertoa tämän heti, koska olen niin helvatan fiksu, en vaan viitsinyt, koska haluan esiintyä keskinkertaisena, olen pohjimmiltani vaatimaton luonne nääs.

Olen vaan kyllästynyt kertomaan urpoille asioita miljoonaan kertaan, se kun on ajanhukkaa. Tässäkin tapauksessa haluttiin vaan taas antaa jokin "viesti," ja taas menee vimpan päälle pitkin reisiä.

Miksi muuten ostaa sitä autoa täältä, kun sen saa paremmin varusteltuna, ja halvemmalta jostain toisesta maasta? Jatkuvasti vilisee valuuttaa verottajan ohi kiihtyvällä vauhdilla, ja edelleen tässä Pohjois-Koreassa kuvitellaan olevansa jotain muuta kuin ollaan....

Jarmo Kanerva

Mitenkäs ne kompressori ja naulain ja tarpeelliset tavarat (100kg) kärryssä bussilla liikkuu ??
Onkohan nyt nykyinen suomalainen elämänmuoto, ammattimiehet ja tekeminen valtiovallan kirouksessa ?
Miksi lähes kaikki Katainen&Urpilainen Co -nykyhallituksen toimet pyrkivät vahingoittamaan yhteiskuntaa ? Ollaan vain joka paikan jarruja ja tukkoja.
Kaikki ihmiset eivät pyörittele vain papereita työpaikoilla tietokoneen ruudulla, kuten valtion virkanaiset Helsingin keskustassa. Eikä kaupungeissa autot kulje 4 l/100km.

Ei kai kukaan viitsi omaa autoaan vuokrata ilmaiseksi, kuten nyt ehdotetaan. Saisi maksaa töiden tekemisestä. Jo bensat maksaa 17 c/km kaupungissa.

Haloo hallitus - maa kutsuu. Tervetuloa todellisuuteen takaisin.