Uusi Suomi / Kotimaa Torstai 9.2.12 Aseta US kotisivuksi

”Jumalattomat” bussit tulevat Suomeen

”Jumalattomat” bussit tulevat Suomeen
Julkaistu: 16.3.2009 8:37
Kuva: EPA / All Over Press
Kuva
Lontoossa on ollut jo käynnissä Jumalan olemassaolon kyseenalaistava kampanja.
Kuva: EPA / All Over Press
Lontoossa on ollut jo käynnissä Jumalan olemassaolon kyseenalaistava kampanja.
Suomalaisten uskonnottomien järjestöt Vapaa-ajattelijain liitto sekä Humanistiliitto käynnistävät yhteisen mainoskampanjan, joka tuo Jumalan olemassaolon kiistävät bussit Suomeen.

Uskonnottomuutta positiivisessa valossa mainostavan kampanjan esikuva on Lontoon busseissa ja metrossa toteutettu mainoskampanja. Kampanja toimii myös lähtölaukauksena uskonnotonta elämäntapaa käsittelevälle uskomaton.fi -sivustolle.

Kampanjan iskulause on seuraava: ”Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.”

- Kampanjan toteutus on kepeä ja rauhanomainen. Emme pyri käännyttämään ketään, vaan rohkaisemaan ihmisiä huomaamaan oma uskonnottomuutensa, selvittää Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelä asiasta annetussa tiedotteessa.

Kuten vastaavat kampanjat maailmalla, myös Suomen kampanja rahoitetaan täysin lahjoitusvaroin.

 
Uusi Suomi
Uusi Suomi
 

Tähän uutiseen liittyvät asiasanat

 
 
 
 

Bussimainoskampanja

Lue laajempi uutinen tästä http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090315.html
ja taustatietoa ulkomaiden ateistibussikampanjoista tästä http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090304.html

En viitsi lukea

en tarvitse ketään kertomaan mitä uskoa ja mitä ei. Osaan ajatella omilla aivoillani, kaikenlainen kiihkoilu ärsyttää.

Ei ehkäpä sinun... Mutta

Ei ehkäpä sinun... Mutta tuntuu olevan paljon muita jotka eivät ole pysähtyneet ajattelemaan. Kiihkoilusta se, että tuon maltillisempaa viestiä ei varmaan olisi voinut löytää.

Kiihkoilupa hyvinkin ärsyttää

Et viitsinyt lukea, mutta leimasit kiihkoiluksi:

Seinäjoki-Lapua väliselle linjalle ei ole luvassa ”ateistibusseja”. Siellä kampanja herättäisi varmasti paljon tunteita. Seinäjoki on Suomen suurista kaupungeista vaikeassa asemassa, koska siellä kirkkoon kuuluminen on yleisintä.

Ei kannta huolestua

Tiedämme hyvin mihin ateismi johtaa. Se on nähtävissa kaikessa pahuudessa. Mielestäni ei kannata huolestua moisesta epätoivoisesta kampanjasta. Meistä pidetään kylla huolta ja tarvittaessa meita opastetaan oikeaan suuntaan. Saattaa olla, etta ateistija tullaan myös jossakin vaiheessa opastamaan oikeaan suuntaan, sillä heitä ei ole hyljätty, vaikka he niin haluavatkin ajatella.

Tismalleen

"Meistä pidetään kylla huolta ja tarvittaessa meita opastetaan oikeaan suuntaan."

Tuon bussikampanjan tarkoitus on nimenomaan opastaa teitä oikeaan suuntaan.

Jumalan rakkaus!

'Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.' (Johanneksen evankeliumi, luku 3, jae 16)

Jumala on turva näinä turvattomina aikoina. Moni ex-ateistikin on sen jo huomannut ja vielä useampi tulee huomaamaan! Kunnia Jumalalle, sillä Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.

Julistaminen toimii

Julistaminen toimii aina..

Niin on rakastanut, että uhrasi itsensä itselleen.. koska oli tuhansien lasten, naisten ja miesten hukuttamista jo epäonnistuen kokeillut.. Paimentolaiskansojen tuhansia vuosia vanhaa ristiriitaista kirjaa valikoiden lainaamalla ei ketään vakuuteta. Kyllä niitä Ex-ateistejakin varmaan löytyy, mutta saa varmaan hakea kuin heinää neulasuovasta :) niistäkin suuri osa varmaan jonkin humaanimman uskonnon edustajia.

on se kumma, että mitä vain horoskooppia tai kulttia saa mainostaa, mutta jos epäilee niiden olevan puppua, niin nousee häly.. Uskonnot ja muu vastaava hömppä ovat outo Tabu, niitä pitää kunnioittaa, olipa niiden sisältö ja sanoma kuinka järjetön tahansa. Itse uskovaiset sanovat 100% varmuudella, että muiden uskontojen jumalia ei ole, ateisti ei saa kuitenkaan edes julkisesti epäillä :)

Jos aiottu "jumalaton"

Jos aiottu "jumalaton" bussimainoskampanja toteutuu, niin se tietää kunnon kohentumista. Boikotoisin nimittäin koko kampanjan ajan bussilla kulkemista ja siirtyisin fillarin käyttöön. Saattaisi johtaa jopa pysyvämpäänkin työmatkatavan muutokseen.

Teeppä tosiaan niin, mutta

Teeppä tosiaan niin, mutta älä luule, että fillarilla hankittu lisäkunto ulottuisi aivoihisi!

Parempi uutinen

Kannattaa ehkä ennemmin seurata http://uskomaton.fi/kampanja/ ja katsoa sieltä linkkejä jatkossakin missä mediassa esiintyy.

Aijaa?

Kuules, kun uskonasiat ovat niin syvälle juurtuneet satojen vuosien ajan Suomen peruskallioon, ihmisten sydämiin, ettette te sitä tule koskaan muuttamaan muuksi. Teidän naurettava yrityksenne on hyttysen ininää iltahämärissä. Nolaatte vain itsenne, hehheh...

http://www.youtube.com/watch?v=gPZbbD6C5fA&feature...

Pahempia kuin muut uskovaiset

Nämä antiuskovaiset ovat kiihkossaan pahempia kuin muut uskonnot yhteensä. Ärsyttävää, todella ärsyttävää. Tämä kiihkoilu tulee kääntymään jossain vaiheessa heitä vastaan.

Peace

Kiihkossaan? Niin olet.

Sinähän ärsyynnyt vähästä ja näet kiihkoa siellä missä sitä ei ole. Uhkailetkin vielä.

Sulta unohtui muuten toi Peace-niminen lääke tohon kommenttiis. Käypäs noutamassa, niin ei kiehu yli.

Jokainen asiasta

Jokainen asiasta kiinnostunut maallinen ihminen voi käydä lukemassa kuinka uskonnot ovat toinen toistaan huonompia kopioita. Kun ymmärtää, ettei esimerkiksi Raamattu ole sen todempi kuin Joulupukki voi tyytyväisenä todeta, ehkä tuolla on joku, ehkä ei, mutta se varmaa että jokaisella on vain yksi elämä ja siitä pitää myös nauttia.

Älkää hätäilkö

Jeesus ja Muhammed ovat jo sorvaamassa vastakampanjaa. Parempia argumentteja uskon puolesta tuskin voi tulla:

http://www.jesusandmo.net/2009/02/13/witty/

Olipa unohtua

Onhan uskon puolesta vielä yksi vasta-argumentti. Tämä on kaiketi se todennäköisin tapa, millä bussikampanja kääntyy ateisteja vastaan:

http://www.jesusandmo.net/2009/01/14/shaky/

Juu, tuli heti mieleen sama.

Juu, tuli heti mieleen sama. Kaikenmaailman hihhuleita niitä onkin. Tekisi mieli liittyä takaisin kirkkoon.

Todellisuusko se ärsyttää uskovaisia?

Ihmisten ja kansojen kehittyminen ja sitä kautta tieteellisen tiedon määrän lisääntyminen johtaa väistämättä epätieteellisten ja epärationaalisten ideologioiden epäsuosioon siitä yksinkertaisesta syystä että ne eivät kestä tieteellistä ja rationaalista tarkastelua ja hyvä niin :)

http://eroakirkosta.fi

Uskovia ärsyttää ateistien tosikkomaisuus

Uskovathan ovat vähän lapsellisia, koska tietävät että Jumalalle kaikki on mahdollista. Vaaditaankin aikamoista uskoa siihen, että uskoo tämän hienon, kauniin maailman eliö- ja kasvilajeineen syntyneen sattumalta. Tiede ei ole tätä pystynyt vielä muuksi todistamaan.

Jos otetaan esimerkki. Otetaan pala metallia, kumia, muovia, kangasta ja laitetaan ne yhteen kasaan. Tämän jälkeen odotetaan miljardi vuotta. Ajanjakson kuluttua havaitaan, että kasasta on muodostunut auto. Kyllähän tyhmempikin tajuaa, ettei auton syntyminen sattumalta ole mahdollista ilman älykästä suunnittelua eikä lajien synty alkulimasta.

Enemmän ärsyttää uskovaisten tahaton huumori

"Uskovathan ovat vähän lapsellisia, koska tietävät että Jumalalle kaikki on mahdollista."

Kaikki on mahdollista paitsi tietysti se, että Jumala olisi luonut vain sopivat olosuhteet ja antanut evoluution hoitaa loput. Ei ei ei, kaikkivaltias Jumala ei nyt vain yksinkertaisesti pysty toimimaan niin. Siksi evoluutioteoriaa pitää vastustaa kynsin ja hampain. Oikean uskon puolesta valehteleminenkaan ei ole syntiä, vaan silmät kirkkaina voidaan lasketella luikuria: tiede väittää maailman syntyneen sattumalta, lajiutumista ei tapahdu ja biologitkin hylkäävät evoluutioteorian ihan just nyt melkein heti, tai viimeistään huomenna.

"Jos otetaan esimerkki."

Herätys. Autot eivät lisäänny eivätkä ne kilpaile resursseista. Jospa ottaisit mieluummin sellaisen esimerkin, jolla on jotakin tekemistä evoluution kanssa.

Ai niin. Sehän vaatisi, että ensin sinun pitäisi ymmärtää jotakin evoluutiosta. Se on ihan liikaa vaadittu, anteeksi että häiritsin.

Menikö hermot?

Se on kummallista, kun uusia lajeja tupsahtelee jatkuvasti maailmaan, muttei lajien välimuotoja. Onko evoluutio yhtäkkiä loppunut, kehitys pysähtynyt? Saat ihan rauhassa pitää uskosi, sanoinkin, että evoluutioteorian uskomiseen vaaditaankin vahvaa uskoa. Ehkä alkulimasta kehittyneellä löytyykin vielä sen verran yksinkertaista uskoa.

Jos et tiedä aiheesta, niin

Jos et tiedä aiheesta, niin ole hiljaa. Perättömien juttujen kirjoittaminen on naurettavaa. Välimuotoja löytyy vaikka kuinka paljon. Jopa sellaisia muotoja jotka jakautuvat useaksi lajiksi on olemassa. Otapa asiasta selvää muualta kuin jeesus kanavalta. Ainoa Tyhjästä syntynyt ja selittämätön sattuma on itse jumala. Jumala on vastaus kaikkeen, mutta tämä vastaus is vastaa mihinkään vaan johtaa vain lisä kysymyksiin.

Mitä seuraavaksi?

Ateistit tulevat soittelemaan ovikelloani ja jakamaan lappusiaan?

Kuinka moni ateisti on

Kuinka moni ateisti on tullut soittamaan ovikelloasi?

Entä kuinka moni jehovantodistaja tai mormoni? Entä mitä sinulle koulussa tuputettiin, ateismia vain kristinuskoa? Entä armeijassa? Entä televisiossa, jossa YLE:n ohjelmistoon kuuluu jatkuvasti mm. jumalanpalveluksia?

Eiköhän osoiteta tuputtajat sieltä missä tuputuskin tapahtuu :)

Vapaa tahto?

Tuo ateistien tuputus on mennyt jo todella pitkälle. Seuraavaksi kai tulevat oville jakamaan lappuja ja kertomaan kuinka hienoa kun ei usko mihinkään. Eikö sitä sanotakkin, että pirun suurin temppu oli uskotella, että sitä ei ole olemassa. ;)

Lähellekkään niin monesti en ole törmännyt jonkun uskonnon tuputtamiseen, kuin ateistimin tuputtamiseen, netissä tai RL:ssä...

tuputusta ?

Eiköhän uskontaja tuputeta edelleenkin eniten ja ihan lain voimalla.

Suomessa mm. luterilaisten mielikuvituskaveriin uskovien touhuja on pakko lainvoimalla yritysten maksaa...

Vanhemmat, jotka uskovat mielikuvituskavereihin saavat aivopestä lapsensa uskomaan siihen samaan. Sairaat vanhemmat ei missään vaiheessa painota lapselleen, että se heidän mielikuvituskaverinsa on ihan yhtä mielikuvituksen tuotetta kuin se pupu, haltija, vaaleanpunainen elefantti tms. mielikuvituskaveri jonka se muksu on itse kehittänyt kaverikseen.

Sitten nuo samat vanhemmat saavat liittää sen lapsensa sen mielikuvituskaveria fanittavien yhdistykseen josta tämä lapsi maksaa sitten heti aikuistuttuaan jäsenmaksua automaattisesti kunnes eroaa.

Jus uskovaisilla olisi hitunenkin ihmisyyttä jäljellä, niin kirkot keräis jäsenmaksunsa ainoastaan jäseniltään ja jäseneksi voisi liittyä vasta täysi ikäisenä. Nykysysteemissä enemmistö on jäseniä automaattisesti ellei erikseen eroa.

Kannatan uskonvapautta, eli jokainen saa uskoa mihin satuihin haluaa, mutta kannatan myös tasa-arvoa. Eli pois lasten aivopeseminen ja yhteisöveron kirkon osuus.

Toivotonta

Miten vahhemia pystyttäisiin estämään antamasta lapsilleen maailmankatsomuksellisia näkemyksiään, olivat se sitten mitä hyvänsä? Ei mitenkään. Ei liene kekenkään mielen mukaista, että lapset otettaisiin pois vanhemmiltaan ja pantaisiin valtiollisiin kasvatuslaitoksiin. Pitäisi heille sielläkin sitä paitsi opettaa jotain muutakin kuin matematiikkaa. Vai pitäisikö kaikkiin koteihin asentaa kuuntelulaitteet ja uskonnollisia näkemyksiä lapsilleen tarjoavia vanhempia rangaista? Joskus tuntuu siltä, että näiltä kiihkoateisteilta alkaa todellisuuden tuntu olla katoamassa. Uskontoja on ollut niin kauan kuin ihmisyhteisöjäkin, joten jonkun tehtävän ne varmasti täyttävät. Sitä paitsi uskontojen asema ei ole maailmanlaajuisesti mitenkään heikkenemässä. Näin ollen niiden toivottoman kitkemisen sijasta pitäisi huomio kiinnittää eri maailmankotsomusten, siis myös uskonnottomien, välisen suvaitsevaisuuden lisäämiseen.

Tämän itse mainoslauseen osalta herää kaksi kysymystä. Miksi sana "tuskin" on mukana? Eikö ateisti ole henkilö, joka pitää jumalan olemassa olottomuutta täysin varmana? Muussa tapauksessa kyse on agnostikosta. Miten tämä ateistien elämästä nauttiminen ilmenee? Pitävätkö he hurjia orgioita ja juominkeja vai miten? Ainakin minun tuntemieni ateistien elämä on aivan yhtä tylsää kuin muidenkin ihmisten.

Jumala ja uskonnot ovat kaukana toisistaan

En tiedä mikä hemmetti minä olen, olenko ateisti agnostikko vaiko jokin muu. Mutta sen tiedän että mihin uskon ja mihin en usko. Olen täysin vapaa uskomaan mihin haluan ja milloin haluan. Sillä minulla on vapaa tahto.

Mikä on jumala ja onko sitä olemassa. No tottahan toki sellainen jumala on olemassa. Jumala on yleisnimitys (pääosin aikuisten) mielikuvituskavereille joita jotkin (ilmeisen monet) tarvitsevat irl elämänsä lisäksi, jotta "pysyisi palikat käsissä". Lapsillakin on mielikuvituskavereita, minunkin poikani kehitti sellaisen leikkauksesta toipuessaan.

Mitä/mikä on uskonto ja miksi niitä on olemassa. No uskontoja on olemassa niin kauan kuin ihmisillä on mielikuvituskavereita. Kun tarpeeksi moni uskoo johonkin mielikuvituskaveriin näkevät toiset siinä vallan ja rahan lähteen. Näin syntyy uskonto.

Ei niin kaukaa haettua

"Ei liene kenenkään mielen mukaista, että lapset otettaisiin pois vanhemmiltaan ja pantaisiin valtiollisiin kasvatuslaitoksiin."

Näin todellakin toimittiin naapurissa, ei niin kovin kauan sitten. Euvostoliiton kehitys näyttäisi olevan menossa samaan suuntaan. Ei ole kaukana se ajatus, että lapset ovat valtion omaisuutta ja vanhempien "oikeutta" lapsiinsa aletaan rajoittaa kovemmalla kädellä.

Vastaus FAQ:ssa

Eipä ole Ateistin ja Agnostikon eri tuo. Ottaen huomioon että myös me Ateistit olemme sitä mieltä että mikään ei ole varmaa. Kuuluu tieteelliseen maailmankatsomukseenkin olennaisesti.

FAQ:ssa
Miksi mainoksessa lukee "Jumalaa tuskin on" eikä "Jumalaa ei ole"?

Halusimme pysyä uskollisena alkuperäiselle kampanjalle, jossa sanottin "probably no God" ja lisäksi pehmeämpi sanamuoto madaltaa mainoksen julkaisukynnystä.

Tieteelliseen maailmankuvaan kuuluu myös ehdottoman varmuuden välttäminen. Samoin kuin kukaan ei voi ehdottoman varmasti tietää, ettei yksisarvisia ole, ei näin voida myöskään todeta jumalista. Jumalista ei kuitenkaan ole olemassa yhtään kriittiisen tarkastelun kestävää havaintoa.

Tuputusta

Kyllä tosiasiassa ateistista maailmankatsomusta tuputetaan eniten. Koulu ja yhteistkunta käytännössä viestittävät sitä, sillä Jumala on ajettu marginaaliin. Siksi onkin hassua, että kiihkoateistit vetävät heti herneen nenään jos joku vahingossakaan mainitsee jotakin uskonnollista. Kyllä kai siihen vaadittuun tasa-arvoon kuuluu sekin, että uskonto saisi näkyä!

Jumalaa on olemassa. Lopeta

Jumalaa on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.

Älä murehdi

Ihan hyvö ohje.

Vai niin!

Tarttis vaan todistaa se olemassaolo. En usko ennen kuin näen. Ei oikein mene läpi enää palavat pensaat, vetten päällä kävelyt, ylösnousemiset, syntien anteeksi saamiset ym. iänikuinen samojen lorujen rallattaminen.
Tosin, sen kun uskot vaan. Minä en - ja nautin elämästä.

Kivan olkinuken kehitit.

Kivan olkinuken kehitit.

joo järjestäytyneet

joo järjestäytyneet ateistit tulee jakamaan lappuja kaupungilla ja festareilla yms.. heidän ohjelmiaan tulee lakisääteisesti telkusta ja koulut, yliopisto ja eduskunta osallistuvat heidän tapahtumiinsa.. huh huh.. maksukanavilla ateisti johtajat keräävät rahaa seuraajiltaan... jne jne.. anna oikeasti esimerkki missä ateismia tuputetaan?

tuo pirun ja jumalan keskinäinen kisailu on jotain ihan käsittämätöntä.. ymmärrän jos joku lapsi uskoo moiseen satuun, mutta että aikuinen..

Tilausta myös Arabimaailmassa?

Ei taida luonto riittää mennä sinne, missä uskontokiihkoilu vaarantaa maailmanrauhan. Siitä vaan kiertue pystyyn. Gazasta Teheraniin. Syventyminen uskontoon ja kirkkoon on ihan paikallaan meilläkin. Sen pitää vain tapahtua kiihkottomasti ja asettamatta vaihtoehdoksi yhteiskuntakriittistä poliittista ohjelmaa. Pieni kertaus kirkon ja uskontojen historiaan ei ole pahaksi kenellekään. Ehkei meidänkään luterilainen uskomme ole ihan niin pyhää ja jumalallista alkuperää kuin meidät on opetettu tai pakotettu uskomaan.

Kampanjan heikko kohta on

Kampanjan heikko kohta on siinä, että uskovaiset murehtivat vähemmän.

Ahaa :-)

"Ne, joilla on selkein käsitys tuonpuoleisesta kamppailevat ankarimmin sinne siirtymistä vastaan. Amerikkalaistutkimuksen mukaan uskonnollisimmat potilaat vaativat kaikkein ankarimmin lääkäreitä tekemään kaikki mahdollinen heidän pitämisekseen hengissä."

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=145261

Tuohan on selvä myönnytys

Tuohan on selvä myönnytys teisteille, sillä he myöntävät, etteivät voi osoittaa Jumalan olemassaolemattomuutta. Uskovien pitäisi kehittää jotain mainoksia myös. Ei mitään "Jesse diggaa sua", vaan "Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

MAINOS:
Mikä on evankeliumi? Se, että Jeesus Kristus on kuollut Jumalan vihan alaisena sinun syntiesi puolesta ja sovittanut näin sinut pyhän ja vanhurskaan Jumalan kanssa. Näin sinun ei tarvitse kärsiä rangaistusta synneistäsi. Hän ei ainoastaan kuollut, vaan nousi ylös kuolleista todistaaksensa, että kaikki mitä Hän sanoi on totta.

Tee siis parannus, käänny pahoilta teiltäsi ja huuda Jumalan puoleen, että hän pelastaisi sinut Jeesuksen tähden.

Aihe on hyvä ja jalo, mutta

Aihe on hyvä ja jalo, mutta onko tuollaisesta paljoa hyötyö. Mainoskampanjasta siis ?

Ennemminkin pitäisi miettiä, miten saataisiin uskonpakko muutettua uskonvapaudeksi.

Jos rokkibändin kannatusyhdistys saisi kerätä rahoituksensa veroina, ja innokkaat vanhemmat saisivat tehdä lapsistaan tuon kannatusyhdistyksen jäseniä ennenkuin osaavat itse muodostaa musiikkimakunsa, ja näiltä rupeaisi sitten veroa menemään tuolle yhdistykselle kun rupeavat tienaamaan. Takuulla nousisi haloo.

Mutta kun aikuiset, joilla menee sen verran heikosti sillä hetkellä, että tarvitsevat mielikuvituskaveria nimeltä jumala. Orjuuttavat pienet viattomat lapsensa samaan sotkuun, koska eivät osaa vielä kyseenalaistaa vanhempiensa mielentilaa.

Tai entäs sitten pakotettu yhteisöveron osuus luterilaisille ? Eli suomessa ei ole uskonvapaus, vaan uskonpakko sillä rehellisten yritysten ja yrittäjien on pakko maksaa mielikuvituskaverien kannatusyhdistykselle valtion määräämää sakkoa, joka veroina kerätään.

Jotain on vielä pielessä tässä yhteiskunnassa, kun johonkin tiettyyn satuun on pakko uskoa. Tai vaikka ei satuisi uskomaan, niin pitää ainakin maksaa...

Kyllä uskonopetus kouluissa

Kyllä uskonopetus kouluissa on ihan paikallaan - yleissivistyksen vuoksi. Koko läntinen (kristillinen maailma) perustuu lainsäädöntöineen ja valtioineen sekä sodittuihin sotiin enemmän tai vähemmän harjoitettuun uskontoon. Enkä usko, että se yhdysvaltalainen järjestelmä, jossa uskonnon opettaminen ei ole sallittua kouluissa, on hyvä. Esimerkiksi amerikkalaiset sotilaat eivät tienneet mitään irakilaisesta maailmankatsomuksesta menneessään sinne "vapauttajina". Vasta myöhemmässä vaiheessa Irakiin lähetettäville sotilaille alettiin opettaa paikallisten tapoja ja kulttuureja, jotta he voisivat ymmärtää heidän käyttäytymistään.

Uskonnon opettaminen on yhtä tärkeää kuin esim. historian - menneisyytemme on tunnettava, jotta voi ymmärtää miksi kaikki on niin kuin on. Eri asia on sitten tarvitseeko sitä hyväksyä...

Mihin tarvitaan tunnustuksellista opetusta?

Ei ole yhtään mitään syytä opettaa tunnustuksellisesti, vaan asiat voi käydä ihan hyvin historiallisesti lävitse, ja tähän ei mihinkään mitään uskonnonopetusta tarvita. En jaksa uskoa että nykyisellä uskonnonopetuksella on kovinkaan paljon menestystä sen suhteen, että ymmärrettäisiin Islamilaista ajattelutapaa. Pitää myös muistaa yhdysvaltalaisen rivisotilaan keskimääräinen koulutustaso, ja se että ko ihmiset ovat yleensä valikoituneet heikkolahjaisten joukosta (poikkeuksena 911 jälkeen listautuneet patriootit), ja ylipäätänsäkin se että ison maan ihmisillä on kyllä ihan toinen ajatustapa maailmasta.

Eipäs omita muiden saavutuksia

On aika hassua, että tiettyjen tahojen kanssa keskustellessa tulee esiin väitteitä, että kaikki mahdollinen hyvä, järkevä ja edistyksellinen on kristinuskon ansiota.

Todellisuudessahan esim. länsimainen oikeuskäytäntö on pitkälti sekoitus (sekoitussuhteen riippuen maasta) roomalaista ja germaanista lainkäyttöä ja siten alkuperältään täysin pakanallista. Samoin nykyinen yhteiskuntajärjestys ja ihmisoikeudet ovat pitkälti Valistuksen ajan ansiota ja Valistushan oli hyvin pitkälti ateistinen ja erityisesti kirkonvastainen ideologia.

Hetkinen, ei tässä omita

Hetkinen, ei tässä omita kenenkään muiden saavutuksia tai väitetä, että kaikki järkevä ja edistyksellinen on kristinuskon saavutusta. Päin vastoin, suuri osa kristinuskon saavutuksista on ollut nykymittapuun mukaan idioottimaisia (esim. noitavainot tai Espanjan inkvisiitio, puhumattakoon kymmenyksistä, joita kirkko on iät ja ajat kerännyt eri keinoin uskovaisilta). Ja useat kuninkaat ovat hallinneet maitaan juuri uskonnon varjolla - nöyrä kansa on helppo hallita. Nykymaailman moraalikäsityksetkin ovat peräisin kristinuskon syvimmiltä ajoilta (keski-ajalta). Rooman valtakunnassa moraali ja siveys oli aivan erillaista - ilmeisesti paljon vapaampaa (=kehittyneenpää?) kuin nykyään.

Hyvä ja hauska asia

Itse olen joo aikaa sitten eronnut kirkosta ja ajattelen omilla aivoillani, uskonto on heikoille ihmiselle joilta puuttu oma ajattelu, siksi uskonto jyllää mm. maaseudulla, josaa myös ryhmäpaine on iso ja itsenäinen ihminen on kammotus.

Heh. Tunnen "uskonnollisia"

Heh. Tunnen "uskonnollisia" ja kokemuksesta voin sanoa, että et enempää voisi väärässä olla. Nykyään voisi väittää, että oma ajattelu puuttuu juuri näiltä ns. vapaa-ajattelijoita, jne...

Tällä tavallako käännytetään

Ymmärrän, katsot siis olevasi fiksumpi kuin ne, joilla on jokin uskonnollinen vakaumus. Onko tämä sitten psykologisesti mielekäs lähtökohta omien ajatusten levittämiselle, onkin jo toinen kysymys.

Hetkinen...

..eikös tämä nyt ole juuri sitä oman maailmankuvan tuputtamista mitä ateistit sanovat vihaavansa?

Juuri näin

Aivan samaa mieltä.

Ja enpä tiedä olisinko sen parempi ihminen jos eroaisin kirkosta ja käyttäisin sen muutaman kympinkin itseeni joka menee muille.

Voi sitä toimia toisinkin

Et ehkä ole sen parempi tai huonompi, mutta ainakin kirkosta eroaminen antaa sinulle mahdollisuuden lahjoittaa tuon 1-2% tuloistasi huomattavasti paremmalla hyötysuhteella "toisille" eli hyväntekeväisyyteen, jos sitä tarkoitit. Kirkollisverolla tuo hyötysuhde on optimistisestikin laskien alle 15%.

kymmenykset ateismille?

Kuten esimerkiksi tähän mainoskampanjaan?

Kirkko on Suomen ylivoimaisesti suurin ja tehokkain hyväntekeväisyysjärjestö, jonka koko resurssi on suunattu puhtaasti auttamiseen - henkiseen, hengelliseen ja aineelliseen. Tuo 15 % on propagandaa, sillä se ei ota huomioon lähetystyötä eikä diakoniatyöntekijöiden palkkoja ja muita kuluja; eikä pappien sielunhoitoa, lasten ja nuorten toimintaa, perheneuvontaa, hautaustoimea jne.

Lähetystyö, sielunhoito,

Lähetystyö, sielunhoito, indoktrinaatio jne. eivät ole lähtökohtaisesti hyväntekeväisyyttä vaan uskon levittämistä. Toki siinä ohessa tehdään hyvääkin työtä, mutta mikäli ei halua osallistua epäuskottavan sanoman levittämiseen auttava käsi löytää kyllä huomattavasti tehokkaampiakin kanavia toteuttaa humanismiaan.

Kuolevien sielunhoidosta

Kuolevien parissa tehty sielunhoito on siis mielestäsi itsekästä uskon levittämistä? Mitä kirkko hyötyy tästä?

Sielunhoidosta

Ensinnäkin sanoin jo aikaisemmin, että kirkko tekee paljon myös hyvää työtä. Kuten kaikki hyvät ihmiset maailmankatsomuksestaan riippumatta. Ja pahat ihmiset tekevät paljon pahaa työtä maailmankatsomuksestaan riippumatta. Uskontoa tarvitaan vain siihen, että saadaan hyvät ihmiset tekemään pahaa työtä. Enkä edelleenkään väitä, että kirkko ja uskovaiset olisivat erityisen pahoja ihmisinä, mutta uskontoa ja kirkkoa ei tarvita hyväksi ihmiseksi kasvamiseen. Ja joissakin tapauksissa ne mahdollistavat huonojen käytösmallien dogmaattisen hyväksynnän.

Provosoitumatta ja provosointiin pyrkimättä on pakko sanoa, että kyllä kirkko on muutamia miljoonia vuosien kuluessa hyötynyt tuosta kuolevien sielunhoidosta erilaisten perintöjen muodossa. Eiköhän suurin osa kirkon maaomaisuudesta esim. ole tuota kautta ansaittua.

Onhan se mahdollista, että

Onhan se mahdollista, että kirkko on taloudellisesti kuolevien sielunhoidosta jotain hyötynytkin. Noin sanottuna se tosin kuulostaa siltä, että papit kiertelisivät perintöjen toivossa sairaaloita, joka on kyllä hyvin kaukana totuudesta.

Kai muuten tiesit, että YK:n mukaan yli 50% Saharan eteläpuolisen Afrikan hätäavusta on erilaisten kristillisten järjestöjen varassa? Ja jotta et pitäisi tätäkin ainoastaan kirkon salakavalana juonena afrikkalaisten käännyttämiseksi niin mainittakoon, että ainakin Suomen kirkko (muista en tiedä) toteuttaa hätäavun koordinoinnin niin, että sen johtajana toimii paikallisen uskonnon edustaja. Somaliassa KUA:n (Kirkon Ulkomaanapu) projektia johtaa muslimi ja Myanmarissa käytetään buddhalaisia munkkeja. Somaliassa on lisäksi KUAn tukemissa laitoksissa opetettu sharian maltillista tulkintaa. KUA on sitoutunut YK:n humanitaariseen periaatteeseen, jonka mukaan hätäapua ei saa käyttää uskonnollisen tai poliittisen agendan edistämiseen.

Väitän muuten myös, että koko maailmassa ei ole yhtäkään ihmistä, joka välittää tuon taivaallista tuleeko ruoka Perkeleeltä, Jeesukselta, Hare Krishnalta tai ateisteilta siinä vaiheessa kun on tarpeeksi nälkä.

Kuten sanottu...

Kuten sanottu, en väitä, etteikö kirkko tekisi myös hyvää työtä. Sanoin vain, että jos haluat lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen löydät siihen tehokkaampiakin kanavia. Ja vaikka kristillisten järjestöjen organisoima hätäsapu olisikin uskonnollisesti neutraalia niin silloin kun sen rahoitus tulee kirkollisveron kautta, tuosta maksamastasi verosta suurin osa ohjautuu uskonnollisen toiminnan tukemiseen. Silloin kun hätäavun rahoitus taasen tulee yleisistä keräyksistä, uskon ettei avun perillemenossa ole suurtakaan eroa sillä tekeekö lahjoituksensa kirkon tai jonkin uskonnottoman järjestön kautta.

Eli käsitykseni on, että silloin kun ihminen on ns. aidosti uskossa ja haluaa kirkolta uskoonsa liittyviä palveluita hänen onkin luontevaa maksaa siitä jonkinlaista jäsenmaksua. Mutta kirkollisveroa maksaa erittäin suuri joukko maallistuneita ihmisiä, jotka joko haluavat tuota kautta tehdä hyväntekeväisyyttä tai eivät koskaan vain ole tulleet asiaa sen tarkemmin ajatelleeksi. Mielestäni he voisivat erittäin perustellusti kanavoida avustuksensa puhtaasti auttamiseen keskittyvien järjestöjen kautta ja sitä kautta rahalle saataisiin huomattavasti parempi kate. Autettavalle on, kuten sanoit, tosiaankin sama mitä kautta se leipä tulee silloin kun hätä on suuri.

Niin...suurin osa

Niin...suurin osa kirkollisverosta tietenkin menee muualle kuin Afrikan nälkäisille, se on selvä. Kirkollisveron hyötysuhdeen laskeminen on haastavaa, koska laskentaperiaatteista tulee varmasti kiistaa (lasketaanko sielunhoito ja vaikkapa hautausmaiden ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpito tähän?) mutta ajatellaan, että hyötysuhde saattaisi olla jotain 30%:n luokkaa. 30% kirkollisverosta menisi siis jollain tavalla neutraalien (jonka tarkoitus on ensisijaisesti joku muu kuin ideologian levittäminen) ja hyväntekeväisyydeksi laskettavien tehtävien hoitoon.

Tutkimuksien mukaan taloudelliset syyt ovat suurin syy miksi kirkosta erotaan. Näin ollessa on vaikea kuvitella, että kirkosta eronneet ohjaavat edes tuon 30% entisestä kirkollisverostaan hyväntekeväisyyteen. Tämä on tietysti vain spekulointia, sillä tutkittua tietoa aiheesta tuskin on.

Minä lopetan kommentointini viestiketjuun tähän ja kiitän sinua ajatuksien vaihdosta. Se on mukavaa kun asioista voidaan keskustella kiihkottomasti. Valitettavan usein tähän kuitenkin sorrutaan niin uskovaisten kuin ateistienkin puolella.

Kiitos itsellesi...

...asiallisesta keskustelusta ja hyvää kesän odotusta (ateistibusseilla tai ilman).

kaksi ovea

Myös kirkossa.

"Kirkko on Suomen ylivoimaisesti suurin ja tehokkain hyväntekeväisyysjärjestö, jonka koko resurssi on suunattu puhtaasti auttamiseen - henkiseen, hengelliseen ja aineelliseen."

Kirkko ja seurakunnat ovat myös työpaikka kiusaamisen eturivissä joka mittauksessa.
Mutta se mitä ihminen itse sitten uskonsa kanssa päättää, olkoon hänen oma asiansa. Kunhan ei lähdetä Osamabi linjalle tai kuten Yhdysvalloissa opetusta muuttamaan luonnotieteiden alueella.

..eikös tämä nyt ole

..eikös tämä nyt ole juuri sitä oman maailmankuvan tuputtamista mitä ateistit sanovat vihaavansa?

Kyllä. Sen takia Ateistit eivät ole tässä kampanjassa mukana.

Kenen mukaan ateistit

Kenen mukaan ateistit vihaavat oman maailmankuvan tuputtamista? Itse ateistina "vihaan" uskonnollisen maailmankuvan tuputtamista.

Ei mitään uutta auringon

Ei mitään uutta auringon alla. Maailmassa oli taannoin erittäin merkittävä aatesuunta, joka kielsi jumaluuden ja nosti ateismin "uudeksi uskonnoksi". Tulokset ovat kaikkialla nähtävissä. Tätä aatetta nimitettiin kommunismiksi. Stalinismi ja maolaisuus olivat uskontoja. Kysykää vaikka Jaakko Laaksolta.

Olen muuten sitä mieltä, että tämäkin uuden aallon ateismi on jo salaa valinnut itselleen oman uskonnon - se on usko ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen. Sillä uskonnolla on omat kirkkonsa (IPCC), temppelinsä sekä omat papit (Gore) ja papittaret (Maan Ystävät). Havaintojeni perusteella voin sanoa että myös ateisteilla uskonnollinen tyhjiö näyttää täyttyvän.

Älkää ottako kommenttiani provokaationa. Toin vain esille muutamia faktoja.

Ei provosoiduta

Kukaan ei varmaan kiellä stalinismin ja maolaisuuden hirmutöitä, eli tuo on faktaa, mutta faktaa on myös se, että nuo eivät perustu uskonnottomuuteen vaan muodostivat itsestään uskonnon. Siinä mielessä ateismi ja vapaa-ajattelu vastustaa niitä samoin perustein kuin muitakin uskontoja. Samaan kategoriaan kuuluu fasismi, jonka tunnetuin edustaja ja oppi-isä tunnustautui kristityksi. Tuo ei kuitenkaan oikeuta syyttämään kristinuskoa fasismista yhtään sen enempää kuin stalinismista voi syyttää ateismia.

Ateismi ja ilmastonmuuton eivät kyllä kytkeydy millään tavalla toisiinsa. Niin ateisteista kuin uskovaisistakin löytyy väkeä moemmille puolin ilmastorintamaa.

Kuuluu osana marxismiin

Käsittääkseni ateismi kuuluu osana marxismin oppirakannelmaan, vaikka nyt sitten vain sen loogisena seurauksena. Minulle on tuntematon asia, että Hitler olisi tosiaan tunnustautunut kristityksi. Totta tietysti on, että hän käytti hyväkseen kirkkojen pelkoa ateistista kommunismia kohtaan.

Tämä kampanja saa ihmiset perimmäisten kysymysten äärelle

Hauskinta tässä kampanjassa on se, että nekin ihmiset, jotka eivät uskonasioita ajattele, alkavat niitä vakavasti pohtia.

Viihdyttävää itkua täällä :D

Uskovaisilla on oma TV-kanava, YLE:ssä omaa lähetystä ja Helsingin keskustassa ei pysty edes käymään, törmäämättä uusiin rekrytoijiin. Sitten nämä valittaa, kun ateistit koittavat kerran saada jonkun tarran bussin kylkeen. Ei voi kyllä kun nauraa, kun on niin valtava vääryys taas kohdannut meidän uskovaisia =)

Olen piirtänyt pilakuvakin siitä, miksi uskovaiset pitävät ateisteja niin suurena uhkana: http://taysistunto.blogspot.com/2009/03/miksi-atei...

Tuostapa mieleen...

Entäpä jos bussien kylkeen teipattaisiin tarroja: "Helvettiä ei ole"?

Vuoden oivallus

Se yhdistettynä alkuperäiseen toimii "helvetin" hyvin.

Helvettiä ei ole - lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.

Jumalan huumorintajun tuntien olette oikeassa

Helvetti on jotain ihan muuta kuin kuvittelette. Jumalan huumorintajun tuntien en lähtisi ottamaan siitä selvää, voittehan päätyä vaikka sille timanttitähdelle palelemaan ökyrikkaina... (kts. viestini Jumalan huumorista alempana)

Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa!

"Jumalaton punoo juonia vanhurskasta vastaan ja irvistelee hänelle vasten kasvoja. Herra nauraa jumalattomalle, hän tietää, että tilinteon päivä tulee." (Ps. 37:12-13)

Herra

"Herra nauraa jumalattomalle, hän tietää, että tilinteon päivä tulee."

Herra on siis sadistinen, vahingoniloinen ja kostonhimoinen. Hieno herra teillä.

Mustasukkainen Jumala

Onneksi olkoon! Luettelemasi ominaisuudet löytyvät sinustakin, sillä jos muistat, Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Niin, ja Jumala on myös kiivas, lempeä ja mustasukkainen, koska kiihkeästi janoaa ihmisten rakkautta.

Okei

Sadismi, vahingonilo ja kosto ovat siis uskovaisten hyveitä, uhkailusta puhumattakaan.

Kiivas Jumala

Enhän minä niin sanonut, kyllä sinä nyt tuota fiksumpi olet. Sanoin, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja että Jumala on kiivas, koska janoaa rakkautta, jota puolestaan ei voi pakottaa, koska se ei muutoin olisi rakkautta. Kyllähän sinä nyt tämän pystyt ymmärtämään, mutta haluatko, se onkin jo toinen juttu. Ei se Jumalakaan kysy muuta kuin, että tahdotko? Pakko ei ole, joten voit rauhassa palata teorioittesi ääreen, mutta onko se todella se mitä tahdot?

Sadistinen, vahingoniloinen, kostonhimoinen ja uhkaileva Jumala

"Luettelemasi ominaisuudet löytyvät sinustakin, sillä jos muistat, Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen."

Lisätään vielä listaan itserakaskin. Sillä onko olemassa suurempaa itserakkautta, kuin luoda ihminen omaksi kuvakseen, kuten sanotte.

Jos jumala loi teidät omaksi kuvakseen, niin eikö sitten ole parasta rakkautta ja hyve olla Jumalan kuva? Sadistinen, vahingoniloinen, kostonhimoinen, uhkaileva ja itserakas.

Vai onko uskovaisten hyveenä Jumalan kuvan kieltäminen itsessään?

Menikö hermot? Loppuivatko järkevät argumentit?

Olen sanonut kaiken tarvittavan tuossa ylempänäkin, voit väännellä sanojani ihan vapaasti. Jumala ei uhkaile eikä pakota, vain kysyy, tahdotko? Ilman Jumalaa ihmisestä tulee Jumalan irvikuva. Se on se miltä sinäkin alat tässä nyt vaikuttamaan, varsinkin kun olet noin hermostunut ja puhut asian vierestä. Kun lähestyt Jumalaa, Hän lähestyy sinua, mutta tahdotko?

Sanojasi ei tarvinnut väännellä

Sitaateissa olivat omat kommenttisi sanatarkasti.

Jumala loi ihmisen

Ja ihminen loi jumalan. Olkoon sitten uskonnon motiiveina pelko kuolemasta ja kuoleman jälkeisestä ajasta tai mistä vain. Jos kuoleman pelkoa ajattelen niin sehän on tila jossa me olimme ennen syntymää.

henkilökohtaisesti on vaikea muistaa Napoleonin aikaisa tapahtumia paitsi historiankirjoituksista, olinko silloin kuollut.? No enpä ollut syntynytkään, jos en kuollutkaan. Pelkäänkö paluuta tuohon samaan olotilaan, mikä minulla oli Napoleonin elin aikana. Miksi pelkäisin, sehän olotila oli vallitseva muutaman miljaardin tai vieläkin enemmän normaalimpi kuin tämä ehkä 100 vuotta maksimi vaellus tällä planeetalla.

Elämä on lomaa ikuisuudesta ja siitä kannattaa nauttia ja koettaa antaa muidenkin nauttia.

Jumalan kuva

Manifestoituuko Jumala siinä tapauksessa tähän kuvaan? Itävallan insesti-isä ei osoita katumusta

Sinun kuollut jumalasi manifestoituu

koska se olet sinä itse. Katso vaikka peiliin.

Kuollut jumala?

Mikä lienee, mutta edelliseen et vastannut. Ilmeisesti osui oikeaan.

Sinulla ei ole Jumalaa

joten Jumala on sinulle kuollut ja ainoa jumalasi olet sinä itse.

Kumpi se nyt on

Ensin sanot: "Sinulla ei ole Jumalaa" ja seuraavaksi "ainoa jumalasi olet sinä itse"

Yrittäisit nyt jo päättää, onko minulla jumala vai ei.

Saat itse päättää

Minä olen nyt nämä nauruni nauranut ja lähden tästä Jumalan kehityskeskusteluun pohtimaan omaa elämääni.

Kiitos

Ne jotka kykenevät, tekevät päätöksensä itse - ne jotka eivät, ulkoistavat ne jumalille.

Kuva Jumalasta

Et edelleenkään vastannut alkuperäiseen kysymykseen, joten kysytään hieman toisin sanoin.

Sanoit: "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen"

Tarkoittaako tämä sitä, että Jumala manifestoituu myös tähän kuvaan itsestään? Itävallan insesti-isä ei osoita katumusta

Tämä on Jumalan irvikuva

..koska Jumala loi ihmisen kuvakseen. Jos ihmisellä ei ole Jumalaa, hän ei ole Jumalan kuva vaan irvikuva. Mitä lähemmäs ihminen pääsee Jumalaa, sitä enemmän hän muuttuu Jumalan kaltaiseksi eli Jumalan kuvaksi.

Se, kuinka lähellä tai kaukana kukin on Jumalasta ei riipu siitä, miltä se ulospäin näyttää tai esim. asemasta seurakunnassa, vaan Jumala itse tutkii ihmisten sydämet. Voin vielä senkin paljastaa, että edes viimeisellä tuomiolla Jumala ei meitä tuomitse, vaan Hän paljastaa meidän oman sydämemme tilan, jolloin me itse itsemme tuomitsemme.

Joten se helvetti, minkä ihmiset nykyisin tietävät, on syntynyt vasta keskiajalla Danten Jumalaisen näytelmän seurauksena. Se todellinen helvetti on näin ollen jotain ihan muuta ja Raamatussakin sitä kutsutaan lähinnä kadotukseksi. Jos uskallat ottaa selvää, millä huumorintajulla Jumala on sen luonut, niin olet ihan vapaa-ajattelemaan itse.

Yllätä minut

Nyt herää kysymys, oletko sinä Jumalan kuva vai irvikuva?

Hauska logiikka

"Se, kuinka lähellä tai kaukana kukin on Jumalasta ei riipu siitä, miltä se ulospäin näyttää tai esim. asemasta seurakunnassa, vaan Jumala itse tutkii ihmisten sydämet."

Sitä ei voi siis päätellä siitä, näyttääkö ulospäin insesti-isältä vai ei?

Tämä käy mielenkiintoiseksi

Toisaalla sanoit: "Kyllähän tyhmempikin tajuaa, ettei auton syntyminen sattumalta ole mahdollista ilman älykästä suunnittelua eikä lajien synty alkulimasta."

Tyhmemmänkin pitäisi siis tajuta, että insesti-isä ei ole syntynyt sattumalta, vaan on älykästä suunnittelua?

Sanoit myös: "Jumalalle kaikki on mahdollista" ja "Jumala loi ihmisen kuvakseen"

Miten on siis mahdollista, että joistain ihmisistä tulikin irvikuvia:
1. ihminen ja koko maailmankaikkeus onkin syntynyt sattumalta?
2. Jumala luo tarkoituksella myös irvikuvia?
3. kaikki ei olekaan Jumalalle mahdollista?
4. Jumala ei välitäkään ihmisestä paskan vertaa?
5. Jumalaa ei olekaan olemassa?

Anno Domini

Vastaus kaikkiin kysymyksiisi löytyy aikaisemmista viesteistäni, en osaa sen tyhjentävämmin sinulle vastata. Jos vastauksen kuitenkin yrittää tiivistää yhteen ajatukseen se on se, että ihmisellä on vapaa tahto lähestyä Jumalaa tai olla lähestymättä. Jumala tulee aina puoliväliin vastaan, mutta sinun täytyy ensin lähestyä Häntä, edes huokauksen verran.

Jokainen kantaa joka tapauksessa vastuun omasta elämästään ja omista valinnoistaan. Sitä vastuuta ei voi siirtää sen paremmin onnettoman lapsuuden piikkiin kuin Jumalallekaan. Maailmassa tapahtuu kauheita asioita, myös uskovien keskuudessa. Siksi sanoin, ettei se välttämättä näy ulospäin, vain Jumala näkee kaiken, kun tarkkailee meitä.

Kun Jumalan mitta tulee täyteen, maailma jälleen muuttuu ja armon aika päättyy ja alkaa uusi päivä, joka on jälleen parempi kuin nämä kaksi päivää. Sillä se on seitsemäs päivä, lepopäivä. Hyvää viikonloppua!

Jumala tulee vastaan puolitiessä

Olen valittevan toista mieltä, puolimatkassa on jumalaa vakuuttava ihminen joka vakuuttaa että pitää ensin uskoa. Eli ensin pitää uskoa ihmistä ennekuin voi löytää jumalan puolitiestä.

Sehän on ihan mahdoton yhtälö, sama kuin uskoisi lomaossakeisiin joka myydään 1euro hintaan ja kauppias ei suostu näyttämään sopimusta ennenkuin 1 euro on lyöty tiskiin. Mutta vakuuttaa että sopimus on hyvä, sellaisen allekirjoitus voi käydä kalliiksi.

Tämä oli sitten vain vertaus puolitiestä ja siihen tulemisesta.

Kaikkia rakastava Jumala on ateistien harhaa

Oivalsit aivan oikein, se oli vertauskuvaa, sillä Jumala joutuu tulemaan koko matkan vastaan. Vain ne ihmiset ovat Jumalan rakkauden sisäpuolella, jotka pitävät käskyt (Viinipuu-vertaus). Jumalan armo puolestaan astuu kuvaan siinä vaihdeessa, kun ihminen katuu, tekee parannuksen ja alkaa, tai jo uskovana, palaa käskyjen pitämiseen.

Mikä on sitten tämä harha siitä, että Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä? Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo...Jumala ei siis rakasta koko maailmaa, vaan jokaista, joka uskoo.

Ja onhan tästä harhasta ateisteillekin hyötyä. Jos nimittäin käy ilmi, että Jumala ja jonkin sortin tilinteon päivä onkin totta, eihän silloin koko maailmaa syleilevän, herttaisen, joulupukin näköisen Jumalan tuomio voi silloin olla kovin paha. Eihän?

Ihmisen puolesta

On aivan yks hailee kuka uskoo mihinkin, uskontoon, ateismiin, kommunismiin, sosialismiin, kapitalismiin. Ismejä ne ovat aivan kaikki ja sillätavalla tiukkapipoisia kuppikuntia, jotka pyrkivät kilpailemaan toistensa kanssa.

Niin kauan kun em. hihhulointiliikkeiden pääideologiana on ihmisen inhimillinen ja tasaveroinen puolustaminen ja nöyrä lähimmäisen rakkaus ei pätkääkään väliä. Kaikille sellaisille liikkeille on tilaa kun vaan eläisivät keskenään sovussa.

Jokaisesta liikkeestä olen tavannut hyviä ja humaaneja viisaita ihmisiä, ja se tuskin on niiden liikkeiden ansiota vaan liikkeistä huolimatta.

Aivan samoin tieteenpiirissä voi todeta, että jos ihminen pohjimmiltaan on fiksu, ei se ole akateemisuuden ansiota, joskaan akateemisuus ei välttämättä ole sellaiselle ihmiselle haittakaan.

Akateemisuudellaan öykkäröivät luupäät ovat vitsaus tämän päivän todellisuudessa. Jos nämä vielä ovat oman uskontonsa / ateisminsa tuputtajia, on turhin ja ärsyttävin lahko valmis.

On aivan yks hailee kuka uskoo mihinkin

Ihmisen aivoissa on kohta mikä vaatii jumalallisen selityksen. Niin on aina ollut ja on aina oleva. Nykypäivän uskonnot Islam ja Kristinusko ym. ovat harhautuneet niin kauas perimmäisistä kysymyksistä, että niistä voi rauhassa luopua. Hyvän elämän tavoittelusta taas ei kannata luopua.

Kun vakavalla äänellä puhutaan ympärileikkauksista ja oikeudesta siunata parisuhteita ja samaan aikaan siunataan kauppakeskuksia, ollaan ihan pihalla.

Ateistitkaan eivät ole varmoja?

Mikä tuo 'tuskin/probably'-sana kampanjassa on? Jättävätkö vapaa-ajattelijat auki sen mahdollisuuden, että Jumala jollakin todennäköisyydellä onkin olemassa?

Miten sen nyt haluaa tulkita

Ateistit kannattavat useimmiten tieteellistä maailmankuvaa ja siksi välttävät esittämästä asioita ehdottomina totuuksina. Joulupukin, lentävän spakettihirviön, menninkäisen tai jumalan olemattomuutta ei voi tieteellisesti todistaa. Mutta se ei olekaan relevantti kysymys, sillä yleensä todistustaakka ei ole sillä, joka olettaa, ettei jotakin ole olemassa vaan sillä joka väittää sen olevan olemassa.

Vain tietämättömyys antaa varmuuden

Jumalien, samoin kuin vaikka joulupukin tai saunatonttujen, olemattomuutta ei voi todistaa. Jos uskovainen väittää jumalan olevan olemassa, hänellä on vastuu osoittaa väitteensä oikeaksi. "Todista, ettei ole" on pelkästään kömpelö yritys peittää uskomusten perusteettomuus. Tähän mennessä saatu näyttö yhdenkään jumalan olemassaolon puolesta on sen verran köykäistä, että olemassaolon todennäköisyys on likipitäen nolla. Mutta kun todisteiden olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste, voi jumalista sanoa varmuudella vain, että erittäin todennäköisesti niitä ei ole olemassa.

Sinänsä kummallista, kuinka näinkin yksinkertaisen ja maltillisen asian sanominen saa uskovaiset riekkumaan, että ateistit tuputtavat näkemyksiään ja hyökkäävät uskontoja vastaan. Mitä sellaisella uskolla tekee, joka ei kestä näinkään vähäistä kritiikkiä?

Jumalan olemassaolon todistamisen järjettömyys

Ei Jumalan olemassaoloa voi, eikä tarvitse todistella. Miten aineettomien ilmiöiden olemassaolon voisi edes todistaa? Todista sinä vaikkapa rakkauden, myötätunnon tai katumuksen olemassaolo. Keskustelu Jumalan olemassaolosta on tarpeeton: Jumala on takuuvarmasti olemassa kulttuurisella ja sosiaalisella tasolla miljardien ihmisten jokapäiväisessä elämässä ja maailmankuvassa.

ateisti rakastaa ja tuntee yhtälailla

Rakkaus, myötätunto ja katumus ovat evoluution tuloksena syntynyttä aivokemiaa, jota voidaan seurata aivokuvausmenetelmillä. Tunteiden alkuperälle löytynyt evoluutiobiologinen syy, jonkin jumalaisen sijasta, ei vähennä tunteiden arvoa.

Aivokuvausmenetelmästä

Jos uskot "aivokuvausmenetelmään" noin vahvasti (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan) niin voitko kertoa näin alkuun vaikkapa miten siellä näkyy äidinrakkaus, ajatuksemme, tunteemme, maailmankuvamme? Voisin myös kuvitella, että aivokuvausmenetelmässäsi tapahtuu jotain uskovaisen rukoillessa. Sinun teoriasi mukaanhan tuo olisi todiste Jumalan olemassaolosta.

hohhoijaa

Sillä ehkä voisi osoittaa, että sinä uskot Jumalaan. Jumalan olemassaolosta se ei todistaisi mitään.

Minä tiedän, että Jumala on

Uskovana tiedän, että Jumala on, koska olen saanut siitä lukuisia todistuksia omaan elämääni. Omasta puolestani vapaa-ajattelijat saavat järjestää kampanjansa, sillä se saa ihmiset vain ajattelemaan asiaa, joten se on näin ollen todella hyvä asia. Olenkin todella iloinen, että kampanja tulee myös Suomeen. Sanoin tutuilleni jo Britannian kampanjasta, että joku voi jopa löytää uskon tällä tavalla. Mutta tätähän et tietenkään halunnut kuulla.

Ateistit näkevät vain uskonnollisuuden eli uskon ulkokuoren. He eivät näe sitä henkilökohtaista kokemusta, joka uskovilla on jumalsuhteessaan. He eivät ymmärrä, ettei kyseessä ole moraalijärjestelmä vaan rakkassuhde Jumalaan. Rakkautta voi tietysti kritisoida, mutta rakastumista pystyy harvemmin peittämään.

Minkälaisia todistuksia

Minkälaisia todistuksia olet saanut?

Jumala ilmoittaa omilleen tulevat tapahtumat

Jumala ilmoittaa usein omilleen tulevat tapahtumat heidän omassa elämässään ja välillä suuremmassakin mitassa. Lisäksi uskovat huomaavat aina aika ajoin kulkevansa edeltävalmistetuissa teoissa, selvässä johdatuksessa. Tämä on eri asia kuin se, että asiat vain menevät hyvin tai niinkuin kuvitteli. Esim. Jumala saattaa kehottaa ottamaan yhteyttä johonkin vieraaseenkin ihmiseen, joka osasi odottaa yhteydenottoa tai vaikkapa apua.

Sitten on erikseen profetiat, jotka on tarkoitettu rohkaisuksi ja lohdutukseksi, eikä miksikään ennustuksiksi. Profetiat usein käsitetään konkreettisiksi lupauksiksi tulevasta vaikka eivät sitä useinkaan ole. Ehkäpä tästä tulee sanonta, kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Joten todisteita Jumalan olemassaolosta kukin saa kyllä elämäänsä, mutta Jumala lähestyy meitä vain jos me lähestymme ensin Häntä.

Toivotankin kaikille jännittävää ja hauskaa matkaa ensin Jumalan luokse ja sitten Hänen kanssaan uuteen ja ihmeelliseen maailmaan! (kts. myös viestini Jumalan huumorista alempana)

Niin kauan kuin ihminen

Niin kauan kuin ihminen elää hyvää elämää ja kohtelee muita rakastavasti eikä pakota heille omaa uskoaan kaikki on hyvin. Minä en kunnioita uskontoja, minä kunnioitan hyviä ihmisiä, olipa heidän uskonsa sitten mitä tahansa. Ongelman kirjoittamassasi muodostavat tuhannet muut uskonnot ja niiden miljoonat jäsenet jotka saavat täysin vastaavia kokemuksia omilta jumaliltaan.. osa kristityistä selittää tämän saatanan ovelana juonena, mutta se muodostaa oudon tilanteen. Jos tunne ja kokemus ovat yhtä aidon tuntuisia, kuinka ihminen voi tietää milloin on tekemisissä jumalan, ja milloin saatanan kanssa. Tähän vielä lisänä kokeet ja testit joissa ihmisiä on huijattu saamaan vastaavia kokemuksia tai jopa ihme parantumisia. Ihmismieli on mielenkiintoinen ja epätäydellinen kapistus joka varmasti huijaa jokaista meistä.

Joka väittää varmuudella tietävänsä jotain, valehtelee tai on vain todella tyhmä. Sen tiedän varmuudella ;)

So what?

"He eivät ymmärrä, ettei kyseessä ole moraalijärjestelmä vaan rakkassuhde Jumalaan."

Tuttu juttu, kyllä meillä ateisteillakin on ollut yksipuolisia rakkaussuhteita. Erona tietysti se, että maallisen rakkauden kohde on ollut todistettavasti olemassa. Parisuhde jumalien kanssa vertautunee paremmin flirttailuun Teräsmiehen tai Kissanaisen kanssa.

Kissanainen

Siinäpä varsinainen mirri, jatkan haaveilua ja teriksen lukua.

Kyllä

Oleellinen osa tieteellistä maailmankuvaa on se, ettei ole olemassa mitään lopullisia muuttumattomia totuuksia vaan kaikkien väitteiden paikkansapitävyyttä on pystyttävä arvioimaan uudestaan aina kun siihen esiintyy aihetta (esim. uusien todisteiden ilmaantuessa).

Tieteellinen maailmankuvasi valehtelee

Määritelmäsi on popperilaisen maailmankuvan ilmentymä, joka kuuluu post-kantilaiseen koulukuntaan, jonka mukaan todellisuus on suhteellista ja lopullinen "tiedon" lähde on usko.

Objektivistinen epistemologia sen sijaan pohjautuu absoluutteihin. John Galtin sanoin, A on A. (Tai näiden relativistien peruslause 'ei ole olemassa absoluutteja' on absoluutti).

Oleellinen ero syntyy siitä ymmärryksestä, että identifikaatio on kontekstiriippuvainen. Suhteellisuusteoria ei kumonnut Newtonilaista fysiikkaa, eikä kvanttimekaniikka kumonnut suhteellisuusteoriaa.

Sehän tuossa onkin tuon

Sehän tuossa onkin tuon kamppanjan hienous että mitään ei julisteta absoluuttiseksi todeksi, TUSKIN on aivan eri asia kun EI OLE yksinään, jokainen ajatelkoon omilla aivoillaan. Joillain menee näköjään palkokasveja nenään oikein urakalla, osuuko arkaa paikkaan kenties?

Entä se asian toinen puoli?

There is probably no God, but obviously there is some sort of Satan.

Tai miten olisi

"Joka ainut ihminen sekä eläin elää perimmäisessä totuudessaan"

And he is very inventive,

And he is very inventive, indeed!

Toivotonta toimintaa

Miten olisi mahdollista, kuten eräs kirjoittaja on vaatinut, estää vanhempia tarjoamasta lapsilleen omaa maailmankuvaansa, oli se nyt sitten millainen hyvänsä? Pitäisikö lapset ottaa vanhemmiltaan ja panna kasvatuslaitoksiin? Voisivatko nekään olla täysin neutraaleja? Tuskin. Pitäisikö vanhempien ja lasten keskustelut panna kuunteluun, ja jos jotain uskontoa koskevaa ilmenee, rangaista vanhempia?

Nämä esimerkit osoittavat, että olisi aika ateistienkin siirtyä lähemmäksi todellisuutta. Uskontoja on ollut niin kauan kuin ihmisyhteisöjäkin. Jotain tarvetta ne siten täyttävät. Eikö ihminenkin ole evoluution tulos ja siten juuri sellainen kuin pitääkin? Tällaisen omaan nilkkaan osuvan ammuskelun sijaan kannattaisi keskittyä eri maailmankatsomusten välisen suvaitsevaisuuden lisäämiseen.

Tässä mainoslauseessa ihmetyttää minuakin tämä sana "tuskin". Tähän asti olen tosiaan aina luullut, että ateisti on henkilö, joka on täysin varma jumalan olemattomuudesta. Epävarma henkilö on agnostikko. Toinen kysymys: miten ateistit nauttivat elämästä paremmin? Viettävätkö he jatkuvia orgioita ja juominkeja? Ainakin minun tuntemieni ateistien elämä on aivan yhtä tylsää kuin muidenkin ihmisten.

Luulo ei ole tiedon väärti

"Tähän asti olen tosiaan aina luullut, että ateisti on henkilö, joka on täysin varma jumalan olemattomuudesta. Epävarma henkilö on agnostikko."

Luulit väärin. Tässä tietoa, toivottavasti rautalanka on tarpeeksi paksua:

Teismi tarkoittaa uskoa jumalaan. Ateismi tarkoittaa teismin puutetta. "A" siinä sanan edessä on kreikkaa, ja on suomeksi "ilman", "vailla". Ateisti on siis henkilö, jolla ei ole uskoa jumalaan.

Gnostilaisuus tulee kreikan sanasta "gnosis", tieto. Gnostikko väittää jumalista saatavan tietoa. Agnostikko (jälleen se "a" sanan alussa) on henkilö, jonka mielestä jumalista ei saa tai ei voi saada tietoa.

Kummallakaan näkemyksellä, ateismilla tai agnostismilla, ei ole sinänsä tekemistä varmuuden tai epävarmuuden kanssa.

Ateismi oppina

Ainakin ateisteilla tuntuu olevan tarvetta levittää omaa näkemystään. Jotta joku haluaa levittää omaa näkemystään, hänellä täytynee olla siihen varma vakaumus ja ajatus siitä, että hänen vakaumuksensa omaksuminen olisi hyväksi muillekin. Pelkkä jumalan olemassaolokysymyksen väistäminen tuskin riittää vakaumukseksi, jota joku haluaisi levittää. Joka tapauksessa ateismia, kuten tietysti muitakin suuntauksia, olisi tarkasteltava sen mukaan, millaisina ne ilmenevät, eikä sen mukaan millaisina niiden pitäisi ilmetä. Ainakin minun tuntemani ateistit ovat ehdottomasti sitä mieltä, ettei jumalaa ole. Ehkä he sitten ovatkin ateisteina kerettiläisiä.

Ateismi ei ole oppi

"Pelkkä jumalan olemassaolokysymyksen väistäminen tuskin riittää vakaumukseksi, jota joku haluaisi levittää."

Ei tietenkään riitä, eikä se olekaan kovin keskeistä. Useimmille ateisteille tärkeämpiä asioita ovat uskonnon vapaus, varsinkin vapautena olla uskomatta, sekä uskonnon merkityksen vähentäminen yhteiskunnassa.

Minusta on tärkeää murtaa uskonnon ja uskonnollisuuden nauttima kohteliaisuuden suoja. Miltä kuulostaisi, jos joku hyökkäisi vaikka Uutisvuotoa vastaan sanomalla: "Minä olen vannoutunut demari/kepulainen/kokoomuslainen/tms. ja vaadin, ettei puoluettani saa pilkata!"? Sillehän nauraisivat naurismaan aidatkin. Mutta kun joku sanoo: "Minä olen harras hindu/muslimi/kristitty/tms., eikä uskontoani saa pilkata!", ollaan heti hyssyttelemässä ja pyytelemässä anteeksi. Miksi tuolle uskovaiselle ei voisi vain nauraa päin naamaa? Hänhän kuitenkin on vaatimuksineen täsmälleen yhtä kahjo kuin tuo hypoteettinen puolueen jäsen.

"Ainakin minun tuntemani ateistit ovat ehdottomasti sitä mieltä, ettei jumalaa ole. Ehkä he sitten ovatkin ateisteina kerettiläisiä."

Näkemys "uskon. että jumalia ei ole" on suppeampi näkemys kuin "en usko, että jumalia on". Molemmat ovat kyllä ateismia. Itsekin olen joskus uskovaisten kanssa kinatessa sanonut, että jumalia ei ole. Tämä johtuu lähinnä siitä, että joidenkin jankkaajien kanssa ei aina jaksa selittää todennäköisyyksiä ja ateismi-sanan etymologiaa. Samalla se ärsyttää yksiniittisimpiä uskovaisia ja toimii siten siedätyshoitona.

Uskonnon vaikutus

Uskon kyllä, että ateistien tähtäimessä on juuri uskonnon vaikutuksen (edelleen) vähentäminen yhteiskunnassa. Tavoiteena on siis tietyssä mielessä "lähetystyön" tekeminen.

Paras tapa uskonnon vaikutuksen vähentämiseen on kuitenkin täydellinen välinpitämättömyys. Uskonto ei ainakaan laajemmissa piireissä korvaudu millään tieteellisellä ajattelulla vaan yleisellä älyllisellä ja muulla viihdeteollisuuden täyttämällä välinpitämättömyydellä. Tuskin uskonnollisten näkemysten pilkkaaminen mitään hirveää meteliä aiheuttaa suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa, ei ainakaan niin kauan kuin on kyse kristinuskosta. Sen syrjäyttämiseen kai Suomen ateistit lähinnä pyrkivät? Uskonto ei maailmanlaajuisesti katsottuna ole mitenkään poistumassa kuvasta, joten muualla tilanne on varmaan toinen. Toisaalta, näyttihän taannoinen kouluammunta täyttävän kirkkoja Saksassa, samoin
kuin Suomessa aiemmin. Ateisteilla ei yksinkertaisesti ole esittää mitään vastaavaa. On aivan sama, onko joku uskonto jossain mielessä totta vai ei, niin kauan kuin se täyttää jonkun funktion ihmisen elämässä. Ateistit eivät sallisi ihmisille mitään lohtua.

Tällaiset kampanjat vain aktivoivat paitsi tietysti ns uskovaisia myös agnostikkoja, jotka näkevät siinä vain jonkinlaisia kvasiuskonnollisia piirteitä. Olen jostain lukenut Einsteinin todenneen, että nämä tiukan linjan ateistit ovat kuin kahleensa jo menettäneitä orjia, jotka silti vielä tuntevat niiden painon.

Tässä syy

"Pelkkä jumalan olemassaolokysymyksen väistäminen tuskin riittää vakaumukseksi, jota joku haluaisi levittää."

Jos on olemassa Luoja-Jumala, hänellä on myös tekijänoikeudet luomakuntaansa. Valmistaja laatii myös käyttöohjeet ja niiden vastainen käyttö johtaa takuun raukeamiseen. Epävarmoilla ateisteilla on tarve saada kokoon suurempi porukka, joka ei välitä valmistajan käyttöohjeista. Pelottavampi asia onkin sitten se takuun raukeaminen. Siksi laitetaan porukalla sormet korviin ja huudetaan "lillillillilieru!"

Jos ja jos

"Jos on olemassa Luoja-Jumala, hänellä on myös tekijänoikeudet luomakuntaansa."

Niin. JOS on olemassa. Ennen kuin tuo kysymys on selvinnyt, on aika turhaa mietiskellä tekijänoikeuksia, ateistien motiiveja tai muuta sellaista. Se on pelkkää jossittelua.

Ateistit ovat siitä kovaa

Luupäätä että he voisivatkin uskoa jumalaan jos hän vain vaivautuisi näyttämään sen kuuluisan sormen tai sitä kuuluisaa miehäkästä alastonta vartaloaan pilvien päällä.

Nythän on niin että jumalla on vain ihmisiä puhumassa puolestaan, ateistien mielestä se on liian vähän ja niin se on minunkin mielestäni. Ihmisessä piilee aina se suuri kusetetuksi tulemisen vaara, erityisesti silloin kun myydään ilmaa (sonera saksassa). Ateistien mielestä uskonnon myyminen on hiukan samaa touhua.

Mutta ihan ok, jos jotkut ovat löytäneet kodin ja rauhan asiasta. Antaa kaikkien kukkien kukkia jos toinen antaa toisten kukkia.

Kenelle "Jumala" uhrasi "poikansa"

Uskonnon fraaseilla ihmiset ohjelmoidaan uskomaan ihan mihin tahansa. Samoin poliittisilla fraaseilla. Mihin tuo perustuu? Siihen, että ihmiset ovat laumaeläimiä. Tuohon ihmisten laumavaistoon perustuu myös rasismi.

Laumaeläinten jumalanpalvelukset ovat ylipäällikö(ide)n nuoleskelua. Sieltä se opitaan. Pomoa on nuoleskeltava, byrokraatteja on nuoleskeltava, politiikkoja on nuoleskeltava, julkkiksia on nuoleskeltava.

Jumalanpalveluksien nuoleskelussa on kyse maagisesta kosketuksesta. Rukous on yksi maagisen kosketuksen muoto ja perustuu vahvasti itsesuggestioon. Myös julkkisten palvonnan taustalla on maagisen kosketuksen saaminen. Voisi jopa väittää, että julkkiksien palvonta perustuu uskonnon aiheuttamaan henkiseen rappeutumiseen.

”Kristinusko perustuu kertakaikkiseen uhriin Jeesuksessa, ja siksi muita uhraustapoja on pyritty estämään. Nykyisin länsimaissa on kuitenkin jäljellä joitain vanhoja uhriperinteiden jäänteitä. Haudoille tuodut kynttilät ja kukat ovat jäänteitä uhritoimituksista ja hautalahjoista. Ne on annettu uskotulle yliluonnolliselle taholle, vainajan sielulle. Ortodoksit saattavat tuoda haudoille ruokaa.” (Wiki)

Kristinusko on primitiivisempi uskonto kuin monet muut ja luterilaisten uskontunnustus on puhdasta primitiivistä magiaa.

Että kannattaako niille antropologian raporttien ”primitiivisille” ihmisille naureskella?

joitain vanhoja uhriperinteiden jäänteitä

Selvennys harhaluuloon ruuan uhraamisesta. Toimitus tapahtui siten, että katettiin temppeliin pöytä runsain antimin ja ihmiset nauttivat sen mikä oli syötävää ja jumalalle hajut ja luut. Joissakin lahkoissa on sitten taas harhauduttu järkyttäviin sovelluksiin uhrimenoissa.

Hyvä hyvä

Vaikka olenkin kaikenlaista uskonnon ja muun vastaavan tuputtamista vastaan, on tällainen kamppanja mielestäni hyvä asia. Nähdäänpähän ainakin se, että vallitseeko Suomessa todellinen tasa-arvo uskontojen (ja uskottomuuden) välillä. Kaikenlaisia kirkon kamppanjoita näkyy aina mainostettavan joka puolella ja onpa jotain mainoksia busseissakin näkynyt. Nyt sitten nähdään, että saadaanko tällainen mainos. Edellinen mainostusyrityshän epäonnistui, kun mainosta ei suostuttu jostain syystä bussien kylkiin liimaamaan.

Todellinen tasa-arvohan tuntuu Suomessakin olevan vielä kaukana näissäkin asioissa.

Väärin! Jumala todennäköisesti on...

...tutkimustulosten valossa on todennäköisempää, että jumala on, kuin että sitä ei olisi. Todennäköisyydeksi on laskettu 60%. Tämä perustuu ihmisten kokemuksiin kuten kuoleman jälkeiset kokemukset, ruumista irtautuminen yms. =D

Ja vielä lisäksi mainittakoon, että ilman kristinuskoa yhteiskunta ei olisi kehittynyt näin pitkälle. Sillä kristinusko on aina kannustanut lukemaan, opiskelemaan, välittämiseen ja vastuuseen sekä siihen että me todella eroamme eläimistä. Huomaa, että aika moni täällä kommentoi pelkkien kuulopuheiden ja luulojen perusteella, ilman että ovat esimerkiksi koskaan tutkineet raamattua syvemmin.

@lgrohn: Jumalanpalveluksissa ei kyllä tähän asti ole kovin hirveänä nuoleskeltu. Kristinusko on kyllä magiasta yhtä kaukana kuin itä on lännestä, varsinkin kun vertaa muihin uskontoihin. Tutkippa pikkasen asioita tarkemmin ensin... Tottakai me olemme haluamme kuulua yhteisöön ja palvella toinen toisiamme koska meidät on tänne luotu ihan TOISIAMME VARTEN. Ei itseämmä, vaikka monet niin haluavat kuvitella.

:-D Tää oli niin hauska

:-D

Tää oli niin hauska kommentti, että oli pakko ihan ääneen nauraa!

Laitathan meille ne julkaisut, joista mainitsemasi tutkimustulokset löytyvät, kiitos.

Vai että ateisim on

Vai että ateisim on nähtävissä kaikessa pahuudessa? Mitäs se kristinusko onkaan saanut aikaan? Sanooko esim. inkvisitio mitään? Kirstinuskon takia ihmiskunnalla on tuhannen vuoden kuilu tieteen kehittymisessä, nyt olisimme huomattavasti edistyneempiä ilman. Uskonnot aloittavat sotia, ei ateismi. Jumalan nimeen sitä ja tätä, hohhoijaa...isot ihmiset eivät ota vastuuta omista teoistaan. Säälittävää.

Vapaa-ajattelijat

ovat minun tietääkseni sellaisten ihmisten yhteenliittymä, jotka vastustavat aktiivisesti ihmisten pakottamista uskomaan joihinkin mielivaltaisesti keksittyihin jumaliin ja näiden ihmisille määräämiin nykyistä paljon kehittymättömämmiltä ajoilta periytyviin sääntöihin.
Pakottamistahan vieläkin tapahtuu myös länsimaissa ja myös Suomessa kasvattamalla lapsi johonkin uskoon, mikä yleensä on peruuttamaton toimenpide, jonka vaikutuksista vain harva voi aikuisiällä päästä eroon.

Länsimaissa paljon reposteltu kristinusko ei enää ole hengenvaarallinen, ja se on suurelta osin näiden vapaa-ajattelijoiden ansiota. En ole tullut tiedustelleeksi asiaa, mutta onko rippikoulukaan enää Suomessa pakollinen?

Kokonaan toisenlaista tärkeyttä tulee vapaa ajattelu saamaan vielä ihan lähitulevaisuudessa islamin lähestyessä länsimaita.

Tällä hetkellä vapaa-ajattelija on meille läntiseen vapauteen tottuneille melkeinpä koominen nimitys, niin itsestään selvänä me kirkon holhouksesta irronneet pidämme oikeuksiamme ajatteluun.

Mutta ajatuspoliisi piiska kädessä ei ole vieläkään meille mikään sciencefictionhahmo, vaan tuttu teeveen ajankohtaisuutisista.

"mutta onko rippikoulukaan

"mutta onko rippikoulukaan enää Suomessa pakollinen?"
Ei ole enää pakollinen.

"Kokonaan toisenlaista tärkeyttä tulee vapaa ajattelu saamaan vielä ihan lähitulevaisuudessa islamin lähestyessä länsimaita."
Olen täysin samaa mieltä.

Evankeliumi on Jumalan voima

”Kampanjan toteutus on kepeä ja rauhanomainen. Emme pyri käännyttämään ketään, vaan rohkaisemaan ihmisiä huomaamaan oma uskonnottomuutensa, selvittää Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja Jussi K. Niemelä asiasta annetussa tiedotteessa.

Haluamatta heittäytyä epäkohteliaaksi,uskon kuitenkin että em. mainoskampanja on vain yksi osa ateistisen maailmankuvan vyörytyskampanjaa näin Charles Darwinin juhlavuotena.
Ks Elämän syntymisen peruskysymys http://mlahti.blogspot.com/2007/09/jumalan-luoma-m...

Lontoossa liikkuu nykyään vastakampanjabusseja, joista voi löytyä mm tämä Herran sana:"Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi"Room.1:16.

Voi voi Lordi

Puhut faktoista ja raamatusta samassa asiayhteydessä :)

Aikuiset ihmiset uskovat satukirjaan. Minnuu niin hymyilyttää :)

Jumalan huumorintajussa on todistus

Jumala luo vieläkin maailmaa, jonka aloitti 6 000 vuotta sitten. Toisin sanoen seitsemäs vuosituhat eli lepopäivä on vielä edessä. Elämmehän lopun aikoja. Tämän todistan sillä, että vieläkin ilmaantuu esim. uusia eläinlajeja, joita ei pitänyt olla olemassa ja aikaisemmin ei vain oltu 'löydetty'.

Muutama vuosi sitten tiedemiehet löysivät myös tähden, joka oli sisältä timanttia. Ongelma oli siinä, että tiedemiehet kyllä pystyivät todistamaan tähden sisällön, muttei kukaan ole vieläkään keksinyt, miten tähän suunnattomaan rikkauteen pääsisi käsiksi. Ja Jumala nauroi katketakseen!

Tätä samaa jumalaista huumorintajua löytyy uskovissa, esim. meidän kaikkien rakastamissa poliitikoissa, Bjarne Kalliksessa ja Timo Soinissa. Jos et tunne yhtään uskovaa, et tiedä naurusta mitään, mutta uskallatko ottaa selvää siitä naurusta?

Ateistit kaatamassa lamaa!

Tämähän hieno uutinen! Kuluttaminenhan tunnetusti kaataa laman. Kukahan hoitaa rahoituksen tähän innoitukseen? Ovatko media ja mainostoimistot mukana toteutuksessa toivossa, että eri uskontokunnat (tunnetusti vauraamat) intoutuvat vastaamaan ja nähdään iloinen media- ja mainontakilpailu, josta asianomaiset promoottorit keräävät tuoton.

Itseasiassa...

"There's probably no God"- teksti nimenomaan viittaa siihen, että on jotenkin mallennettu tai laskettu todennäköisyyksiä Jumalan olemassaolosta, ja kallistuttu hieman sen poissaolon puolelle esim. todennäköisyys 53% ei ole Jumalaa ja 47% että on Jumala. Paljon neutraalimpi ja ajatusta herättävämpi kampanja olisi "It's 50/50, maybe He does exist, maybe He doesn't, choose your side soon." =D

tervetuloa, kamppanja

Ehkäpä ehtomuotoisen kamppanjan järjestäjät halusivat jättää itselleen vielä mahdollisuuden luikerrella pinteestä, jos ja kun käykin niin, että huomaavat, että hups, Jumalahan olikin olemassa niin voi vielä sanoa että "Enhän minä sanonut ettei ole, sanoin, että ehkä ei ole"...

Yhtäkaikki, hyvä että kamppanja tulee, koska se käynnistää tarpeellisen keskustelun tänä jumalattomana aikana, jolloin raamatun "Älä Tapa" ja "Ihminen on Jumalan kuva" on vaihdettu radikaalin vihervasemmistolaiseen "Tapa, mitä enemmän sen parempi luonnolle" ja "Ihminen on vain viettiensä ja halujensa ohjaama arvoton solumöykky" arvoihin.

Huvittavaa tuossa kamppanjassa on tietysti se, että yleisesti ottaen, kuten tuolla aikaisemmassakin viestissä jo sanottiin, uskovaiset ovat onnellisempia kuin ei uskovaiset. Syitä on tietysti varmaan monia, mutta yksi syy on epäilemättä se, ettei uskovaisen tarvitse kuvitella esim. olevansa vastuussa koko maailmasta.

Etenkin kristityille on myös usein helpompaa hyväksyä itsensä epätäydellisenä ihmisenä, koska kristinuskossa ihminen on lähtökohtaisesti epätäydellinen: Sinun ei tarvitse pinnistellä ja yrittää olla enemmän kuin olet kelvataksesi olemassaoloon - päin vastoin, kelpaat parhaiten juuri sellaisena kuin olet.

Olet arvokas virheinesi kaikkinesi - et siksi, että olet taitava, hyvännäköinen, älykäs, kiinnostava, hauska, rikas - vaan siksi, että olet Jumalan luoma.

Minä ehdotan kiihkoilematonta bussimainosta!

"Ajattele ihminen omilla aivoillasi,liity kirkkoon, jos olet siitä eronnut!Vain niin voit auttaa itseäsi,ja perhettäsi"!

Toisinpäin käännettynä

Sananvapaus on hyvä asia, tämä kampanja herättää keskustelua sellaisista asioista joista yleensä suomalaisessa kulttuurissa pysytään hiljaa. Minulle sopivampi iskulause kuuluisi: "Lakatkaa murehtimasta, todennäköisesti Jumala on olemassa". Sehän vasta on iloinen asia, että saa uskoa luojaan, joka pitää luoduistaan huolta, elämällä on oikeasti tarkoitus, emme ole täällä sattumalta, ja elämä ei päätykään kuolemaan. Kukas se sanoikaan jo parisen tuhatta vuotta sitten neuvoksi ihmisille että älkää murehtiko...?T

Väärin, väärin! Minä tiedän!

On tässä nyt ollut asiantuntemusta esillä!
Joka luulee ratkaisun tietävänsä, on luultavasti väärässä.
Mutta mielestäni täysin uskonnotonta valtiota pitäisi joskus jossakin kokeilla. Sosialismiakin kokeiltiin ja ääriliberalistista talouspolitiikkaa.
Kysymys on siitä, että millä keinoilla ja aatteilla ihmiset ottavat toisensa parhaiten huomioon. Ateistien kampanja on suunnattu Suomessa tietenkin kristillistä kirkkoa vastaan, uskontoa sinänsä mikään kampanja ei pysty tämän maailman aikana maailmasta vähentämään. Uskonto on kulttuuri-ilmiö, oikeastaan ainoa asia, joka erottaa ihmisen apinasta:)

Maalinen usko, fundamentalistien kasvupesäke

Kuten otsikko kertoo, maalliset uskovaiset tukevat omalla hiljaisuudellaan ja rahoillaan fundamentalisteja. Oli kyse sitten pommeja räjäyttelevistä radikaaleista ja yltiö konservatiiveista.

Oikea vastaus on "Minä en tiedä, mutta en aio viettää elämääni murehtien sitä".

Jokainen asiasta kiinnostunut maallinen ihminen voi käydä lukemassa kuinka uskonnot ovat toinen toistaan huonompia kopioita. Kun ymmärtää, ettei esimerkiksi Raamattu ole sen todempi kuin Joulupukki voi tyytyväisenä todeta, ehkä tuolla on joku, ehkä ei, mutta se varmaa että jokaisella on vain yksi elämä ja siitä pitää myös nauttia.

Kun fundamentalisteilta katoaa maallisten pohja, lopettavat hekin (toivon mukaan)joskus hommansa.

Ateisteista ja uskonnollisista voin sanoa sen verran, että jälkimmäiset tuomitsevat hyvinkin herkästi toiset, koska he tuntevat siihen oikeutettuja. Minä luulen, että tämä on pelkkää rationaalisen ihmisen pelkoa, että mitä jos ihminen onkin elänyt "jeesus valheessa" koko elämänsä.

"When I do good, I feel good; when I do bad, I feel bad, and that is my religion."

-Abraham Lincoln

Jumalaa aina tarvitaan

Useimmat uskonnosta kiinnostuneet tuntevat jutun Voltairesta, joka herraseurassa kerran ääntään alentaen kertoi, ettei usko Jumalaan, mutta kielsi läsnäolijoita kertomasta sitä palvelijoille peläten näiden viiltävän hänen kurkkunsa auki yöllä alettuaan vähänkin epäillä Jumalan olemassaoloa.

Monet kirjailijat kuten Dostojevski uskoivat palvelusväen ja alemman kansan olevan lähes eläimen asteella, murhaamaan ja varastamaan valmiita ilman uskoa yliluonnolliseen valvovaan silmään, joka seurasi heidän jokaista askeltaan.

Kansan, yksinkertaisten ihmisten moraalin kohottajana uskonto on yhä tehokas ja tarpeellinen. Kehittynyt hyvä ihminen on hyvä luonnostaan, ilman luonnollisia tai yliluonnollisia pakotteita, mutta miten saada paha ihminen pysymään edes jonkinlaisen siedettävyyden rajoissa?
Parempaa lääkettä kuin uskonto alemman yksinkertaisen kansan hillitsemiseen ei ole vieläkään keksitty.

Pahantekijät tunnustivat entisaikaan synneiksi luokitellut rikoksensa, alistuivat tyynesti vankilarangaistuksiin, jopa mestattavaksi saadakseen sielulleen rauhan ja vaikka vain pienet shanssit päästä taivaaseen.
Tänään suurkaupunkien slummeissa eletään tosiaan Dostojevskin ja Voltairen ennustamaa elämää ilman yliluonnollisen pelkoa.
Säädyllistä elämää elävä keskiluokka voi siihen tutustua vaikkapa lukemalla pari vuotta sitten ilmestyneen Theodore Dalrymplen esseen Life at the Bottom - The Worldview That Makes the Underclass.

Se tässä kummastuttaa...

...että olematonta olentoa vastaan täytyy kampanjoida näinkin korkealla profiililla. Taitavat vapaa-ajattelijat ja Humanistiliitto itse olla aika dogmaattisia omassa uskossaan.

Kysymys EI ole kampanjasta

Kysymys EI ole kampanjasta olematonta olentoa vastaan. Mieti hetki tai tutustu kampanjan sivustoon.

Muistakaapa nämä!

Kristityiksi itseänsä kutsuvien pitäisi pitää ne oman uskontonsa periaatteet mielessään. Kymmenen käskyn lisäksi myös kultainen sääntö: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille" (Matt. 7:12)

Ja erityisesti: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)

Kirjojen lukijana ja osittain tuntijanakin minä toivoisin

että jumalattoman bussin kuljettajat pitävät Raamattua esillä näkyvällä paikalla ja kertovat uteliaille, miten perverssillä tavalla sen jokaiselle sivulle on kerätty psykologisia ja historiallisia järjettömyyksiä, joita kukaan nykyisin elävä kirjailija ei pystyisi houreissaankaan kuvittelemaan. (Niihin ovat maailman kehittyneimmät ihmiset länsimaissa uskoneet kohta kaksi tuhatta vuotta.)

Jos Raamatun vanhalla puolella heitetään vesilintua, ei uudesta jää käteen yhtään vähemmän sairasta sado-masokismia ja uskottavuutta uhmaavaa päättömyyttä.
Itse kertomuksen päätapahtuma alkaa sillä, että neisyestä syntynyt sankari ratsastaa neitseellisellä tammalla kaupunkiin kansanjoukkojen riemuitessa, mutta seuraavilla sivuilla kansa kavaltaa hänet omille vihollisilleen, pyhää maata miehittäville roomalaisille, jotka pieksävät pyhää miestä puoli päivää (niin kuin elokuvissa on nähty), vaikka pitävät häntä (Pilatuksen tavoin) viattomana. Viallisia, eli kahta ryöväriä (joita ne jutskupahulaiset säälivät) eivät miehitysjoukot pahemmin pieksä, vaan tyytyvät hoitamaan rutiinitapauksina.

Vanhaa itämaista juonen käännettä eli jalon sankarin kavaltajaakaan ei jätetä kertomuksesta pois. Kun roomalaiset eivät ulkonäöltä tunne koko Jerusalemia järkyttänyttä Jeesusta, jota he tulevat niin poikkeuksellisesti rankaisemaan, astuu esiin kertomuksen konna ja osoittaa, kuka Getsemanessa oleskelevasta miesjoukosta on se kuuluisa kansanvillitsijä.

Mille kustantajalle tällaista kertomusta voisi tarjota?

Hymyile vähän, agentti Boris

Raamatulle on aina kustantaja löytynyt, sillä se on maailman luetuin kirja, joka yliluonnollisuudessaan avautuu sinullekin, kun alat vain sitä lukea. Raamattu on kirjojen kokoelma, joka on kirjoitettu tuhansien vuosien kuluessa, kirjoittajien toisistaan tietämättä. Sananlaskut on tarkoitettu miehille, joten voisit vaikka aloittaa niistä, jos et jaksa noita mehevämpiä juonikuvioita.

Voisit muutenkin yrittää vähän rentoutua, vai oletko joku salainen agentti, jonka päätehtävä on vaikuttaa suomalaisten mielipiteisiin? Alat nimittäin jo vaikuttaa väsyneeltä sellaiselta. Onko talviloma jo pidetty, vai onko agenteilla lomia?

Lääkkeet!

Lääkkeet!

Rautahermoilua & missioita

No hätä, lääkitys ja jopa vitamiinit ovat kunnossa. Joillakin on vain huumori kadoksissa ja toiset taas näyttävät olevan loman tarpeessa. Sitä kun aletaan keskustella perimmäisistä kysymyksistä, kaikkien pää ei näytä kestävän, kun argumentit loppuvat kesken. Boriksella puolestaan on ollut jo pitkään jokin missio suomalaisia vastaan, mutta ehkä sekin tässä pian selviää, mikä se on.

Huumoriako?

Käsi Raamatulle, oletko tosissasi?

Kerro missiosi, Boris

Ymmärsit väärin, sinä kuulut siihen joukkoon, joka vaikuttaa olevan loman tarpeessa. Huumorintajua sinulta taitaa vielä löytyä, toisin kuin monilta muilta tämän palstan tosikoilta. Olisi kiva tietää, mikä on missiosi, haluaisit kertoa sen meille muille?

Toinen ihan yhtä hyvä vaihtoehto olisi, että jos yrittäisit olla positiivisempi muutoin varsin asiantuntevissa jutuissasi, niin niitä ehkä jaksaisi paremmin muutkin lukea ja ärsytyskynnys pelkän tyylin kommentointiin laskisi. Sinun, jos kenen, luulisi ymmärtävän alatyylisen ja hyvin argumentoidun kommentin eron. Näin voisimme kaikki pysyä asialinjalla. Eikö se olisi hyvä?

Olkoon menneeksi. Paljastan, kuka todellisuudessa olen

Mutta en ihan vielä. Anonymiteetti on jännittävää.
Sen verran voin raottaa salaisuuden verhoa, että en ole kuka tahansa. Ja että kirjoitan asioista, jotka minua kiinnostavat.
Tyyli on myös yksi kiinnostuksen aiheitani.

Sanotaanko niin, toistaiseksi, että olen salainen agentti, jolla on oikeus käyttää sekä ala- että ylätyyliä.

Sadisti vai masokisti?

Tuo sado-masopuoli kaikissa uskonnoissa on hyvin kiinnostava. Tunnetuimpia uskonnollisia kiduttajia ovat olleet Pohjois-Amerikan intiaanit, mutta kaikkiin uskontoihin kuuluvat jonkinasteiset sadistiset menot.

Kristinusko puolestaan on leimallisesti, jo symboliltaan (antiikin kidutus- ja teloitusväline) masokistista. Uskonnoissa yleensä jumala on sadistin osassa, mutta kristinuskossa myös jumala itse asettuu erittäin näyttävästi alistetun, rääkätyn osaan, näyttää niin sanotusti kädestä pitäen, miten hänet saadaan hyvälle tuulelle.

Kaikissa uskonnoissa, niin primitiivisten kuin kehittyneidenkin kansojen keskuudessa, jumalan hyvällä tuulella pitäminen on se pääasia, ja siihen pyritään monilla, enimmäkseen hyvin ymmärrettävillä tavoilla.

Jumalat ovat, me voidaan sitä vain valittaa, hullun logiikalla toimivia perverssejä pikku kuninkaita, joissa yhdistyy pikkumaisuus, pitkävihaisuus ja silloin tällöin silmitön murhanhimo patologiseen tarpeeseen kuulla lakkaamatta kehumista arvottomilta alaisilta.

Uskonnollisissa leikeissä ihmiset näkevät itsensä jumalan lapsina, ja mitään ei voi sille, että myös kristittyjen jumala tuo mieleen saksalaisen Fritzlin, joka näinä päivinä tuodaan oikeuden eteen.

Oodi kuolleille jumalille

Puhut kuolleista jumalista, koska et ole kohdannut elävää, persoonallista Jumalaa, joka on Luojasi ja Isäsi. Palaatko asiaan kohtaamisen jälkeen, niin sitten vasta tiedät mistä puhut?

Hetkinen!

Sanoisitko vielä sen jumalan nimen, joka ei kestä kehumista.

Tietääkseni kaikki jumalat ovat jäännöksiä vanhoilta ajoilta, jo kauan sitten kuolleiden ihmisten aivojen kummajaisia, jotka kuvastivat näiden kuolleiden elämänsä aikana tuntemia haluja, toiveita ja pelkoja.

Palataan asiaan, kun mekin ollaan kuolleet.
Lyötkö vetoa, että taivaassa tavataan?

There's probably no future.

Now stop worrying and enjoy the apocalypse.

<-olipas yllättävän hyvin kiteytetty nykyihmisen elämänkatsomus!

Kaikki ihmiset - koko maailmankaikkeus - elää saman Lain alla, halusipa joku yksittäinen ihminen niin tai ei.

Herran Kaikkivaltiaan Lakihan on jo annettu ihmiselle, ei niinkään päivien ratoksi uskovaisille, vaan jotta sitten kun aika on täysi, ihmiset ymmärtäisivät - tai jos eivät ymmärrä niin ainakin tietäisivät - mistä Herra lukee heille tuomion.

Juuri senhän takia kristittyjä - Raamatun mukaan - lopun aikoina vainotaan, jopa yritetään tappaa: ilman kristittyjä ei olisi Viimeistä Tuomiota. (Matt. 10:34)

Herran Kaikkivaltiaan Laki on se mikä jää pohjalle kun kaikki muut 'perimmäiset totuudet' haihtuvat päältä pois. - Ja ne haihtuvat (Murphyn laki).

oi suuri Lentävä Spagettihirviö

Tässä uskonnossa sentään taivaassa on Oluttulivuori ja stripparitehdas

On muuten saanut USA:ssa virallisen uskonnon aseman :D

ps. Pastafari = tämän uskonnon saarnamies

Jos "jumalaton"

Jos "jumalaton" bussimainoskampanja toteutuu, niin se tietää kunnon kohentumista. Aion nimittäin boikotoida busseja koko mainonnan ajan ja siirtyä fillarin käyttöön. Se "huono" puoli siitä saattaa bussiyhtiöille koitua, että fillaroinnista voi tulla pysyväisempikin tapa.

Pelottava boikotti

Minä taas tykkään matkustaa väljästi ja fiksussa seurassa :), joten kiva jättää pyörä vaihteeksi kotiin. Joskus näinkin päin.

Jumalan todennäköisyys

Tiede ei ole löytänyt vähäisintäkään todistetta Jumalan olemassaolosta. Tästä syystä tiede puhuu ainoastaan piilottelevasta Jumalasta. Se tarkoittaa sitä, että ilmiöt, joita tiede ei ole vielä selittänyt, sisältävät mahdollisuuden, jonkin todennäköisyyden, Jumalan olemassaololle. Mutta koska ilmiöissä ei myöskään ole voitu todistaa Jumalan vaikutusta, niin Jumala voi ainoastaan piileskellä tietämättämme niiden takana. Mitä enemmän tiede selittää todellisuuden ilmiöitä ja niiden välisiä suhteita, sitä vähemmän Jumalalle jää piilopaikkoja ja sitä epätodennäköisemmäksi Jumala muuttuu.

Suosittelen asiasta kiinnostuneille kirjaa: GOD, The Failed Hypothesis, How Science Shows That God Does Not Exist, Victor J. Stenger

Spagettihirviössä ja

Spagettihirviössä ja kristinuskon Jumalassa on yksi ero: spagettihirviö ei vaikuta seuraajissaan millään näkyvällä tavalla yhtään mitään. Kristinuskossa Jumala taas vaikuttaa seuraajissaan kaikkea hyvää ja arvokasta. Vaikka tämä hyvyys on vääristynyttä niin se löytyy pinnan alta raaputtamalla. Käykää katsomassa vaikka mitä pääkaupunkiseudun leipäjonoissa tapahtuu.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135219946360

Miksi ateismia ei voi todistaa tieteellisesti

Jumalan olemassaoloa ei voi kiistatta todistaa, mutta sen puolesta puhuu runsaasti aihetodisteita.

Sen sijaan ateismia ei voi todistaa tieteellisesti, etenkään empiirisesti. Tässä neljä konkreettista syytä:

- Jumalan olemus voi olla sellaista olomuotoa, jota ei pystytä nykyisillä mittauslaitteilla tunnistamaan.

- Jumala ei ehkä ole tutkimushetkellä siinä huoneessa tai sillä alueella, jossa tehdään empiirisiä tutkimuksia.

- Jumala saattaa sijaita niin kaukana universumissa, että valonnopeuden "hitauden" takia niin kaukaa tulevat signaalit ovat vanhentuneita.

- Jumala saattaa olla maapallon sisäosissa, jonne ei päästä tekemään empiirisiä tutkimuksia.

Ylläolevat konkreettiset, jopa naiivit esimerkit paljastavat sen, miksi Jumalan olemassaolo jää uskon asiaksi, eikä ateismia voi tieteellisesti tai empiirisesti todistaa. Ateismi jää lopulta myös uskonasiaksi.

Onko yleisesti ottaen

Onko yleisesti ottaen uskonasia, jos ei usko jonkin asian olevan olemassa?

Uskotko Zeusiin, Horukseen, Kaliin, Lokiin, Väinämöiseen? Uskotko, että takanasi on yksisarvinen aina kun et katso?

Uskon Jumalaan. Uskon. En

Uskon Jumalaan. Uskon. En tiedä, enkä odota tieteellisiä todisteita (niitä ei tule), vaan uskon.

Juutalaisille annettu jumaluuden nimi: "minä olen". Se riittää. Se on olla-verbi. Jumala ei anna itsestään signaalia suhteessa ulkonäköönsä, olomuotoonsa, tekoihinsa, ikäänsä, saavutuksiinsa, siihen mistä hän tulee, mistä lähtien hän on ollut olemassa tms. Hän "on".

Se riittää.

Jos Jumala siis "on", hän "on" aikajanalla jatkumona ilman alkua tai loppua, ilman rajoitteita, määritteitä tai selityksiä.

Juutalaiset uskovat, että heille on annettu tehtäväksi sanoman välittäminen Jumalalta. Juutalaiset ovat myös ihmiskunnan historian vainotuin ja kansanmurhatuin ihmisryhmä.

Tää on näitä...

Nää on näitä iän ikuisia ristiriitoja näiden "sananselittäjien" jutuissa. Olen kuullut sellaisiakin tarinoita, että jumala (huom. pieni alkukirjain) loi ihmisen omaksi kuvakseen. Lienekö tuossa perää?

Jumala, elämän synty ja totuus

Ongelmahan on siinä, että ihmismieli ajattelee niin, että ensin on Raamattu tai Koraani tai Veda-kirjoitukset tai jokin muu kirja, ja kirja selittää kaiken, ja kirjan kuvaus Jumalasta on oikea.

Sama ongelma on kreationismissa - ensin luetaan Raamattua ja sieltä otetaan sitten selitykset kreationismille.

Todellisuudessahan Jumala tai jumaluus tai jumalattomuus on olemassa: meistä, kirjoista, kirjoituksista, tulkinnoista, uskonnoista, uskomuksista, saarnamiehistä, papeista, piispoista ja paaveista, imaameista, sadhuista ja munkeista riippumatta. Jos ja kun Jumala on olemassa, hänen olemassaolonsa on jollakin tasolla välittynyt näihin kirjoihin, joissa sitten on 0-100% väärää tulkintaa todellisuudesta.

ja kreationismi: jotenkin elämä ja ihminen ovat ilmestyneet tälle planeetalle, ja Raamatussa on vain yksi ihmisen sanoin kuvattu kertomus kyseisestä tapahtumasta.

Teologiaa jokamiehelle

1500-luvulla, kun Raamattu ensimmäisen kerran käännettiin kirkkolatinasta kansojen omalle kielelle, ensin Saksassa munkki Martin Lutherin toimesta, alkoivat lukutaitoiset maallikot, tavallinen kansa, esittää kirkonmiehille kiusallisia kysymyksiä.

Kysymyksiä, jotka yhä odottavat vastausta: Mikä on kristinuskon niin sanottu pelastussanoma?
Raamatussa kerrotaan, että Jumala loi ihmiset, huomasi niissä vikoja, suuttui saman tien näille luomilleen ihmisille ja päätti rangaista niitä tuomitsemalla ne ikuiseen kidutukseen.

Mikä on ihmisen rikos, johon hän syyllistyy jo syntyessään, ja josta hän saa hirvittävän rangaistuksen?
Sekö, että Jumala epäonnistui ihmisen luomisessa eikä osannut, kaikkitietävyydestään huolimatta, ennustaa epäonnistumistaan jo etukäteen?

Pelastaakseen luomansa ihmiset omalta suuttumukseltaan ja luotuihinsa kohdistamalta kostonhalultaan Jumala asettui itse omien luomiensa ihmisten kidutettavaksi ja tapettavaksi. Kun se oli tehty, Hänen kiukkunsa lauhtui juuri sen verran, että hän päätti antaa, tietyillä ehdoilla, luomistyössä tapahtuneen epäonnistumisensa anteeksi luomilleen ihmisille.

Monet eivät tulleet tämän kertomuksen luettuaan hullua hurskaammaksi, ja maallistuminen alkoi.

Tarina on jumalainen ja järjetön.
Muutamat uskovat sen todeksi juuri siitä syystä.

Vastaveto

Bussin kylkeen: Entä jos se helvetti onkin olemassa ?

Eikö pää enää kestänyt?

Taisi tulla kiire etsimään Taivaan Isää, herttaista, maailmoja syleilevää ukkoa? Kyllä se sieltä löytyy, kun vain pirautat laajalla kaistalla.

Uskon tutkintaa

suosittelen vilkaisemaan australialaisen nuoren miehen vaellusta uskon etsinnässÄ: john safran vs. god

Kommentteja..

Olen useaan otteeseen kuullut että ateismi on kuin "nappienkeräilemättömyys", on nappienkeruudelle. Ei siis mikään harrastus, ei mikään aate, ei mikään uskonto. Tämä kampanja osoitti jälleen kerran muuta.

Oletetaan että Suomen Nappienkeräilijät ry. olisi jo vuosien ajan kiinnittänyt busseihin ilmoituksen "Nappienkeräily rentouttaa", "Keräile sinäkin nappeja" tms. Keskustelussa on tullut ilmi sellainenkin aspekti että uskovien kampanja on loukkaus ateisteja vastaan. Tämähän on täysin naurettava väite! Olisiko nappienkeräilijöidenkin kampanja loukkaus heitä kohtaan, jotka eivät nappeja kerää? Onko Madonnan Suomen-konsertin mainostaminen loukkaus heitä kohtaan, jotka eivät pop-laulattajattaresta pidä? Edes vaikka jotkus Madonna-fanit sanoisivat että kaikki muu musiikki on roskaa? Ei arvatenkaan.

joopaajoohörhöt!

jumala on placeboa se pitäisi kieltää lailla

Kirkko

Kirkossa ei tunnuta hyväksyvän homoja, mikähän siinä on? Täälläkin missä minä asun, niin ilmeni että suntio on homo, niin heti joutui pois.

 
 
ILMOITUS

Yritysblogit

Sami Järvinen
Sami Järvinen, Navi Group
 
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola
Helmiina Wihuri, palvelujohtaja, Henki-Tapiola, Omistajayrittäjä.fi
 
 
 

Tilaa US-uutiskirje

Sähköinen uutiskirjeemme ilmestyy 12 kertaa viikossa ja sisältää tiiviin paketin päivän uutisia ja puheenaiheita.

 

Luetuimmat

 
 
 
 
 

Kysely