Maanantai 24.11.2014

Länsimetro myöntää: ”Joku ei ole hoitanut hommiaan”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
23.8.2012 12:01
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan kesälomakausi on keskeyttänyt ongelmien selvittämisen.
|

Länsimetro Oy:n toimitusjohtajan Matti Kokkinen myöntää tienneensä kesäkuusta lähtien metrotyömaan palkkausongelmista ja työehtosopimusrikkomuksista. Kokkisen mukaan ”joku ei ole hoitanut tehtäviään”.

Kokkisen mukaan Länsimetro on lähettänyt rikkomuksista urakoitsijalle kyselyn epäselvyyksien tultua yhtiön tietoon.

– Pääurakoitsijan tehtävä on ottaa yhteyttä aliurakoitsijaan. Me olemme pääurakoitsijalle esittäneet kysymyksen, että onhan asia kunnossa. Minulla on ollut sellainen käsitys, että asiat ovat kunnossa, koska ei ole tullut tietoa, että eivät olisi, Kokkinen kommentoi Uudelle Suomelle.

Työmaan alipalkkauksesta kertoi tänään Helsingin Sanomat.

Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT:n mukaan liitto on yrittänyt auttaa kahden alihankkijan työntekijöitä, joille ei ole maksettu vuoro- ja ylityölisiä. Palkkasaataviaan hakeneiden kuljettajien tilalle on Helsingin Sanomien mukaan kuitenkin palkattu uusia työntekijöitä, jotka eivät kuulu liittoon.

Miksi Länsimetro Oy ei ole varmistanut, että asia on kunnossa?

– Kyllähän sitä on seurattu. Viimeisin tieto tuli meille kesälomakauden aikana, joten siihen ei ole ehditty reagoimaan, Kokkinen sanoo.

Kokkisen mukaan Länsimetrolla on käytössä ryhtilomake, jonka avulla tarkistetaan, hoitavatko alihankkijat asiat lain mukaan.

– Minulle asti ei ole vielä kantautunut sellaista lomaketta, jossa näkyisi, että ei tehtäisi.

Onko näissä lomakkeissa siis valehdeltu?

– Sitä en tiedä. En osaa vastata. Onko kysymys ollut siitä, että pääurakoitsijan tasolla ei tiedetty? Voi olla, etteivät he jokaisen työntekijän papereita tarkkaan katso läpi.

Eikö se olisi heidän tehtävänsä katsoa paperit tarkkaan?

– Heidän tehtävänsä olisi katsoa kaikki paperit läpi, Kokkinen sanoo.

– Jossain paikassa joku ei ole hoitanut hommiaan, jos tällaisesta on kysymys.

Onko palkkasaataviaan hakeneiden työntekijöiden tilalle todella palkattu työntekijöitä, jotka eivät ole AKT:n jäseniä?

– En tiedä onko näin tapahtunut vai ei. Länsimetro on sitä mieltä, että työehtosopimuksia pitää noudattaa, Kokkinen kommentoi HS:n uutista.

Kokkinen ihmettelee, miksi Kuljetusalojen ammattiliitto AKT ei ole ottanut yhteyttä louhintaurakoitsijoihin.

– AKT:n johto kävi tutustumassa länsimetroon 12. kesäkuuta. He saivat tietää, että epäselvyyksiä on. Sovimme, että he ottavat yhteyttä louhintaurakoitsijoihin, mutta niin he eivät ole ilmeisesti tehneet.

”Asiaa valvotaan entistäkin paremmin”

Länsimetrolle on Kokkisen mukaan tiedossa ”ryhtiliike”.

– Seuraavaksi urakoitsijoilta edellytetään, että asiat ovat kunnossa.

– Se on selvää, että asia korjaantuu, koska länsimetroa rakennetaan avoimella periaatteella ja yhteiskuntavastuut huomioon ottaen, se on selvä. Valvomme tätä asiaa entistäkin paremmin.

Kokkisen mukaan ”Länsimetro vastustaa kaikenlaista harmaata taloutta kaikin keinoin”.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Sami Saarela

Tässä kiteytyy hyvin yleensä ulkoistamisen ja erilaisten julkisissa hankinnoissa trendikkäiden rahoitusmallien ydin: kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu, missä ja kenen toimesta. Epäselvää on, kenen vastuualueelle mikäkin asia kuuluu, kuka alueita valvoo ja mitkä ne vastuualueet yleensäkään ovat. Valvonta suoritetaan toimistosta käsin siten, että "joku katsoo paperit" jos katsoo. Jos mitään papereita yleensä edes on. Ja aina on joko talvi-, hiihto-, joulu-, sairaus- tai kesäloma pukkaamassa päälle tarpeen mukaan.

Heikki Karjalainen

... kyllä ja, kun asioiden valvonta nykyakaisin välinein on helppoa. Tuon vastaavan henkilön selitys ontuu pahan kerran jo sen vuoksi, että on lähetetty " papereita" johonkin. On olemassa palkkalaskenta ja palkanmaksu, jota voi seurata koko ketjussa, jos se vaaditaan aliurakoitsijoilta. Tuo alihankintaketju pitää saada alusta loppuun valvotuksi ja yksiselitteinen vastuu pitää olla pääurakoitsijalla. Tähän ei tarvtse sen kummampaa järkeä, kuin rakentaa itse muutama omakotitalo eri urakoitsijoiden kanssa. Ehdotus: sopimuksen synnyttyä rakentaa jotakin, nimetään koko ketjua valvova " mestari" hommiin. Hän kirjaa koko prosessin vaiheet, urakat, alihankkijat, certifioidut välitulokset, maksut jne. Ennenkuin pääurakoitsia saa maksun, pitää koko ketjun asiat olla kunnossa.