Tiistai 23.12.2014

Näin Suomessa tärveltiin 400 milj. €: ”Kiusallista”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.8.2012 14:46
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Terveydenhuollon it-järjestelmien uudistamiseen hukatun rahan määrä "ei ole mitenkään selitettävissä", sanoo eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tuija Brax (vihr.).
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva

”Kiusallista, kiusallista”, sanoo eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tuija Brax (vihr.).

Kyse on sähköisen potilaskertomuksen ja -rekisterin sekä sähköisen reseptin kehittämisestä ja käyttöönotosta Suomessa ja Virossa. Suomessa Sähköisen potilaskertomuksen ja sähköisen lääkemääräyksen kehittämishanke KanTa on kestänyt kymmenisen vuotta ja tulee Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan kokonaisuudessaan maksamaan noin 400–500 miljoonaa euroa.

Virossa sähköinen reseptijärjestelmä ja sähköinen potilastietojärjestelmä maksoivat yhteensä noin 11 miljoonaa euroa, kertoi Lääkärilehti äskettäin.

Miten tällainen hintaero on selitettävissä, Tuija Brax?

–Ei mitenkään. Nämä asiat, mitä tarkastusvaliokunta kävi keväällä läpi, eivät ole mitenkään selitettävissä, Brax sanoo.

Braxin johtama tarkastusvaliokunta vaati toukokuussa terveydenhuollosta vastaavilta ministereiltä Maria Guzenina-Richardsonilta (sd.) ja Paula Risikolta (kok.) pikaista selvitystä KanTa-hankkeen ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon it-järjestelmien etenemisestä ja epäonnistumisista. Valiokunta totesi tuolloin raportissaan, että tähänastinen terveydenhuollon sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittäminen ja hankerahoitus on ollut ”monin osin sekavaa ja eteneminen luvattoman hidasta ja hankkeiden tulokset ovat olleet vaatimattomia”.

–Suomessa uudistusten hallinto on toiminut huonosti: rahaa on jaettu yksittäisiin pieniin hankkeisiin ja erilaisiin pilottiprojekteihin. Siinä on se iso ero Suomen ja Viron välillä, Brax sanoo Uudelle Suomelle.

”Rahaa on jaettu yksittäisiin pieniin hankkeisiin ja erilaisiin pilottiprojekteihin”

–Virossa on tiedetty, mitä halutaan.

Brax tietää, miten epäonnistumista selittävät ne, ”jotka ovat Suomen rahoja tärvelleet”. Ja tietää myös, että tällä selityksellä on vankka todellisuuspohja.

–Osasyy ongelmille on Suomen terveydenhuollon älytön, hajanainen rakenne kaikkine kuntineen ja erillisinä sairaaloineen. Virolta ”puuttuu” tämä ongelma, sillä siellä terveydenhuoltoa ei ole hajautettu niin moneen osaan, Brax sanoo.

Valtiontalouden tarkastusvirasto tyrmäsi tammikuisessa raportissaan terveydenhuollon it-hankkeet täysin. Viraston tarkastuksen perusteella sosiaali- ja terveysministeriön Kansallisen terveyshankkeen rahoituksella toteutetuilla paikallisilla ja alueellisilla IT-hankkeilla ei saatu aikaan valtakunnallisesti vaikuttavia tuloksia – vain ”selvityksiä, määrityksiä, pilotteja ja joitakin tuotantokäyttöön saatuja alueellisia potilastietojen järjestelmäratkaisuja”. Jotkin hankkeet keskeytettiin, koska ”järjestelmille ei ollut todellista käyttötarvetta”.

Virossa jo 90 prosenttia resepteistä määrätään Lääkärilehden mukaan sähköisinä, ja sähköistä potilastietojärjerjestelmää käyttää 95 prosenttia lääkäreistä. Brax korostaa kuitenkin, ettei tarkastusvaliokunnassa ole tarkasti selvitetty eroja Suomen ja Viron järjestelmien kattavuuksissa.

Suomessa tilanne on Braxin mukaan käytännössä se, että sähköinen reseptijärjestelmä toimii tällä hetkellä ”osassa Suomea”. Sähköisen potilaskertomuksen suhteet ”asiat ovat edenneet”, mutta valtakunnallisen järjestelmän valmistumisesta Brax ei osaa arvioida.

–Nyt on luvattu, että homma sujuu tästä eteenpäin. Mutta viimeiset kymmenen vuotta on sujunut tosi huonosti, Brax sanoo.

Braxin mukaan valtakunnallisesti yhteensopivien järjestelmien kehittämisellä ja rajapintojen asettamisella on todellinen kiire, kun kuntarakenne on uudistumassa ja terveydenhuoltopiirit yrittävät uusia myös it-järjestelmiään.

–Jos nyt sosiaali- ja terveysministeriö ei hoida uusia järjestelmiä yhteensopiviksi, niin riskinä on, että tämä huono tarina toistuu, Brax toteaa.

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Heikki Karjalainen

Suomi on ollut luulosairas Nokia-boomista lähtien. Viro on teknologiassa mennyt menojaan. Ei pelkästään tällä saralla, vaan uusissa it-teknologian sovelluksissa. Kerron lisää, jos kysytte. Meillä on vain suuria "Tietotaloja", Logicitikkoja, jossa nörtit vaikuttavat vain koodareina. Tilaajan puolella on suurin virhe määrittelyssä, mitä halutaan . Jos sitä ei ole tehty tarkasti ja kunnolla, tutos on mitä vaan. Mutta tilaaja maksaa kustannukset. Nuo It- osaajat enemmän kuin tilaajan tieto riittää. Hävettää !

Arto Heikinaro

Niinpä, Nokia on kumisaapas- ja kaapelifirma. Nokiassa ei ole tietotekniikkan osaamista pätkääkään. Nokia vain sattuman kautta osui oikeaan aikaan kännykkämarkkinoille ja kun kännykkä oli vielä "älytön" puhelin, kasvoi Nokia isoksi. Mutta kun tietotekniikka ja äly astui kuvaan, niin heti alkoi Nokian alamäki.

Nokia on ollut vaikuttava tekijä kaikkialla julkisissa hankinnoissa ja suuruudesta on tehty ihanne.

Tarjosimme reseptijärjestelmää valtiolle vuonna 2002 hintaan 800000 euroa. Ei kelvannut, koska yritys, viisi työntekijää, oli liian pieni. Eihän noin pieni porukka mitään osaa, todisteltiin. Reseptijärjestelmä oli muuten käyttöönottoa vaille valmis ja toimiva kaikkine tietoturvatekijöineen ja tietokantaratkaisuineen. Ja järjestelmää olisi voinut testata ja koekäyttää ilmaiseksi. Kaiken lisäksi sitä kehui vantaalainen iso apteekkari.

Ja on meillä tälläkin hetkellä raskaiden ajoneuvojen tietullijärjestelmä täysin valmiina käyttöönotettavaksi. Järjestelmä mahdollistaisi ulkomaanrekoilta tiemaksujen perimisen ja ilman mitään erilliä laiteinvestointeja mihinkään. Olemme ehdottaneet, että me voime hoitaa tietulliasiat kuntoon ilmaiseksi ja heti. Valtio alkaisi saamaan heti rahaa ulkomaan rekoilta ja rahoilla (noin 200 miljoonaa euroa vuodessa) voitaisiin parannella suomen huonoa tiestöä.

Eli valtiolla on lukuisia mahdollisuuksia ostaa edullisesti kotimaista valmista, testattua, softaa ja edullisesti jopa alle eestin hintojen. Mutta isoveliverkosto toimii siten, että parilta suurelta firmalta ostetaan kaikki ja kilpailuttamatta.

Markku Nieminen

Nimenomaan! Suuri ja kallis, se se on joka yhteiskuntaa tilaajana viehättää!
Minulla on omakohtainen kokemus koulutustarjonnasta. Olin liiketalouden vuoden pituisella kurssilla aikanaan. Kurssin järjestäjänä oli pieni konsulttifirma. Omistaja kertoi miten he olivat tehneet ensimmäisen tarjouksen kurssin sisällöstä ja hinnasta.
Valtionhallinnolta oli tullut vastaus että he eivät voi antaa kurssin järjestämistä firmalle koska sen on liian halpa!????
Hän kertoikin korjanneensa virheen ja korottaneensa hintaa roimasti ja niin pääsi järjestämään kursseja suurehkelle koulutuskuntayhtymälle keskisessä suomessa.

Että tämmöinen tosi tapaus tällä kertaa.

Jouni Minkkinen

Tilaajavastuulaki tulee muuttaa vastaamaan nimeään eli tilaaja on vastuussa laskun maksajalle siitä ettei tilattu tuote/palvelu ole maksanut liikaa ja on tarkoituksenmukainen tilattuun käyttöön/kohteeseen. Jos tilaaja ei ole näin toiminut on hänelle määrättävä vahingonkorvaus joka on suhteessa aiheutettuun vahinkoon. Lisäksi jos teko on tahallinen tai johtunut typeryydestä, tilaaja on tuomittava ehdottomaan vankeuteen vähintään kahdeksi vuodeksi ja enintään 12 vuodeksi. Lisäksi tilaajalle tulee määrätä elinikäinen kielto mihinkään julkiseen virkaan.

Carl-Johan Thodén

Sähköisten sairaskertomus- ja lääkemääräysjärjestelmien ongelmat johtuvat siitä, että niiden viranomaisten, ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysministeriön jonka olisi pitänyt ymmärtä millä tavalla tietotekniikka mullistaa informaation kulkua, ei alunperin ole ollut lainkaan tehtävänsä tasalla. Tietotekniikka terveysdenhuollossa lähti sekasortoisesti liikkeelle -80 luvun lopulla eri kunnissa ja sairaanhoitopiireissä, syntyi täydellinen tilkkutäkki. Vastuita kehittämisestä on palloitelltu kuntien, sairaanhoitopiirien ja valtion kesken loputtomiin. STM jonka vallassa on lainsäädännön kautta ohjata toimintaa ei parikymmentä vuotta kestäneen kehityksen aikana ole ottanut kunnollista otetta terveydenhuollon tietotekniikan kehittmiseen.

Jukka A Kilpiö

Olipa yllätys. Aikoinaan olin minäkin hieman noihin terveydenhuoltopuolen infra-asioihin sekaantuneena. En voinut kun pyöritellä päätä. Käytössä oli varmaan kaikki Vax ja Alpha-koneiden versiot (aikana jona koko muu ICT-maailma oli jo siirtynyt Intel-pohjaisiin järjestelmiin), ja syynä esitettiin milloin minkäkinlaista "potilasturvallisuutta". Tuo em sanahan on jonkin sortin pyhä näille läpeensä korruptoituneille lääkäreille ja heidän tukijoukoilleen. Tuolla sanalla saadaan kaikki hankkeet pysäytettyä tai 100% heidän mielensä mukaan tehtyä.
Yksi huvittavimpia oli Intersystems:n Cache tietokanta, jonka osaajia ei varmaan joka oksalla istu. Mutta silläpä saadaan oma perse tukevasti (paino sanalla tukevasti) suojattua. Jos siirryttäisiin kokonaan esim Oraclen tietokantoihin, homma toimisi, mutta muistakaa tuo edelä mainittu pyhä sana, jota ei pidä turhaan lausuman.
Virossa ovat tajunneet, että lääkärit ja muut pitävät turpansa kiinni ja nyt tehdään kerralla hyvä systeemi ja pulinat pois.
Siinä olen samaa mieltä, että juuri nuo tieto, Accenture, Capgemini Logica jne ovat vain työhevosia, jotka ovat huomanneet ikuisen ja hyvän rahavirran. Määritellään määritelmien päälle, siinä sitä riittää laskutettavaa, kun kukaan ei ole viheltämässä pillillä poikki. Syy ei ole mielestäni noiden firmojen vaan ostajan oma organisaatio.

Carl-Johan Thodén

Ongelma terveydenhuollon järjestelmien sekasorrosta ei johdu tekniikasta, käytetyista koneista jne, vaan siitä, että mikään taho ei ole ottanut ohjaavaa kokonaisvastuuta järjestemien kehittämisestä. Kyseessä on Suomea riivaavasta epäkohdasta, asioita pallotellaan valtiovallan ja kuntien välillä ja jokainen taho on korostetun itsenäinen. Uskoisin, että kyseessä on laajempikin julkista hallintoamme riiva epäkohta joka on haitaksi maamme sopeutumiselle maailmanlaajuisiin nopeasti muuttuviin muutostarpeisiin.

Carl-Johan Thodén

Syytät väärää tahoa, valtiovalta (STM) on ollut ainoa toimija jolla olisi ollut valtaa määrätä, että Suomeen olisi kehitetty koko maata kattava yhtenäinen järjestelmä, mutta valtio nukkui ruususen unta ja antoi sairaanhoitopiirien, kuntien ja toimittajien hääriä täysin villisti.

Juha Korhonen

IT-alan todellisuus: Maksat 100 miljoonaa isolle laadukkaalle ohjelmistotalolle ja saat toimimatonta roskaa, maksat 10 miljoonaa pikkufirmalle ja saatat saada toimivan järjestelmän (jos valitsit pikkufirman oikein).

Miten valitaan pikkufirma oikein? Katso minkälaisella autolla sen omistaja ajaa. Jos se on järkevä perheauto, olet valinnut oikein. Ökyautot tarkoittavat: pysy kaukana.

Jaakko Laakso

Koko ATK-ala on "rahat pois tyhmiltä" eli tietämättömiltä, täälläkin pyydellään 10tuhansia puuhista, minkä ite tein nolla eurolla, kun kyseessä oli kunta ja puhelinyhtiö, ja ihan samoja juttuja on vaikka mitenpaljon.
Jos toimii yhteisössä missä on määrärahat, ne pitää tuhlata, ettei vaan jää jäljelle, muutoin seuraavan vuoden rahat vähenee, ja kukaan kun ei oo vastuussa, niin tätä tulee jatkossakin, sitten kun nuori atk.koulutettu väki astuu palvelukseen on kusetus vaikeampaa.
Koodarien syyttäminen on asiantuntemuutta, ne tekee sitä mitä johtoporras haluaa, että saadaan toimiva, niin käyttäjät ja atk-toimittajat, pitäs olla yhteistyössä, näin ei valitettavasti ole, kaikki ovat omissa karsinoissaan, ja pelkäävät työt loppuu.
Vähitellen alkaa menee jakeluun, että jos alkutilanne on sekavan hankala, se pitää alussa jo selvittää, ja laatia yhteiset tavoitteet, sitten vasta alkaa, eikä säheltää jokapaikassa. Mutta kun kyseessä on yhteiset rahat nehän ovat kiva jakaa kavereiden kanssa, ja sitten levitellä käsiä.
Kaiken tämän takana on kyvytön virkamieskunta ja rahanahne ATK-ala.
Jos päättäjällä on ikää yli 50v niin sen lapsi toimii kotona atk-tukihenkilönä. Töissä omaaetua tavoitteleva konsultti.

Carl-Johan Thodén

Valitettavasti tuntuu siltä, että ei ainutkaan kommentin kirjoittaneesta ole ymmärtäneet kirjoittamaani tekstiä, taikka sitten kommenttini on jäänyt kokonaan lukematta. Tällä foorumilla ei näköjään kannata käydä asiallista mielipiteiden vaihtoa.

Arvo Koiso

Mieleni tekevi tietää, mitä helvettiä sillä asiallisuudella saavutetaan, kun ei sillä juuri vaikutusta tähän homeiseen zombilaumaan, -jota Suomen kansaksi kutsutaan, ole vaikutusta. Se on se oma perse, muulla niinväliä.

Jarmo Kanerva

Minuakin kiinnostaa toimittaa tuollaisen varmatoimisen SQL-standardin mukaisen tietokannan suojatuilla tietoliikenneyhteyksillä ja serverin, josta saa tiedot tarvittaessa vaikkapa A4-muodossa 10,5 miljoonalla eurolla. Päätelaitteeet ja tietoliikennelaitteet erikseen. Reseptit saa ulos ja tarkistettua ja potilastietoja saa laittaa tosi ison määrät. Optiotoiminteet erikseen sop. mukaan.

Voidaan sopia myös Yleisradio- ja TV -toiminnan toteutuksesta Suomeen 360 miljoonalla nyt. Valtio saa yli 100 miljoonaa säästöä.

Erland Salo

Thoden ym. Suomen ongelma on mm ollut ja on oleva hallintomme tilkkutäkkisyys. Kunnallinen itsehallinto on niin pyhää että. Tämä on johtanut siihen, että vierekkäiset täydellisesti kepujohtoiset kunnat ovat itse takennuttaneet sitä, mitä konsultit ovat hunajaisesti kertoneet. Rahaa palaa eikä yhteensopivuutta ole.

Suomessa ei enää joku ministeriö voi määrätä kuntia tekemään tahtonsa mukaan. Sellainen aika on ohi. Nyt ministeriöt ym antavat "ohjeita", joita sitten noudatetaan tai ei.

Jaakko Laakson tuoma tosiasia määrärahabudjetoinnista on myös valitettavaa. Se on todella johtanut kaiken varatun rahan käyttöön aina. Jos alittaa budjetin seuraava vuosi on vielä ikävämpi.

Tuija Brax kunnon poliitikkona rakentaa itselleen sädekehää. Kukapa nyt muistaisi kuinka hän hoiti oikeusministerin töitä. Esimerkiksi vaaleja varten pantiin rahaa uuteen tietojärjestelmään, joka oli susi. Muutamassa kunnassa vaalit jouduttiin uusimaan. Todella tyypillistä valtionhallinnon tietojärjestelmän kehitystyötä. Brax kiemurteli vastuusta, joka oli nimenomaan hänen.

Jouni Hautala

Edullisin ratkaisu nykytilanteessa taitaisi olla kopion ostaminen Viron järjestelmästä ja sen jälkeen terveydenhuoltojärjestelmämme muuttaminen Viron kaltaiseksi. Siinä voisi samantien tulla muualtakin säästöä kuin tietojärjestelmästä.

Tommi Lodman

Kyllä on konsultit olleet metsässä , tuollaisia järjestelmiä saa muutamilla miljoonilla, aivan valmiina. Teretulemast Viroon katsomaan alle kymmenyksellä toteutettua ja todella upeaa järjestelmää, varmaan saisi parilla miljoonalla, ja integroinnit saman verran lisää...

Vesa Hellman

Entisen Aken eli nykyisen Trafin järjestelmän muutokset olivat kanssa samantapainen farssi... Kustannusarvio taisi olla parinkymmenen miljoonan luokkaa joka saatiin ylitettyä 4-5 kertaisesti ja tällä rahalla saatiin systeemi joka ei vieläkään toimi kunnolla!

Risto Pietilä

Hinnoittelussa pilkkua voi siirtää ihan mihin vain, jos ostaja ei ole hereillä. Osaomistamani finanssiyhtiö toteutti Virossa integroidun tietojärjestelmän omaa ja asiakkaiden käyttöä varten, ja se toimii yli 1000 käyttäjällä erinomaisesti ja pyörittelee miljoonien arvosta rahaa ja jalometalleja. Projekti kesti 4 kuukautta ja maksoi 20000 euroa. En kykene keksimään, miten toiminnallisuus olisi parantunut siitä, että olisimme pulittaneet 20 miljoonaa.

Kaarle Akkanen

Kun piikki on auki, niin sulle ja mulle toimii. Tuloksena on tilkkutäkki! Sama on lääkäreiden käyttämä sekalainen, aikaavievä ja tukkoinen tietokoneohjelmisto. Paikataan sieltä ja täältä. Tällä tyylillä jatkumo (rahastus) on taattu!

Ossi Väänänen

Kilpailuttamista virkamiehet eivät osaa, tai korruptio kupissa painaa enemmän kuin järki.
Myöskin heillä ei ole tietotaitoa kokonaisuuksista ja niiden hallinnasta. Ostajalla pitää olla osaamista edes jonkinverran alalta, josta neuvotellaan. Myyjä voi puhua ummet ja lammet ja ostaja kuuntelee huuli pyöreänä ymmärtämättä mitään,ja sitten tehdään päätös silmät ummessa.
Valtiolta pitäisi isojen projektien ostaminen kieltää kokonaan ja ulkoistaa se puolueettomalle taholle.
Sopimusten teossa voidaan myyjälle tehdä sanktiot epäonnistumiselle tai viiveelle, niin tehdään yksityisellä sektorilla ja se toimii. Rakennusteollisuus on hyvä esimerkki. Tosin suttahan sielläkin tehdään mutta siihen on eri syy ja sen kai kaikki tietävät.

Pekka Tuovinen

Sähköisen potilaskertomuksen ja sähköisen lääkemääräyksen kehittäminen, 400-500 miljoonaa!??? TÄH? Mikä firma on huijannut noin paljon rahaa valtiolta moisella verukkeella? Nyt on kyllä hyväveliverkostot asialla!

Alan jonkinasteisena asiantuntijana sanoisin että moinen systeemi maksaisi helvetin vähän, jos pienyritykselle tehtäisiin tarjouspyyntöä tälläisestä systeemistä, joka vaatisi käytännössä 5 miljoonan ihmisen kattavana vain muutaman palvelimen, luotettavat yhteydet ja melko simppelin tietokannan, muutaman lomakepohjan suunnittelun ja toteutuksen ja tulostusmahdollisuuden ja erittäin hyvän tietoturvan ja jonkin verran kaiken maailman pikkujuttuja niin tarjous olisi varmaankin jotain 100-200 t€ ja sitten joku 8000 €/kk ylläpitoon että pari erittäin pätevää ukkoa voi aina pitää siinä ylläpidoissa hoitamassa ongelmia. Että 400-500 miljoonaa, hoh hoh.

Fredrik Sehr

Kyllä kelpaa Tuija Braxille, on itse ollut ministerinä kun jo silloin on kritisoitu esim. resepti-ohjelmien takkumista. Oli paljon muita kritiiken
alla ohjelmia. Minkä takia Brax ei silloin puuttunut asiaan, kyllä varmaan
jokainen ministeri on sen verran selkäydintä että uskaltaa kyseenalaistaa
muitten silmissä ihan selvästi hölmöjä ratkaisuja.