Perjantai 31.10.2014

Tyrmäys ilmaisille busseille – ”Joku maksaa aina”

Luotu: 
15.9.2012 10:02
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Kansanedustaja Jaana Pelkonen (kok.) nostaa esiin ”kunnallisvaaleissa takuuvarmasti tapetilla” olevan aiheen: maksuttoman joukkoliikenteen.

Pelkonen tyrmää maksuttoman joukkoliikenteen, jota on perusteltu yksityisautoilun vähenemisellä ja ilmansaasteilla. Tallinnassa maksuttomaan joukkoliikenteeseen siirrytään ensi vuoden alusta.

– Maksuttomuus johtaisi todennäköisesti siihen, että tarpeeton hengailu asemilla ja itse liikennevälineessä lisääntyisi, Pelkonen kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

Ilmaisia matkoja ei Pelkosen mukaan ole, vaan ”joku maksaa aina”.

– Kuinka moni helsinkiläinen olisi valmis nostamaan kunnallisveroa, jotta kaikki saisivat matkustaa ilmaiseksi? Pelkonen kysyy.

Asiaa käsiteltiin hiljattain Helsingin seudun liikenteen hallituksen kokouksessa, johon Pelkonen osallistui.

– Maksuton joukkoliikenne ei ole pidemmällä aikavälillä yhteiskunnallisesti kannattavaa ja haitat ovat hyötyjä suuremmat, Pelkonen kirjoittaa.

Maksuton joukkoliikenne keräisi hänen mukaansa käyttäjiä lähinnä pyöräilijöistä ja jalankulkijoista.

Puolet suomalaisista oli viime keväänä tehdyn kyselyn mukaan valmiita muuttaman suurimpien kaupunkien joukkoliikenteen ilmaiseksi.

Kannatatko maksutonta joukkoliikennettä?

1291 ääntä annettu
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaana Pelkonen
Jaana Pelkonen
Jarmo Nahkamäki
Jarmo Nahkamäki
Jaa artikkeli: 

Kommentit

Jukka Mikkola

Maarianhaminassa on ilmainen joukkoliikenne. Ahvenanmaalla on moni asia osattu muutenkin järjestää paremmin kuin manner- Suomessa. Työttömyysaste on 2,8 %. Alhainen luku kertoo siitä, että siellä osataan puhaltaa ”yhteiseen hiileen”.

Terhi Heino

No, sehän on hirveää, jos jotain hyvää saisi ilmaiseksi! Tampereella kertamaksu on 2.50 euroa ja aikaa on matkustaa tunti. Muutenkin ihmettelen bussiyhtiöiden röhkeyttä. Opiskelen Valkeakoskella ja ainoa bussi, joka menee kunnolliseen aikaan on pikavuoro bussi. Olin ostanut bussikortin yli sadalla eurolla. Ei tullut mieleeni, että pitäisi vielä maksaa 3.20 euroa pikavuoro maksua!

Jari Savela

Miksi vaihtoehdot ovat kallis tai ilmainen? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla euron lippu aina kun tunnin vaihdollinen matka alkaa. Tai joku muu TASAraha hinta jonka kuljettaja pystyy helposti rahastamaan tai matkustaja ostamaan automaatista. Pieni hinta estää myös turhan hengailun tai pysäkinvälin ajamisen. Houkuttelee myös aidosti uusia asiakkaita joukkoliikenteen pariin.

Janne Kyröläinen

Linja autoliikenteeltä voisi tuon polttoaineveron ottaa alkuunsa pois niin siinä
olisi jo mahdollisuus alentaa hintoja, se kun tuo valtion verotuspolitiikka
on kaiken kalleuden avain suomessa, tuhoaa yrittäjyyden totaalisesti!!lipun hinta kun muodostuu polttoainekuluista ja kaluston ylläpidosta sekä palkkakustannuksista.Ja verottaja haluaa vaan lisää..suomen porvarit on lähempänä kommareita kuin oikeistoa!!