Keskiviikko 1.10.2014

Kiistelty uudistus – 50 000 henkeä vs. 12 000 työpaikkaa Suomessa

Luotu: 
11.9.2012 17:10
  • Kuva: Helsingin Satama
    Kuva
    Arkistokuvassa Vuosaaren satama.
|

Europarlamentissa tänään hyväksytty rikkidirektiivi jakaa mielipiteet jyrkästi. Europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) puolustaa haukuttua direktiiviä, koska sillä estetään 50 000 ihmisen ennenaikaiset kuolemat.

Teknologiateollisuuden mukaan rikkidirektiivi uhkaa 12 000 työpaikkaa.

– Polttoaineen nykyhinnoilla rikkidirektiivi merkitsee vuositasolla noin 600 miljoonan euron lisäkustannuksia, tekonologiateollisuuden yritysten etujärjestö Teknologiateollisuus tiedottaa.

Työpanokseksi muutettuna 600 miljoonaa merkitsisi noin 12 000 työpaikan vuosikustannuksia.

Hassin mukaan laivojen aiheuttamien ilmansaasteiden arvioidaan aiheuttavan noin 50 000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa.

– Kun Laivojen rikkipäästöt nyt vähenevät melkein kymmenesosaan entisestä, säästetään kymmeniätuhansia ihmishenkiä vuodessa, Hassi kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

”Säästetään kymmeniätuhansia ihmishenkiä vuodessa.”

Teknologiateollisuus ja Metallijalostajat vaativat, että hallitus laatisi nopeasti konkreettisen ohjelman kompensoimaan rikkidirektiivin vientiteollisuudelle tuomia ankaria lisärasituksia.

– Suomalaiselle vientiteollisuudelle on siirtymäajaksi taattava tasavertainen kilpailuasetelma. Tämä edellyttää konkreettisten kompensaatioiden kohdistamista erityisesti vientiteollisuudelle, Teknologiateollisuuden johtaja ja Metallinjalostajien toimitusjohtaja Mika Nykänen sanoo.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaan (kok.) mukaan suomalaisia joutuu työttömäksi, koska ”suomalaiset vientiyritykset eivät voi kilpailla reilusti”. Meriteitse kuljettamisesta tulee hänen mukaansa taloudellisesti mahdotonta suurelle osalle metsäteollisuutta.

– Se (rikkidirektiiviuudistus) on epäreilua suomalaisia ihmisiä kohtaan, jotka menettävät tämän päätöksen myötä työpaikkansa. Heitä tulee olemaan tuhansia, Sarvamaa kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Hassin mielestä kyseessä on parlamenttikauden merkittävin terveysuudistus.

– Haluatteko, että Euroopan veronmaksajat maksavat ilmansaasteiden pahentamista sydän- ja keuhkotaudeista monikertaisen hinnan verrattuna siihen, mitä laivojen saasteiden puhdistaminen maksaa? Hassi kysyy.

Entinen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) vakuutti tänään tehneensä ”kaiken mitä tehtävissä oli” rikkidirektiivin estämiseksi Suomen osalta. Vehviläisen mielestä on kohtuutonta, että häntä syytetään asiasta.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Jan Romppanen

En nyt halua pahasti sanoa, mut nyt on kyl Hassi kujalla pahan kerran. Missä on faktat ennustettuihin kuolemiin ja et ne olis suoraan verrattavissa päästöihin. Suurin ongelma tulee olemaan se, että polttoainelaatu tulee vaihtaa ECA-alueella toiseen. Eli luultavimmin alukset eivät tule enään niin helpolla tänne ja tavaroiden siirto tullaan tekemään muilla keinoin. Eli kaikkien tuontitavaroiden hintoihin tulee korotusta ja kansa kiittää.

Arto Heikinaro

Ihan vaan teille tiedoksi kuinka Satu Hassi, stalinistikommunisti, valehtelee.

Hän todistaa, että 50000, viisikymmentätuhatta, ihmistä voidaan pelastaa kun nyt tulee tuo rikkidirektiivi.
MUTTA KUN SUOMESSA KUOLEE VUOSITTAIN NOIN 50000 HENKEÄ. VUONNA 2010 SUOMESSA KUOLI 50910 HENKEÄ.
Siis rikkidirektiivin myötä suomessa ei enää kukaan kuole :)
Voi s---tana tätä Satu Hassin suoraa valehtelua.
Katsokaa itse totuus tilastokeskuksen taulukoista:
http://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_tau_001_fi.html

Arto Heikinaro

Aivan, ja huomatkaa, että Välimeren transiittoliikenne Suezin läpi on peräti 700 kertainen itämeren koko liikenteeseen verrattuna. Ja huomatkaa erityisesti, että tuota suurinta itämeren liikennettä, siis Pietariin, ei tämä rikkidirektiivi koske. Tätä rikkimaksua maksaa vain ja ainoastaa suomalainen teollisuus ja viimekädessä veronmaksaja jos kompenssaatioita annetaan. Sillä kaikki kompensaatiomaksut maksetaan veroista eli sinunkin verotaakkasi nousee rikkidirektiivin myötä.

Ja huomatkaa myös, että tuontitavaroiden hinnat nousee melkoisesti.

Pekka Periviita

Satu Hassi ja muut euroalueen luonnonsuojelun mallioppilaat ovat olleet asialla hyvän asian puolesta. Nyt vain kävi niin, että hyvntekijästä tuli ymmärtämättään pahantekijä kun ongelmia ei osata hahmottaa ja korjata, kuin vain omassa kotipiirissä. Maailma on iso; isompi kuin oma kotivesistömme ja vaikka maailman pelastaminen on hyvä aloittaa omasta ympäristöstä, olisi kuitenkin europarlamentaarikoilla kotipihan ulotuttava edes silmänkantamaa kauemmas.
Luonnonsuojelu on aina kannatettava asia mutta EU:n alueella sitä tulee tehostaa erityisesti siellä, missä ongelmat ovat suurimmat ja rajoituksista aiheutuva haitta on pienin. Nyt tehdyillä kotipihan siivouksella hyöty on pieni ja haitat suuret. Etelän iso ongelma jää ja pahenee koko ajan, mutta sille eivoida tehdä mitään.
Välimerta seilaa päästä päähän valtaisa liikenne suuria ulkoeurooppalaisia laivoja, jotka ohikulkiessaan jättävät eurooppalaisille vain saasteet. Liikennemäärät lisääntyvät koko ajan ja köyhien maiden heikkokuntoiset alukset tupruttelevat eurooppalaisten ilmaan yhä mustempia savupilviä.
Voisvatikohan luontoviisaat vastata, miksi tälle ei voida tehdä mitään? Montakohan kuollutta olisi vähemmän, jos Välimeren liikennesaasteisiin puututtaisiin toden teolla. Rajoituksilla ja toimenpiteillä säästettäisiin eurooppalaisia ihmishenkiä merkittävästi enemmän. Olisikohan Itämeren päästörajoituksista saatu ihmishenkien säästö silloin suuruusluokaltaan edes mainitsemisen arvoinen?

Tehdään kaikki voitavamme - mutta ei meidän kaikessa tarvitse olla mallioppilaita kun etelän väki elää sitten meidän kustannuksella.

Jukka Mikkola

Rikkidirektiiviä kannattaneet ”meppiläiset” ovat kyllä ampuneet Suomi-neitoa jalkaan. Harva ymmärtää, että Suomi on melkein saarivaltio. Tullin tilaston mukaan vuonna 2011 ulkomaankaupan merikuljetusten osuus oli 84 % kaikista kuljetuksista.

Rikkidirektiivin aiheuttamat lisäkustannukset heikentävät merkittävästi kansainvälistä kilpailukykyämme. Siihen kompensaationa 80 miljoonan euron väylämaksutulot ovat puhdasta kosmetiikkaa. Puunjalostustehtaitamme tullaan ilman muuta sulkemaan lisää tulevina vuosina. Se on raaka totuus tässä asiassa. Jopa 24 000 ihmisen työpaikat ovat vaarassa.

Tämän lisäksi jäänmurtajien polttoainekustannukset tulevat nousemaan vuodesta 2015 lähtien, kun siirrytään raskasöljyn sijasta käyttämään diesel-öljyä pääkoneissa. Veronmaksaja maksaa myös nämä lisäkustannukset.

Ulkomaanvelkoja ei makseta muilla kuin vientituloilla. Se on puhdasta faktaa, joka on pakko hyväksyä. Veloista ei selvitä ”toisten paitoja pesemällä”.

Merenkulkuelinkeinoon on suhtauduttu viime vuosikymmeninä väheksyvästi. Tonnistoveron ”soutaminen ja huopaaminen” on siitä viime vuosien esimerkki. Rahtitulot/verotulot ovat siirtyneet enenevässä määrin maan rajojen ulkopuolelle.

Käsitykseni mukaan Merenkulkulaitoksen lakkauttaminen vuonna 2009 oli paha virhe. ”Saarivaltio” tarvitsee oman keskusviraston. Vanhaa merimiessanontaa käyttäen ”Suomi on sarvikuonojen maa”.

Mikko Nenonen

Mitäs jos tehtäis niin kuin muutkin EU maat tekevät. Ei vaan panna tyhmiä päätöksiä voimaan . Miksi välimeri sai 5 vuotta lisää aikaa? Kyllä EU ui todella syvällä. Ei ole paljon arvostusta jäljellä koko järjestelmää kohtaan.

Seppo Rajala

Hyvä että meillä on tällainen asiantuntia joka pystyy etukäteen ilmoittamaan säästettyjen ihmishenkien määrän ja tarkan luvunkin (500000 ihmistä).
Tällainen huippuosaajaasiantuntiallehenkilöllä lienee paljonkin käyttöä kaikenlaisessa laskennassa esim.YK:ssa voisi laskea kuka saa elää ja kuka kuolee.
Vaikutaa jonkinlaiselta ylhäältä tulleelta uskonnollisviritteiseltä ilmoitukselta jonka vain SA on saanut. Aika huikeaa, kiitos ja ylistys odotan mielenkiinnolla uusia Profetioita EU:sta ja yleensä mistätahansa kiinnostavasta ja jonninjoutavasta.